زنان-690x259z 97

فیلم “ناهید” ساخته آیدا پناهنده در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن، برنده جایزه شد.

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه خلافت اسلامی «۴۰۰ نفر» از جمله زنان و کودکان را در پالمیرا کشته است
رادیو فردا ۲۴ می ۲۰۱۵ رسانه‌های دولتی سوریه روز یکشنبه گفتند گروه «خلافت اسلامی» از چهار روز پیش که شهر باستانی پالمیرا را تصرف کرده حداقل ۴۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان را کشته است. خبرگزاری رویترز می‌گوید که تایید گزارش رسانه‌های دولتی سوریه در شرایط فعلی امکان پذیر نیست ولی فعالان مدنی نیز می‌گویند که این گروه از زمان تصرف شهر پالمیرا تعدادی را اعدام کرده است.

سوریه خرید و فروش زنان توسط داعش
سوریه داعش دختر ۲۰ ساله را به دلیل تن ندادن به رابطه جنسی زنده‌ زنده آتش زد

 افغانستاندو زن و یک مرد در شمال افغانستان ‘تیرباران شدند’
بی بی سی فارسی ۲۵ می ۲۰۱۵ مقام‌های محلی بدخشان در شمال‌شرق افغانستان می‌گویند که نوعروسی هژده ساله در این ولایت به قتل رسیده است. سخی‌داد حیدری، مسئول امنیت فرماندهی پلیس بدخشان می‌گوید که گلالی سه ماه پیش و پس از آنکه خانواده‌اش چندین بار به خواستگاری پسر مورد علاقه‌اش، جواب رد دادند به خانه امن فرار کرده بود. او بعدا از سوی دادگاه با میل خودش به نکاح همان مرد درآمد.

دو زن و مرد در جوزجان، تیرباران شدند
افغانستان یک نو عروس در بدخشان توسط کاکایش به قتل رسید

 افغانستانقتل مرموز یک زن ۲۰ ساله در مرکز شهر مزار شریف
افغانستان رو ۲۵ می ۲۰۱۵ یک زن جوان که حدود ۲۰ سال سن داشت شب شنبه در شهر مزارشریف در ساحه رهایشی تفحصات در شرق روضه شریف به شکل مرمز به قتل رسیده است. خواجه نورمحمدفیض رییس شفاخانه ابوعلی سینای بلخ مقتول نزدیک به ۲۰ سال سن داشته و تازه یکسال از عروسی اش سپری شده است.

 افغانستان پیدا شدن جسد دو بانو در ولسوالی انجیل ولایت هرات
تلویزیون یک۲۰ می ۲۰۱۵  مسوولان محلی ولایت هرات در غرب کشور می‌گویند که جسد دو بانو که ظاهرا به دلیل خفگی جان داده اند از ولسوالی انجیل این ولایت پیدا شده است. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی بیمارستان حوزوی ولایت هرات گفته است که این دو بانو ۴۰ و ۱۴ ساله هستند.

 افغانستان انفجار ماین در فاریاب یک زن را کُشت
پژواک ۲۳ می ۲۰۱۵ یک زن براثر انفجار ماین در ولایت فاریاب، جان باخته و از وى چهار طفل بجا مانده است.این ماین، قبل ازظهر امروز در ولسوالى پشتونکوت انفجار کرد. عبدالقدیر قادرى ولسوال پشتونکوت میگوید که شوهر این خانم، یکى از نیروهاى مردمى ضد طالبان بود و زمانى کشته شد که میخواست از خانه به شوهرش در پوستۀ امنیتى، غذا ببرد.

 ایران قاتل: شوهرم مرا به دوستانش می‌فروخت
باشگاه خبرنگاران۲۶ می ۲۰۱۵  چهارم مرداد ماه سال ۸۸ ماموران پلیس در جریان وقوع یک جنایت قرار گرفتند. آنها بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار داده با حضور در محل حادثه در محله امین آباد به تحقیق در این رابطه پرداختند. با حضور ماموران مشخص شد مرد جوانی از سوی همسرش با ضربات چاقو به قتل رسیده است. بلافاصله جسد به پزشکی قانونی منتقل شد و زن جوان نیز از سوی ماموران پلیس بازداشت شد. وی در بازجویی ها در خصوص انگیزه خود از این جنایت به ماموران گفت: من قصد کشتن شوهرم را نداشتم. اما او مرا عذاب می داد. همیشه کتکم می زد و مجبورم می کرد که با مردان دیگر ارتباط داشته باشم.

 افغانستان مردی که سال‌ها بر دخترش تجاوز می‌کرد به اعدام محکوم شد
تلویزیون یک ۲۰ می ۲۰۱۵ دادگاه ابتدایی کابل، مردی را که یازده سال بر دخترش تجاوز کرده بود به اعدام محکوم کرد. پدرِ خاطره به جرم تجاوز و اعمال خشونت بر دخترش به اعدام محکوم شد. خاطره در اظهارات خود گفته است که پدرش از نه سالسگی تا سیزده سالگی او را مورد آزار جنسی قرار داده و سپس تا بیست و دو سالگی مورد تجاوز قرار می‌داد.

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان فعالان مدنی: پروندۀ فرخنده سیاسی شده است
سلام وطندار ۲۱ می ۲۰۱۵ شماری از نهادهای مدنی با انتقاد از فیصلۀ دادگاه در پیوند به پروندۀ قتل فرخنده، می‌گویند که با این پرونده برخوردی سیاسی شده است. به باور این نهادها، برخورد غیرعادلانه با این پرونده، سبب تکرار قتل‌های شبیه به قتل فرخنده می‌شود. محبوبه سراج فعال حقوق زن و عضو شبکۀ زنان افغان می‌گوید که فیصله دادگاه علیه ۱۹ پولیس، سیاسی بوده و دادگاه در صدور احکام برای شهروندان و پولیس برخوردی دوگانه داشته است.
محکومان پرونده قتل فرخنده خواستار تجدید نظر شده‌اند

 افغانستان کمپاین «مردان برای زنان» آغاز می‌شود
جامعه باز ۲۶ می ۲۰۱۴ سازمان ملل متحد با راه‌اندازی زودهنگام کمپاینی زیر عنوان «مردان برای زنان» در افغانستان، از دولت خواسته‌ است که این سازمان را در انجام این برنامه حمایت کند.جنبش مردان برای زنان، یک کمپاین هم‌بستگی برای برابری جنسیتی است که توسط سازمان‌ ملل ‌متحد آغاز شده ‌و هدف آن درگیرکردن مردان و پسران به‌عنوان عوامل اصلی برای دستیابی به برابری جنسیتی و حقوق زنان است. این کمپاین تلاش دارد تا تمام مردم جهان را علیه نابرابری در برابر زنان و دختران بسیج کند.

 آمریکا ضربه ی روحی در بازداشت خانوادگی مهاجران
دیده بان حقوق بشر ۱۵ می  ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: بازداشت نامحدود مادران پناه جو و فرزندانشان در آمریکا ضربه های شدید روانی وارد می کند. مادرانی از ۲۵ خانواده بازداشت شده، از جمله ۱۰ تن که بین ۸ تا ۱۰ ماه در زندان بودند، ضایعه های روانی، افسردگی و فکر در باره خودکشی را برای دیده بان حقوق بشر تشریح کردند. دولت اباما تا ۲۴ مه ۲۰۱۵ فرصت دارد تا در واکنش به حکم اولیه قاضی فدرال که این بازداشت ها را ناقض حقوق کودکان مهاجران می داند، طرحی را ارایه کند. دیده بان حقوق بشر گفت: دولتمردان آمریکا باید خانواده هایی را که پس از ورود به آمریکا بازداشت می شوند فوری آزاد کنند.

 ایران نسرین ستوده: نمی‌توانند به سکوت وادارمان کنند
شهرزادنیوز۲۲ می ۲۰۱۵  نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، که در اعتراض به سه سال محکومیت از وکالت، بیش از شش ماه است  در مقابل کانون وکلا دست به تحصن زده و خواستار حق کار برای دگراندیشان است، در مصاحبه ای گفت که تا رسیدن به نتیجه به تحصن خود ادامه خواهد داد. ستوده در مورد تأثیر تحصن اش، به «تایمز اکوال»، از جمله گفت که  در روزهای اول تحصن، نیروهای پلیس من و دوستان دیگرم را محاصره کردند اما به مرور زمان از دخالت دست کشیدند و در حال حاضر ما راحت تر از قبل هستیم.

 افغانستان وزارت صحت: مرگ‌و‌میر مادران ۶۰ درصد کاهش یافته است
سلام وطندار ۱۸ می ۲۰۱۵ مسؤولان وزارت صحت/بهداشت افغانستان از کاهش میزان مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان در ۱۵ سال گذشته خبر داده اند.مسؤولان این وزارت در نشستی به مناسبت گرامی‌داشت از «قابله‌»ها گفتند که مرگ‌ومیر مادران هنگام ۳ تا ۴ برابر نسبت به گذشته کاهش یافته و اکنون این وزارت می‌تواند جلو بیش از ۶۰ درصد مرگ‌ومیر مادران را بگیرد.مسؤولان وزارت صحت دیروز (دوشنبه) ضمن گرامی‌داشت از بانوان قابله زیر نام «قابله‌ها برای فردای بهتر»، گفتند که هنوز افغانستان راه درازی را برای مقابله با مرگ‌ومیر مادران در پیش دارد.

 جشنواره نمادین فرش قرمز در حمایت از زنان و کودکان فلسطینی
مهرخانه۲۶ می ۲۰۱۵ ، این جشنواره نمادین سه‌روزه فرش قرمز را به‌عنوان نماد خون‌ ۲ هزار و دویست شهید فلسطینی که در حملات ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی ریخته شد، انتخاب کرده و از تمامی مردم شهر برای حضور در آن جشنواره دعوت کرد. ۵۷۸ کودک و ۲۶۰ زن در میان کشته‌شدگان این جنگ بودند.فاطمه جعبری زن ۷۵ ساله اهل شجاعیه و مادر احمد جعبری؛ فرمانده نظامی حماس که جنگ سال گذشته غزه بعد از شهادت او در اثر حمله هوایی رژیم اشغال‌گر آغاز شد، روی این فرش قرمز راه رفت.

    کودکان

افغانستان انتقاد خانواده‌ی دانش‌آموز بلخی به تنبیه فرزندشان از سوی استاد مکتب
طلوع نیوز ۲۳ می ۲۰۱۵ در شهر مزار شریف ولایت بلخ یک آموزگار بر پیشانی دانش آموز تنبل خود صفر نوشت که این کار وی انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.شاید بسیاری از ما در دوره‌ی دانش آموزی خاموش ماندن در برابر پرسش‌های آموزگاران را تجربه کرده باشیم، اما گهگاهی برخوردهای نادرست آموزگاران بر دانش آموزان اثر بدی می‌گذارد.پدر این دانش آموز از مسئولان معارف این ولایت می‌خواهد تا جلوی چنین برخوردهایی را بگیرند.اقبال دانش آموز صنف دوم مکتب متوسطه‌ی غلام رسول سنایی در شهر مزار شریف است، او هر روز به مکتب می‌رود و به درس آموزگار گوش می‌دهد.
افغانستان دلجویی والی بلخ از یک دانش آموز/ وظیفه معلم به تعلیق درآمد

 تجاوز جنسی بر اطفال در بریتانیا
دری ۲۱ می ۲۰۱۵  پولیس انگلستان در مورد تقریباً ۱۴۰۰ نفر مظنون به مجبورساختن اطفال نابالغ به لواط تحقیقات انجام میدهد. طبق گزارش یورو نیوز، در جمله اشخاص مظنون ده ها سیاتمدار و متصدیان تلویزیون شامل می باشند.

 آمریکا پنتاگون به قتل دو طفل هنگام ضربه هوایی در سوریه اعتراف نموده است
دری ۲۱ می ۲۰۱۵ اعتراف امریکا بر قتل دو طفل در سوریه. در نتیجه ضربات هوایی امریکا بر مواضع تروریستان د عراق و سوریه از سال ۲۰۱۴ حد اقل دو نفر ملکی کشته شده اند. در این باره روزنامه The Washington Post نوشته است. این حقیقت در نتیجه تحقیق معلوم شده که چهار ماه دوام داشت. نتائیج تحقیق از طرف قوماندانی مرکزی نیروهای مسلح امریکا منتشر شده است.

 ایران حمایت از کودکان مهاجر و پناهنده و کار در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان
مهر خانه ۲۵ می ۲۰۱۵ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که در قوانین جدید سعی شده است رویکرد عاقلانه در قبال سن کودک و سن مسئولیت کیفری اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۱۰۲ تبصره ۳ قانون مجازات ۱۳۹۳، در مورد جرایم زنا، حدود و لواط و غیره، اگر بزه‌دیده، محجور از جمله صغیر باشد، برای او حق طرح شکایت را به رسمیت شناخته شده است. هم‌چنین سرپرست و نماینده قانونی او حق طرح شکایت به نمایندگی از کودک را دارد. درحقیقت برای اولین‌بار برای کودک در نظام حقوقی ایران، حق دادخواهی به رسمیت شناخته شده است.

 حقوق مدنی و سیاسی

مبارزه زنان مصری برای دفاع از حق آزادی انتخاب پوشش
اخبار روز ۲۰ می ۲۰۱۵ اخبار مرتبط با مصر انباشته از عناوینی چون «سفر سیسی به عربستان سعودی»، «توسعه اقتصادی مصر با همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس»، «نمایش اقتدار مصر با جنگنده‌های نظامی برای شرکت در عملیات طوفان قاطع» و غیره است. با این حال، این روزها در لایه‌های زیرین جامعه مصر مسئله مرتبط با زنان به سوژه‌ای جنجالی تبدیل شده است: حجاب و نوع پوشش.همه چیز از فراخوان «شریف شوباشی» روزنامه‌نگار مصری شروع شد. او در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی «توییتر» و «فیس‌بوک» از زنان مصر خواست تا برای «کشف حجاب» به میدان تحریر بیایند.

 ایران تهدید زنان به بیکارشدن/ طرح‌های حمایتی ظاهرا فریب است
عطر یاس ۲۵ می ۲۰۱۵ فاطمه راکعی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم با انتقاد از طرح کاهش ساعت کاری زنان وافزایش مرخصی زایمان تاکید کرد: اگر قرار باشد امتیازی به نفع بانوان در نظرگرفته شود باید حق استفاده از این حقوق اختیاری باشد و کسی نباید از بالا و یک سویه برای نیمی از جامعه تصمیم بگیرد.طرحی در مجلس مطرح شده که بنابر این طرح، قرار است زنانی که در سه‌دسته سرپرست خانوار، دارای کودک معلول یا صعب‌العلاج و دارای فرزند زیر هفت‌سال جای می‌گیرند، به‌جای ۴۴ ساعت کار در هفته، ۳۶ ساعت کار کنند و از  دو روز مرخصی اضافه نیز  در سال برخوردار هستند.

 ایران نابرابری میان زنان و مردان در تحصیلات و استخدام
​انسان شناسی و فرهنگ ۲۵ می ۲۰۱۵ در شرایطی که زنان در کشورهای توسعه یافته، به ویژه در شمال امریکا و اروپا، پیشرفت‌های قابل توجهی در شرایط اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر داشته‌اند، در بیشتر نقاط جهان زنان در مقایسه با همکاران مرد خود به طور چشم‌گیری شرایط سخت‌تری دارند. زنان اگرچه در بیشتر کشورهای جهان دارای حق رای هستند، اما بیش از ۹۰ درصد این کشورها این حق را در ۵۰ سال اخیر برای زنان قائل شده‌اند.

ایران ۱۰۰ کارگر زن در مازندران بیکار شدند
ایران فقر در کشور زنانه شده است

 زنان و زمین: نقش زنان در محیط زیست
مجله تابلو ۲۶ می ۲۰۱۵ در سال ۱۹۹۱ بانک جهانی اعلام کرد که «زنان نقش اساسی در مدیریت منابع طبیعی از جمله خاک، آب، جنگل‌ها، و انرژی ایفا می‌کنند، و معمولاً آگاهی عمیقی درباره‌ی دنیای طبیعی اطراف‌شان دارند.»آز آن سال تا کنون، بحث‌های زیادی در خصوص تغییرات زیست‌محیطی در جریان بوده است، ولی همچنان سطح آب‌ها در حال بالا آمدن است و تغییرات جوی در سراسر جهان ویرانی‌های زیادی بر جای می‌گذارد. در این میان، بیشترین آسیب‌ها از این تغییرات متوجه زنان است، و سوانح طبیعی مثل سیل و رانش زمین و توفان‌های سهمگین، که از عواقب این تغییرات هستند، به شدت زندگی زنانی را که معاش روزانه‌شان وابسته به زمین و دریا است تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  قوانین و لوایح

مراکش فعالان حقوق زن در مراکش قوانینی مانند تونس می‌خواهند
دویچه وله فارسی ۲۰ می ۲۰۱۵ سالیانه زندگی و سلامت میلیون‌ها زن به علت پایان دادن به بارداری‌های ناخواسته با روش‌های سنتی و غیربهداشتی در معرض خطر قرار می‌گیرد. زنانی که به باروری ناخواسته با روش‌های غیراستاندارد پایان می‌دهند، در معرض آسیب‌های جنسی و جسمی ناشی از سقط جنین تا حد مرگ قرار می‌گیرند. در جوامعی که به دلایل شرعی و مذهبی و قانونی سقط جنین از راه‌های مجاز با دشواری همراه است، میزان آسیب زنان و مرگ و میر ناشی از سقط جنین نیز بالاتر از دیگر جوامع است.

  فرهنگ و جامعه

ایران  فیلم «ناهید» برنده جایزه ویژه بهترین فیلم اول شد
شهرزادنیوز ۲۵ می ۲۰۱۵  فیلم «ناهید» به گارگردانی «آیدا پناهنده» در بخش نگاه خاص شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن برنده جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین فیلم اول، موسوم به استعداد آینده شد. به گزارش خبرگزاری آنا، این جایزه به طور مشترک به فیلم «ناهید» از ایران و فیلم «ماسان» به کارگردانی نیراژ گایوان محصول مشترک هند و فرانسه تعلق گرفت.

 افغانستان افزایش بیماری سرطان پستان درمیان زنان ولایت هرات
۸ صبح/ ۱۹ می ۲۰۱۵ نفس‌گل زن ۵۰‌ ساله‌ای است که نزدیک به شش ماه می‌شود با بیماری سرطان پستان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. پستان سمت راستش را در اولین جراحی برداشته‌اند. تداوی او هنوز جریان دارد و باید هر‌چند وقت یک‌بار به اسلام‌آباد برای انجام شیمی درمانی سفر کند.

 قزاقستان خانم گردشگر هشتاد ساله
دری ۲۰ می ۲۰۱۵ خانم هشتاد ساله قزاقستانی که با لباس ملی کشور خود گردشگری میکند تا به حال به انگلستان، تایلند، فرانسه واسپانیا سفر نموده است. این خانم در شبکه اجتماعی فیس بوک کسب محبوبیت نموده و به نام مادربزرگ مسافر مشهور است. این خانم که لینا توکسانبایوا ا نام دارد یکجا با فرزندان و نواسه های خود به دور دنیا سفر میکند و عکس های خود را در فیسبوک می گذارد.

 ایران سیاهی در حال شکست سفیدی در ورزنه شهر زنان چادر سفید
ایران وایر ۲۴ می ۲۰۱۵ در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق اصفهان و در مسیر زاینده رود آخرین شهری که این رودخانه از آن می گذرد ورزنه نام دارد که بیشتر از هر چیزی به زنان چادر سفیدش مشهور است. اگر در همه جای ایران زنان چادری چادرهای سیاه می پوشند اما در ورزنه پوشش رسمی و رایج درست در نقطه مقابل آن و چادرهایی سفید و یک دست است. با این حال در این شهر چادرهای سیاه در حال فراگیر شدن و منقرض کردن چادرسفیدها هستند.

 ایران زنگ خطر افزایش نسبت زنان سیگاری به مردان
خبرگزاری جمهوری اسلامی ۲۶ می ۲۰۱۵ طبق آخرین آمار ۱۲٫۹۱ درصد زنان سیگاری بطور میانگین روزانه ۱۳٫۱۰ نخ سیگار ، دود می کنند .در این آمار باید این مطلب را در نظر داشت که به علت مقبول نبودن استعمال دخانیات توسط زنان در جامعه گزارش استعمال دخانیات در زنان کمتر از میزان واقعی آن است.

ایران زنان امروز، زنان «متأثر از رسانه» و انتقال میراث فرهنگی ناملموس

  گزارش، پژوهش و کتاب

فضای مجازی و جنبش‌های اجتماعی
بیدارزنی ۲۳ می ۲۰۱۵ آیا فضای مجازی توانسته در عرصه‌های مهم سیاسی (همچون اصلاحات عظیم و انقلاب‌های) تاثیرگذار باشد؟ این تاثیرگذاری به چه نحوی بوده است؟ اسلکتیویسم چیست؟ آیا پدیده اسلکتیویسم می‌تواند در زمینه تغییرات اجتماعی- سیاسی دنیای امروز تاثیر مثبت و راهگشایی داشته باشد؟ فضای سایبری چه نقشی در جریان جنبش زنان (به‌خصوص در ایران) داشته است؟ آینده جنبش‌های مجازی چگونه خواهد بود؟

 خشونت بی عقوبت و قربانیان بی حمایت
مدرسه فمینیستی۲۴ می ۲۰۱۵  چند روز پیش زن جوانی با مادرش آمده بود برای مراقبت دوران بارداری. داشتم نتیجه ی آزمایش هایش را نگاه می کردم که زن مسن تر گفت، شوهرش کتکش زده، حالا می ترسیم بچه طوریش شده باشه ( یعنی آسیب دیده باشد). با شنیدن این حرف، نتیجه آزمایش را روی میز گذاشتم که ببینم خشونت فیزیکی چه به روز زن آورده است؟ آیا منجر به صدمه ی مادر یا جنین شده یا خیر؟! البته در تروما و سایر مشکلاتی که در طی بارداری به وجود می آید، با آنکه هم مادر و هم بچه ممکن است آسیب ببینند اما نگرانی اصلی زن و اطرافیان متوجه جنین است؛ چراکه خشونت علیه زن اغلب امری عادی به شمار می رود که حتی ممکن است اصلا به مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی نینجامد. خشونت فیزیکی در صورتی که زن باردار باشد و پای جنین در میان، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 ختنه زنان، فقر فرهنگی یا عدم آگاهی؟
مدرسه فمینیستی۱۹ می ۲۰۱۵  هنوز ختنه زنان در بسیاری از جوامع صورت می گیرد. این جوامع با این که در قرن حاضر و در عصر تکنولوژی به سر می برند اما همچنان در دام تعصب و سنت اکتسابی شان گرفتارند و دیری است که از طراوت و نعمت باران آگاهی محروم مانده اند. موضوع ختنه زنان را اولین بار به صورت مفصل در کتاب «گل صحرا» به قلم دختر جوان و زیبای آفریقایی خواندم که از تجربه قربانی شدنش به دست این فرهنگ وحشیانه گفته بود. تصاویر تکان دهنده ی انواع ختنه و فکر درباره ظلم بزرگی که روا می شود تا آنجا که حتا برای لذت جنسی و اندام جنسی ات هم تصمیم بگیرند، مدت ها آزارم می داد.

 برساخت اجتماعی «جنسیت»
اخبار روز  ۱۷ می ۲۰۱۵ هنجارهای جنسیتی وضعیت سلامت افراد را از جمله سلامت جنسی و ریسک اچ آی وی تحت تاثیر قرار می‌دهند. بیشتر کشورها «برابری جنسیتی» را به‌عنوان یک مسئله اخلاقی جدی و کلید مبارزه با ایدز شناخته‌اند. ارتقای آگاهی جوانان درباره مسائل جنسیتی حیاتی است زیرا دخالت در این دوره سازنده می‌تواند سرنوشت افراد را به‌کلی تغییر دهد و آینده متفاوتی را رقم بزند. این فصل به تعریف جنسیت و نقش آن در حیات و سلامت دختران و پسران می‌پردازد. همچنین در این بخش پیشنهاد‌هایی برای جوانان مطرح می‌شود که چگونه شخصیت موردنظر خود را بسازند، روابطی را که دوست دارند، داشته باشند و در فضای برابری و عدالت زندگی کنند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: مهر خانه ، طلوع نیوز، رادیو زمانه، اخبار روز، انسان شناسی وفرهنگ، مجله هفته، مجله تابلو، دویچه وله، ایران وایر، اخبار روز، رادیو آزادی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، بیدار زنی، رادیو فردا، دری نیوز، خبرگزاری رشد، بی بی سی فارسی ، خبرگزاری جمهور، افغان ایریکا، افغانستان رو، تلویزیون یک، مدرسه فمینیستی ، پژواک، باشگاه خبرنگاران، سلام وطندار، جامعه باز، دیده بان حقوق بشر، شهرزاد نیوز، عطر یاس.

شماره ۹۷ هفت روزنامه حقوق بشری زنان

پیوست‌ها: