زنان-690x259

 zanan 96

زوبا پیرزاد، نویسنده ایرانی که کتاب “چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم” وی از پرفروشترین کتابهای نمایشگاه کتاب تهران بوده است. این کتاب به چاپ پنجاه و سوم رسید و در یک سال گذشته ۵ بار تجدید چاپ شده است.

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان از هر پنج زن، یک زن به‌دلیل مشکلات بارداری جان می‌دهد
۸ صبح ۱۸ می ۲۰۱۵  نهادهای صحی می‌گویند که هرچند طی پانزده سال اخیر میزان مرگ و میر مادران در افغانستان سه الی چهار برابر کمتر شده، اما با آن‌هم از هرپنج زن، یک زن به‌دلیل مشکلات بارداری در این کشور جان خود را از دست می‌دهد. انجمن قابله‌های افغان و وزارت صحت عامه با حمایت اداره‌ جمعیت سازمان ملل متحد و اداره انکشافی ایالات متحده امریکا در افغانستان، با تجلیل از روز جهانی قابله‌ها در کابل، می‌گویند که افغانستان برای مصوونیت مادران تاهنوز راه طولانی در پیش دارد.

 ایران نرگس محمدی: داروهایم را ندهند اعتصاب غذا می‌کنم
شهرزادنیوز ۱۹ می ۲۰۱۵ نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که در زندان جمهوری اسلامی است، می‌گوید در صورت دریافت نکردن داروهایش در زندان دست به اعتصاب غذا خواهد زد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که همسرش پنج نوع دارو مصرف می‌کند اما این داروها را هنگام ورود به زندان از او گرفته‌اند. به‌گفته رحمانی، همسرش گفته است که “در صورت عدم تحویل داروهای اصلی وی که از سوی پزشک متخصص برای او تجویز شده است، ناچار به اعتصاب غذا خواهد بود”.

 قربانی تجاوز هندی پس از ۴۲ سال بیهوشی جان سپرد
بیدار زنی ۱۹ می ۲۰۱۵ آرونا شانباوگ بیش از چهار دهه در کوما بود. در سال ۱۹۷۳ یکی از نظافتچی‌های بیمارستانی در بمبئی به او تجاوز کرد. این مرد در یکی از شب‌های نوامبر آن سال وقتی آرونا شانباوگ را تنها گیر آورد با یک زنجیر او را به تخت بست و گلوی او را چنان فشرد که مغز این زن بر اثر نرسیدن اکسیژن برای همیشه صدمه دید و پس از آن تا پایان عمر بیهوش ماند. آرونا شانباوگ امروز دوشنبه ۲۸ اردیبهشتد (۱۸ مه) بر اثر یک عفونت شدید ریوی در سن ۶۶ سالگی درگذشت. مرد متجاوز به جرم تلاش برای قتل، به هفت سال زندان محکوم شد.

 ایران ۷ سال زندان برای آتنا دائمی
شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران۱۳ می ۲۰۱۵  اخبار روز:«آتنا دائمی» فعال حقوق کودکان کار و خیابان، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «مقیسه» به ۷ سال زندان محکوم شد. ​

 ایران افزایش خشونت خانگی علیه زنان در خراسان شمالی
بیدارزنی ۱۷ می ۲۰۱۵  آمار زنانی که در خراسان شمالی به دلیل خشونت از منزل فرار کرده‌اند، نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و  مهم‌ترین عامل فرار این زنان از خانواده نیز خشونت مردان بوده است.

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان دادگاه قتل فرخنده ۱۱ پولیس را به یک سال حبس تعطیلی محکوم کرد
تلویزیون یک ۱۹می ۲۰۱۵ در بیستمین روز از زمان تعیین شده برای بررسی پرونده متهمان قتل فرخنده در دادگاه نخستین کابل، رییس دادگاه امروز (سه‌شنبه) یازده تن از مقام‌های ارشد حوزه دوم امنیتی پولیس را به یک سال حبس محکوم کرد. صفی‌الله مجددی، رییس دادگاه گفت که هیات بررسی کننده،  ده روز پیش از میعاد تعیین شده قانونی به کارش پایان داده و پرونده ۱۹ مامور پولیس متهم را بررسی کرده است.

 افغانستان بانوی افغان جایزۀ البرایت را گرفت
صدای آمریکا ۱۲ می ۲۰۱۵ انستیتیوت ملی دموکراتیک امریکا جایزه مدلین البرایت را به خالده نوری، بانوی افغان، داد. خالده در ولایت کندهار در زمینۀ تقویت زنان و دختران فعالیت می کند.خالده نوری ۲۴ ساله در ولایت کندهار که زمانی مرکز اداری رژیم طالبان و جغرافیای ممنوعۀ حضور زنان در همه عرصه های زندگی بود، از طریق موسسۀ اجتماعی زنان کارگر توانست شمار زیاد زنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت کمک کند.

 ایران رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی: رسیدگی به پرونده اسید پاشی اصفهان همچنان ادامه دارد
بیدار زنی ۱۸ می ۲۰۱۵ رادیوفردا: رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ایران روز دوشنبه گفت: پرونده اسید پاشی اصفهان از دست کارشناسان خارج نشده است و رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد.این سخنان پس از گذشت هفت ماه از اسید پاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان ابراز شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدرضا مقیمی با اشاره وجود چند مظنون اصلی گفت که احتمال کشف در این پرونده وجود دارد.

 ایران راه‌اندازی ۳۶۶ بلوک زایمانی تا پایان سال ۹۴
مهر خانه ۱۸ می ۲۰۱۵ معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه‌اندازی ۳۶۶ بلوک زایمانی تا پایان سال ۹۴ خبر داد و گفت: برای حفظ حریم شخصی مادر باردار، استفاده از تجهیزات کامل و فراهم‌کردن شرایط حضور پدر و یا همراهی در کنار مادر، هزار و ۱۳۰ اتاق تک‌نفره زایمان در سراسر کشور در حال احداث است.

    کودکان

رهبر ایران: همه دانش‌آموزان افغانستانی حتی مهاجران غیرقانونی، حق تحصیل دارند
بیدار زنی ۱۸ می ۲۰۱۵ منابع خبری در ایران از علنی‌شدن دستور رهبر ایران مبنی بر حق تحصیل تمامی دانش‌آموزان افغانستانی اعم از قانونی و غیرقانونی در ایران خبر دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.

 افغانستان عکس: آموزش در فضای باز در دایکندی
بی بی سی فارسی ۱۸ می ۲۰۱۵ دشواری‌های آموزش و پرورش در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان به همان میزان توسعه آموزش و پرورش افزایش یافته است. چهارده سال پیش حدود ۶۰ مکتب/مدرسه در این ولایت وجود داشت، اما حالا ۳۷۶ مکتب فعال هستند، اما ۲۰۰ تای آنها اصلاً ساختمان ندارند.

 افغانستان دانش آموزان به سیستم خدمات آموزش آنلاین دسترسی پیدا می‌کنند
۸ صبح ۱۸ می ۲۰۱۵ وزارت معارف اعلام کرده است که همه ساله دوصد مرکز را در مکاتب فعال می‌کند تا زمینه دسترسی دانش آموزان به آموزش آنلاین را فراهم ‌کند. به نقل از خبرگزاری بخدی، احمدشاه رییس مرکز معلومات و تکنالوژی وزارت معارف، می‌گوید براساس توافقی که با وزارت مخابرات و تکنالوژی صورت گرفته، این وزارت تعهد کرده که این مراکز را به شبکه انترنتی کشور وصل کند. به گفته احمدشاه، دانش‌آموزان می‌توانند با دسترسی به انترنت، با مرکزی که در کابل ایجاد می‌شود، آموزش و مواد درسی را به شکل آنلاین دریافت کنند.

 حقوق مدنی و سیاسی

ایجاد فُرصت شغل و خلق ارزش به ابتکار زنان برای زنان در افغانستان
ودصم ۱۱ می ۲۰۱۵ تبعیض در مقابل اشتغال زنان نه تنها در کشور های  کمتر انکشاف یافته و فقیر که فعالیت های اقتصادی به گونه سنتی میباشد و ریشه ای اندیشه اقتصادی را کهن گرایی و عرف محوری تشکیل می دهد بل کشور های پیشرفته و تراز اول جهان که با شعار آزادی، برابری جنسیتی، منع هرگونه تبعیض و همسان با نو گرایی و فن آوری پیش میروند نیز تبعیض در مقابل زنان را به نحو گسترده تجربه مینمایند.

 ایران کار می‌خواهی، بچه‌دار نشو!
رادیو زمانه ۱۷ می ۲۰۱۵ متین، کار‌شناس ارشد رشته پلیمر، دو سال است ازدواج کرده و سه سال است دنبال کار می‌گردد. هفته پیش، وقتی از مصاحبه کاری برگشت، خیلی خوشحال بود. مدیر شرکت در حرف‌هایش گفته بود او را که فارغ‌التحصیل از یک دانشگاه معتبر است، به همتایان مردش ترجیح می‌دهد. اما ایمیل دیروز مدیر شرکت خیلی خوشحالش نکرد. در ایمیل نوشته بود که هنوز انتخاب اولش متین است، به شرطی که قراردادی را امضا کند که در آن آمده متین تا چهار سال آینده که پروژه شرکت برقرار است، بچه‌دار نخواهد شد.

 افغانستان بستر و زمینه‌های مؤثر در رشد منفی زنان شاغل
جامعه باز ۱۹ می ۲۰۱۵ تبعیض و نابرابری پدیده‌ای است همزاد بشر. از زمانی که انسان‌ها آفریده شدند، تبعیض هم‌پای آن به وجود آمد. زنان باید کارهای خانه را انجام دهند و مردان کارهای بیرون از خانه را. زنان باید بچه به دنیا بیاورند و از آن‌ها مواظبت کنند و محیط خانه را سر‌وسامان دهند؛ اما مردان باید معیشت خانواده را تأمین کنند و بیرون از چهاردیواری خانه باشند.

 مطالبه زنان از «معاونتشان» چیست؟
ایلنا ۱۱می ۲۰۱۵ مطالبات امروز گروه‌های مختلف زنان از دولت چیست؟ پاسخ این سوال قدم اول و شاید مهم‌ترین قدمی است که می‌تواند نقشه راه دولت را در حوزه زنان مشخص کند. در این گزارش سعی شده، آنچه مطالبه زنان امروز ایران است، با نگاهی اجمالی ترسیم شود، زیرا که ترسیم کامل آن نیازمند پژوهشی گسترده است و برعهده دولت قرار دارد.

ایران برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سطح سلامت روان زنان

  قوانین و لوایح

ایران ارائه لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل به مجلس
دویچه وله ۱۸ می ۲۰۱۵ محمد اسماعیل سعیدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس امروز (۲۸ اردیبهشت) از تنظیم طرحی از سوی نمایندگان مجلس خبر داد که کارفرمایان را موظف می‌کند ساعات کاری زنان را به ۳۶ ساعت در هفته محدود کنند.او در این زمینه گفت: «در حال حاضر طرح به طور کامل تصویب شده و به امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار دارد.»

  فرهنگ و جامعه

انیمیشن کُمل، فیلمی کوتاه درباره ی آموزش به کودکان برای جلوگیری آن ها از آزار جنسی و کودک آزاری

 افغانستان غزنی جهنمی برای زنان
سلام وطندار۱۰ می ۲۰۱۵ فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن در ولایت غزنی، این ولایت را جهنمی سوزان برای زنان نام گذاشته اند. جامعۀ سنتی همراه با عرف و عنعنات دست‌و پاگیر، تهدیدهای امنیتی و عدم حمایت مسؤولان حکومتی، روند مبارزه با مشکلات زنان را در غزنی با بن‌بست مواجه ساخته است.

