افغانستانaf 99

شمار بی جا شدگان داخلی به مرز یک میلیون رسید/ عکس از سلام وطندار

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

‘حمله طالبان به افراد غیرنظامی جنایت جنگی است’
بی بی سی/ ۱۲  جوزا ۱۳۹۴ یک مقام مسئول در بخش حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان گفته که حملات گروه طالبان به محلات و افراد غیرنظامی “جنایت جنگی” محسوب می‌شود. در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا می‌شود حمله به محلات غیرنظامی مانند مهمانخانه‌ها را “جنایت جنگی” دانست، جورجت گاگنون رییس بخش حقوق بشر هیأت کمک سازمان ملل در افغانستان ـ یوناما ـ گفت: “بله”.

 شمار بی‌جاشدگان داخلی به مرز یک میلیون رسید
۸ صبح/ ۱۱  جوزا ۱۳۹۴ جنگ و ناامنی زندگی روستانشینان کشور را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کرده است. نهادهای مدافع از غیرنظامیان می‌گویند در بسیاری موارد غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌شوند و طالبان بارها از چنین شیوه‌ای استفاده کرده‌اند. گروه حفاظت از افراد ملکی می‌گوید بررسی آن‌ها نشان می‌دهد که ۹۶۴ هزار تن از باشندگان ولایات ناامن به‌دلیل جنگ و ناامنی بی‌جا شده‌اند.

نگرانی‌ها از افزایش بی‌جاشده‌گان در مناطق ناامن کشور

 کشته شدن ۱۰۰ هزار تن در افغانستان بعد از سال ۲۰۰۱
صدای آلمان/ ۱۱ جوزا ۱۳۹۴ براساس یک گزارش تحقیقی دانشگاه براون ایالات متحده امریکا، جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای زیر رهبری امریکا حکومت طالبان را سقوط دادند تا ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۰۰ هزار کشته و به همین میزان زخمی به جا گذاشته است. این تحقیق زیر عنوان “هزینه‌های جنگ” که توسط انستیتوت مطالعات بین المللی واتسون دانشگاه براون ایالات متحده امریکا انجام شده است، به تلفات مرتبط با جنگ و بیجاشدگی در افغانستان و پاکستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ پرداخته است.

 غارت معدن لاجورد بدخشان
سلام وطندار/ ۱۲  جوزا ۱۳۹۴ رقابت گروه‌های مسلح و فرماندهان محلی بدخشان، بر سر استخراج معدن لاجورد، این ولایت را ناامن ساخته است. مقام‌های بدخشان می‌گویند که طالبان در سود استخراج لاجورد این ولایت سهیم اند. گل‌محمد بیدار معاون والی بدخشان به سلام‌وطندار می‌گوید که معدن لاجورد این ولایت، به یک معما تبدیل شده است.

 ناامنی در شمال افغانستان ۱۲۰ هزار نفر را بی خانمان کرده است
افغانستان رو/ ۱۰ جوزا ۱۳۹۴ فهیم همدرد سخنگوی اداره مهاجرت سازمان ملل در شمال می گوید که آمار بیجاشدگان ناامنی ها در شمال به مرز ۱۲۰ هزار تن رسیده است. به گفته او این آمار از سال ۲۰۰۲ تاکنون ثبت این اداره شده و ممکن آمار واقعی به مراتب بیشتر از این باشد. به گفته او شمار بیجا شدگان در بلخ ۲۵۴۷ خانواده،  بدخشان ۵۲۹ خانواده، تخار ۸۱ خانواده، بغلان ۳۰۵ خانواده، سمنگان۲۱۹ خانواده، جوزجان ۲۱۹۹ خانواده، سرپل ۲۳۴۹ و فاریاب به ۸۱۶۸ خانواده می رسد.

 مردان مسلح ناشناس ۹ کارمند یک نهاد را در بلخ تیرباران کردند
خامه/ ۱۲ جوزا ۱۳۹۴ مردان مسلح ناشناس ۹ کارمند یک نهاد مددرسان را در ولایت بلخ تیرباران کرده‌اند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت امور داخلۀ افغانستان در یک نشست خبری تایید کرد که این افراد برای یک نهاد غیر دولتی کار می‌کرده‌اند. او گفت هراس‌افگنان در این روی‌دادها از وسایطی که پلیط ندارد و مربوط به نیروهای امنیتی است یا خیر، استفاده می‌کنند.

 حمله بر یک مکتب در ولایت لوگر، شش کشته و زخمی برجاگذاشت
کلید/ ۱۰  جوزا ۱۳۹۴ در نتیجه حمله بر یک مکتب در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر، دو شاگرد کشته و چهار تن دیگر زخم برداشته اند.  محمد اکبر ستانکزی، رییس معارف ولایت لوگر می گوید: حوالى ساعت ۹ صبح امروز یک ماین توسط طیاره بر مکتب ابتدائیه “جلوزى” ولسوالى برکی برک پرتاب شده است. در نتیجه حمله بر یک مکتب در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر، دو شاگرد کشته و چهار تن دیگر زخم برداشته اند.

 ۵ عضو ارشد گروه طالبان به زودی از تبعید خارج خواهند شد
سلام وطندار/ ۹  جوزا ۱۳۹۴ قرار است پنج تن از اعضای گروه طالبان که در تبعید به سر می‌بردند، در بدل رهایی «بو برگدال» سرباز آمریکایی که سال گذشته توسط آنان بدون هیچ قید و شرطی آزاد شده بود، روز سه‌شنبه از تبعید خارج شوند. محمدفاضل یکی از فرماندهان طالبان، عبدالحق وثیق، معاون وزارت داخلۀ طالبان، ملا نور الله نوری فرمانده ارشد طالبان در مزارشریف، خیرالله خیرخواه یکی از افراد نزدیک به ملاعمر و اسامه بن لادن، و محمد نبی یکی از اعضای این گروه ۵ تنی اند که قرار است به زودی رها شوند.

 افراد مسلح ۹ امدادرسان را در افغانستان کشتند
بی بی سی/ ۱۲  جوزا ۱۳۹۴ در ولایت بلخ در شمال افغانستان افراد مسلح ۹ امدادرسان که با یک موسسه خارجی مرتبط به وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان کار می‌کردند را کشته‌اند. مسئولان امنیتی ولایت بلخ تایید کردند که این افراد در ولسوالی زاری این ولایت به قتل رسیدند. شیرجان درانی سخنگوی پلیس بلخ به بی‌بی‌سی گفته است که کشته شدگان برای برنامه همبستگی ملی وزارت احیا و انکشاف افغانستان کار می‌کردند.

 مسموم شدن ده ها دانش آموز دختر در یک مکتب در سمنگان
خامه/ ۱۲  جوزا ۱۳۹۴ دست کم ۳۸ تن از دانش‌آموزان و آموزگاران یک مکتب در ولایت سمنگان پس از مسموم‌شدن در بیمارستان بستری گردیدند. این روی‌داد روز گذشته در مکتب ولسوالی خرم‌باغ سمنگان رخ داده و گمانه‌هایی وجود دارد که این دانش‌آموزان توسط گاز ویا آب آلوده مسموم شده‌اند. اما مسؤولان در سمنگان می‌گویند که تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر این‌که این افراد توسط آب آلوده ویا گاز مسموم شده باشند، وجود ندارد اما بررسی در این مورد جریان دارد.

معاون یک لیسه دخترانه در ولسوالی شیندند هرات اختطاف شد

     زنان

گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان: کرسی نه ولایت به زنان اختصاص یابد
۸ صبح/ ۱۲ جوزا ۱۳۹۴ اعضای گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان، از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته‌اند تا به تعهدات‌شان مبنی‌ بر افزایش نقش زنان در حکومت عمل کرده و حداقل کرسی نه ولایت را به زنان اختصاص دهند. این گروه که متشکل از نمایندگان شورای ملی، نهادهای جامعه مدنی، کمیسیون مستقل انتخابات، وزارت امور زنان، احزاب سیاسی و رسانه‌ها است، از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته تا کرسی‌‌های برخی از نمایندگی‌های دیپلوماتیک، معینیت‌ها، ریاست‌های عمومی و ولسوالی‌ها را نیز به زنان اختصاص دهند.

 نگرانی نهاد مشارکت ملی افغانستان از افزایش خشونت علیه زنان
افغانستان رو/ ۹ جوزا ۱۳۹۴ کنفرانس یک روزه برای بررسی خشونت ها علیه زنان و دریافت راهکار های مناسب از سوی نهاد مشارکت ملی در شهر مزارشریف راه اندازی شد. شهلا فرید استاد دانشگاه کابل و از برگزار کننده های این نشست می گوید در جریان این نشست ها که در سراسر کشور راه اندازی می شود مشکلات و راه حل های پیشنهادی زنان از زبان خود شان جمع آوری می شود.

 پلان صد روز نخست وزارت امور زنان ارایه شد
۸ صبح/ ۱۲ جوزا ۱۳۹۴ دلبر نظری، وزیر امور زنان به روز دوشنبه ۱۱ جوزا، طی یک کنفرانس خبری پلان صد روز نخست وزارت امور زنان را ارایه کرد. این پلان که در پنج بخش تهیه شده است، شامل بخش‌های تقویت و اصلاح اداره امور زنان، حراست و حمایت قانونی از حقوق زنان است. این وزارت که بعد از کنفرانس بن در سال ۱۳۸۲ ایجاد شد، با داشتن ۸۷۵ کارمند، ۱۷۷ تعمیر و ۲۱ باغ زنانه و ۳۴ ریاست ولایتی فعالیت می‌کند..

        حامیان و فعالان

نشست نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان در رابطه به انتخاب سکرتریت گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی
کمیسیون مستقل حقوق بشر/ ۸ جوزا ۱۳۹۴ نهادهای جامعه مدنی افغانستان نشستی را به هدف انتخاب سکرتریت گروه کاری مشترک خویش در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به تاریخ ۷ جوزا ۱۳۹۴ مطابق با ۲۸ می ۲۰۱۵ برگزار کرد. نشست با شرکت نمایندگان ۱۵۷ نهاد جامعه مدنی در سطح ملی آغاز گردید.

 کمیته ویژه‌ای برای شکایت از سخنگویان ادارات دولتی ایجاد شده است
کلید/ ۱۱ جوزا ۱۳۹۴ مسوولان رسانه‌ای ادارات دولتی که پس از این به تماس‌های رسانه‌ها پاسخ ندهند، شناسایی خواهند شد. ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی با بیان این مطلب می گوید که آنان به منظور ایجاد سهولت برای خبرنگاران در قسمت دسترسی‌شان به اطلاعات، یک کمیته ویژه حکومتی را تشکیل داده اند.

 نی: مسئولان به خبرنگاران اطلاعات نمی‌دهند
اطلاعات روز/ ۱۱ جوزا ۱۳۹۴ مسئولان نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) با انتقاد از عدم دادن اطلاعات مسئولان امنیتی به خبرنگاران می‌گوید، با این‌که قانون دسترسی به اطلاعات توسط رییس جمهور توشیح شده؛ اما تاهنوز هم دست‌رسی به اطلاعات یکی از مشکلات اصلی فراروی خبرنگان در افغانستان می‌باشد.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

وزارت مهاجران: ۱۷۱ جریب زمین را به مهاجران بی‌سرپناه می‌دهیم
سلام وطندار/ ۱۴ جوزا ۱۳۹۴ سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که قرار است این وزارت ۱۷۱ جریب زمین را به مهاجران بی‌سرپناه توزیع کند. آقای بلخی که امروز (چهارشنبه) در نشستی برنامۀ کاری صد روز نخست وزارت مهاجران را ارائه می‌کرد، گفت که این مقدار زمین پس از شناسایی مهاجران بی‌سرپناه، به آنان توزیع می‌شود.

 جنگ، انتحار و انفجار روان کودکان افغان را به شدت متأثر ساخته است
رادیو آزادی/ ۱۰  جوزا ۱۳۹۴ سهم کودکان افغان در قرن ۲۱ که قرن پیشرفت های خارق العاده علوم و فناوری های نوین محسوب می شود، باز هم تولد در دامن فقر، جنگ، خشونت و ده ها مشکل اجتماعی دیگر است. در حالی‏که یازدهم جوزا در تقویم افغانستان به نام روز کودک درج شده، اما جنگ و ناامنی های چند دهه اخیر روان بسیاری از کودکان این کشور را به شدت آسیب رسانیده است.

از حقوق اطفال در افغانستان چشم پوشی می شود
غنی: کودکان به حمایت‌های بیشتر نیاز دارند

 بیش از یک سوم مردان کابلی سیگار می‌کشند
بی بی سی/ ۱۰  جوزا ۱۳۹۴ مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که نتایج به دست آمده از یک تحقیق در کابل نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از مردان بالای پانزده سال ساکن در این شهر سیگار می‌کشند. در مراسمی که روز یکشنبه ۱۰ جوزا، به مناسبت روز جهانی مبارزه با تنباکو در کابل برگزار شد، مقام‌های وزارت صحت افغانستان و سازمان بهداشت جهانی از دسترسی آسان شهروندان این کشور، به ویژه جوانان به تنباکو و فرآورده‌های آن ابراز نگرانی کردند.

       جنگ

تلفات نظامی
طالبان تلفات سنگین را متحمل و۵۳ طالب دیگر کشته شد. بیش از ۷۰ شورشی در هلمند و قندهار کشته و زخمی شدند. وزارت داخله: در ولایت وردک ۱۲ مخالف کشته و ۲۲ مخالف زخمی شدند. ۲۷ شورشی درعملیات های نیروهای امنیتی کشته شدند. کشته شدن ۵ مهاجم انتحاری در ننگرهار. در درگیری میان طالبان و پولیس در سمنگان ۸ طالب کشته شدند

 سرگروه طالبان در بامیان بازداشت شد
سلام وطندار/ ۱۲ جوزا ۱۳۹۴ در آستانه برگزاری جشن سارک که قرار است در آخر هفته جاری با حضور ده‌‌ها تن از مهمانان خارجی و هزاران مهمان داخلی در این ولایت برگزار شود، پولیس بامیان سرگروه طالبان در این ولایت را بازداشت کرد. این گروه تصمیم داشت تا بر شماری از پوسته‌های امنیتی در بامیان حمله کند. این سرگروه طالبان در بامیان به قوماندان شوخک معروف است و در گذشته یکی از فرماندهان نظامی محمد اکبری نماینده کنونی بامیان در مجلس نمایندگان بوده است.

     فرهنگ

بامیان در آستانۀ برگزاری جشنوارۀ «سارک»
سلام وطندار/ ۹ جوزا ۱۳۹۴ جشنواره اتحادیۀ همکاری‌های منطقه‌یی جنوب آسیا (سارک)، برای معرفی بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای عضو این اتحادیه در پانزدهم جوزای امسال برگزار می‌شود. این جشنواره برای دو روز برگزار شده و مهمانان داخلی و خارجی در آن اشتراک خواهند کرد. محمدآصف مبلغ، سرپرست ولایت بامیان در نشست خبری گفت که با معرفی بامیان در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیۀ همکاری‌های منطقه‌یی جنوب آسیا، فصل جدیدی از اعتبار، عظمت تاریخی و فرهنگی مردم افغانستان به نمایش و قضاوت گذاشته خواهد شد.

 جشنواره “رهنوردان شگفت‌انگیز” و حضور یک نویسنده فرانسوی-افغان
رادیو فرانسه/ ۱۱جوزا ۱۳۹۴ هرسال در روزهای آخر ماه مه، جمعی از نویسندگان و سینماگران از سراسر جهان برای شرکت در جشنواره “رهنوردان شگفت‌انگیز”* گرد هم می‌آیند؛ جشنواره‌ای که بیش از ٢٠٠ شخصیت ادبی و هنری از بیش از ۴٠ کشور جهان در آن شرکت می‌کنند. عتیق رحیمی، نویسنده فرانسوی- افغان از مهمانان همیشگی این جشنواره و عضو هیأت داوران آن است. “عتیق رحیمی”، نویسنده فرانسوی- افغان، امسال نیز مثل سال گذشته عضو هیئت داوران این جشنواره برای انتخاب این آثار بود.

 پایان جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی سنتی در ولایت هرات
یک/ ۸ جوزا ۱۳۹۴ نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی با اجرای زیبای شماری از هنرمندان خارجی و داخلی در ولایت هرات به پایان رسید. فرهاد جویا، خبرنگار تلویزیون۱ در ولایت هرات می گوید که این جشنواره با استقبال گرم مردم هرات و شماری از مهمانان از دیگر ولایات به همراه بود. ایران، تاجیکستان و افغانستان در این جشنواره هنرمندان فرستاده بودند و از دو روز به این سو، هنرنمایی کردند.

 دو فیلم “مهاجرت افغان ها” در جشنواره فیلم ایرانی در آلمان
صدای آلمان/ ۱۰ جوزا ۱۳۹۴ دومین جشنواره فیلم های ایرانی در شهر کولن آلمان با دو فیلمی آغاز شد که به موضوع مهاجرت و پناهجویان افغان پرداخته بودند. در این جشنواره ده فیلم از از سینماگران ایرانی به نمایش گذاشته شد.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
منابع این هفته:  خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۹

پیوست‌ها: