mark-bowden (1)

برگرفته از طلوع نیوز

 یکی از مقام‌های سازمان ملل متحد گفته است که تنها در چهار ماه نخست سال روان میلادی دست کم یک هزار غیرنظامی افغان کشته شده‌اند و نزدیک به ۲هزار تن دیگر زخم برداشتهاند.

مارک باودن معاون نمایندهی ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته است که در چهار ماه اول سال جاری میلادی یکهزار ۹۸۹ افغان زخم برداشتهاند و ۹۸۷ تن دیگر در این کشور کشته شدهاند.”

وی میافزاید که این آمارها نشان میدهد که تلفات غیر نظامیان در این زمان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته میلادی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد از طرفهای درگیر جنگ افغانستان میخواهد تا به زندگی غیرنظامیان توجه جدی داشته باشند. وی گفته است که زخمیان در شفاخانه ایمرجنسی در کابل در نتیجهی خشونتها زخم برداشته است.

این مقام سازمان ملل اظهارداشت: “داکترها به من گفتند که آن‏ها افزایش ۵۰ درصدی شمار زخمیان را نسبت در مقایسه با سال گذشته میبینند.”

یک مقام دیگر سازمان ملل گفت: “با وجود افزایش نیازها کارگران مددرسان یا بشر دوستانه نیز هدف قرار گرفتهاند.”

با این حال، یک گزارش طلوع نیوز نشان میدهد که تلفات غیرنظامیان در ماه می سال جاری میلادی در مقایسه با یک ماه گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، اما بربنیاد اطلاعات نهادهای امنیتی تلفات مخالفان مسلح دولت در مقایسه با ماه گذشته ۸۷ درصد افزایش یافته است.

بربنیاد پژوهش طلوع نیوز که هرماه انجام میشود در ماه می، عملیاتهای نیروهای دولتی ۳۷ درصد افزایش داشته است.

بر بنیاد این گزارش، هراسافگنان در ماه گذشته یک چرخش در تاکتیک جنگهایشان به میان آوردند و بگونهی گروهی بر بخشهایی از کشور حمله کردند.

بربنیاد این گزارش طلوع نیوز هرچند ماه گذشتهی میلادی برای نظامیان افغان یک ماه جنجالی بوده است، اما بیشترین تلفات را مخالفان مسلح دولت دادهاند.

در این ماه بخشهایی از کشور گواه یکهزار و ۹۶ رویداد هراسافگنی بوده است.

در ماه می نیروهای دولتی ۵۷۷ عملیات به راه انداختند، در نتیجه این عملیاتها نیروهای دولتی ۱۵۶ مورد کشف و دستگیری را در کارنامههایشان در این ماه ثبت کردهاند.

بخشهایی از کشور در این ماه گواه ۶۰ انفجار بمب و ماین از سوی مخالفان مسلح دولت بودند و هراس افگنان در ماه می ۱۵۷ حملهی هراس افگنانه انجام دادهاند.

۴۷ رویداد خشونت و ربایندگی هم به نام مخالفان مسلح دولت در این ماه ثبت شده است.

اما نیروهای دولتی هم ۲۰ حملهی هوایی به راه انداختند و مخالفان مسلح دولت هم در این ماه ۱۳ حملهی انتحاری انجام دادند.

بربنیاد این پژوهش طلوع نیوز در ماه می ۴ هزار و ۶۷۲ مخالف مسلح دولت کشته شدند، که نسبت به ماه پیش یک افزایش ۸۷ درصدی را نشان میدهد.

در این ماه ۳۳۱ نیروی دولتی هم کشته شدهاند که یک افزایش ۳۳ درصدی را نسبت به ماه پیش نشان میدهد.