 پژوهش بانویی از افغانستان پیرامون «هستۀ فعال کهکشانی»
سلام وطندار ۱۳ می ۲۰۱۵ بخش نجوم علمی که تقریبأ ۲۰ درصد کل جامعۀ نجومی را تشکیل می‌دهد، از دانشمندن یا دانشجویان رشته‌های مختلف فیزیک ترکیب یافته که افتخار بعضی‌شان حتا به ما می‌رسد. یعنی به برخی از شهروندان کشور ما، که همین اکنون در دانشگاه‌های گوناگون درس می‌خوانند و جزو اعضای علمی جامعۀ نجوم هستند. کار این افراد تحقیق و آزمایش در بخش‌های گوناگون ستاره‌شناسی، اخترفیزیک، اختربیولوژی یا همان اخترزیست‌شناسی و ده‌ها رشتۀ دیگر است.

 ایران زندان اوین، میزبان بدعهد بانوی اردیبهشت
مدرسه فمینیستی۱۲ می ۲۰۱۵  انگار همیشه بود. از کی؟ از وقتی اسمش زیر اکثر بیانیه ها دیده می شد و بعدتر که در قامت والای یک فعال حقوق بشر و سپس حقوق زنان در جامعه مدنی ظاهر شد. بینش سیاسی، عملگرایی و تحلیل های دقیق او از وقایع باعث شد که روز از پی روز مسئولیت بیشتری در جامعه مدنی به دوش بگیرد. تلاش های بشردوستانه او و همسرش در ایران، زندگی خانوادگی و عاشقانه آنان را همچون زورقی کوچک به امواج صعب و سخت طوفان بی عدالتی سپرد. تا به امروز که خود پشت میله های اوین زندانی است و همسرش در دیاری غریب زندانی اندوه دوری از خانه و کاشانه وطن.

 افغانستان واکنشها به قتل فرخنده ملاها را برافروخته است
صدای آمریکا ۱۱ می ۲۰۱۵ شورای علمای افغانستان،  باصلاحیت ترین مرجع دینی آن کشور، یک و نیم دهه پس از سقوط رژیم تندرو اسلامی طالبان، هنوز هم نفوذ عمیقی در درون بافتهای جامعۀ افغانی دارد. اما مظاهرات اخیر در کابل شماری از روحانیان را واداشت تا حکومت را تهدید به قطع حمایت کنند. محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بار بار گفته است که فاصله میان ارگ و منبر را کم می سازد، اما به باور برخی از اعضای شورای علمای افغانستان، آقای غنی به اندازۀ حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان با علما مشورت نمی کند.

 ۱۵ زن دگرگون‌ساز جهان در سال ۲۰۱۵
رادیو آزادی ۱۱ می ۲۰۱۵  تعداد زنانی که شرکت‌‌های بزرگ دنیا را مدیریت می‌کنند، به مراتب کمتر از مردان است. زنان یک پنجم کرسی‌ها را در پارلمان‌های دنیا در اختیار دارند و شکاف جنسیتی دست‌کم تا ۸۱ سال‌ آینده برطرف نخواهد شد.با این حال تغییرات مثبتی در جهان در حال وقوع است. طبیعت قدرت در حال عوض شدن است؛ قدرت کمتر از بالا به پایین، کمتر سیستماتیک و کمتر قابل پیش‌بینی است.

 ایران زن تنهاست
مدرسه فمینیستی۱۱ می ۲۰۱۵ شعر «زن تنهاست» سروده یاسمن آرنگ است که پیشتر در مجموعه شعر پروانگی، توسط نشر برزآفرین در سال ۱۳۹۳ به صورت کاغذی منتشر شده است: متن شعر

 ایران حضور ۱۰۵ ناشر زن در نمایشگاه کتاب تهران
شهرزادنیوز ۱۸ می ۲۰۱۵  در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۰۵ ناشر زن با عرضه چهار هزار عنوان کتاب حضوردارند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، این ناشران با ۲۰۰ عنوان جدید در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فعال هستند. ناشران زن ایرانی در قالب دو انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر و انجمن فرهنگی زنان ناشر در نمایشگاه حضور دارند که فعالیت فرهنگی آنان زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را در این حوزه فراهم کرده است.

 فستیوال بین المللی سینمای زنان ترکیه در گفتگوی فاطمه نصیرپور با ملک اوزمان
مدرسه فمینیستی ۱۶ می ۲۰۱۵ فستیوال بین المللی سینمای زنان در این سالها با موضوعات مختلفی نظیر «کیف پول خود»، «جنسیت»، «بدن من حق من» برگزار شده است. امسال نیز در حالی که بیش از ۲۵ کشور در این فستیوال شرکت کرده بودند، بیش از ۶۰ فیلم نمایش داده شد و با تم «سینمای زنان، مقاومت زنان» به روی پرده رفت که از ۱۳ مارس تا ۲۳ آپریل به طول انجامید.

 کارگردان ناهید در کن: ناهید داستان مادر مطلقه ای علیه پیشداوریهای جامعه است
شهرزادنیوز ۱۸ می ۲۰۱۵  آیدا پناهنده، کارگردان «ناهید» که فیلمنامه این تنها فیلم بلند ایرانی حاضر در جشنواره کن را  با همکاری ارسلان امیری نوشته است، در گفت وگویی که شنبه در سایت رسمی جشنواره فیلم کن منتشر شد، از چگونگی تولید این فیلم، بازیگران «ناهید» و صنعت سینما در ایران سخن گفت. به گزارش خبرگزاری آنا، این کارگردان جوان پس از ده سال کار در تلویزیون و ساختن فیلمهای کوتاه و مستند، اولین فیلم بلند خود را با عنوان «ناهید» ساخته است که بازگوکننده داستان مادر مطلقه ای است که علیه پیش فرض ها و پیش داوریهای جامعه می جنگد تا آزادی عمل بیشتری در زندگی داشته باشد.

عکس زنان ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت

   سیاست

آمریکا هیلاری کلینتون می‌تواند دموکرات‌ها را به سومین پیروزی متوالی برساند؟
بی بی سی ۱۷ می ۲۰۱۵ زمان فرانکلین روزولت و سپس هری ترومن آخرین دورانی بود که در آن‌ دموکرات‌ها در سه‌ دوره متوالی به کرسی ریاست جمهوری آمریکا دست یافتند.اما به نظر میرسد که در انتخابات سال ۲۰۱۶، این حزب فرصت تازه‌ای برای تکرار این وضع خواهد داشت.جغرافیای سیاسی آمریکا شرایط مطلوبی را برای حزب دموکرات فراهم ساخته است.همچنین تغییر در بافت جمعیتی آمریکا هم به نفع دموکرات‌ها بوده است.

 افغانستان نقش زنان در پروسه صلح نادیده گرفته نشود
کلید گروپ ۱۳ می ۲۰۱۵ دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما بر نقش پر رنگ زنان افغان در گفتگوهای صلح تاکید می کند. مسوول بخش حقوق بشر یوناما روز چهارشنبه در کنفرانس ملی “راهکار زنان افغان برای صلح در دهه تحول” تاکید کرد که یوناما از روند صلح جامع و همه جانبه در افغانستان حمایت می کند.

 سفر زنان مصری به ترکیه محدود شد
خبرگزاری جمهور ۱۸ می ۲۰۱۵ این محدودیت ها، چند ماه بعد از محدودیت هایی مشابه صورت می گیرد که دولت مصر برای سفر مردان مصری در نظر گرفته بود تا جلوی پیوستن آن ها را به داعش بگیرد. یک مسؤول ارشد در پولیس مصر روز یکشنبه در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: با اعمال محدودیت هایی در خصوص سفر زنان ۱۸ تا ۴۰ سالۀ مصری، این افراد، ملزم به داشتن مجوز امنیتی جهت سفر به ترکیه شدند.

 افغانستان نبود امنیت مشکلات تازه را در راه کار و ترقی زنان افغان ایجاد کرده است
رادیو آزادی ۱۸ می ۲۰۱۵ هدف قرار دادن زنان فعال و کوشش به هدف اخراج آنها از صحنه تا چه حد می تواند مانع صلح، پیشرفت و کار زن در افغانستان باشد؟ در برنامهء این هفتۀ زن و زنده گی بحث ما را روی مسأله زن کشتاری و تأثیرات آن بر روند کاری، پیشرفت و آرامش در افغانستان با نظریات مردم عام، زنان فعال افغان و کارشناسان مسایل دنبال کنید.

 بیوه سفید؛ طراح قتل ۴۰۰ نفر
خبرگزاری جمهور ۱۸ می ۲۰۱۵ ادعا شده سامانتا لوتویت ملقب به «بیوه سفید» پس از اینکه به یکی از اعضای کلیدی گروه تروریستی الشباب تبدیل شد، قتل ۴۰۰ تن را طراحی کرده است. به گزارش روزنامه دیلی میل، گمان می‌رود این افراط‌گرای انگلیسی مغز متفکر حملات متعددی از جمله سلاخی ۱۴۸ تن در یکی از دانشگاه‌های کنیا بوده است.گمان می‌رود لوتویت به سرعت به درجات بالا رسیده و در حال حاضر به احمد عمر، رهبر گروه تروریستی الشباب بسیار نزدیک است.

  گزارش، پژوهش و کتاب

ایران استبدادِ ادبی و زنان قصه نویس
مدرسه فمینیستی۱۷ می ۲۰۱۵  در اغلب کشورهای خاورمیانه تا دهه های پایانی قرن بیستم تفسیرهای دوبُنی و رازپردازی شده از «واقعیت»، بر آفرینش های ادبی- هنری این جوامع به وسعت حاکم بود. این منطق ثنوی (ظلمت/ نور) در تفسیر واقعیت که نهایتاَ با هدفِ هدایت «کلیت جامعه» به قله ی رستگاری (آرمانشهر)، تدوین و به تدریج مشروعیت یافته بود طبعاَ ممد حیاتِ روایت های بزرگِ تقابل با سامان سیاسی این جوامع هم محسوب می شد.

 ایران چرا فرخنده کشته شد
کانون زنان ایرانی ۱۷ می ۲۰۱۵ فرخنده، «عدالت‌خواهی به درازنای تاریخ» عنوان برنامه‌ای بود که دیروز به همت جمعی از فعالان افغانستانی مقیم ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد .به گزارش کانون زنان ایرانی، این برنامه که به همت جمعی از فعالان افغان مقیم ایران تدارک دیده‌شده بود با پخش یک ویدیو کلیپ آغاز شد. نماهنگی که در آن فرخنده شهید نامیده شده بود، همچنین در این کلیپ کوتاه تصاویر اعتراض‌های مختلف به فاجعه مرگ فرخنده نیز نمایش داده شد.

 ایران دلایلی که سبب می‌شود زنان به کارتن‌خوابی رو بیاورند
مهر خانه ۱۳ می ۲۰۱۵ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بیکاری یکی از عواملی است که باعث می‌شود مردان به سمت اعتیاد بروند در مورد زنان نیز فقدان قدرت اقتصادی یا عدم تأمین اقتصادی باعث بروز فقر برای آن‌ها شده و همین امر موجب می‌شود زنان به تدریج مسکن خود را از دست دهند و به کارتن‌خوابی رو بیاورند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران، شهرزاد نیوزپ، بی بی سی فارسی، مدرسه فمینیستی، رادیوزمانه ، مهرخانه، دویچه وله، دری نیوز،۸ صبح ،بیدار زنی ، سلام وطندار، صدای آمریکا، تلویزیون یک، کانون زنان ایرانی، ودصم، جامعه باز، ایلینا، دویچه وله ، خبرگزاری جمهور، رادیوز آزادی ، کلید گروپ.

شماره ۹۶ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: