iran

 

  iran 98

  تبدیل زندان اوین به پارک – توکا نیستانی

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

شاپور احسانی راد،‌ عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازداشت شد
رادیو فردا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ شاپور احسانی راد،‌ عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، شنبه شب توسط ماموران امنیتی در منزل خود در ساوه بازداشت شد.
اطلاعات ارومیه، یک جوان کُرد را به اتهام “امنیتی” بازداشت کرد

 کودکانی که فروخته‌ می‌شوند؛ از ۴۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون‌
دویچه وله ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ تنها تهران نیست که کودکانش را می‌فروشد؛ ساری، آمل و دهها شهر دیگر که هنوز کسی از آنها خبر ندارد، شاهد فروش کودکان هستند. قیمت: از ۴۰۰ هزار تومانی که به مادر و پدر می‌رسد تا هفت هشت میلیونی که جیب دلال را پر می‌کند.

     زندان

مجید توکلی، فعال دانشجویی با پایان دوره محکومیت آزاد شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ مجید توکلی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی در ایران با پایان دوره محکومیتش امروز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.
کیوان صمیمى روزنامه نگار زندانی آزاد شد

 ممانعت مسئولان زندان از اعزام اورژانسی رضا انتصاری
مجذوبان نور ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ به رغم نظر رئیس بهداری بند ۸ زندان اوین مبنی بر لزوم اعزام اورژانسی رضا انتصاری به بیمارستان، مسئولان زندان از انتقال وی ممانعت کردند.

 آتنا دائمی با «اعمال سلیقه شخصی بازجو» به هفت سال حبس محکوم شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ یک منبع آگاه به پرونده آتنا دایمی، فعال حقوق مدنی که اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می برد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت او با چهار اتهام به هفت سال حبس محکوم شده است. این منبع با اظهار اینکه «این حکم با سلیقه شخصی بازجو داده شده است» گفت: «آتنا هیچکدام از اتهاماتش را در دادگاه نپذیرفت.»

 محمد مظفری به بند ۶ زندان اوین منتقل شد
ملی مذهبی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ محمد مظفری فعال سیاسی و فرهنگی پس از سه ماه بازداشت در بند ۲ الف سپاه به بند ۶ زندان اوین منتقل شده‌است.

 ضرب و شتم علی شریعتی در زندان اوین
سحام نیوز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ علی شریعتی، زندانی سیاسی، هم‌چنان به صورت بلاتکلیف در زندان است و به بهانه تراشیدن اجباری موهای سر، در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 نرگس محمدی: دارو‌هایم را دریافت نکنم، اعتصاب غذا می‌کنم
رادیو زمانه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که از حدود دو هفته پیش در ایران زندانی است، هشدار داده اگر داروهایش را دریافت نکند، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
زندان اوین، میزبان بدعهد بانوی اردیبهشت

    دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل از احتمال اعدام محمدعلی طاهری ابراز نگرانی کرد
امنستی ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد احتمال اعدام محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار “عرفان حلقه”  در ایران وجود دارد.

 کانادا خواستار آزادی هفت رهبر بهایی در ایران شد
سحام نیوز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ راب نیکلسون، وزیر امور خارجه کانادا، جمعه ۲۵ اردیبهشت، از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است که هفت مدیر جامعه بهایی ایران را آزاد کند.

     زنان

مطالبه زنان از «معاونتشان» چیست؟
ایلنا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ مطالبات امروز گروه‌های مختلف زنان از دولت چیست؟ پاسخ این سوال قدم اول و شاید مهم‌ترین قدمی است که می‌تواند نقشه راه دولت را در حوزه زنان مشخص کند. در این گزارش سعی شده، آنچه مطالبه زنان امروز ایران است، با نگاهی اجمالی ترسیم شود، زیرا که ترسیم کامل آن نیازمند پژوهشی گسترده است و برعهده دولت قرار دارد.

 افزایش خشونت خانگی علیه زنان در خراسان شمالی
بیدارزنی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ آمار زنانی که در خراسان شمالی به دلیل خشونت از منزل فرار کرده‌اند، نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و  مهم‌ترین عامل فرار این زنان از خانواده نیز خشونت مردان بوده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ثبت بیش از هشت هزار کودک‌آزاری و یک هزار خودکشی در ایران در سال ۱۳۹۳
رادیو زمانه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ هشت هزار و ۶۶۴ مورد کودک‌آزاری و یک هزار  و ۲۶۷ مورد خودکشی در سال ۱۳۹۳ در ایران به ثبت رسیده است.

 با پذیرش سالانه ۵۰۰ هزار نفر: ورودی به زندان‌ها در ایران «بیش از مقیاس جهانی» است
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ رضا محبوبی، معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا خبر داد که سالانه پانصد هزار نفر به زندان‌های کشور وارد می‌شوند.  این درحالی است که ظرفیت زندان های کشور بر اساس آخرین آمارها ۱۴۰ هزار نفر  و طبق آخرین آمارها بیش از ۲۱۰ زندانی در کشور وجود دارد. علیرغم فشردگی و تراکم زندان های کشور که منجر به نقض حقوق و آزادی‌های اولیه زندانیان می‌شود، طی سالهای گذشته اقدام جدی برای دسترسی زندانیان به شرایط اولیه نگهداری در زندان انجام نشده است.

 خانه‌نشینی نزدیک به ۶ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه در ایران
دویچه وله ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ یک مقام وزارت کار می‌گوید که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ایران بالاتر از متوسط کشوری، و بیکاری در میان زنان تحصیلکرده ۲/۵ برابر مردان است. نبود مهارت و توجه به نیاز بازار کار و فرهنگ جامعه از مباحث مطرح در این میان است.

 مرگ ده‌ها هزار ماهی در کیش به دلیل آلودگی‌های نفتی
رادیو زمانه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ده‌ها هزار ماهی در جزیر کیش در جنوب ایران تلف شده‌اند. سازمان محیط زیست از احتمال نقش آلودگی‌های نفتی و کشند قرمز در مرگ این ماهیان سخن گفته است.

     فرهنگ 

محرومیت ۲۹ ناشر “متخلف” در نمایشگاه کتاب تهران
دویچه وله ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ چهارمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، با حکم تعطیلی یک روزه ۲۹ غرفه و محرومیت آنها از حضور در نمایشگاه بعدی همراه بود. دو کتاب دیگر هم به آثار جمع‌آوری شده افزوده شدند. بحث مواجهه با کتاب‌های “زیرمیزی” بالا گرفته است.

 فروشگاه بزرگ کتاب و تعطیلی کتابفروشی‌ها
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب، از تبدیل شدن نمایشگاه کتاب به “فروشگاهی بزرگ” انتقاد کرد و گفت که “در درجه اول باید کتاب در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود”.

 محمدعلی سپانلو درگذشت
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ محمد علی سپانلو، شاعر، نویسنده و مترجم سر‌شناس ایرانی در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 نمایش ناهید در جشنواره کن؛ روایتی از تلاش‌ زن ایرانی برای استقلال
رادیو فردا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ فیلم «ناهید» به عنوان تنها فیلم بلند ایرانی حاضر در جشنواره کن از روز شنبه نمایش‌هایش را در این جشنواره معتبر سینمایی آغاز کرد. نوبت‌های نمایش این فیلم که در بخش نوعی نگاه پذیرفته شده است، تاکنون با استقبال تماشاگران روبرو شده و از جمله اولین نمایش آن برای نمایندگان رسانه‌های گروهی کشورهای مختلف با ابراز احساسات فراوان حاضران همراه بود.

 اعلام اعتصاب غذای یک کارگردان در محوطه وزارت ارشاد
سحام نیوز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ یک کارگردان سینمای ایران، در واکنش به عدم صدور مجوز اکران فیلم خود توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محوطه این وزارت‌خانه دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

   سیاست

فرماندار جهرم: به دلیل حمایت از علی مطهری برکنار شدم
رادیو زمانه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ حجت‌الله رضایی، فرماندار اصلاح‌طلب شهرستان جهرم در استان فارس به دلیل آن‌چه «حمایت از علی مطهری» اعلام کرده، از کار برکنار شد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: خبرگزاری ایلنا سایت‌های رادیو فردا، ملی مذهبی، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی، بیدارزنی، مجذوبان نور، مدرسه فمینیستی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل

شماره ۹۸ هفت روزنامه ایران

پیوست‌ها: