زنان-690x259

1

میزان خشونت علیه زنان در بغلان افغانستان افزایش یافته است/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان ‘پدرم ده سال به من تجاوز کرد’
بی بی سی فراسی ۳ جون ۲۰۱۵ هفته پیش دادگاه ابتدایی در کابل، مردی را به جرم تجاوز جنسی به دخترش به سخت‌ترین مجازات، یعنی اعدام محکوم کرد. این مرد متهم بود که سال‌ها از دخترش استفاده جنسی کرده و چندین بار دخترش از او باردار شده و دو بچه هم از او دارد. ماجرای این دادگاه بر می‌گردد به سال گذشته؛ زمانی که اولین جلسه آن برگزار شد اما به دلیل نبودن شواهد و مدارک کافی، جلسه بعدی حدود یک سال به تاخیر افتاد. دختر ادعا کرده بود که از پدرش یک دختر به دنیا آورده و بچه‌ای که در شکم دارد نیز حاصل تجاوز پدرش است.

 ایران معاون امور زنان رئیس‌جمهور: خشونت علیه زنان در ایران نگران‌کننده است
رادیو ازادی ۱۸ خرداد ۲۰۱۵ شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری می‌گوید خشونت علیه زنان در ایران وضعیت «فوق‌العاده نگران‌کننده‌ای» دارد. مولاوردی در گفت‌وگو با روزنامه شهروند افزوده که خشونت علیه زنان ایرانی «جدی» است. به گفته این مقام دولتی، آمارهای نیروی انتظامی و پزشکی قانونی نشان می‌دهد که خشونت نه‌تنها علیه زنان بلکه خشونت در ایران رو به افزایش است. مولاوردی همچنین گفته که در ایران ۱۲ میلیون نفر دارای «اختلال روانی» هستند و در هر ساعت هزار نفر «استعداد خودکشی» دارند.

 افغانستان کمیتۀ مشارکت زنان: خشونت‌ها علیه زنان کشور افزایش یافته است
سلام وطندار ۹ می ۲۰۱۵ مسؤولان کمیتۀ مشارکت سیاسی زنان افغانستان می‌گویند که جنایت و خشونت علیه زنان و نقض حقوق‌ بشری آنان رو به افزایش است .این کمیته امروز (دوشنبه) در نشستی اعلام کرد که خشونت و بدرفتاری در برابر زنان، تصویب قانون منع خشونت علیه آنان را توسط پارلمان را می‌طلبد. این کمیته از مجلس نماینده‌گان خواست، هرچه زودتر قانون منع خشونت علیه زنان را برای جلوگیری از خشونت‌ها، تصویب کند. داکتر عالمه، مسؤول کمیتۀ مشارکت سیاسی زنان گفت که بیش از ۵۰ نهاد مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، برنامه‌هایی برای تصویب طرح قانون منع خشونت علیه زنان را از چند ماه پیش آغاز کرده اند.

 افغانستان میزان خشونت علیه زنان در بغلان افزایش یافته است
سلام وطندار ۴ جون ۲۰۱۵ مسؤولان ریاست امور زنان ولایت بغلان می‌گویند: آماری که از میزان خشونت علیه زنان در جریان ۲ ماه اخیر امسال در این ریاست به ثبت رسیده، نشان می‌دهد که نسبت به پارسال میزان خشونت به شدت افزایش یافته است. خدیجه «یقین» رییس امور زنان بغلان، دیروز (چهارشنبه) در یک برنامۀ خبری گفت، در سال گذشته ۲۶۱ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده بود؛ اما صرفاً در جریان دو ماه نخست امسال، ۱۲۰ مورد خشونت علیه زنان به این ریاست گزارش شده است.

 ایران خشونت علیه زنان؛ قتل در مازندران!
جنوب نیوز ۱۰ جون ۲۰۱۵ خدیجه، مادر نوزاد شیرخواره سه ماهه ای است که در روز ۹ اردیبهشت سال جاری به هنگام مراجعه به دندانپزشکی در ساری، از مسیر جاده میاندرود- نکاء، سه راهی اسلام آباد، توسط چند جوان ربوده شده و جسد بی جان و مُثله شده وی، دو هفته بعد در جنگلهای اطراف نکا پیدا شد! در پی گشت و تحقیق مراجع انتظامی و قانونی و بررسی فیلم های دوربین های منصوبه در استان و هماهنگی بین دوائر انتظامی آگاهی منطقه، سه نفر از مظنونان این جنایت هولناک و خشونت علیه زنان دستگیر شدند و دو نفر از آنها، ضمن اعتراف به قتل هولناک این مادر بی گناه، انگیزه خویش را مبنی بر سرقت طلاهای وی، بنا به گزارش منتشره از ونگ وا اعلام داشته اند.

 مثله سازی جنسی دختران و زنان در ایران
صدای آمریکا ۹ جون ۲۰۱۵ نخستین پژوهش مستندی که درباره مثله کردن جنسی زنان در ایران انجام شده نشان می‌دهد که این عمل دست کم در چهار استان مهم کشور صورت می گیرد، حال آن که مقام‌های مسئول درباره آن سکوت اختیار کرده اند. بر اساس این پژوهش که توسط کمیل احمدی، مردم شناس اجتماعی انجام شده، و روز پنج‌شنبه ۳ ژوئن منتشر شده است، مثله‌سازی جنسی زنان که در ایران به آن ختنه یا سنت می گویند، در استان هرمزگان و دو جزیره نزدیک به آن یعنی جزیره هرمز و قشم بیش از بقیه نقاط ایران متداول است.

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان نهادهای مدنی: پروندۀ فرخنده از مسیر قانونی‌اش خارج شده است
سلام وطندار ۱۰ جون  ۲۰۱۵ شبکۀ زنان افغان، نهادهای جامعه مدنی و شماری از فعالان حقوق زن نسبت به روند قضایی پروندۀ قتل فرخنده ابراز نگرانی می‌کنند.این نهادها امروز (سه‌شنبه) در نشستی گفتند که پروندۀ قتل فرخنده از مسیر قانونی‌اش خارج شده است.لیا جواد یکی از فعالان حقوق زن در این نشست گفت، باید دادگاه استیناف فرخنده به گونۀ علنی و هرچه زودتر برگزار شود .بانو لیا می‌گوید که فعالان حقوق زن نگران این پرونده اند و از نهادهای عدلی و قضایی عدالت همه‌جانبه برای فرخنده می‌خواهند.

 افغانستان نهادهای حامی حقوق زنان: قانون منع خشونت علیه زنان پیش از پایان کار مجلس تصویب شود
۸ صبح ۹ جون ۲۰۱۵ با نزدیک شدن پایان دوره کاری مجلس نمایندگان، شماری از نهادهای حامی حقوق زنان از اعضای این مجلس خواسته‌اند تا پیش از پایان یافتن دوره کاری‌شان قانون منع خشونت علیه زنان را به‌صورت کامل به تصویب برسانند .برخی از اعضای مجلس نمایندگان معتقدند که دوره کاری مجلس در اول ماه سرطان پایان می‌یابد، اما شمار دیگری از اعضای این مجلس می‌گویند که تا برگزاری انتخابات پارلمانی و اعلام نتیجه آرا، این مجلس می‌تواند به کارش ادامه دهد.کمیته مشارکت سیاسی زنان افغانستان، کانون هماهنگی زنان و خبرگزاری زنان افغانستان، با تهیه فراخوانی از اعضای مجلس نمایندگان خواسته‌اند تا پیش از پایان دوره کاری‌شان قانون منع خشونت علیه زنان را به تصویب برسانند.

 افغانستان طی سه سال ۲۱ هزار زن در خوست سواد آموخته است
خبرگزاری رشد ۱۰ می ۲۰۱۵ مسوولان برنامۀ سواد آموزی در ولایت خوست می گویند که در سه سال گذشته ۲۱ هزار زن در آن ولایت سواد آموخته و هزاران زن دیگر سرگرم آموزش سواد اند. به گزارش رشد به نقل از صدای امریکا، خاور امیری، مسوول مرکز سواد آموزی خوست می گوید که از طریق این برنامه در سه سال گذشته بر علاوۀ مردان، ۲۱ هزار زن بی سواد توانسته اند خواندن و نوشتن را بیاموزد.

 ایران نرگس محمدی و گوهر عشقی روایتی از هویت مادرانه، مقاومت و اعتراض / آزاده دواچی
مدرسه فمینیستی۶ جون ۲۰۱۵  یکی از ویژگی های حضور زنان در مبارزات مدنی در داخل ایران، شرکت مادران در هر نوع فعالیتهای اعتراضی و جنبش های مدنی بوده است که به خصوص در چند سال اخیر نقش بارزتر و گسترده تری به خود گرفته است. اهمیت حضور مادران نه چرخش به سمت سنتهای تحمیل شده در جامعه ایران است و نه فرار از ماهیت ذاتی مادر بودن و فرزنددار شدن، بلکه به نوعی شکل دهی مقاومت اعتراضی از طریق مادر بودن است.

      کودکان

کودکان
یونیسف: ٣ میلیون کودک در فرانسه زیر خط فقر زندگی می‌کنند
رادیو فرانسه فارسی ۹ جون ۲۰۱۵ سازمان یونیسف، در گزارش سالانه خود در مورد عدم رعایت حقوق کودکان در فرانسه و شرایط ناگوار زندگی و آموزش بخشی از کودکان در این کشور اظهار نگرانی کرد؛ بر اساس آمارهای این سازمان، یک پنجم کودکان در فرانسه یعنی نزدیک به ٣ میلیون کودک زیر خط فقر زندگی می کنند، بیشتر از ٣٠ هزار کودک فاقد مسکن هستند و ٩ هزار تن دیگر نیز در محله‌های فقیر زندگی می‌کنند.

 افغانستان وزارت آموزش و پرورش: سه میلیون کودک در سراسر کشور از آموزش محروم اند
سلام وطندار ۴ جون  ۲۰۱۵ وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، هنوز سه میلیون کودک واجد شرایط تحصیل، در سراسر افغانستان از آموزش ابتدایی محروم اند.اسدالله حنیف بلخی، وزیر آموزش و پرورش افغانستان امروز (پنج‌شنبه) در جریان ارایۀ برنامۀ صد روز نخست کاری‌اش گفت که بیشتر این کودکان را دختران تشکیل می‌دهند.آقای بلخی می‌گوید که ایجاد مکتب‌های جدید و تقویت شوراهای مکاتب برای تشویق خانواده‌ها جهت شامل‌ساختن کودکان‌شان به مکتب‌ها، بازگشایی مکتب‌ها و عرضۀ خدمات متوازن، راه‌‌حل‌های این وزارت برای دست‌رسی کودکان به آموزش می‌باشند. آقای بلخی افزود که ابتدا باید سروی‌یی از کودکان محروم از آموزش صورت گیرد و پس از تشخیص محل زنده‌گی‌شان، طرح شمولیت این کودکان در نظام آموزشی تهیه گردد.

 افغانستان معارف بامیان از مسموم شدن بیش از ۲۰ شاگرد دختر خبر داده است
رادیو آزادی ۱۰ جون ۲۰۱۵ ریاست معارف ولایت بامیان از مسموم شدن بیش از ۲۰ شاگرد دختر درین ولایت خبر می دهد. محمد رضا ادا، رئیس معارف بامیان گفته است که ۲۶ دختر دیروز در ولسوالی پنجاب این ولایت مسموم شدند. آقای ادا افزوده که این شاگردان مکتب به شفاخانه انتقال داده شدند و اما علت مسموم شدن آنها مشخص نشده است. به گزارش خبرنگار رادیو آزادی از محل، سه روز پیش نیز ۶۵ شاگرد دختر درین ولایت مسموم شده بودند.

 خودداری سازمان ملل از درج نام رژیم صهیونیستی در فهرست ناقضان حقوق کودک
تریبون زمانه ۹ جون ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در اقدامی تعجب‌انگیز رژیم صهیونیستی را که جنایت‌های گسترده‌های علیه کودکان فلسطینی در نوار غزه مرتکب شده است، در فهرست «ناقضان حقوق کودکان» قرار نداد

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان جلسه دونرهای همکار ان بین المللی وزارت امورزنان دایر شد
ودصم ۶ جون ۲۰۱۵ جلسه دونرهای همکاران بین المللی وزارت امورزنان  تحت ریاست الحاج محترم دلبر نظری؛ وزیرامور زنان جمهوری اسلامی افغانستان به تاریخ ۱۲ جوزا سال روان درتالار سینما زینب بااشتراک روسأ، مشاورین ونماینده های موسسات همکار بین لمللی دایرگردید.. وزیرامورزنان ازخدمات موسسات همکار بین المللی که در طی چندین سال با وزارت امور زنان انجام داده اند،

 افغانستان برای ۸۰۰ زن بی‌بضاعت بغلانی زمینۀ کار فراهم شده است
سلام وطند ار ۹ جون ۲۰۱۵ مسؤولان ریاست زنان بغلان می‌گویند که در یک‌سال گذشته برای ۸۰۰ زن بغلانی زمینۀ کار را فراهم کرده اند.خدیجه یقین، رییس امور زنان ولایت بغلان در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار گفت که اکنون ۵۰۰ تن از این زنان به گونۀ حرفه‌یی و ۳۰۰ تن دیگر به شکل غیررسمی در بخش‌های گوناگون در این ولایت کار می‌کنند.بانو یقین گفت که با آن‌که ریاست زنان یک ادارۀ پالیسی‌ساز است؛ اما به کمک اداره‌های گوناگون حکومتی و غیرحکومتی، توانسته کارهای خوبی در زمینۀ دسترسی زنان بی‌بضاعت به کار انجام دهند.

ایران بررسی اشتغال زنان در صدوچهارمین اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار
مهرخانه ۸ جون ۲۰۱۵ یکی از موضوعاتی که در دستور کار این اجلاس قرار دارد، پرداختن به وضعیت کارگران مهاجر و ارتقای شغلی آن‌ها است. هم‌چنین بر لزوم توجه به نیازها و ضرورت‌های اجتماعی و اقتصادی کارگان مهاجر و پناهنده و ایجاد حداقل استانداردهای لازم برای حمایت از این گروه تأکید شده است، البته اذعان شده است که با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از کارگران مهاجر را زنان تشکیل می‌دهند و نیز با توجه به آسیب‌پذیری بالای کارگران زن، این قشر باید بیش‌ازپیش موردحمایت واقع شوند. این امر خصوصاً ازآن‌جهت حایز اهمیت است که سال ۲۰۱۵ با چهلمین سالگرد تصویب کنوانسیون شماره ۱۴۳ در مورد کارگران مهاجر (مصوب ۱۹۷۵) (۱) و نیز بیست‌وپنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون ملل‌متحد در مورد حمایت از حقوق کلیه کارگران مهاجر و اعضای خانواده آن‌ها (۱۹۹۰) (۲) مقارن شده است.

 افغانستان خدمات صحی رایگان در مکتب‌ها ارائه می‌شود
جامعه باز ۱۰ می ۲۰۱۵ به دنبال رسیدگی به وضعیت صحی دانش‌آموزان، وزارت‌های معارف و صحت عامۀ کشور توافق کردند که برای دانش‌آموزان در مکتب‌ها، خدمات پزشکی رایگان ارائه کنند. این دو وزارت‌خانه دیروز (سه‌شنبه، ۱۹ جوزا) تفاهم‌نامه‌ای را با هدف رسید‌گی به وضعیت صحی دانش‌آموزان مکاتب در کابل امضا کردند. بر پایۀ این تفاهم‌نامه، قرار است خدمات صحی در مکتب‌های سراسر کشور به ‌گونۀ رایگان ارائه شود و هم‌چنین دانش‌آموزان به ‌گونۀ منظم ارزیابی صحی شده و در صورت احتمال مریضی، درمان یا به شفاخانه‌ها معرفی شوند. گفته می‌شود که در کنار مشکلات جسمی، اختلالات روانی دانش‌آموزان نیز توسط این خدمات بررسی خواهد شد.

  فرهنگ و جامعه

ایران گزارش «شرق» از افتتاحیه نمایشگاه نقاشی خواهران نوجوان افغان در تهران
شرق ۸ جون ۲۰۱۵  صدرا محقق: نمایشگاه نقاشی‌های سه خواهر نوجوان افغانستانی ساکن گرمدره، که در حقیقت سه استعداد کشف‌شده توسط دبیر هنر مدرسه‌شان هستند، روز گذشته در فرهنگسرای ملل تهران افتتاح شد؛ نقاشی‌های آبستره و انتزاعی بلقیس، سکینه و نرگس محمدی، اولی ١۵‌ساله و دوتای دومی ١۴ساله، از روز گذشته تا ٢٣ خردادماه در این فرهنگسرا برپا خواهد بود.

 ایران «قصه ها»ی بنی اعتماد، غصه های ما زنان
مدرسه فمینیستی ۲ جون ۲۰۱۵  بیش از سه سال انتظار برای تماشای «قصه‌ها» عمری بود پُر غصه. در این مدت به جای آن که فیلم «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد را ببینیم، هر روز غصه خوردیم که چرا فرهیختگان کشورمان همچون رخشان بی اعتماد به جای آن که از سوی مسئولان تحسین شوند، مورد غضب قرار می گیرند و فیلم شان توقیف می شود. رخشان بنی‌اعتماد، فیلم «قصه‌ها» را در سال ١٣٩٠ ساخت و خودش تهیه‌کنندگی اش را نیز بر عهده گرفت. ولی این فیلم تا اردیبهشت امسال مجوز اکران در داخل کشور به دست نیاورد هر چند توانست به جشنواره ونیز و جشنواره فیلم لندن راه پیدا کند و برنده بهترین فیلم‌نامه از هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز، و برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره آسیاپاسفیک شود

.جام جهانی فوتبال زنان آغاز شد
خبرگزاری رشد ۸ جون ۲۰۱۵ جام جهانی فوتبال زنان روز شنبه در شهر “ادمونتون” کانادا آغاز شد. در اولین بازی، تیم میزبان توانست تیم فوتبال زنان چین را با نتیجه ۰–۱ مغلوب کند. کانادا در گروه “A” روز شنبه با تک گل کریستینه سینکلر بر تیم چین پیروز شد. خانم سینکلر این گل را با ضربه پنالتی به ثمر رساند. حدود ۵۴ هزار تماشاچی در استدیوم ورزشی شهر ادمونتون شاهد این بازی بودند. به گزارش رشد، به نقل از دویچه وله، جام جهانی فوتبال امسال نیز مسائل زنان را مورد توجه قرار داده است. مراسم آغاز این بازی ها با قصه یک دختر کوچک فوتبالیست و ترانه سارا مک لاکلان، خواننده کانادایی همراه بود.
زنان آلمان جام جهانی فوتبال را توفانی آغاز کردند

 ایران نفس‌ها تا ورود زنان به استادیوم حبس!
رادیو زمانه ۳ جون ۲۰۱۵ نزدیک به دو هفته تا بازی‌های برگشت جام‌ جهانی والیبال ۲۰۱۵ که در ایران برگزار می‌شود باقی مانده اما هنوز مشخص نشده که آیا زنان می‌توانند برای تماشای این بازی‌ها به استادیوم بروند یا خیر. مسوولان و روابط عمومی وزارت‌خانه‌های مرتبط نیز جواب‌گو نیستند و تنها شهین‌دخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به روزنامه‌ شرق گفته که تنها قدم باقی‌مانده، ابلاغیه‌ وزیر ورزش است.

 افغانستان آغاز تورنمنت اختصاصی بانوان کابل
جامعه باز ۱۰ جون ۲۰۱۵ تورنمنت اختصاصی بانوان از دیروز در کابل آغاز شد. در این تورنمنت هشت تیم لیگ برتر فوتبال کابل حضور دارند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند .زهره مهری، مسئول کمیته بانوان فدراسیون فوتبال افغانستان گفته است، در این تورنمنت هشت تیم حضور دارند و به مدت یک هفته به مصاف یکدیگر می‌روند و در پایان این رقابت‌ها چهره‌های برتر این تورنمنت به تیم منتخب فوتبال بانوان کابل دعوت می‌شوند، که این تیم برای حضور در لیگ برتر فوتبال افغانستان آمادگی می‌گیر‌د.

 افغانستان آیا پرسیدن رضایت دختر در مسأله ازدواج ننگ و شرم است یا ضروری؟
رادیو ازادی ۸ جون ۲۰۱۵ در بیشتر خانواده های افغان دختر را تنها وسیلهء برای کار خانه، ازدواج و تولد فرزندان میدانند. از این رو حق اظهار نظر را در هیچ موردی برایش نمی دهند، حتی در مسآلهء ازدواجش که رابطه به زنده گی و آیندهء او دارد .می گویند: شرم است دختر چرا در چنین مسایل گپ بزند، ما بهتر میدانیم و هر چه تصمیم گرفتیم باید بپذیرد. امکان دارد برخی اوقات بعضی از تصامیم خانواده در زنده گی دختران شان مثمر باشد. اما فکر می شود همیشه این طور…

  سیاست

افغانستان شکریه بارکزی: در دیدار با طالبان از حقوق خود با شجاعت دفاع کردیم
بی بی سی ۶ جون ۲۰۱۵ شکریه بارکزی، نماینده مجلس افغانستان و یکی از زنانی که در نروژ با هیاتی از گروه طالبان دیدار کرده است به بی‌بی‌سی گفته که زنان شرکت‌کننده در این دیدار، “شجاعانه” از حقوق خود دفاع کردند .گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ده زن افغان در اقدامی بی‌سابقه، در شهر اسلو، پایتخت نروژ، با نمایندگانی از دفتر سیاسی گروه طالبان دیدار کردند. دست کم دو نماینده پارلمان افغانستان و دو عضو شورای عالی صلح افغانستان در گفت‌وگوهای نروژ حضور داشتند.

 ایران ایجاد هماهنگی میان تشکل‌های زنان انقلابی؛ اولویت اصلی جبهه متحد زنان اصولگرا
مهر خانه ۷ جون ۲۰۱۵ عضو هیئت مؤسس جبهه متحد زنان اصولگرا گفت: اساس فعالیت ما در حوزه زنان است. مسایل، آسیب‌ها و راه‌کارها توسط گروه‌ها، بررسی و مشخص شده است و در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های خود را اعلام خواهیم کرد. فاطمه زعفرانی‌بهروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، با تأکید بر ضرورت وحدت در شرایط کنونی گفت: بیش‌ترین نیاز و ضرورت حیاتی در شرایط کنونی، ایجاد و حفظ وحدت در میان نیروهای انقلاب است. باتوجه به قابلیت و ظرفیت بسیار بالای زنان، باید با تجمیع توانمندی‌های آن‌ها تلاش کرد تا به نتایج بهتری دست یابیم.

 “حجاب نامتعارف” نماینده پارلمان اروپا در ایران خبرساز شد
دویچه وله  ۸ جون ۲۰۱۵ حسین شیخ‌الاسلام، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، به انتقادهایی که در مورد نحوه پوشش یکی از نمایندگان پارلمان اروپا در دیدار با علی لاریجانی عنوان شده، پاسخ داد. وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفت: «حجاب نامناسب این نماینده میهمان عامدانه و از سر شیطنت نبود و کوتاهی مسئولان امر در تفهیم موضوع رعایت حجاب کامل در دیدارها باعث شد تا این مسئله اتفاق بیفتد.»

  سوریه «فروش دختران به قیمت یک پاکت سیگار به دست حکومت اسلامی»
رادیو فردا ۱۰ جون ۲۰۱۵ نماینده سازمان ملل متحد در امور خشونت جنسی روز دوشنبه با اشاره به ادامه برده‌داری و فروش زنان و دختران به دست اعضای گروه حکومت اسلامی (داعش) گفت که این افراد دختران را به «قیمت یک پاکت سیگار» می‌فروشند .به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، زینب بنگورا، نماینده سازمان ملل در امور خشونت جنسی، که در ماه آوریل گذشته از عراق و سوریه بازدید کرده در حال کار روی طرحی درباره خشونت جنسی به دست افراد داعش است.
دختران جوان توسط “داعش” در بازار برده گان خرید و فروش می شوند

  گزارش، پژوهش و کتاب

ایران رونمایی از ۶ جلد کتاب در حوزه زنان و خانواده در سال جاری
مهر خانه ۹ جون ۲۰۱۵ در حوزه فن‌آوری، به زودی طرح جدید پورتال با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی رونمایی خواهد شد. تاکنون بیش از ۱۰ هزار مقاله زن‌پژوهی، چکیده‌ای از تعداد پایان‌نامه‌ها، کتاب‌شناسی کتب زنان و خانواده در بانک محتوای علمی در معرض دید قرار گرفته است. همچنین بانک اطلاعاتی با موضوع آیات و روایات در حوزه زنان و خانواده تجمیع و گردآوری شده است.

 ایران آیا تصویر نشان داده‌شده از زنان در سینما منطبق بر واقعیت است؟
بیدار زنی۶ جون ۲۰۱۵ زنان در سراسر جهان از نابرابری در حوزه‌های مختلف نظیر سلامت و بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست رنج می‌برند. تداوم این نابرابری‌ها مانعی برای رشد اقتصادی و سیاسی زنان است. بر اساس برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، برابری جنسیتی در جهان رو به افزایش است اما با این وجود در بسیاری از حوزه‌ها تبعیض جنسیتی همچنان دیده می‌شود.

 ایران مگر این‌جا علیه زنان هم خشونت می شود؟
بیدارزنی۲ جون ۲۰۱۵ «مگر این‌جا علیه زنان هم خشونت می‌شود؟»، «یکی نیست از حق ما مردها دفاع کند»، «والا الآن که خانم‌ها همه شغل‌ها را گرفتند و این‌همه مردها بیکار ماندن!» و … برای شنیدن این چیزها نیازی نیست زیاد گوش‌هایمان را تیز کنیم. در تاکسی، خیابان، کلاس درس، صف ادارات، مطب پزشک و هر جای دیگری می‌توانیم به‌راحتی این چیزها را بشنویم. درحالی‌که با مراجعه به آمارهای مراکز مختلفی از جمله بهزیستی، سایت ملی آمار، و سایر پایگاه‌های داده‌رسانی درمی‌یابیم که این قضاوت اجتماعی درباره اوضاع «خیلی خوب زنان» واقعی نیست.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:  بی بی سی فارسی ، سلام وطندار، رادیو آزادی ، جنوب نیوز، صدای آمریکا، ۸ صبح، خبرگذاری رشد، مدرسه فمینیستی، رادیو فرانسه، تربیون زمانه، ودصم، مهرخانه، جامعه باز، شرق، دویچه وله، جامعه باز، بیدار زنی.

 شماره ۹۹ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: