زنان-690x259

zan 100

صد هفته با رویدادهای مربوط به زنان

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

۲۰۰ زن در هائیتی مورد سوء استفاده جنسی کلاه آبی‌های سازمان ملل قرار گرفته‌اند
رادیو زمانه  ۱۶ جون ۲۰۱۵ آسوشیتدپرس که این گزارش درونی سازمان ملل را به‌دست آورده، می‌نویسد این نشان‌دهنده آن است که سوء استفاده از زنان توسط کلاه آبی‌های سازمان به‌ندرت درز می‌کند. پیش‌نویس این گزارش به این پرسش می‌پردازد که چگونه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل با موضوع سوء استفاده از زنان روبه‌رو شوند. نسخه نهایی گزارش سازمان ملل قرار است در همین ماه ژوئن منتشر شود.در حال حاضر حدود ۱۲۵ هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل در جهان در مأموریت‌ به‌سر می‌برند.

 افغانستان مردان تفنگدار در  روز مادر، گلوی یک زن را بریدند
افزایش میزان تجاوز جنسی به زنان در مناطق ناامن کندز

 بحرین محکومیت و تداوم آزار قضایی خانم غاده جمشیر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از محکومیت و تداوم آزار قضایی علیه خانم غاده جمشیر، رییس کمیته درخواست های بانوان، که برای حقوق و کرامت زنان در دادگاه های خانواده شریعت فعالیت می کند، خبر داد. شعبه سوم دادگاه بدوی کیفری در روز ۹ ژوئن، خانم جمشیر را به اتهام افترا از طریق پیام های توییتری در انتقاد از فساد در مدیریت بیمارستان ملک حمد ـ که اعضای خانواده حاکم اداره می کنند ـ به یک سال و هشت ماه زندان محکوم کرده است. او در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ خودسرانه دستگیر و بیش از سه ماه در حبس مانده بود.

 بنگلادش تغییر آب و هوا دختران را وادار به ازدواج زودهنگام می کند
زنان و قوانین در جوامع مسلمان ۹ جون ۲۰۱۵ سانجیتا در باره احساسش نسبت به ازدوجش حرف چندانی برای گفتن ندارد، شاید به این دلیل که ۱۰ سال دارد. او ۱۸ روز پیش با پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله ای ازدواج کرده که در کارخانه تولید پوشاک در داکا و  نیز به عنوان درشکه کِش کار می کند. مادرش مریم (این اسم و نام سانجیتا مستعار هستند) حرف هایی دارد: من پسری ندارم که از من و شوهرم مراقبت کند. ما پا به سن گذاشته ایم و مرتب مریض می شویم. شوهرم می گوید: «هر آن ممکن است بمیرم. پیش از مرگ، می خواهم وظیفه ام را در قبال دخترم انجام بدهم.» ازدواج دختران در بنگلادش پیش از ۱۸ سالگی ممنوع است و پدران یا کسان دیگر که ترتیب چنین ازدواجی را بدهند مستوجب مجازات کیفری هستند. اما مریم می گوید: «ما سواد زیادی نداریم و از این قوانین سر در نمی آوریم.»

 ایران مینو مرتاضی لنگرودی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی به شش سال حبس محکوم شد
کلمه ۱۳ جون ۲۰۱۵ به گزارش خبرنگار کلمه، قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب که در صدور احکام سنگین برای فعالان مدنی سابقه دار است، این بار مینو مرتاضی فعال ملی مذهبی را به شش سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و مدنی محکوم کرد. پنج سال از حبس خانم مرتاضی به اتهام اجتماع و تبانی به خاطر راه اندازی شورای فعالان ملی مذهبی و یک سال دیگر برای تبلیغ علیه نظام به دلیل سیاه نمایی عنوان شده است.

ایران وکیل مدافع آتنا فرقدانی، هنرمند و فعال حقوق کودکان بازداشت شد
رادیو فرانسه فارسی ۱۶ جون ۲۰۱۵ آتنا فرقدانی، هنرمند و فعال حقوق بشر، بدلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز مدنی، به ١٢ سال و ٩ ماه حبس محکوم شده است. این فعال حقوق بشری، چندی پیش، به هنگام مرخصی از زندان اقدام به انتشار یک ویدئو بر روی شبکه های اجتماعی نمود و در آن به افشاگری نسبت به وضعیت نامناسب بند زنان در زندان نمود.
ایران وکیل مدافعِ فرقدانی به علت دست دادن با موکل خود، سه روز بازداشت و سپس آزاد شد

 ایران روایت دختر ایرانی که تحریم شده است!
خبرگزاری مهر ۱۶ جون ۲۰۱۵ ماجرای تحریم دانشجویان ایرانی دانشگاه «علوم و فناوری نروژ» وارد فاز جدیدی شده است. یکی از این دانشجویان امروز به نروژ می‌رود تا شکایت خود را در دادگاه این کشور دنبال کند. مجله مهر: ماجرا از جایی شروع شد که چند دانشجوی ایرانی دانشگاه علوم و فناوری نروژ از دانشگاه اخراج شدند. البته این اتفاق به ضرر این کشور تمام شد؛ چرا که دانشجویان ایرانی این اقدام دولت نروژ را بی‌جواب نگذاشتند. یکی از این دانشجویان«حمیده کفاش»، دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه نروژ بود که سال گذشته به بهانه تحریم، از درس خواندن در این دانشگاه محروم شد.

   دفاع از حقوق بشر

بیست‌و‌پنجمین نشست اتحادیه آفریقا و تأکید بر توان‌افزایی زنان
مهرخانه  ۱۴ جون ۲۰۱۵ تم و موضوع اصلی امسال در چارچوب اتحادیه آفریقا «سال توان‌افزایی زنان و تحقق توسعه در آفریقا» (۱) است. این موضوع به‌منظور مشارکت‌دادن تمامی ارکان دولتی تا بالاترین سطوح سیاسی و دولتی در موضوع توان‌افزایی زنان انتخاب شده است. یکی از اهداف اصلی رییس نهاد زنان ملل‌متحد برای حضور و شرکت در این اجلاس، تأکید و تبیین ارتباط میان توان‌افزایی و برابری جنسیتی است که البته به‌نظر می‌شود لااقل در بخشی حیطه‌ها، در تعارض جدی با حقوق بشر زنان قرار دارد.

 هند نشست «شهر امن برای زنان» برگزار شد
مهرخانه ۱۳ جون ۲۰۱۵  در اوایل قرن نوزدهم، حدود ۴۲٫۹ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کردند؛ در حالی‌که در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۵۴ درصد و تا سال ۲۰۱۳ این آمار، ۶۰ درصد تخمین زده شده است. حال این افزایش روند شهرنشینی چه تأثیری بر زنان خواهد داشت؟ این سؤالی است که توسط مدیر اجرایی نهاد زنان ملل‌متحد در نشست راهبردی پروژه «شهرهای امن» نهاد زنان ملل‌متحد (۱) مطرح شد. این نشست با عنوان «شهرهای امن برای زنان و دختران- اجرای ضرورت‌ها» (۲) در ماه اخیر در شهر دهلی‌نو برگزار شده است. مدیر اجرایی نهاد زنان ملل‌متحد در اظهارات خود در این نشست تصریح داشت که هیچ شهری نمی‌تواند به توسعه و پیشرفت برسد، مگر آن‌که نیمی از جمعیت آن از امنیت و زندگی عاری از خشونت برخوردار نباشند.

 مصر «انگیزه اصلی من آزادی زنان است»
رادیو زمانه ۱۵ جون ۲۰۱۵ « زنان باید آزادی و حق انتخاب نوع پوشش شان را داشته باشند تا بتوانند تصمیم بگیرند که می خواهند حجاب داشته باشند یا خیر. پوشش حجاب از طریق وضع قانون یا اجبار توهین آشکاری به دین ماست.

 ایران صدها هزار زن سرپرست خانوار در ایران بدون کار، درآمد و بیمۀ تأمین اجتماعی

 ایران ـ ورود زنان به ورزشگاه:
ایران روحانیان خطاب به رهبر ایران: مانع ورود زنان به ورزشگاه‌ها شوید
رادیو زمانه ۱۶ جون ۲۰۱۵  شماری از طلبه‌های ایران از آیت‌الله خامنه‌‌ای خواسته‌اند تا جلوی «سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی» بگیرد. آنها از رهبر ایران و مراجع تقلید خواسته‌اند تا «مدافع شریعت ناب محمدی» باشند.

       کودکان

ایران ۲۵ هزار کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله ایرانی از همسران خود جدا شده‌اند
رادیو زمامه ۱۳ جون ۲۰۱۵ یک مقام سازمان تأمین اجتماعی ایران خبر داده که در ایران ۲۵ هزار کودک ۱۰ تا ۱۴ ساله وجود دارد که از همسران خود جدا شده‌اند.۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرندخبرگزاری کار ایران (ایلنا) شامگاه جمعه ۲۲ خرداد به نقل از فرشید یزدانی، دبیر شورای برنامه ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی گزارش داد که آمار نگران کننده‌ای در خصوص ازدواج کودکان در سن پایین‌تر از سن قانونی در ایران وجود دارد.

 سه میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر هستند
پژواک ۱۶ جون ۲۰۱۵ وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان در کشور، می گوید که حدود سه میلیون کودک در معرض خطر قرار دارند. نسرین اوریاخیل، این موضوع را امروز در نشستی که با عنوان”بیائید با تجدید تعهد در عمل، به کار شاقه اطفال خاتمه دهیم” در کابل برگزار شد، بیان کرد.

 افغانستان ۸۲  دختر در هرات و بدخشان افغانستان ‘مسموم’ شدند
بی بی  سی  فارسی  ۱۳ جون ۲۰۱۵ منابع محلی در ولایت‌های هرات و بدخشان افغانستان از مسمومیت ۸۲ دانش‌آموز دختر خبر داده‌اند.محمدرفیق شیرزی، مسئول مطبوعاتی بیمارستان هرات به بی‌بی‌سی گفت که ۵۰ تن از این دختران در ولایت هرات مسموم شده اند.آقای شیرزی افزود که دختران مسموم شده شاگردان مکتب استقلال در منطقه “باغ دشت” در حومه شهر هرات هستند.

 ایران  بررسی حمایت های اجتماعی از کودکان کار
مهر ۱۵ جون ۲۰۱۵ ، مطالعات گسترده در حوزه کار کودک نشان داده است که فقر پایدار و کسری درآمد، چگونه خانواده ها را در مقابل پدیده کار کودکان آسیب پذیر می کند از سوی دیگر تجارب جهانی در کشورهای مختلف حاکی از آنست که نقش حمایت اجتماعی و به ویژه نقش سطوح مختلف حمایت های اجتماعی در چارچوب مقابله با پدیده کار کودکان بسیار تاثیر گذار بوده است.

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان وزیر امور زنان: زنان مصونیت اجتماعی ندارند
۸ صبح ۱۶ جون ۲۰۱۵ همزمان با گرامیداشت از بیست‌وچهارم جوزا، روز مادر در افغانستان، مقام‌های وزارت امور زنان می‌گویند که زنان در این کشور از نگاه اجتماعی مصونیت ندارند و در هنگام کاریابی با «انگیزه‌های غیرکاری» مواجه می‌شوند. دلبر نظری وزیر امور زنان، در نخستین روز کنفرانس سه‌روزه «زنان، صلح، ایثار و اعتمادسازی» که توسط این وزارت با اشتراک‌ ده‌ها تن از مسوولان دولتی و غیردولتی به مناسبت روز مادر برگزار شده است، گفت که دولت افغانستان باید مساله تامین امنیت زنان را در نظام امنیتی به‌طور جداگانه مورد مطالعه قرار دهد..

 مراکش ممنوعیت سقط جنین: پذیرش واقعیت
قنطره ۱۶ جون ۲۰۱۵ طرح هایی برای آزادتر کردن قوانین سقط جنین در دست است. بعضی از سازمان های حقوق زنان از پیش نویس اولیه اصلاحات که وزرای دادگستری، امور دینی و حقوق بشر ارایه کرده اند، به شدت انتقاد کرده اند. اما پزشکان با احتیاط ابراز خوش بینی می کنند. معلوم نیست چه تعداد از زنان در مراکش به سقط جنین غیرقانونی دست می زنند، چون تاکنون هیچ تحقیقی انجام نشده است. با وجود این، برآوردهایی بر اساس نمونه گیری های تصادفی و داده های تجربی سازمان جهانی بهداشت در دست است که بر اساس آنها در سال دست کم ۲۰۰۰۰۰ سقط جنین در مراکش انجام می شود. از آنجا که هزینه انجام سقط جنین به دست پزشکان ـ بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو ـ زیاد است، گمان می رود که از هر پنج زن یک تن به روش های خطرناکتر تن می دهد که اغلب به پیامدهای ناگوار منتهی می شود. به طور میانگین، سالانه ۷۰۰۰ زن مراکشی در نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم سقط جنین به روش های غیرحرفه ای جان خود را از دست می دهند.

 ایرلند او مجرم نیست
عفو بین الملل جون ۲۰۱۵ زمانی که او به بیمارستان می رود، قانون دکتر او را می ترساند. مهم نیست که به او تجاوز شده، که حاملگی  عملی نیست، که سلامتی او در خطر است؛ او نمی تواند در ایرلند به سقط جنین دست یابد. او زنی است که به سقط جنین نیاز دارد. او مجرم نیست (SHE IS #NOTACRIMINAL). سقط جنین غیرقانونی در ایرلند ۱۴ سال زندان دارد. در سال ۴۰۰۰ زن از ایرلند برای سقط جنین خارج می شوند. جریمه حداکثر برای پزشکانی که زنان را در مورد سقط جنین راهنمایی کنند ۴۰۰۰ یورو است. گزارش «او مجرم نیست: تاثیر قانون سقط جنین ایرلند» موارد تکان دهنده ای را ثبت می کند که دولتمردان ایرلند زنان را از مراقبت پزشکی لازم محروم کرده اند تا به زندگی جنین اولویت دهند. قانون اساسی ایرلند در سال ۱۹۸۳ اصلاح و این اولویت به آن افزوده شد.

 عربستان سعودی بررسی مسافرت زنان تنها بدون اجازه ولی
زنان و قوانین در جوامع مسلمان ۹ جون ۲۰۱۵  اداره گذرنامه در حال حاضر سرگرم تدوین مقرراتی است که امکان اجازه زنان بدون اجازه ولی خود را فراهم می کند. سرلشگر سلیمان الیحیی، رییس کل اداره گذرنامه در ریاض، گفت: این مقررات بر اساس دلیل سفر تنظیم می شود نه سن و سال. وزارتخانه های کشور، دادگستری و امور اجتماعی و نهادهای دیگر در فرایند صدور اجازه برای سفر زنان بدون اجازه ولی شرکت دارند. او افزود: اداره گذرنامه از حکم دادگاه در مورد اجازه سفر زنان به خارج یا دریافت گذرنامه و تمدید آن بدون تایید والدین یا ولی شان پیروی می کند. به گفته او: این مقررات مشابه مقررات «کشورهای پیشرفته» است.

 اسپانیا نوریه الیور؛ زنی عاشق ایجاد فن‌آوری‌های نوین
مهر خانه ۱۰ جون ۲۰۱۵ به گزارش مهرخانه، نوریه الیور، دانشمند اسپانیایی دانش‌آموخته MIT (دانشگاه فنی ماساچوست) است. او یکی از چهره‌های زن برتر در عرصه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بوده و تاکنون جوایز متعددی را از آن خود کرده است. نوریه مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته علوم رایانه و مهندسی الکتریک از دانشگاه فنی مادرید (UPM) در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ گرفت و مدرک دکترای خود را از دانشگاه فنی ماساچوست در ۲۰۰۰ دریافت کرد. از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ نوریه پژوهشگر ماکروسافت در واشنگتن بود و در این سال به اسپانیا بازگشت تا شرکت تلفونیکا را راه‌اندازی کند.

 توازن کار- زندگی خانوادگی زنان در کشورهای مختلف/ اینفوگرافی

  فرهنگ و جامعه

ایران ورود زنان به استادیوم و تفسیر حزب الله از اسلام
مدرسه فمینیستی ۱۲ جون ۲۰۱۵  مدرسه فمینیستی: تماشای مسابقات «والیبال» در ورزشگاه ها که به غیر از چند سال اخیر، همیشه برای زنان آزاد بوده است، در این روزها عده ای را غیرتمند و کفن پوش کرده تا جایی که حاضرند برای جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه، دست شان را به خون خواهران شان آلوده کنند! در واقع چند روز پیش عده ای با نام «طلاب حوزه علمیه ایروانی و انصار حزب الله» بیانیه صادر کرده اند که برای جلوگیری از ورود «زنان هرزه» به ورزشگاه روز ۲۹ خرداد در ورزشگاه آزادی، تجمع می کنند!!

 ‘باغ‌های تسلی’؛ از قمصر تا تهران؛ از کودتای رضاخان تا ۲۸ مرداد
بی بی سی ۱۷ جون ۲۰۱۵ “باغ های تسلی” عنوان رمانی است از پریسا رضا که به تازگی توسط انتشارات گالیمار در فرانسه منتشر شده و داستان شخصیت هایی را بین دو کودتا در ایران، یعنی از به قدرت رسیدن رضا خان در سوم اسفند ۱۲۹۹ تا بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲ روایت می کند.

 ایران از موتورسواری یواشکی تا موتورسواری حرفه‌ای
رادیو زمانه ۱۵ جون ۲۰۱۵ بر تپه‌های خاکی هشتگرد در ۴۰ مایلی تهران، موتورسیکلت‌رانی دورهای خطرناک می‌زند. با کلاه کاسکت نارنجی و لباس مشکی، از دور مثل هر موتورسیکلت‌ران دیگری است، اما وقتی نزدیک می‌شود و کلاهش را در می‌آورد، معلوم می‌شود که یک زن است. بهناز شفیعی، زن موتورسیلکت‌ران ایرانی وقتی از موتورش پیاده می‌شود و کلاه از سر درمی‌آورد، نگاه‌ها را به خود خیر می‌‌کند. دیدن یک زن موتورسوار برای ایرانی‌ها تصویر معمولی نیست.

 افغانستان بانوان سره‌میاشت، قهرمان والیبال کابل
۸ صبح ۱۶ جون ۲۰۱۵  تیم والیبال سره‌میاشت به مقام قهرمانی دهمین دوره رقابت‌های والیبال بانوان کابل رسید. در دیدار پایانی این رقابت‌ها دو تیم سره‌میاشت و دانشگاه کاردان رو در روی هم قرار گرفتند که این دیدار با پیروزی سه بر یک تیم سره‌میاشت به پایان رسید. سره‌میاشت و کاردان در مرحله نیمه‌نهایی به ترتیب مقابل تیم‌های شهرداری «الف» و شهرداری «ب» پیروز شده بودند

  سیاست

برای نخستین بار یک زن عضو دادگاه عالی افغانستان معرفی شد
خبرگزاری بخدی ۱۴ جون ۲۰۱۵  گزارش‌ها از ارگ ریاست جمهوری حاکی است که محمد اشرف غنی یک زن را به عنوان عضو شورای عالی دادگاه عالی افغانستان معرفی کرده است. معرفی خانم رسولی به عنوان عضو دادگاه عالی کشور در تاریخ افغانستان بی‌سابقه خوانده شده است. معرفی خانم رسولی به عنوان عضو دادگاه عالی کشور در تاریخ افغانستان بی‌سابقه خوانده شده است.معرفی خانم رسولی به عنوان عضو دادگاه عالی کشور در تاریخ افغانستان بی‌سابقه خوانده شده است. پیش از این هیچ زنی عضویت دادگاه عالی افغانستان را نداشته است. منابعی در ارگ ریاست جمهوری تایید کرده‌اند که انیسه رسولی از سوی محمد اشرف غنی به عنوان عضو شورای عالی دادگاه عالی معرفی شده است.

  دومین والی زن در افغانستان کیست؟
بی بی سی ۱۶ جون ۲۰۱۵ حکومت وحدت ملی افغانستان معصومه مرادی را به عنوان والی ولایت دور افتاده دایکندی معرفی کرده است. اشرف غنی، رییس جمهوری قول داده که سه والی دیگر را هم از میان زنان انتخاب کند. خانم مرادی در رشته مدیریت دکتری دارد. او از ولایت بامیان است و از هفت سال پیش به این طرف با خانواده در کابل زندگی می‌کند.

 ترکیه افزایش تعداد زنان در پارلمان ترکیه؛ دستاورد چهار سال فعالیت نهاد زنان ملل متحد
مهرخانه ۱۳ جون ۲۰۱۵ ، بنا بر گزارش نهاد زنان ملل‌متحد، پارلمان ترکیه در انتخابات اخیر این کشور بیش‌ترین تعداد نمایندگان زن را داشته و تعداد نمایندگان زن از ۷۹ به ۹۸ نفر افزایش یافته است. به این ترتیب زنان از مجموع ۵۵۰ کرسی در پارلمان، ۱۷٫۸ درصد را به خود اختصاص داده‌اند؛ اگرچه از منظر نهاد زنان ملل‌متحد این رقم چندان رضایت‌بخش نیست و باید تا میانگین جهانی ۲۲ درصد افزایش یابد. همچنین هنوز ۳۷ استان از ۸۱ استان ترکیه فاقد نماینده در پارلمان هستند.

 ترکیه انتخابات افزایش زنان نماینده را نوید می دهد، اما پیشرفت بیشتر ضروری است
نهاد زنان سازمان ملل ۱۲ جون ۲۰۱۵ در پی انتخابات ۷ جون ۲۰۱۵، پارلمان ترکیه به زودی بیشترین شمار زنان نماینده در تاریخ خود را پذیرا خواهد شد. بنا به برآوردهای اولیه، شمار زنان انتخاب شده از ۷۹ به ۹۸ افزایش یافته است. این تعداد پیشرفت مهمی است اما هنوز از هدف مورد توافق فاصله زیادی دارد. زنان اکنون ۱۷،۸ درصد ۵۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارند که بسیار پایین تر از میزان برابر یا حتا متوسط جهانی ۲۲ درصد است. این میزان حتا از ۳۳ درصد مورد درخواست سازمان های جامعه مدنی زنان پایین تر است. از ۳۷ ـ از مجموع ۸۱ ـ استان هیچ نماینده زن انتخاب نشده است. نابرابری جنسیتی مشکلی ادامه دار است. بر اساس شاخص شکاف جنسیتی جهانی ۲۰۱۴ مجمع جهانی اقتصاد، ترکیه در میان ۱۴۲ کشور در ردیف ۱۲۵ قرار دارد. در رده بندی توانمندی سیاسی، ترکیه در ردیف ۱۱۳ قرار دارد.

 بیوه ها در شرایط منازعه: عاملان تغییر و صلح سازی
دمکراسی باز ۱۰ جون ۲۰۱۵ رشد بنیادگرایی و منازعه دینی بیوه ها را به جایگاه دارایی منقول تنزل می دهد. نقش اصلی آنها به عنوان پشتیبان خانواده باید در مذاکره برای پیشگیری و حل منازعه در اولویت قرار گیرد. با توجه به نیازهای اساسی و بلندمدت بیوه ها و نقش مهم آنها به عنوان تنها حامی خانواده، به عنوان طرف های اصلی صلح سازی و بازسازی بافت اجتماعی جامعه در کشورها و محیط شان، هیچ گاه نمی فهمم چرا به جایگاه بیوه ها بی اعتنایی می شود، به ویژه در جوامع در حال منازعه یا پس از آن.
مصر انگیزه اصلی من آزادی زنان است: گفتگو با “شریف شوباشی” روزنامه نگار

 روسیه بازگشت اجباری بانوی روسی عضو داعش به مسکو
دری نیوز ۱۱ جون ۲۰۱۵ واروارا کارائولوا، دختر محصل روسی بازداشت شده در سرحد ترکیه و سوریه به همراه پدرش وارد استامبول شد. واروارا کارائولوا در اواخر ماه می بدون واقف ساختن والدین خود به ترکیه پرواز کرد و احتمال میرفت که قصد داشت در سوریه به شبه نظامیان عضو گروه تروریستی موسوم به “دولت اسلامی” یا داعش بپیوندد. واروارا روز ۵ ماه جون هنگام تلاشی برای عبور از سرحد سوریه در ترکیب یک گروه سازمان یافته توسط مقامات ترکیه بازداشت شد. این گروه ۱۸ تبعه روسیه و جمهوری آذربایجان از جمله بازداشت شدگان میباشند.

 افغانستان وزیر امور زنان: آمادگی خود را برای مشارکت در گفتگوهای صلح اعلام می کنیم
خامه پرس ۱۴ جون ۲۰۱۵ وزیر امور زنان افغانستان می‌گوید که حقوق اجتماعی و سیاسی زنان کشور باید حفظ گردد و برای‌شان فرصت داده شود تا در گفت‌گوهای صلح با طالبان اشتراک کنند.دلبر نظری، وزیر امور زنان که امروز(یک‌شنبه ۲۴جوزا) در همایشی به مناسبت گرامی‌داشت از روز مادر صحبت می‌کرد این سخن را گفت.خانم نظری یادآور شد که اشتراک زنان به عنوان نماینده‌گان و مشاوران در گفت‌گوهای صلح باعث اطمینان نصف جامعه می‌شود و حق دارند فعالانه در گفت‌گوهای صلح اشتراک نمایند.

 ایران وقتی “پوشش زنان” به معضلی دیپلماتیک تبدیل می‌شود
دویچه وله ۱۰ جون ۲۰۱۵ پوشش زنان غربی در ایران، زنان ایرانی در غرب و رفتار دیپلماتیک سیاستمداران ایرانی با زنان غربی، ۳۷ سال است که یکی از دغدغه‌های اصلی جمهوری اسلامی است؛ از اوریانا فالاچی گرفته تا ماریچه اسخاکه، نماینده پارلمان اروپا.

  گزارش، پژوهش و کتاب

فرانسه نژاد، کاست و جنسیت
دمکراسی باز ۱۲ جون ۲۰۱۵ موضوع این متن وضعیت پیشینیان مهاجران از کشورهای مستعمره آفریقای شمالی در فرانسه معاصر است. همه می پذیرند که این وضعیت «مشکل ساز» است. نظریه من این است که ما امروز در فرانسه شاهد ایجاد نظامی از کاست های نژادی هستیم. جامعه شناسان و دانشمندان علوم سیاسی در فرانسه ـ چه مارکسیست باشند چه نباشند ـ مفهوم «کاست» را به کار نمی برند. اما به باور من، این مفهوم برای توضیح جایگاه مشخص ستم نژادی در چارچوب نظام طبقاتی تا حدی مفید است. برای این منظور، مفهوم نژادپرستی ناکافی است. در واقع، مفهوم نژادپرستی بر فرایند تاکید می گذارد، ولی در مقایسه با آن، «کاست» نتایج این فرایند را بر اساس ساختار اجتماعی مورد تاکید قرار می دهد. من به این نتیجه رسیده ام که پیشینیان این مهاجران فرایندهای مشابه پیشینیان گروه های دیگر از مهاجران را طی نکرده اند و این مهاجران خودکوچک بینی والدینشان را «به ارث» برده اند.

  ابزارگان اقدام «HeForShe» را دریافت کنید
«مردپشتیبانِ‌زن»  این کتابچه بازی برای راهنمایی اجرای کلی جنبش همبستگی «مردپشتیبانِ‌زن (HeForShe)» تدوین شده است. این کتابچه اطلاعات کلی در باره این کارزار، گام های ساده اجرا و فهرست ابزار و منابع کارزار را در اختیار می گذارد. این ابزارگان برای اجراکنندگان زیر طراحی شده است: نهاد زنان سازمان ملل و نهادهای سازمان ملل و دفاتر کشوری آنها؛ سازمان ها جامعه مدنی و مدافعان برابری جنسیتی و دانشجویان دانشگاه و کالج.

 کوزُوو  بافت پدرسالاری
دمکراسی باز ۱۲ جون ۲۰۱۵  معماری زشتِ پریستینا و امکان ناپذیری لاس زدن جدی در زندگی شبانه کوزُوو هر دو از انحصار قدرت مردان و سوءاستفاده از آن به ضرر زنان ناشی می شود. به زبان آلبانیایی، «دختران شام شیطان و گوشت سگ هستند.» من این جمله را به لطف خویشانم ـ که همگی کوزُوویی هستند ـ یاد گرفته ام. زن آلبانیایی اغلب مرهون رحم و مروت شوهرش و بچه ها مرهون رحم پدرشان هستند. در قلب این انقیاد، ذهنیت مردمحور قرار دارد که از شدت سنت گرایی و مردمحوری بیمارگونه است.

 مونترال گوشه‌هایی از ۱۰ روز راه‌پیمایی «نان و گل سرخ»
بیدارزنی۱۶ جون ۲۰۱۵،  ۲۶ ماه مه ۱۹۹۵ به ابتکار فدراسیون زنان کبک به رهبری فرانسواز داوید، راه‌پیمایی با نام «نان و گل سرخ» آغاز شد. در اصل این حرکت از طرف زنان کارگر نساجی در امریکا در سال ۱۹۱۲ صورت گرفته بود، نان برای سیر کردن شکم و گل سرخ برای کیفیت بهتر زندگی انتخاب شده بود. اما پس از گذشت دهه‌ها سال میسر نشدن خواسته‌ها، همچنان این شعار در دستور کار قرار دارد.

فمینیستم اما سکسیستی فکر می‌کنم!
رادیو زمانه ۱۱ جون ۲۰۱۵ ممکن است با وجود همه باورهای فمینیستی و تلاش‌هایی که برای حقوق برابر زن و مرد می‌کنید، هر از چندگاهی فکرها یا رفتارهایی در تضاد آشکار با باورهای فمینیستی‌‌تان داشته باشید. مهم نیست چقدر از روی حسن نیت، ناخودآگاه و نادانسته یا ناشی از باورهای جمعی و رایج این حرف‌ها را می‌زنید. همیشه این احتمال وجود دارد که چیزی بگویید یا طوری رفتار کنید که به نوعی بازتولید تبعیض جنسیتی و سکسیستی باشد.

کتاب زنان انقلابی منتشر شد!

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:  بی بی سی فارسی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، رادیو زمانه ، بیدار زنی، خبرگزاری مهر، دویچه وله، خامه پرس، دری نیوز، مهر خانه ، ۸ صبح، مدرسه فیمنیستی، خبرگزاری بخدی، مهر، نهاد زنان سازمان ملل، رادیو فرانسه فارسی، عفو بین الملل، طلوع نیوز، خبر انلاین، تلویزیون یک، دموکراسی باز، قنطره، مساوات، HeForShe.

 شماره ۱۰۰ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: