افغانستانزندگی و فقر در دایکندی،عکس بی بی سی

فقر در ولایت دایکندی/ عکس از بی بی سی

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

هشتاد زخمی در حمله‌ی انتحاری در زابل
یک/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ حمله‌ی انتحاری بر شورای ولایتی زابل بیش از هشتاد زخمی بر جا گذاشته که همه آنان افراد ملکی استند. در میان زخمی‌های این رویداد چهار عضو شورای ولایتی زابل و هفده بانو نیز شامل اند. بیست کارمند ریاست معارف زابل هم در این حمله زخمی شده‌اند. همه‌ی این افراد برای حل مشکلات‌شان به شورای ولایتی رفته بودند.

“ولسوال پرچمن مرتکب جرایم ضد بشرى شده است”
پژواک/ ۲ جوزا ۱۳۹۴ شمارى از باشندگان ولسوالى پرچمن فراه، ولسوال این ولسوالى را به قتل چندین تن، شکنجۀ مردم، اختلاس، گرفتن پول به شکل غیرقانونى از مردم و جرایم دیگر متهم می‌کنند. همچنان آن‌ها مدعى‌اند که در ولسوالى پرچمن، حکومت خانوادگى حاکم است و از ظلم محمد داوود مبارز ولسوال پرچمن و اطرافیان او، بیش از سه هزار خانواده مجبور به ترک این ولسوالى شده‌اند.

طالبان ۲ تن را در جوزجان به اتهام زنا، تیرباران کردند
کلید/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ طالبان در ولایت جوزجان در نتیجه حکم یک محکمه صحرایی یک زن بیوه و یک مرد را به اتهام زنا تیر باران کردند. مقام های امنیتی ولایت جوزجان می گویند که جسد زن ۲۳ ساله و مرد ۳۲ ساله صبح یک شنبه توسط باشندگان ولسوالی مردیان جوزجان کشف و به پولیس سپرده شده است.

حمله گروهی طالبان بر موسسه تربیت معلم در کندهار
افق/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ افراد مسلح ناشناس در شهر قندهار در جنوب افغانستان به یک موسسه دولتی تربیت معلم حمله کرده‌اند. این حادثه شامگاه امروز دوشنبه ۴ جوزا، در ناحیه چهارم این شهر روی داده است. این موسسه در یکی از محله‌های مسکونی قندهار واقع شده و خوابگاه دانشجویان دانشگاه قندهار نیز در نزدیکی محل حادثه قرار دارد.

مردم ملکی بزرگترین بازنده جنگ در افغانستان
روزنامه افغانستان/ ۹ جوزا ۱۳۹۴ جنگ در ولایت قندوز در شمال افغانستان مردم غیرنظامی زیادی را بی جا کرده است. آنها در آستانه برداشت حاصلات کشت و کار از خانه های شان دور اند و نمی دانند که چه زمانی وضعیت کاملاً امن می شود. وقتی که طالبان یک ماه پیش به قریه کوچک دم شاخ در یک وادی گندمزار شمال افغانستان در قوندوز رسیدند، هیچ کس آمادگی مقابله با آن ها را نداشت.

     زنان

فعالان مدنی: پروندۀ فرخنده سیاسی شده است
سلام وطندار/ ۳۱ ثور ۱۳۹۴ شماری از نهادهای مدنی با انتقاد از فیصلۀ دادگاه در پیوند به پروندۀ قتل فرخنده، می‌گویند که با این پرونده برخوردی سیاسی شده است. به باور این نهادها، برخورد غیر عادلانه با این پرونده، سبب تکرار قتل‌های شبیه به قتل فرخنده می‌شود

        حامیان و فعالان

انتقاد خانواده‌های ۱۲ گروگان باقی‌مانده از بی‌اعتنایی حکومت
سلام وطندار/ ۲ جوزا ۱۳۹۴ با گذشت دو هفته از رهایی ۱۹ مسافر از میان ۳۱ مسافر ربوده شده، خانواده‌های ۱۲ گروگان باقی‌مانده از بی‌اعتنایی حکومت نسبت به سرنوشت فرزندان‌شان انتقاد می‌کنند. این خانواده‌ها هنوز هم در خیمۀ تحصن پارک زرنگار بسر می‌برند. آنان با انتقاد از حکومت می‌گویند که تا کنون در بارۀ سرنوشت بستگان‌شان به آنان اطلاعی داده نشده است.

وظیفه یک آموزگار در بلخ به دلیل بدرفتاری با یک دانش آموز سه ماه تعلیق شد
خبرگزاری بخدی/ ۲ جوزا ۱۳۹۴ در پی انتشار خبر بدرفتاری یک آموزگار با دانش آموز در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ در شمال کشور، عطا محمد نور، والی بلخ دستور به تعلیق وظیفه این آموزگار داده است. آقای نور گفته است که بدرفتاری و خشونت علیه دانش اموزان، بازدارنده توسعه در نظام آموزشی کشور است. چند روز پیش، یک آموزگار در مکتب غلام رسول سنایی به شکل تنبه در دو طرف صورت محمد اقبال دانش آموز، تنبل و صفر نوشته بود.

مجلس نمایند‌گان: رییس جمهور و رییس اجرایی باید محاکمه شوند
سلام وطندار/ ۳۰ ثور ۱۳۹۴ برخی از اعضای مجلس نمایندگان خواستار محاکمۀ رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت به دلیل امضای تفاهم‌نامۀ استخباراتی کابل ـ اسلام‌آباد شده اند. فرهاد صدیقی، یکی از اعضای مجلس گفت که این تفاهم نامه به معنای فرستادن تمامی باشند‌گان کشور به کام مرگ است. او افزود تا کنون تلفات ملکی به دلایل مختلف زیاد بود و از این پس به خاطر امضای این تفاهم‌نامه زیادتر خواهد شد.

هشدار باشنده‌گان بادغیس به حکومت
سلام وطندار/ ۷ جوزا ۱۳۹۴ شماری از باشنده‌گان ولایت بادغیس در راه‌پیمایی، خواهان توجه حکومت به این ولایت شدند. آنان با سردادن  شعارهای «ما در حکومت وحدت ملی سهم ، دستگیری افراد فاسد، سرک، آب، برق و امنیت می‌خواهیم» هشدار دادند؛ در صورتی که دولت مرکزی به خواست‌های آنان فوراً رسیده‌گی نکند، شاه‌راه شمال – غرب کشور را خواهند بست.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

زندگی و فقر در دایکندی
بی بی سی/ ۲ جوزا ۱۳۹۴ فقر، بیکاری و عدم دست‌رسی به غذای سالم از مشکلات اساسی ساکنان ولایت دایکندی در مرکز افغانستان است. بر اساس آمارهای غیر رسمی، این ولایت حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد و بیشتر آنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. کارهای بازسازی هم نتوانسته وضعیت زندگی آن‌ها را تغییر دهد.

رییس جمهور خواستار رسیدگی به روند کند چاپ کتاب‌های درسی مکاتب شد
پژواک/ ۳ جوزا ۱۳۹۴ اشرف غنی رییس جمهور، در نشست هفتگی کمیسیون ملی تدارکات؛ از وزارت‌های معارف و مالیه خواست تا به چاپ کتاب‌های درسی مکاتب ارجحیت بدهند و موضوع کندی این روند را بررسی کنند. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، در خبرنامه‌ای گفته است که این موضوع در نشست شب گذشته این کمیسیون که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، مورد بحث قرار گرفت.
مکاتب بلخ با کمبود شدید کتاب مواجه اند

تشکیل بسیج مردمی برای مقابله با طالبان در افغانستان
افغانستان رو/ ۲ جوزا ۱۳۹۴ ساکنان ولایت “بدخشان” در شمال شرق افغانستان با تجمع در شهر “فیض‌آباد” مرکز این ولایت، خواستار تشکیل یک گروه از نیروهای بسیج مردمی، برای مقابله با افراد مسلح گروه طالبان شدند. این نیروها که در افغانستان به عنوان “نیروهای خیزش مردمی” نامیده می شوند، در ولایت‌های غزنی، قندوز و شمار دیگری از ولایت‌های این کشور حضوردارند و علیه افراد گروه طالبان می جنگند.

انتخابات
چانه زنی‌های سران حکومت؛ مانع آغاز کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی
سلام وطندار/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ برخی از اعضای کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی تأخیر در آغاز کار این کمیسیون را نتیجۀ چانه‌زنی‌های رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌‌‌دانند. گل‌احمد مددزی، عضو این کمیسیون گفت که وضعیت کنونی بیان‌گر عدم تفاهم رییس جمهور و رییس اجرایی، روی آغاز کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی است.

 نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

“بیایید بخاطرهوای پاک وحفظ محیط زیست به وسایل دودزاء نه بگوییم!”
رادیو آزادی/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ شماری ازشهروندان هرات، مسوولان  ادارت دولتی، فعالان جامعهء مدنی و اعضای شورای ولایتی تلاش های را براه انداخته اند تا  بتوانند فرهنگ بایسکل رانی را جایگزین وسایط نقلیه دودزا کنند. آنان امروز دقایقی را با بایسکل درگوشه های مختلف شهرهرات رکاب زده، می خواهند با این حرکت نمادین شان مردم را بیشتربه استفاده از بایسکل به جای دیگر وسایط نقلیه تشویق کنند.

صبا: جزئیات قرارداد های معادن را با مردم شریک می سازیم
رادیو آزادی/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ وزارت معادن و پطرولیم افغانستان می گوید، بخاطر تأمین شفافیت، جزئیات قرارداد های معادن را از طریق ویب سایت این وزارت در معرض دید مردم قرار می دهد. وزارت معادن و پطرولیم افغانستان می گوید: در کنار آغاز کارهای اجرایی، دادن معلومات به مردم در بخش معادن کشور، یک مسأله بسیار ضروری بوده و این کار به شفافیت پروسه کمک می کند.

       جنگ

            تلفات نظامی
۱۰ سرباز پولیس در حمله طالبان به پوسته‌های امنیتی در هلمند کشته شدند. چهار مخالف مسلح براثر انفجار در شیندند جان باختند. چهار پولیس محلی در فراه کشته شدند. در درگیری میان داعش و طالبان در ولایت فراه، ۲۷ تن کشته شدند. یازده پولیس در ولسوالی سنگین هلمندکشته و زخمی شدند. ۷۹ مخالف مسلح در شمال افغانستان کشته شدند.

حملۀ گروهی طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در هلمند
سلام وطندار/ ۴ جوزا ۱۳۹۴ سه پاسگاه امنیتی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند به دست طالبان افتاده است. شب گذشته ده‌ها طالب مسلح بر پاسگاه‌های پولیس حمله برده و سه پاسگاه امنیتی این ولسوالی را تصرف کرده اند. باشنده‌گان محل می‌گویند که یک پاسگاه امنیتی در منطقۀ گومندو با ۱۲ سرباز به طالبان پیوسته و پس از آن پاسگاه‌های دیگر نیز به تصرف طالبان درآمدند.
پاکستان در جنگ اعلام ناشده با افغانستان قرار دارد

وزارت داخله: ۵۲ شورشی در ولایات مختلف افغانستان کشته شدند
رادیو آزادی/ ۵ جوزا ۱۳۹۴ وزارت داخله افغانستان از کشته شدن ۵۲ تن از شورشیان در نتیجه چندین عملیات در دو روز گذشته در مناطق مختلف کشور خبر می دهد. براساس خبرنامه این وزارت، عملیات های مشترک که در آن نیرو های پولیس، اردو و امنیت ملی سهم داشتند، شورشیان را در ولایت های ننگرهار، لغمان، بغلان، قندز، بدخشان، سرپل، لوگر، پکتیکا، فراه، نیمروز و هلمند هدف قرار دادند.
نگرانی ها در مورد ایجاد ملیشه ها در شمال افغانستان

۴۰۰ طالب در حوزۀ غرب کشور کشته شدند
سلام وطندار/ ۷ جوزا ۱۳۹۴ مقام‌های ارشد امنیتی در غرب کشور می‌گویند که در نتیجۀ عملیات‌های دو ماه اخیر نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت‌های هرات، فراه، غور و بادغیس، ۴۰۰ طالب کشته شده اند. این عملیات‌ها در ۳۹ ولسوالی ولایت‌های غربی کشور انجام شده و در آن ۳۵۰ طالب نیز زخمی شدند.

     فرهنگ

آثار تاریخی زابل در معرض نابودی قرار دارد
خبرگزاری خامه/ ۸ جوزا ۱۳۹۴ شورای ولایتی و مردم زابل می‌گویند که آثار تاریخی و باستانی این ولایت در معرض نابودی قرار دارد و حکومت مرکزی باید به این مورد توجه نمایند. عطاجان حق‌بیان، رییس شورای ولایتی ولایت زابل می‌گوید که وزارت اطلاعات و فرهنگ به آثار باستانی ولایت زابل توجه ندارد و حکومت مرکزی در خصوص این ولایت برخورد دوگانه می‌کند.

خشونت در معارف افغانستان
رادیو فرانسه/ ۳ جوزا ۱۳۹۴ چند روز پیش، والی بلخ “عطا محمد نور”، یکی از استادان یکی از مکاتب مزار شریف را تنبیه کرد، به دلیل این که خود او یکی از شاگردان خود را تنبیه کرده بود. این ماجرا ما را به بررسی خشونت در معارف (آموزش و پروش) افغانستان، انداخت. خشونت هنوز هم در معارف افغانستان به شکل رسمی و غیررسمی وجود دارد. در حالیکه خشونت در معارف در کشورهای پیشرفتۀ اروپایی هم تا سال‌های ۱۹۶۰ وجود داشت، در کشور جنگ زده ای چون افغانستان، موجودیت آن تا حدی می تواند طبیعی باشد، ولی در ولایات مختلف اوضاع متفاوت است.

کتاب سیاست خارجی افغانستان منتشر شد
سلام وطندار/ ۷ جوزا ۱۳۹۴ کتاب «سیاست خارجی افغانستان» که حاصل یک سال کار یازده پژوهشگر مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان است، توسط وزارت خارجۀ کشور منتشر شده است. این کتاب در نوع خود، جزو معدود کتاب‌هایی است که در پی ساخت نظریه‌یی منسجم و قابل تعمیم در حوزۀ مطالعات سیاسی و روابط خارجی افغانستان نگاشته شده است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته  خبرگزاری باختر،: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، خبرگزاری افق، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، خبرگزاری رشد و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۸

پیوست‌ها: