150406173537_afghanistan_badakhshan_map_624x351_f_nocreditمحمد گل تنها
برگرفته از خبرگزاری پژواک
برخى مردم ولسوالى یمگان بدخشان به علت قلت موادغذایى، علف میخورند؛ صدها خانواده بیجا گردیده و با بسته شدن مکاتب، هزاران شاگرد از درس بازمانده اند.
ولسوالى یمگان ١٠روز قبل به دست طالبان سقوط کرده و مسوولان امنیتى، آن را یک عقب نشینى تاکتیکى خوانده اند. این وضعیت، باعث قلت موادغذایى وبلند رفتن قیمت آن گردیده و مردم را با مشکل جدى دست به گریبان ساخته است.
عطاوالله مدیر معارف یمگان گفت که وضعیت بسیار خراب است؛ تاحدى است که برخى مردم ریشۀ رواش و حتى ریشۀ علف را میخورند.
وى به آژانس خبرى پژواک افزود که قیمت مواد خوراکى به شکل سرسام آور بلند رفته است.
یک بورى آرد پنجاه کیلویى که قبلاً ١٢٠٠ افغانى بود، حالا به چهارهزار افغانى ویک قوطى روغن که یکصد افغانى بوداکنون به ۵٠٠ افغانى رسیده است و به همینگونه قیمت سایر مواد، دو تاسه چند شده است.
مدیرمعارف یمگان افزودکه دولیسۀ نسوان ودولیسۀ ذکورکه جمعاً پنجهزارشاگرد دارند، بسته بوده وشاگردان به مکتب رفته نمى توانند.
به گفتۀ وى، تا ۶٠٠ نفر از مرکزیمگان آواره شده و به بازار درۀ یمگان که به دست نیروهاى دولتى است، پناه برده اند. حدود یکصد نفر دیگر موفق شده اند که به ولسوالى کران و منجان بروند وسلسلۀ بیجاشدن ها جریان دارد.
عطاوالله گفت که چندمرمى هاوان طالبان به خانه هاى مسکونى اصابت کرده وچهارزن وپنج مرد مجروح گردیده اند.
قارى عبدالرافع نمایندۀ مردم قریۀ گوهر یمگان گفت که مردم از آزار و اذیت طالبان به ستوه آمده اند.
وى افزود که به تازگى حدود ٣٠ طالب ازبکستانى و تاجکستانى ازطریق توپخانۀ چترال پاکستان به یمگان آمده و درقریۀ کاو جابجا شده اند.
این متنفذ هشدارداد: “اگردولت توجه نکند، طالبان خارجى بیشترى درساحه تجمع کرده و وضعیت وخیمتر خواهد شد.”
مسوولان محلى میگویند که حدود٢۵٠ تبعۀ خارجى درکنار طالبان محلى در ولسوالی های یمگان، وردوج و جُرم علیه دولت مى جنگند.
قارى عبدالرافع خاطر نشان ساخت که چندبارى که مقامات امنیتى به یمگان آمدند، وعده نمودند که یمگان را تصفیه و راه ها راباز میکنند؛ اما وعدۀ شان عملى نگردیده، اکثر مناطق یمگان به دست طالبان بوده و مردم سخت در مضیقه و مشکل قرار دارند.
اما احمد نوید فروتن سخنگوى سرپرست ولایت بدخشان گفت که شاه ولى الله ادیب سرپرست ولایت همراه با دگرجنرال قدم شاه شهیم لوى درستیزقواى مسلح، دیروزبه یمگان رفته و به مردم وعده نمودند که به هر وسیله اى که شود، یمگان را ازوجود مخالفان مسلح تصفیه مى کنند.
فروتن افزود که آنها مشکلات نیروهاى امنیتى را نیز بررسى نموده و گزارش مفصل را به وزارت هاى داخله ودفاع ملى سپرده اند.
وى افزودکه آنها درمورداینکه چطوربتوانندراه هاى اکمالاتى براى انتقال موادخوراکه رابازکنند، بامردم صحبت نموده اند.
سخنگوى سرپرست ولایت بدخشان گفت که مرکز یمگان، به دست طالبان است و نیروهاى دولتى در اطراف آن به شمول نقاط حاکم مستقر اند. جنگ پراکنده ادامه دارد و تاحال ۴٠ طالب کشته شده و ٢٠ تن دیگر جراحت برداشته اند.
به گفتۀ وى، شش نیروى دولتى نیز جان باخته و به همین تعداد مجروح گردیده است؛ اما به مردم آسیب نرسیده و بیجا هم نشده اند.
هفتۀ گذشته، بریدجنرال دولت وزیرى معاون سخنگوى وزارت دفاع ملى، به پژواک گفته بود که قطعات خاص کوماندوى اردوى ملى وپولیس نظم عامه به ولسوالى یمگان رفته و همراه با سایر نیروها تجمع نموده و پلانگذارى براى پسگیرى ولسوالى تکمیل گردیده است.
همچنان عبدالله ناجى نظرى رییس شوراى ولایتى بدخشان گفت که نیروهاى کمکى در وقت مناسب به یمگان نرسیدند و ولسوالى سقوط نمود؛ اما ولسوالى عنقریب از وجود مخالفان مسلح تصفیه خواهد شد.
طالبان درمورد جنگ جارى چیزى نگفته و درگذشته ادعا نموده اند که درجریان تصرف ولسوالى یمگان، ١٨ تن از نیروهاى دولتى راکشته، شماردیگر رامجروح کرده، دوتانک وسلاح ومهمات رابه دست آورده و١٠ پولیس را که مخفى شده بودند، به اسارت درآورده اند.