زنان-690x259

SONY DSC

روز جهانی کودک  فرخنده باد!

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان معاون یک لیسه دخترانه در ولسوالی شیندند هرات اختطاف شد
کلید گروپ ۲ می ۲۰۱۵ افراد مسلح ناشناس، معاون یک لیسه دخترانه را در ولسوالی شیندند هرات اختطاف کردند.عبدالوکیل، قوماندان امنیه ولسوالی شیندند هرات می گوید: این حادثه عصر دوشنبه صورت گرفته و تا کنون از سرنوشت “عبدالروف خان”، معاون لیسه دخترانه میرسادات ولسوالی شیندند خبری در دست نیست.وی افزود: تحقیقات آغاز شده تا انگیزه اختطاف این کارمند معارف ولسوالی شیندند روشن شود.

زنان ایران رتبه اول خودسوزی در خاورمیانه را دارند
شهرزاد نیوز ۲۹ می ۲۰۱۵ در پی خودسوزی یک دختر دانشجو در دانشگاه آزاد شیراز و خودکشی هایی که در میان دانشجویان بویژه دانشجویان دختر در شهرهای مختلف طی چند دهه اخیر رخ داده، نشستی علمی در دانشکده علوم اجتماعی تهران برگزارشد که در آن استادان جامعه‌شناسی آسیب‌های اجتماعی این پدیده را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش جام جم، در این نشست که با عنوان «خودسوزی زنان متاثر از نظام پدرسالار یا فرودستی جنسیتی»، برگزار شد،  دکتر زهرا حضرتی، استاد جامعه‌شناسی، طی سخنانی گفت که «بیشتر خودسوزی‌ها در آسیا و خاورمیانه اتفاق می‌افتد در حالی که در جوامع غربی به این شکل نیست و تنها در مواردی نادر رخ می‌دهد.

ایران مخالفت با حجاب اجباری یا گذاشتن شیرینی خامه‌ای در یخچال؟
رادیو زمانه ۳۱ می ۲۰۱۵ سال‌هاست که موضوع حجاب و بدحجابی زنان ایران، محور سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های هفتگی مقامات ایرانی به خصوص اصول‌گرایان است. آنها مرتب به دولت و نهادهای مسئول تذکر می‌دهند که به وضع بدحجابی زنان رسیدگی کنند. در این میان کمتر کسی جرات می‌کند که چیزی خلاف این دیدگاه رایج در میان اصول‌گرایان ایران بگوید و هر صدای مخالفی به سرعت خفه می‌شود؛ هرچند که با تغییر دولت‌ها، بر این فشارها افزوده یا از آن کاسته می‌شود. در این میان مدتی است که واکنش‌های یک روحانی ایرانی، به نام محمدرضا زائری، نسبت به اجباری بودن حجاب در ایران خبرساز شده که برای نخستین بار مخالفت با حجاب اجباری را از درون نظام مطرح کرده است.

   دفاع از حقوق بشر

شش برنده زن نوبل صلح خواهان آزادی نرگس محمدی شدند
شهرزاد نیوز ۲۹ می ۲۰۱۵ اعضای «مؤسسه زنان نوبل» از ایران، ایرلند، گواتمالا، لیبریا، یمن و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به دستگیری نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، اعتراض کرده و خواهان آزادی وی شدند.به گزارش وبسایت رادیو زمانه، شیرین عبادی، مایرد مگوایر، ریگوبرتا مانچو، لیما گبوی، توکل کرمان و جودی ویلیامز، شش برنده زن جایزه نوبل صلح، در بیانیه خود یادآوری کرده‌اند که دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر پیوسته و متعهد به اجرای آن شده است.

 افغانستان وزارت امور زنان صندوق کمک به متضررین خشونت علیه زنان ایجاد می‌کند
پژواک ۱ جون ۲۰۱۵ بازنگرى قوانین، مقرره ها و تشکیلات وزارت و ایجاد صندوق کمک به متضررین خشونت علیه زنان، از عمده ترین برنامه هاى پلان صد روزۀ وزارت امور زنان می‌باشد.همچنان ایجاد مراکز حمایوى دولتى براى زنانى که از حبس رها مى شوند و محل براى بودوباش ندارند، تلاش براى تخفیف درحبس زنان سالخورده، ارزیابى ریاست هاى مرکز و ولایات، تشخیص بست هاى اضافى و مورد نیاز نیز شامل این پلان می‌باشد.

 ایران براساس رأی دیوان عدالت اداری دستگاه‌ها مکلف به اجرای مرخصی ۹ ماهه زایمان هستند
مهرخانه، ۳۰ می ۲۰۱۵ در خصوص رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری درباره مرخصی ۹ ماهه زایمان گفت: براساس رأیی که توسط دیوان عدالت اداری صادر شده، مرخصی‌های زایمان با حفظ حقوق و تمامی مزایا قطعاً ۹ ماه است. این رأی لازم‌الاجراست و سازمان‌ها مکلف به اجرای آن شده‌اند و اظهاراتی مانند نداشتن پول یا این که رأی ابلاغ نشده است نیز مانع از اجرای آن نیست.

 فعالان حقوق زن: خواهان سهم گسترده زنان در اداره کشور هستیم
پژواک ۱ جون ۲۰۱۵  گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان، با کمرنگ خواندن نقش زنان در حکومتداری، خواستار سپردن پست های بالای سیاسی از جمله اداره نُه ولایت به زنان شدند. اعضای این گروه امروز در یک نشست خبری در کابل، اعلام کردند.

 افغانستان انارگل، فعال مدنی در جامعۀ سنتی پکتیا
سلام وطندار ۲۸ می ۲۰۱۵ در ولایتی زنده‌گی می‌کنم که زنانش با هزاران محدودیت فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو‌اند، من روحیه‌ام را از دست نمی‌دهم و برای حل مشکلات زنان ولایتم در برابر هر تهدیدی مقابله خواهم کرد. این سخنان «انارگل» بانوی ۴۰ ساله‌یی‌ست که در پکتیا از دو سال به این سو برای بهترشدن زنده‌گی زنان این ولایت فعالیت می‌کند.

     کودکان

آیا جهان به کودکان توجه می‌کند؟
مهرخانه ۱ جون ۲۰۱۵ انتخاب این روز، به اول ژوئن سال ۱۹۴۹ برمی‌گردد؛ زمانی‌که اتحادیه بین‌المللی دموکراتیک زنان در مسکو تشکیل جلسه داد و برای توجه‌دادن به کودکان و مسایل آن‌ها، این روز را “روز کودک” اعلام کرد، اما اول‌بار چنین ایده‌ای در کنفرانس جهانی برای بهبود کودکان در سال ۱۹۲۵ در ژنو سوئیس مطرح و اول ژوئن برای این یادبود برگزیده شد. این روز برای یادآوری حمایت از کودکان، کمک به تحصیل و شادی آن‌ها و محافظت از بچه‌ها در برابر خشونت‌های فیزیکی و روانی و استعمار کاری کودکان تعیین شد؛ زیرا کودکان از آسیب‌پذیرترین افراد خانواده و جامعه محسوب می‌شوند.

 افغانستان ریس جمهور غنی: مشکلات کودکان افغان غیرقابل تحمل است
بی  بی سی فارسی ۱ جون ۲۰۱۵ همزمان با روز جهانی کودک محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته مشکلاتی که کودکان افغان با آن‌ها مواجهند، برای او غیر قابل تحمل است.آقای غنی به تعهد حکومت برای بهبود وضعیت کودکان کشورش تاکید کرده است. او کار شاقه، تغذیه ناسالم، خشونت‌های مسلحانه و خانوادگی و محرومیت بخشی از کودکان از آموزش را از عمده‌ترین مشکلات کودکان افغان دانسته است.

 افغانستان یک طفل: زندگى من با حیوان فرقى ندارد
پژواک ۱ جون ۲۰۱۵ “وقتى به زندگى خود مى بینم فرق مه و یک حیوان نمیشه؛ چرا که مه هم مثل حیوان لت میخورم و کارهاى سخته انجام میتم، حیوان هم لت میخوره و کار سخته میکنه.” این گفتۀ تکاندهندۀ بس بى بى ١٢ ساله است.

 افغانستان ۲ دانش آموز در نتیجه‌ی برخورد یک موشک به یک مکتب در لوگر کشته شدند
طلوع نیوز ۳۱ می ۲۰۱۵  وزارت معارف روز یکشنبه در خبرنامهای گفته است که در نتیجهی فرود یک موشک بر یک مکتب در ولایت لوگر یک آموزگار و ۲ دانش آموز کشته شدند و چهار دانش آموز دیگر زخم برداشتهاند. در این خبرنامه آمده است که این رویداد حوالی ساعت هشت صبح امروز در ولسوالی برهکی برک هنگامی رخ داد که یک موشک بر مکتب ابتدائیه توپک برخورد کرد.

افغانستان ده ها شاگرد و چهار معلم در سمنگان مسموم شدند
پژواک ۱ جون ۲۰۱۵ سی و چهار شاگرد و چهار معلم لیسه نسوان ولسوالی خرم سارباغ ولایت سمنگان مسموم شده و وضعیت صحی ١٣ تن آنان نگران کننده میباشد.این درحالی است که حدود ده روز قبل نیز نزدیک به یکصد تن از شاگردان این لیسه و لیسه چهل دختران این ولسوالی مسموم شده بودند.قاری عبادالله مجاهد ولسوال خرم سارباغ، به آژانس خبرى پژواک گفت که در این حادثه، قبل از ظهر امروز بیش از ٣۴ تن از شاگردان و چهار استاد این لیسه مسموم شده اند.

 حقوق مدنی و سیاسی

ایران سهمیه‌بندی جنسیتی یا فرهنگ‌سازی
بیدار زنی ۱ جون ۲۰۱۵ تا بوده، حرف از تلاش برای برابری زن و مرد در عرصه‌های مختلف زده‌ایم و در اغلب موارد هم فقط حرف زده‌ایم، اما حالا در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، از استفاده از شیوه مرسوم سهمیه‌بندی جنسیتی و ایجاد نوعی تبعیض مثبت برای افزایش تعداد نمایندگان زن صحبت می‌شود؛ موضوعی که در نگاه اول کمی آرمان‌گرایانه به نظر می‌رسد، اما مروری بر تجارب گذشته روشن می‌کند که تقریبا راه دیگری باقی نمانده است، البته این شیوه موافقان و مخالفانی دارد. بعید است اگر زنی- آن هم فعال در حوزه سیاست – از افزایش مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف شادمان نشود، اما گفت‌وگویی کوتاه با چندنفر از زنان این عرصه روشن کرد که باوجود پذیرش ضرورت اصل موضوع در مورد چندوچون آن اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

افغانستان ورکشاپ آموزشی نقش زن در انکشاف معادن
ودصم ۱ جون ۲۰۱۵ ورکشاپ آموزشی نقش زن در انکشاف معادن  روز یکشنبه مورخ ۱۰/۳/۱۳۹۴با اشتراک محترم محمد شفیق زمانی سرپرست منابع بشری وزارت معادن وپترولیم، خدیجه کاظمی آمره جندر، بازمحمد آموزگار مسئول آموزش کمیسیون مستقل حقوق بشر وکارمندان وزارت معادن وپترولیم از طرف آمریت جندر، با حمایت پروژه مایدس در تالارکنفرانس سروی جیولوجی تدویر یافت.

 ایران امضای تفاهم‌نامه همکاری سه مرکز پژوهشی دانشگاهی فعال در حوزه زنان
مهرخانه۳۰ می ۲۰۱۵ درخصوص تفاهم‌نامه سه‌جانبه سه مرکز پژوهشی دانشگاهی فعال در حوزه زنان گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌های تهران، تنها سه مرکز پژوهشی دانشگاهی متمرکز بر حوزه زنان و خانواده، مشغول به فعالیت هستند که عبارت‌اند از؛ مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران، پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) و پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، که این سه مرکز به منظور هم‌افزایی و افزایش اثرگذاری پژوهش‌ها در فضای علمی حوزه زنان و خانواده، شبکه‌ای را طراحی و فعال کرده‌اند.

 ایران کارآفرینی زنان راه مبارزه با گسترش نابرابری‌های اجتماعی است
مهرخانه،۳۰ می ۲۰۱۵  نشست «توانمندسازی اقتصادی زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا» با سخنرانی دکتر رکسانا بهرامی‌تاش؛ استاد و پژوهشگر دانشگاه کونکوردیای کانادا، در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. استاد و پژوهشگر دانشگاه کونکوردیای کانادا گفت: رشد فراگیر اقتصادی دسترسی افراد فقیر را به فرصت‌های اقتصادی زیاد می‌کند و نابرابری‌های اجتماعی را پایین می‌آورد. در چند سال اخیر رشد اقتصادی در ایران منفی بوده است. یکی از راه‌های مبارزه با گسترش روند نابرابری این است که زنان را به عنوان کارآفرین،  توانمند کنیم.

  فرهنگ و جامعه

ایران مولاوردی: مجوز ورود زنان به ورزشگاه ها امضا شده است
شهرزادنیوز ۲ جون ۲۰۱۵  با نزدیک شدن برگزاری مسابقات جهانی والیبال به میزبانی ایران،شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفته است که صورت جلسه ورود زنان به سالن های والیبال توسط نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان امضا شده و در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است. وی در گفتگو با شرق تصریح کرد که نمی داند وزارت ورزش مصوبه مزبور را ابلاغ کرده است و یانه، اما وعده داد که زنان برای تماشای دور برگشت مسابقات لیگ جهانی والیبال که از ۲۹ خرداد در تهران برگزار میشود، «نباید مشکلی داشته باشند».

  سیاست

افغانستان گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان: کرسی نه ولایت به زنان اختصاص یابد
۸ صبح ۲ جون ۲۰۱۵ اعضای گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان، از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته‌اند تا به تعهدات‌شان مبنی‌ بر افزایش نقش زنان در حکومت عمل کرده و حداقل کرسی نه ولایت را به زنان اختصاص دهند.گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان که متشکل از نمایندگان شورای ملی، نهادهای جامعه مدنی، کمیسیون مستقل انتخابات، وزارت امور زنان، احزاب سیاسی و رسانه‌ها می‌باشد، هم‌چنین از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته تا کرسی‌‌های برخی از نمایندگی‌های دیپلوماتیک، معینیت‌ها، ریاست‌های عمومی و ولسوالی‌ها را نیز به زنان اختصاص دهند.

 رئیس جمهور: ۴ زن به عنوان سفیر در نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان معرفی خواهند شد
کلید گروپ ۳۰ می ۲۰۱۵ رئیس جمهور غنی می گوید،‌ از حقوق زنان در چوکات قانون اساسی و دین اسلام حمایت صورت خواهد گرفت. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور غنی این موضوع را روز گذشته در دیدار با اعضای شبکه زنان افغانستان در کاخ ریاست جمهوری بیان کرد.به گفته رئیس جمهور، حقوق زنان هیچگاهی قربانی صلح نخواهد شد و در هفته آینده روی تقویت نقش زنان در سطوح معینان و روسا، کار می شود.

  دختر اوکراینی که رهبر القاعده را شکار کرد
خبرگزاری رشد  جون ۲۰۱۵ به گزارش خبرگزاری رشد به نقل از العالم، نحوه ترور “انور عولقی” سرکرده پیشین القاعده در شبه جزیره عربستان که در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۱ رخ داد، همچنان موضوع بحث و بررسی تحلیلگران است اگرچه بسیاری از مسایل مرتبط با این ترور هنوز مشخص نیست اما نکته بسیار جالب درباره عولقی ارتباط او با یک جوان دانمارکی به نام “مارتین اشتورم” است که به القاعده یمن پیوست و برای اجرای ترور العولقی با سازمان اطلاعات آمریکا و دانمارک همکاری کرد.

 افغانستان غنی:حقوق زنان هیچگاهی قربانی صلح نخواهد شد
بی بی سی فارسی ۳۰ می ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در ملاقات با شبکه زنان افغان گفته است که حقوق زنان هیچگاهی قربانی صلح نخواهد شد.بیشتر زنان افغانستان بیم آن را دارند که برقراری صلح در اولویت حکومت قرار گیرد و مسئله حقوق زنان به حاشیه رود.آقای غنی به شبکه زنان گفته است که افغانستان حد اقل چهار سفیر زن خواهد داشت و در هفته‌های آینده روی تقویت حضور زنان در سمت‌های معاونین وزرا و رئیسان کار خواهد شد.

 افغانستان وزیر زنان برنامه صد روزه خود را ارایه کرد
خبرگزاری رشد ۱ جون ۲۰۱۵ دلبر نظری وزیر امور زنان در یک نشست خبری، پلان صد روزه کاری خود را بارسانه ها شریک ساخت. به گزارش رشد؛ این کنفرانس که در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت برگزار گردیده بود، وزیر زنان در پنج بخش برنامه کاری خود را تشریح کرد. وزیر امور زنان گفت: وزارت امور زنان در واقع پل ارتباطی میان زنان، دولت وجامعه است. این وزارت در مسیر اهداف دولت وارزشهای ملی ومطالبات قانونی زنان مصروف بوده بحیث یک وزارت پالیسی ساز پلان های دولتی را در خصوص زنان با درنظرداشت نیازمندی های دولت، جامعه وزنان تسوید میکند.
افزایش شمار زنان در مقام های کلیدی؛ مهمترین برنامه‌ی وزیر زنان در ۱۰۰ روز نخست کاری

بیم‌ها و امیدهای افزایش حضور نظامیان زن در عملیات حفظ صلح
مهر خانه ۱ می ۲۰۱۵ با توجه به فرارسیدن روز بین‌المللی نیروهای حافظ صلح ملل‌متحد، و اهمیت نقش زنان در راستای مقابله با خشونت به‌ویژه خشونت مبتنی بر جنسیت در مخاصمات مسلحانه، یک دوره آموزشی (۱) در کشور هند برگزار شد. این دوره آموزشی دوهفته‌ای با همکاری نهاد زنان ملل‌متحد و مرکز حفظ صلح ملل‌متحد در هند (۲)، با هدف آماده‌سازی نظامیان زن در مأموریت‌های حفظ صلح برای مقابله با خشونت جنسی و خشونت مبتنی بر جنسیت اجرا شد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

ایران نگاهی به کتاب «تحلیل جنسیت»: تغییر آرزوی دختران ایرانی از «ازدواج» به «اشتغال»
مدرسه فمینیستی ۳۰ می ۲۰۱۵  کتاب «تحلیل جنسیت» تالیف دکتر عباس محمدی اصل که توسط انتشارات سفیر اردهال در سال ۹۳ و در شمارگان ۵۵۰ نسخه به چاپ رسیده، کتابی است که گشاینده دریچه های جدیدی از تامل در زندگی فردی و اجتماعی زنان است. این کتاب که از سوی مولف به همه زنان ایرانی تقدیم شده سرشار از مصادیقی قابل لمس در ساختهای فردی و اجتماعی است که خواندنش برای هر زن ایرانی فارغ از جایگاه و موقعیت اجتماعی اش دلیلی برای تفکر و البته امیدواری به آمدن روزهای بهتر در ساخت اجتماعی و فرهنگی است. مولف با خوش بینی که کمتر از جامعه شناسان می توان سراغ داشت، در سراسر کتاب، واقعیتهایی را اقامه کرده و در راستای همانها از مثالهایی بهره جسته که مخاطب می تواند ردپای آنها را در دایره تجربیات شخصی خود نیز پیدا کند.

 ایران چرا آسیب‌های مردانه، زنانه شده‌اند؟
خبر آن لاین ۱ جون ۲۰۱۵ بعد از آنکه آسیب های اجتماعی رکورد افزایش را یکی پس از دیگری زدند حالا نوبت یدک کشیدن زنانه شدن رسیده است. آسیب های اجتماعی زنانه شده اند اما به دوراهی کشیده شد؛ آسیب هایی که کاملا زنانه شده اند و زنان در آن گوی سبقت را از مردان ربوده اند و آسیب هایی که همچنان مردان در صدر آن قرار دارند اما زنان درآن روند افزایشی نسبت گذشته داشته اند. به گفته شیرین احمدنیا جامعه شناس فقر یکی از همان آسیب هاست که در آن آمار زن ها بیشتر از مردان جلب توجه می کند: «بحث “زنانه شدن فقر” feminization of poverty، هم مساله ای مختص جامعه ما نیست و پدیده ای است که در کل کشورهای جهان صحبت از آن می رود، که آن هم تا حدی به جایگاه نابرابرِ اقتصادی و اجتماعی زنان در مقایسه با مردان باز می گردد، به ترتیبی که در همه جای دنیا منابع قدرت مالی و اقتصادی و سیاسی عمدتاً دست مردان است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: مهر خانه ، طلوع نیوز، رادیو زمانه، ، مدرسه فمینیستی ، پژواک، کلید گروپ، شهرزاد نیوز ، مهر خانه ، سلام وطندار، بی بی سی فارسی، طلوع نیوز، ودصم، بیدار زنی، ۸ صبح، خبرگزاری رشد، خبر آن لاین

  شماره ۹۸ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: