haftb 104

کودکان کار در میانمار
عکس: مارسل کروزه/سازمان جهانی کار/سازمان ملل

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
ایران ۳۱ نفر در عرض دو روز اعدام شدند

مصر تایید حکم اعدام مُرسی نشانه دیگری از نظام درهم شکسته قضایی
۱۶ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: با محکومیت به اعدام رییس جمهور پیشین مُرسی و ۱۰۲ تن دیگر از جمله اعضای ارشد اخوان المسلمین، دولتمردان مصری یک بار دیگر وضع تاسف بار نظام قضایی این کشور را به نمایش گذاشتند. در یکی از دو پرونده امروز، رییس جمهور مُرسی و ۸۰ تن دیگر از اعضا ارشد اخوان المسلمین به خاطر هدایت فرار از زندان در «انقلاب ۲۵ ژانویه» به کمک حماس و حزب الله، به اعدام محکوم شدند.

لیبی شکنجه گسترده در حبس
دیده بان حقوق بشر ۱۷ جون ۲۰۱۵ دولت مورد تایید جامعه بین المللی در لیبی و نیروهای متحد آن در بازداشتگاه های زیر اختیار خود مسؤول حبس های خودسرانه و شکنجه و بدرفتاری های دیگر در سطح گسترده هستند. دیده بان حقوق بشر در ژانویه و آپریل ۲۰۱۵ دسترسی استثنایی به بازداشتگاه های ارتش، وزارت دادگستری و وزارت کشور در البیدا و بن غازی داشت و با ۷۳ زندانی بدون حضور نگهبان گفتگو کرد. بسیاری از زندانیان گفتند که بازجویان زیر شکنجه آنها را وادار به «اعتراف» به جرایم جدی کرده اند. آنها تعدی های دیگری از جمله نبود موازین قضایی، نبود مراقبت پزشکی، محرومیت از ملاقات با خانواده، ندادن اطلاع به خانواده در باره بازداشت و شرایط بد حبس را مطرح کردند. در میان زندانیان کودکان زیر ۱۸ سال دیده می شدند.

آمریکا اخراج به خاطر مواد مخدر خانواده ها را از هم می گسلد
۱۶ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارشی اعلام کرد: هزاران خانواده در ایالات متحده امریکا در سال های اخیر در اثر بازداشت و اخراج به خاطر جرایم مواد مخدر از هم پاشیده اند. گزارش «بهای گزاف: خانواده آمریکایی با اخراج به خاطر جرایم مواد مخدر از هم می پاشند» نشان می دهد که آمریکا چگونه باشندگان قانونی و مهاجران دیگر دارای پیوندهای محکم به خانواده های آمریکایی را به خاطر جرایم مواد مخدر در معرض اخراج قرار می دهد. اغلب این جرایم بسیار قدیمی هستند یا به قدری خفیف هستند که به حبس بسیار کم منجر شده اند یا اصلا به حبس منجر نشده اند. اخراج به خاطر داشتن مواد مخدر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، ۴۳ درصد رشد داشته است.
استرالیا  اتهام پرداخت پول به قاچاقچیان برای بازگرداندن قایق پناهجویان
ایران در اعتصاب کارگران معدن در زرند یک کارگر با شلیک گاز اشک آور پلیس کشته شد

عاملان غیردولتی
یمن چهار خودرو بمبگذاری شده در پایتخت سه مسجد را هدف قرار داد
ایران تجاوز گروهی به دختر یازده ساله کودک کار در تهران

   عدالت

آفریقای جنوبی فرار البشیر: دولت باید برای زیرپاگذاشتن دستور دادگاه پاسخگو باشد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ جون ۲۰۱۵ سرپیچی عمدی دولت آفریقای جنوبی از حکم دادگاه عالی برای جلوگیری خروج رییس جمهور سودان عمر البشیر باعث نگرانی شدید در باره حاکمیت قانون در این کشور است. فدراسیون، مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا (ACJPS) و وکلای حقوق بشری (LHR) بسیار ناراحت هستند که البشیر که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه‏ آفریقا در آفریقای جنوبی به سر می بُرد، با وجود حکم دادگاه، موفق شد بدون دستگیری و انتقال به دادگاه بین المللی جزایی به اتهام جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت، از این کشور خارج شود. عدم اجرای این حکم تاثیر مخرب تری بر اقتدار دادگاه بین المللی جزایی دارد و حقوق قربانیان جنایت های بین المللی در دارفور را نادیده می گیرد. عفو بین الملل نیز در بیانیه ای اعلام کرد: دادن اجازه به البشیر برای فرار از عدالت بی اعتنای کامل به قانون را نشان می دهد.

اعضای دادگاه بین المللی جزایی باید در زمینه عدالت نقش رهبری را به نمایش بگذارند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۵ چندین سازمان بین المللی و آفریقایی جامعه مدنی و حقوق بشری در نامه مشترکی به مناسبت ۲۵امین اجلاس سران اتحادیه‏ آفریقا در آفریقای جنوبی در ۱۵ـ۸ جون ۲۰۱۵ اعلام کردند: دولت های آفریقایی باید گام های مهمی را برای تضمین عدالت در مورد جرایم فاحش بردارند، اما برای این کار نیاز به رهبری است. فدراسیون، کمیسیون بین المللی حقوقدانان (بخش کنیا)، ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، دیده بان حقوق بشر از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

گینه کُناکری اعلام جرم علیه یکی از اعضای پیشین ارتش به اتهام ارتکاب جرم در اردوگاه گردان امنیتی ریاست جمهوری
۱۰ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان حقوق بشر و حقوق شهروندان گینه، انجمن قربانیان، والدین و دوستان ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۹ اعلام کردند که از پیشرفت اساسی در پرونده کشتار ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹ خشنود هستند. یکی از اعضای پیشین ارتش به اتهام مسؤولیت در شکنجه تظاهرکنندگانی که در پی کشتار در ورزشگاه در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹ خودسرانه در اردوگاه کوندرا زندانی شده بودند، دستگیر و به دستور قاضی مسؤول زندانی شده است. کمیسیون بین المللی تحقیق مسؤول جرایم ارتکابی در ۲۹ سپتامبر به این نتیجه رسیده بود که در واقع ده ها نفر دستگیر و چندین روز یا هفته در بازداشتگاه های مختلف حبس و شکنجه شده بودند. در بعضی از این اردوگاه ها، زنان روزها در بازداشت به سر برده و بارها مورد تجاوز و دیگر خشونت های جنسی قرار گرفته بودند.

کامرون سازمان ملل حبس لیدین ین ایوم را خودسرانه دانست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جون ۲۰۱۵ در پی ارایه شکایت سازمان ما در ۱۳ جون ۲۰۱۴، گروه تحقیق سازمان ملل در باره حبس های خودسرانه به تازگی رای خود را در باره خودسرانه بودن حبس خانم لیدین ین ایوم را صادر کرد.

       حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا تداوم حبس آلبرت وودفاکس بی عدالتی را بر رنج شدید می افزاید
۱۲ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: تداوم حبس آلبرت وودفاکس که مدت طولانی رنج کشیده، بی عدالتی بیشتری را بر مردی تحمیل می کند که چندین دهه در سلول انفرادی در رنج بوده است. روز ۹ جون، دادگاه فدرال دستور آزادی فوری آلبرت وودفاکس را صادر کرد و مقامات ایالتی را از امکان محاکمه دوباره او ممنوع کرد. مقامات ایالتی اعتراض کردند و امروز دادگاه بخش ۵ تصمیم گرفت آلبرت وودفاکس را تا زمان رسیدگی به تجدید نظر در حبس نگه دارد. رییس بخش آمریکای عفو بین الملل گفت: «او ۴۳ سال در زندان گذرانده است و باز هم با مانعی در برابر آزادی روبرو است.» محکومیت آلبرت وودفاکس در سه مورد جداگانه نیز لغو شده است.

بریتانیا زمان اصلاح قوانین «غیردمکراتیک» مراقبت فرارسیده است
دیده بان حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۵ قوانین مراقبت بریتانیا گُنگ، نامفهوم، نالازم و «غیردمکراتیک» هستند. اینها ارزیابی رادیکال ها نیست، بلکه نتیجه گیری بادقت وکیل دادگستری دیوید اندرسون، بازرس مستقل قوانین تروریسم در گزارش دیروز او است. دولت به او ماموریت داده بود این قوانین را از جمله در مورد حریم خصوصی، شفافیت و نظارت بررسی کند. یکی از مهمترین توصیه های پرشمار این گزارش این است که شنود ارتباطات باید با اجازه قضایی باشد و این سیستم جایگزین سیستم کنونی صدور اجازه به وسیله وزرا شود.

ایران حسین رفیعی، عضو شورای فعالان ملی-مذهبی بازداشت شد

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

عراق یک سال گذشت، بحران انسانی باید حل شود
عفو بین الملل ۱۵ جون ۲۰۱۵ یک سال پس از تسخیر موصل به دست داعش، عراق گرفتار بحران انسانی بی سابقه ای شده است. خشونت فرقه گرایانه در این سطح از سال ۲۰۰۷ـ۲۰۰۶ به بعد سابقه نداشته است. پیشروی های داعش با جنایت های جنگی گسترده همراه بوده است. صدها هزار نفر، به طور عمده از اقلیت های دینی و قومی، ناگزیر از ترک خانه و کاشانه و ۲،۸ میلیون تن آواره شده اند. دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای کردستان به دلایل امنیتی و نیز به علل فرقه ای و تبعیض آمیز از عبور بسیاری از آوارگان به مناطق امن جلوگیری کرده اند. شبه نظامیان شیعه که با معافیت از مجازات و خارج از هر چارچوب حقوقی با پشتیبانی دولت و نیروهای آن عمل می کنند، به حمله های انتقامی علیه جوامع اهل سنت دست زده اند و مرتکب کشتار دسته جمعی، آدم ربایی و تخریب روستاها شده اند.

بحران جهانی پناه جویان: توطئه بی اعتنایی
۱۵ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل گزارشی با عنوان بحران جهانی پناه جویان: توطئه بی اعتنایی منتشر کرد که از لبنان تا کنیا، و از دریای آندامان تا دریای مدیترانه را در برمی گیرد. این گزارش واکنش جهانی به یکی از بزرگترین مشکلات قرن بیست و یکم را ضروری می داند. واکنش های کنونی به شکست منجر می شوند و تلفات انسانی بسیار بیشتر از درگیری های مسلحانه است. تغییر در نوع واکنش ضروری است. عفو بین الملل پیشنهادی برای تغییر اساسی سیستم حمایت از پناه جویان و تقسیم مسؤولیت در میان دولت ها را مطرح می کند. عفو بین الملل همچنین در آستانه روز جهانی پناه جویان (۲۰ جون) اعلام کرد: با کوتاهی از عرضه حمایت بشردوستانه، رهبران جهان میلیون ها تن از آوارگان را به زندگی غیرقابل تحمل و هزاران تن را به مرگ محکوم کرده اند.

بحران جهانی پناه جویان به آمار و ارقام
عفو بین الملل ۱۵ جون ۲۰۱۵ بیش از ۵۰ میلیون تن به زور آواره شده اند. ۸۶ درصد از پناه جویان جهان در کشورهای در حال توسعه هستند. بیش از ۳ میلیون تن از پناه جویان سوری فقط در لبنان و ترکیه به سر می برند. بیش از ۵۰ درصد جمعیت سوریه آواره است. ۴ میلیون تن از جمعیت آن از کشور فرار کرده است. ۹۵ درصد آواره های سوری در ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر به سر می برند. یک نفر از هر پنج تن جمعیت لبنان آواره سوری است. هر آواره در لبنان در ماه ۱۹ دلار کمک غذایی دریافت می کند. این مبلغ در سال ۲۰۱۴ سی دلار بود و به علت کمبود بودجه کاهش یافت. بیش از ۸۰ درصد آوارگان سوری در اردن زیر خط فقر اردن زندگی می کنند. ۳۳ درصد کسانی که امسال با کشتی از طریق مدیترانه به اروپا می رسند سوری هستند. تا ۳۱ مه ۲۰۱۵، ۱۸۶۵ تن در تلاش برای عبور از مدیترانه جان خود را از دست داده بودند. در سال ۲۰۱۴ که عملیات دریایی ماره نوستروم هنوز در جریان بود، ایتالیایی ها ۱۶۶۰۰۰ تن را نجات دادند. شمار آوارگان در آفریقای جنوب صحرا ۳ میلیون تن برآورد می شود که از درگیری در کشورهایی مثل سودان جنوبی، سومالی و جمهوری مرکزی آفریقا می گریزند…

اتریش شرایط طاقت فرسای گروهی پناهجو

۴۰۰ میلیون تن در جهان به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند
دیده بان اشتباهات بشر ۱۳ جون ۲۰۱۵ بنا به گزارشی که سازمان بهداشت جهانی و گروه بانک جهانی منتشر کرده اند، در حدود ۴۰۰ میلیون تن به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند و ۶ درصد از مردم در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط به علت هزینه زیاد بهداشتی در فقر شدید به سر می برند.

کره شمالی خشکسالی خطر قحطی را افزایش داده است

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

شاخص صلح جهانی: ۲۰۰ هزار کشته و ۵۰ میلیون آواره در سال ۲۰۱۴
گزارش سالانه زرادخانه‌های اتمی جهان
طرح پنتاگون برای ارسال سلاح سنگین به شرق اروپا
واکنش روسیه به استقرار سلاح‌‌های سنگین آمریکا در اروپای شرقی
روسیه ۴۰ موشک قاره‌پیما به زرادخانه هسته‌ایش اضافه می‌کند
هشدار درباره خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی جهان

ایران گزارش تکان دهندۀ “فارس” از بیابان شدن کشور

   دفاع از حقوق بشر

اپلیکیشنی برای گزارش جنایت علیه بشریت

فدراسیون حذف اسراییل را از فهرست سالانه سازمان ملل در باره ناقضان فاحش حقوق کودک محکوم می کند
۱۲ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در فلسطین و اسراییل تسلیم دبیر کل سازمان ملل در برابر فشار و حذف اسراییل از فهرست طرف هایی که کودکان را می کشند یا مجروح می کنند، در گزارش سالانه مربوط به کودکان در جنگ را محکوم می کنند. این گزارش که نماینده ویژه دبیر کل در امور کودکان در درگیری های مسلحانه آن را تهیه کرده، اطلاعاتی در باره تاثیر درگیری مسلحانه بر کودکان در سال ۲۰۱۴، از جمله درگیری در غزه ارایه می کند. بنا به این گزارش، در عملیات نوار غزه در تابستان ۲۰۱۴ بیش از ۵۴۰ کودک فلسطینی به دست ارتش اسراییل کشته و ۲۹۵۵ کودک دیگر مجروح شدند. گزارش همچنین به تعدی های حماس و مسؤولیت آن در کشتن دست کم یک کودک اسراییلی و مجروح کردن دست کم شش کودک می پردازد.

آذربایجان مدال طلای سرکوب در آستانه بازی های باکو
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۵ در آستانه بازی های اروپایی در باکو، دولت آذربایجان به بی اعتنایی به فراخوان های بین المللی برای آزادسازی مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران زندانی ادامه می دهد. سرکوب جامعه مدنی، سازمان های غیردولتی و روزنامه نگاران به ویژه در سال گذشته با نزدیک تر شدن بازی ها افزایش یافته است. نتیجه این سرکوب شدید دستگیری و حبس خودسرانه چندین روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر به اتهام های ساختگی است، از جمله: لیلا یونس، عضو مجمع عمومی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، عارف یوسونوف، انتقام علی اف، رسول جعفراف، خدیجه اسماعیلوا، هلال ممدوف، انار ممدلی و رئوف میرقادراف.

آذربایجان اگر نمی توانید بر آنها پیروز شوید، زندانیشان کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: پرونده قضایی علیه مدافع حقوق بشر برجسته و بنیانگذار کمپین «ورزش در حمایت از حقوق بشر» رسول جعفر اف دستکاری شرم آور دولتمردان آذربایجان را در نظام حقوقی و قضایی برای ساکت کردن مخالفان و فلج کردن جامعه مدنی در آستانه بازی های اروپایی را نشان می دهد. رسول جعفر اف در ۱۶ آپریل ۲۰۱۵ به اتهام های ساختگی مثل «فعالیت اقتصادی غیرقانونی»، «فرار از مالیات»، «سوءاستفاده از مقام»، «اختلاس» و «جعل» شش سال و نیم زندان محکوم شد.

آذربایجان باکوی واقعی ۲۰۱۵: با بازی از حقوق بشر حمایت کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جون ۲۰۱۵ به مناسبت اولین بازی های اروپایی در باکو (۲۸ـ۱۲) در آذربایجان، فدراسیون بازی ویدیویی اینترنتی با عنوان باکوی واقعی ۲۰۱۵ را به راه انداخته تا حبس خودسرانه ده ها کنشگر به خاطر استفاده از آزادی بیان را محکوم کند. این بازی به زبان های انگلیسی، فرانسوی و روسی در دسترس است و برای کاربران امکان رقابت در رشته های مختلف ورزشی مشابه بازی های واقعی اروپایی را فراهم می کند.

مصر از سرگیری سرکوب علیه گروه های مستقل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ جون ۲۰۱۵ ده سازمان بین المللی حقوق بشری امروز اعلام کردند: دولتمردان مصر به فشار بر سازمان های مستقل که از خارج کمک مالی می گیرند یا از سیاست های دولت انتقاد کرده اند، افزوده اند. روز ۹ جون ۲۰۱۵، ماموران دولتی به دستور یک قاضی که بر پرونده ۴ ساله علیه سازمان های غیردولتی بین المللی نظارت دارد، به دفاتر انستیتو مطالعات حقوق بشر قاهره رفتند و خواستار اسناد مربوط به ثبت، قرارداد تاسیس، اساسنامه، بودجه، حساب های مالی و قراردادهای تمویل در چهار سال گذشته شدند. آنها پیشتر به دفاتر آکادمی دمکراتیک مصر رفته بودند. چهار تن از کارکنان این آکادمی از سفر به خارج منع شده اند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و شبکه اروپایی حقوق بشر در مدیترانه از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

برگزاری نشست در پارلمان اروپا: سیاست های ضدبحران اتحادیه‏ اروپا و مشکلات حقوق بشر در اروپا
۱۵ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ائتلاف حزب های سبر و احزاب مردم اروپا در روز ۲۳ جون ۲۰۱۵ میزبان نشستی عمومی با عنوان بالا خواهند بود. در این نشست که نمایندگان اتحادیه‏ اروپا، کارشناسان و نمایندگان جامعه مدنی حضور خواهند داشت، تاثیر سیاست های واکنش به بحران اقتصادی و مالی بر حقوق بشر در سراسر اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این نشست، گزارش اخیر فدراسیون «تنزل سطح حقوق بشر: بهای ریاضت اقتصادی در یونان» که در دسامبر ۲۰۱۴ در پی دیدار حقیقت یابی از این کشور منتشر شد به حاضران عرضه خواهد شد. هدف از این نشست به ویژه بررسی نقش اتحادیه‏ اروپا در تدوین و اجرای سیاست هایی است که تاثیر منفی بر حقوق بشر داشته اند و سازگاری آن سیاست ها با تعهدات اروپا بر اساس حقوق بین المللی و اروپاست.

سازمان ملل دفاع از جهانشمولی حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ جون ۲۰۱۵ تمام حقوق بشر جهانشمول، تفکیک ناپذیر، به هم پیوسته و به هم مرتبط هستند (اعلامیه و برنامه عمل وین، بند ۵). با وجود این، ۶۷ سال پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، ۴۹ سال پس از تصویب دو میثاق اصلی بین المللی (میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)، و ۲۲ سال پس از کنفرانس جهانی حقوق بشر و تاسیس دفتر کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل، حقوق بشر جهانشمول در همان مجمعی زیر حمله است که قرار است راهبر ترویج و حمایت از آن باشد، یعنی در شورای حقوق بشر سازمان ملل. در چند سال گذشته، شاهد حمله به حقوق زنان و گروه های آسیب پذیر همچون دگرباشان جنسی، برابری جنسیتی و آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهمایی صلح آمیز  بوده ایم. این حمله ها هماهنگ شده و بخشی از برنامه جامع دولت هایی هستند که می کوشند جامعه مدنی را خفه و از پیشرفت اجتماعی جلوگیری کنند. فدراسیون از کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد با یادآوری منظم تعهد دولت ها به حمایت از افراد در مقابل خشونت و تبعیض، استناد به موازین موجود بین المللی، و درهم شکستن روایت های نسبی برای محرومیت افراد از حقوق شان به ویژه زنان و دگرباشان جنسی، با این حمله ها مقابله کنند.

آفریقای جنوبی باید در مسایل اصلی نقض حقوق بشر هدایت اتحادیه‏ آفریقا را به عهده بگیرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۵ عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، و جاکوب وان گاردرن، رییس وکلای حقوق بشری، در مقاله مشترکی که در روزنامه گاردین و میل در روز ۶ جون ۲۰۱۵ منتشر شد، نوشتند: میزبانی آفریقای جنوبی در بیست و پنجمین اجلاس سران اتحادیه‏ آفریقا نه تنها افتخار است بلکه مسؤولیت بزرگی را برای توجه به مهمترین مسایل حقوق بشری و بشردوستانه قاره را به همراه می آورد. وضعیت بحرانی در بروندی، درگیری در سودان و سودان جنوبی، از جمله مسایلی هستند که در باره وضع غیرنظامیان گرفتار خشونت ایجاد نگرانی می کنند. قتل های فراقضایی و سقوط حاکمیت قانون در این کشورها آرمان اتحادیه‏ آفریقا برای رسیدن به قاره «صلح و امنیت» در ۲۰۶۳ را به تمسخر می گیرند.

جمهوری دمکراتیک کنگو کنشگران «فیلیمبی» را آزاد کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ جون ۲۰۱۵ ائتلاف ۱۴ سازمان بین المللی حقوق بشری و ۲۲۰ سازمان حقوق بشری کنگویی امروز اعلام کردند: دولتمردان کنگو باید دو کنشگری را که سه ماه پیش در جلسه جوانان دمکراسی خواه دستگیر شدند، فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند. آنها در کارگاهی که برای آغاز فعالیت در راه تشویق جوانان به فعالیت های صلح آمیز و مسؤولانه مدنی تشکیل شده بود، دستگیر شدند.

بیست و نهمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ جون ۲۰۱۵ آخرین اطلاعات در باره بیست و نهمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل #HRC29 در این ستون به طور منظم به روز می شود.

کنیا آزار اداری علیه سه سازمان حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزار اداری هاکی آفریقا، مسلمانان حامی حقوق بشر و آژانس صلح و توسعه ابراز نگرانی کرد. دو گروه اول خواهان کاربرد اصول قانونی برای مقابله با تروریسم و رعایت حقوق بشر هستند. آژانس صلح و توسعه برای توسعه و مسؤولیت اجتماعی از طریق صلح و ثبات فعالیت می کند. هیات هماهنگی سازمان های غیردولتی تصمیم گرفته پروانه دو گروه اول را لغو کند. گروه سوم نیز در این تصمیم گیری مطرح شده است.

برمه/میانمار ۵۶ گروه سراسر جهان خواهان پایان یافتن فوری تهاجم در شمال شدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ جون ۲۰۱۵ چهار سال پیش در روز ۹ جون ارتش برمه با حمله به ارتش مستقل کاچین قرارداد آتش بس را زیر پا گذاشت. از آن پس، حمله ها و درگیری ها به جنگ مداومی در کاچین و ایالت شمالی شان تبدیل شده است. از حمله سال ۲۰۱۱ به بعد، بیش از ۱۲۰۰۰۰ تن در ایالت کاچین آواره شده و بیش از ۱۰۰۰۰۰ تن در اردوگاه های آوارگان مرزی ساکن شده اند. از جمله این آوارگان، زنان و کودکان و سالخوردگان دارای سوء تغذیه هستند که از اکتبر ۲۰۱۴ نتوانسته اند به کمک کامل و بدون مانع سازمان ملل و سازمان های بین المللی دیگر دست پیدا کنند. با شروع فصل بارندگی، و نبود دارو، بیماری ها ده ها هزار آواره را تهدید می کنند. دولت برمه از تحرک سازمان های بین المللی بشردوستانه جلوگیری می کند.

امضا دو میلیون شهروند اروپایی علیه قرارداد تجارت آمریکا ـ اروپا
دیده بان اشتباهات بشر ۹ جون ۲۰۱۵ در آستانه رای پارلمان اروپا در باره قرارداد تجارت آمریکا و اروپا، شمار امضاهایی که ابتکار شهروندان اروپا با عنوان «شراکت تجارت و سرمایه گذاری فراآتلانتیک را متوقف کنید» جمع کرده به رکورد تازه ای رسیده است: ۲ میلیون امضا. این تعداد دو برابر شمار ضروری برای هر ابتکار شهروندان اروپایی است و در ۱۴ کشور جمع آوری شده که آن هم دو برابر تعداد لازم برای واکنش رسمی کمیسیون اروپا و رسیدگی در پارلمان اروپا است.

ایران انجمن بین المللی قلم خواستار آزادی مصطفی عزیزی، داستان نویس و فیلم ساز، شد

    زنان

ترکیه انتخابات افزایش زنان نماینده را نوید می دهد، اما پیشرفت بیشتر ضروری است
نهاد زنان سازمان ملل ۱۲ جون ۲۰۱۵ در پی انتخابات ۷ جون ۲۰۱۵، پارلمان ترکیه به زودی بیشترین شمار زنان نماینده در تاریخ خود را پذیرا خواهد شد. بنا به برآوردهای اولیه، شمار زنان انتخاب شده از ۷۹ به ۹۸ افزایش یافته است. این تعداد پیشرفت مهمی است اما هنوز از هدف مورد توافق فاصله زیادی دارد. زنان اکنون ۱۷،۸ درصد ۵۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارند که بسیار پایین تر از میزان برابر یا حتا متوسط جهانی ۲۲ درصد است. این میزان حتا از ۳۳ درصد مورد درخواست سازمان های جامعه مدنی زنان پایین تر است. از ۳۷ ـ از مجموع ۸۱ ـ استان هیچ نماینده زن انتخاب نشده است. نابرابری جنسیتی مشکلی ادامه دار است. بر اساس شاخص شکاف جنسیتی جهانی ۲۰۱۴ مجمع جهانی اقتصاد، ترکیه در میان ۱۴۲ کشور در ردیف ۱۲۵ قرار دارد. در رده بندی توانمندی سیاسی، ترکیه در ردیف ۱۱۳ قرار دارد.

بحرین محکومیت و تداوم آزار قضایی خانم غاده جمشیر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از محکومیت و تداوم آزار قضایی علیه خانم غاده جمشیر، رییس کمیته درخواست های بانوان، که برای حقوق و کرامت زنان در دادگاه های خانواده شریعت فعالیت می کند، خبر داد. شعبه سوم دادگاه بدوی کیفری در روز ۹ ژوئن، خانم جمشیر را به اتهام افترا از طریق پیام های توییتری در انتقاد از فساد در مدیریت بیمارستان ملک حمد ـ که اعضای خانواده حاکم اداره می کنند ـ به یک سال و هشت ماه زندان محکوم کرده است. او در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ خودسرانه دستگیر و بیش از سه ماه در حبس مانده بود.

ایران وکیل مدافعِ فرقدانی به علت دست دادن با موکل خود، سه روز بازداشت و سپس آزاد شد
ایران صدها هزار زن سرپرست خانوار در ایران بدون کار، درآمد و بیمۀ تأمین اجتماعی

ایران ـ ورود زنان به ورزشگاه:
–        فدراسیون جهانی والیبال: وضعیت حضور زنان در مسابقات را زیرنظر داریم
–        فرمانده پلیس: در ممانعت از حضور زنان در استادیوم و جلوگیری از کنسرت به وظیفه عمل می‌کنیم
–        تجمع گروه انصار حزب‌الله در مخالفت با حضور زنان در سالن والیبال
–        ورود کلیه بانوان به سالن مسابقه والیبال ایران – آمریکا ممنوع شد

ایران مینو مرتاضی لنگرودی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی به شش سال حبس محکوم شد
مصر انگیزه اصلی من آزادی زنان است: گفتگو با “شریف شوباشی” روزنامه نگار

    کودکان

سازمان ملل: فراخوان برای آموزش در روز جهانی مبارزه با کار کودک
۱۲ جون ۲۰۱۵ سازمان ملل اعلام کرد که در روز جهانی مبارزه با کار کودک در سال ۲۰۱۵ از جامعه بین المللی خواهد خواست برای مبارزه با کار کودکان در آموزش کیفی سرمایه گذاری کند. به گزارش سازمان جهانی کار، در حدود ۱۶۸ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان کار می کنند، بسیاری به طور تمام وقت و بیش از نیمی از آنها در شرایط خطرناک. منطقه آسیا ـ اقیانوس آرام بیشترین تعداد کودکان کار را دارد: ۷۸ میلیون. منطقه آفریقای جنوب صحرا بالاترین درصد کودکان کار را دارد: ۲۱ درصد که برابر با ۵۹ میلیون تن است.

    فرهنگ و اندیشه

تاجیکستان مرز جدید جهاد
اسراییل اعتراضات جامعه هنری
آلمان یک اثر هنری: تدفین پناهجویان غرق‌شده در برلین
ایران محمد شیروانی در اقدامی اعتراض‌آمیز، همه فیلم‌هایش را روی سایتش حراج کرد
یمن یونسکو تخریب بخشی از آثار تاریخی را محکوم کرد

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز خبر سازمان ملل، نهاد زنان سازمان ملل

شماره ۱۰۴ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: