زنان-690x259

شیرین نشاط

نمایشگاه شیرین نشاط در واشنگتن/ منبع عکس جامعه باز

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان مردی در هرات سر خانمش را برید
سلام وطندار ۲۴ جون ۲۰۱۵ مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند که مردی در ولسوالی انجیل این ولایت سر خانم جوانش را با چاقو بریده است. عبدالرؤوف احمدی، سخن‌گوی پولیس هرات به سلام‌وطندار گفت که جسد این خانم جوان صبح امروز از منطقۀ شیدایی ولسوالی انجیل این ولایت به دست آمده است. او می‌گوید، بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند که سر این بانو توسط همسرش بریده شده است.

افغانستان حلق آویز شدن یک دختر دانش آموز در جوزجان
افغانستان رو ۲۵ جون ۲۰۱۵ فرماندهی امنیه جوزجان از حلق آویز شدن یک دختر جوان که دانش آموز مکتب هم بوده در شهر شبرغان خبر داد. به گفته عبدالحفیظ خاشی آمر امنیت پولیس جوزجان شب گذشته دختر جوانی در روستا شینکوت شهر شبرغان خود را حلق اویز کرده که اقارب دختر بعد از مدتی متوجه شده و او را به شفاخانه ولایتی شهر شبرغان انتقال میدهند اما این دختر خانم  قبل از مداخله دوکتوران موظف جانباخته است.

عراق  نیروهای داعش به‌طور رسمی برای زنان قیمت تعیین می‌کنند
مهرخانه ۲۷ جون ۲۰۱۵  نماینده ویژه دبیرکل در بازگشت از مأموریت اخیر خود در منطقه خاورمیانه خاطر‌نشان کرده است که اکنون وضعیت زنان در کشور عراق بسیار بحرانی است؛ نیروهای داعش مبادرت به خرید و فروش زنان به یکدیگر می‌کنند و هم‌چنین مرتکب اشکال مختلف و شدید خشونت جنسی علیه زنان و دختران می‌شوند. برخی از زنان و دختران قربانی خشونت جنسی، حتی تا مرز خودکشی نیز پیش رفته‌اند. وی در این سفر با دخترانی مواجه بوده است که اقدام به خودکشی کرده بودند.

افغانستان که غزال چوچه‌اش را به پلنگ می‌فروشد
۸ صبح ۳۰ جون ۲۰۱۵ روایت زنی که ۴۸ سال خانواده‌ خود را ندید. روایت زندگی شاه‌سلطان، روایت زندگی هزاران زنی است که در افغانستان سهم مشخصی در تعیین سرنوشت خود نداشته‌اند؛ چه در خانه پدر و چه در خانه شوهر. پدرهای زیادی، دختران خود را بدون بررسی و مشوره با آن‌ها، به شوهرانی داده‌اند که پس از زدواج حتا صلاحیت دیدار از خانواده‌ی پدری را از او گرفته‌اند.شاه‌سلطان، دختر جوانی بود که ۴۸ سال قبل در سن ۱۶ سالگی در ولسوالی گلران ولایت هرات به ازدواج مردی از ولایت هلمند درآورده شد. او حالا پیرزنی است که برای نخستین بار پس از فوت شوهر اول و شوهر دومش اجازه جستجوی اقارب خود را پیدا کرده و با فروختن یک گوساله پول آن را به پسر خود داده تا در هرات به جستجوی اقوام گم‌شده‌ خود بپردازد.

ایران درهای استادیوم را می‌بندند و زن را «بنی آدم» نمی‌دانند
مدرسه فمینیستی ۲۵ جون ۲۰۱۵ روزگار عجیبی است، این روزها از سویی قرائت داعشی بلند است و این خاورمیانه با قلب فرتوتش مرتب مواجهه با ایست قلبی می‌شود و لنگ لنگان، به سختی ادامه راه می دهد و در این میان آینده کودکانِ این منطقه و از جمله ایران نیز نامطمئن از مظلمه قرائت حداکتری از فقه است، و از سوی دیگر در فراتر از مرزهای حاکمان، زندگی نوعی دیگر در جریان است. همین دیروز بود جشن موسیقی پاریس بر پاشد و دریغا بر خلاف آن همه شایعه و شائبه، مردمان نه بر هم غلطیدند و نه حتا رقصیدند، لحظه‌ای در برابر هر گروهی می‌ایستادند و گوش فرا می‌دادند و با لبخند رضایتی بر لب می‌رفتند تا دیگر گروه را ببیند و این تبادلی بود از هنر از همه جای دنیا که نماینده و قایم مقامی داشتند اما افسوس نه از ایران.

کوزوُو سراب آزادی و برابری برای زنان
دمکراسی باز ۱ جولای ۲۰۱۵ داشتن رییس جمهوری زن و گفتمان سیاسی در باره «برابری جنسیتی» نمی تواند بر آثار مخرب مردسالاری در کوزوُو، از حقوق مالکیت تا تابوهای اجتماعی، پرده بیافکند. در ظاهر، زنان در کوزوُو از برابری کامل برخوردارند. این کشور یک دهه از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۹ زیر نظارت بین المللی بوده، کارزارهای پاکسازی قومی و مداخله بین المللی نظامی را علیه میلووسویچ در صربستان از سر گذرانده و در سال ۲۰۰۸ به استقلال فرهنگی دست یافته است. در این چارچوب، کوزوُو به درخواست هیات موقت اداری سازمان ملل در کوزوُو بسته قوانین برابری را در سال ۲۰۰۴ تصویب کرد. امروز این کشور حتا رییس جمهوری زن دارد. با قانون انتخاباتی سهمیه ۳۰ درصد زنان، این کشور به لحاظ شمار نمایندگان زن در منطقه در رتبه دوم است.

   دفاع از حقوق بشر

 افغانستان رئیس جمهور غنی: زنان و دختران باید به اسناد حقوقی تولد، ازدواج، طلاق، میراث و تحصیل دسترسی داشته باشند

دفتر ریاست جمهوری ۲۸ جون ۲۰۱۵  محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز با شماری از زنان اعضای  کمیته تخنیکی پلان عمل یا (Action Plan) قطعنامه ۱۳۲۵شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیدار کرد.در این دیدار که قبل از ظهر امروز در ارگ انجام شد و در آن خانم اول کشور نیز حضور داشت، ابتدا اعضای کمیته مذکورگزارش شانرا در رابطه به اجراأت ترتیب پلان عمل برای تطبیق قطعنامه ۱۳۲۵سازمان ملل متحد راجع به نقش زنان در تامین صلح و امنیت ارائه کردند. اعضای کمیته از توجه و حمایت خاص رئیس جمهور و خانم اول کشور در زمینه تقویت نقش زنان ابراز امتنان نمودند.

 

ارسال داروی سقط جنین به لهستان با پهپاد

بی بی سی فارسی ۲۸ جون ۲۰۱۵ یک گروه هلندی حامی حقوق زنان برای رساندن قرص سقط جنین به لهستان و جلب توجه عمومی به قوانین محدودکننده این کشور، به هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) متوسل شد.

 

کوزوُوسراب آزادی و برابری برای زنان
دمکراسی باز ۱ جولای ۲۰۱۵ داشتن رییس جمهوری زن و گفتمان سیاسی در باره «برابری جنسیتی» نمی تواند بر آثار مخرب مردسالاری در کوزوُو، از حقوق مالکیت تا تابوهای اجتماعی، پرده بیافکند. در ظاهر، زنان در کوزوُو از برابری کامل برخوردارند. این کشور یک دهه از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۹ زیر نظارت بین المللی بوده، کارزارهای پاکسازی قومی و مداخله بین المللی نظامی را علیه میلووسویچ در صربستان از سر گذرانده و در سال ۲۰۰۸ به استقلال فرهنگی دست یافته است. در این چارچوب، کوزوُو به درخواست هیات موقت اداری سازمان ملل در کوزوُو بسته قوانین برابری را در سال ۲۰۰۴ تصویب کرد. امروز این کشور حتا رییس جمهوری زن دارد. با قانون انتخاباتی سهمیه ۳۰ درصد زنان، این کشور به لحاظ شمار نمایندگان زن در منطقه در رتبه دوم است.

افغانستان فعالان مدنی: از والیان زن حمایت شود

کلید گروپ دوشنبه ۲۹ جون ۲۰۱۵ شماری از فعالان نهادهای مدنی در ولایات پروان و کاپیسا از حکومت وحدت ملی می‌خواهند، از زنانی که تازه به عنوان والی در برخی از ولایت‌های کشور تعیین شده اند، حمایت نمایند.  مسوولان این نهادهای مدنی می‌گویند: زنانی که اخیراً به عنوان والی در دو ولایت کشور تعیین شدند، با مشکلات زیادی روبرو اند.

 

عراق بازگشت ازدواج در ازای دیه

 المانیتور ۱۸جون ۲۰۱۵روز ۲جون ۲۰۱۵زنان در مرکز بغداد به خیابان ریختند و با پارچه نوشته های بزرگ ازدواج فصلیه را محکوم کردند. این نوع ازدواج که به جای پرداخت خسارت مالی برای حل و فصل اختلاف های قبیله ای انجام می شود دوباره در عراق به راه افتاده است. بر اساس رسوم قبیله ای، زنانی که بر اساس این رسم ازدواج می کنند، نمی توانند درخواست طلاق یا جدایی کنند و از تمام حقوق شان محروم می شوند. در بصره، اختلاف های قبیله ای با گسترش مالکیت اسلحه بدتر شده و به مرگ بسیاری از غیرنظامیان انجامیده است، اما به علت بسته بودن روابط قبیله ای جزییات این حوادث مشخص نیست. در نوامبر ۲۰۱۴، وزیر کشور و فرماندار بصره ناگزیر شدند برای کاهش خشونت و تشویق روسای قبایل به پایان دادن به اختلاف ها دخالت کنند. در پایان ماه مه، بر اساس خبرهای منتشر شده، ۵۰زن برای حل و فصل اختلاف بین دو قبیله متخاصم الشاوی و الکرمشا در

 بصره ناگزیر از ازدواج فصلیه شدند.

کویت پارلمان اولین قانون را در مورد خدمتکاران خانگی گذراند

المانیتور ۲۴جون ۲۰۱۵پارلمان کویت اولین قانون را در مورد هزاران خدمتکار خانگی آسیایی به تصویب رساند. مثل دیگر کشورهای همسایه، در این کشور نیز خدمتکاران خانگی مشمول قانون کار نیستند و فقط قرارداد کار شاملشان می شود. قانون تازه زمان کار ۶۰۰۰۰۰کارگر خانگی را که بیشترشان زنان آسیایی هستند، ۱۲ساعت در روز تعیین می کند و به آنها یک روز در هفته تعطیلی و ۳۰روز مرخصی سالانه می دهد. کویت و دیگر کشورهای خلیج که دارای دست کم ۲،۴میلیون کارگر خانگی هستند، به خاطر بدرفتاری به کارگران خارجی به ویژه کارگران خانگی، بارها مورد انتقاد گروه های حقوق بشری قرار گرفته اند.

 

کودکان

سایه جنگ بر بازی‌های کودکان افغان

بی بی سی فارسی ۲۹ جون ۲۰۱۵ بکشش. با راکت بزن. زود باش. جلو آمد. حالا تو را می‌کشد. زود باش شلیک کن.” اینجا یک میدان جنگ واقعی نیست. بلکه دو کودک شش و هفت ساله هستند که مصروف یک بازی کامپیوتری جنگی هستند و چنان درگیر بازی شده اند که با شنیدن صدایشان فکر می کنی واقعا می‌جنگند. بازی‌های کامپیوتری به خصوص دسته بازی‌های جنگی این روزها در میان  بسیاری از کودکان افغانستان هوادار پیدا کرده است.

 

سال ۲۰۱۴؛ بدترین سال برای کودکان

مهرخانه۲۴  جون ۲۰۱۵ نقض شدید حقوق کودکان در کشورهایی مانند آفریقای مرکزی، عراق، نیجریه، سودان جنوبی و سوریه به منزله اقدامی علیه بشریت تلقی شده است. همچنین نقض حقوق بسیاری از کودکان در غزه ناشی از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در سال گذشته نیز مورد تصریح دبیرکل ملل‌متحد قرار گرفت و بر همین اساس از این رژیم خواسته شد که اقدامات فوری و معین برای حمایت از کودکان و مقابله با کشته یا زخمی‌شدن آن‌ها و حمایت از بیمارستان‌ها و مدارس انجام دهند. 

تلفات کودکان در افغانستان،۴۷درصد افزایش یافته است

خبرگزاری جمهور ۱ جولای ۲۰۱۵ یونسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان در افغانستان اعلام کرده که تلفات کودکان در سال گذشته میلادی، نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری یافته است. یونسف گزارش تازه ای را منتشر کرده که بر اساس آن؛ تلفات کودکان ۴۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. عزیز فروتن سخنگوی یونسف در افغانستان گفته است که افزایش این رقم بسیار نگران کننده است.

کودکان سودانی پس از سال‌ها جنگ و درگیری، به مدرسه می‌روند

مهرخانه ۲۹ جون ۲۰۱۵  بر طبق آخرین گزارش دبیر کل ملل متحد، در فاصله دسامبر ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۴، بالغ‌بر ۶۰۰ کودک در سودان جنوبی کشته شده و هزاران کودک‌سرباز توسط گروه‌های مختلف متخاصم برای امور نظامی به‌کار گماشته شده‌اند. کودکان و زنان در کشور سودان، به‌عنوان قربانیان مخاصمات مسلحانه داخلی و بین‌المللی در این کشور محسوب می‌شوند. نماینده ویژه دبیر کل ملل‌متحد برای کودکان در وضعیت مخاصمات مسلحانه، در بیانیه جداگانه‌ای از وضعیت کودکان در سودان جنوبی ابراز نگرانی کرده است.

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان غنی: یک معین هر وزارت باید زن باشد
دری ۳۰ جون ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی که در مراسمی به مناسبت رونمایی از اولین برنامه عمل افغانستان در مورد قطع نامه ۱۳۲۵سازمان ملل متحد پیرامون زنان، صلح و امنیت در وزارت خارجه سخن می زد گفت اولین گام را وی در راستای اعاده حقوق زنان برداشته است که تعین چهار زن در کابینه و معرفی اولین زن  به عضویت شورای عالی ستره محکمه از جمله گام های نخستین وی در این زمینه است.

ایران لایحه ده‌ساله “کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص” چه زمانی در صحن مجلس بررسی خواهد شد؟
مهر خانه ۳۰ جون ۲۰۱۵ عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: ریاست مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان‌بندی خاص و تاریخ ارایه لایحه کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص ‌به هیئت‌رئیسه، آن را در صحن علنی مطرح خواهد کرد. شهلا میرگلوبیات در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص تأخیر در بررسی “لایحه کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص” در صحن علنی مجلس گفت: طرح‌ها و لوایح متعددی در دستور کار هیئت‌رئیسه مجلس قرار دارد و هیئت‌رئیسه بر اساس زمان‌بندی خاص و تاریخ ارایه طرح‌ها، آن‌ها را در صحن مطرح می‌کند. البته در موارد بسیار مهم با رأ‌ی‌گیری و تغییر دستور طرح از یک فوریت به دو فوریت، پیگیری و در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

ایران زنان در حوزه اوقات فراغت با محرومیت مواجه هستند
ایسنا ۱ جولای ۲۰۱۵  یک جامعه‌شناس با تاکید بر نقش شهرداری در زمینه فراهم کردن امکانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت زنان خانه‌دار گفت: فرهنگسراها با فراهم کردن امکانات فعالیت جمعی برای زنان خانه‌دار می‌توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: لازم است تخفیف ویژه‌ای به زنان خانه‌دار برای استفاده از امکانات ورزشی اختصاص یابد، خانه‌های سلامت هم فعال‌تر شوند و آموزش‌های مهارتی مختلف در مراکز شهرداری به زنان خانه‌دار داده شود. اگر آموزش به شیوه‌ای هنرمندانه و دلچسب ارائه شود میتواند در ارتقای دانش زنان خانه‌دار موثر باشد.

ایران خانواده های «زن سرپرست» در ایران و چالش آنها با فقر
یورو نیوز ۱ جون ۲۰۱۵  در ایران زنان سرپرست خانوار هرسال تعدادشان بیشتر می شود و در حال حاضر بیش از ۶میلیون نفر تحت تکفل زنان تک سرپرست قراردارند. این افراد شرایط سختی را برای گذران زندگی تجربه می کنند. بر اساس سرشماری سال ۹۰بیش از ۸۰درصد این زنان بیکارند.اما “زنان سرپرست خانواده چه کسانی هستند؟” و ”آیا فقر خصلتی زنانه گرفته است؟” پرسش های محوری این نوشته است.

ایران

·         معاون روحانی: به احترام مراجع، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را پی نگرفتیم

·         زنان، پشت درهای بسته‌‌ ورزشگاه اما پای ثابت جشن‌های خیابانی

·         بسیاری از کارگران زن در ایران «یک سوم حداقل حقوق را دریافت می‌کنند»

·         فیلم مستند زنانه: تکرارابدی یا درستایش زندگی روزمره؟

چرا هنوز بعضی‌ها فمینیست نیستند؟

شتغال، فمینیسم و بحران مردان بدون تحصیلات
سندروم زنان کتک خورده                

  فرهنگ و جامعه

ایران جام جهانی فوتبال زنان
مدرسه فمینیستی  ۲۸ جون ۲۰۱۵  بزرگترین گروه بندی در جوامع انسانی، تقسیم بندی افراد بر اساس ساختار بیولوژیک بدن انسان است. رایج‌ترین نوع این تقسیم بندی سعی‌ کرده است که تمام افراد جهان را در دو دسته زن و مرد بگنجاند.  به دنبال این تقسیم بندی زن و مرد بودن فقط به تفاوت فیزیولوژیک انسانها محدود نمانده و به ابعاد اجتماعی و رفتاری هم کشیده شده است. به گونه‌ای که جامعه رفتارهای متفاوت، نقش‌های اجتماعی متفاوت و پوشش متفاوتی را از زنان و مردان انتظار دارد.

افغانستان  زنان تغییر و عکس‌هایی که ذهنیت ما را تغییر می‌دهند
جامعه باز  ۲۴ جون ۲۰۱۵ خواسته یا ناخواسته مردان و زنان در جامعه افغانی نگاه فروتری نسبت به زنان دارند. بخشی از این فروتربینی به غیبت سیستماتیک زنان از حوزه عمومی ربط دارد و بخش دیگر، حاصل نگاه مردسالارانه حاکم بر جامعه است. کمتر کسی پیدا می‌شود که به توانایی زنان به صورت برابر با مردان باور داشته باشند. از تحلیل و سخن‌پراگنی اگر بگذریم، در تجربه واقعی بشری اثبات توانایی‌های زنان با دشواری‌های زیادی همراه بوده است.

 واشنگتن دی سی شیرین نشاط و نگاره هایش

۸ صبح ۲۹ جون ۲۰۱۵ نمایشگاهی از کارهای «شیرین نشاط» این روزها در Hirshorn Museum and Sculpture Gardenدر واشنگتن دی سی برگزار شده است که تا سپتمبر ۲۰۱۵برقرار است. شیرین نشاط هنرمندی است که در آمریکا در رشته هنر تحصیل کرد و بعد از تحصیل وقتی به ایران برگشت فضای ایران را بسیار متفاوت از وقتی دید که ایران را به قصد تحصیل ترک کرده بود. انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوسته بود و همه چیز تغییر کرده بود و دیدن این تغییرات باعث شد که او مجموعه عکس‌های «زنان الله» را تهیه کند.

افغانستان نویسندگان تازه کار زن صداى همنوعان خود را به گوش مردم مى رسانند
پژواک ۱ جولای ۲۰۱۵ شعرا و نویسندگان تازه کار زن، مشکلات اجتماعى و خشونت در برابر همنوعان خود را تبارز میدهند؛ تا از اینطریق توانسته باشند صداى آنان را بلند نمایند.این زنان با وجود چالش هاى اجتماعى، اقتصادى وسیاسى، توانسته اند که آثار شان را از طریق انترنت و رادیو به گوش خوانندگان و شنوندگان برسانند.عمده ترین مشکلات اجتماعى زنان را جلوگیرى از بیرون شدن از چهارچوب خانه، بخاطرى که دخترو یا خانم است، دسترسى نداشتن به آموزش سواد، وابستگى اقتصادى به مردان و اجازه ندادن به بلند کردن صداى شان براى عدالتخواهى از نگاه سیاسى تشکیل میدهد.

 افغانستان حضور گسترده زنان در نماز تراویح در کابل
صدای امریکا ۲۴ جون ۲۰۱۵ با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برخی از زنان نماز های شان بخصوص نماز های تراویح را در بیرون از خانه در مساجد ادا میکنند.اما عدهء دیگری از زنان میگویند باوجودیکه اشتیاق دارند مانند مردان در مساجد بروند ولی بخاطر نبودن فضای امن در اکثر موارد نمی توانند نماز های شان را درین مکانها ادا کنند.با این که در سال های اخیر، زمینه های نسبی در برخی مساجد شهر کابل برای زنان نمازگذار فراهم شده است اما عدهء از زنان شهر کابل میگویند هنوز هم  بخاطر محدویت های فرهنگی و مشکلات امنیتی نمی توانند بخاطر ادای نماز ها و عبادات خود به مساجد بروند.

  سیاست

افغانستان دومین زن در حکومت وحدت ملی به حیث والی تعیین شد.
خامه فارسی ۲۸ جون ۲۰۱۵ رییس جمهور افغانستان دومین زن را در چارچوب حکومت وحدت ملی به عنوان والی تعیین کرده‌است.ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی روز یک‌شنبه(۷سرطان) با نشر اعلامیه‌یی گفت که سیما جوینده بر بنیاد پیش‌نهاد این اداره از سوی رییس جمهور به حیث والی غور تعیین شده‌است.

افغانستان غنی: زنان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی دراقلیت هستند
بی بی سی فارسی ی۲۹ جون ۲۰۱۵ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که زنان، جوانان و فقرا مشکلات زیادی در جامعه افغانستان دارند که مشکلات زنان نسبت به دو قشر دیگر بیشتر و به یک اقلیت سیاسی و اقتصادی تبدیل شده‌اند.براساس خبرنامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آقای غنی در دیدار با اعضاء کمیته فنی برنامه عمل (Action Plan) قطعنامه ۱۳۲۵شورای امنیت سازمان ملل گفته که مشکل زنان ابعاد عمیق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

ایران برای مادر صلح، مینو مرتاضی لنگرودی
مدرسه فمینیستی  ۲جون ۲۰۱۵ خبر را ناباورانه می خوانم، شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و مدنی!! مینو مرتاضی (پیمان) به جرم ” اجتماع و تبانی به خاطر “راه اندازی شورای فعالان ملی مذهبی” پنج سال حبس و به جرم “تبلیغ علیه نظام و سیاه نمایی” به یک سال زندان محکوم شده است. اتفاقات گذشته به ذهنم هجوم می آورند. آنها را مرور می کنم. از زمان اولین آشنایی ام با مینو، قبل از انقلاب در حسنیه ارشاد و زیر زمین آن، در کنار خلوص و پاکی اش، شاخصه به یادماندی او، پُر انرژی و جنب و جوش بودنش بود. حسینیه در آن زمان محل فعالیت های فرهنگی ای بود که توسط خانم زهرا رهنورد و آقای میرحسین موسوی با الهام از تفکر مرحوم دکتر شریعتی برپا می شد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

ایران دختران خوابگاه؛ سرگردان بین “پاکدامنی”، هویت و کنش جنسی
رادیو زمانه ۲۴ جون ۲۰۱۵ «فیلم لو رفته از خوابگاه دانشجویان دختر»، «رقص دختران در خوابگاه»، «همجنس‌بازی دختران در خوابگاه دانشگاه معروف تهران + عکس»، «خانه دانشجویی؛ سکس دختران»، «فساد در خوابگاه دانشجویی دختران بیداد می‌کند» و تیترهایی از این دست، اولین نتایج جست وجوی شما از «خوابگاه دختران»، در گوگل، یوتیوب یا دیگر شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. این در حالی است که برقراری رابطه جنسی بین دختران یا دختران و پسران در ایران ممنوع، خلاف شرع و مغایر با عرف عنوان می‌شود.

زنان ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت عکس

کبری خادمی، هنرمند جنجالی افغان در پاریس
رادیو زمانه ۲۵ جون ۲۰۱۵ کبری خادمی از ماه فوریه، زمانی که با زره طراحی‌کرده خود در خیابان‌های کابل راه افتاد و موفق شد توجه رسانه‌های بین‌المللی را به موضوع خشونت خیابانی جلب کند، با عنوان «دختر زره‌پوش کابل» و «دختر جسور کابل» شهرت یافته است. اما بعد از این، کبری مورد تهدید افرادی قرار گرفت که معتقد بودند او با اعتراض خود آبروی مردم خود را خدشه‌دار کرده است.

فمینیسم نه با مادری٬ بلکه با محدود شدن زنان در بیولوژی خود مخالف است
فمینیسم روزمره ۲۲جون ۲۰۱۵این که آیا  مادر شدن مانع از پیشرفت شغلی و اجتماعی یک زن می شود تا حدود زیادی به نگاه جامعه در مورد «فرزندآوری» و قوانین وضع شده وابسته است. در آخرین نظرسنجی‌ها کشور سوئیس بهترین کشور جهان برای مادر شدن اعلام شده است٬ به دلیل اینکه بعد از تولد کودک٬ از مادر‌ها و پدر‌ها حمایت می‌شود و فشار بچه دار شدن به جای والدین و به ویژه مادر، به کل جامعه منتقل شده و از شدت و فشار آن کم می‌شود و در این شرایط  زندگی زن به تنهایی درگیر فرایند فرزندآوری نیست. نهادهای حمایتی٬ کمک‌های مالی و تسهیلات مادران تنها٬ موجب میشود بچه دار شدن هزینه و ریسک بزرگی برای زن به شمار نیاید.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: سلام وطندار ، افغانستان، مهر خانه، ۸ صبح، مدرسه فمینیستی ، کلید گروپ، المانیتور، بی بی سی فارسی، ایسنا، یورو نیوز، صدای امریکا، خامه فارسی، رادیو زمانه، فمینیسم روزمره ، سرویس بین المللی حقوق بشر، دمکراسی باز، صدای آلمان، رادیو فردا، اخبار روز، خبرگزاری جمهور، دری ، پژواک 

هفت روزنامه زنان، شماره ۱۰۲

پیوست‌ها: