haftb 101

تصویب «مقررات ماندلا» در مورد رفتار با زندانیان
عکس: دَرِن گلَنویل/ویکی مدیا کامانز

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین عفو بین‌الملل: هر دو طرف درگیری‌ها در شرق مرتکب جنایات جنگی می‌شوند
مالزی ۱۳۹ گور پناهجویان در شمال پیدا شده است

نهادهای دولتی
یمن فشار ظالمانه و خفگی آور عربستان سعودی
عفو بین الملل ۲۱ مه ۲۰۱۵ با از سر گیری بمباران یمن به رهبری عربستان سعودی در اوایل هفته، پس از آتش بسی کوتاه، بیمارستان ها در پایتخت با وجود کمبود دارو و سوخت آماده پذیرش سیلِ زخمی ها می شدند. دکترها به خرید سوخت در بازار سیاه برای روشن نگه داشتن ژنراتورهای برق و گازوییل برای تداوم کار آمبولانس ها مشغول بودند. بعضی از کارکنان برای پرهیز از اتلاف وقت و هزینه رفت و آمد در بیمارستان ها اقامت کرده اند. با وجود این، نیازهای زخمی ها بسیار بیشتر از امکانات کارکنان است. بیمارستان کویتی صنعا یکی از چند بیمارستانی است که باید از پذیرش زخمی ها سر باز بزند، چون بدون برق یا سوخت برای ژنراتورها، نمی توان از تجهیزات اصلی استفاده کرد. کارکنان بیمارستان ها که از نبود برق و گازوییل، کمبود همکاران و کمبود دارو برای بیماران شکایت دارند، می گویند: غیرنظامیان زخمی و بیمار قربانی محدودیت های تحمیلی ائتلاف نظام به رهبری عربستان سعودی هستند.

فلسطین عفو بین‌الملل حماس را به نقض حقوق بشر در غزه متهم کرد
بی بی سی ۲۷ مه ۲۰۱۵ سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی،گروه فلسطینی حماس را به نقض حقوق بشر از جمله آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام‌های فراقانونی شهروندان فلسطینی متهم کرده است.

ترکیه آیا دولت گروه های رادیکال را در سوریه مسلح می کند؟
المانیتور ۲۶ مه ۲۰۱۵ این اتهام که ترکیه به اسلام گراهای رادیکال در سوریه اسلحه داده و هنوز هم می دهد با وجود انکار دولتمردان تکرار می شود. بی میلی آنکارا به شرکت فعال در ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش و گروه های رادیکال دیگر در سوریه به این بحث دامن می زند. محاکمه در حدود ۵۰  افسر ژاندارمری و چندین دادستان در استانبول این موضوع را بیشتر مطرح کرده است، چون آنها به علت متوقف کردن کامیونی در نوامبر ۲۰۱۳ و سه کامیون در ژانویه ۲۰۱۴ به سوءظن حمله اسلحه به سوریه محاکمه می شوند. کامیون ها را سرویس مخفی اطلاعات ترکیه (MIT) روانه کرده بود. دولت اصرار دارد که آنها حامل کمک های بشردوستانه برای ترکمن های زیر فشار رژیم سوریه بوده اند. کامیون اول متوقف شد ولی کامیون های دیگر با حضور افراد MIT به راه خود ادامه دادند. گزارش خبری دیگر: کمک سازمان اطلاعات ترکیه به ارسال سلاح به مناطق اسلام‌گرایان در سوریه

سوریه تأیید مرگ دو کودک در حملات هوایی آمریکا
آمریکا سنا به لایحه برچیدن برنامه شنود مکالمات تلفنی رای نداد
پاکستان ۱۱ تن اعدام شدند

عاملان غیردولتی
سوریه داعش صدها نفر را در پالمیرا کشته است
عربستان سعودی داعش مسؤولیت حمله به مسجد شیعیان در عربستان را بر عهده گرفت

      حقوق مدنی و سیاسی

اعلامیه آتی در مورد حقوق مردمان بومی قاره آمریکا یک دهه پیشرفت را در خطر قرار می دهد
۲۰ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل به شدت از این نگران است که متن اعلامیه مربوط به حقوق مردمان بومی در قاره آمریکا در بحث های اعضای سازمان کشورهای قاره آمریکا در معرض خطر قرار گرفته و در صورت عدم تصحیح به صدور اعلامیه ای خواهد انجامید که حقوق موجود در اعلامیه سازمان ملل در مورد حقوق مردمان بومی (۲۰۰۷) را نفی خواهد کرد. روز ۱۵ مه، پس از اصرار چند کشور برای گنجاندن مقرراتی در این متن که قوانین کشورها را تایید و حمایت حقوق بشری از مردمان بومی را نادیده می گیرند، نمایندگان مردمان بومی از مذاکرات خارج شدند.

قرقیزستان کمیته حقوق بشر تصمیم گرفته در باره قانون «ماموران خارجی» نظر ندهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) در پی تصمیم کمیته حقوق بشر پارلمان قرقیزستان برای عدم ابراز نظر در باره لایحه «ماموران خارجی» نگرانی عمیق خود را اعلام کرد. تصمیم این کمیته راه را برای تصویب این لایحه در شور دوم باز کرد. در صورت تصویب آن در شور سوم، این لایحه در مغایرت با قانون اساسی و عهدنامه های بین المللی حقوق بشر آزادی تشکل مدافعان حقوق بشر را به شدت محدود می کند. پس از تایید این لایحه در کمیسیون پارلمانی قانون، نظم و پیشگیری از جرایم در مارچ ۲۰۱۵، ائتلافی از سازمان های غیردولتی قرقیزستان شکایتی را در باره نقایص شکلی آن ارایه کردند. بر این اساس، کمیسیون حقوق بشر پارلمان باید در ۱۹ مه ۲۰۱۵ نتیجه گیری های خود را در باره «سازمان های غیرانتفاعی» و «ثبت رسمی اشخاص حقوقی و شعبه های آنها» اعلام می کرد.

قرقیزستان حمله به مشارکت کنندگان در گردهمایی مبارزه با ترس از همجنس گرایی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که به یک گردهمایی که سازمان غیردولتی محلی مدافع حقوق دگرباشان جنسی به نام لابریس در ۱۷ مه ۲۰۱۵ برگزار کرده بود حمله شده است. پس از این حمله، پلیس مهاجمان و مشارکت کنندگان را به مرکز پلیس برد ولی پس از ورود در آنجا ماموران پلیس به آزار مشارکت کنندگان پرداختند و از ارایه مراقبت پزشکی به آنها خودداری کردند. از تماس با دو وکیل آنها که به مرکز پلیس آمدند جلوگیری شد. از سوی دیگر، رفتار با مهاجمان احترام آمیز بود.

ترکمنستان سرکوب رو به رشد دسترسی به اطلاعات
۱۹ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دولتمردان ترکمنستان کارزار جمع آوری بشقاب های ماهواره ای را از خانه های مسکونی گسترش داده اند. در مارچ ۲۰۱۵، آنها باشندگان خیابان های اصلی عشق آباد را به بهانه «زیباسازی شهر» وادار کردند بشقاب های ماهواره ای را جمع کنند. اکنون جمع آوری اجباری آنها در خارج از مرکز شهر نشان می دهد که این کار فقط به خاطر زیباسازی نیست بلکه تلاشی برای برقراری ممنوعیت بر ماهواره برای محدود کردن دسترسی به اطلاعات مستقل است.

کامبوج نامه سرگشاده در باره پیش نویس قانون جامعه مدنی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای سرگشاده به نخست وزیر کامبوج در باره قانونی که بناست در ماه آینده به پارلمان ارایه شود، نوشت: توجه شما را به مسؤولیت تان برای ایجاد محیط مناسبی برای مدافعان حقوق بشر و اهمیت مشورت وسیع و اساسی با جامعه مدنی در باره این قانون جلب می کنیم. ما به شدت نگران هستیم که هنوز نسخه ای از این قانون منتشر نشده و هیچ مشورت قابل توجهی با جامعه مدنی انجام نشده است. پیش نویس قبلی در دسامبر ۲۰۱۱ دارای مقررات محدودکننده ای بود که به شدت به آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تشکل سازمان ها لطمه می زد. اطلاعات به دست آمده حاکی است که پیش نویس کنونی بر اساس همان لایحه دسامبر ۲۰۱۱ تهیه شده است.

آمریکا مارک اودال: «آمریکا با مردم غیرانسانی و به روش های هولناکی رفتار کرد»
سرویس سخن پراکنی عمومی آمریکا (PBS) 19 مه ۲۰۱۵ مارک اودال، سناتور پیشین دمکرات از کلرادو، می گوید در سال ۲۰۰۷ زمانی که فاش شد که سیا نوارهای ویدیویی بازجویی های مخفی از متهمان القاعده را از بین برده است: «آنتن من بسیار حساس شد. ناگزیر باید خیلی نسبت به گفته های سیا و دلیل این کار تردید می کردم.» اودال در آن زمان عضو کمیسیون ویژه اطلاعات در سنا برای تحقیق در باره «روش های تقویت شده بازجویی» بود. گزارش سنا به این نتیجه رسید که برنامه سیا قوانین آمریکا را زیر پا گذاشته و در کسب اطلاعات حساس موثر نبوده است. او می گوید، دیدن اسناد مربوط به شرح روش های بازجویی سیا «مرا دچار حال تهوع کرد.» در این مصاحبه با اودال در باره گزارش سنا، میراث برنامه جنجالی سیا و نظر او در باره لطمه این برنامه به ارزش های آمریکا گفتگو می کنیم.

کمیسیون پیشگیری از جرم سازمان ملل «مقررات ماندلا» در مورد رفتار با زندانیان را به تصویب رسانید
اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ۲۷ مه ۲۰۱۵ هفته گذشته، کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل در نشستی در وین «مقررات ماندلا» را در باره رفتار با زندانیان به تصویب رسانید. این مقررات به افتخار نلسون ماندلا رییس جمهور درگذشته آفریقای جنوبی که ۲۷ سال در زندان بود حاصل بازنگری در «مقررات حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان» مصوب ۱۹۵۵ است. این مقررات اکنون شامل بخش گسترش یافته اصول پایه با منع مطلق شکنجه و دیگر رفتار و مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، تضمین استقلال کارکنان بهداری، محدودیت های وسیع در مورد اقدامات انضباطی از جمله منع حبس انفرادی بیش از ۱۵ روز است. روز ۸ جولای که روز تولد ماندلا است، به عنوان روز حقوق زندانیان تعیین شده است. انتظار می رود این مقررات در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر امسال به تصویب برسد.

روسیه پوتین قانون علیه سازمان‌های غیردولتی خارجی را امضا کرد
آمریکا ایالت نبراسکا حکم اعدام را لغو کرد
ایرلند همه‌پرسی برای ازدواج همجنس‌گرایان؛ موافقان پیروز شدند

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پیشنهاد پارلمان اروپا در مورد صدور الزامی گواهی برای مواد معدنی مربوط به جنگ
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ مه ۲۰۱۵ پارلمان اروپا روز ۲۱ مه به پیش نویس قانونی رای داد که صدور گواهی برای واردات مواد معدنی مربوط به جنگ از کشورهای در حال توسعه را الزامی می کند. بر اساس این پیشنهاد، شرکت های وارد کننده مواد معدنی مثل قلع، تانتال، تنگستن و طلا اتحادیه اروپا باید اطلاعات مربوط به حقوق بشر و مبارزه با فساد را در باره سراسر زنجیره تولید از منبع تا کالای نهایی ارایه کنند و در باره توجه دقیق این زنجیره فروش به طور علنی گزارش دهند. رای پارلمان اروپا از پیشنهاد کمیسیون اروپا و رای اولیه خود پارلمان فراتر رفته است. در آن پیشنهادها صدور گواهی فقط به صورت داوطلبانه مطرح شده بود. فدراسیون و دیگر سازمان ها پیش از رای گیری از اعضای پارلمان اروپا درخواست تعیین مقررات الزامی کرده بودند. اکنون پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور مشترک این مقررات را بررسی و قانونی خواهند کرد. برای تضمین وجود مقررات الزامی و نظارت قوی باید هنوز به بسیج نیروها ادامه داد.

اسراییل و سرزمین های اشغالی فلسطین شرکت اورانژ باید مسؤولیت خود را تشخیص دهد و حمایت از کوچ نشین ها را قطع کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ مه ۲۰۱۵ امروز در مجمع عمومی سهامداران شرکت اورانژ، سازمان های جامعه مدنی از این شرکت و دولت فرانسه که سهامدار آن است، می خواهند به کمک غیرمستقیم خود به نقض حقوق بشر از طریق رابطه تجاری با شرکت مخابرات اسراییلی پارتنر خاتمه دهند. این شرکت در کوچ نشین های اسراییل در سرزمین های اشغالی فلسطین که آنها را جامعه بین المللی غیرقانونی می داند فعالیت می کند. در پی گزارشی که روز ۶ مه با عنوان ارتباطات خطرناک اورانژ در سرزمین های اشغالی فلسطین منتشر شد، سازمان های غیردولتی تهیه کننده آن شامل فدراسیون و اتحادیه های کارگری از این که امکان دیدار با مسؤولان اورانژ را در روز ۲۶ مه یافتند خوشنود هستند. در این دیدار روشن شد که اورانژ خطر روابط تجاری با شرکت پارتنر را برای شهرت خود تشخیص می دهد. نماینده اورانژ گفت که اصلاحیه ای در قرارداد امکان خاتمه آن را ده سال بعد فراهم می کند. گروه های جامعه مدنی از این واکنش راضی نبودند. با وجود این، تهیه کنندگان گزارش از اورانژ خواستند تصمیم خود به خاتمه قرارداد را اعلام و نقض حقوق بشر را که همکار آن شرکت پارتنر در کوچ نشین های اسراییلی در آن شریک است، محکوم کند. در پی انتشار گزارش، صائب ارکات، رییس هیات مذاکره کننده حکومت فلسطین، در نامه ای به وزیر خارجه فرانسه لورن فابیوس ارتباط بین اورانژ و پارتنر را محکوم کرد.

پس از تغییر الزامی کامل سیاست در مورد قایق های پناه جویان هنوز هزاران نفر در خطر هستند
۲۰ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: تصمیم اندونزی، مالزی و تایلند به تغییر کامل سیاست تاسف بار پس فرستادن قایق های پناه جویان و مهاجران آسیب پذیر گامی در جهت درست است اما بسیار کمتر از اقدامات لازم فوری برای نجات هزاران تن از خطر در دریا و توجه به ریشه های اصلی این بحران است. رییس بخش آسیا ـ اقیانوس آرام در این سازمان گفت: « اندونزی، مالزی و تایلند نمی توانند از وظیفه خود به عنوان کشورهای عضو کنوانسیون حقوق دریای سازمان ملل برای جستجو در دریا و عملیات نجات شانه خالی کنند.»

اتحادیه اروپا:‌ زندگی مردم را در دریا به خطر نیاندازید یا حمایت از آنها را دریغ نکنید
۲۱ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: اقدام نظامی اتحادیه اروپا علیه شبکه های قاچاق انسان نباید زندگی و حقوق پناه جویان و مهاجران را به خطر بیاندازد. شورای اتحادیه اروپا روز ۱۸ مه ۲۰۱۵ موافقت کرد که عملیات دریایی را برای شناسایی، تسخیر و تخریب قایق های مورد استفاده قاچاقچیان در مدیترانه آغاز کند. معاون بخش اروپا و آسیای مرکزی این سازمان گفت: «نجات انسان ها در دریا و سالم آوردن آنها به سواحل اروپا باید اولویت اصلی باشد.»

چرا تمام واکنش غرب به پناه جویان اشتباه است
دیده بان حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۵ جهان با بحران عظیم پناه جویان روبرو است، اما واکنش بین المللی یک چیز کم دارد: همدردی. دولت ها با ادعای تهدید علیه امنیت ملی، ثبات اقتصادی و سیاسی و انسجام اجتماعی دیوار می کشند، در دریاها گشت می زنند، پناه جویان و مهاجران را از مرزها پس می رانند، آنها را بازداشت و سریع اخراج می کنند و حق درخواست پناهندگی را از آنها دریغ می کنند. آخرین نمونه از این برخورد ظالمانه در گذرگاه آبی مالاکا و اقیانوس آندامان دیده می شود که مالزی، تایلند و اندونزی قایق های پر از بنگلادشی های فقیر و مردم مستاصل قوم روهینجا را که از آزار در میانمار فرار می کنند پس می رانند. به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت دست کم ۸۰۰۰ زن، مرد و کودک روهینجا و بنگلادشی در قایق ها پر و بسیار نامناسب، بدون غذا و آب آشامیدنی کافی در دریا آواره هستند.

قطر عفو بین‌الملل: قطر به تعهدات خود در مورد حقوق کارگران مهاجر پایبند نبوده؛  انتقاد مجدد از شرایط آماده‌سازی جام جهانی
اسپانیا شهردار جدید بارسلون: ما مردم خیابان هستیم! موفقیت بزرگ چپ‌ها در انتخابات محلی
آمریکا چگونه ثروتمندان ثروتمند تر می شوند
شکاف بین فقرا و ثروتمندان همواره ‘رو به افزایش’ است

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

اختلاف در باره خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای به شکست کنفرانس سازمان ملل انجامید
واشنگتن پست ۲۲ مه ۲۰۱۵ با بروز اختلاف میان نمایندگان در مورد ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه، کوشش برای تقویت و گسترش عهدنامه منع تکثیر سلاح های هسته ای به شکست انجامید. ایالات متحد آمریکا و متحدان آن از جمله بریتانیا و کانادا حاضر به پذیرش برگزاری کنفرانسی در این زمینه نشدند و پس از چهار هفته بحث سند نهایی کنفرانس را رد کردند. گروه های جامعه مدنی و ائتلافی از ۱۰۷ کشور کوشیده اند بحث در باره خلع سلاح را با ایمنی، اخلاق و حقوق بشردوستانه مرتبط کنند. بئاتریس فین، رییس کمپین بین المللی خلع سلاح هسته ای که ۴۰۰ سازمان غیردولتی در ۹۵ کشور را در بر می گیرد، گفت: «مشخص شده است که کشورهای دارای سلاح هسته ای مایل نیستند تعهد تازه ای در زمینه خلع سلاح بدهند. بنابراین، به عهده بقیه جهان است که تا پیش از هفتادمین سالگشت بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی [آگوست ۲۰۱۵] فرایندی را برای ممنوع کردن سلاح های هسته ای آغاز کنند.» گزارشی دیگر: کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بدون نتیجه پایان یافت

یمن چشم انداز تاریک صلح 
آمریکا اعتراض به حفاری شرکت شل در قطب شمال

   دفاع از حقوق بشر

آذربایجان در پی کمپین سازمان های غیردولتی، رییس جمهوری از اجلاس ریگا غیبت کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ مه ۲۰۱۵ الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان، از شرکت در اجلاس سران همکاری اتحادیه اروپا با شرق اروپا (۲۲ـ۲۱ مه ۲۰۱۵) در ریگا خودداری کرد. گزارش ها حاکی است که خودداری علی اف ناشی از نارضایتی رو به رشد اروپا، به ویژه در پارلمان اروپا، از کارنامه حقوق بشر آذربایجان است. در آستانه بازی های اروپایی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های دیگر در فعالیت های مختلفی برای جلب توجه به نقض حقوق بشر در آذربایجان شرکت داشته اند، از جمله با دیدارهای منظم با طرف های اروپایی و ارایه گزارشی که برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر پس از اعزام هیات حقیقت یابی به آذربایجان منتشر کرد. بیشتر بخوانید:‌ بازی های اروپایی در باکو: اختناق جاری را فراموش نکنید

نیجریه رییس جمهوری تازه باید به نقض حقوق بشر توجه نشان دهد
۲۶ مه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: رییس جمهوری تازه نیجریه باید فوری گام های مشخصی برای توجه به خشونت زیاد، فساد گسترده، نبود پاسخگویی در مورد تعدی ها و مشکلات دیگر حقوق بشری بردارد. رییس جمهوری تازه محمد بوهاری، سرلشگر بازنشسته ای است که پس از کودتایی علیه حکومت غیرنظامی از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ در راس حکومت نظامی این کشور بود. در آن دوره، حبس های خودسرانه، محدودیت بر آزادی بیان و رسانه ها و قوانین کیفری عطف به ماسبق رایج بود. در مبارزه انتخاباتی اخیر، بوهاری وجود مشکلات در گذشته را پذیرفت و تغییر آنها را وعده داد.

ویتنام دبیرکل سازمان ملل باید در باره حقوق بشر به دولت فشار بیاورد
۲۱ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کمیته حقوق بشر ویتنام، امروز اعلام کردند: دبیر کل سازمان ملل در سفر خود به ویتنام در ۲۳ـ۲۲ مه باید مشکلات حقوق بشر را مطرح کند. رییس فدراسیون، عبدالکریم لاهیجی، گفت: «دبیرکل باید از اقتدار اخلاقی سازمان ملل استفاده کند و از دولت هانوی بخواهد فوری به موارد جدی نقض حقوق بشر توجه نشان دهد و تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند.» فدراسیون و سازمان عضو آن به ویژه در مورد خشونت رو به افزایش پلیس و آزار فعالان جامعه مدنی، وبلاگ نگارها و مدافعان حقوق بشر نگران هستند.

تایلند بازداشت خودسرانه در حدود ۵۰ معترض در سالگشت کودتا
۲۳ مه ۲۰۱۵  فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در تایلند، اتحادیه آزادی مدنی، امروز اعلام کردند: بازداشت دیروز در حدود ۵۰ دانشجو و فعال در سه تظاهرات صلح آمیز علیه کودتای مه ۲۰۱۴ آخرین نمونه سرکوب بی امان هر گونه اعتراض به دست نظامیان است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «دستگیری های خودسرانه تایید می کنند که دیکتاتوری خشن حاکم در تایلند برای حقوق بشر هیچ احترامی قایل نیست و اعتراض را تحمل نمی کند.»

    زنان

داعش برای برده‌کردن زنان تبلیغ می‌کند
راهپیمایی فعالان زن در منطقه غیرنظامی بین دو کره
جنسیت، میدان علم و کشمکش برای دست یابی به قدرت

    فرهنگ و اندیشه

حقوق بشر جهانی تا چه میزان انقلابی است؟
دمکراسی باز ۱۳ مه ۲۰۱۵ دوتیه لتینگا ـ با توجه به اعتراض ها در سراسر جهان علیه نبود عدالت اجتماعی و دمکراسی، آیا سازمان های بین المللی حقوق بشر آمادگی دارند آشکارتر سیاسی باشند؟ یا حقوق بشر ابزار درستی برای این کار نیست؟ شاید شش عضو ناشناس پوسی رایِت حق داشتند. در فوریه ۲۰۱۴، آنها در نامه خداحافظی به دو عضو دیگر این گروه که تازه در روسیه از زندان آزاد شده بودند، نوشتند: «فعالیت دفاعی نهادینه شده به آسانی نمی تواند از عهده نقد هنجارها و قواعد بنیادی زیرساختِ جامعه پدرسالار مدرن برآید. این نوع فعالیت که بخشی نهادی از جامعه است، نمی تواند فراتر از قواعدی برود که این جامعه تعیین می کند…» دو عضو آزاد شده در کنفرانس ها و کنسرت های موسیقی پاپ مورد استقبال قرار می گیرند و اکنون از حقوق زندانیان دفاع می کنند. اما به گفته آن شش عضو، برنامه رادیکال فمینیستی و ضد سرمایه داری پوسی رایِت نمی تواند و نباید با تصویر نهادینه شده سازمان های حقوق بشر مترادف دیده شود. جنبش حقوق بشر به طور سنتی بر عدم جانبداری نسبت به نظام اقتصادی، ایدئولوژیک یا دینی مسؤولان یا نظام اقتصادی و سیاسی مورد حمایت آنها تاکید کرده است. استقلال و عدم جانبداری برای اعتبارِ تحقیق و کارزارهای این سازمان ها ارزشمند است. این دو اصل هنوز به سیاست ها و عملکرد این سازمان ها شکل می دهد، هر چند آنها گاهی به خاطر محکوم نکردن ایدئولوژی هایی مثل آپارتاید، بنیادگرایی اسلامی و نئولیبرالیسم مورد انتقاد قرار گرفته اند… [نویسنده تحلیلگر مطالعات استراتژیک، از ابتکارهای عفو بین الملل در هلند، است.]

چاد/سنگال فیلم تازه در باره محاکمه حسن هابره
دیده بان حقوق بشر ۲۱ مه ۲۰۱۵ فیلم مستند کوتاهی با روایتگری بازیگر فرانسوی ژولیت بینوش اطلاعاتی در باره محاکمه دیکتاتور پیشین چاد حسن هابره ارایه می کند. سخن گفتن در باره رُز داستان زندگی و مرگ رُز لُکسیم را روایت می کند؛ زنی زندانی که در سال ۱۹۸۶ به دست پلیس سیاسی هابره کشته شد. هابره که متهم به هزاران قتل سیاسی و شکنجه سامان مند در فاصله ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰ است، در ۲۰ جولای ۲۰۱۵ در سنگال، در دادگاه فوق العاده آفریقایی که سنگال و اتحادیه آفریقا تشکیل داده اند، محاکمه خواهد شد.

داعش، محصول آمریکاست (سند فوق محرمانه پنتاگون)
آیا “نکبه” تنها متعلق به تاریخ فلسطین است؟
مراکش فیلمی درباره روسپی‌گری ممنوع شد
جنوب اروپا “آمریکای لاتینیزه” می شود

ترکیه موستانگ؛ فیلمی در روایت سرکشی دختران جوان

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، اخبار روز، المانیتور، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سرویس سخن پراکنی عمومی آمریکا، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، واشنگتن پست، یورو نیوز

شماره ۱۰۱ هفت روزنامه بین المللی

 

پیوست‌ها: