haftG7-DW

اعتراض مخالفان گروه ۷ در آلمان
عکس: اس. پابست/دویچه وله

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

پاکستان اعدام غیرقانونی متهم نوجوان
۱۱ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر پاکستان تازه ترین موج اعدام در پاکستان را محکوم می کنند: آفتاب بهادر در روز ۱ جون در لاهور به اتهام قتلی که گویا در سال ۱۹۹۲ در ۱۵ سالگی مرتکب شده بود، غیرقانونی اعدام شد. رییس فدراسیون، عبدالکریم لاهیجی، گفت: «اعدام آفتاب بهادر نقض فاحش حقوق بین المللی است. پاکستان باید فوری تمام اعدام ها را متوقف کند، به ویژه اعدام متهمان نوجوان را.» در پی خاتمه تعلیق هفت ساله مجازات اعدام در سال ۲۰۱۴، بهادر صدوپنجاه و چهارمین شخصی است که اعدام می شود. این اعدام درست یک روز پیش از آغاز اولین کنگره منطقه ای آسیا در کوالا لامپور اجرا شده است. نمایندگان فدراسیون و سازمان های عضو آن در آسیا نیز در این کنگره حضور دارند تا راه های مقابله با کارنامه نگران کننده آسیا در زمینه مجازات اعدام را مورد بررسی قرار دهند.

تایوان شش تن در پی حکم با انگیزه سیاسی اعدام شدند
۶ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: اعدام شش تن در تایوان امروز اقدام عقب گرایی است که عدالت را اجرا نکرده است. این شش تن امروز عصر در چهار زندان در مقابل جوخه آتش قرار گرفتند. همه آنها به خاطر قتل محکوم شده بودند. این اعدام ها در پی خشم عمومی به دنبال قتل وحشیانه دختر بچه ای هشت ساله در تایپه در هفته گذشته انجام شد.

عربستان سعودی دیوان عالی کشور محکومیت رایف بداوی را تایید کرد
پن اینترنشنال ۸ جون ۲۰۱۵ روز گذشته دیوان عالی کشور حکم ۱۰ سال زندان و ۱۰۰۰ ضربه شلاق علیه ویراستار رایف بداوی را به اتهام «اهانت به اسلام» و «برپاکردن یک وبگاه لیبرال» تایید کرد. این حکم نهایی است. بداوی ۵۰ ضربه اول این ۱۰۰۰ ضربه را در ژانویه دریافت کرد، اما بقیه آن که قرار بود در نوبت های هفتگی اجرا شود به تعویق افتاد. پن اینترنشنال خواهان لغو محکومیت او و آزادی فوری و بدون قید و شرط و توقف فوری مجازات شلاق اوست که در حقوق بین المللی علیه شکنجه و رفتار و مجازات های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز به طور مطلق ممنوع شده است. پن اینترنشنال همچنین فراخوان خود برای آزادی ولید ابوالخیر، وکیل بداوی، را تکرار می کند. او به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود محکومیت ۱۵ سال زندان را می گذراند. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نیز بیانیه ای با عنوان محکومیت رایف بداوی در دیوان عالی کشور منتشر کرد.

ترکیه شکایت کیفری از روزنامه نگار چان دوندار باید لغو شود
۳ جون ۲۰۱۵ پن اینترنشنال، پن انگلستان و پن ترکیه به طور جدی نگران چان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت ترکیه، هستند. پن خواهان لغو شکایت اردوغان از او است. اردوغان از طریق وکیل خود خواهان محاکمه و حبس دوندار به خاطر نشر مقاله و ویدیویی در روزنامه در روز ۲۹ مه شد. این ویدیو که اکنون به دستور دادگاه از وبگاه روزنامه حذف شده، در ژانویه ۲۰۱۴ ماموران ژاندارمری ترکیه را در استان جنوبی آدانا نشان می دهد که مقدار زیادی مهمات در کامیون های غیرنظامی کشف کرده اند که گویا به سازمان اطلاعات ترکیه تعلق دارد. مقصد کامیون ها مرز سوریه بوده است. اردوغان در برنامه زنده تلویزیونی دوندار را به جاسوسی متهم کرده است. وکیل اردوغان دوندار را به «تشکیل سازمان غیرقانونی، ارتکاب جرم علیه کشور، دریافت اطلاعات محرمانه مربوط به امنیت ملی، جاسوسی سیاسی و نظامی، نشر غیرقانونی اطلاعات محرمانه و کوشش به اعمال نفوذ در یک محاکمه» کرده و خواهان دو حبس ابد برای او شده است.

مالزی کاریکاتوریست سیاسی با ۴۳ سال زندان روبروست
عفو بین الملل ۷ جون ۲۰۱۵ کاریکاتوریست سیاسی مالزیایی زولکیفلی انور الحق بر اساس قانون بسیار ظالمانه فتنه گری به خاطر پیام های توییتری با ۹ اتهام روبروست و در صورت محکومیت در تمام ۹ مورد، به ۴۳ سال زندان محکوم می شود.

سازمان ملل باید یکپارچگی «فهرست شرم» کودکان را حفظ کند
دیده بان حقوق بشر ۴ جون ۲۰۱۵ دبیرکل سازمان ملل باید در گزارش سالانه خود در باره نقض حقوق کودکان در درگیری مسلحانه موازین یکسانی را در مورد کشورها و گروه های مسلح به کار بگیرد. این گزارش به شورای امنیت در اواسط جون، طرف های درگیری های مسلحانه را که مرتکب نقض حقوق بین المللی بشردوستانه علیه کودکان شده اند نام می برد. موارد نقض کشتن و ناقص کردن، حمله به مدارس و بیمارستان ها، خشونت جنسی و به کارگیری کودکان به عنوان سرباز را در بر می گیرد. بان باید تمام کشورها و گروه های مسلح ناقض این حقوق را نام ببرد و در مقابل فشار اسراییل و آمریکا برای حذف اسراییل از فهرست مقاومت کند. گزارش خبری: سازمان ملل اسرائیل را به فهرست سیاه کشتار کودکان نمی‌افزاید
جمهوری آذربایجان مانع ورود شماری از خبرنگاران و فعالان حقوق بشر خارجی شد
مجلس فرانسه خواستار تحقیق دربارۀ خرید نفت از داعش توسط شرکت‌های فرانسوی شد

   عدالت

جمهوری آفریقای مرکزی دادگاه ویژه کیفری تشکیل شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جون ۲۰۱۵ روز ۳ جون ۲۰۱۵، رییس دولت گذار، کاترین سامبا پانزا قانونی را برای تشکیل و فعالیت دادگاه ویژه کیفری برای مبارزه با معافیت از مجازات و شروع فرایند حقیقت یابی، عدالت و مصالحه را اعلام کرد. این فرایند با تشکیل واحد ویژه تحقیقات در آپریل ۲۰۱۴ آغاز و با توافق میان دولت گذار و سازمان ملل در آگوست ادامه یافت. این دادگاه باید در همکاری با قوه قضاییه جمهوری آفریقای مرکزی و دادگاه بین المللی جزایی به معافیت از مجازات پایان دهد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و ۲۳ سازمان محلی و بین المللی کوشش های فراوانی برای تشکیل این دادگاه کرده اند.

کامبوج قربانیان سرکوب اعتراض ها محروم از عدالت
۴ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز در گزارش تازه ای گفت: دولتمردان کامبوج باید عدالت را به کشته شدگان، ناپدیدشدگان و مجروحان سرکوب اعتراض ها به دست نیروهای امنیتی عرضه کنند. گزارش رفتن به خیابان ها نشان می دهد که حتا یک مسؤول یا عضو نیروهای امنیتی در مورد سرکوب غالبا خشونت بار اعتراض ها در کامبوج، از جمله در جریان انتخابات مورد اختلاف ۲۰۱۳، مورد بازخواست و حسابرسی قرار نگرفته است.
مصر مامور پلیس به جرم قتل فعال زن چپگرا به ١۵ سال حبس محکوم شد 

       حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل نمایش کمدی دمکراسی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ جون ۲۰۱۵ این سرمقاله مهمان را هاگای العاد، رییس بتسلم، یکی از سازمان های عضو فدراسیون در اسراییل، در ۳۱ مه ۲۰۱۵ نوشته و در نیویورک تایمز منتشر  شده است. اشغال سرزمین های فلسطین به دست اسراییل به نیم قرن نزدیک می شود و دولت دست راستی کنونی اسراییل امید چندانی به پایان دادن آن را عرضه نمی کند. با وجود این، دولت تازه چیز با ارزش دیگری را ارایه می کند: وضوح. این وضوح امکان مقابله با دروغ دوام یافته وضعیت «موقت» اشغال را فراهم می کند. اگر اشغال دایمی شده و فقط اسم آن دایمی نیست، حق رای فلسطینیان چه می شود؟ دو ماه پیش نخست وزیر نتانیاهو با کوشش به خطر وانمود کردن و ضرورت مقابله با رای دادن یک پنجم شهروندان اسراییل، در باره هجوم عرب ها به صندوق رای هشدار داد. این کار به اصول اساسی دمکراسی ضربه زد ولی در مقایسه با وضعیت جمعیت فلسطینی که در مناطق زیر حاکمیت غیرمستقیم اسراییل زندگی می کنند مهم نبود. آنها هیچ حقی در انتخاب دولتی که حرف نهایی را در باره سرنوشتشان می زند ندارند. در حدد ۲،۵ میلیون فلسطینی در خارج از اسراییل ـ در بیت المقدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه ـ زیر کنترل آن زندگی می کنند.

تایلند سوءاستفاده از قانون توهین به پادشاه مانع آزادی بیان است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ جون ۲۰۱۵ سوءاستفاده از ماده ۱۱۲ قانون کیفری محدودیت های شدیدی بر آزادی بیان در باره پادشاه تایلند ایجاد کرده و به زندانی شدن چندین هنرمند و نویسنده انجامیده است. در گزارشی که فدراسیون امروز با عنوان دوران تاریک ـ نقض حقوق فرهنگی براساس قانون توهین به پادشاه به مناسبت رسیدگی به کارنامه تایلند در کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل منتشر کرد، نقض تعهدات این کشور در میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را با محدودیت های ماده ۱۱۲ توضیح داده است.

اوکراین خشونت علیه همجنس گرایان راه پیمایی در کیف را خدشه دار کرد
۶ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: با وجود کوشش های امروز پلیس، دولتمردان اوکراین باید پیشاپیش به اقدامات بیشتری برای جلوگیری از حمله علیه راه پیمایان همجنس گرا دست می زدند. چند تن از راه پیمایان زخمی شدند.

هفت تغییر در جهان به لطف اسنودن
عفو بین الملل ۴ جون ۲۰۱۵ در روز ۵ جون ۲۰۱۳ ادوارد اسنودن اولین مدارک در مورد برنامه های تکان دهنده مراقبت اطلاعاتی در جهان را فاش کرد. از آن پس آموخته ایم که سازمان امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات دولتی بریتانیا فعالیت های اینترنتی و تلفنی صدها میلیون تن را در سراسر جهان زیر نظارت داشته اند. گزارش «ادوارد اسنودن پس از دو سال» را بخوانید. جهان در هفت مورد تغییر کرده است: ۱) اکنون خیلی بیشتر می دانیم که دولت ها چه می کنند؛ ۲) مخالفت گسترده ای علیه مراقبت اطلاعاتی دولت ها وجود دارد؛ ۳) قاضیان بخش هایی از این برنامه ها را غیرقانونی اعلام کردند؛ ۴) شرکت های فناوری و مهندسی نرم افزار محافظت از حریم خصوصی را در نرم افزارها تقویت می کنند؛ ۵) کارشناسان بین المللی علیه وضع موجود سخن می گویند؛ ۶) شرکت ها در مقابل دولت ها می ایستند؛ ۷) قوانین حاکم بر مراقبت اطلاعاتی زیر موشکافی بیشتری قرار دارند.

دو سال پس از اسنودن، دولت ها هنوز در مقابل درخواست پایان دادن به مراقبت اطلاعاتی مقاومت می کنند
 ۵ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل و ترانسپارنسی اینترنشنال در گزارشی که امروز در باره شبکه جاسوسی سیستم های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا منتشر شد، اعلام کردند: دولت ها باید بپذیرند که در بحث به حق بودن مراقبت اطلاعاتی باخته اند و نگاهشان به گردآوری اطلاعات را اصلاح کنند. این گزارش ـ دو سال پس از اسنودن: محافظت از حقوق بشر در عصر مراقبت گسترده اطلاعاتی ـ هشدار می دهد که دولت ها می کوشند به این کار ادامه و آن را گسترش دهند، با وجود این که دادگاه ها، پارلمان ها و نهادهای حقوق بشری آن را به عنوان نقض حقوق بشر محکوم کرده اند. ادوارد اسنودن در مقاله ای که امروز در روزنامه های سراسر جهان منتشر شد، نوشت: «موازنه قدرت رو به تغییر است. با هر پیروزی در دادگاه، با هر تغییر در قانون، ما نشان می دهیم که حقایق قانع کننده تر از ترس هستند.»
ترکیه بازنده انتخابات ؛ مطلق گرایی سیاسی، فساد اقتصادی و تعصبات دینی 

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ازبکستان نامه مشترک به دبیرکل سازمان ملل در باره کار اجباری
دیده بان حقوق بشر ۵ جون ۲۰۱۵ چندین سازمان حقوق بشری و حقوق کارگری در نامه ای به بان کی مون از او خواستند در سفر خود به ازبکستان از کار اجباری گسترده در این کشور انتقاد کند و خواهان پایان دادن به آن شود. دولت ازبکستان چندین دهه است که یکی از بزرگترین سیستم های کار اجباری در جهان را اداره می کند. شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته حقوق کودک و کمیته ضد شکنجه از کار اجباری و کار کودکان در این کشور ابراز نگرانی کرده و از دولت خواهان پایان یافتن آن شده اند. سازمان بین المللی کار در گزارش ۲۰۱۵ خود نیز از ازبکستان خواهان همکاری و حذف کار اجباری شده است.

مجمع جهانی اقتصاد: شفافیت در اقتصاد برای حقوق بشر جوانان در آفریقا اساسی است
۵ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل با آغاز مجمع جهانی اقتصاد در کیپ تاون اعلام کرد: رهبران سیاسی و اقتصادی آفریقا باید ایجاد نظام های شفاف و پاسخگوی و پیش برنده حقوق اقتصادی و اجتماعی، همچون آموزش و مراقبت پزشکی برای جوانان، را ترویج کنند. این سازمان خواهان آزادی حرکت مردم، دسترسی به اطلاعات، محدودیت بر زمین خواری شرکت ها و ترویج آزادی بیان است. کمپین آفریقا برای فروش نیست (#AfricaNot4Sale) پنج توصیه را که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد تصویب شده مطرح خواهد کرد. این کمپین خواهان عملکرد اقتصادی اخلاقی در آفریقا و شفافیت کامل در رابطه بین اقتصاد و دولت است. به ویژه در مورد زمین خواری شرکت ها، این کمپین مایل است نهاد مستقل قاره ای تشکیل شود و بر خرید زمین ها و اخراج مردم از آنها نظارت کند.

اسراییل/فرانسه جنجال مربوط به اورانژ به مشکل اصلی توجه ندارد: تجارت با کوچ نشین ها
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جون ۲۰۱۵ سازمان هایی که گزارش مشترک ارتباطات خطرناک در کوچ نشین های اسراییلی:‌ اورانژ و سهامدار آن دولت فرانسه را منتشر کرده اند، پس کشیدن گروه اورانژ را از قطع رابطه با شرکت پارتنر در کوچ نشین های غیرقانونی اسراییلی در پی فشار دولت اسراییل محکوم می کنند. رییس اورانژ در روز ۳ جون در کنفرانس مطبوعاتی در قاهره اظهار تمایل کرده بود این رابطه را قطع کند. ما متاسفیم که اورانژ به روشنی خطر سهم غیرمستقیم خود را در نقض حقوق بین المللی به خاطر رابطه اقتصادی با پارتنر را تشخیص نمی دهد. این جنجال غیرقانونی بودن کوچ نشین های اسراییلی بر اساس حقوق بین المللی را نادیده می گیرد. ما یادآوری می کنیم که شرکت های فرانسوی در همه جا باید به حقوق بشر احترام بگذارند و در مورد درگیری مسلحانه مثل مورد سرزمین های اشغالی فلسطین باید حقوق بین المللی بشردوستانه را رعایت کنند. در عین حال، ما عدم پشتیبانی دولت فرانسه را که بزرگترین سهامدار اقلیت در شرکت اورانژ است از این شرکت به شدت محکوم می کنیم. [سازمان های تهیه کننده گزارش: کمیته کاتولیکی ضد گرسنگی و طرفدار توسعه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، الحق، جامعه همبستگی فرانسه با فلسطین، کنفدراسیون عمومی کارگران، جامعه حقوق بشر فرانسه، اتحاد همبستگی سندیکایی.]
هندوراس به معافیت از مجازات خاتمه دهید: فساد بر سلامت مردم تاثیر می گذارد
یونیسف: بیش از ۲۰ میلیون یمنی‌ نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند
آلمان درگیری پلیس و مخالفان گروه ۷

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

“گروه هفت” : مسبب اصلی گرم شدن کره زمین و گرسنگی در جهان
اوکراین ناظران بین‌المللی هم غرب و هم روسیه را به بحران‌آفرینی متهم کردند

   دفاع از حقوق بشر

پاکستان باید اعدام شفقت حسین را متوقف کند
۸ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: پاکستان باید فوری اعدام مردی را که به گفته وکلایش در زمان ارتکاب جرم اتهامی نوجوان بوده و برای «اعتراف» شکنجه شده، متوقف کند. مورد شفقت حسین که در سال ۲۰۱۴ به خاطر آدم ربایی و قتل غیرعمد به اعدام محکوم شد، موجب جنجال زیادی در پاکستان شده است. اعدام او تاکنون سه بار به تعویق افتاده است و در روز ۶ مه در آخرین لحظه و در پی اعتراض بین المللی به منظور تحقیق در باره سن او و ادعای شکنجه برای اعتراف متوقف شد.

شرکت فدراسیون در کنفرانس مهم منطقه ای در باره مجازات اعدام
۱۰ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و چند سازمان عضو آن در آسیا در روزهای ۱۲ـ۱۱ جون ۲۰۱۵ در دومین کنگره منطقه ای در باره مجازات اعدام در کوالا لامپور/مالزی شرکت خواهند کرد. کنگره امسال که «با هم علیه اعدام» (ECPM) و «ائتلاف جهانی علیه اعدام» (WCADP) به طور مشترک برگزار می کنند برای اولین بار در آسیا برگزار می شود و به این موضوع در آسیا می پردازد. فلورانس بلیویه، رییس ائتلاف جهانی علیه اعدام و نایب دبیرکل فدراسیون، گفت: «مجموع افرادی که هر سال در آسیا اعدام می شوند از مجموع اعدام ها در سراسر جهان بیشتر است. دیدار و همکاری کنشگران اصلی منطقه ای برای تعیین راهبردهای مشخص و فعالیت های لازم برای الغای مجازات اعدام بسیار مهم است.» سیصد شرکت کننده از ۳۰ کشور در این کنگره دو روزه حضور خواهند داشت. پنج سازمان عضو فدراسیون از بنگلادش، اندونزی، ایران، مالزی و تایلند نیز در این گردهمایی شرکت خواهند کرد.

ازبکستان نامه سرگشاده: فراخوان به دولتمردان برای پایان دادن به شکنجه و بدرفتاری های دیگر
۵ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل در نامه ای سرگشاده توجه دبیر کل سازمان ملل را به گزارش خود در باره ازبکستان که در آپریل ۲۰۱۵ منتشر شد جلب کرد. این گزارش با عنوان «اسرار و دروغ ها: اعتراف های اجباری زیر شکنجه در ازبکستان» نشان می دهد که پلیس و پلیس مخفی در این کشور با معافیت از مجازات به شکنجه ادامه می دهند.

لبنان اتهام «افترا» علیه فعالان ضد شکنجه را لغو کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، شبکه اروپایی حقوق بشر مدیترانه، فرانت لاین دیفندرز و اقدام مسیحیان علیه شکنجه (ACAT) به شدت آزار مداوم قضایی علیه نمایندگان مرکز حقوق بشر لبنان (CLDH) را محکوم کردند. رییس و دبیر کل این مرکز روز ۱۱ جون ۲۰۱۵ به اتهام افترا محاکمه می شوند و ممکن است به یک سال حبس و جریمه محکوم شوند. رییس پارلمان لبنان که رهبر جنبش امل (حزبی لبنانی) است از این دو تن به خاطر گزارش ۱۰ فوریه ۲۰۱۱ با عنوان حبس خودسرانه و شکنجه: واقعیت تلخ در لبنان شکایت کرده است. این گزارش شکنجه به دست نیروهای امنیتی لبنان را محکوم کرده و در یکی از بندهای آن شهادت های افرادی که جنبش امل دستگیر کرده و شکنجه آنها مطرح شده است.

فدراسیون روسیه تهاجم علیه مدافعان حقوق بشر چچن را متوقف کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از حمله به دفتر گروه مشترک متحرک در گروزنی، از نامزدان نهایی جایزه مارتین انالز در سال ۲۰۱۳ که گروهی برای مبارزه با شکنجه و یکی از اعضای سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است، ابراز نگرانی کرد. این گروه یکی از معدود گروه هایی است که در چچن مشاوره حقوقی در اختیار قربانیان شکنجه می گذارد. روز ۳ جون ۲۰۱۵، اوباش به شدت به دفتر حمله و آن را تخریب کردند.

آذربایجان دولت های اروپایی باید برای آزادی زندانیان سیاسی اقدام کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ جون ۲۰۱۵ یک هفته پیش از گشایش اولین بازی های اروپایی در تاریخ این قاره، فدراسیون از رهبران اروپا می خواهد شرکت کشورشان را در مراسم گشایش بازی ها به آزادی زندانیان سیاسی و فعالان مشروط کنند. این عده با اتهام های ساختگی به حبس پیش از محاکمه افتاده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «شرکت نمایندگان دولت های اروپایی در مراسم گشایش توهینی است به تمام فعالانی که در آذربایجان زندانی هستند و به ارزش های جهانشمولی که آنها با به خطر انداختن آزادی و امنیتشان دفاع می کنند.
مصر آزار و محدودیت بر آزادی حرکت محمد لطفی

    زنان

ایرلند او مجرم نیست
عفو بین الملل جون ۲۰۱۵ زمانی که او به بیمارستان می رود، قانون دکتر او را می ترساند. مهم نیست که به او تجاوز شده، که حاملگی  عملی نیست، که سلامتی او در خطر است؛ او نمی تواند در ایرلند به سقط جنین دست یابد. او زنی است که به سقط جنین نیاز دارد. او مجرم نیست (SHE IS #NOTACRIMINAL). سقط جنین غیرقانونی در ایرلند ۱۴ سال زندان دارد. در سال ۴۰۰۰ زن از ایرلند برای سقط جنین خارج می شوند. جریمه حداکثر برای پزشکانی که زنان را در مورد سقط جنین راهنمایی کنند ۴۰۰۰ یورو است. گزارش «او مجرم نیست: تاثیر قانون سقط جنین ایرلند» موارد تکان دهنده ای را ثبت می کند که دولتمردان ایرلند زنان را از مراقبت پزشکی لازم محروم کرده اند تا به زندگی جنین اولویت دهند. قانون اساسی ایرلند در سال ۱۹۸۳ اصلاح و این اولویت به آن افزوده شد.
نماینده سازمان ملل: برده‌داری جنسی داعش جنگی علیه زنان است
۲۰۰ زن در هائیتی مورد سوء استفاده جنسی کلاه آبی‌های سازمان ملل قرار گرفته‌اند
برنده جایزه نوبل پس از اظهارات زن‌ستیزانه از کار کناره گرفت
فمینیستم اما سکسیستی فکر می‌کنم!

    کودکان

برزیل تلاش برای محاکمه کودکان به عنوان بزرگسال را رد کنید
۹ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز در نامه ای اعلام کرد که کنگره برزیل باید اصلاحیه پیشنهادی به قانون اساسی را که امکان محاکمه و مجازات ۱۶ و ۱۷ ساله ها را فراهم می کند، رد کند. این اصلاحیه تعهدات این کشور را بر اساس حقوق بین المللی نقض و کوشش آن برای کاهش جرم را تضعیف می کند.
بنگلادش وقتی کودکان به ازدواج واداشته می‌شوند
فرانسه می تواند به ازدواج کودکان در بنگلادش پایان دهد

    فرهنگ و اندیشه

چگونه آمریکا به پیدایش داعش در سوریه و عراق دامن زد: حقیقت پدیدار می شود:
گاردین ۳ جون ۲۰۱۵ جنگ علیه ترور، کارزار بی انتهایی که جرج بوش ۱۴ سال پیش آغاز کرد، به مضحکه های بیشتری پیوند می خورد. روز ۱ جون ۲۰۱۵ محاکمه مردی سوئدی به نام برلین گیلدو در لندن به اتهام تروریسم در سوریه منتفی شد، زیرا معلوم شد که سرویس های اطلاعاتی بریتانیا همان گروهی را مسلح کرده اند که او نیز متهم به حمایت از آن بود. دادستانی گویا محاکمه را معلق کرد تا از شرم زده کردن سرویس های اطلاعاتی جلوگیری کند. کمک به آن گروه مسلح فقط «کمک های تسلیحانی غیرمرگبار» ادعایی دولت نبود بلکه شامل آموزش، حمایت تدارکاتی و عرضه مخفیانه «اسلحه در مقیاس گسترده» می شد. بنا به گزارش ها، در سال ۲۰۱۲، سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (ام آی ۶) با سیا برای انتقال اسلحه از لیبی به شورشیان سوریه همکاری کرده بود. به زندان فرستادن شخصی به زندان به خاطر کاری که خود وزرا و مسؤولان امنیتی انجام داده اند واقعا مضحک می بود. در سندی مربوط به آگوست ۲۰۱۲ که به تازگی فاش شده است، پنتاگون آمریکا امکان پیدایش یک قلمرو سلفیستی را در شرق سوریه پیش بینی و از آن استقبال می کند و می گوید: «این دقیقا همان چیزی است که قدرت های حامی مخالفان می خواهند تا رژیم سوریه را منزوی کنند چون این رژیم عمق استراتژیک گسترش شیعه (عراق و ایران) است.» این همان چیزی است که دو سال بعد رخ داد. برخلاف ادعای غرب در آن زمان، این سند القاعده عراق را (که بعد داعش شد) و سلفیست های همراه آن را به عنوان «نیروهای اصلی محرک شورش» در سوریه مشخص و اعلام می کند: «کشورهای غربی، کشورهای خلیج و ترکیه» از تلاش های مخالفان برای کنترل شرق سوریه حمایت می کنند.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه،عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین

بین المللی ۱۰۳

پیوست‌ها: