افغانستانیک آموزگار افغان مشغول تدریس دختران مکتب در مدرسه ای در ننگرهار افغانستان
یک آموزگار مشغول تدریس دختران مکتب در ننگرهار/ منبع عکس بی بی سی

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

ده‌ها دانش‌آموز دختر بار دیگر در بامیان مسموم شدند
اطلاعات روز/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ مسئولان معارف بامیان، روز گذشته از مسمومیت ده‌ها دانش‌آموز دختر در  ولسوالی ورس این ولایت خبر داده اند. مسموم شده‌گان دانش‌آموزان یک مکتب به نام لیسه‌ نسوان بند کوسه، در ولسوالی ورس، می‌باشند که روز گذشته به اثر مسمومیت راهی شفاخانه شدند. عبدالله مروج، مدیر این لیسه، گفته که صبح روز گذشته ٣٠ دانش‌آموز، این مکتب دچار مسمومیت شدند.
بسیاری از نمره‌‎های توضیع شده به آموزگاران غضب شده اند 

۱۴ زن و کودک در انفجار مین در جنوب افغانستان کشته شدند
بی بی سی/ ۳۰ جوزا ۱۳۹۴ دست‌کم ۱۴ نفر در انفجار بمب کنار جاده‌ای در ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. نبی جان ملاخیل، فرمانده پلیس هلمند گفت که این انفجار ناوقت امروز رخ داد و قربانیان همه زنان و کودکانی هستند که در حال رفتن از شهر لشگرگاه مرکز هلمند به ولسوالی مارجه بودند.

حمله گروه طالبان به پارلمان افغانستان
بی بی سی/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ هفت نفر از اعضای گروه طالبان صبح امروز دوشنبه ۲۲ جون به مجموعه ساختمان‌های پارلمان افغانستان حمله کردند که پس از چند ساعت درگیری توسط نیروهای امنیتی افغان کشته شدند. سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که دست کم ۳۱ زخمی از جمله پنج زن و سه کودک به بیمارستان‌های نزیک محل انفجار منتقل شده‌اند.
امنیت ملى: حمله بر شورای ملی از سوی شبکۀ حقانی به دستور یک افسر (ISI) طرح ریزی شده بود

یک شهروند ایران در ولایت هرات ربوده شد
بخدی/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ یک مقام پولیس هرات که خواست نامش در خبر ذکر نشود گفت که این شهروند ایرانی، دو روز پیش در مسیر اسلام قلعه به هرات، ربوده شده است. هنوز هویت کسانی که این فرد را ربوده اند مشخص نیست؛ این دومین شهروندی خارجی است که در این ولایت ربوده شده است. مقام های ایرانی نیز تایید کرده اند که این فرد، راننده موترهای باربری بوده و از منطقه “اسلام قلعه” در غرب افغانستان ناپدید شده است.

آمر یک مرکز صحی در بغلان تیرباران شد|
افغانستان رو/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ اداره صحت عامه بغلان اعلام کرد که یک داکتر جوان این اداره به نام صفی الله که آمر مرکز صحی در درۀ کیهان این ولایت بود از سوی افراد مسلح تیرباران شده است. به گفته عبدالعلیم غفاری معاون صحت عامه بغلان، این مسوول صحی ناوقت شب یکشنبه در مقابل خانم و دو کودکش با شلیک ۸ گلوله به قتل رسیده است.  او از افزایش تهدیدات امنیه علیه کارمندان صحی در بغلان ابراز نگرانی شدید می کند.

ولسوال کشم بدخشان در یک انفجار کشته شد
بخدی/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت بدخشان در شمال کشور می‌گویند که ولسوال کشم این ولایت در یک انفجار زخمی و پس از چاشت امروز جان داده است. احمد نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان با تایید این رویداد گفته است که انفجار حوالی ساعت یازده امروز در نزدیکی دفتر ولسوال کشم رخ داد. او گفت، ماین که از راه دور کنترول می شد، در نزدیک دفتر ولسوال کارگذاری شده بود و در اثر انفجار آن نخست عبدالجبار مصدق ولسوال زخمی و سپس در بیمارستان جان داد.

درگیری شدید میان کوچی‌ها و هزاره‌های میدان‌وردک دو کشته برجا گذاشت
سلام وطندار/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ محمد خلیل اندرابی، فرمانده امنیتی میدان‌وردک به سلام‌وطندار می‌گوید که از دو روز گذشته بدین سو، در منطقۀ دایمیرداد میدان‌وردک جدال بر سر زمین، کوچی‌ها و باشنده‌گان این منطقه را به جان هم انداخته است. گفته می‌شود که درگیری‌ها در مناطق «اله سنگ» و «سیاه سنگ» حصۀ اول بهسود صورت گرفته است. در نتیجۀ این درگیری‌ها یک تن از کوچی‌ها و یک تن از هزاره‌ها کشته و یک باشندۀ هزارۀ دیگر زخمی شده است.

 ظاهر طنین: ۷ هزار جنگجوی مسلح، امنیت افغانستان را تهدید می‌کنند
یک/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان هشدار داده است که در حال حاضر هفت هزار جنگجوی شورشی، در مناطق مختلف افغانستان حضور دارند و امنیت این کشور را تهدید می‌کنند. ظاهر طنین گفته است که این هفت هزار نفر شامل افراد وابسته به طالبان، داعش، القاعده و دیگر گروه‌های هراس‌‎افگن استند.

     زنان

بیوه زنان افغان؛ چالشها و موفقیت‌ها
بی بی سی/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ امروز روز جهانی بیوه‌ها است. در افغانستان زنان بیوه با انواع از خشونت‌ها و نقض حقوق بشری مواجه استند. ولی در میان این زنان شماری توانسته‌اند که دستاوردهای قابل توجه داشته باشند و حتی بعضی از آنها رهبری وزارت خانه‌های این کشور را به عهده داشته اند. به اساس آمار وزارت کار ۵۰۰ هزار بیوه در سراسر افغانستان وجود دارند که همه آنها تقریبا زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دولت تنها ۳۰ درصد آنها را حمایت غیر مستقیم می‌کند. که آن هم کافی نیست و کار گسترده تر می‌طلبد.

هشدار داعش: زنان در ننگرهار بدون عذر شریعی از خانه بیرون نروند
بی بی سی/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ گروه داعش در ننگرهار برای زنان هشدار داده است تا بدون عذر شریعی از خانه های شان بیرون نروند. شورای ولایتی ننگرهار با اظهار این مطلب می گوید که گروه داعش با پخش اعلامیه چهار ماده ای به باشندگان این ولایت به ویژه به زنان و بزرگان قوم این ولایت هشدار های داده اند.

مردی در هرات سر همسرش را برید
سلام وطندار/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند که مردی در ولسوالی انجیل این ولایت سر خانم جوانش را با چاقو بریده است. عبدالرؤوف احمدی، سخن‌گوی پولیس هرات به سلام‌وطندار گفت که جسد این خانم جوان صبح امروز از منطقۀ شیدایی ولسوالی انجیل این ولایت به دست آمده است. او می‌گوید، بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند که سر این بانو توسط همسرش بریده شده است.

افزایش قتل های ناموسی در هرات

        حامیان و فعالان

سازمان ملل خواستار توجه جهان به پناهندگان افغان در پاکستان شدند
بخدی/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ کمیساریای عالی سازمان ملل برای آوارگان از کشورهای جهان خواسته تا به میلیون ها پناهنده  افغان در پاکستان توجه کنند. این نهاد هشدار داده است که میلیون ها مهاجر افغان به دلیل جنگ و نا امنی در افغانستان، در پاکستان به سر می برند و زمینه های بازگشت شان نیز به افغانستان مناسب نیست. براساس آمارهای کمیساریای عالی سازمان ملل، هم اکنون ۱.۵ میلیون پناهنده افغان در پاکستان زندگی می‌کنند.

نگرانی دیدبان حقوق بشر از وضعیت کودکان و نوجوانان پناهجوی افغان در یونان

بی بی سی/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئن منتشر کرده از وضعیت کودکان و نوجوانان پناهجویی که بدون همراه به یونان می‌آیند ابراز نگرانی کرده است. به گفته این سازمان بیشتر این کودکان و نوجوانان از کشورهای افغانستان و سوریه هستند که به دلیل “جنگ و ناامنی، استفاده از کودکان و نوجوانان در جنگ، ازدواج کودکان و محروم ماندن از تحصیل” از راه‌های خطرناک زمینی و دریایی به یونان آمده‌اند.

وزارت معارف افغانستان از آموزگاران خواست به تحصن پایان دهند
بی بی سی/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ مجلس نمایندگان افغانستان امروز وزیر معارف/آموزش و پرورش را به دنبال اعتراضات آموزگاران افغان احضار کرد. در جلسه عمومی مجلس نمایندگان که نمایندگان اداره اراضی، شهرسازی و اداره اصلاحات اداری هم فراخوانده شده بودند، نمایندگان مردم خواست‌های آموزگاران را با مقامات در میان گذاشتند.

۴۵ روز تحصن آموزگاران، وزیر را به مجلس برد!

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

وزیر اقتصاد: ۳۶ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند
سلام وطندار/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد کشور امروز (دوشنبه) در نشستی در کابل برنامۀ ۱۰۰ روز نخست کاری‌اش را ارائه کرد. آقای مراد می‌گوید، با آن‌که در ۱۴ سال گذشته پول‌های زیادی به کشور سرازیر شده است، اما هنوز هم ۳۶ درصد جمعیت افغانستان زیر خط  فقر قرار دارند. به گفتۀ آقای مراد، از همین‌رو ریشه‌‌یابی فقر در کشور در اولویت برنامه‌های ۱۰۰ روز نخست کاری ‌این وزارت  قرار دارد.

چگونه قاچاقبران افغان‌ها را به اروپا می‌فرستند؟
صدای آلمان/ ۱ سرطان ۱۳۹۴افزایش مهاجرت افغان‌ها به خارج بازار قاچاقبران را گرم کرده است. در کابل ده‌ها تن به صورت غیررسمی افغان‌ها را به صورت قاچاقی به کشورهای اروپایی، آسترالیا و کانادا می‌فرستند. به یکی از جوان‌های منتظر در کوچه پاسپورت می‌گویم که می‌خواهم به اروپا بروم و دنبال قاچاقبر هستم. اوشماره تلیفون و آدرس یک قاچاقبر را به من می‌دهد. برای پیدا کردن دفتر این قاچاقبر در کوچه های پرخم و پیچ کابل به راه می افتم. دفتر این قاچاقبر در منزل پنجم یکی از ساختمان‌های نوساخت کابل قرار دارد. زنگ دروازه را می زنم و می گویم که آدرس شما را از کسی از ریاست پاسپورت گرفته ام. به داخل رهنمایی ام می کند. اتاق ارهم و برهمی است و سه نفر نشسته اند.

اولین گام وزارت آموزش و پرورش کشور برای شفاف‌سازی نظام آموزشی
سلام وطندار/ ۲ سرطان ۱۳۹۴ وزارت آموزش و پرورش کشور هیأتی را به منظور آمارگیری مکتب‌ها، نهادهای آموزشی و چه‌گونه‌گی کیفیت آموزشی به ولایت نورستان فرستاده است. این نخستین باری است که تعداد مکتب‌ها و دانش‌آموزان ولایت نورستان از سوی هیأتی مشخص و تثبیت می‌شود.

وجود سردخانه‌ها در غزنی، باعث ذخیرۀ انبوه محصولات کشاورزی شده است
سلام وطندار/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ سطان‌حسین عباس‌یار، رییس زراعت و مالداری ولایت غزنی می‌گوید که وجود سردخانه‌های متعدد در این ولایت، سبب شده تا محصولات کشاورزی مدت بیشتری تازه بمانند و در هنگام ضرورت به بازار عرضه شوند. آقای عباس‌یار می‌گوید که ادارۀ زراعت غزنی با در نظر گرفتن ضروریات کشاورزان، از سال‌ ۱۳۸۴ در ولسوالی‌ها و روستاهای غزنی اقدام به ساخت سردخانه کرده است.

نود‌و‌چهار درصد مواد مخدر از چهل‌و‌یک ولسوالی به‌دست می‌آید
۸ صبح/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ همزمان با نزدیک شدن بیست‌و‌ششم ماه جون، روز جهانی مبارزه علیه مواد مخدر، وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که نود‌و‌چهار درصد تریاک تولید شده در افغانستان از چهل‌و‌یک ولسوالی عمدتا ناامن به‌دست می‌آید. سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، روز یک‌شنبه ۳۱ جوزا، در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت که از میان چهل‌و‌یک ولسوالی، ده ولسوالی زیر خط سرخ این وزارت قرار دارد و بیش از پنجاه درصد مواد مخدر تولید شده در افغانستان، از این ده ولسوالی به‌دست می‌آید.

وزارت مبارزه با مواد مخدر برای معتادان کابل سرپناه می سازد

انتخابات
ریاست اجرایی: تا اصلاحات نیاید، هیچ انتخاباتی برگزار نخواهد شد
۸ صبح/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ ریاست اجرایی کشور گفته است تا هنگامی که نظام انتخاباتی کشور به گونه‌ی بنیادین اصلاح نشود، جدول زمان بندی انتخاباتی مشخص نمی‌شود و هیچ انتخاباتی هم برگزار نخواهد شد. معاون سخنگوی ریاست اجرایی تاکید کرده که پیش از برگزاری انتخابات، حکومت باید سلامت آرای مردم را تضمین کند تا این آرا قربانی دسیسه‌ی تقلب نشوند.
رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تعیین شد

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

بیش ازدوهزار محل معدنی درکشور به گونه غیرقانونی استخراج میشود
طلوع نیوز/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ شبکه نظارت ازمنابع معدنی میگوید که با توجه به افزایش روزافزون استخراج غیرقانونی معادن، حکومت باید به گونه جدی دراین زمینه گام بردارد. درهمین حال مسوولان وزارت معادن هرچند آمار دقیقی ازمحل هایی که معادن به گونه غیرقانونی استخراج میشوند در دست ندارند، اما میگویند که درسه ماه آینده طرح شناسایی محل های استخراج غیرقانونی معادن برای جلوگیری از استخراج و تامین امنیت این محل ها ساخته شده و به وزارت داخله سپرده میشود.

       جنگ

بیش از ۱۳۰ طالب کشته و زخمی شدند. در پنج ولایت نزدیک به ۸۰ شورشی کشته و زخمی شدند.

ولسوالی چهاردره کندوز به دست طالبان سقوط کرد
یک/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ یک منبع امنیتی که خواست نامش گرفته نشود به تلویزیون یک می‌گوید که طالبان پس از درگیری‌های سخت امروز اداره این ولسوالی را به دست گرفتند.

حکومت افغانستان کنترل ولسوالی چهاردره قندوز را پس گرفت

دومین ولسوالی کندز به دست طالبان افتاد
یک/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ از ولایت کندز در شمال کشور گزارش شده است که مهاجمان مسلح، ولسوالی دشت ارچی این ولایت را تصرف کرده اند. صدرالدین صدری، ولسوال دشت ارچی با تایید این موضوع گفته است که طالبان به مرکز شهر این ولسوالی رسیده اند. اطلاعات ارایه شده نشان می‌دهد که پیش‌روی طالبان همچنان ادامه دارد. در جریان یک هفته گذشته این دومین ولسوالی کندز است که به دست طالبان سقوط می کند. پیشتر طالبان توانستند با حمله گروهی و سنگین، نیروهای امنیتی کشور در ساحاتی از ولسوالی چاردره این ولایت عقب برانند.

     فرهنگ

مجموعۀ شعر «تو کسی نیستی که برگردی»
سلام وطندار/ ۳۰ جوزا ۱۳۹۴ «تو کسی نیستی که برگردی»، دومین مجموعۀ شعر از فرهاد فرهمند است. این مجموعه شامل غزل، دوبیتی‌‌های پیوسته و شعر آزاد است. ویژه‌گی‌‌یی که در همۀ گونه‌‌های شعری مشترک است، زبانِ به­‌روز و معاصر است. واضح است که غزل از قالب‌‌های کهن شعر فارسی است و ویژه‌گی کهن بودن، زبان و تصویرهای کلیشه‌یی را نیز در پی دارد و معمولاً کسانی که در روزگار ما غزل می‌سرایند، زبان و تصویرهای کلیشه‌یی این قالب را در غزل‌‌های‌شان تکرار می‌کنند. این تکرار سبب می‌شود تا غزل وارد فضای مدرن نشود و درگیر سنت تاریخی‌اش باشد. مجموعۀ شعر «تو کسی نیستی که برگردی» از نظر ارایۀ زبان و ارایۀ تصاویر، کلیشه‌یی و تکراری نیست.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر
هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۲

پیوست‌ها: