0,,16985306_403,00افغانستان

اعتصاب معلمین، مسمومیت دانش آموزان، بسته شدن مکاتب، تعیین فیس از طرف طالبان برای دانش آموزان/ عکس از صدای آلمان

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

یک‌هزارغیرنظامی در سال روان میلادی در افغانستان کشته شدند
طلوع نیوز/ ١۹جوزا ۱۳۹۴ یکی از مقام‌های سازمان ملل متحد گفته است که تنها در چهار ماه نخست سال روان میلادی دست کم یک هزار غیرنظامی افغان کشته شده‌اند و نزدیک به ۲هزار تن دیگر زخم برداشتهاند. مارک باودن معاون نمایندهی ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته است که در چهار ماه اول سال جاری میلادی یکهزار ۹۸۹ افغان زخم برداشتهاند و ۹۸۷ تن دیگر در این کشور کشته شدهاند.”
۶۰ کشته در دو روز گذشته در افغانستان 

مصیبت جنگ قندوز را مردم ملکی تحمل می کنند
صدای آلمان/ ١۹جوزا ۱۳۹۴ رنج ها و آسیب های عملیات بزرگ طالبان در ولایت قندوز را مردم ملکی تحمل می کنند و این ولایت به محل اصلی نبرد در فصل جنگی کنونی تبدیل شده است که احتمالاً خونین ترین فصل در یک دهه گذشته خواهد بود. قندوز شاهد یک بحران بشری است و هزاران خانواده در چرخه خشونت ناشی از افزایش شورشگری در این ولایت شمالی افغانستان گیر مانده اند.

 مکاتب شهرغزنى به دستور طالبان مسدود شده است
پژواک/ ١٧جوزا ۱۳۹۴ مقامات محلى می‏گویند که برخى مکاتب شهر غزنى، بعد از هشدار طالبان مسلح مسدود شده است. آنها می گویند که طالبان مسلح، این کار را بعد از آن انجام داده اند که به گفتۀ آنها، دو روز قبل یک هاوان به قریۀ نوغى از سوى اردوى ملى پرتاب گردیده، که در نتیجۀ آن ١٣ فرد ملکى، به شمول یک تعداد شاگردان کشته و مجروح شده اند.
طالبان بالای شاگردان مکتب در غزنی، فیس وضع کرده اند
تهدید طالبان باعث بسته شدن شماری از مکاتب دختران در افغانستان شده است

چهار معلم در یک ماه در کنر ترور شد
صدای امریکا/ ۱۷ جوزا ۱۳۹۴ کشتار معلمان مکاتب در ولایت کنر در این اواخر افزایش یافته و سبب نگرانی و هراس کارمندان معارف در آن ولایت شده است. تنها در یک ماه گذشته، چهار معلم مکتب به ضرب گلوله در آن ولایت کشته شده و آخرین رویداد آن روز گذشته بود که یک معلم در ولسوالی اسمار کشته شد.

دومین مورد مسمومیت دانش‌آموزان در بامیان
روزنامه اطلاعات روز/ ۲۰ جوزا ۱۳۹۴ منابع محلی در ولایت بامیان روز گذشته از مسمومیت حدود ۲۸ دانش‌آموز در این ولایت خبر دادند. در هفته‌ی جاری این دومین بار است که دانش‌آموزان دختر در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان مسموم و به شفاخانه انتقال داده شده‌اند. ستم‌علی پناهی، ولسوال پنجاب گفته که این دانش‌آموزان صبح روز گذشته در منطقه‌ی «پای بوم» این ولسوالی درچار مسمویت شدند. 

احتمال دست‌رسی هراس‌‎افگنان به معادن افغانستان
یک/ ۱۹جوزا ۱۳۹۴ وزیر معادن و پطرولیم گفته است کار معدن‌های کشور به جای رفتن به سوی رفاه ملت، در مسیری روان است که افغانستان را با فاجعه روبه‌رو خواهد ساخت. داوود شاه صبا که امروز در مجلس نمایندگان سخن می‌گفت، از فشارها برای به قرارداد دادن معدن‌ها در بخش‌های ناامن کشور نیز خبر داد. آقای صبا گفت فشارهایی بر او وجود دارند تا بعضی از معدن‌هایی را به قرارداد بسپارد که حتا پولیس نمی‌تواند به آن بخش‌ها برود و در نتیجه این قرادادها به دست گروه‌های هراس‌افگن خواهد افتاد.

افراد مسلح ۴ مسافر را در سرپل تیرباران کردند
فغانستان رو/ ۱۵جوزا ۱۳۹۴ مسوولان محلی در سرپل مدعی اند که طالبان مسلح حوالی ساعت ده قبل از ظهر پنجشنبه در مسیر سرپل – سوزمه قلعه در منطقه سنگ توده مرکز سرپل ۱ مامور پولیس و ۳ غیرنظامی مسافر را تیر باران کردند که ۳ تن آنها بشمول ۱ کودک جان باخته و ۱ خانم زخمی است .

یک سارنوال در قندوز  به قتل رسید
۸ صبح/ ۱۸ جوزا ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت قندوز در شمال شرق کشور اعلام کردند که یک دادستان امنیت عامه به دلیل انفجار ماین کارگذاری شده در موتر هنگامی که عازم کارش بود کشته و فرزندش نیز در این حادثه زخمی شده ‌است. سید سرور حسینی، سخنگوی پولیس قندوز به بی‌بی‌سی گفته که عبدالحلیم، صبح روز یکشنبه در ناحیه سوم شهر کندز به دلیل انفجار ماین مقناطیسی کارگذاری شده در موترش کشته شد.

قاتل ۱۶ غیرنظامی در کندهار: خوی انسانی خود را باخته بودم
سلام وطندار/ ۲۰ جوزا ۱۳۹۴ رابرت بیلز، سرباز آمریکایی که قاتل ۱۶ غیرنظامی در پنجوایی کندهار است، در نوشته‌یی گفته که هنگام جنگ در کشورهای عراق و افغانستان، خوی انسانی خود را از دست داده بود. ۲۲ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان، در دو روستای ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار در سال ۲۰۱۲ زمانی شکار شلیک‌های رابرت بیلز شدند که در خانه‌های‌شان خواب بودند. از این میان ۱۶ تن جان باختند.

چهار غیرنظامی در ولایت غزنی بدست افراد ناشناس ربوده شدند
رادیو بین المللی فرانسه/ ۱۹ جوزا ۱۳۹۴ مقام های ولایت غزنی می گویند که چهار عضو یک خانواده در این ولایت به دست افراد ناشناس ربوده شده اند. خبرگزاری بخدی از قول عارف رحمانی، یک تن از نمایندگان ولایت غزنی در پارلمان، نوشته است که این چهار نفر روز گذشته ربوده شده‌اند. آقای رحمانی، در صفحه فیسبوک خود نوشته که افراد ربوده شده شامل دو زن، یک کودک و یک مرد و اعضای یک خانواده هستند.

     زنان

نهادهای حامی حقوق زنان: قانون منع خشونت علیه زنان پیش از پایان کار مجلس تصویب شود
۸ صبح/ ۱۷ جوزا ۱۳۹۴ با نزدیک شدن پایان دوره کاری مجلس نمایندگان، شماری از نهادهای حامی حقوق زنان از اعضای این مجلس خواسته‌اند تا پیش از پایان یافتن دوره کاری‌شان قانون منع خشونت علیه زنان را به‌صورت کامل به تصویب برسانند. برخی از اعضای مجلس نمایندگان معتقدند که دوره کاری مجلس در اول ماه سرطان پایان می‌یابد، اما شمار دیگری از اعضای این مجلس می‌گویند که تا برگزاری انتخابات پارلمانی و اعلام نتیجه آرا، این مجلس می‌تواند به کارش ادامه دهد.

نهادهای مدنی: پروندۀ فرخنده از مسیر قانونی‌اش خارج شده است
سلام وطندار/ ۱۷ جوزا ۱۳۹۴ شبکۀ زنان افغان، نهادهای جامعه مدنی و شماری از فعالان حقوق زن نسبت به روند قضایی پروندۀ قتل فرخنده ابراز نگرانی می‌کنند. این نهادها در نشستی گفتند که پروندۀ قتل فرخنده از مسیر قانونی‌اش خارج شده است. لیا جواد یکی از فعالان حقوق زن در این نشست گفت، باید دادگاه استیناف فرخنده به گونۀ علنی و هرچه زودتر برگزار شود.
امر رهایی ۳۷ تن از متهمان قتل فرخنده صاد شد

طی سه سال ۲۱ هزار زن در خوست سواد آموخته است
خبرگزاری رشد/ ۲۰ جوزا ۱۳۹۴ مسوولان برنامۀ سواد آموزی در ولایت خوست می گویند که در سه سال گذشته ۲۱ هزار زن در آن ولایت سواد آموخته و هزاران زن دیگر سرگرم آموزش سواد است. خاور امیری، مسوول مرکز سواد آموزی خوست می گوید که از طریق این برنامه در سه سال گذشته بر علاوۀ مردان، ۲۱ هزار زن بی سواد توانسته است خواندن و نوشتن را بیاموزد.

        حامیان و فعالان

گزارش‌گران بدون مرز: باید به مصوونیت از مجازات عاملان جنایت علیه خبرنگاران پایان داده شود
پژواک/ ١٩ جوزا ۱۳۹۳ گزارش‏گران بدون مرز، از دولت و دستگاه عدلی قضایی افغانستان خواسته است تا به مصوونیت از مجازات آمران و عاملان جنایت علیه خبرنگاران پایان دهند. این اظهارات در خبرنامه اى که امروز از سوى دفتر افغانستان گزارش‌گران بدون مرز، به آژانس خبرى پژواک مواصلت ورزیده، بیان گردیده است. 

معلمان در اعتصاب وزارت معارف: رسیدگی به خواست‌ها از توان خارج است
۸ صبح/ ۱۷ جوزا ۱۳۹۴ همزمان با گسترش دامنه اعتصاب کاری آموزگاران شماری از مکاتب کشور به‌منظور افزایش معاشات و توزیع نمرات رهایشی، مقام‌های وزارت معارف می‌گویند که رسیدگی به برخی از خواست‌های آموزگاران اعتصاب‌کننده خارج از صلاحیت و توان این وزارت است. روز پنج‌شنبه، ۱۴ جوزا، برای نخستین بار معلمان لیسه عالی حبیبیه در کابل اعلام کردند که آنان به‌دلیل بی‌توجهی رهبران حکومت وحدت ملی مبنی ‌بر افزایش معاشات و توزیع نمرات رهایشی به معلمان مکاتب، دست از تدریس کشیده‌اند.

درخواست دانش‌آموزان از آموزگاران: ما را از بی‌سرنوشتی نجات دهید
سلام وطندار/ ۲۱ جوزا ۱۳۹۴ دانش‌آموزان مکتب‌های شهر کابل خواهان برگشت آموزگاران به مکتب‌ها هستند. آنان از آموزگاران می‌خواهند با برگشت به مکتب‌ها، دانش‌آموزان را از بی‌سرنوشتی نجات دهند. چند روز است شماری از آموزگاران مکتب‌های شهر کابل در اعتراض به دریافت معاش پایین، ساعت‌های درسی زیاد و نداشتن سرپناه، تحصن کرده اند.

اعتصاب درسی استادان مکاتب به ولایت تخار هم رسید
صدای امریکا/ ۱۸جوزا ۱۳۹۴ هزاران تن از استادان مکاتب شهر تالقان مرکز ولایت تخار دست به اعتصاب درسی زدند. این استادان معترض هُشدار می‌دهند در صورتی‌که به خواست‌های شان توجه صورت نگیرد به اعتصاب شان ادامه می‌دهند: یک تن از معلمین در این باره گفت: ” آقای اشرف غنی درج ریان انتخابات به معلمین گفته بود که برای او باید معلمین رای بدهند تا رئیس جمهور شود و در صورت پیروزی برای معلمین نمرات رهایشی توزیع می‌کند و هم‌چنان معاش معلمین را بلند می‌کند ولی حالا نه معاش بلند شده است و نه هم از توزیع نمرات رهایشی کدام خبری است. “

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

مجلس سنا: توزیع تذکره‌های الکترونیک هر چه زودتر آغاز شود
۸ صبح/ ۱۸ جوزا ۱۳۹۴ مجلس سنای کشور از حکومت خواسته است تا پروسه توزیع تذکره‌های الکترونیک را به‌گونه جدی آغاز کند. سناتوران مجلس می‌گویند که موانع قانونی برای توزیع تذکره‌ الکترونیک موجود نیست، اما اداره‌ی توزیع تذکره‌های الکترونیک منتظر دستور ریاست جمهوری در این زمینه است.

نتیجه فسخ قرارداد تیل وزارت دفاع ۹٫۷ میلیون دالر صرفه‌جویی در ماه
۸ صبح/ ۱۸ جوزا ۱۳۹۴ مسوولان اداره تدارکات ملی می‌گویند که با فسخ قرارداد تیل وزارت دفاع و عقد قراردادهای جدید، دولت افغانستان ماهانه ۹٫۷ میلیون دالر صرفه‌جویی می‌کند. به گفته‌ی مسوولان این اداره، دولت افغانستان برای تامین تیل مورد نیاز وزارت دفاع با یک شرکت داخلی قرارداد موقتی بسته و براساس این قرارداد ماهانه بیش از نه میلیون دالر صرفه‌جویی می‌شود.

انتخابات
اختلاف‌‌نظر نمایندگان در مورد ادامه کار مجلس
۸ صبح/ ۱۶ جوزا ۱۳۹۴ با به تاخیر افتادن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، اعضای مجلس نمایندگان در مورد ادامه کار این مجلس دچار اختلاف نظر شده و برخی از اعضایش می‌گویند که پس از ماه سرطان ادامه کار مجلس نمایندگان غیرقانونی خواهد بود. برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که براساس قانون اساسی، دوره کاری مجلس نمایندگان به تاریخ اول ماه سرطان آینده به پایان می‌رسد و ادامه‌ دادن به کار این مجلس مشروعیت قانونی ندارد.

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

داکتر عبدالله: بخشی از آب‌های افغانستان هدر می‌رود
۸ صبح/ ۲۰ جوزا ۱۳۹۴ کنفرانس بین‌المللی آب برای حیات دیروز با حضور داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و هیات بلند‌پایه افغانستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، آغاز به کار کرد‌. در این کنفرانس بین‌المللی بیش از ١٢٠٠ تن از نزدیک به صد کشور و پنجاه سازمان بین‌المللی شرکت دارند‌. داکتر عبدالله عبدالله در سخنرانی‌اش در این کنفرانس بر ضرورت تطبیق سیاست‌های اقتصادی بر وضعیت آب‌های آشامیدنی تاکید کرد‌. رییس اجرایی گفت بخش عمده‌ای از آب‌های آشامیدنی افغانستان هدر می‌رود و شکل‌دهی یک میکانیزم برای بررسی و سامان‌دهی آن یک نیاز دولت افغانستان است‌.

       جنگ

تلفات نظامی
نیروهای امنیتی دستکم چهل هراس‌افگن را کشتند. نه طالب مسلح در ولایت پکتیا کشته و زخمی شدند. دوازده تروریست در مرز افغانستان و پاکستان کشته شدند.

تلفات سنگین طالبان در عملیات‌های نیروهای امنیتی
سلام وطندار/ ۱۷ جوزا ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی ولایت لوگر می‌گویند که در عملیات‌های تصفیه‌یی دو روز گذشتۀ نیروهای امنیتی کشور در این ولایت، نزدیک به ۵۵ طالب مسلح کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. عبدالحکیم اسحاق‌زی، فرمانده پولیس لوگر به سلام‌وطندار گفت که آنان در ولسوالی‌های بره‌کی‌برک، چرخ، محمدآغه و خروار، عملیات‌های نظامی به راه‌انداخته بودند که در نتیجۀ آن، ده‌ها تن از طالبان کشته شده اند.

     فرهنگ

بامیان رسماً پایتخت فرهنگی سارک شد
صدای آلمان/ ۱۵جوزا ۱۳۹۴ جشنواره نام‌گذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی انجمن همکاری منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) برگزار شد. در این مراسم مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و مسئولان سارک شرکت داشتند. آمادگی‌ها برای این جشن از ماه‌ها پیش آغاز شده بود. اولین صدایی که تازه واردان به شهر بامیان می‌شنوند صدای دلنواز دنبوره محلی است. بامیانی‌ها با دنبوره از مهمانان پذیرایی می‌کنند. جاده‌های منتهی به شهر بامیان با پرچم سه رنگ افغانستان مزین شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی خواهران دانش‌ آموز افغان در تهران
رادیو زمانه/ ۱۹جوزا ۱۳۹۴ نمایشگاه نقاشی‌ سه خواهر نوجوان افغان که ساکن گرم‌دره در استان البرز ایران‌اند، تا ۲۳ خردادماه فرهنگسرای ملل تهران برپا خواهد بود. نقاشی‌های آبستره و انتزاعی بلقیس – ۱۵ ساله، سکینه – ۱۴ ساله و نرگس محمدی ۱۴ ساله توجه مریم یگانه، دبیر هنر مدرسه محل تحصیل این دختران را جلب کرد و این معلم تصمیم گرفت که کارهای هنری این سه نوجوان را به جامعه هنری ایران معرفی کند.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
منابع این هفته:  خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۰

پیوست‌ها: