بنیاد آرمان شهر و موسسۀ  تهمینه روز پنج شنبه ۱۱ سرطان ۱۳۹۴ در تالار این سینای ولایت هرات میزبان جمعی از فعالان حقوق بشر، زنان، دانشگاهیان و مقامات دولتی بودند. در این گفتگو پیرامون این که “زنان و جوانان از حکومت وحدت ملی چه می خواهند؟” نقد و نظرهایی ارایه شد.

آقای اصیل الدین جامی معاون مقام ولایت هرات با یادآوری از دست آوردهای زنان و جوانان در عرصه های مختلف گفت: هم اکنون در زمینه بهبود وضعیت زنان و جوانان از سوی حکومت وحدت ملی ارده ای وجود دارد و دولت توقع دارد تا بتواند چهره های متخصص و متعهد را در مقام های مختلف جابجا نماید.

IMG_4570

وی مشکلات کنونی را ناشی از نا امنی و عدم ثبات در جامعه  دانسته خاطر نشان کرد در صورت ایجاد امنیت و ثبات در جامعه مشکلات رفع خواهد شد.

خانم معصومه جامی الاحمدی مسوول شورای زنان ولسوالی زنده جان و سخنران دیگر این برنامه نیز در سخنانش مشکلات امنیتی، اجتماعی و کم رنگ بودن نقش زنان در عرصه های مختلف را از مشکلات عمده زنان در سطح ولسوالی ها عنوان کرد و راه کارهایی در زمینۀ رفع این چالش ها بیان داشت.

همچنان محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان ولایت هرات نیز به کمرنگ بودن نقش زنان در بست های دولتی اشاره کرد و گفت هنوز باورهای نادرست نسبت به توانمندی زنان در عرصه های مختلف وجود دارد و هنوز زنان زیادی قربانی خشونت های مکرر در خانواده و اجتماع می شوند.

او بر ایجاد بخش های مشخص تحقیقاتی و جندر در ادارات متعدد دولتی تاکید داشت.

IMG_4553

خانم فاطمه جعفری نماینده مردم هرات در شورای ولایتی  سخنران دیگر این مراسم بود که با ذکر راه کارهای مشخصی در راستای بهبود وضعیت زنان خواهان توجه حکومت وحدت ملی در زمینه اجرای این برنامه ها شد.

او گفت در صورتی که زنان ضعیف و ناتوان در پست های کلیدی انتخاب شوند جامعه به سوی بهبودی قدم برنخواهد داشت.

او درعین حال نقش علما و روحانیون را در راستای رفع چالش ها فرا روی زنان شرح داده با تشریح دیدگاه دینی در خصوص فعالیت کاری زنان در بخش های مختلف از حکومت وحدت ملی خواست تا هنگام معرفی زنان در پست های دولتی به صورت واقعی از آنان حمایت کند.

بازنگری قوانین مربوط به زنان، معرفی چهره های برتر در پست های دولتی، ایجاد مکانیزم شفاف به منظور ارتباط موثر زنان با مقامات مرکزی در ولایات از راه کارهای دیگر خانم جعفری بود .

خانم سهیلا عرفانی استاد دانشگاه هرات و سخنرانان دیگر این برنامه نیز یاد آور مشکلات عدیده جوانان و زنان در زمینۀ امکانات رفاهی و تحصیلی در مراکز اکادمیک شد و این مشکلات را از مواردی بیان کرد که هم اکنون در این مراکز وجود دارد .

او گفت در وزارتی که هنوز بر سر نام گذاری پوهنتون و دانشگاه توافقی صورت نگرفته است دیگر چه انتظاری می رود که مشکلات عدیده دیگر برطرف شود.

خانم بارز معاون شبکه زنان رهبر نیز در بیاناتی خواست خود را از حکومت وحدت ملی در انسجام فعالیت های کاری و اداری و استفاده از فرصت ها برای توانمندی بیشتر زنان و در عین حال استفاده از ظرفیت زنان توانمند در نقش های رهبری بیان کرد.

در این میان سید عظیم کبرانی عضو شورای ولایتی هرات نیز وضعیت عمومی جوانان و مشکلات ناشی از فقر و بیکاری را تذکر داد او بحث قوم گرایی را از معضلات اجتماعی دانست که پیامدهای منفی را در جامعه به جا گذاشته است.

این نماینده مردم هرات در شورای ولایتی از حکومت وحدت ملی خواست تا مطابق به پیشنهادات خبره گان و دسترسی به اطلاعاتی که در این همایش ارائه شده است راه کارهای متفاوتی را در بهبود وضعیت عمومی جامعه روی دست گیرد.

کبرزانی گفت زمانی دولت موفق می شود که ملت بتواند جایگاه واقعی خود را درک نموده هم گام با دولت در ایجاد ثبات دائمی در عرصه های مختلف وارد عمل شود.

گفتگوی “زنان و جوانان از حکومت وحدت ملی چه می خواهند؟” قرار است از سوی بنیاد آرمان شهر و همکاران ولایتی اش در ولایت های پروان و دایکندی نیز برگزار شود تا بتوان به تصویر روشن تری از خواست های زنان و جوانان به عنوان اصلی ترین پیکر جامعه افغانستان از حکومت وحدت ملی رسید.