iran

 

  iran 98

  تبدیل زندان اوین به پارک – توکا نیستانی

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

ممنوعیت ۳۰ شغل برای بهاییان در ایران
رادیو زمانه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ فرماندهی نیروی انتظامی با انتشار دستوری از اداره اماکن نیروی انتظامی سراسر کشور خواسته که برای کنترل، محدودیت و نظارت بر عملکرد بهاییان زمینه‌های شناسایی آن‌ها فراهم گردد و از حضور وسیع آن‌ها در جامعه جلوگیری شود.

 بازداشت یک خبرنگار به دستور امام جمعه اسلامشهر
سحام نیوز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ بنا به خبر ارسالی به وب‌سایت گویانیوز، محمدرضا مرادی سردبیر نشریه بیان اقتصاد در شهرستان اسلامشهر به درخواست حجهالاسلام محمدعلی نوروزی امام جمعه اسلامشهر با شکایت مدعی العموم بازداشت شد.

 انفجار ۵ سال پیش در مهاباد، یک بمب‌گذاری، ۳ حکم اعدام و تناقض‌های بسیار
رادیو زمانه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ حکم اعدام سه متهم پرونده انفجار بمب هنگام رژه نیروهای مسلح در شهر کردنشین مهاباد که پنج سال پیش رخ داد، روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین، در حالی صادر و به متهمان ابلاغ شد که عدم دسترسی متهمان به وکیل در جریان دادرسی و نادیده گرفته شدن برخی شواهد در دادگاه، اعتبار قضایی احکام صادر شده را با تردید جدی مواجه می‌کند.

 حکم اعدام متهم به قتل یک بسیجی تائید شد
سحام نیوز ۳ خرداد ۱۳۹۴ دیوان‌عالی کشور حکم اعدام یک جوان متهم به قتل یک بسیجی آمر به معروف را تائید کرد.

 بازجویی از همسر و دختر رسول بداقی
ملی مذهبی ۳ خرداد ۱۳۹۴ با گذشت نزدیک به یک ماه از انتقال رسول بداقی به سلول انفرادی زندان اوین، هنوز از اتهامات پرونده جدید او اطلاعی در دست نیست. در طی این مدت، ماموران امنیتی از فشار و تهدید خانواده این معلم دربند دریغ نکرده و با بازجویی از خانواده او می خواستند به زور از دخترش اقرار بگیرند. این در حالی است که کمتر از سه ماه به زمان آزادی رسول بداقی باقی مانده است.

 قلعه‌نویی روزنامه خبرورزشی را شش ماه تعطیل کرد
خبرنگاران ایران ۴ خرداد ۱۳۹۴ روزنامه خبروزشی با شکایت امیر قلعه نویی سرمربی فصل گذشته استقلال تهران و از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به شش ماه توقیف محکوم شد.

احمد توکلی در پرونده سایت “الف” مجرم شناخته شد
«مردم امروز» مجرم شناخته شد

     زندان

دادگاه جیسون رضاییان پنجم خردادماه برگزار می‌شود
بی‌بی‌سی فارسی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ مسئول دفتر سخنگوی قوه قضاییه ایران امروز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه اعلام کرده است که دادگاه رسیدگی به اتهامات جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن‌پست و دو متهم دیگر در روز پنجم خرداد ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

 پسرم ۹ ماه بازداشت موقت بود و الان قرص آرام بخش ‌می‌خورد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ مادر امید علی شناس، فعال مدنی که با آتنا دائمی و دو فعال مدنی دیگر در یک پرونده مشترک با هم محاکمه شده اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت روز یکشنبه ۲۱ اردبیهشت ماه قرار بود حکم فرزندم و آسو رستمی نیز اعلام شود اما به دلیل اینکه آنها از پوشیدن لباس زندان برای رفتن به دادگاه خودداری کرده نه حکم دادگاه به او و خانواده اش و نه به وکیل ابلاغ شده است.

 بازداشت مجدد نگار حائری و انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین
سحام نیوز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ نگار حائری، زندانی سیاسی که دو روز قبل به دادسرای امنیت احضار گردید، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

 احمد زیدآبادی با پایان حبس برای گذراندن تبعید راهی گناباد شد
بی‌بی‌سی فارسی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که از سال ۱۳۸۸ زندانی بود، با پایان دوران حبسش برای گذراندن پنج سال تبعید راهی گناباد، در استان خراسان رضوی شد.

 وخامت حال یک زندانی سیاسی در زندان اوین
ایران وایر ۳ خرداد ۱۳۹۴ دکتر اسدالله اسدی زندانی هویت طلب آذری ، روز چهارشنبه و پس از چند روز مصرف داروهای مجهول الهویه ای که از سوی بهداری اوین به وی خورانده شد ، دچار خونریزی توام با استفراغ شد و صبح امروز به انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد.

    دفاع از حقوق بشر

کین‌ورزی دستگاه قضایی علیه احمد زیدآبادی را محکوم می‌کنیم
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ این محرومیت‌ها با اصل‌های ۱۲ و ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از امضا کنندگان آن است، مغایر هستند . احمد زیدآبادی باید در کنار خانواده خود بماند و بتواند آزادنه فعالیت‌های حرفه‌ای خود را از سر گیرد.

 در برابر تبعید ناعادلانه و کینه‌توزانه زیدآبادی ساکت ننشینید
سحام نیوز ۴ خرداد ۱۳۹۴ کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک آزادی آقایان کیوان صمیمی و مسعود پدرام، تبعید غیرقانونی و کینه‌توزانه احمد زیدآبادی به گناباد را به شدت محکوم کرد؛ در بخشی از این بیانیه‌آمده‌است: “آزادی یاران دربندمان، مهندس کیوان صمیمی (پس از تحمل ۶ سال حبس غیرقانونی) و دکتر مسعود پدرام (پس از حدود ۴ سال حبس غیرقانونی) و بازگشت ایشان به دامان خانواده و دوستان و جامعه ازجمله اخبار خوش این روزهاست. امید که تمامی زندانیان عقیدتی و سیاسی این سالیان و تمامی بیگناهان زندانی هرچه زودتر از حبس‌های غیرمنصفانه، رهایی یابند.

 رییس قوه قضاییه مسئول جان و سلامت زندانیان سیاسی بیمار است
مرکز حامیان حقوق بشر ۴ خرداد ۱۳۹۴ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ پرداخت.

     زنان

زنان در بازار کار ایران
میدان ۳ خرداد ۱۳۹۴ چه درصدی از زنان ایرانی به لحاظ اقتصادی در زمره «جمعیت فعال» اقتصادی کشور قرار می‌گیرند و میزان مشارکت زنان ایرانی در آموزش عالی چگونه است؟ از لحاظ مشارکت اقتصادی و تحصیلات عالی زنان وضعیت ایران در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهای همسایه چیست؟

 نابرابری میان زنان و مردان در تحصیلات و استخدام
بیدارزنی ۴ خرداد ۱۳۹۴ در شرایطی که زنان در کشورهای توسعه یافته، به ویژه در شمال امریکا و اروپا، پیشرفت‌های قابل توجهی در شرایط اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر داشته‌اند، در بیشتر نقاط جهان زنان در مقایسه با همکاران مرد خود به طور چشم‌گیری شرایط سخت‌تری دارند. زنان اگرچه در بیشتر کشورهای جهان دارای حق رای هستند، اما بیش از ۹۰ درصد این کشورها این حق را در ۵۰ سال اخیر برای زنان قائل شده‌اند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۱۵ سالگی؛ سن شروع اعتیاد بین دانش‌آموزان در ایران
رادیو زمانه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ حمید صرامی، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که سن اعتیاد به مواد مخدر در بین دانش‌آموزان ایرانی به ۱۵ سالگی رسیده است.

 دو پناهجوی افغان در جنوب شرق ایران قربانی قاچاق انسان شدند
رادیو زمانه ۲ خرداد ۱۳۹۴ قاچاق هشت پناهجوی افغان در جنوب شرق ایران به مرگ دو تن از آنان و زخمی شدن شش تن دیگر منجر شد.

 جریمه شکار پلنگ ایرانی ۱۶برابر شد
رادیو زمانه ۳ خرداد ۱۳۹۴ مدیر کل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست گفت بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صید که کلیات آن در روزهای پایانی سال ۹۳ در شورای عالی محیط زیست تصویب شد توسط سازمان محیط زیست تأیید نهایی و به دبیرخانه شورای عالی محیط زیست ارسال شد.

 دولت ایران سهمیه‌ بنزین خودروهای شخصی را حذف کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۴ خرداد ۱۳۹۴ بعد از چند روز ابهام درباره وضعیت و نرخ سوخت، دولت ایران با تایید حذف سهمیه بنزین خودروهای شخصی رسما اعلام کرد که بنزین و فرآورده‌های نفتی از جمله گاز مایع و سوخت هواپیماهای مسافربری از ساعت ۲۴ سه‌شنبه ۵ خرداد با نرخ‌ تازه عرضه می‌شود.

      فرهنگ 

۱۱۶ ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب در سال آینده «محروم» شده اند
رادیو فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران ایران، از صدور« ۱۴۱ رأی» در طول ۱۰ روز برگزاری بیست وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت که بر این اساس «۱۱۶ ناشر» از حضور در نمایشگاه کتاب در سال آینده «محروم» شده اند.

 ممنوعیت پخش یک فیلم به دلیل سفید بودن
خبرنگاران ایران ۲ خرداد ۱۳۹۴ به گفته پخش‌کننده فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»؛ صداوسیما با این دلیل که این فیلم “سفید” است؛ از پخش تیزر امتناع کرد.

 فیلم ایرانی “ناهید” برنده جایزه “آینده نویدبخش” فستیوال کن شد
دویچه وله ۳ خرداد ۱۳۹۴ فیلم “ناهید” ساخته آیدا پناهنده برنده جایزه “آینده نویدبخش” در بخش “نوعی نگاه” جشنواره فیلم کن شد. این جایزه به “ماسان” اثر نیراج گایوان نیز تعلق گرفت. “قوچ‌ها” ساخته گریمور هاکونارسون برنده جایزه اصلی “نوعی نگاه” شد.

   سیاست

جنتی: ترجیح می‌دهیم گرسنه بمانیم اما آبرویمان حفظ شود
بی‌بی‌سی فارسی ۱ خرداد ۱۳۹۴ احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه امروز تهران گفت که ایران باید در مذاکرات هسته‌ای “صبر و مقاومت” داشته باشد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، رادیو زمانه، دویچه وله، میدان، خبرنگاران ایران، ایران وایر، بی‌بی‌سی‌ فارسی، بیدارزنی، سازمان‌های حقوق‌بشری کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز

شماره ۹۹ هفت روزنامه حقوق بشری ایران

پیوست‌ها: