زنان-690x259

zan 101

زنان پشت درهای بسته ورزشگاه ها در ایران/ منبع کاریکاتور

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

بحرین محکومیت و تداوم آزار قضایی خانم غاده جمشیر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از محکومیت و تداوم آزار قضایی علیه خانم غاده جمشیر، رییس کمیته درخواست های بانوان، که برای حقوق و کرامت زنان در دادگاه های خانواده شریعت فعالیت می کند، خبر داد. شعبه سوم دادگاه بدوی کیفری در روز ۹ ژوئن، خانم جمشیر را به اتهام افترا از طریق پیام های توییتری در انتقاد از فساد در مدیریت بیمارستان ملک حمد ـ که اعضای خانواده حاکم اداره می کنند ـ به یک سال و هشت ماه زندان محکوم کرده است. او در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ خودسرانه دستگیر و بیش از سه ماه در حبس مانده بود.

 افغانستان مردی در هرات سر خانمش را برید
سلام وطندار ۲۳ جون ۲۰۱۵ مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند که مردی در ولسوالی انجیل این ولایت سر خانم جوانش را با چاقو بریده است. عبدالرؤوف احمدی، سخن‌گوی پولیس هرات به سلام‌وطندار گفت که جسد این خانم جوان صبح امروز از منطقۀ شیدایی ولسوالی انجیل این ولایت به دست آمده است.او می‌گوید، بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند که سر این بانو توسط همسرش بریده شده است.

کویت پارلمان اولین قانون را در مورد خدمتکاران خانگی گذراند
المانیتور ۲۴ جون ۲۰۱۵ پارلمان کویت اولین قانون را در مورد هزاران خدمتکار خانگی آسیایی به تصویب رساند. مثل دیگر کشورهای همسایه، در این کشور نیز خدمتکاران خانگی مشمول قانون کار نیستند و فقط قرارداد کار شاملشان می شود. قانون تازه زمان کار ۶۰۰۰۰۰ کارگر خانگی را که بیشترشان زنان آسیایی هستند، ۱۲ ساعت در روز تعیین می کند و به آنها یک روز در هفته تعطیلی و ۳۰ روز مرخصی سالانه می دهد. کویت و دیگر کشورهای خلیج که دارای دست کم ۲،۴ میلیون کارگر خانگی هستند، به خاطر بدرفتاری به کارگران خارجی به ویژه کارگران خانگی، بارها مورد انتقاد گروه های حقوق بشری قرار گرفته اند.

 افغانستان زنی در غزنی خود را به آتش کشید
سلام وطندار ۱۶ جوزا  اسدالله انصافی آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت غزنی به سلام‌وطندار گفت که این خانم دوشنبه شب در روستای پیرزاده، از مربوطات حوزۀ سوم پولیس شهر غزنی، خود را آتش زده بود. داکتر بازمحمد همت، رییس شفاخانۀ ولایتی غزنی نیز به سلام‌وطندار گفت، وضعیت صحی این خانم اصلاً خوب نیست و دچار سوخته‌گی شصت درصدی شده است. پولیس تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده، اما تا حال روشن نیست که مشکلات عصبی و یا هم خشونت‌های خانواده‌گی سبب این اقدام شده است.

 یک خانم ٣۵ ساله از سوی شوهرش سربریده شده است

 ۱۴ زن و کودک در انفجار مین در جنوب افغانستان کشته شدند
بی بی سی فارسی ۲۰ جون ۲۰۱۵ دست‌کم ۱۴ نفر در انفجار بمب کنار جاده‌ای در ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. نبی جان ملاخیل، فرمانده پلیس هلمند به بی‌بی‌سی گفت که این انفجار ناوقت امروز رخ داد و قربانیان همه زنان و کودکانی هستند که در حال رفتن از شهر لشگرگاه مرکز هلمند به ولسوالی مارجه بودند.

 ایران دوهزارمین روز حبس بهاره هدایت؛ او همچنان برخلاف قانون در زندان است
کلمه ۲۲ جون ۲۰۱۵  امروز دو هزار روز شد که بهاره هدایت عضو شورای مرکزی تحکیم و زندانی سیاسی در زندان به سر می برد. اگر قانون همانطور که برای کسانی همچون محمدرضا رحیمی که مجرم و اختلاسگر است برای بهاره هدایت هم اجرا می شد، باید مدتها پیش آزاد می شد.او یکی از زندانیان سیاسی است که ماده ۱۳۴ قانون درباره او اجرا نشده است. قاونی که مطابق آن هرگاه فردی جرایم متعددی تا سه جرم مرتکب شود که هر کدام مجازات های حبس مختلفی داشته باشد، آن مجازات ها با یکدیگر جمع نمی شوند بلکه تنها حکم حداکثری باید اجرا شود. اما صادق لاریجانی و محسنی اژه ای از اجرای این قانون ممانعت می کنند و در واقع پا جای پای آن مردی گذاشته اند که می گفت “من قانون مجلس را اجرا نمی کنم.

 ایران از پشت درهای بسته استادیوم تا فشار بر فعالان زنان
مدرسه فمینیستی  ۲۲جون ۲۰۱۵  در چند روز گذشته بحث عدم حضور زنان در استادیوم ها دوباره شدت گرفته و بحث های مختلفی که از سوی فعالان حقوق زنان در فضای مجازی و غیره در جریان بوده است بار دیگر اهمیت عدم حضور زنان در ورزشگاه ها را دو چندان کرده است. مبارزه ی زنان برای حضور در ورزشگاه ها سابقه ی چندین ساله دارد، اما پس از افتی چند ساله، این اعتراضات با روی کار آمدن دولت آقای روحانی و با توجه به وعده های مبنی بر تاکید بر حضور گسترده تر زنان، از دو سال پیش با ممانعت از ورود زنان به استادیوم برای جشن ملی در ۲۹ خرداد سال ۱۳۹۲[۱] آغاز و با گسترش ممانعت ورود زنان برای تماشای والیبال در سال گذشته[۲] و امسال تداوم یافت و ابعاد دیگری به این اعتراضات بخشید. با اینکه بحث بر اهمیت حضور زنان در ورزشگاهها و پیگیری مطالباتشان همچنان ادامه دارد.

   دفاع از حقوق بشر

زنان ایرانی و تلاش برای حداقل حقوق انسانی
تریبون زمانه ۲۳ جون ۲۰۱۵ وجود قوانین نابرابر و شدت یافتن خشونت های جنسی و کلامی علیه بانوان در طی سی و هفت سال عمر جمهوری اسلامی، منجر به گسترش گروه های فمینیستی و گاها مردستیزانه ای شده که به اذعان بسیاری از جامعه شناسان در تاریخ ایران بی سابقه است . با پیشرفت جوامع مدرن و قدم گذاشتن انسان امروزی به عصر ارتباطات، دیگر صحبت از حجاب اجباری یا اختیاری، زنان شاغل یا خانه دار و یا ورود بانوان به استادیوم های ورزشی ، مسئله تاسف بار و در عین حال خنده داری است. اما چرا جمهوری اسلامی این حجم وسیع از اختناق را در مورد بانوان اعمال میکند؟

 هند وضعیت زنان افغان در کنفرانسی در دهلی‌نو بررسی شد
جامعه باز ۲۴ جون ۲۰۱۵ دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دهلی‌نو، شاهد برگزاری کنفرانسی در مورد زنان افغانستان بود. در این کنفرانس که از سوی دانش‌جویان افغانستان در دهلی‌جدید به همکاری دانشگاه نام برده برگزار شده بود، مقالات تحقیقی پیرامون وضعیت و چالش‌های متفاوتی که فرا راه زنان افغانستان وجود دارد، از نویسندگان افغانستانی و هندوستانی قرائت شد.

 افغانستان ۳ زن با اطفال‌شان از قید ربایندگان آزاد شدند
کلید گروپ ۲۲ جون ۲۰۱۵ سه زن به همراه اطفال‌شان که چندی قبل از مربوطات ولسوالی گذره هرات اختطاف شده بودند، شب گذشته از قید آدم ربایان آزاد شدند.مقامات امنیتی در ولایت هرات می‌گویند، افراد اختطاف شده در پی تحقیقات تجسسی پولیس و تلاش بزرگان قوم از قریه “چاه بل بل” ولسوالی ادرسکن از چنگ آدم ربایان رها گردیدند.

 عراق بازگشت ازدواج در ازای دیه     
المانیتور ۱۸ جون ۲۰۱۵ روز ۲ جون ۲۰۱۵ زنان در مرکز بغداد به خیابان ریختند و با پارچه نوشته های بزرگ ازدواج فصلیه را محکوم کردند. این نوع ازدواج که به جای پرداخت خسارت مالی برای حل و فصل اختلاف های قبیله ای انجام می شود دوباره در عراق به راه افتاده است. بر اساس رسوم قبیله ای، زنانی که بر اساس این رسم ازدواج می کنند، نمی توانند درخواست طلاق یا جدایی کنند و از تمام حقوق شان محروم می شوند. در بصره، اختلاف های قبیله ای با گسترش مالکیت اسلحه بدتر شده و به مرگ بسیاری از غیرنظامیان انجامیده است، اما به علت بسته بودن روابط قبیله ای جزییات این حوادث مشخص نیست. در نوامبر ۲۰۱۴، وزیر کشور و فرماندار بصره ناگزیر شدند برای کاهش خشونت و تشویق روسای قبایل به پایان دادن به اختلاف ها دخالت کنند. در پایان ماه مه، بر اساس خبرهای منتشر شده، ۵۰ زن برای حل و فصل اختلاف بین دو قبیله متخاصم الشاوی و الکرمشا در بصره ناگزیر از ازدواج فصلیه شدند.

 فمینیسم نه با مادری٬ بلکه با محدود شدن زنان در بیولوژی خود مخالف است
فمینیسم روزمره ۲۲ جون ۲۰۱۵ این که آیا  مادر شدن مانع از پیشرفت شغلی و اجتماعی یک زن می شود تا حدود زیادی به نگاه جامعه در مورد «فرزندآوری» و قوانین وضع شده وابسته است. در آخرین نظرسنجی‌ها کشور سوئیس بهترین کشور جهان برای مادر شدن اعلام شده است٬ به دلیل اینکه بعد از تولد کودک٬ از مادر‌ها و پدر‌ها حمایت می‌شود و فشار بچه دار شدن به جای والدین و به ویژه مادر، به کل جامعه منتقل شده و از شدت و فشار آن کم می‌شود و در این شرایط  زندگی زن به تنهایی درگیر فرایند فرزندآوری نیست. نهادهای حمایتی٬ کمک‌های مالی و تسهیلات مادران تنها٬ موجب میشود بچه دار شدن هزینه و ریسک بزرگی برای زن به شمار نیاید.

        کودکان

سوریه داعش دو کودک را به صلیب آویخت
دری ۲۳ جون ۲۰۱۵ شبه نظامیان داعشی در ولایت دیرالزور سوریه دو پسرنوجوان را که در ماه رمضان روزه خواری می کردند، بازداشت و به صلیب آویزان کردند. به گفته رامی عبدالرحمان، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه، اهالی روستای المیادین اطلاع دادند که دستان این دو کودک را بسته و آنها را از  آرنج ها در برابر ساختمان پولیس دینی آویزان کردند و این شکنجه از حدود ظهر تا غروب هنوز ادامه داشت.

افغانستان ۳۵ دانش‌آموز دختر در بامیان مسموم شدند
سلام وطندار ۲۲ جون ۲۰۱۵ مقام‌های ریاست آموزش و پرورش ولایت بامیان در مرکز کشور می‌گویند که ۳۵ دانش‌آموز دختر صبح امروز در مکتب دخترانۀ «بند کوسۀ» ولسوالی ورس این ولایت مسموم شده اند. رضا ادا، رییس آموزش و پرورش بامیان می‌گوید که این دانش‌آموزان پس از دچار شدن به تب، لرزه، سرگیجی و ضعف، به شفاخانۀ مرکزی ولسوالی ورس این ولایت انتقال یافته اند.

 ایران آسیب‌شناسی‌روح و روان‌دختران‌دانش‌آموز
آرمان ۲۳ جون ۲۰۱۵  روز گذشته یک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش از آسیب‌شناسی روح و روان دختران دانش‌آموز خبر داد. مهناز احمدی درحالی این خبر را عنوان کرد که این طرح به صورت آزمایشی در هشت استان کشور درحال اجراست و علاوه بر اینکه روانشناسان و مشاوران در سال‌های اخیر بر توجه به مسائل روانی در کودکان تاکید کرده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان و دختران بیش از مردان در معرض آسیب‌های روانی هستند.

 حقوق مدنی و سیاسی

صدها هزار زن سرپرست خانوار در ایران بدون کار، درآمد و بیمۀ تأمین اجتماعی
رادیو فرانسه فارسی ۱۶ جون ۲۰۱۵ عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران، خبر داد که به دلیل کمبود منابع و اعتبارات، طرح بیمۀ تأمین اجتماعی ۲۰۰ هزار تن از زنان سرپرست خانوار در ایران تحقق نیافت. عضو مجلس شورای اسلامی ایران بی آنکه در مورد شمار زنان بیکار و به ویژه زنان بیکار سرپرست خانوار در این کشور اظهار نظری بکند، افزایش شمار آنان را معضلی مهم و نگران کننده خواند و گفت : حتا “کمیتۀ امداد امام خمینی” نمی تواند حمایت از زنان سرپرست خانوار در ایران را برعهده بگیرد.

 ایران بیکاری نگران‌کننده فارغ‌التحصیلان؛ سهم بیشتر زنان
دویچه وله ۲۲ جون ۲۰۱۵ وزارت کار ایران نتایج تحقیقاتی را منتشر کرده است که مشخص می‌کند نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از متوسط نرخ بیکاری در ایران بالاتر است. متوسط بیکاری در ایران در سال گذشته خورشیدی در حدود ۱۱درصد اعلام شده است. نتایج این تحقیق همچنین تصریح می‌کند که تعداد دانشجویان در ایران از ۲ میلیون نفر در دوره زمانی سال‌های ۸۲ و ۸۳ به حدود چهار و نیم میلیون نفر در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رسیده است.

 افغانستان فراغت ۶۰ بانو از یک دوره آموزشی پرستاری در پروان
بخدی نیوز ۲۳ جون ۲۰۱۵ مرکز آموزشی ریاست صحت عامه ولایت پروان امروز در مراسمی ویژه، به شصت بانو که در یک دوره آموزشی پرستاری شرکت کرده بودند، سند فراغت داد.مرکز آموزشی ریاست صحت عامه ولایت پروان امروز در مراسمی ویژه، به شصت بانو که در یک دوره آموزشی پرستاری شرکت کرده بودند، سند فراغت داد. مرکز آموزشی ریاست صحت عامه ولایت پروان امروز در مراسمی ویژه، به شصت بانو که در یک دوره آموزشی پرستاری شرکت کرده بودند، سند فراغت داد.این دومین دور فراغت بانوان پرستار از مرکز آموزشی ریاست صحت عامه پروان است. در این دور، شصت بانو از ولایت‌های پروان، کاپیسا و پنجشیر دوره آموزشی دوساله پرستاری را سپری کردند.

ایران برای ترک اعتیاد زنان نیازمند سیستم کامل و پیشرفته‌تری هستیم
مهرخانه ۲۴ جون ۲۰۱۵  رییس اداره اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت، تولید محتوای آموزشی برای کارکنان وزارت‌خانه و عموم مردم از طریق توزیع کتابچه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها بود، هم‌چنین کارگاه آموزشی برای کارکنان آرایشگاه‌ها در استان تهران و چند استان دیگر نیز برگزار شد.دکتر علیرضا نوروزی با اشاره به افزایش زنان مصرف‌کننده موادمخدر گفت: براساس آمارهای رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکثر جمعیت معتادان را مردان تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه سهم زنان گرفتار نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. در مطالعه ارزیابی سریع وضعیت در سال ۸۶ حدود ۷ درصد زنان، گرفتار مواد مخدر بودند که این رقم در سال ۹۱ به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 ایران شغلی در تعارض با سیستم مردسالار
شرق ۲۲ جون ۲۰۱۵ مشارکت زنان، به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه، در توسعه سیاسی آن نقش توجه‌برانگیزی دارد؛ به‌همین‌خاطر در یک نگاه وسیع‌تر می‌توان برابری فرصت‌های شغلی در عرصه سیاست برای زنان و مردان را نیز یک شاخص مهم در سنجش توسعه‌یافتگی سیاسی تلقی کرد. حال اگر عرصه سیاست داخلی و خارجی را به تفکیک بررسی کنیم، روشن می‌شود زنان برای به‌دست‌آوردن مشاغل دیپلماتیک، موانع بی‌شماری پیشِ‌رو دارند و خبری از فرصت‌های برابر نیست. موانع موجود در مسیر دیپلمات‌شدن زنان ایرانی، موضوع گفت‌وگوی کوتاه ما با الهه کولایی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره ششم مجلس شورای اسلامی، است.

مراکش ممنوعیت سقط جنین: پذیرش واقعیت (خلاصه فارسی)
بنگلادش تغییر آب و هوا دختران را وادار به ازدواج زودهنگام می کند (خلاصه فارسی)

ایران ابلاغیه‌های جدید در مورد تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری
ایران
بیکاری نگران‌کننده فارغ‌التحصیلان؛ سهم بیشتر زنان
روزا لوکزامبورگ در قرن بیست و یکم: بیش از یک قهرمان
سوژه‌ی مبارزه برای رهایی: یا «جنسِ دوم» چه‌گونه خوانده می‌شود؟

 ایران ـ ورود زنان به ورزشگاه:   
فدراسیون جهانی والیبال: وضعیت حضور زنان در مسابقات را زیرنظر داریم
فرمانده پلیس: در ممانعت از حضور زنان در استادیوم و جلوگیری از کنسرت به وظیفه عمل می‌کنیم
تجمع گروه انصار حزب‌الله در مخالفت با حضور زنان در سالن والیبال
ورود کلیه بانوان به سالن مسابقه والیبال ایران
زنان پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی سکوت نمی‌کنند

  فرهنگ و جامعه

تیم فوتبال دختران افغان نایب قهرمان شد
جامعه باز  ۲۲جون ۲۰۱۵ تیم فوتبال دختران افغانستان در فستیوال جهانی فوتبال در آمستردام کشور هالند به مقام نایب قهرمانی دست یافت. در این مسابقه که از سال ۲۰۰۱ به این‌سو به صورت سالانه برگزار می‌شود، اعضای تیم‌های شرکت‌کننده را مهاجران مقیم هالند تشکیل می‌دهند که خود و یا والدین‌شان، هم‌زمان دارای تابعیت غیرهالندی نیز استند. این فستیوال فوتبال در دو گروه زنان و مردان برگزار می‌شود که در مسابقات امسال آن، تیم دختران افغانستان بعد از تیم برازیل، در جایگاه دوم ایستاد.

 زنان مهندس ایران به دنبال استارت‌آپی از آن خود
دویچه وله ۲۳ جون ۲۰۱۵ گوگل تنها در سال گذشته یک میلیون دلار برای کمک به افزایش حضور زنان در استارت‌آپ‌ها در سطح جهان اختصاص داد.در ایران نیز بر اساس آمار “کانون کارآفرینی ایران” در حالی ۸۶ درصد صندلی‌های دانشگاه بعد از دیپلم تا اتمام مقطع دکترا به زنان اختصاص دارد که تنها ۴ درصد زنان در هر کسب و کاری در رده‌های مدیریت قرار می‌گیرند. این رقم در رشته‌های مرتبط با فن‌آوری اطلاعات از جمله استارت‌آپ‌ها کاهش می‌یابد.

 ایران برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی زنان آسیب دیده اجتماعی مؤسسه زنان سرزمین خورشید
بیدارزنی ۲۳ جون ۲۰۱۵  نمایشگاه آثار نقاشی و طراحی زنان آسیب دیده اجتماعی مؤسسه زنان سرزمین خورشید برگزار می شود.همزمان رونمایی از کتاب  آقای دکتر فرزام پروا، روانپزشک داوطلب مرکز به نام “گم شده در آیینه”، شرح و بررسی آثار یک شخصیت مرزی و نقاش در خانه خورشید با نگاهی به آثار ون گوگ و دیوید لینچ نیز انجام می گیرد.

  سیاست

عراق «نقش موثر» زنان در نبرد نیروهای کرد با «خلافت اسلامی»
رادیو فردا  ۲۳ جون ۲۰۱۵ نیروهای مسلح کرد، موسوم به «یگان های مدافع خلق» اعلام کرده اند که در پیشروی خود در سوریه به ۵۰ کیلومتری شهر رقه، کانون اصلی نیروهای خلافت اسلامی (داعش) رسیده اند.به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای کرد، شهر «عین عیسی» را از کنترل داعش در شمال رقه خارج کرده و کنترل آن را در دست گرفته اند.

 ترکیه انتخابات افزایش زنان نماینده را نوید می دهد، اما پیشرفت بیشتر ضروری است
نهاد زنان سازمان ملل ۱۲ جون ۲۰۱۵ در پی انتخابات ۷ جون ۲۰۱۵، پارلمان ترکیه به زودی بیشترین شمار زنان نماینده در تاریخ خود را پذیرا خواهد شد. بنا به برآوردهای اولیه، شمار زنان انتخاب شده از ۷۹ به ۹۸ افزایش یافته است. این تعداد پیشرفت مهمی است اما هنوز از هدف مورد توافق فاصله زیادی دارد. زنان اکنون ۱۷،۸ درصد ۵۵۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارند که بسیار پایین تر از میزان برابر یا حتا متوسط جهانی ۲۲ درصد است. این میزان حتا از ۳۳ درصد مورد درخواست سازمان های جامعه مدنی زنان پایین تر است. از ۳۷ ـ از مجموع ۸۱ ـ استان هیچ نماینده زن انتخاب نشده است. نابرابری جنسیتی مشکلی ادامه دار است. بر اساس شاخص شکاف جنسیتی جهانی ۲۰۱۴ مجمع جهانی اقتصاد، ترکیه در میان ۱۴۲ کشور در ردیف ۱۲۵ قرار دارد. در رده بندی توانمندی سیاسی، ترکیه در ردیف ۱۱۳ قرار دارد.

افغانستان حضور بانوان در عرصه های سیاسی، نمادین و کمرنگ است
خبرگزاری جمهور ۲۴ جون ۲۰۱۵ بانوان ولایت بلخ معتقد اند که حکومت وحدت ملی تاکنون کار موثر و بنیادی برای آنان انجام نداده است.به گفته آنان؛ یکی از خواسته های بانوان، سهم گیری این گروه در حکومت، شریک ساختن آنها در ساختارهای حکومت و سایر عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است؛ اما تاجایی که دیده می شود؛ هنوز حکومت وحدت ملی به این خواسته های زنان پاسخ مناسب نداده است .استاد ماریا رهین استاد دانشگاه بلخ طی نشستی در این ولایت گفت: زنان طی ۱۳سال گذشته با تحمل چالش های زیادی توانسته اند دستآوردهای خوبی را به حکومت گذشته پیشکش نمایند؛ اما امیدواری هایی که این قشر از حکومت وحدت ملی بنا به وعده های مسوولان این حکومت داشته اند، عملی نشده است.

 دومین والی زن در افغانستان کیست؟
بی بی سی فارسی ۱۶ جون ۲۰۱۵ حکومت وحدت ملی افغانستان معصومه مرادی را به عنوان والی ولایت دور افتاده دایکندی معرفی کرده است. اشرف غنی، رئیس جمهوری قول داده که سه والی دیگر را هم از میان زنان انتخاب کند. خانم مرادی در رشته مدیریت دکتری دارد. او از ولایت بامیان است و از هفت سال پیش به این طرف با خانواده در کابل زندگی می‌کند. او دومین والی زن در تاریخ افغانستان است. پیش از او حبیبه سرابی والی بامیان هم زن بود. بهر دوی این والیان زن در مناطق هزاره نشین مأموریت یافته‌اند.

 ایران مخالفت نماینده دولت با پیشنهاد حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی
مهر خانه ۲۳ جون ۲۰۱۵ رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادی که بنده از طرف فراکسیون زنان و خانواده دادم با مخالفت جدی نماینده دولت در صحن علنی روبه‌رو شد که این مسئله باعث تعجب بود؛ زیرا دولت فعلی شعار حمایت از زنان و جوانان را مطرح می‌کند، ولی در این‌جا که می‌توانستند حمایت کنند با مخالفت خودشان نظر مجلس را هم برگرداندند و رأی داده نشد.

 افغانستان مردان تفنگ دار یک زن خارجی را در کابل ربودند
طلوع نیوز ۲۳ جون ۲۰۱۵ مردان تفنگ دار بامداد دوشنبه یک کارمند خارجی به نام انجا دی بیر، مسئول نهاد هلوتس که یک سازمان کمک رسانی سویسی است، را از جاده پنجم تایمنی کابل ربوده اند. شاهدان این رویداد می گویند که این زن در صدمتری دفتر کارش از سوی چند مرد که لباس نظامی داشتند از موتر به زور بیرون کشیده شد و ربوده شد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان بیوه زنان افغان؛ چالشها و موفقیت‌ها
بی بی سی فارسی ۲۳ جون ۲۰۱۵ امروز روز جهانی بیوه‌ها است. در افغانستان زنان بیوه با انواع از خشونت‌ها و نقض حقوق بشری مواجه هستند. ولی در میان این زنان شماری توانسته‌اند که دستاوردهای قابل توجه داشته باشند و حتی بعضی از آنها رهبری وزارت خانه‌های این کشور را به عهده داشته اند. به اساس آمار وزارت کار ۵۰۰ هزار بیوه در سراسر افغانستان وجود دارند که همه آنها تقریبا زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دولت تنها ۳۰ درصد آنها را حمایت غیر مستقیم می‌کند. که آن هم کافی نیست و کار گسترده تر می‌طلبد.

زنان بیوه؛ رنج‌کشندگان فراموش‌شده‌ ناپیدا

 ایران ریشه های تجاوز به دخترک یازده ساله
مدرسه فمینیستی ۲۲  جون ۲۰۱۵  وقتی خبر تجاوز جنسی به دختربچه‌ای یازده ساله در میان دعواهای سیاسی و جناحی گم می شود؛ وقتی حنجره بنیادگرایان مذهبی از فریاد واسلاما پاره می شود و گوش همگان و به ویژه برابری خواهان را کر می کند؛ البته صدای فریادهای دختربچه‌ای پا برهنه، میان هیاهوی سهم خواهی از قدرت، به گوش کسی نمی رسد؛ حتا ما فعالان حقوق زنان نه صدایش را می شنویم و نه واکنشی در خور نشان می دهیم! اگر زنان به خیابان ها می آمدند و می گفتند ما امنیت روز و شب می خواهیم آیا این عمل شان “اقدام علیه امنیت ملی” به حساب می آمد؟ وای که حتا نوشتن جمله ی “اقدام علیه امنیت ملی” برایم چندش آور شده است. به راستی این امنیت ملی چیست؟

 ایران زنان پس از طلاق چگونه به بازتعریف «خود» می‌پردازند؟
مهر خانه ۲۲ جون ۲۰۱۵ در جامعه ایرانی، به‌ویژه در سال‌های اخیر، طلاق پدیده‌ای روبه‌افزایش است. با رخداد طلاق تغییرات گسترده‌ای در ساحت ذهنی و عینی زندگی کنش‌گران به‌وقوع می‌پیوندد که نیازمند مدیریت، ترمیم، و ساخت مجدد است. طلاق را فرآیندی شش مرحله‌ای می‌داند که برای اتمام آن گذر از این مراحل لازم است. این مراحل شامل طلاق عاطفی، طلاق قانونی، طلاق اقتصادی، طلاق هم‌والدی، طلاق اجتماعی، طلاق روانی است.

 زنان و مسأله‌ی رهایی: یک گفتگو

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، بی بی سی فارسی، سلام وطندار، کلمه، مدرسه فمینیستی، رادیو فردا، اخبار، تربیون زمانه، جامعه، کلیدگروپ، دری، سلام وطندار، آرمان ، رادیو فرانسته فارسی، دویچه وله، بخدی نیوز،  مهرخانه ،شرق، جامعه باز، بیدار زنی، رادیو فردانه ، نهاد زنان سازمان ملل، خبرگزاری جمهور، مهر خانه، طلوع نیوز ، مهرخانه

شماره ۱۰۱ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: