haftb 105

پناه جویان از جنگ، فقر و آزار جان به در بردند، اما از اروپا خیر
عکس: در سامانه اینترنتی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه “گرسنه نگه داشتن مردم؛ تاکتیک جنگی طرف‌های درگیر”

نهادهای دولتی
مصر حکم های اعدام در پی محاکمه های ناعادلانه تایید شد
۱۹ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تایید بیش از ۱۰۰ حکم اعدام، از جمله حکم ریاست جمهوری پیشین محمد مرسی و دیگر رهبران ارشد اخوان المسلمین را به شدت محکوم کرد. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «صدور حکم های دسته جمعی اعدام پس از محاکمه هایی که در آنها موازین قضایی و تعیین ارتکاب فردی جرم رعایت نشده نه تنها وخامت عمومی وضع نظام قضایی در مصر را نشان می دهد، بلکه آن را می توان تهاجمی گسترده با هدایت دولتمردان علیه مخالفان سیاسی و جامعه مدنی مصر دانست.»

آمریکا عقب ماندن هر ۵۰ ایالت از موازین بین المللی در زمینه استفاده پلیس از خشونت مرگبار
عفو بین الملل ۱۸ جون ۲۰۱۵ نُه ایالت و بخش کلمبیا هیچ قانونی در باره استفاده درست از خشونت مرگبار ندارند. قوانین ۱۳ ایالت حتا از تضمین های حمایتی قانون اساسی آمریکا عقب تر هستند. هیچ آمار رسمی در باره مرگ قربانیان وجود ندارد، اما برآوردها بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد در سال است. سیاه پوستان آمریکایی به میزان بی تناسبی قربانی استفاده پلیس از خشونت مرگبار هستند. بر اساس گزارش عفو بین الملل در آمریکا که امروز منتشر شد، هر ۵۰ ایالت آمریکا و نیز بخش کلمبیا در زمینه استفاده پلیس از خشونت مرگبار از موازین بین المللی عقب مانده اند. این گزارش با عنوان  خشونت مرگبار: استفاده پلیس از نیروی کشنده در ایالات متحده امریکا خواستار اصلاحات در سطوح ایالتی و فدرال برای سازگار کردن قوانین با حقوق و موازین بین المللی شده است که بر اساس آنها خشونت مرگبار تنها باید به عنوان آخرین راه و فقط زمانی که برای محافظت از پلیس یا دیگران در مقابل تهدید مرگ یا جراحت جدی ضروری است، مورد استفاده قرار گیرد. گزارش خبری: تمام ایالت‌ها حقوق بشر را نقض می‌کنند.

عربستان سعودی از آغاز سال میلادی ۱۰۰ نفر اعدام شده‌اند
عربستان سعودی شهروندان پاکستان بدون تحقیق و بررسی اعدام می‌شوند
ایران مغازه داران و فروشندگان بهائی تحت فشار برای رعایت نکردن تعطیلات دینی
ایران ۹۲ دختر و پسر در تبریز به دلیل خوردن و آشامیدن بازداشت شدند

عاملان غیردولتی
ایران مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تجمع کردند
گرجستان تهدید به قتل روزنامه نگاران به خاطر انتشار کاریکاتور
آمریکا تیراندازی در یک کلیسای سیاه‌پوستان ۹ کشته بر جا گذاشت

   عدالت

کلمبیا رده های بالای ارتش با اعدام های فراقضایی مرتبط بوده اند
۲۴ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: مدارک زیادی که پیشتر منتشر نشده نشان می دهد بسیاری از ژنرال ها و سرهنگان ارتش کلمبیا در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به طور گسترده و سامان مند در قتل های فراقضایی غیرنظامیان شرکت داشته اند. دادستان ها در مورد دست کم ۳۰۰۰ قتل تحقیق می کنند که نیروهای ارتش زمانی که برای افزایش موفقیت شان در جنگ علیه گروه های مسلح چریکی زیر فشار بوده اند، غیرنظامیان را به قتل رسانده اند و آنها را به عنوان تلفات در جنگ گزارش کرده اند. تاکنون صدها سرباز پایین رتبه و فقط چند سرهنگ محکوم شده اند، ولی هیچ یک از ژنرال ها محکوم نشده اند.

اسراییل/فلسطین گزارش درگیری غزه، گامی اساسی به سوی عدالت برای قربانیان در هر دو طرف
۲۲ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز با انتشار گزارش کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در باره جنگ گفت: قربانیان جنایت های جنگی و دیگر موارد نقض حقوق بین المللی بشردوستانه به دست دو طرف در درگیری مسلحانه ۲۰۱۴ در غزه ممکن است گامی به عدالت نزدیکتر شده باشند. گزارش خبری: سازمان ملل: در جنگ غزه احتمالا هر دو طرف جنایت جنگی مرتکب شده‌اند

       حقوق مدنی و سیاسی

ایران اعدام مرد جوان را متوقف کنید؛ پرونده پر از موارد تردیدآمیز است
۱۹ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت: دولتمردان ایران باید فوری اجرای حکم اعدام احسان شاه قاسمی، مرد ۲۴ ساله، را که پس از محاکمه ای پرایراد به اعدام محکوم شده، متوقف کنند. احسان شاه قاسمی به خاطر زدن علی خلیلی با چاقو در جولای ۲۰۱۱ که سه سال بعد از آن در آپریل ۲۰۱۴ درگذشت به اعدام محکوم شده است. دیوان عالی کشور حکم اعدام او را تایید کرده است، با وجود این که مدرک قطعی در دست نیست که مرگ امیر خلیلی را در اثر ضربه چاقوی او ثابت کند. رییس قوه قضاییه قرار است در چند روز آینده اجرای حکم را تایید کند.

ائتلاف علیه صادرات غیرقانونی تجهیزات مراقبت از اتحادیه‏ اروپا خواست برای حمایت از حقوق بشر مقررات کاربری دوگانه را به روز کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۵ ائتلاف علیه صادرات غیرقانونی تجهیزات مراقبت (CAUSE)، که فدراسیون عضو آن است، بیانیه موضعگیری خود را با عنوان «فرصتی مهم: سازگار کردن فناوری های مراقبت با مقررات کاربری دوگانه اتحادیه‏ اروپا» را منتشر کرد و در آن از اتحادیه‏ اروپا خواست از فرصت برای به روز کردن مقررات کاربری دوگانه استفاده کند تا از صادرات فناوری های مراقبت از اروپا برای استفاده از آنها برای نقض حقوق بشر جلوگیری کند. هدف از پیشنهادهای ائتلاف این است که مقررات کاربری دوگانه ـ که در حال حاضر تحت بررسی و برای تمام کشورهای عضو اتحادیه‏ اروپا الزامی است ـ مقررات عملی برای فناوری های مراقبت را در بگیرد، شفافیت و پاسخگویی را در این صنعت وارد و از پژوهش قانونی امنیتی حمایت کند.

آمریکا فراخوان مشترک برای تحقیق در باره شکنجه
۲۳ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا و عفو بین الملل در نامه ای به دادستان کل آمریکا لورتا لینچ از او خواستند دادستان ویژه ای برای تحقیق در باره شکنجه و موارد دیگر نقض قانون آمریکا در ارتباط با برنامه حبس و بازجویی سیا منصوب کند. این نامه به همراه امضای پشتیبانی ۱۱۱۷۸۸ تن ارسال شد. کمیسیون اطلاعات سنا خلاصه گزارش خود را در این زمینه در ۹ دسامبر ۲۰۱۴ منتشر کرد، اما پس از شش ماه، دولت اباما هنوز هیچ اقدامی برای تحقیق کیفری انجام نداده است.

آمریکا محافظت از زندانیان در برابر خشونت زندانبانان در زندان های شهر نیویورک
دیده بان حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۵ خشونت شدید زندانبانان علیه زندانیان در زندان های شهر نیویورک شرم آور است و پیشینه ای طولانی دارد. مصالحه اعلام شده در باره شکایت ها شاید این خشونت را به پایان برساند. دادستان بخش جنوبی نیویورک در نامه ای به دادگاه موافقت شهر نیویورک در مورد اصلاحات گسترده را اعلام کرده است. او نوشته که برای این کار، هزاران دوربین برای مراقبت، سیاست های تازه در مورد نیروی مورد استفاده، الزام های گزارش دهی و تحقیق و غیره لازم است.

اتیوپی در باره قتل های مشکوک و نقض حقوق بشر تحقیق کنید
۲۳ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل دیروز همزمان با اعلام نتایج انتخابات اعلام کرد: قتل های مشکوک رهبران مخالف و نقض گسترده حقوق بشر علیه اعضای احزاب مخالف در چند هفته اخیر سؤال هایی در باره انتخابات اتیوپی مطرح کرده است. این سازمان همچنین از کوتاهی هیات ناظر بر انتخابات اتحادیه‏ آفریقا و هیات انتخابات ملی اتیوپی در نظارت درست بر رای گیری و گزارش دهی در باره ادعاهای مربوط به تخلف های وسیع پیش و پس از انتخابات ابراز نگرانی کرد.

ارمنستان در باره ادعاهای مربوط به تعدی های پلیس در پی آب پاشی به معترضان و دستگیری آنها تحقیق کنید
۲۳ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت: دولتمردان ارمنستان باید فوری در باره ادعاهای مربوط به استفاده پلیس از خشونت زیاد ـ از جمله پاشیدن آب با لوله ـ برای پراکندن تظاهرکنندگان صلح جو و دستگیری بیش از ۲۰۰ معترض در خیابان های پایتخت ایروان صبح امروز، تحقیق مستقل و کاملی انجام دهند. پلیس ایروان گفت که ۲۳۷ تن را دستگیر کرده است. از روز ۱۹ جو، هزاران تن در تظاهرات علیه افزایش بهای برق در ایروان و شهرهای دیگر تظاهرت کرده اند.

تایلند کمیته سازمان ملل قانون توهین به پادشاه را محکوم کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۵ کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در ملاحظات نهایی خود پس از بررسی گزارش تایلند دیروز اعلام کرد که این کشور باید ماده ۱۱۲ قانون کیفری را اصلاح کند. این کمیته از «تاثیر منفی تفسیر گسترده» قانون بر بهره مندی همگان از حق مشارکت در زندگی فرهنگی ابراز نگرانی کرد.

چین محکومیت فعالان حقوق بشر به زندان به خاطر نشر کتاب در باره دمکراسی
۱۸ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: دولت چین باید تمام اتهام های سه کنشگر حقوق بشر را لغو و آنها را آزاد کند. آنها قرار است به خاطر نشر کتاب هایی در باره دمکراسی و فعالیت به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شوند.

ایران گزارشگران بدون مرز: سپاه وب‌نگاران را سرکوب می‌کند؛ برخی احکام وب‌نگاران «حیرت‌انگیز» است
ایران وکلای متهمان امنیتی در ایران از این پس باید مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند
آمریکا جاسوسی آژانس امنیت ملی از سه رئیس‌جمهور فرانسه

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

«اشغال به خاطر مهاجران»: فدراسیون کارزار فشار بر رهبران اروپا برای نجات مهاجران را به راه انداخت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ جون ۲۰۱۵ رهبران اروپا برای بررسی سیاست تازه مهاجرتی اروپا در روزهای ۲۶ـ۲۵ ژوئن در بروکسل گرد هم خواهند آمد. با در نظر داشتن این موضوع، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با همکاری شماری از سازمان های غیردولتی کارزاری اینترنتی را با عنوان «اشغال به خاطر مهاجران» (Occupy4Migrants#) به راه انداخته است. هدف کارزار: دعوت از کاربران اینترنت برای پیوستن به اعتراض مجازی در بروکسل و انگیختن آنها برای این که از سیاست گذاران اروپایی خواهان حمایت و نجات جان مهاجرانی شوند که می کوشند به اروپا برسند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «تصمیم های این اجلاس سران تاثیر مستقیمی بر زندگی هزاران مهاجر خواهد داشت. احترام به حقوق آنها باید کانون اصلی بحث را تشکیل دهد.»

پُل آری، اسلحه خیر! درخواستی برای سیاست پذیرش پناه جویان و مهاجران
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ جون ۲۰۱۵ برآورد می شود که بیش از ۲۰۰۰۰ تن در ۲۰ سال اخیر جان خود را در مرزهای اروپا از دست داده اند، که از این میان در حدود ۲۰۰۰ تن از ابتدای ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه جان باخته اند. کشورهای عضو اتحادیه‏ اروپا در نشست ۲۶ـ۲۵ جون ۲۰۱۵ شورای اروپا به این فجایع خواهند پرداخت. ما نمی توانیم بپذیریم که نهادهای اتحادیه‏ اروپا به نجات جان انسان ها اولویت نمی دهند. برعکس، اتحادیه‏ اروپا و کشورهای عضو آن مشکلی در زمینه تقویت اقدامات امنیتی که دلیل اصلی این فجایع انسانی است، نداشتند. سازمان های ما در بروکسل حضور خواهند یافت تا به شورای اروپا مسؤولیت آن در دفاع از حقوق بشر اساسی را یادآوری کنند. کنفرانسی خبری نیز در روز ۲۴ جون با شرکت سازمان های عضو کارزار در بروکسل برگزار شد.

اتحادیه‏ اروپا باید گام های جسورانه ای برای بحران مدیترانه بردارد
۲۴ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: رهبران اتحادیه‏ اروپا باید تعهد بی تردید و متحدی را برای تضمین پناهگاهی برای فراریان از جنگ و آزار ابراز کنند. «این رهبران باید گرد اقدامات مشخصی توافق کنند و به جهانیان نشان دهند که به ارزش های بنیادی اتحادیه‏ اروپا احترام می گذارند. از شرق تا غرب، از جنوب تا شمال، پیش از هر چیز باید با زنان، مردان و کودکانی همبستگی ببینیم که ناگزیر زندگیشان را به خطر انداخته اند تا  در اروپا امنیت بجویند.»

بریتانیا شعار پردازی دیوید کامرون در باره بحران مهاجران در اتحادیه‏ اروپا ظالمانه و گمراه کننده است
دیده بان حقوق بشر ۲۴ جون ۲۰۱۵ نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون به تازگی گفته است: «اکثریت بزرگی از کسانی که راهی مدیترانه شده اند پناه جو نیستند بلکه در پی زندگی بهتر هستند.» گویی قایق هایی که به اروپا می رسند پر از لوله کش های سوری است که به دنبال مزد بیشتری از کشورشان هستند. او در اشتباه است. تحقیق دیده بان حقوق بشر نشان می دهد که اکثر کسانی که از دریا می گذرند خود را در خطر بزرگی می اندازند فقط به خاطر این که مجبور هستند نه به خاطر این که مایل هستند. به گزارش نهاد پناه جویان سازمان ملل، ۶۰ درصد کسانی که در سال ۲۰۱۵ دست به سفر پرخطر دریایی زده اند از چهار کشور آمده بودند: سوریه، افغانستان، اریتره و سومالی. در این کشورها فشارهای زیادی وجود دارد که آنها را وادار به فرار می کند، از جمله خشونت شدید، نقض فاحش حقوق بشر و شرایط مستاصل کننده انسانی.

برگزاری نشست در پارلمان اروپا: حمایت یا تنزل سطح حقوق بشر؟ سیاست های ضدبحران اتحادیه‏ اروپا و مشکلات حقوق بشر در اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ائتلاف حزب های سبر و احزاب مردم اروپا در روز ۲۳ جون ۲۰۱۵ میزبان نشستی عمومی با عنوان بالا خواهند بود. دیمیتری کریستوپولوس، نایب رییس فدراسیون و نایب رییس جامعه حقوق بشر یونان، و نوئلین بلَکوِل، نایب رییس فدراسیون و رییس مراکز مشاوره رایگان حقوقی (ایرلند) در این نشست سخن خواهند گفت. در این نشست که نمایندگان اتحادیه‏ اروپا، کارشناسان و نمایندگان جامعه مدنی حضور خواهند داشت، تاثیر سیاست های واکنش به بحران اقتصادی و مالی بر حقوق بشر در سراسر اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این نشست، گزارش اخیر فدراسیون «تنزل سطح حقوق بشر: بهای ریاضت اقتصادی در یونان» که در دسامبر ۲۰۱۴ در پی دیدار حقیقت یابی از این کشور منتشر شد به حاضران عرضه خواهد شد.

گروه بانک جهانی: تهدید، آزار و زندانی کردن منتقدان پروژه
۲۲ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: گروه بانک جهانی کار چندانی برای جلوگیری از اقدام دولت ها برای ترساندن منتقدان پروژه های این بانک یا زیر نظر گرفتن انتقام جویی علیه این منتقدان انجام نداده است. گزارش «خطر به عهده خودتان است: انتقام جویی علیه منتقدان پروژه های گروه بانک جهانی،» نشان می دهد چگونه دولت ها و شرکت های قدرتمند به تهدید و ترساندن اشخاصی پرداخته اند که در معرض بی جا شدن یا زیان های دیگر در اثر اجرای پروژه های بانک جهانی و تمویل کننده خصوصی آن شرکت بین المللی امور مالی (IFC) بوده اند، و از قوانین کیفری علیه آنها سوءاستفاده کرده اند. بانک جهانی و شرکت بین المللی امور مالی برای کمک به ایجاد محیط امنی که منتقدان پروژه ها بتوانند بدون خطر نظرشان را ابراز کنند، اقدامات کافی نکرده اند.

بریتانیا راهپیمایی هزاران تن در لندن علیه برنامه‌های ریاضت اقتصادی
ایران کارگران زندانی، از رضا شاه تا روحانی
ایران «۷۰ درصد از مردم سیستان و بلوچستان زیر خط مطلق فقر هستند»
آمار بی‌سابقه سازمان ملل: ۶۰ میلیون نفر در جهان آواره شده‌اند

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

هلند دادگاه دولت را به کاهش گازهای گلخانه‌ای موظف کرد
فرانسه سفر وزیر خارجه به خاورمیانه با طرح تازه برای مذاکرات صلح
اسراییل مخالفت نتانیاهو با پیشنهادهای فرانسه برای احیای روند صلح

   دفاع از حقوق بشر

مراکش/فرانسه به قرارداد کمک قضایی رای منفی بدهید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۵ پروتکل کمک قضایی مشترک بین فرانسه و مراکش برای رسیدگی به مجلس ملی فرانسه تقدیم شده و در ۲۳ جون ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برخلاف شیوه ارایه آن، این توافق بی ضرر نیست. فدراسیون، جامعه حقوق بشر فرانسه، عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از پارلمان فرانسه خواستند علیه این پروتکل رای بدهد زیرا تهدیدی برای دسترسی قربانیان به عدالت به شمار می رود.

عمان پشتیبانی از گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حق گردهمایی و تشکل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جون ۲۰۱۵ چند سازمان بین المللی از جمله فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، سرویس بین المللی حقوق بشر و چند سازمان حقوق بشری در کشورهای عربی از آقای ماینا کیای، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حق گردهمایی و تشکل، پشتیبانی و از بیانات او در شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کردند. آقای کیای روز ۱۷ جون در نشست ۲۹ شورای حقوق بشر گزارش دیدار خود از عمان در سپتامبر ۲۰۱۴ را ارایه کرد. او از انتقام جویی علیه اعضای جامعه مدنی که طی دیدارش با وی تماس گرفته بودند ابراز تاسف کرد. طی این دیدار، او با نهادهای دولتی و اعضای جامعه مدنی گفتگو کرده و در مورد حق گردهمایی مسالمت آمیز ابراز نگرانی کرده بود. اما دولتمردان عمان تا به امروز از توجه به این دغدغه ها سر باز زده اند و کوشیده اند گزارشگر ویژه و اعضای جامعه مدنی را بترسانند.

آذربایجان نامه «ورزش در حمایت از حقوق بشر» به رییس شورای اروپا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جون ۲۰۱۵ اعضای «ورزش در حمایت از حقوق بشر» با پشتیبانی چندین نماینده پارلمان اروپا در نامه ای به رییس شورای اروپا نوشتند: سفر این هفته شما به باکو/آذربایجان در اوج بدترین سرکوب حقوق بشری پیام نادرستی را در باره جدیت اتحادیه‏ اروپا در زمینه دفاع از حقوق بشر خواهد داد. از شما می خواهیم سفرتان را به تعویق بیاندازید و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در این کشور بشوید. در این نامه که علاوه بر شماری از نمایندگان پارلمان اروپا، مسؤولان فدراسیون، سازمان های اصل ۱۹، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مشارکت بین المللی حقوق بشر و چند سازمان دیگر امضا کرده اند، نام ۸ روزنامه نگار و ۵ مدافع حقوق بشر زندانی در آذربایجان عنوان شده است.

آذربایجان پرتو افشانی سازمان ملل بر بحران حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جون ۲۰۱۵ بیست و پنج کشور در نشست ۲۹ شورای حقوق بشر سازمان ملل از اظهارات شفاهی نماینده ایرلند در باره وضع حقوق بشر در آذربایجان پشتیبانی کردند. این «بیانیه مشترک» از کاهش فضای فعالیت جامعه مدنی و زندانی شدن کنشگران مستقل به ویژه مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها و به طور مشخص انتقام علی اف، انار ممدلی، رسول جعفراف، خدیجه اسماعیلوا، رئوف میرقادراف، لیلا و عارف یونس شد.

بلاروس شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به انجام مسؤولیت های خود ادامه دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جون ۲۰۱۵ همان گونه که گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته است، نقض حقوق بشر در این کشور دارای ماهیت «سامان مند و سازمان یافته» است. بنا به یافته های فدراسیون در ۲۰۱۴ـ۲۰۱۳، نقض حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله حقوق کارگری به همان میزان نقض حقوق مدنی و سیاسی فاحش است. کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در توصیه های خود به بلاروس از کار اجباری در این کشور ابراز نگرانی کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در نشست ۲۶ خود (جون ۲۰۱۴) با تصویب قطعنامه ای ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در این کشور را به مدت یک سال تمدید کرد.

مکزیک افزایش شدید حمله به مهاجران و قتل آنها را مورد تحقیق قرار دهید
۱۸ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که دولتمردان مکزیک باید فوری افزایش شدید حمله باندهای تبهکار به مهاجران ثبت نشده و قتل آنها را مورد تحقیق قرار دهند و برای بازماندگان سرپناه امن فراهم کنند. در دو هفته گذشته، بیش از ۲۰۰ مهاجر، از جمله چندین کودک، در دو حمله جداگانه کشته شده اند. محل بیش از ۱۳۰ تن دیگر هنوز معلوم نیست و در مورد زنده بودن آنها نگرانی وجود دارد.

آمریکا درخواست‌ها برای برچیدن نماد برده‌داری به سرتاسر کشور کشیده شد
آلمان انتقاد تند یورگن هابرماس از سیاست مرکل در قبال یونان

    زنان

عراق بازگشت ازدواج در ازای دیه
المانیتور ۱۸ جون ۲۰۱۵ روز ۲ جون ۲۰۱۵ زنان در مرکز بغداد به خیابان ریختند و با پارچه نوشته های بزرگ ازدواج فصلیه را محکوم کردند. این نوع ازدواج که به جای پرداخت خسارت مالی برای حل و فصل اختلاف های قبیله ای انجام می شود دوباره در عراق به راه افتاده است. بر اساس رسوم قبیله ای، زنانی که بر اساس این رسم ازدواج می کنند، نمی توانند درخواست طلاق یا جدایی کنند و از تمام حقوق شان محروم می شوند. در بصره، اختلاف های قبیله ای با گسترش مالکیت اسلحه بدتر شده و به مرگ بسیاری از غیرنظامیان انجامیده است، اما به علت بسته بودن روابط قبیله ای جزییات این حوادث مشخص نیست. در نوامبر ۲۰۱۴، وزیر کشور و فرماندار بصره ناگزیر شدند برای کاهش خشونت و تشویق روسای قبایل به پایان دادن به اختلاف ها دخالت کنند. در پایان ماه مه، بر اساس خبرهای منتشر شده، ۵۰ زن برای حل و فصل اختلاف بین دو قبیله متخاصم الشاوی و الکرمشا در بصره ناگزیر از ازدواج فصلیه شدند.

کویت پارلمان اولین قانون را در مورد خدمتکاران خانگی گذراند
المانیتور ۲۴ جون ۲۰۱۵ پارلمان کویت اولین قانون را در مورد هزاران خدمتکار خانگی آسیایی به تصویب رساند. مثل دیگر کشورهای همسایه، در این کشور نیز خدمتکاران خانگی مشمول قانون کار نیستند و فقط قرارداد کار شاملشان می شود. قانون تازه زمان کار ۶۰۰۰۰۰ کارگر خانگی را که بیشترشان زنان آسیایی هستند، ۱۲ ساعت در روز تعیین می کند و به آنها یک روز در هفته تعطیلی و ۳۰ روز مرخصی سالانه می دهد. کویت و دیگر کشورهای خلیج که دارای دست کم ۲،۴ میلیون کارگر خانگی هستند، به خاطر بدرفتاری به کارگران خارجی به ویژه کارگران خانگی، بارها مورد انتقاد گروه های حقوق بشری قرار گرفته اند.

فمینیسم نه با مادری٬ بلکه با محدود شدن زنان در بیولوژی خود مخالف است
فمینیسم روزمره ۲۲ جون ۲۰۱۵ این که آیا  مادر شدن مانع از پیشرفت شغلی و اجتماعی یک زن می شود تا حدود زیادی به نگاه جامعه در مورد «فرزندآوری» و قوانین وضع شده وابسته است. در آخرین نظرسنجی‌ها کشور سوئیس بهترین کشور جهان برای مادر شدن اعلام شده است٬ به دلیل اینکه بعد از تولد کودک٬ از مادر‌ها و پدر‌ها حمایت می‌شود و فشار بچه دار شدن به جای والدین و به ویژه مادر، به کل جامعه منتقل شده و از شدت و فشار آن کم می‌شود و در این شرایط  زندگی زن به تنهایی درگیر فرایند فرزندآوری نیست. نهادهای حمایتی٬ کمک‌های مالی و تسهیلات مادران تنها٬ موجب میشود بچه دار شدن هزینه و ریسک بزرگی برای زن به شمار نیاید.

آغاز مرحله حذفی جام جهانی فوتبال
فمینیسم روزمره ۱۸ جون ۲۰۱۵ .با به پایان رسیدن بازیهای امروز، مرحله اول بازیهای جام جهانی، که به صورت گروهی انجام می‌ شد به پایان رسید و ۱۶ تیم صعود کننده مشخص شدند.

مراکش ممنوعیت سقط جنین: پذیرش واقعیت (خلاصه فارسی)
بنگلادش تغییر آب و هوا دختران را وادار به ازدواج زودهنگام می کند (خلاصه فارسی)
ایران ابلاغیه‌های جدید در مورد تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری
ایران زنان پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی سکوت نمی‌کنند
ایران بیکاری نگران‌کننده فارغ‌التحصیلان؛ سهم بیشتر زنان
روزا لوکزامبورگ در قرن بیست و یکم: بیش از یک قهرمان
سوژه‌ی مبارزه برای رهایی: یا «جنسِ دوم» چه‌گونه خوانده می‌شود؟
زنان و مسأله‌ی رهایی: یک گفتگو
ماچو چه کسی است؟
درباره‌ی نظریه‌ی دیدگاه فمینیستی
+ کتاب

    کودکان

سالانه شش میلیون کودک زیر پنج سال در جهان می‌میرند

    فرهنگ و اندیشه

ایران رابطه اخلاق و قانون
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۷ جون ۲۰۱۵ بحث و گفتگو در باره نقش فقه، نقش انسان، خانواده و همجنس گرایی، آزادی و برابری، تبعیض… بحث و گفتگو با مشارکت عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و عطاالله مهاجرانی، وزیر پیشین، در برنامه پرگار بی بی سی فارسی.

فرانسه ایمیل های ارسالی به هیلاری کلینتون ناقض قصه فرانسه در باره جنگ لیبی است
المانیتور ۲۳ جون ۲۰۱۵ بر اساس ایمیل های محرمانه ارسالی برای هیلاری کلینتون که ۲۲ جون ۲۰۱۵ منتشر شد، جاسوسان فرانسوی مخفیانه شورشیان لیبیایی را برای شکست معمر قذافی سازمان دهی و تمویل کردند. بنا به یکی از ایمیل ها در ۲۲ مارچ ۲۰۱۱، «افسران» اداره کل امنیت خارجی ـ یعنی اداره اطلاعات فرانسه ـ در اواخر فوریه دیدارهایی پنهانی را با جلیل و ژنرال یونس در بنغازی شروع کردند و در پی دادن «پول و مشاوره» تشکیل شورای ملی گذار در ۲۷ فوریه اعلام شد. آنها «به دستور [سارکوزی] قول دادند که به محض تشکیل شورا، فرانسه آن را به عنوان دولت تازه لیبی را به رسمیت خواهد شناخت.» در ازای این کمک، «این افسران گفتند که از دولت تازه لیبی انتظار دارند به شرکت های فرانسوی و منافع ملی فرانسه، به ویژه در ارتباط با صنعت نفت لیبی، لطف کند.» جلیل و یونس «این پیشنهاد را پذیرفتند» و «در قاهره با افسران اداره اطلاعات تماس را حفظ کرده اند.» در یادداشت دیگری در ۵ مه اعلام شده که افراد نزدیک به شورا «به طور کاملا محرمانه» گفته اند که در آپریل ۲۰۱۱ «مدیران شرکت فرانسوی توتال، شرکت بزرگ ساختمانی وینسی و شرکت هوانوردی دفاع و فضای اروپا» در پروازهای کمک های بشردوستانه فرانسه حضور داشتند. در پروازهای بعدی گویا نمایندگان «تالیس و شرکت های بزرگ دیگر، همگی با ارتباط نزدیک به [سارکوزی]» حضور داشته اند. در یادداشتی در سپتامبر ۲۰۱۱، سارکوزی در سفر به طرابلس، از لیبیایی ها خواست ۳۵ درصد از صنعت نفت شان را برای شرکت های فرانسوی ـ به ویژه توتال ـ کنار بگذارند.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المانیتور، بی بی سی، پروبلماتیکا، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، زنان و قوانین در جوامع مسلمان، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، فمینیسم روزمره، قنطره

شماره ۱۰۵ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: