افغانستانaf 103
یونسف: تلفات کودکان در افغانستان افزایش یافته است / منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

یونسف: تلفات کودکان در افغانستان، افزایش یافته است
رادیو آزادی/ ۹ سرطان ۱۳۹۴ یونسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان در افغانستان می گوید که تلفات کودکان در افغانستان در سال ۲۰۱۴ چهل و هفت درصد افزایش را در مقایسه با سال ۲۰۱۳ نشان می دهد. عزیز فروتن سخنگوی یونسف گفت، افزایش تلفات کودکان در این کشور سبب نگرانی آنان شده است: “ارقام که به دست ما رسیده است در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۶۹۴ کودک در جنگ ها کشته یا زخمی شده اند و در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۵۰۲ کودک در این کشور کشته یا زخمی شده اند زمانی که ارقام مربوط به ۲۰۱۴ ما مقایسه می کنیم ۴۷ درصد افزایش رونما شده و این باعث نگرانی یونسف است”

“سال ۲۰۱۴، خونین‌ترین ایام برای کودکان در افغانستان بود”

 کمیسیون حقوق بشر: بچه‌بازی در هلمند افزایش یافته است
سلام وطندار/ ۹ سرطان ۱۳۹۴ مسؤولان کمیسیون حقوق بشر در هلمند می‌گویند که کودکان این ولایت در کنار فقر، با چالش بزرگی چون بچه‌بازی نیز مواجه اند. مسؤولان این کمیسیون می‌افزایند که بر بنیاد شواهدی که از سه ماه بدین‌سو به دست آورده اند، اکنون بچه‌بازی به پیمانۀ زیادی در این ولایت صورت می‌گیرد و روزبه‌روز در حال افزایش است.

یک مقام وزارت معارف در ارزگان کشته شد
یک/ ۹ سرطان ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ولایت ارزگان حاکی است که مدیر معارف ولسوالی چوره ولایت ارزگان توسط افراد ناشناس کشته شده است. در خبرنامه‌ی دفتر مطبوعاتی این ولایت آمده است که مومن خان مدیر معارف ولسوالی چوره شب گذشته در نتیجه تیراندازی افراد ناشناس کشته شد. وی حوالی ساعت ده شب گذشته هنگامی هدف تیراندازی قرار گرفته است که از یک مهمانی از روستای ادین ولسوالی چوره به خانه اش بر می گشت.

 ادامۀ درگیری‌ها میان ده‌نشینان و کوچی‌ها در میدان‌‌وردک
سلام وطندار/ ۹ سرطان ۱۳۹۴ سخن‌گوی والی میدان‌وردک، عطاالله خوگیانی می‌گوید که دیروقت روز گذشته (دوشنبه) افراد ناشناس در ولسوالی بهسود به کوچی‌ها حمله کرده و دوازده باب خانه و سه عراده تراکتور آن‌ها را به آتش کشیده اند. آقای خوگیانی می‌افزاید که تحقیقات در این زمینه آغاز شده ولی تاکنون نتیجه‌یی حاصل نشده است.

 نیروهای امریکایی خانه یک فرمانده جهادی را در پروان منفجر کردند
یک/ ۱ سرطان ۱۳۹۴ نیروهای خارجی دیشب به خانه ی جان احمد یکی از فرماندهان جهادی در ولسوالی بایان ولایت پروان عملیات کردند وخانه ی او را انفجار دادند. شماری از مقام‌های محلی پروان با تایید این موضوع می‌گویند که این عملیات برای کشف و نابود سازی یک انبار مهمات انجام شده است. محمد زمان مموزی، فرمانده پولیس ولایت پروان گفته است که این عملیات از پیش هماهنگ شده بود و در آن تنها هدف از بین بردن انبار مهمات بوده است.

 افراد ناشناس در ولایت هرات یک جسد را آتش زدند
یک/ ۱۰ سرطان ۱۳۹۴ افراد ناشناس در ولایت هرات، یک جوان را در ولسوالی غوریان این ولایت کشته وجسدش را آتش زده اند. احسان الله حیات، سخنگوی والی هرات می گوید: جسد این جوان که شب گذشته به بیمارستان منتقل شده، ‌آثار ضربات چاقو مشاهده شده است. هنوز دلیل این قتل روشن نشده و عاملان آن نیز شناسایی نشده اند.

 انفجار خونین در هلمند دو کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجا گذاشت
یک/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت هلمند در جنوب کشور می‌گویند که پیش از چاشت امروز مخالفان مسلح دولت یک موتر پر از مواد منفجره را در شهر لشکرگاه منفجر کردند. عمر زواک، سخنگوی والی هلمند می‌گوید که در این رویداد دو نفر کشته و بیش از پنجاه تن دیگر زخمی شدند. او تاکید کرد که انفجار در نزدیک مقر فرماندهی پولیس این ولایت رخ داده است.

     زنان

اشرف غنی: فکر زن‌ستیزی بر نسل نو ما حاکم است
بی بی سی/ ۹ سرطان ۱۳۹۴ اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته که تفکر زن‌ستیزی بر اندیشه نسل نو کشورش هنوز حاکم است. آقای غنی در نشستی به مناسبت رونمایی برنامه عمل دولتش در مورد قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توانمندسازی زنان در عرصه صلح و امنیت، از زن‌ستیزی در افغانستان انتقاد کرد. او گفت: “برای نسل نو ما پیغام ما بسیار مشخص است: لطفا از فکر زن‌ستیزی برآیید. فکر زن‌ستیزی در نسل نو ما بدبختانه هنوز حاکم است. تعلیم‌یافته‌ترین افراد ما بعضی اوقات زن‌ستیزترین است. این ضرورت به تغییر بنیادی و بحث بنیادی دارد.”

غنی: یک معین هر وزارت باید زن باشد

  رییس جمهور: زنان و دختران باید به اسناد حقوقی و میراث دسترسی داشته باشند
۸ صبح/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ محمد اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، در دیدار با شماری از زنان عضو کمیته تخنیکی برنامه عمل قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفته است که زنان و دختران باید به اسناد حقوقی تولد، ازدواج، طلاق، میراث و تحصیل دسترسی داشته باشند. رییس جمهور غنی در حالی به دسترسی زنان و دختران به اسناد میراث تاکید می‌کند که در افغانستان کمتر خانواده‌ی استند که به دختران و زنان خود حق میراث قایل شوند.

 مرگ‌ومیر مادران در بغلان کاهش یافته است
سلام وطندار/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ مسؤولان ریاست صحت ولایت بغلان از کاهش حدود ۵۰ درصد مرگ‌و میر مادران هنگام زایمان در این ولایت خبر داده اند. داکتر عبدالعلیم غفاری، معاون ریاست صحت بغلان می‌گوید که تا دو سال پیش از هر صد مادر، ۱۶ تن از آن‌ها هنگام زایمان یا پس از زایمان در این ولایت جان می‌دادند، اما اکنون این آمار به ۷ مادر در هر صد مادر رسیده است.

        حامیان و فعالان

دیده بان حقوق بشر: جنرالان افغان غیرنظامیان را به خطر می اندازند
رادیو آزادی/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان باید اظهارات رییس ستاد ارتش این کشور را در مورد مصونیت سربازان از مجازات جرایم جنگی، محکوم کند. در این سازمان آمده است که در چهاردهم ماه جون، قدم شاه شهیم رییس ستاد ارتش افغانستان در هنگام دیدار از قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بدخشان خطاب به سربازان اردو گفته بود که آنان در استفاده از توپخانه در برابر دشمن دیگر هیچ محدودیتی ندارند.

 مکاتب افغانستان و مبالغه دستاوردها
اطلاعات روز/ ۷ سرطان ۱۳۹۴ در بازسازی دشوار و پرفراز و نشیب افغانستان، یکی از نقاط روشنی که بیشتر از همه به آن اشاره شده است، افزایش تعداد دانش آموزان است که به مکتب می‌روند. زمانی که رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ برانداخته شد، کم‌تر از یک میلیون دانش آموز افغان به مکتب می‌رفتند که تعداد بسیار اندک آنان دختران بودند. نظر به گفته‌ی حکومت افغانستان، در جریان سال‌های اخیر، این رقم به ۸ میلیون افزایش یافت و هردو جنس، پسر و دختر، در جمع دانش آموزان مشارکت خوبی داشتند.

 شماری از دانش‌آموزان: در بی‌سرنوشتی به سر می‌بریم
۸ صبح/ ۳ سرطان ۱۳۹۴ به تعقیب اعتصاب کاری آموزگاران مکاتب در شهر کابل و برخی از ولایات، تعداد زیادی از کودکان دانش‌آموز در بی‌سرنوشتی به سر برده و با مشکلات گوناگون روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که کودکانی که در کنار فراگیری درس در جاده‌ها‌، ورکشاپ‌ها، کارخانه‌های تولیدی از جمله خشت‌پزی‌ها و دیگر محل‌ها مصروف کارهای شاقه هستند، می‌گویند که با اعتصاب آموزگاران فشار کارهای شاقه بر آنان زیاد شده و اوقات کاری‌شان در طول روز از جانب کارفرما افزایش یافته است و آنان با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

 شماری از معلمین معترض موقتاً به اعتصاب کاری شان خاتمه دادند
رادیو آزادی/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ شماری از معلمین که موقتاً به اعتصاب کاری خود خاتمه داده به حکومت هشدار می دهند که اگر به خواسته های شان رسیده گی نشود، دوباره دست به اعتصاب کاری خواهند زد. برخی از معلمین لیسه حبیبیه کابل روز سه شنبه در یک نشست از حکومت خواستند تا به دو خواست شان که عبارت از کاهش ساعات درسی و دادن ترفیع، اقدام کند.

 تظاهرات شهروندان پروان در اعتراض به عملیات نیروهای ایتلاف
۸ صبح/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ صدها تن از شهروندان پروان در اعتراض به حملۀ نیروهای ایتلاف به یک انبار مهمات متعلق به یک فرمانده جهادی، به خیابان‌ها ریختند. حوالی ساعت ۴ صبح امروز (دوشنبه) نیروهای ایتلاف در روستای «بایان» شهر چاریکار، یک انبار مهمات را که در خانه‌یی مسکونی جابه‌جا شده بود، منفجر کردند.

 اعتراض فعالان بلخ نسبت به وعده خلافی های حکومت
رشد/ ۸ سرطان ۱۳۹۴ شماری از باشنده‌گان و فعالان مدنی ولایت بلخ از آنچه آنان بی توجهی و وعده خلافی‌های حکومت وحدت ملی دانسته اند، به شدت انتقاد کرده اند.  به گزارش رشد؛ آنان دیروز با راه اندازی گردهمایی، اراده‌ی حکومت وحدت ملی برای اصلاح نظام انتخاباتی و توزیع شناسنامه‌های برقی را نمادین دانسته و سران حکومت را به بی توجهی متهم کرده اند.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

ارتش عظیم بی‌کاران در راه است
۸ صبح/۹ سرطان ۱۳۹۴ صدها هزار جوان بی‌کار منتظر‌اند تا حکومت وحدت ملی برای‌شان معجزه کرده، فرصت کاری ایجاد کند. وعده‌های رهبران حکومت وحدت ملی در جریان انتخابات ایجاد فرصت‌های شغلی بود. حالا ۹ ماه از مراسم تحلیف سپری شده است. در این مدت شاید در بر‌خی وزارت‌خانه حد‌اکثر ۵۰ پست به رقابت گذاشته شده باشد، اما برای هر پست حد‌اقل یک هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند..

 فیروز: تا دو سال آینده خدمات صحی در افغانستان معیاری خواهد شد
رادیو آزادی /۸ سرطان ۱۳۹۴ افغانستان پس از سال ها نبود خدمات معیاری صحی گام به رقابت با کشورهای گذاشته است که به گفته وزیر صحت عامه سالانه از پول بیماران افغان صد ها دالر درآمد دارند. فیروز الدین فیروز می گوید که افغانستان تا دو سال دیگر شفاخانه های خواهد داشت که پاسخگوی ارائه خدمات صحی برای تمامی بیماران خواهد بود و از هزینه پول های هنگفت در بیرون از کشور جلوگیری می کند.

 معادن افغانستان، نمایش مضحک یا یک واقعیت شیرین؟
۸ صبح/۸ سرطان ۱۳۹۴ نگهداری ذخایر غنی منابع طبیعی افغانستان بیان‌کننده امید و آرزو برای آینده اقتصاد کشور است. اقتصاد مبتنی بر معدن یکی از گزینه‌های محدود، برای اعمار یک اقتصاد بومی در افغانستان به شمار می‌رود. بنابر این بی‌ثباتی سیاسی، ناامنی، نبود یک چارچوب واضح قانونی، اداره و مدیریت پالیسی‌ها، فقدان زیربنای اساسی و توافق‌نامه‌های حمل‌و‌نقل با کشورهای همسایه مانع توسعه و پیشرفت سکتور معادن در کشور شده است. اما سکتور معدن و ذخایر طبیعی افغانستان هنوز به‌عنوان یک امتیاز و بدیل برای اقتصاد وابسته کشور محسوب می‌گردد.

 تولید جهانی تریاک بیش از دو برابر افزایش یافت
رادیو فرانسه/۶ سرطان ۱۳۹۴ دفتر سازمان ملل در زمینۀ مبارزه با مواد مخدر، در گزارش سالانه اش که امروز جمعه ۲۶ ژوئن منتشر شد اعلام کرد که تولید جهانی تریاک به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۳۰ تاکنون رسیده و عامل اصلی این افزایش، رشد چشمگیر کشت خشخاش به ویژه در افغانستان است.

 انتخابات
سازمان ملل طرح اصلاح نظام انتخاباتی به افغانستان پیش کش می‌کند

یک/۵ سرطان ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد گفته است طرح اصلاح نظام انتخاباتی را برای انتخابات پیش‌رو در افغانستان به حکومت پیش کش خواهد کرد. معاون نماینده‌ی سازمان ملل در کابل در دیدار با رییس اجرایی همچنان هشدار داده است که عاملان تقلب در انتخابات افغانستان باید مجازات شوند.

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

اداره محیط‌زیست: تلاش ما سازگاری با تغییر اقلیم است
۸ صبح/۵ سرطان ۱۳۹۴ اداره حفاظت ملی محیط‌زیست در تلاش است تا دومین گزارش عمومی تغییر اقلیم در  افغانستان را به نشر بسپارد. این اداره سال قبل گزارش اول خود را منتشر کرده بود. غلام‌محمد ملکیار، معین مسلکی اداره حفاظت ملی محیط‌زیست می‌گوید: «با در نظر داشت وضعیت کشور که ما شاهد تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی‌ها، بارش برف و باران‌های بی‌موقع بودیم، چهار سال پیش اولین ریاست تغییر اقلیم در چهارچوب حکومت در اداره ملی حفاظت از محیط‌زیست شکل گرفت.»

 واخان دومین پارک ملی
۸ صبح/۱۰ سرطان ۱۳۹۴ همین سال گذشته، یعنی ۱۳۹۳ بود که یکی دیگر از مناطق کشور به‌دلیل داشتن محیط ناب و بکر برای حیات وحش و زیست بوم محلی برای برخی از حیوانات کمیاب و گیاهان نایاب در جهان به عنوان پارک ملی افغانستان اعلام شد. با این وجود، این مناطق در گذشته محلی برای شکار شاهان، تحت حفاظت قرار داشتند. این پارک ملی‌، در شرقی‌ترین ناحیه کشورما یعنی واخان بدخشان موقعیت دارد. جایی که پامیرهای بزرگ و کوچک به‌شکل اسرار آمیزی در آن خود‌نمایی می‌کنند. پامیرهای بزرگ و کوچک از جمله مناطق حفاظت شده کشور می‌باشند.

       جنگ

عربستان با شبکه‌ی حقانی ارتباط مستقیم داشته است
خبرگزاری رشد/۸ سرطان ۱۳۹۴ وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس فاش کرده که دیپلومات‌های عربستان سعودی در پاکستان، از سال‌ها با رهبران شبکه‌ی حقانی به گونه‌ی مستقیم ارتباط داشته‌اند. به گزارش رشد؛ ویکی‌لیکس اسنادی را نشر کرده که نشان می‌دهد سفیر پیشین عربستان سعودی در اسلام‌آباد، زمینه‌ی درمان جلال‌الدین حقانی را در عربستان، فراهم ساخته است. این کار در سال دوهزارو دوازده میلادی زمان  عبدالعزیز ابراهیم صالح، سفیرعربستان سعودی در اسلام‌آباد، صورت گرفته است.

 تلفات نظامی
پنج شورشی در حمله هوایی در نورستان کشته شدند. یک ولسوال نام‌ نهاد طالبان در تخار کشته شد. یازده سرباز ارتش در هرات جان‌هایشان را از دست دادند. شش هراس‌افگن در شرق افغانستان کشته شدند. نیروهای امنیتی ۴۳ هراس‌افگن مسلح را کُشتند. در عملیات کندهار ۶۵ طالب کشته شدند. والی نام نهاد طالبان در ولایت ننگرهار بازداشت شد. چهار رویداد امنیتی در افغانستان، ۹ کشته و ۹۰ زخمی. یک کشته و بیش از بیست زخمی در حمله‌ی انتحاری در کابل.

     فرهنگ

آثار باستانی زابل با خطر ویرانی روبه‌رو است
سلام وطندار/۶ سرطان ۱۳۹۴ مسؤولان ادارۀ حفظ و نگهداری از آثار باستانی ولایت زابل می‌گویند که بر اثر بی‌توجهی دولت تمام آثار باستانی این ولایت با خطر ویرانی روبه‌رو است. بر بنیاد گزارش‌ها، بر اثر جنگ‌ها و درگیرهای پی‌درپی و کاهش توجه دولت به این ولایت و گنجیۀ باستانی‌یی که در دل دارد، اکثر اماکن و آثار باستانی زابل با خطر ریزش و فرسایش تدریجی مواجه شده است. در زابل بیست‌و‌پنج مکان باستانی وجود دارد که همۀ‌ آن‌ها توسط خود مردم شناسایی شده است.

 کتاب و کتاب‌خوانی در زندان قندهار
۸ صبح/۸ سرطان ۱۳۹۴ آدم خان با چشم‌های تیز و نافذش به پنجره زندان نگاه می‌کند. دو زندانی در داخل یک اتاق، سرگرم کتاب خواندن هستند؛ چندین تن دیگر یا خوابیده‌اند و یا هم سر به بالین گذاشته و به فکر فرو رفته‌اند. زندان سرپوزه قندهار، فاصله چندانی از مرکز ولایت ندارد. در هر سلول این زندان که در حاشیه غربی شهر اعمار شده است، زندانیان زیادی نگهداری می‌شوند.

 گنجینه باختر در جاپان به نمایش گذاشته می شود
باختر/۸ سرطان ۱۳۹۴ سفیر جاپان مقیم کابل، علاقمندی کشورش را برای برگزاری نمایشگاه آثارگنجینه باختر، درآن کشور، ابراز کرد. سفیر جاپان خاطرنشان ساخت که جاپان علاقمند است که آثارگنجینه باختر درآن کشور به نمایش گذاشته شود و در این زمینه تفاهمنامه میان وزارت اطلاعات وفرهنگ و جانب جاپان به امضا برسد. وی افزود که با برگزاری نمایشگاه آثارگنجینه باختردر جاپان،  کنفرانس یونسکو نیز به همین مناسبت برگزا خواهد شد. او افغانستان را مهد تمدن های مختلف دانسته و همکاری آن کشور را در حفظ آثا رتاریخی تپه نارنج ابراز کرد.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۳

پیوست‌ها: