haftNigeria_Horror

نیجریه: جنایت های جنگی ارتش
عکس: وبگاه عفو بین الملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
نیجریه ستاره بر دوش، خون روی دست ـ جنایت های جنگی ارتش
عفو بین الملل ۳ جون ۲۰۱۵ از سال ۲۰۱۱ به بعد، ارتش نیجریه دست کم ۲۰۰۰۰ تن را در شمال شرقی نیجریه به سوءظن عضویت در بوکو حرام دستگیر کرده است. بیش از ۷۰۰۰ تن از مظنونان در اثر شکنجه، گرسنگی، بیماری یا گلوله در بازداشتگاه های نظامی کشته شده اند. رییس جمهوری تازه نیجریه و دولت او از قدرت پایان دادن به این مرگ ها و دیگر جنایت های ارتکابی ارتش برخوردارند و باید با طلب پاسخگویی از مسؤولان آنها این کار را آغاز کنند. از سال ۲۰۰۹، بیش از ۱ میلیون تن در اثر حمله های بوکو حرام از خانه هایشان فراری شده اند. ۱۷۰۰۰ تن در سراسر شمال شرقی کشته شده اند. در جون ۲۰۱۳، بیش از ۱۴۰۰ جنازه از یک پارگان به گورستانی در مایدوگوری تحویل شد. از فوریه ۲۰۱۲، ارتش دست کم ۱۲۰۰ مرد و پسر بچه را در دو ایالت در قتل های فراقضایی اعدام کرده است. بوکو حرام در فاصله ۲۰۱۴ تا مارچ ۲۰۱۵، بیش از ۵۵۰۰ تن را کشته است و از سال ۲۰۱۴، دست کم ۲۰۰۰ دختر و زن جوان را ربوده است.

عربستان سعودی ۹۰ اعدام امسال رکورد شرم‌ آور ۲۰۱۴ را شکست
۲۸ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: شمار اعدام ها در عربستان سعودی امروز با اجرای نودمین اعدام در سال جاری به شمار اعدام های سراسر سال ۲۰۱۴ رسید. آمار اعدام که این سازمان ثبت کرده یکی از بالاترین آمارها در مدت مشابه در ظرف بیش از سه دهه است و افزایشی بی سابقه را در کشوری رقم می زند که یکی از پرکارترین اعدام کنندگان جهان است. فرد اعدام شده امروز مردی پاکستانی محکوم به قاچاق مواد مخدر بود. در حدود نیمی از اعدام های امسال به قاچاق مواد مخدر مربوط می شود که در رده «مهمترین جرایم» قرار نمی گیرد و استفاده از مجازات اعدام برای آن نقض حقوق بین المللی است. دولتمردان این جرایم را در رده جرایم مستوجب مجازات در شریعت قرار نداده اند و مجازات اعدام برای آنها را از نوع تعزیری قلمداد می کنند.

پاکستان ‌شفقت حسین دوباره در خطر اعدام
عفو بین الملل ۳۱ مه ۲۰۱۵  اعدام شفقت حسین دوباره برای ۹ جون تعیین شده است. وکلای او می گویند بر اساس مدارکی که در تحقیقاتشان به دست آورده اند، او در هنگام ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشته و زیر شکنجه ناچار به «اعتراف» شده است و او بر اساس «اعترافی» که در اثر دست کم نه روز شکنجه در بازداشت پلیس به دست آمده، محکوم شده است. وی در سال ۲۰۰۴ در دادگاه ضدتروریسم در ایالت سند به اتهام آدم ربایی و قتل غیرعمد به مرگ محکوم شد.

سوریه حمله های تازه شیمیایی در ادلب
دیده بان حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۵ دولت سوریه استفاده از مواد شیمیایی سمی را در حمله با بمب های بشکه ای در استان ادلب در ماه های آپریل و مه تکرار کرده است. دیده بان حقوق بشر با پزشکان و کارکنان امدادی در سه محل مورد حمله مصاحبه و عکس ها و فیلم های ویدیویی از بقایای این حمله ها را تحلیل کرده است. این حمله ها ناقض کنوانسیون ۱۹۹۳ سلاح های شیمیایی، قوانین درگیری مسلحانه و قطعنامه ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل هستند.

یمن دیده‌بان حقوق بشر: عربستان از بمب‌ خوشه‌ای استفاده می‌کند
یمن گزارش عفو بین‌الملل در مورد عوامل تلفات
یمن دست کم ۸۰ نفر در بمباران ها جان باختند
سوریه «نیروی هوایی» بیش از ۷۰ غیر نظامی را کشت
ترکیه بازی با کارت «حکومت اسلامی»
ترکیه سردبیر روزنامه «جمهوریت» به حبس ابد تهدید شد
آمریکا روزانه بیش از دو نفر در پی تیراندازی پلیس کشته می‌شوند

عوامل غیردولتی
پاکستان ۱۹ مسافر اتوبوس در حمله افراد مسلح کشته شدند
فرانسه با تهدید نژادپرستان یک فیلم از برنامه سینماها حذف شد
عراق کشف صدها جسد مرتبط با کشتار پادگان اسپایکر به دست داعش

   عدالت

قطر به رویه های پرایراد در اجرای عدالت پایان دهید
۳۱ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در نگرانی های مربوط به اجرای عدالت که در گزارش مارچ ۲۰۱۵ گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلای دادگستری، خانم گابریلا کنول، در باره قطر ابراز شده، شریک است. عفو بین الملل مواردی از نقض حقوق بشر را در اجرای عدالت در قطر ثبت کرده و توجه را به آنها جلب می کند.

تونس قانون تازه استقلال قضایی را تامین نمی کند
۲ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: قانون تازه در تونس که نهادی را برای نظارت بر عملکرد نظام قضایی تشکیل داده است، استقلال کامل این نهاد را از قوه اجرایی تضمین نکرده است. دولتمردان تونس باید اصلاحاتی را برای تغییر مقررات آن که امکان مداخله سیاسی در دادگاه ها را می دهد، پیشنهاد کنند.

       حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل دستور آزادی با وثیقه صادر و سپس منتفی شد
عفو بین الملل ۳۱ مه ۲۰۱۵ قاضی نظامی بر اساس مدارک مخفی حکم آزادی با وثیقه نماینده فلسطینی مجلس خالدا جرار را لغو کرد. او در ۲۲ جون که پرونده اش در دادگاه نظامی مطرح می شود در حبس خواهد بود و با محاکمه ای ناعادلانه روبرو خواهد شد.

آمریکا گامی کوچک برای مهار زیاده روی در جاسوسی
دیده بان حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۵ کنگره ایالات متحد آمریکا اولین گام کوچک را برای مهار زیاده روی مراقبت دولتی را با تصویب قانون آزادی آمریکا برداشته است. این قانون محدودیت های ضروری را بر گستره گردآوری اطلاعات و اقدامات تازه برای افزایش شفافیت و نظارت بر مراقبت سازمان امنیت ملی برقرار کرده است. پژوهشگر دیده بان حقوق بشر گفت: «گرچه اصلاحات این لایحه گام کوچکی به شمار می روند، اولین بار پس از حمله های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است که کنگره اختیارات سازمان امنیت ملی را محدود کرده است.» اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا برای شنود انبوه به تعلیق درآمد

آمریکا نامه به کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان در باره مشکلات مربوط به قانون آزادی اطلاعات
۲ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر روز ۲۰ مه ۲۰۱۵ نامه زیر را برای کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان در باره مشکلات مربوط به تلاش ها برای استفاده از اطلاعات در تحقیقات ارسال کرد: قانون آزادی اطلاعات قانونی مهم برای تضمین پاسخگویی دولت است. دیده بان حقوق بشر برای ثبت نقض احتمالی نهادهای دولتی آمریکا از این قانون استفاده می کند، از جمله در استفاده مکرر در انتقال بازداشتی ها در سیستم مهاجرت و تاثیر بر پیگردهای مرزی. تجربه ما در استفاده از این قانون با گزارش آسوشیتد پرس در مورد رد درخواست ها، تاخیر در رسیدگی، طلب هزینه زیاد، سانسور مطالب و به طور کلی ایجاد آشفتگی و ابهام در اطلاعات درخواستی مطابقت دارد.

ترکیه اقدام دادستانی علیه روزنامه ناشر اسناد “قاچاق مهمات” به شورشیان سوریه
شورای امنیت قطعنامه‌ای در حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران تصویب کرد

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برای حمایت از حقوق بشر در مقابل تعدی شرکت ها، چارچوب حقوقی بین المللی را تقویت کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ جون ۲۰۱۵ بیانیه دوم اتحاد حمایت از عهدنامه: در پی تشکیل کارگروه بین دولتی در ژوئن ۲۰۱۴ با اختیار تدوین عهدنامه الزام آور در باره حقوق بشر و اقتصاد، اتحاد حمایت از عهدنامه بیانیه دوم خود را با تاکید بر توصیه های مربوط به فرایند تدوین و شکل، حدود و محتوای این عهدنامه منتشر کرد. کارگروه بین دولتی (IGWG) مسؤولِ تدوین «عهدنامه بین المللی الزام آور برای تنظیم مقررات فعالیت های شرکت های فراملیتی و دیگر موسسه های اقتصادی بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر» اولین جلسه خود را در تاریخ ۱۰ـ۶ جولای ۲۰۱۵ برگزار خواهد کرد. قطعنامه شماره ۹/۲۶ شورای حقوق بشر سازمان ملل که تشکیل کارگروه بین دولتی را مقرر کرد، در عین حال مشخص کرد که دو جلسه اول آن باید به بحث در باره «محتوا، حدود، ماهیت و شکل عهدنامه بین المللی آتی» اختصاص یابد.  در این چارچوب، اعضای اتحاد حمایت از عهدنامه پیش از برگزاری جلسه اول کارگروه بین دولتی، بیانیه دوم خود را با تاکید بر یک رشته توصیه مربوط به آن منتشر کردند. بیانیه اتحاد حمایت از عهدنامه به فرایند تدوین عهدنامه و مشارکت دولت ها و جامعه مدنی می پردازد و عناصر مشخص مربوط به شکل، حدود و محتوای عهدنامه را که باید در جلسه کارگروه بین دولتی مورد بحث قرار گیرد، معین می کند.

مقابله جدی با مشکل: پایان دادن به تجارت اروپا در فناوری اعدام و شکنجه
عفو بین الملل ۲۷ مه ۲۰۱۵ گزارش کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۴ در مورد تقویت مقررات مربوط به تجارت بعضی کالاهای قابل استفاده در مجازات اعدام، شکنجه و رفتار و مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز از پرداختن به بعضی ضعف های اساسی کوتاهی کرد. اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا اکنون به این مسایل توجه مستقیم نشان ندهند، فرصت تقویت جامع نظام کنترل راه های فرار مورد استفاده بازرگانان بی ملاحظه از دست خواهد رفت. گزارش حاضر بر اساس مطالعات موردی بر قصورهای کنونی در نظام کنترل تاکید می کند و راه حل های واقعی و عملی برای این مسایل اغلب پیچیده فنی ارایه می دهد. گزارش کامل.

چین پیش نویس لایحه مدیریت سازمان های غیردولتی از خارج باید مورد بازنگری گسترده قرار بگیرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از این لایحه که در آپریل ۲۰۱۵ شور دوم آن انجام شد به شدت نگران است. این لایحه فضای فعالیت جامعه مدنی را به شدت کاهش می دهد و آزادی بیان و آزادی تشکل را به شدت محدود می کند. این لایحه مقرر می دارد که سازمان های غیردولتی خارجی که می خواهند در چین فعالیت کنند، پیش از ثبت نام از واحد نظارت حرفه ای چین تاییدیه دریافت کنند و سازمان های غیردولتی را که نزد اداره های امنیت عمومی شورای دولتی و اداره های امنیت عمومی استانی ثبت نشده اند از دادن کمک مالی به افراد و سازمان های چینی منع می کند. به علاوه، این لایحه گروه های چینی را از فعالیت از طرف سازمان های غیردولتی خارجی ثبت نشده، از جمله سازمان های مستقر در هنگ کنگ و ماکائو، محروم می کند.

آیا در افق امیدی برای پناه جویان و مهاجران در مدیترانه به چشم می خورد؟
عفو بین الملل ۲ جون ۲۰۱۵ وقتی بیش از ۱۲۰۰ پناه جو و مهاجر در دو کشتی در ظرف یک هفته در آپریل کشته شدند، صدها هزار تن به اعتراض برخاستند. و سرانجام، سیاستمداران اروپا با این واقعیت روبرو شدند که دریای مدیترانه به گورستان تبدیل می شود. آیا برنامه های تازه اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران خبر خوبی برای پناه جویان و مهاجران است؟ راهنمای سریع را در اینجا می خوانید.

نپال به تبعیض در فعالیت های امدادی پس از زلزله پایان دهید
۱ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز در گزارشی گفت: نشانه های نگران کننده ای در دست است که تبعیض جنسیتی، کاست و قومی از ارایه امداد به هزاران تن که پس از زلزله نپال نیازمند امداد هستند، جلوگیری می کند.  این سازمان از دولتمردان و جامعه بین المللی خواست حقوق بشر را در کانون کمک به زلزله زدگان قرار دهند. هیات عفو بین الملل که پس از زلزله ۲۵ آپریل ۲۰۱۵ از نپال دیدار کرد به این نتیجه رسید که گروه هایی که اغلب قربانیان رفتار تبعیض آمیز در نپال هستند در دسترسی به امداد بسیار ضروری با مشکلات روزافزونی روبرو هستند، از جمله زنان سرپرست خانواده، دالیت ها، مردمان بومی یا معلولان.

برمه اقلیت مسلمان، قربانی مناقشات فرقه‌ای و مصلحت‌های سیاسی
انتشار گزارش سالانه گرسنگی در جهان

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

خوانشی از هانا آرنت برای محیط زیست، قطعاتی درباره‌ی طبیعت و تاریخ

   دفاع از حقوق بشر

مصر/آلمان دست ژنرال السیسی را نفشارید؛ دستی که شکنجه می دهد و مجازات می کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۵ سرمقاله مهمان به قلم عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون که به مناسبت دیدار رسمی ژنرال عبدالفتاح السیسی از برلین در روزهای ۴ـ۳ ژوئن ۲۰۱۵، در روزنامه آلمانی دی تسایت منتشر شده است: سرکار خانم صدراعظم، شما با ژنرال عبدالفتاح السیسی دست خواهید داد. فشردن آن دست صلح و ثبات برای خاورمیانه به ارمغان نمی آورد، بلکه بی عدالتی را در اثر خشونت، سلطه و تحقیر، کنترل کامل بر جامعه مدنی و فعالیت سیاسی تداوم می بخشد. انقلاب هایی که جهان عرب را لرزانده اند، نشان دادند که این بی عدالتی دیگر دوام پذیر نیست. از زمان به قدرت رسیدن ژنرال السیسی در ژوئیه ۲۰۱۳، او سرکوبی را هدایت کرده که در تاریخ مصر امروزی بی سابقه است. بنا بر آماری که سازمان های غیردولتی مستقل مصری گردآوری کرده اند، ۴۱۰۰۰ زندانی سیاسی، از جمله افراد برجسته جنبش دمکراسی خواهی، همچون  علا عبدالفتاح و یارا سلام، در زندان ها به سر می برند. در پی محاکمه های ساختگی دسته جمعی، بیش از ۶۷۰ حکم اعدام صادر شده است. در نتیجه تهدیدها، اعضای این سازمان ها، از جمله چندین سازمان عضو فدراسیون، به دلیل دریافت کمک مالی خارجی به قصد ضربه زدن به «منافع ملی» در خطر حبس ابد به سر می برند. همچنان که در گزارش اخیر فدراسیون نشان داده شد، خشونت جنسی به دست پلیس و نیروهای امنیتی نظامی علیه زنان و مردان به شدت گسترش یافته و متناسب با افزایش دستگیری ها افزایش می یابد. این خشونت که به طور عمومی به شکل آزار، تجاوز جنسی، تجاوز با استفاده از اشیاء، برق گذاری به آلت تناسلی در سطح گسترده ای در بازداشتگاه ها رایج است، همه کسانی را که پلیس دستگیر می کند، تهدید می کند. شخصِ ژنرال عبدالفتاح السیسی از «آزمایش بکارت» که ارتش بر زنان معترض تحمیل می کند، دفاع کرده است و این اقدام، با وجود تعهد ارتش به پایان دادن به آن، هنوز رویه ای رایج است. پنج سازمان بین المللی حقوق بشری نیز با انتشار نامه ای سرگشاده به صدراعظم آلمان از او خواستند در دیدار با السیسی و در اظهارات عمومی مشخص کند که گستره و ماهیت روابط آتی آلمان با مصر بستگی به اقدامات مشخص دولت مصر برای پایان دادن به نقض تعهدات بین المللی مصر بر اساس حقوق بشر دارد.

بلاروس وضع زندانیان سیاسی رو به وخامت است
۲۹ مه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در بلاروس، مرکز حقوق بشر ویاسنا، به شدت از وضعیت رو به وخامت حبس زندانیان سیاسی یوری روبتسف، ماکالای استاتکویچ، میکالای دزیادوک و  ایهار آلینویچ نگران هستند. روز ۲۸ مه، دادگاه بخش زندانی سیاسی یوری روبتسف را به اتهام فرار از مجازات به دو سال زندان در مرکز تادیبی محکوم کرد. او در حال گذراندن محکومیت ۱٫۵ سال در زندان باز بود. آلس بیالیاتسکی، رییس ویاسنا و نایب رییس فدراسیون، گفت: «در ماه های اخیر وضعیت زندانیان سیاسی در بلاروس رو به وخامت رفته است. فدراسیون و ویاسنا فشار رو به افزایش را پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۱۵ محکوم می کنند.»

عربستان سعودی نظر به حمله های هولناک به مساجد، باید از شیعه ها محافظت شود
۲۹ مه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز پس از دومین حمله به یک مسجد شیعیان در هفته گذشته اعلام کرد: دولتمردان عربستان سعودی باید برای حمایت از اقلیت مسلمانان شیعه در مقابل خشونت فرقه ای دست به اقدامات فوری بزنند و به چندین دهه تبعیض خاتمه دهند. حمله امروز که به مرگ سه نفر و زخمی شدن شماری دیگر در نماز جمعه انجامید، درست یک هفته پس از مرگ ۲۲ تن در حمله ای دیگر در ۲۲ مه رخ داد.

مصر راهنمای حقوق بشر برای روزنامه نگاران 
عفو بین الملل ۱ جون ۲۰۱۵ این راهنما برای روزنامه نگاران و افراد دیگری تهیه شده که با رییس جمهوری السیسی دیدار و امکان پرسش از او در باره کارنامه حقوق بشر خواهند داشت. دولتمردان نباید با استفاده از ارایه چشم انداز شکوفایی، رشد و ثبات، فرصت فرار از موشکافی بین المللی داشته باشند.

سوریه فعالان در مکان نامعلوم در خطر شکنجه
عفو بین الملل ۱ جون ۲۰۱۵ فعالان سوری هانی الزیتانی، حسین غریر و مازن درویش که قرار بود روز ۱ جون ۲۰۱۵ در دادگاه حاضر شوند، غایب بودند. محل نگهداری آنها نامعلوم است و آنها در خطر شکنجه و بدرفتاری های دیگر به سر می برند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ـ خبرهای دیگر:
آفریقای جنوبی گشایش دفتر فدراسیون
اوگاندا دادگاه پرونده علیه مدافع حقوق بشر جرالد کانکیا را رد کرد
ازبکستان اعظم جان فورمون اف به ۵ سال زندان محکوم شد
آنگولا دولتمردان باید اتهام های علیه رافائل مارکز مورایس را لغو کنند
مصر تبرئه خانم عزه سلیمان
مصر محکومیت و حبس خودسرانه خانم ماهی نور المصری، آقایان یوسف شعبان و محمد عبدالرحمن
پنجمین نشست «فرایند استانبول» در باره حمله به افراد و گروه ها به خاطر دینشان

    زنان

زن در زبان
زنان و زمین: نقش زنان در محیط زیست

کودکان
داعش از ‘شکنجه پسربچه سوری فیلم‌ گرفت’

    فرهنگ و اندیشه

تونی بلرِ پراشتباه پست خود به عنوان سفیر صلح در خاورمیانه را واگذارد؛ فقط اسراییل دلتنگ اوست
ایندیپندنت ۲۸ مه ۲۰۱۵ رابرت فیسک: دوره تونی بلر به عنوان نماینده آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا سرانجام به پایان رسید. استعفای او هشت سال پس از این که به این پست منصوب شد، یک پرسش را بی جواب می گذارد: چگونه یک جنایتکار جنگی «سفیر صلح» شد؟ پس از فاجعه اشغال عراق به دست بوش ـ بلر که مرگ صدها هزار بیگناه را در پی داشت، آیا این ماموریت او قرار بود خون را از دست هایش پاک کند؟ برای عرب ها ـ و بریتانیایی هایی که عزیزانشان را در جنگ آشفته او از دست دادند ـ انتصاب بلر توهین بود. مردی که هیچگاه عذرخواهی نکرد، چهار سال بعد در بیت المقدس پدیدار شد و با تیمش میلیون ها دلار برای اقامت و پرواز خرج کرد و در مدت تقریبا یک دهه هیچ دستاوردی نداشت. او بخش زیادی از وقتش را به دور از تراژدی خاورمیانه ماند و به مشتی دیکتاتور مشاوره داد. یکی از حامیان او یک بار در برنامه کانال ۴ در دفاع از او گفت: بلر در حدود ۱۰۰ بار به خاورمیانه سفر کرده است. وی به این طنز توجه نداشت که بلر این منطقه را ۱۰۰ بار به سوی مقصدهای پردرآمدتر ترک کرده است.  گزارش خبری: تونی بلر از نمایندگی گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه کنار می‌رود

سوریه یک روشنفکر برجسته سوری: لزوم درک پیوند سیاست‌های امپریالیستی دولت ایران با ستمگری آن در داخل
رادیو زمانه ۳۰ مه ۲۰۱۵ گفت‌وگوی فریدا آفاری با یاسین الحاج صالح درباره سوریه، ایران، داعش و آرمان چپ ـ یاسین الحاج صالح روشنفکر برجسته‌ی سوری و زندانی سیاسی سابق است که از آغاز انقلاب سوریه در بهار سال ۲۰۱۱ در آن شرکت داشت. او در اکتبر ۲۰۱۳ به تبعید رانده شد. اکنون در ترکیه ساکن است، مدام می‌نویسد و در دفاع از اهداف انقلاب سوریه سخن می‌گوید.

چرا آمریکا کاروان داعش را در راه رمادی بمباران نکرد؟
بی بی سی ۱ جون ۲۰۱۵ سقوط شهر رمادی، مرکز استان انبار، بزرگترین استان عراق، در حالی صورت گرفت که نیروهای آمریکایی، نظاره گر ورود کاروان داعش به داخل شهر رمادی بودند و هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. این امر با سیاست جدید آمریکا مبنی بر بمباران هوایی مواضع داعش در سوریه و عراق که از مرداد ماه سال گذشته به اجرا در آمد، در تناقض بود. «جمهوریت» اسناد ارسال سلاح ترکیه برای شبه‌نظامیان سوریه را منتشر کرد؛ نخست‌وزیر عراق: کشورهای خارجی دست از حمایت داعش بردارند

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، یورو نیوز

شماره ۱۰۲ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: