haftYemen_Saada

یمن: نیروهای ائتلاف خانه ها و بازارها را در شهر سعدا بمباران کردند
عکس: در سامانه اینترنتی دیده بان حقوق بشر

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
یمن کشته شدن ده ها غیرنظامی در حمله های هوایی غیرقانونی
۳۰ جون ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از آپریل ۲۰۱۵ در حمله های هوایی به شهر سعدا در شمال یمن ده ها تن را با نقض آشکار حقوق جنگی کشته اند. این ائتلاف باید تمام موارد نقض حقوق جنگ را مورد تحقیق قرار دهد و به قربانیان غیرنظامی خسارت و غرامت های دیگر بدهد. این گزارش با عنوان حمله به سعدا: حمله های هوایی غیرقانونی ائتلاف در یمن ده ها حمله هوایی به محل تجمع حوثی ها را ثبت کرده که در آنها خانه های غیرنظامیان، پنج بازار، یک مدرسه و یک پمپ بنزین ویران شده اند، در حالی که هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد این مکان ها برای مقاصد نظامی به کار می رفتند. در این حمله ها، در فاصله ۶ آپریل و ۱۱ مه ۵۹ تن کشته شده اند که بنا به گزارش ها غیرنظامی بودند. دست کم ۳۵ کودک در میان کشته شدگان بودند. ویدئو را ببینید.

سوریه بیانیه مشترک در باره استفاده نیروهای دولتی از بمب های بشکه ای
۲۵ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان همکار آن در سوریه، مرکز اسناد نقض حقوق بشر، در پی مرگبارترین ماه برای غیرنظامیان در سوریه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند دست به اقدام فوری بزند تا از استفاده بمب های بشکه ای به دست نیروهای دولتی سوریه جلوگیری کند. بنا به اعلام مرکز اسناد نقض حقوق بشر، از آغاز بحران در سوریه دست کم ۶۵۸۹ غیرنظامی در نتیجه استفاده چرخبال های نیروی هوایی از بمب های بشکه ای در مناطق پرجمعیت کشته شده اند. در تاریخ ۱۰ جون ۲۰۱۵، بیمارستان بوصرا در حلب با ۱۰ بمب بشکه ای ویران شد. به اعلام پزشکان بدون مرز، دست کم نه مرکز پزشکی دیگر در ماه گذشته هدف بمب های بشکه ای قرار گرفته اند.

ژاپن دولتمردان با ازسرگیری اعدام مردم را فریب می دهند
۲۵ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان ژاپن با انجام اولین اعدام امسال در حالی که توجه کشور به مساله دیگری است، می کوشند از توجه عموم به آن پرهیز کنند. تسوکاسا کاندا، ۴۴ ساله، امروز اعدام شد. این اعدام در زمانی رخ داد که توجه سیاسی و رسانه ای به برنامه مورد بحث افزایش نقش نظامی ژاپن معطوف است. دولت ژاپن هنوز معتقد است مجازات اعدام «به طور کلی بازدارنده» است، اما در عین حال تایید می کند که شواهد «علمی» برای تایید این ادعا وجود ندارد.

آمریکا دیوان عالی کشور استفاده از تزریق داروی مرگبار را تایید کرد
۲۹ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: رای امروز دیوان عالی کشور در تایید استفاده از میدازولام که ایالت اکلاهما برای اعدام به کار می برد ایرادهای اساسی مجازات اعدام را حل نمی کند. به گفته رییس عفو بین الملل در آمریکا، «این رای این واقعیت را تغییر نمی دهد که مجازات اعدام صرفنظر از روش اعدام، این مجازات به هیچ وجه قابل ترمیم نیست. مجازات اعدام نهایت نقض حقوق بشر است. رای دادگاه ایرادهای اساسی آن را حل نخواهد کرد، از جمله اعدام اشتباهی اشخاص محکوم به اعدام.» گزارش خبری: دیوان عالی آمریکا استفاده از یک داروی اعدام را تایید کرد

نیجریه نه نفر به جرم کفرگویی به مرگ محکوم شدند
اسراییل یک کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را توقیف کرد

ایران
دو حکم قطع دست در مشهد اجرا شد

عاملان غیردولتی
سوریه «حکومت اسلامی» طی یک سال «۳۰۲۷ نفر» را اعدام کرده است
سوریه داعش دو زن را به اتهام جادوگری سر برید
آمریکا آتش سوزی در چند کلیسای ایالت کارولینای جنوبی

   عدالت

اسراییل غزه:‌ دولت ها باید به توصیه های گزارش کمیسیون سازمان ملل عمل کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ جون ۲۰۱۵  امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل را در باره درگیری در غزه دریافت کرد و در باره آن به بحث پرداخت. این گزارش نقض فاحش حقوق بین المللی بشردوستانه و حقوق بین المللی حقوق بشر را در غزه و جنوب اسراییل در سال ۲۰۱۴ ثبت کرده است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، الحق، مرکز حقوق بشر فلسطین، و مرکز حقوق بشر المیزان از دولت ها و سازمان های بین المللی می خواهند برای جلوگیری از تکرار جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در غزه و تضمین پاسخگویی برای این جنایت ها به توصیه های گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل عمل کنند. سازمان های ما اعلام کردند که «کمیسیون تحقیق بر گستره بی سابقه تخریب در درگیری سال ۲۰۱۴ غزه تاکید کرده است. ما نظر آن را که جنایت هایی که در حد جنایت های جنگی هستند رخ داده است. ما تمام موارد نقض حقوق بین المللی را که گزارش کمیسیون تحقیق شرح داده محکوم می کنیم. با وجود این، واقعیت در محل این است که اشغال برقرار است و بی توازنی ساختاری نیروها وجود دارد. تفاوت در میزان نقض این حقوق و تلفاتی که رخ داده به شدت زیاد است.» فدراسیون در گزارش خود با عنوان مجازات غیرنظامیان غزه در تله عملیات تیغه حفاظتی، علاوه بر جنایت های جنگی مواردی را ثبت کرده بود که می تواند جنایت های علیه بشریت محسوب شود. بنا بر آن گزارش، مردم فلسطین از طریق خسارت ها و تخریبی که به زیرساخت برق و آب و نیز دارایی هایی اقتصادی و کشاورزی وارد شده از امکان زیست محروم شده اند. مقاله مرتبط: اهمیت شکایت کیفری از اسراییل در دیوان لاهه

سودان شورای امنیت سازمان ملل و کشورها باید با دادگاه بین المللی جزایی برای تحقیق در باره دارفور و حکم های جلب همکاری کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ جون ۲۰۱۵ دادستان دادگاه بین المللی جزایی در روز ۲۹ جون ۲۰۱۵ گزارش خود را در باره دارفور، سودان، به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرد. فدراسیون و مرکز عدالت و مطالعات صلح آفریقا از شورای امنیت سازمان ملل که مساله دارفور را در سال ۲۰۰۵ به دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کرد، می خواهند به طور کامل با دادگاه همکاری کند و کسانی را که دادگاه پیگیر آنهاست ـ از جمله رییس جمهوری سودان عمر البشیر ـ دستگیر کند.

آمریکا سازمان امنیت ملی/جاسوسی:‌ با وجود فاش شدن مسایل اساسی هنوز خبری از تحقیق قضایی نیست
۲۵ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر فرانسه یادآوری می کنند که در جولای ۲۰۱۳ شکایتی را در باره سازمان امنیت ملی، اف بی آی و عملکرد مراقبتی آنها بر اساس برنامه پریزم طرح کردند. ۱۸ ماه پس از آغاز تحقیق در باره پرونده، دادستان پاریس هنوز مشخص نکرده چگونه این موضوع را پیگیری خواهد کرد. با توجه به بی عملی دادستان، سازمان های ما در ۸ آپریل ۲۰۱۵ شکایت تازه ای را در همان دادگاه به عنوان شاکیان خصوصی مطرح کردند به امید این که در باره نقض آزادی های فردی روشنگری های بیشتری انجام شود. فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه عدم تحرک نظام قضایی فرانسه را در باره این شکایت در باره سازمان امنیت ملی آمریکا و شرکت هایی که اجازه دسترسی به شبکه هایشان را داده اند، محکوم می کنند. این توقف رسیدگی با توجه به فاش شدن اطلاعات تازه در باره کنترل سازمان امنیت ملی آمریکا بر تلفن های روسای جمهور فرانسه قابل پذیرش نیست. گزارش خبری: جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس‌جمهور فرانسه

هند در نقض حقوق بشر در جامو و کشمیر هنوز از پاسخگویی خبری نیست
۱ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز در گزارش تازه ای گفت: ۲۵ سال پس از اجرای قانون اختیارات ویژه نیروهای مسلح در جامو و کشمیر، این قانون هنوز به چرخه نقض حقوق بشر کمک می کند. این گزارش با عنوان «قصور از پاسخگویی برای نقض حقوق بشر به دست نیروهای امنیتی در جامو و کشمیر» مانع های رویاروی عدالت در چند مورد از نقض حقوق بشر را که گویا نیروهای امنیتی هند در جامو و کشمیر مرتکب شده اند، ثبت کرده است. این گزارش به ویژه به بخش ۷ قانون اختیارات ویژه نیروهای مسلح سال ۱۹۹۰ توجه کرده که مصونیت عملی برای اعضای نیروهای امنیتی از پیگرد به خاطر اتهام نقض حقوق بشر قایل می شود.

مصر ترور دادستان عمومی: حاکمیت قانون باید برقرار شود
۳۰ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر قتل دادستان عمومی را در روز ۲۹ جون ۲۰۱۵ محکوم می کند و دولتمردان مصر را فرامی خواند تا تحقیق مستقل و بی طرفانه ای در این باره به عمل آورند. دولت مصر باید تضمین کند که محاکمه ها بر اساس موازین بین المللی انجام شوند و مرتکبان آن بدون استفاده از مجازات اعدام به دست عدالت سپرده شوند. در مه ۲۰۱۵، پس از صدور مجازات اعدام برای محمد مرسی و سایر رهبران اخوان المسلمین، سه قاضی در شمال صحرای سینا کشته و دو قاضی مجروح شدند.

نیجریه قدرت گذراست، عدالت ابدی است: چرا باید به معافیت از مجازات توجه کرد
عفو بین الملل ۲۹ جون ۲۰۱۵ با شنیدن بحث های عمومی مربوط به انتشار گزارش اخیر عفو بین الملل در باره ارتکاب جنایت های جنگی به دست ارتش به یاد گفته ولی سوینکا می افتم: «قدرت گذراست، عدالت ابدی است». متوجه تعهد مثبت رییس جمهوری و واکنش طفره روانه معمول ارتش شده ام. زمان مشخص خواهد کرد که آیا حقیقت و عدالت در نیجریه حاکم خواهد شد یا خیر.

ایران عفو بین‌الملل: مصوبه کیفری تازه، «میخی دیگر بر تابوت عدالت»
رادیو فردا ۲۶ جون ۲۰۱۵  بر اساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی و تغییرات اعمال‌شده در قانون آیین دادرسی کیفری، طرفین دعوی در پرونده‌های مربوط به جرایم امنیتی و جرایم سازمان‌یافته، در مرحله تحقیقات مقدماتی، می‌توانند وکیل خود را تنها از میان وکلای مورد تایید رئیس قوه‌ قضائیه انتخاب کنند.

ایران نسرین ستوده: سلب حق داشتن وکیل اختیاری یعنی دادرسی ناعادلانه

       حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا نامه ائتلاف به شورای حقوق بشر با درخواست پاسخگویی برای برنامه شکنجه
اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ۲۴ جون ۲۰۱۵ در نامه بیش از ۱۰۰ گروه به سازمان ملل اعلام شده است: کمیسیون ویژه سنای آمریکا در دسامبر گذشته خلاصه، یافته ها و نتایج تحقیق ۴ ساله خود را در باره برنامه حبس و بازجویی سازمان سیا منتشر کرد. از آن پس، جامعه بین المللی حقوق بشر شفافیت کامل و پاسخگویی در باره این برنامه غیرقانونی را که طی آن نقض نظام مند حقوق بشر، از جمله جرایم مربوط به حقوق بین المللی مثل شکنجه و ناپدید شدن قهری رخ داده، درخواست کرده است. تداوم معافیت از مجازات فصل تاریکی در تاریخ ایالات متحد آمریکا است که ممنوعیت کامل شکنجه و رفتارهای تعدی آمیز دیگر را که در جهان به رسمیت شناخته شده اند، تضعیف می کند. دولت های دیگر که در برنامه شکنجه سازمان سیا شرکت داشته اند باید پاسخگو باشند و غرامت موثر در اختیار قربانیان شکنجه، ناپدید شدن قهری و دیگر موارد نقض حقوق بشر قرار بگیرد. این نامه را اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، مرکز مطالعات حقوقی و اجتماعی، ارتباط های حقوق بشری و دفتر واشنگتن مربوط به آمریکای لاتین ارایه کرده اند و مورد پشتیبانی بیش از ۱۰۰ گروه و سازمان، از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، مرکز حقوق اساسی آمریکا، مرکز حقوق اساسی و حقوق بشر در اروپا، انجمن قلم آمریکا، دکتران حقوق بشر و غیره قرار گرفته است.

بحرین زندان، شکنجه و محرومیت از تابعیت کشور: واقعیت رو به وخامت مدافعان حقوق بشر
۲۵ جون ۲۰۱۵ در گزارشی که امروز منتشر شد، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: گستره فعالیت مدافعان حقوق بشر در بحرین رو به کاهش است. در این گزارش، آزار قضایی علیه ۱۱ تن از مدافعان حقوق بشر از جمله وکلای دادگستری، آموزگاران، پزشکان و وب نگاران ثبت شده است. این عده همگی به خاطر فعالیت هایشان در دفاع از حقوق بشر قربانی زندان، شکنجه یا محرومیت از تابعیت کشور بوده اند یا با تهدید در این زمینه ها روبرو بوده اند. صفیه آکوری، وکیل دادگستری فرانسوی که برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از او خواسته بود در باره وضعیت مدافعان حقوق بشر در بحرین شهادت جمع آوری کند، می گوید: «هیچ تردیدی نیست که قوه قضاییه به هرکاری دست می زند تا به رژیم در خاموش کردن صدای دگراندیشان و منتقدان نقض حقوق بشر در بحرین کمک کند.»

اسراییل فرانسه سرگرم تدارک تحریم علیه سیاست شهرک سازی است
المانیتور ۲۸ جون ۲۰۱۵ جنبش تحریم، توقف سرمایه گذاری و مجازات (BDS) که هدفش تحریم دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی اسراییل است، می کوشد اسراییل را در سطح بین المللی تضعیف کند. این جنبش بدون ستاد مرکزی یا رهبری است و افراد یا سازمان هایی را جلب می کند که می خواهند با مردم فلسطین در زیر اشغال همبستگی نشان دهند. اما اتحادیه اروپا نیز در باره سیاست تحریم بحث می کند. در داخل اتحادیه اروپا بحثی در باره سیاست های شهرک سازی اسراییل در جریان است. به گفته مقامی ارشد در وزارت خارجه فرانسه، این کشور اقدامات اقتصادی سختی را علیه کالاها و شرکت های اسراییلی فعال در شرق خط سبز در دست بررسی دارد. او گفت بر اساس حقوق بین المللی این شهرک ها غیرقانونی هستند و اتحادیه اروپا نباید قراردادهایش با اسراییل را در باره آنها عملی کند.

قرقیزستان دیوان عالی کشور غیرقانونی بودن جستجوی دفتر بیر دوینو قرقیزستان و محل سکونت دو وکیل را تایید کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که دادگاه منطقه ای در تاریخ ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ تصمیم به لغو حکم جستجو گرفته بود. اما دادستان ارشد منطقه در دیوان عالی کشور به حکم دادگاه اعتراض کرد. اما دیوان عالی کشور اعتراض او را رد کرد و جستجو را غیرقانونی دانست.

آنگولا دستگیری و حبس خودسرانه ۱۴ عضو جنبش انقلابی و یک روزنامه نگار
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ جون ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: نیروهای پلیس با ورود به جلسه بحث جنبش انقلابی در باره اوضاع حقوق بشر و حکومت داری در آنگولا، ۱۴ عضو این جنبش و یک روزنامه نگار را دستگیر کردند. این جنبش گروهی از جوانان را در بر می گیرد که هوادار دمکراسی، تغییر سیاسی و حقوق بشر در آنگولا هستند.

ترکیه سرکوب خشن راه پیمایی همجنس گرایان در استانبول
دیده بان حقوق بشر ۳۰ جون ۲۰۱۵ پلیس استانبول روز ۲۸ جون با خشونت راه پیمایی دگرباشان این شهر را که سالیان زیادی بدون دخالت پلیس برگزار می شد، به هم زد. سازمان دهندگان راه پیمایی گفتند تصمیم لحظه آخر فرماندار شهر به دلیل هم زمانی این راه پیمایی با ماه رمضان گرفته شده است. فرمانداری با انتشار بیانیه ای ادعا کرد که سازمان دهندگان آن را از برگزاری مطلع نکرده اند.

واتیکان پیمان به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را امضا کرد
آمریکا ازدواج همجنسگرایان در سراسر کشور قانونی شد
تاجیکستان اعلام ممنوعیت تعدادی از کتاب‌های مذهبی سلفی
فیس‌بوک شناسایی می‌کند؛ حتی بدون دیدن صورت شما

ایران
حکم تعلیق پروانه وکالت نسرین ستوده به ۹ ماه کاهش یافت
حکم اعدام سهیل عربی «نقض شد»

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یونان بحران پناه جویان به روایت تصویر
۲۵ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا اعلام کرد: افزایش شدید در شمار پناه جویانی که در جزایر یونان در دریای اژه وارد می شوند سیستم پذیرش رو به سقوط آنها را به نقطه فروپاشی رسانده است و نشانه کوتاهی رهبران اروپا از توجه کافی به بحران پناه جویان است. گزارش خبری: بحران مهاجران، موضوع داغ نشست رهبران اروپا

ایران مجازات اعتصاب، شکنجه سفید و مساله حقوق بنیادین کارگران

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

شاخص جهانی صلح
ایران بی‌اعتنایی مطلق برنامه ششم توسعه به محیط زیست و بحران آب
ایران مرکز پژوهش‌های مجلس: دو سوم ایران به بیابان تبدیل شده است

   دفاع از حقوق بشر

فدراسیون سوءاستفاده از دین را برای مقاصد سیاسی محکوم می کند
۲۷ جون ۲۰۱۵
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به مردم تونس و کویت تسلیت می گوید و مایل است همبستگی خود را با آنها و قربانیان دو حمله روز ۲۶ جون ۲۰۱۵ که داعش به بهانه دین مسؤولیت آنها را به عهده گرفته، ابراز کند. حمله جنایتکارانه ای که در سوسه به مرگ ۳۹ تن و زخمی شدن ده ها تن دیگر انجامید، حمله ای علیه دمکراسی و حقوق بشر است. این حمله بخشی از حمله های جنایتکارانه ای است که با بهانه استفاده از دین برای خرابکاری، گردشگری را که منبع اصلی اقتصادی این کشور است و فرایند چشمگیر و نمونه مردم تونس برای برقراری حاکمیت قانون بر ویرانه های دیکتاتوری را هدف قرار داده است. تونس تنها کشور بهار عربی است که در آن آرمان های دمکراتیک نیرومندتر از نیروهای ارتجاعی و جنایتکار هستند که گذار سیاسی در کشورهای همسایه را بی نتیجه گذارده اند. بر دولتمردان تونس واجب است که نقشی اساسی و تعیین کننده به عنوان محافظان ارزش های مورد حمله مرتکبان این اقدامات ایفا کنند. فدراسیون رسما دولت تونس را فرا می خواند تا با احترام مطق و بدون قید و شرط برای حقوق بشر، آزادی های اساسی و تمام ارزش ها و امیدهای راهبرِ تونس امروزی مبارزه با تروریسم را پیش ببرد… بمب گذاری انتحاری در کویت که یکی از مسجدهای شیعیان را هدف قرار داد و به مرگ ۲۷ تن و زخمی شدن ۲۲ تن انجامید حمله ای به آزادی اعتقاد است. این حمله بخشی از رشته حمله هایی است که به تازگی علیه اقلیت شیعه در عربستان سعودی و یمن انجام شده است. گزارش خبری: ۳۷ کشته در حمله تروریستی به توریست‌ها در شمال تونس

موریتانی کنشگران ضدبرده داری به دو سال زندان محکوم شدند
۳۰ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر موریتانی مخالفت شدید خود را با حکم دو سال زندان برای دو عضو ابتکار احیای جنبش الغای برده داری ابراز کردند.

فرانسه قرارداد بین اورانژ و پارتنر در سال ۲۰۱۷ پایان می یابد: پیروزی برای حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۰ جون ۲۰۱۵ شرکت اورانژ امروز اعلام کرد که قراردادش را با پارتنر، شرکت مخابرات اسراییلی در کوچ نشین های اسراییل، اصلاح کرده است. با این اصلاح، این قرارداد ظرف دو سال در مقابل پرداخت خسارت به مبلغ ۱۰ میلیون یورو لغو خواهد شد. تهیه کنندگان گزارش ارتباطات خطرناک اورانژ در سرزمین های اشغالی فلسطین از این خبر استقبال می کنند.

نامه سرگشاده به رهبران چین و اتحادیه اروپا:‌ آیا حقوق بشر پس از ۴۰ سال جایی در روابط استراتژیک دارد؟
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ جون ۲۰۱۵ روسای فدراسیون، سازمان حقوق بشر در چین و کمپین بین المللی تبت نامه ای مشترک به نمایندگان اتحادیه اروپا و چین در هفدهمین اجلاس سران در بروکسل ارسال کردند. در این نامه آمده است: اتحادیه اروپا و چین در زمینه های زیادی همکاری می کنند، اما همکاری آنها در زمینه حقوق بشر موفق نشده وضع حقوق بشر در چین را بهبود ببخشد. مردم چین با نقض حقوق بشر در سطح گسترده روبرو هستند. چند نمونه از آنها بدین قرار است: سرکوب نظام مند مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی، افزایش محدودیت بر آزادی بیان و آزادی گردهمایی، تبعیض و سرکوب اقلیت های دینی و قومی از جمله تبتی ها و اویغورها، و استفاده گسترده از مجازات اعدام بدون رعایت موازین قانونی.

اتحادیه اروپا و چین باید حقوق بشر را در راس دستور کار اجلاس سران قرار دهند
۲۹ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی تبت از رهبران اتحادیه اروپا و چین خواستند حقوق بشر را در راس دستور کار بحث در اجلاس خود قرار دهند. امسال چهلمین سال روابط دیپلماتیک اتحادیه اروپا و چین است. با تصویب چارچوب استراتژیک حقوق بشر و دمکراسی اروپا در سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن تعهد کرده اند حقوق بشر را در کانون سیاست خارجی خود قرار دهند.

مصر نسل کنشگران جوان در تلاش بی رحمانه برای سرکوب مخالفان به زندان افتاده اند
۳۰ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز در گزارشی تازه گفت: حمله مداوم دولتمردان مصر علیه کنشگران جوان تلاشی آشکار برای درهم کوبیدن روحیه شجاع ترین و درخشان ترین مغزهای جوان کشور و در نطفه خفه کردن تهدید در آینده علیه حاکمیت است. نسلی در زندان: جوانان مصر از اعتراض به زندان می روند به ۱۴ جوان از میان هزاران تن می پردازد که در دوسال گذشته در ارتباط با اعتراض های خودسرانه دستگیر، حبس و زندانی شده اند. این گزارش نشان می دهد که این کشور به طور کامل به یک دولت پلیسی بازگشته است.

بنگلادش هدف از لایحه قانون سرکوب مدافعان حقوق بشر است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ جون ۲۰۱۵ دولتمردان بنگلادش قصد دارند کنترل بر آزادی بیان را از طریق لایحه قانون فضای مجازی ۲۰۱۵ افزایش دهند. این قانون که در انتظار تصویب در کابینه دولت است، گستره جرایم و مجازات های شدید را به نسبت قانون کنونی می افزاید. این قانون همچنین به دولتمردان اجازه می دهد هر شخصی، از جمله خارجی ها، را که از طریق ارتباط های مجازی تهدیدی برای «امنیت ملی» بنگلادش به شمار می روند، مورد پیگرد قرار دهند.

لائوس دولت بازنگری کارنامه حقوق بشری را در سازمان ملل مسخره کرد
۳۰ جون ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جنبش حقوق بشر لائوس، امروز اعلام کردند: قصور دولت لائوس از پذیرش توصیه های اصلی طی رسیدگی ادواری عمومی فرایند سازمان ملل را به مسخره تبدیل کرده است.

ایران چهاردهمین گردهمایی در پاریس برای پشتیبانی از نسرین ستوده و حقوق دگراندیشان
یوتیوب ۲۵ جون ۲۰۱۵ چهاردهمین گردهمایی‌ روز یکشنبه ۲۱ جون ۲۰۱۵ در میدان سن‌میشل، در مرکز پاریس برگزار شد. در این گردهمایی، عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ابتدا به فرانسه و سپس به فارسی، درباره کنشگر حقوق بشر و وظیفه او که دفاع بی‌قید و شرط و بدون ملاحظات سیاسی و مذهبی از حقوق همه شهروندان و اعتراض به نقض آن در هرشرایطی و بدون مصلحت اندیشی‌های کاسبکارانه سیاسی است سخن گفت. او از مبارزه نسرین ستوده که مبارزه برای دفاع از حقوق همه دگراندیشان است و از همراهی بسیاری همچون دکتر ملکی با نسرین تقدیر کرد. در پی اعلام کاهش حکم محرومیت نسرین ستوده و پایان تحصن اعتراضی او در تهران، پانزدهمین و آخرین گردهمایی پاریس در تاریخ ۲۸ جون برگزار شد.

ایران
تقی رحمانی از آخرین وضعیت نرگس محمدی می‌گوید

    زنان

کوزوُو سراب آزادی و برابری برای زنان
دمکراسی باز ۱ جولای ۲۰۱۵ داشتن رییس جمهوری زن و گفتمان سیاسی در باره «برابری جنسیتی» نمی تواند بر آثار مخرب مردسالاری در کوزوُو، از حقوق مالکیت تا تابوهای اجتماعی، پرده بیافکند. در ظاهر، زنان در کوزوُو از برابری کامل برخوردارند. این کشور یک دهه از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۹ زیر نظارت بین المللی بوده، کارزارهای پاکسازی قومی و مداخله بین المللی نظامی را علیه میلووسویچ در صربستان از سر گذرانده و در سال ۲۰۰۸ به استقلال فرهنگی دست یافته است. در این چارچوب، کوزوُو به درخواست هیات موقت اداری سازمان ملل در کوزوُو بسته قوانین برابری را در سال ۲۰۰۴ تصویب کرد. امروز این کشور حتا رییس جمهوری زن دارد. با قانون انتخاباتی سهمیه ۳۰ درصد زنان، این کشور به لحاظ شمار نمایندگان زن در منطقه در رتبه دوم است.

الزا سعاده، زن مدافع حقوق بشر در مرکز حقوق بشر خلیج
سرویس بین المللی حقوق بشر ۲۶ جون ۲۰۱۵ الزا که از نزدیک در زمینه زنان مدافع حقوق بشر در خلیج و کشورهای همسایه فعالیت کرده می گوید این زنان به طور خاص در خطر هستند. او یکی از این زنان به تازگی پیامی برای او فرستاده و گفته که دیگر نمی تواند تماس بگیرد و قصد دارد مخفی شود. او گفته است: «تهدید کرده اند که مرا می کشند. مرا دستگیر خواهند کرد. باید پنهان شوم.» الزا می گوید این زنان را نه تنها دولت ها و عاملان غیردولتی تهدید می کنند، بلکه آنها با فشارهای اجتماعی و فرهنگی روبرو هستند که ممکن است حتا در داخل خانه وجود داشته باشد.

ارسال داروی سقط جنین به لهستان با پهپاد
بی بی سی فارسی ۲۸ جون ۲۰۱۵ یک گروه هلندی حامی حقوق زنان برای رساندن قرص سقط جنین به لهستان و جلب توجه عمومی به قوانین محدودکننده این کشور، به هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) متوسل شد.

ایران

چرا هنوز بعضی‌ها فمینیست نیستند؟
اشتغال، فمینیسم و بحران مردان بدون تحصیلات
سندروم زنان کتک خورده

    کودکان

برزیل نوجوانان را نباید در زندان های ظالمانه بزرگسالان زندانی کنید
۲۹ جون ۲۰۱۵ عفو بین الملل پیش از رای گیری در پارلمان، اعلام کرد: برزیل باید طرح کاهش سن محاکمه کودکان و حبس آنها در زندان های بزرگسالان را متوقف کند. این زندان ها در ردیف خطرناک ترین زندان های جهان هستند. کنگره این کشور در باره کاهش سن محاکمه به عنوان بزرگسال از ۱۸ به ۱۶ رای خواهد داد. در صورت تصویب در دو دور رای گیری، پیشنهاد برای تصویب نهایی به سنا می رود.

یونیسف: از هر ۱۰ کودک یکی در مناطق جنگ‌زده بزرگ می‌شود

    فرهنگ و اندیشه

جوزف استگلیتز:[۱] در رفراندم یونان چطور باید رای داد
گاردین ۲۹ جون ۲۰۱۵ جروبحث در اروپا به نظر افراد خارج از آن ممکن است نتیجه درگیری بین یونان و وام دهندگان باشد. در حقیقت، رهبران اروپا سرانجام ماهیت واقعی اختلاف در باره وام ها را آشکار می کنند و چیزی که خوشایند نیست این است که اختلاف بیشتر در باره قدرت و دمکراسی است و نه پول و اقتصاد. البته، مسایل اقتصادی در ورای برنامه گروه سه گانه (کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول) که پنج سال پیش بر یونان تحمیل شد وحشتناک بود و به کاهش تولید ناخالص داخلی آن به میزان ۲۵ درصد منجر شد. هیچ رکود دیگری را در نظر ندارم که به این حد عمدی و دارای نتایج فاجعه بار بوده باشد: میزان بیکاری جوانان یونان بیش از ۶۰ درصد است. حیرت انگیز است که گروه سه گانه حاضر نیست مسؤولیت این مسایل را بپذیرد یا غلط بودن پیش بینی ها و الگوهایش را قبول کند. در حقیقت اگر رای دهندگان در رفراندم تعهد به اهداف گروه سه گانه را بپذیرند، یونان در رکود باقی خواهد ماند…. باید مشخص کرد که هیچ بخشی از پول عظیمی که به یونان وام داده شده به این کشور نرفته است، بلکه صرف پرداخت به وام دهندگان خصوصی ـ از جمله بانک های آلمانی و فرانسوی ـ شده است. یونان در مقابل حفظ سیستم بانکی این کشورها شندرغاز دریافت کرده است… بحث در باره پول نیست. در باره «مهلت» در هم شکستن یونان برای پذیرش امر ناپذیرفتنی است: هم اقدامات ریاضتی و هم سیاست های پس روانه و تنبیهی. چرا اتحادیه اروپا با رفراندم مخالفت می کند؟… آیا مساله اروپا دمکراسی نیست؟ … دغدغه مشروعیت عمومی با سیاست های منطقه یورو ـ که هیچگاه پروژه ای دمکراتیک نبود ـ ناسازگار است… تعیین سیاست پولی کشورها به توسط بانک مرکزی [اروپا] که فقط نگران تورم است، به افزایش بیکاری می انجامد. الگوی اقتصادی منطقه یورو بر اساس مناسبات قدرت به ضرر کارگران تنظیم شده است. و ۱۶ سال پس از نهادی شدن این مناسبات، پادنهاد [آنتی تز] دمکراسی را می بینیم: بسیاری از رهبران اروپا می خواهند عمر دولت چپ گرای آتن به پایان برسد… توصیه به یونانی ها در باره نحوه رای دهی سخت است. رد یا پذیرش شرایط گروه سه گانه آسان نخواهد بود و هر دو خطرهایی دارد. رای آری به معنای رکود تقریبا بی پایان است… رای نه دست کم امکان به دست گرفتن سرنوشت را برای یونان ـ با سنت قوی دمکراتیکش ـ فراهم می کند… من می دانم چطور رای می دادم.

داعش عربی و داعش وطنی
روزآنلاین ۲۴ جون ۲۰۱۵ شکل گیری لشگرداعش با چند هزار خودرو زرهی ونفربر و صدها نیروی رزمنده مجهز در شمال سوریه، بدون اینکه حساسیت آمریکا یا اسراییل را برانگیخته باشد، از ابهام های سوال برانگیز منطقه خاورمیانه است.

ترکیه همدستی آشکار اردوغان و داعش در حمله به کوبانی

[۱] جوزف استگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه کلمبیاست.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، اخبار روز، المانیتور، بی بی سی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روزآنلاین، سرویس بین المللی حقوق بشر، صدای امریکا، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، یوتیوب