افغانستانaf 101

کاهش دسترسی به اطلاعات در افغانستان/ منبع عکس رادیو آزادی

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

نگرانی مقامات محلی بدخشان از وضعیت شاگردان مسموم شده
کلید/۲۳ جوزا ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت بدخشان وضعیت شماری از شاگردان مسموم شده در ولسوالی شکی این ولایت را نگران کننده می خوانند.  شاه ولی الله ادیب، سرپرست این ولایت می گوید: برای انتقال این شاگردان به مرکز ولایت، از وزارت دفاع ملی خواستار کمک هوایی شده اند.

 آمار شاگردان مسموم شده در هرات به بیش از ۱۰۰ تن رسید
کلید/۲۳ جوزا ۱۳۹۴ آمار دختران مسموم شده یک مکتب در شهر هرات از مرز ۱۰۰ تن گذشت. صبح امروز شاگردان یک مکتب دخترانه در منطقه باغ دشت شهر هرات بر اثر تنفس یک نوع گاز ناشناخته دچار تسمم شدند که جهت تداوی به شفاخانه حوزوی هرات منتقل گردیدند. اگر چه در ابتدا ۴۵ تن از شاگردان دختر این مکتب مسموم شده بودند، اما تا چاشت امروز این رقم به ۱۰۷ تن افزایش یافت.

۱۳ فرمانده طالبان در بغلان پس از پیوستن به روند صلح کشته شده اند
سلام وطندار/۲۳ جوزا ۱۳۹۴ از آغاز کار شورای عالی صلح ولایت بغلان تا کنون بیش از ۱۲۰۰ طالب مسلح در این ولایت به روند صلح پیوسته اند. اما به گفتۀ یکی از اعضای شورای صلح بغلان از این میان، ۱۳ تن این افراد در نتیجۀ بی‌توجهی حکومت کشته شده اند. این عضو شورای صلح بغلان که نخواست نامش فاش شود گفت که افراد کشته‌شده از جمله فرماندهان مشهور پیشین طالبان بوده اند. به گفتۀ او، این قتل‌ها سبب هراس و بی‌علاقه‌گی طالبان به پیوستن به روند صلح شده است.

 داکترعادل: دو میلیون کودک مصروف کارهاى شاقه در کشور اند
پژواک/۲۲ جوزا ۱۳۹۴ مسوول یک اتحادیۀ کارگران می گوید که به دلیل مشکلات موجود در کشور تعداد کودکان کارگر با گذشت هر روز بیشتر شده و فعلا حدود دو میلیون کودک در سطح کشورمصروف کارهاى شاقه می باشند. این مطلب را داکتر محمد عادل رییس اتحادیه سراسرى زحمت کشان و کارگران افغانستان در یک مصاحبۀ اختصاصى به روز جمعه ٢٢ جوزا به آژانس خبرى پژواک اظهار کرد. وى افزود که از روز جهانى مخالفت با کار شاقۀ اطفال همه ساله در ٢٢ جوزا در افغانستان و تمام کشورهاى دنیا تجلیل می شود.

 مردان تُفنگدار در بلخ، در “روز مادر” گلوی یک پیرزن را بُریدند
یک /۲۲ جوزا ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ولایت بلخ در شمال کشور حاکی از آن است که دیشب، شماری از مردان مسلح بر خانه‌ی یک پیرزن حمله کردند و با چاقو گلوی او را بریدند. این رویداد در ولسوالی خُلم این ولایت رخ داده است. هرچند این خانم کهن سال هنوز هم زنده است؛ اما می گوید تفنگداران مسلح شب گذشته به خانه‌اش حمله کردند و قصد داشتند پسراش را بکشند، اما زمانی‏که به این کار موفق نشدند، با چاقو بر وی حمله کردند.

 چهار غیرنظامی در ولایت غزنی بدست افراد ناشناس ربوده شدند
رادیو فرانسه /۱۹ جوزا ۱۳۹۴ مقام های ولایت غزنی می گویند که چهار عضو یک خانواده در این ولایت به دست افراد ناشناس ربوده شده اند. خبرگزاری بخدی از قول عارف رحمانی، یک تن از نمایندگان ولایت غزنی در پارلمان، نوشته است که این چهار نفر روز گذشته ربوده شده‌اند. آقای رحمانی، در صفحه فیسبوک نوشته که افراد ربوده شده شامل دو زن، یک کودک و یک مرد و اعضای یک خانواده هستند.

     زنان

نامزدی اولین زن در شورای دادگاه عالی افغانستان
صدای امریکا/۲۴ جوزا ۱۳۹۴ انیسه رسولی، اولین قاضی زن در تاریخ افغانستان است که به عضویت شورای بلند ترین نهاد قضایی افغانستان نامزد می شود. منابع ارگ ریاست جمهوری به صدای امریکا گفته اند که نامزدی قضاوتیار انیسه رسولی به عضویت شورای ستره محکمه از سلسلۀ تعهدات محمد اشرف غنی به گمارش زنان در پُست های ارشد حکومتی می باشد که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بر آن تاکید داشت.

 دومین والی زن در افغانستان کیست؟
بی بی سی/۲۶ جوزا ۱۳۹۴ حکومت وحدت ملی افغانستان معصومه مرادی را به عنوان والی ولایت دور افتاده دایکندی معرفی کرده است. اشرف غنی، رییس جمهوری قول داده که سه والی دیگر را هم از میان زنان انتخاب کند. خانم مرادی در رشته مدیریت دکتری دارد. او از ولایت بامیان است و از هفت سال پیش به این طرف با خانواده در کابل زندگی می‌کند.

 افزایش میزان تجاوز جنسی به زنان در مناطق نا امن کندز
افغانستان رو/۲۷ جوزا ۱۳۹۴ اداره زنان کندز از افزایش خشونت ها به ویژه قضایای تجاوز جنسی بر زنان در این ولایت نسبت به سال پیش ابراز نگرانی کرد. به گفته خانم فرزانه سرپرست ریاست زنان کندز در جریان سال روان تاکنون ۷۰ مورد پرونده خشونت علیه زنان ثبت شده که اغلب عاملان آن مورد پیگرد قرار نگرفته اند.

 وزیر امور زنان: زنان مصونیت اجتماعی ندارند
۸ صبح/۲۵ جوزا ۱۳۹۵ همزمان با گرامی‏داشت از بیست‌وچهارم جوزا، روز مادر در افغانستان، مقام‌های وزارت امور زنان می‌گویند که زنان در این کشور از نگاه اجتماعی مصونیت ندارند و در هنگام کاریابی با «انگیزه‌های غیرکاری» مواجه می‌شوند. دلبر نظری وزیر امور زنان، در نخستین روز کنفرانس سه‌روزه «زنان، صلح، ایثار و اعتمادسازی» که توسط این وزارت با اشتراک‌ ده‌ها تن از مسوولان دولتی و غیردولتی به مناسبت روز مادر برگزار شده است، گفت که دولت افغانستان باید مساله تامین امنیت زنان را در نظام امنیتی به‌طور جداگانه مورد مطالعه قرار دهد.

 وزیر صحت عامه: اهدای خون سبب کاهش مرگ و میر مادران می‌شود
۸ صبح/۲۴ جوزا ۱۳۹۴ داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، می‌گوید که افغانستان به داوطلبان بیشتری برای اهدای خون نیاز دارد. او می‌افزاید که اهدای خون برای کاهش مرگ و میر مادران در کمک زیادی می‌کند. داکتر فیروز، این موضوع را در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی اهدای خون بیان کرده است.
سالانه حدود ۴٠٠٠ مادر به دلیل مشکلات ولادى در افغانستان جان می‌دهند

        حامیان و فعالان

نی: دولت برای تامین امنیت رسانه‌ها اقدام نکرده است
۸صبح/۲۵ جوزا ۱۳۹۴ اداره «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، با ابرازنگرانی از انفجار دو ماین در مقابل دفاتر رادیو دنیای نوین در شهر چاریکار ولایت پروان و آژانس خبری پژواک در ولایت ننگرهار، می‌گوید که دولت افغانستان تاکنون اقدامی برای تامین امنیت رسانه‌ها نکرده است. این اداره با انتشار اعلامیه‌ای می‌گوید که به تاریخ شانزدهم جوزا یک ماین در مقابل دروازه رادیو دنیای نوین در شهر چاریکار و هم‌چنین یک ماین دیگر به تاریخ بیستم جوزا در مقابل دروازه ورودی دفتر محلی خبرگزاری پژواک در ولایت ننگرهار منفجر شده و این انفجارها خسارات مالی به این دو رسانه وارد کرده است.

 مردم ولسوالی جاغوری خواستار رهایی گروگانها شدند
بی بی سی/۲۷ جوزا ۱۳۹۴ صدها تن در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی با برپایی یک تجمع اعتراضی خواستار رهایی بدون قید و شرط دو زن و یک کودک در ولسوالی گیلان و دو گروگان دیگر در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی شدند. چند روز قبل مردان مسلح دو زن، یک کودک و راننده آنها را در ولسوالی گیلان ربودند که تاکنون از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست.

 مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌ها از کابینه مسترد شد
۸ صبح/۲۶ جوزا ۱۳۹۴ مسوولان اداره «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گویند باوجودی که نهادهای رسانه‌ای بارها از دولت خواسته بود مقرره طرز تاسیس و فعالیت‌ رسانه‌ها را زودتر در مجلس کابینه به تصویب برساند، اما به‌دلیل مطرح نشدن موضوع توزیع فریکانسی‌ها و چگونگی وضع مالیات بر رسانه‌ها، این مقرره توسط کابینه مسترد و به وزارت عدلیه فرستاده شده است.
کاهش دسترسی به اطلاعات در افغانستان

 تظاهرات در اعتراض به تلفات غیرنظامیان در هرات
بخدی/۲۵ جوزا ۱۳۹۴ ده ها تن از باشندگان معترض ولسوالی شیدند هرات، در اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان، در برابر ساختمان ولایت هرات تظاهرات کردند. معترضان می گویند که دست کم چهار نفر، بر اثر اصابت راکت نیروهای اردوی ملی به یک مسجد کشته شده اند. آن‏ها اجساد این چهار قربانی را با خود به محل تظاهرات آورده بودند و خوستار شناسایی و محاکمه عاملان این رویداد شده اند.

 یک مرکز رسانه ای در دانشگاه قندهار گشوده شد
دویچه وله/۲۷ جوزا ۱۳۹۴ ایالات متحده امریکا برای دانشگاه قندهار یک مرکز رسانه ای ساخته است. این مرکز با هزینه دو میلیون دالر ساخته و به بهره برداری سپرده شد. این مرکز رسانه ای در دانشکده ژورنالیزم دانشگاه قندهار ساخته شده و یک رادیو نیز دارد. هزینه ساختن این مرکز رسانه ای را “یو.اس.ای.آی.دی” یا اداره کمک های مردمی ایالات متحده امریکا پرداخته است.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

نشست آمادگی برای کنفرانس رکا برگزار شد
پژواک/ ۲۳جوزا ۱۳۹۴ نخستین نشست هماهنگی و آمادگی برای ششمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای (رکا) با حضور مقام های ادارات مربوط در کابل برگزار گردید. در این نشست که امروز در مقر وزارت امور خارجه برگزار شد، مقام های ارشد این وزارت و وزارت خانه های فواید عامه، ترانسپورت و هوانوردی، تجارت و صنایع، مالیه، شهرسازی و اداره خط آهن افغانستان شرکت کرده بودند.

 رییس جمهور: ثبات بدون عدالت ممکن نیست
۸ صبح/ ۲۵جوزا ۱۳۹۴ مراسم تحلیف ۲۰۶ تن از فارغان بیست و نهمین دور ستاژ قضا با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور برگزار شد. این مراسم که بعد از ظهر روز گذشته در قصر سلام‌خانه ارگ انجام شد، در آن بانوی اول کشور، عبدالقادر عدالتخواه عضو شورای عالی دادگاه عالی، اعضای شورای عالی‌دادگاه عالی، دکتور عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور و تعداد دیگری از اراکین بلند رتبه دولتی حضور داشتند.

 برخى مردم یمگان مجبور به خوردن علف شده اند
پژواک/ ۲۵جوزا ۱۳۹۴ برخى مردم ولسوالى یمگان بدخشان به علت قلت موادغذایى، علف میخورند؛ صدها خانواده بیجا گردیده و با بسته شدن مکاتب، هزاران شاگرد از درس بازمانده اند. ولسوالى یمگان ١٠روز قبل به دست طالبان سقوط کرده و مسوولان امنیتى، آن را یک عقب نشینى تاکتیکى خوانده اند. این وضعیت، باعث قلت موادغذایى وبلند رفتن قیمت آن گردیده و مردم را با مشکل جدى دست به گریبان ساخته است.

 انتخابات
فیفا اصول اساسی اصلاحات انتخاباتی را ارایه کرد

۸صبح/ ۲۷ جوزا ۱۳۹۴ موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، روز گذشته «اصول اساسی اصلاحات انتخاباتی» را ارایه کرد. این نهاد نشستی با حضور نمایندگان احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و رسانه‌ها در کابل برگزار کرد و خواستار تطبیق اصلاحات در نظام انتخاباتی شد. نادر نادری، رییس عمومی فیفا در این نشست گفت که افغانستان درس‌هایی از انتخابات‌های گذشته گرفته است که می‌تواند برای پیشرفت ممد باشد. نادری تاکید کرد: «درس‌های تلخ انتخابات سال گذشته نباید تکرار شود».

 ولسى جرگه خواستار مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی شد
روزنامه افغانستان/۲۴ جوزا ۱۳۹۴ برخى اعضاى مجلس نمایندگان، در صورت مشخص نشدن تاریخ انتخابات این مجلس بر مشروعیت کار شان تاکید دارند و خواهان اعلام هر چه زودتر تاریخ انتخابات استند. رمضان بشردوست نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان گفت که در صورت مشخص نشدن تاریخ انتخابات، هیچ دلیل قانونى براى ادامه کار این مجلس وجود ندارد.
غنی: “در مورد چگونگی ادامه کار مجلس نمایندگان دادگاه عالی تصمیم می گیرد”

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

افغانستان برای پرهیز از جنجال بیشتر، از خیر استخراج ذخایر مس بگذرد
اطلاعات روز/۲۵ جوزا ۱۳۹۴ افغانستان به خاطر ذخایر دست‌نخورده‌ی طبیعی‌اش با تهدید یک بحران جدی مواجه است. پس از دهه‌ها جنگ و ناامنی،‌ حکومت افغانستان و سرمایه‌گذاران خارجی تأکید دارند که از ذخایر زیر زمینی این کشور استفاده کنند. اما در غیبت حاکمیت نظم و قانون،‌ تهدیدهای جدی در پیش‌رو است.

       جنگ

تلفات هفته گذشته
۳۷ تن در خوست و پکتیا کشته شدند. ٢٠ پلیس در حمله طالبان در هلمند کشته شدند. ۷ طالب در ننگرهار از سوی داعش کشته شدند. هشتادوسه طالب مسلح کشته شدند. ۶۲ شورشی در عملیات های نیروهای افغان کشته شدند. ولسوال نام نهاد طالبان برای صیاد سرپل کشته شد. والی نام نهاد طالبان برای بدخشان با ۱۳ جنگجوی داخلی و خارجی کشته شدند.

 عملیات گسترده‌ی طالبان در ولسوالی کشک کهنه‌‌ی ولایت هرات
اطلاعات روز/ ۲۲ جوزا ۱۳۹۴خبرها از ولایت هرات حاکی است که صبح روز جمعه، بیش از یک‌هزار شورشی طالب حمله‌های گسترده‌‌ای را در ولسوالی کشک کهنه‌ی این ولایت به راه انداخته‌اند. عبدالرسول جمشیدی، یکی از اعضای شورای ولایتی هرات با تأیید این رویداد به صدای امریکا گفته که درگیری میان ‌طالبان و نیروهای امنیتی از صبح دیروز آغاز شد و اکنون در ۲۰ کیلومتری مقر ولسوالی کشک کهنه جریان دارد.

 وزیر داخله: ۱۲ ولایت تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارند
افغانستان/ ۲۲ جوزا ۱۳۹۴ نورالحق علومی، وزیر امور داخله کشور اعلام کرد که در حال حاضر ۱۲ ولایت تحت تهدید بلند امنیتی و ۹ ولایت دیگر تحت تهدید متوسط امنیتی قرار دارند. ولایت‌های هلمند، قندهار، زابل، غزنی و برخی از ولایات شرقی هم سرحد با پاکستان در رده تهدید درجه اول قرار دارند. همچنان ولایت‌های هرات، غور، کاپیسا، بادغیس، فاریاب، پروان و برخی از ولایت دیگر در رده بندی تحت تهدید متوسط امنیتی قرار دارند.

     فرهنگ

مواد درسی دانشگاه‌های افغانستان تجدید می‌شوند
صدای آلمان/ ۲۴ جوزا ۱۳۹۴ وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید برنامه‌هایی را برای اصلاح مواد درسی در دانشگاه‌های این کشور آغاز می‌کند. جزوه‌های کهنه‌ای که در دانشگاه‌های افغانستان تدریس می‌شوند، همواره مورد انتقاد بوده است. در حالی که افغانستان به شدت به کادرهای ورزیده در رشته‌های مختلف نیاز دارد و وزارت‌خانه ها برای پر کردن خلای ظرفیتی، میلیون‌ها دالر را به مشاوران خارجی می‌پردازند اما هنوز دانشگاه‌های این کشور نتوانسته نیروی کار مسلکی و متخصص را تربیه کند.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره. ۱۰۱

پیوست‌ها: