افغانستانafgh

انفجار انتحاری در پارکینگ وزارت عدلیه چهار نفر کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند/ عکس از رویترز

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

 نگرانی دیده بان حقوق بشر، از افزایش حملات بالای کارمندان صحی در افغانستان
رادیو کلید/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر، از افزایش حملات بالای کارمندان صحی در جهان به شمول افغانستان ابراز نگرانی می نماید. در گزارش سالانه این نهاد که روز چهارشنبه به نشر رسید آمده که در ١٧کشور جهان به شمول افغانستان، سطح حملات بر تاسیسات، کارمندان، داکتران و مریضان افزایش یافته است.

عملیات نجات ربوده‌شده‌های پکتیا با آزادی ۴۵ تن از آنان پایان یافت
سلام وطندار/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی پکتیا می‌گویند که عملیات نجات نیروهای امنیتی با آزادی ۴۵ مسافر ربوده‌شده در این ولایت پایان بافته است. طالبان این مسافران را روز گذشته از منطقۀ بدم این ولسوالی ربوده بودند. گفته می‌شود که هنوز ۴ تن از این مسافران رها نشده اند.

شش کشته و بیش از ۴۰ زخمی در حمله انتحاری در کابل
صدای آلمان/ ۲۹ ثور ۱۳۹۴ وقوع انفجاری در پارکینگ وزارت عدلیه افغانستان در مرکز شهر کابل تلفات به جا گذاشت. این انفجار هنگامی رخ داد که کارمندان دولتی ادارات را ترک می‌کردند و احتمالاً هدف حمله نیز آن‌ها بوده اند. مقام‌های امنیتی افغانستان گفته اند که فرد مهاجم موتر مملو از مواد انفجاری خود را در پارکینگ وسایط نقلیه وزارت عدلیه انفجار داد.

افزایش تجاوزات جنسی بالای زنان و کودکان
رادیو کلید/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر می‎گویند بر اساس گزارش‎های نشر شده، بعضی از زنان و کودکان (دختر و پسر) حتی در آغوش خانواده و در کنار محارم شان (اعضای خانواده، پدر، برادر، کاکا، ماما و استادان تعلیمات اسلامی) هم مصوون نیستند. رفیع‎الله بیدار، سنخگوی این کمسیون، در مصاحبۀ اختصاصی با مجلۀ مرسل گفت: “در گذشته‎ها مساجد و خانواده‎ها یگانه مکان امن برای کودکان و زنان افغان بود در حالی‏که اکنون چنین نیست.”

فرمانده پولیس پکتیا: بیشتر گروگان گیران در این ولایت خارجی هستند
طلوع نیوز/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ فرمانده‌ی پولیس پکتیا می‌گوید که از روز شنبه تاکنون بیشتر گروگانان از دست مخالفان مسلح دولت آزاد شده‌اند و تنها سه تن از شهروندان کشور هنوز در نزد این افراد هستند. این در حالی است که مردم و شماری از نمایندهگان مجلس افزایش گروگان گیری‌ها در کشور را از سوی مخالفان مسلح دولت، بهانه‌ای برای خالی ساختن زندان‌های کشور از وجود هراس افگنان می‌دانند.

بازداشت ۴۰۰۰ پناهجوی افغانستان از سوی ارتش پاکستان
یک/ ۲۸ ثور ۱۳۹۴ گزارش‌ها از پاکستان حاکی است که ارتش این کشور دستکم چهار هزار پناهجوی افغانستان را بازداشت کرده است. در خبرنامه ارتش این کشور آمده است که از ماه جنوری تا اکنون ۴۶۹۰ پناهجوی افغانستان به گونه غیر قانونی در پاکستان زندگی می کردند و توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند. بر بنیاد خبرنامه، ارتش پاکستان چهار هزار نفر دیگر را که باشندگان دیگر کشورها بودند را نیز به اتهام فعالیت های تروریستی بازداشت کرده است.

علومی: بیش از ۳ هزار جنگجوی خارجی بر ضد حکومت فعالیت دارند
سلام وطندار/ ۲۸ ثور ۱۳۹۴ بیش از ۳ هزار جنگجوی خارجی در داخل خاک افغانستان بر ضد حکومت این کشور مبارزه می‌کنند. نورالحق علومی، وزیر داخلۀ افغانستان این مطلب را امروز (یک‌شنبه) پس از برگشتنش از کشور چین در نشستی خبری بیان کرد. با این‌حال، این مقام ارشد حکومتی می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان آماده‌گی مقابله‌ با دشمن را در تمام نقاط کشور دارند.

نام چهل طالب از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون کشیده شد
یک/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ شورای عالی صلح تایید کرده که نام‌های چهل طالب از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون کشیده شده است. این شورا گفته است که فهرست سیاه از سوی نمایندگان طالبان در نشست قطر مطرح شد و هر طالبی که خواهان گفت‌گوهای صلح باشد، نامش از این فهرست حذف خواهد شد.

     زنان

مرگ و میر مادران در کشور تا چهار برابر کاهش یافته است
یک/ ۲۸ ثور ۱۳۹۴ وزارت صحت عامه امروز در بزرگ‌داشت از روز جهانی قابله‌ها اعلام کرد که هنوز هم از هر پنج مادر، یکی از آنها در هنگام ولادت جان می‌دهد. با این همه سازمان جهانی صحت نگران کاهش کمک‌ها برای بلند بردن ظرفیت قابله‌ها در کشور است. این سازمان می‌گوید که کمک‌های جامعه‌ی جهانی در بخش آموزش‌گاه‌های قابلگی در کشور رو به کاهش بوده و این کار سبب افزایش مرگ و میر مادران خواهد شد.

 افزایش بیماری سرطان پستان درمیان زنان ولایت هرات
۸ صبح/ ۲۹ ثور ۱۳۹۴ نفس‌گل زن ۵۰‌ ساله‌ای است که نزدیک به شش ماه می‌شود با بیماری سرطان پستان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. پستان سمت راستش را در اولین جراحی برداشته‌اند. تداوی او هنوز جریان دارد و باید هر‌چند وقت یک‌بار به اسلام‌آباد برای انجام شیمی درمانی سفر کند.

 مردی که سال‌ها بر دخترش تجاوز می‌کرد به اعدام محکوم شد
یک/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ دادگاه ابتدایی کابل، مردی را که یازده سال بر دخترش تجاوز کرده بود به اعدام محکوم کرد. پدرِ خاطره به جرم تجاوز و اعمال خشونت بر دخترش به اعدام محکوم شد. خاطره در اظهارات خود گفته است که پدرش از نه سالسگی تا سیزده سالگی او را مورد آزار جنسی قرار داده و سپس تا بیست و دو سالگی مورد تجاوز قرار می‌داد.

 پیدا شدن جسد دو بانو در ولسوالی انجیل ولایت هرات
یک/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ مسوولان محلی ولایت هرات در غرب کشور می‌گویند که جسد دو بانو که ظاهرا به دلیل خفگی جان داده اند از ولسوالی انجیل این ولایت پیدا شده است. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی بیمارستان حوزوی ولایت هرات گفته است که این دو بانو ۴۰ و ۱۴ ساله هستند.

        حامیان و فعالان

هزاران معلول در کمیته صلیب سرخ شمال افغانستان ثبت شد
افغانستان. رو/ ۲۸ ثور ۱۳۹۴ احمد خالد اسحاق زی مسئول اطلاعات و نشرات کمیته بین المللی صلیب سرخ در شمال می گوید این کمیته از شروع فعالیتش تا کنون هزاران معلول جنگی و غیر جنگی را ثبت و تحت حمایت گرفته است.

نگرانی آگاهان از تجهیز افراد غیرمسئول از سوی حکومت
طلوع نیوز/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ حکومت برای تأمین امنیت در بخش‌هایی از کشور جنگ‌افزارهای بسیاری را به افراد غیرمسئول سپرده است. برخی از نمایند‌گان مجلس با بیان این مطلب می‌گویند که چنین کاری نتیجه‌ی خوبی در پی نخواهد داشت. از سویی هم برخی از آگاهان می‌گویند که حکومت برای تأمین امنیت کشور باید تنها روی نظامیان خودش حساب کند.

در پیوند به قتل فرخنده یازده پولیس به حبس محکوم شدند
۸ صبح/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ نتیجه دادگاه ۱۹ تن از منسوبان پولیس که متهم به غفلت وظیفوی هستند، روز گذشته از سوی دادگاه ابتداییه اعلام شد. براساس این فیصله، ۱۱ تن از ماموران پولیس هریک به یک یک سال حبس محکوم شدند و ۸ تن دیگر از منسوبان پولیس به دلیل این‌که دلایل کافی الزام علیه آن‌ها وجود نداشت، برائت حاصل کردند.

چند نهاد مدافع حقوق خبرنگاران خواستار پیگرد قانونی فرمانده پولیس کابل شدند
بخدی / ۳۰ ثور ۱۳۹۴چند نهاد مدافع حقوق خبرنگاران به شمول اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان و کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان، به وزارت های اطلاعات و فرهنگ و امور داخله شکایت کرده و خواستار پیگیرد قانونی فرمانده پولیس کابل شده اند. جنرال عبدالرحمان رحیمی، متهم شده که روز گذشته در محل انفجار توقف‏گاه موترهای وزارت عدلیه در برابر چشمانش ماموران پولیس یک خبرنگار را مورد لت و کوب قرار دادند و او در این مورد واکنش نشان نداده است.
انتقادها از لت‌وکوب تصویربردار تلویزیون یک در برابر چشمان فرمانده پولیس کابل

ولسی جرگه، خواهان لغو تفاهمنامه امضا شده با ISI شد
رادیو آزادی/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ ولسی جرگه افغانستان امضای تفاهمنامه تبادل اطلاعات استخباراتی با پاکستان را یک عمل ننگین خوانده و خواهان رد فوری آن گردید. اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهار شنبه این جرگه بیشتر در مورد همین تفاهمنامه بحث کردند و آن را برای افغانستان زیان بار خواندند.
کرزی: تفاهمنامۀ استخباراتی با پاکستان لغو شو

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

محمدباقر نوبخت: دولت در مورد تحصیل فرزندان افغان مؤظف به اجرای دستور رهبر است
رادیو فرانسه/ ۲۹  ثور ۱۳۹۴ محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران می گوید دولت، وظیفه خود می داند دستور آیت الله خامنه ای را در مورد تحصیل کودکان افغان در ایران به انجام برساند. محمدباقر نوبخت، روز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت، دستور آیت الله خامنه‌ای را “سنجیده و از جهت انسان‌دوستانه، قابل افتخار” ارزیابی کرد و متذکر شد دولت وظیفه دارد آن را “با دقت به سرانجام برساند”.
خامنه یی: تمام کودکان افغان در مکتب های دولتی ایران ثبت نام شوند

بندر چابهار؛ از فرصت تا تهدید
کلید/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ رسمی شدن قرارداد شروع فعالیت اقتصادی هند از طریق بندر چابهار، خبری است که برای افغانستان بهره‎های خوشی بسیاری دارد و به همان‎گونه نگرانی‎هایی را نیز به همراه خواهد داشت. تفاهم‌نامه همکاری میان تهران و دهلی نو روز چهارشنبه، ۱۶ ثور، به امضای عباس آخوندی، وزیر شهرسازی ایران و بنیتین گات کاری، وزیر ترانسپورت زمینی و دریایی هند رسید. باز شدن مسیر چابهار می‎تواند برای افغانستان دارای امتیازهای اقتصادی فراوانی باشد؛ اما شکی نیست که هر فرصتی دارای نقاط مقابل نیز می‎باشد و تهدیداتی را نیز به دنبال دارد.

اصرار جمهوری اسلامی بر خروج سریع مهاجران افغان از ایران
رادیو فرانسه/ ۲۸ ثور ۱۳۹۴ در دیدار امروز حسین عالمی بلخی وزیر امورمهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در تهران گفته شد که «حضور مهاجرین افغان در جمهوری اسلامی ایران طولانی نخواهد بود و مهاجران ما در سال های پایانی حضور خود در ایران قرار دارند.»

تداوم ناامنی و جنگ تحمیلی در افغانستان
کلید/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ با افزایش ناامنی در ولایات مختلف کشور، رییس‎جمهور اشرف‎غنی می‎گوید که افغانستان قربانی یک جنگ تحمیلی است. با وجود این، نیروهای امنیتی کشور توانسته‎اند عملیات مخالفان مسلح دولت را در ولایات مختلف کشور سرکوب کنند.

هزینه‎های هنگفت ادارات دولتی که از چشم‎ها پنهان است
کلید/ ۲۶ ثور ۱۳۹۴ با آنکه افغانستان در سال‎های اخیر همواره با کسر بودجه روبه‎رو بوده اما یافته‎های یک تحقیق کلیدگروپ نشان می‎دهد که مصارف بخش مخابرات ادارات دولتی در سال مالی ۱۳۹۳ به بیش از دو ملیارد افغانی می‎رسد، مصارفی که گفته می‎شود اکثراً بی‎جا و غیرمؤثر بوده است.

انتخابات
انتقاد معاون اول ریاست اجرائیه از تأخیر درآوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی
طلوع نیوز/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ این نهاد می‌گوید در حالی که یکی از اصل‌های مهم در توافقنامه‌ی ایجاد حکومت وحدت ملی آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخابات است، اما اکنون این اصل از سوی رهبران حکومت به فراموشی سپرده شده است. این نهاد روشن نبودن سرنوشت مجلس نماینده‌گان را پس از پایان سال پنجم این شورا نگران کننده می‌داند.
حضور نورستانی در مجلس تنش‌های انتخاباتی را تازه کرد

 نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

 راه اندازی حشر عمومی برای پاکیزگی شهر هرات
کلید/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ ریاست های شهرداری و محیط زیست هرات، برای پاکیزگی هرچه بیشتر  این شهر اقدام به حشر عمومی نمودند. مسئولان اداره شاروالی هرات میگویند، هدفشان از این اقدام، رساندن پیام صحت و سلامتی به مردم است.

موتر آفتابی ساخت افغانستان در سرک های کابل
رادیو آزادی/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ یک جوان در افغانستان موتری را ساخته است که از نور آفتاب انرژی می گیرد و سرعت ‌آن به ۵۰ کیلومتر در ساعت می رسد. در کوچه های دور دست شهر کابل جوانی را ملاقات می کنم که به گفته خودش آرزو های بزرگی برای افغانستان در سر دارد.

       جنگ

تلفات ملکی
در یک حمله انتحاری در ولایت قندهار، هفت تن زخمی شدند. چهار کشته و بیش از بیست زخمی در حمله‌ی انتحاری در وزارت عدلیه.

تلفات نظامی
دست کم ۱۲ پولیس افغان در ارزگان کشته شدند. ٢١ مخالف مسلح در بغلان مرکزى کشته شد.

 انتقال بخش‌های کلیدی جنگ از جنوب به شمال کشور
طلوع نیوز/ ۲۷ ثور ۱۳۹۴ گفته می‌شود که در این اواخر میدان جنگ از بخش‌هایی که همواره خط نخست درگیری هراس‌افگنانه بوده است به بخش‌هایی انتقال یافته که پیش از این بخش‌های امن تری بودند. درحال حاضر؛ ولایت‌های بدخشان، کندز، فاریاب و بادغیس بیشتر گواه درگیری‌های هراس افگنان با نیروهای دولتی هستند.

     فرهنگ

پایتخت فرهنگی سارک آماده می‌شود
۸ صبح/ ۲۹ ثور ۱۳۹۴ با نزدیک شدن زمان برگزاری جشنواره سارک در بامیان، تدابیر امنیتی نیز در این ولایت بیشتر شده است. در هفته‌های اخیر دیده می‌شود که تردد گزمه‌های پولیس در شاهراه‌ها، افزایش ایست بازرسی وسایط نقلیه به دروازه‌های ورودی، فعالیت‌های کشفی و استخباراتی نیروهای امنیتی این ولایت افزایش یافته است.

 اجرایی‌شدن قانون «حق تکثیر» و رونق کار ناشران
سلام وطندار/ ۲۸ ثور ۱۳۹۴ اتحادیۀ سراسری ناشران افغانستان می‌گوید که کار آن‌ها پس از صدور فرمان تقنینی مبنی بر اجرایی‌شدن قانون حق تکثیر/کپی‌رایت بهبود یافته است. اما این ناشران از رقابت ناسالم در بازار چاپ‌ونشر کتاب در افغانستان شکایت دارند. دکتر اجمل عازم، معاون اتحادیۀ سراسری ناشران افغانستان دیروز (شنبه) در نخستین روز نمایشگاه پنج‌روزۀ کتاب در کابل گفت که پس از اجرایی‌شدن قانون کپی‌رایت، کار چاپ‌ونشر در افغانستان بهتر شده است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته:  خبرگزاری باختر،: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۷

پیوست‌ها: