haftRefugees_whereareufrom

اهلِ کجا هستید؟ اهلِ زمین
کاریکاتور در باره پناه جویان در دریای مدیترانه: سایمون کنی‌بون/در روزنامه ایندیپندنت لندن

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
مصر افزایش شدید خشونتِ جنسیِ نیروهای امنیتی در حاکمیت السیسی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۵ بر اساس گزارش «افشای دورویی دولتی: خشونت جنسیِ نیروهای امنیتی در مصر» که فدراسیون امروز منتشر کرد، خشونتِ جنسیِ نیروهای امنیتی در مصر پس از آغاز حکومت نظامیان در ژوئیه ۲۰۱۳ (تیر ۱۳۹۲) به شدت افزایش یافته است. در حاکمیت رژیم کنونی، تمام کسانی که نیروهای امنیتی دستگیر می کنند بدون استثنا و صرفنظر از زمینه بازداشت، هدف خشونت جنسی قرار می گیرند. مخالفان رژیم السیسی، اعضای سازمان های غیردولتی، دانشجویان، زنان و کسانی که خطری برای نظم اخلاقی به شمار می روند از جمله قربانیان این خشونت جنسی هستند. این گزارش، بر اساس گفتگوهایی که با قربانیان، وکلای دادگستری و اعضای سازمان های غیردولتی حقوق بشری انجام شده، مشارکت پلیس، ماموران سازمان امنیت اطلاعات ملی و ارتش را در خشونت جنسی فاش می کند که تجاوز، حمله جنسی، تجاوز با اشیا، برق گذاری به آلت تناسلی، افترای جنسی و باج خواهی از جمله آن به شمار می رود. گزارش را به زبان های انگلیسی، عربی یا فرانسوی دریافت کنید. گزارش خبری بی بی سی

مصر شش مرد پس از محاکمه به شدت ناعادلانه اعدام شدند
عفو بین الملل ۱۷ مه ۲۰۱۵ شش مرد دیروز پس از محاکمه به شدت ناعادلانه در دادگاه نظامی اعدام شدند. نیروهای امنیتی این افراد را برای دریافت «اعتراف» به جرایم تروریستی شکنجه کرده بودند. مسؤولان همچنین تاریخ دستگیری این شش نفر را در اسناد رسمی تغییر داده بودند. اطلاعات بیشتر؛ گزارش خبری؛ انتقاد شدید عفو بین‌الملل از حکم اعدام محمد مرسی

یمن از سر گیری جنگ نباید به معنای تکرار نقض حقوق بشر باشد
دیده بان حقوق بشر ۱۸ مه ۲۰۱۵ آتش بس پنج روزه در یمن دیشب به پایان رسید و ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی حمله های هوایی علیه نیروهای حوثی را حداقل در بندر جنوبی عدن از سر گرفت. دیروز در سعده، پایگاه حوثی ها یا انصارالله در شمال آوار و ساختمان های مخروبه در همه جا دیده می شد. گرچه اداره های امنیتی و جاهای دیگر اهداف نظامی به شمار می روند، چندین حمله به ساختمان های مسکونی و بازارها انجام شده بود که هدف نظامی مشخصی نیستند و غیرنظامیان کشته یا زخمی شده بودند. به عنوان نمونه، در ۶ مه بمبی به یک خانه مسکونی در سعده اصابت کرده و ۲۷ نفر اعضای یک خانواده از جمله ۱۴ کودک کشته شده بودند. بمباران حداقل چهار بازار را در سعده تخریب کرده و خرید مواد غذایی برای مردم مشکل تر شده است.

کالبد شکافی در غزه
دیده بان حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۵ نه ماه پس از پایان درگیری اساسی در غزه، اختلافی در باره چگونگی و دلیل شمار زیاد قربانیان غیرنظامی ـ ۱۵۶۳ نفر به اعلام سازمان ملل ـ هنوز در جریان است. اسراییل می گوید تمام اقدامات ممکن را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی انجام داده و تقصیر را به خاطر اعزام جنگندگان حماس به مناطق پرجمعیت به گردن حماس می اندازد. حماس می گوید اسراییل بدون ملاحظه حمله کرده و حتا غیرنظامیان را هدف قرار داده است. به تازگی، سازمان سکوت را بشکنیم در اسراییل وارد بحث شده است. این گروه از سربازان پیشین و کنونی اسراییل از رفقایشان پرسیده اند که در جنگ سال پیش چه کردند و چه دیدند. گزارش آنها «ما این گونه جنگیدیم،» ۱۱۱ شهادت از بیش از ۶۰ عضو نیروهای دفاعی اسراییل، سربازان و افسران مامور به خدمت در نیروهای زمینی، دریایی و هوایی را ارایه می دهد. آنها ضمن شرح جنگیدن حماس در مناطق پرجمعیت، روش ها و سیاست های اسراییل را که ناقض حقوق جنگ بودند و احتمالا در شمار زیاد تلفات غیرنظامی نقش داشتند نیز توضیح می دهند. دو نکته برجسته است. اول این که، نیروهای اسراییل فرض کردند که پس از اخطار به غیرنظامیان برای ترک منطقه، کسانی که باقی می ماندند هدف های مشروع بودند. دوم، استفاده گسترده اسراییل از توپخانه سنگین در مناطق پرجمعیت است. نیروهای اسراییل هزاران گلوله ۱۵۵ میلی متری شلیک کردند که علاوه بر شعاع خطای ۲۵ متر، تا فاصله ۱۵۰ متری نقطه اصابت مردم را می کشد و تا فاصله ۳۰۰ متری زخمی می کند. استفاده از این اسلحه حتا برای حمله به هدف نظامی در منطقه پرجمعیت نتایج مخربی برای غیرنظامیان دارد.

اسرائیل اذعان رهبران به وجود تبعیض علیه شهروندان اتیوپیایی‌تبار
مالزی قایقی با صدها پناهجو را بازگرداند

عربستان سعودی آگهی استخدام “جلاد”؛ در سال جاری تاکنون ۸۵ نفر اعدام شده‌اند
آمریکا مجازات اعدام برای عامل بمب‌گذاری ماراتن بوستون

عاملان غیردولتی
نیجریه کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در حملات بوکو حرام
بریتانیا سیاستمداران و ستارگان ورزش و هنر، در زمره سوءاستفاده کنندگان جنسی

      عدالت

فراخوان به حمایت موثرتر از اصلاحات در بخش عدالت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ مه ۲۰۱۵ در آستانه اجلاس سران همکاری اتحادیه اروپا با شرق اروپا در ۲۱ـ۲۲ مه ۲۰۱۵ در ریگا، فدراسیون و سازمان عضو آن در ارمنستان، موسسه جامعه مدنی، از اتحادیه اروپا خواستند پشتیبانی موثرتر از اصلاحات در بخش عدالت در ارمنستان را هدف خود قرار دهد. در بیانیه امروز، فدراسیون و این موسسه توصیه هایی را در این زمینه ارایه کردند.

      حقوق مدنی و سیاسی

دولت اسراییل به پناه جویان: یا برگردید به آفریقا یا بروید زندان
واشنگتن پست ۱۴ مه ۲۰۱۵ در حالی که اروپا در تلاش است تا جلوی سیل مهاجران از آفریقا و خاورمیانه را که می کوشند از دریای مرگبار مدیترانه بگذرند، بگیرد، اسراییل موضع خود را در باره پناه جویان سخت تر کرده است و به آفریقایی های ناخواسته می گوید یا باید از این کشور بروند یا نامحدود در زندان بمانند. رهبران اسراییل ادعا کرده اند که سیاست سخت گیرانه آنها ـ از جمله ساختن دیوار مرزی، محرومیت مهاجران غیرقانونی از اجازه کار، حبس آنها در بازداشتگاهی در بیابان ـ می تواند با منصرف کردن مهاجران از سفر خطرناک به نجات جان آنها بیانجامد. اقدامات تازه برای وادار کردن آفریقایی ها به ترک اسراییل در زمانی انجام می شود که ترس پناه جویان بیشتر شده و آنها از دیدن ویدیویی در ماه گذشته دچار بهت و حیرت شده اند. این ویدیو سه اریتره ای را نشان می دهد که اسراییل را ترک کردند و در لیبی به دست جنگجویان داعش کشته شدند. بازداشتگاه هولوت در صحرای نجف اسراییل که با سیم خاردار محاصره شده دارای خوابگاه های سیمانی یک طبقه است که در حال حاضر ۲۰۰۰ آفریقایی در آن به سر می برند.

آمریکا افشاگران ارتشی در خطر
۱۸ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: اعضای نیروهای مسلح آمریکا که حمله های جنسی را گزارش می دهند اغلب در معرض تلافی جویی قرار می گیرند بدون این که مجازاتی در کار باشد. بر اساس یافته های گزارش «تلافی علیه قربانیان حمله جنسی در ارتش آمریکا» (که دیده بان حقوق بشر ظرف ۱۸ ماه تحقیق با کمک سازمان حقوق بشری «از مدافعان ما حمایت کنید» تهیه کرده است.)، احتمال تلافی جویی علیه اعضای مرد و زن ارتش که حمله جنسی را گزارش کنند ۱۲ برابر بیشتر از احتمال پیگرد مرتکب محکوم به جرم جنسی است. این تلافی جویی می تواند به شکل تهدید، خرابکاری، آزار از طریق انتصاب به کارهای بد، از دست دادن فرصت ترفیع، اقدام انضباطی از جمله خاتمه خدمت و حتا اتهام های کیفری باشد.

آمریکا تسارانف، مجازات اعدام و نگاه جهانیان
دیده بان حقوق بشر ۱۸ مه ۲۰۱۵ چهار روز پیش از این که هیات منصفه جوکار تسارانف را به خاطر نقش او در بمب گذاری در دو ماراتن بوستون به اعدام محکوم کند، ده ها کشور از آمریکا به خاطر اجرای مجازات اعدام انتقاد کردند.  در رسیدگی ادواری عمومی روز دوشنبه ۱۱ مه، ۳۶ کشور از آمریکا خواستند مجازات اعدام را مورد بازنگری قرار دهد. آمریکا که در سال ۲۰۱۴ در میان کشورهایی با شمار زیاد اعدام قرار داشت، در شمارِ رو به کاهش کشورهای اعدام کننده است. مجازات اعدام با اساس کرامت انسانی و حق زندگی مغایر، ظالمانه و برگشت ناپذیر است. اجرای آن در آمریکا از مسایل نژاد و فقر جدا نیست. به علاوه، نظام عدالت کیفری آمریکا خطاکار است. از سال ۱۹۷۳ تاکنون، ۱۵۳ زندانی محکوم به اعدام تبرئه شده اند.

 مراکش استفاده فراگیر از شکنجه برای محکومیت متهمان و مقابله با مخالفان
۱۹ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد: کتک زدن، قرار دادن در حالت های زیر فشار، ایجاد خفگی، غرق کردن ساختگی، خشونت جنسی و روانی از جمله روش های شکنجه ای است که نیروهای امنیتی مراکش برای دریافت «اعتراف» به جرم یا به خاموشی کشاندن فعالان و سرکوب مخالفان به کار می گیرند. گزارش «سایه معافیت از مجازات: شکنجه در مراکش و صحرای غربی» واقعیت تاریکتری از چهره آزادیخواهانه ای است که رهبران مراکش در سال ۲۰۱۱ با وعده اصلاحات مترقی و قانون اساسی تازه با منع شکنجه در واکنش به خیزش های عمومی در منطقه به نمایش گذاشتند.

تایلند شمار بی سابقه بازداشت ها به علت توهین به پادشاه اصلاح فوری ماده ۱۱۲ را ضروری کرده است
۲۰ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در تایلند، اتحادیه آزادی مدنی، امروز اعلام کردند:  در ۱۲ ماه حاکمیت شورای ملی صلح و نظم، تایلند شاهد شمار بی سابقه ای از بازداشت ها به علت توهین به پادشاه بوده است. تحقیق فدراسیون نشان می دهد که از زمان به قدرت رسیدن نظامیان در ۲۲ مه ۲۰۱۴، دست کم ۴۷ نفر بر اساس ماده ۱۱۲ قانون کیفری دستگیر شده اند. هجده تن به زندان از یک تا ۵۰ سال محکوم شده اند. پیگردهای ناشی از ماده ۱۱۲ به احتمال در ماه های آینده ادامه خواهد یافت.

روسیه برنامه نظارت تصویب لایحه «سازمان های نامطلوب خارجی» را محکوم کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت از تصویب لایحه «سازمان های نامطلوب خارجی» در پارلمان روسیه در شور سوم نگران است. این لایحه کار برای سازمان های غیرانتفاعی خارجی را که «نظم قانونی، امنیت کشور یا توانایی دفاعی آن را تهدید می کنند» جرم تلقی می کند. این لایحه وسیله ای برای آزار سازمان های خارجی و شهروندان روسی همکار آنهاست و به خارجی ـ هراسی و ملی گرایی دامن می زند. عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر نیز اعلام کردند: روسیه با تصویب قانون «سازمان های نامطلوب» سرکوب شدید جاری را که جان جامعه مدنی را می گیرد، تقویت خواهد کرد. این قانون به دولت اختیار می دهد فعالیت سازمان های غیردولتی خارجی یا بین المللی را ممنوع و سپس فعالان و گروه های جامعه مدنی روسی را به خاطر حفظ ارتباط با آن سازمان های «نامطلوب» مجازات کند.

شش وسیله ساده برای محافظت از حریم خصوصی در اینترنت و مقابله به جاسوسی گسترده
عفو بین الملل ۲۰ مه ۲۰۱۵ در حالی که سازمان های اطلاعاتی بیش از پیش ارتباط های اینترنتی ما را جمع آوری می کنند، فهرستی از چند نرم افزار ساده برای افزایش امنیت در تماس های تلفنی، ارسال ایمیل، متن و انجام گفتگو فراهم آورده ایم. شش نرم افزار زیر که با در نظر داشتن امنیت طراحی شده اند جایگزین نرم افزارهای مورد استفاده تان هستند. هیچ یک از اینها ۱۰۰ درصد مطمئن نیستند. توصیه می کنیم به امنیت در یک جعبه و دفاع از خود در مقابل جاسوسی نگاهی بیاندازید. (۱) سِکیور تکست برای پیام های متنی. (۲) رِد فون  برای گفتگوی تلفنی. (۳) میت جیت سی برای گفتگوهای ویدیویی و پیام فوری. (۴) مینی لاک برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات. (۵) میل ولوپ برای ایمیل مطمئن تر. (۶) اسپایدر اُک برای اشتراک و ذخیره سازی.

مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت ‌سازمان امنیت ملی را محدود کرد
مردان هم قربانی خشونت خانگی می‌شوند

اسرائیل طرح جداسازی اتوبوسهای فلسطینیان دوام نیاورد

        جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پارلمان اروپا ظاهرا در موضوع تجارت مواد معدنی مربوط به جنگ در مقابل شرکت های بزرگ کوتاه خواهد آمد
۱۹ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل و گلوبال ویتنس در آستانه رای گیری مهمی در باره تجارت اروپایی هشدار دادند که اروپا در زمینه تجارت مواد معدنی مربوط به درگیری های مرگبار ظاهرا شرکت های بزرگ را به مردم ترجیح خواهد داد. اعضای پارلمان اروپا امروز در اجلاس گشایش آن برای اولین بار در باره موضوعی رای خواهند داد که می تواند شرکت های اروپایی را ملزم کند که اطمینان حاصل کنند که مواد معدنی خریداری شده آنها به جنگ یا نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر کمک نمی کند. اما ممکن است فشار شدید شرکت های بزرگ این قانون را به قدری رقیق کند که به تجارتی که در بخش هایی از آفریقا و جاهای دیگر هزینه جنگ را تامین می کند، کار چندانی نداشته باشد. در صورت عدم اصلاح پیشنهاد موجود، فقط ۲۰ وارد کننده مواد خام معدنی ملزم خواهند بود منبع مواد را مشخص کنند و شرکت های اروپایی که محصولات حاوی این مواد را می فروشند یا می سازند فقط به طور داوطلبانه در این سیستم شرکت خواهند داشت.

اسراییل دادگاه اجازه اخراج های تبعیض آمیز را داد
دیده بان حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۵ حکم های جداگانه دیوان عالی کشور راه را برای اخراج اجباری باشندگان دو دهکده عرب نشین را از خانه هایشان باز کرد. دولتمردان اسراییل ساکنان این دو دهکده را که یکی از آنها در اسراییل و دیگری در کرانه باختری اشغالی قرار دارد، پیش از این هم جابجا کرده اند. بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ شهروند فلسطینی اسراییل که در ام الحیران، دهکده ای در صحرای نجف در جنوب زندگی می کنند، با اخراج روبرو هستند. اسراییل به این روستاییان بر اساس قراردادی در سال ۱۹۵۶ اجازه داد در آنجا زندگی کنند و در مقابل ادعای خود بر زمین های شان را که، می گویند اسراییل در سال ۱۹۴۸ از آنجا اخراجشان کرده، کنار بگذارند. دولتمردان اسراییل حاضر نشده اند دهکده را به رسمیت بشناسند، خدمات اولیه مثل آب یا برق به آن ارایه کنند یا به ساکنان امکان دریافت پروانه ساخت بدهند. آنها در سال ۲۰۰۹ طرح هایی را به تصویب رساندند تا از زمین های آن برای ساخت شهرک یهودی نشین استفاده کنند.

سازمان ملل: دولت‌ها به هزاران مهاجر سرگردان در آب‌های مالزی پناه بدهند
نجات ۲۲۲۰ پناهجو در دریای مدیترانه طی یک روز
گزارش ویژه: زندگی پناهندگان سوری در اردوگاهی در ترکیه
هشدار سازمان جهانی کار نسبت به کاهش امنیت شغلی در جهان

آلمان لوکوموتیو‌رانان بار دیگر دست به اعتصابی گسترده زدند
فرانسه  نواحی مهاجرنشین، همچنان درگیر فقر و محرومیت

   دفاع از حقوق بشر

آذربایجان بازی های اروپایی در باکو: اختناق جاری را فراموش نکنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ مه ۲۰۱۵ ائتلاف ورزش در حمایت از حقوق بشر که فدراسیون عضو آن است، در نامه سرگشاده ای برای کمیته های ملی المپیک اروپا نوشت: توجه شما را به سرکوب بی سابقه و رو به رشد در آذربایجان جلب می کنیم که به ده ها دستگیری سیاسی انجامیده است، از جمله دستگیری روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی. از شما می خواهیم پیش از بازی های اروپایی در باکو در تاریخ ۲۸ـ۱۲ جون، به طور رسمی از مردم آذربایجان و آزادی بیان، تشکل و دیگر آزادی های اساسی آنها حمایت کنید. تابستان گذشته، گروهی از فعالان حقوق بشری آذربایجان کارزار ورزش در حمایت از حقوق بشر را راه انداختند با این هدف ساده: جلب توجه به وضعیت حقوق بشر در آذربایجان در چارچوب بازی های اروپایی. همان طور که صدها گزارش معتبر رسانه ها، سازمان های غیردولتی و دولت ها نشان می دهد، واکنش دولت آذربایجان به این ابتکار صلح آمیز سرکوبی بی سابقه بوده است. این نامه را چند سازمان از جمله ماده ۱۹، مرکز آزادی های مدنی، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، بنیاد خانه حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، و سرویس بین المللی حقوق بشر امضا کرده اند.

سوریه نگرانی برای سه مدافع حقوق بشر ناپدید شده
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با اعلام این که سه مدافع حقوق بشر سرشناسی که در فوریه ۲۰۱۲ به خاطر ترویج حقوق بشر در سوریه بازداشت شده اند آخرین بار در ۳ مه ۲۰۱۵ دیده شده اند، از ناپدید شده قهری آنها ابراز نگرانی کرد و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها شد. مازن درویش، رییس مرکز رسانه ها و آزادی بیان سوریه، و اعضای این مرکز، هانی الزیتانی و حسین غریر، از فوریه ۲۰۱۲ به خاطر دفاع از آزادی بیان و نظارت بر نقض فاحش حقوق بشر در حبس به سر می برند و از ۳ مه ۲۰۱۵ به بعد خبری از آنها در دست نیست. تلاش برای دیدار از زندان آدرا که این سه تن در آنجا در حبس هستند بی حاصل بوده است. روز ۱۰ مه، مسؤولان زندان گفتند آنها در زندان نیستند و روز ۱۳ مه آنها را به جلسه دادگاه اعزام نکردند. جلسه دادگاه که از فوریه ۲۰۱۳ تاکنون ۲۳ بار عقب افتاده، یک بار دیگر برای ۱ جون تعیین شد.

برمه/میانمار حبس خودسرانه و محکومیت شش مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از حبس خودسرانه و محکومیت شش مدافع حقوق بشر مطلع شده است. دادگاه این شش تن را به اتهام شورش، اختلال در انجام وظیفه کارمند دولت و اخلال در آرامش عمومی به چهار سال و چهار ماه زندان محکوم کرد. این اتهام ها ناشی از تظاهراتی است که در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ جلوی سفارت چین انجام شد و ۱۰۰ نفر برای اعتراض به کشته شدن یک روستایی معترض در معدن مس به دست پلیس به سوی سفارت راه پیمایی کردند.

فیلیپین جاسوسی، ‌تهدید و آزار علیه فعالان حقوق بشر و رهبران دهقانی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از جاسوسی، ‌تهدید و آزار علیه فعالان حقوق بشر اتحاد برای پیشبرد حقوق مردم (کاراپاتان) و نیز چندین رهبر دهقانی و خانواده های قربانیان نقض حقوق بشر که سعی کرده بودند در دفتر کاراپاتان پناه بگیرند، مطلع شده است.

بحرین محکومیت و ادامه حبس خودسرانه نبیل رجب
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: حبس خودسرانه نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین، نایب دبیرکل فدراسیون و عضو کمیته مشورتی بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر ادامه دارد. روز ۱۴ مه ۲۰۱۵ دادگاه استیناف کیفری بحرین حکم شش ماه زندان را که دادگاه پایین تر در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ به اتهام «توهین به نهاد عمومی و ارتش» از طریق توییتر علیه نبیل رجب صادر کرده بود تایید کرد. نبیل رجب هنوز در بازداشت به سر می برد و با اتهام هایی در دو پرونده دیگر نیز روبروست. برنامه نظارت محکومیت تازه و ادامه حبس خودسرانه نبیل رجب را محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط اوست.

آمریکا از تجارت با کوچ نشین های اسراییل حمایت نکنید
دیده بان حقوق بشر ۱۵ مه ۲۰۱۵ کمیسیون امور مالی مجلس سنا و کمیسیون رویه ها و منابعِ مجلس نمایندگان بدون بحث و سروصدای زیاد لایحه ای را دیشب به تصویب رساندند که خلاف سیاست دیرین آمریکا و حقوق بین المللی است. قصد هر دو لایحه که عنوان اختیار ارتقا تجارت دارند این است که به رییس جمهوری اباما اختیار امضای دو قرارداد تجاری را بدهند، یکی با اتحادیه اروپا و دیگری با ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام. معنای اصلاحیه ای که به تصویب رسیده، این است که رییس جمهوری اختیار دارد از قدرت اقتصادی آمریکا برای حمایت از تجارت با اسراییل و نیز با شهرک های غیرقانونی آن در کرانه باختری استفاده کند. این اصلاحیه سیاست دیرین آمریکا را که عدم حمایت از اقتصاد شهرک هاست معکوس می کند.

نیجر مبارزه با بوکو حرام بهانه ای برای نقض آزادی بیان نیست
۱۹ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: نیجر باید فوری مدافع حقوق بشر موسی چانگاری، دبیر کل سازمان حقوق بشری عرصه های آلترناتیو شهروندی را آزاد کند. او روز ۱۸ مه پس از انتقاد از اعلام جرم علیه شش رهبر روستایی به خاطر «ردِ همکاری» با دولتمردان در مقابله با بوکو حرام به دست تیپ ضد تروریستی نیجر دستگیر شد.

پارلمان اروپا: بازگشت مجازات اعدام به مجارستان با قوانین اروپا مغایر است

    زنان

آمریکا ضربه ی روحی در بازداشت خانوادگی مهاجران
۱۵ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: بازداشت نامحدود مادران پناه جو و فرزندانشان در آمریکا ضربه های شدید روانی وارد می کند. مادرانی از ۲۵ خانواده بازداشت شده، از جمله ۱۰ تن که بین ۸ تا ۱۰ ماه در زندان بودند، ضایعه های روانی، افسردگی و فکر در باره خودکشی را برای دیده بان حقوق بشر تشریح کردند. دولت اباما تا ۲۴ مه ۲۰۱۵ فرصت دارد تا در واکنش به حکم اولیه قاضی فدرال که این بازداشت ها را ناقض حقوق کودکان مهاجران می داند، طرحی را ارایه کند. دیده بان حقوق بشر گفت: دولتمردان آمریکا باید خانواده هایی را که پس از ورود به آمریکا بازداشت می شوند فوری آزاد کنند.

مراکش فعالان حقوق زن قوانینی مانند تونس می‌خواهند
مصر مبارزه زنان برای دفاع از حق آزادی انتخاب نوع پوشش
اندونزی آزمایش بکارت برای استخدام زنان در ارتش
برساخت اجتماعی «جنسیت»

  کودکان

برزیل کم کردن سن مسؤولیت کیفری کودکان را به نظام «قرون وسطایی» زندان محول می کند
۱۸ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: طرح کم کردن سن پیگرد و بزرگسال دانستن کودکان به شدت به حقوق کودکان لطمه خواهد زد و می تواند منجر به حبس نوجوانان در زندان های به شدت خطرناک بزرگسالان شود. کنگره برزیل به بررسی کاهش سن پیگرد اشخاص از ۱۸ سال به ۱۶ سال پرداخته است.

هند میلیون ها کودک به علت تبعیض از آموزش محروم هستند
دیده بان حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۵ دو سال پیش، کودک ده ساله مادهو در جلسه ای عمومی با حضور اعضایی از کمیسیون ملی حمایت از حقوق کودک در پاتنا شرح داد که در مدرسه ای دولتی معلمان باعث فرار او شده بودند، چون او از کاستِ دالیت است و آنها او را «نجس» می دانند. ده ها پدر و مادر و کودک از جوامع حاشیه نشین نیز آمده بودند تا بدبختی شان را شرح بدهند. پس از شنیدن گفته های مادهو، با اقدام کمیسیون ۵۰ کودک دالیت از محله زاغه نشین او وارد مدرسه دولتی نزدیک محله شدند. اما یک سال بعد، در حالی که دفتر ثبت نام مدرسه نام کودکان دالیت را نشان می داد، تقریبا همه آنها در خارج از مدرسه به جمع آوری آشغال مشغول بودند. قصه مادهو و دیگران درسی مهم از اهداف جهانی آموزش را نشان می دهد: تامین آموزش کافی نیست. باید تلاش های هماهنگ برای حفظ کودکان حاشیه نشین در مدارس و تضمین آموزش آنها با تامین آموزش کیفی انجام داد.

    فرهنگ و اندیشه

لازلو کراسناهورکایی، نویسنده مجارستانی، برنده ادبی من‌بوکر جهانی شد
فیلم «تحقیر» ؛ تصویری متفاوت از زندگی در غزه

سوریه ابراز نگرانی شدید یونسکو از تهدیدات داعش علیه شهر باستانی “پالمیرا”

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، واشنگتن پست، یورو نیوز

شماره ۱۰۰ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: