haftb 107

افزایش کار کودکان در اثر بحران سوریه
عکس: احمد برودی/«کودکان را نجات دهید»/سامانه اینترنتی یونیسف

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
یمن تحلیل حمله های هوایی و سلاح نشان می دهد نیروهای زیر رهبری عربستان سعودی ده ها غیرنظامی را کشته اند
عفو بین الملل ۲ جولای ۲۰۱۵ تحلیل عفو بین الملل از حمله های هوایی و سلاح در یمن هزینه زیاد غیرنظامیان را در زیر حمله های هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را در سراسر کشور و کوتاهی از پیروی از الزام های حقوق بین المللی بشردوستانه را نشان می دهد. تحلیلگران عفو بین الملل هشت حمله هوایی را در نقاط مختلف کشور، از جمله چندین حمله در پایتخت صنعا در روزهای ۱۲ و ۱۳ جون و در تعز در ۱۶ جون را مورد تحقیق قرار داده اند. در این هشت حمله ۵۴ غیرنظامی (۲۷ کودک، ۱۶ زن و ۱۱ مرد) از جمله یک نوزاد یک روزه کشته شده اند و ۵۵ تن (۱۹ کودک، ۱۹ زن و ۱۷ مرد) زخمی شده اند. غیرنظامیان زیر آتش به روایت تصویر.

آمریکا/بحرین ازسرگیری فروش اسلحه حرکت بدی است
دیده بان حقوق بشر ۲ جولای ۲۰۱۵ اعلام دولت اباما در روز ۲۹ جون ۲۰۱۵ که محدودیت فروش اسلحه به بحرین را لغو می کند بر ارزیابی پرایرادی از وضع حقوق بشر در بحرین استوار است. تصمیم آمریکا کمتر از دو هفته پس از محکومیت بلندپایه ترین مخالف این کشور شیخ علی سلمان به چهار سال زندان به خاطر اظهارات علنی در انتقاد از دولت اعلام شده است. سلمان دبیرکل حزب الوفاق، بزرگترین حزب رسمی مخالف سیاسی است. روز ۱۴ مه، دادگاه دیگری حکم شش ماه زندان نبیل رجب، مدافع برجسته حقوق بشر، را به خاطر توهین به نهادهای رسمی در شبکه های اجتماعی تایید کرد. دولت آمریکا پیشتر خواهان آزادی سلمان و رجب شده بود. روز ۱ جولای، مسؤولان یکی دیگر از اعضای هیات رییسه الوفاق را دستگیر کردند.

عراق دادگاه ٢۴ نفر را به اعدام محکوم کرد
دولت روسیه قطعنامه محکومیت «نسل‌کشی سربرنیتسا» را وتو کرد

مصر دولت خبرنگاران “خاطی” را به دو سال زندان محکوم می‌کند
ایران بیش از ۳ اعدام در روز در ۶ ماه اول سال جاری میلادی
ایران برادر نرگس محمدی: وزارت اطلاعات خواهرم را به همکاری با داعش متهم کرده
ایران پدر حسین رونقی، زندانی عقیدتی، به زندان محکوم شد

عاملان غیردولتی
سوریه قتل عمدی غیرنظامیان به دست داعش
دیده بان حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ افراد مسلحی که گمان می رود اعضای داعش بودند به عمد غیرنظامیان را در حمله به شهر کوبانی در سوریه و اطراف آن در روز ۲۵ جون ۲۰۱۵ مورد حمله قرار دادند. گروه های محلی حقوق بشری گفتند بین ۲۳۳ تا ۲۶۲ غیرنظامی کشته و دست کم ۲۷۳ تن زخمی شدند.
سوریه اعدام دسته‌جمعی اسیران در محوطه باستانی پالمیرا

   عدالت

فلسطین: سرانجام، نور امیدی برای قربانیان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از پشتیبانی گسترده برای قطعنامه مصوب امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل در باره «تضمین پاسخگویی و عدالت برای تمام موارد نقض حقوق بین المللی در سرزمین های اشغالی فلسطین شامل بیت المقدس شرقی» استقبال می کند. با توجه به شکست تحقیقات داخلی و راه کارهای جبران، پیام شورا به قربانیان و نیز مرتکبان جرایم که پاسخگویی در سطح بین المللی پیگیری خواهد شد، شایسته حمایت وسیع و بدون تزلزلی است که اعضای اتحادیه اروپا (از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا) به عمل آوردند.

سنگال محاکمه حسن هابره ۲۰ جولای آغاز می شود
دیده بان حقوق بشر ۷ جولای ۲۰۱۵ دیکتاتور پیشین چاد حسن هابره، در حدود ۲۵ سال پس از سرنگونی در اثر کودتا، روز ۲۰ جولای ۲۰۱۵ به اتهام جنایت علیه بشریت، جنایت های جنگی و شکنجه در دادگاه ویژه آفریقا در سنگال مورد محاکمه قرار می گیرد.

راه اندازی برنامه اینترنتی نوآورانه برای افشای نقض حقوق بشر به دست اسراییل در غزه
۸ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل و سازمان معماری پزشکی قانونی برنامه تحقیقی آنلاین برای ترسیم حمله های اسراییل در غزه در درگیری غزه در جولای و آگوست ۲۰۱۴ را به راه انداخته اند. هدف از این برنامه کمک به پاسخگویی برای جنایت های جنگی و سایر موارد نقض حقوق بین المللی بشردوستانه است. برنامه غزه به کاربر امکان کاوش و تحلیل اطلاعات در باره تهاجم نظامی ۲۰۱۴ اسراییل در غزه را می دهد.

مکزیک مدارک تازه مربوط به کشتار به علت تحریک ناشی از دستور نظامی
۳ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان غیرنظامی مکزیک باید مدارک نظامی را که تازه به دست آمده و نشان می دهد که قتل ۲۲ تن در جون ۲۰۱۴ برخلاف گزارش ارتش نتیجه درگیری بین سربازان و یک باند تبهکار نبوده و نتیجه مستقیم دستوری برای «به زیر کشیدن تبهکاران» بوده فوری مورد تحقیق قرار دهند.

       حقوق مدنی و سیاسی

تونس نامه به پارلمان در باره مبارزه با تروریسم
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۷ جولای ۲۰۱۵ چند سازمان بین المللی از جمله فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در نامه ای به پارلمان تونس در باره پیش نویس قانون مربوط به مبارزه با تروریسم و پول شویی، نوشتند: ما نمی خواهیم ضرورت واکنش قوی به مساله امنیت و جلوگیری از تروریسم را کم نشان دهیم. اما گفتمان وسیاست های عمومی که هدفشان مخالف قرار دادن امنیت با حقوق بشر باشد برای رسیدن به هدف محافظت از شهروندان و نیروهای مسلح ناکافی است. قوانینی که در چندین کشور برای مبارزه با تروریسم تصویب شده اند اغلب مقرراتی را در بر می گیرند که حقوق عمومی و فردی را نقض می کنند.

بریتانیا دادگاه مربوط به مراقبت جاسوسی دولت علیه عفو بین الملل را آشکار کرد
عفو بین الملل ۱ جولای ۲۰۱۵ در افشاگری حیرت انگیزی، دادگاه تحقیق بریتانیا امروز به عفو بین الملل اطلاعات داد که نهادهای دولتی بریتانیا با ره گیری، دسترسی و نگهداری ارتباط های این سازمان علیه آن جاسوسی کرده اند. در ایمیلی که دادگاه امروز فرستاد، به عفو بین الملل اطلاع داد که این سازمان و مرکز منابع حقوقی در آفریقای جنوبی هدف جاسوسی بوده اند.

کامبوج خطرهای ناشی از پیش نویس قانون تشکل ها و سازمان های غیردولتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۵  پیش نویس قانون به ده دلیل باید پس گرفته شود: ثبت تمام تشکل های داخلی و بین المللی را الزامی می کند. وزارت کشور اختیار کامل بر فرایند ثبت خواهد داشت. این قانون همه گونه فعالیت تشکل های ثبت نشده را ممنوع می کند…

تایلند حبس خودسرانه و آزار قضایی ۱۴ فعال دانشجویی و وکیل حقوق بشری
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر مطلع شده که ۱۴ فعال دانشجویی جنبش دمکراسی نوین بازداشت شده اند و یک وکیل حقوق بشری که عضو سازمان وکلای طرفدار حقوق بشر تایلند و یکی از وکلای دانشجویان است با آزار روبرو شده است. در صورت محکومیت به اتهام فتنه، این فعالان دانشجویی ممکن است تا ۷ سال زندانی شوند.

اسراییل افزایش ۲۶ درصدی شمار فلسطینی‌ها در زندان‌ها
ایران خانواده‌های زندانیان سیاسی: هنوز منتقدان را می‌گیرند و می‌بندند
ایران دولت اعتدال و ادامه محدودیت برای احزاب
ایران توقیف ناعادلانه نشریات به بهانه توهین به رهبری و مقدسات
ایران اعتراض وکلای دادگستری به اصلاحیه‌های قانون آیین دادرسی کیفری

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحث های تاریخ ساز در باره عهدنامه الزام آور در باره اقتصاد و حقوق بشر در سازمان ملل آغاز می شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۵ روز دوشنبه ۶ جولای ۲۰۱۵ اولین نشست گروه تحقیق بین دولتی سازمان ملل برای تدوین عهدنامه بین المللی در باره حقوق بشر و شرکت های فراملیتی و شرکت های دیگر آغاز شد. این نشست که به تدوین «محتوا، گستره، ماهیت و شکل عهدنامه بین المللی آتی» بر اساس قطعنامه ۹/۲۶ شورای حقوق بشر می پردازد، فرصتی بی نظیر برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در ارتباط با شرکت ها و جبران آنها را فراهم می سازد. برنامه کار اولین نشست این گروه تحقیق، فهرست سخنرانان، نوشته ها و رویدادهای موازی در سامانه اینترنتی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر در دسترس است. در تدارک برای اولین نشست گروه تحقیق، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر گزارشی کتبی به همراه توصیه هایی در باره فرایند تدوین عهدنامه و محتوای آن به این گروه تحقیق ارایه کرده است.

فدراسیون در نشست گروه تحقیق بین دولتی سازمان ملل در باره شرکت های فراملیتی و دیگر شرکت ها
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون با استقبال از بحث های تاریخ ساز در باره عهدنامه الزام آور از ۶ تا ۱۰ جولای در اولین نشست گروه تحقیق بین دولتی سازمان ملل در باره شرکت های فراملیتی و دیگر شرکت ها در زمینه حقوق بشر شرکت دارد.

یونان حقوق بشر در پشت در وام نمی ایستد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ جامعه حقوق بشر یونان با اشاره به بیانیه دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل باور قوی دارد که مسایل بسیار مهم تری از تعهدات مالی ما برای بازپرداخت وام ها مطرح است. مایوس کننده است که صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا از تضمین های بین المللی برای استحکام حقوق اقتصادی و اجتماعی سر باز زده اند و دولت های یونان با اقدامات انجام شده باعث کاهش این تضمین ها شده اند و این وضع به کاهش ارزش شهروندی منجر شده است.

پناه جویان و مهاجران از پلیس کتک می خورند، در بلاتکلیفی به سر می برند و از اروپا توجه نمی بینند
۷ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی تازه با عنوان «سرزمین های مرزی اروپا: نقض حقوق بشر پناه جویان و مهاجران در مقدونیه، صربستان و مجارستان» به این نتیجه رسیده که شمار روزافزونی از مردمان آسیب پذیر در بلاتکلیفی حقوقی در بالکان مانده اند. هزاران پناه جو و مهاجر ـ از جمله کودکان ـ که دست به سفر پرخطر در سراسر کشورهای بالکان می زنند قربانی سوء رفتار شدید و باجگیری مسؤولان و باندهای تبهکار هستند و سیستم شرم آور پناهجویی و مهاجرت اتحادیه اروپا آنها را در صربستان و مقدونیه در تله باقی می گذارد.

آمریکا سیاست تازه به خانواده های اهل آمریکای مرکزی که در ترس زندگی می کنند چندان کمکی نمی کند
دیده بان حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۵ وزیر امنیت داخلی به تازگی اعلام کرد که اداره های مهاجرت و گمرک آمریکا دیگر سیاست حبس طولانی مدت خانواده هایی را که شرایط پناهندگی را برآورده کرده اند، دنبال نمی کنند. او گفت: «امیدواریم خانواده های اهل آمریکای مرکزی به درخواست های مکرر ما برای یافتن راهی امن و قانونی برای مهاجرت کودکان به آمریکا توجه کنند.» اما خانواده ها برای یافتن چنین راهی مشکل دارند. با وجود این که دولت آمریکا هفت ماه پیش رسیدگی در داخل کشورهای گواتمالا، السالوادور و هندوراس را آغاز کرده، حتا یک کودک اهل آمریکای مرکزی از این طریق در آمریکا پذیرفته نشده است.

یونان اکثریت یونانی‌ها به شروط اعتباردهندگان بین‌المللی «نه» گفتند
ایران ‘تنها نیمی’ از دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان دیپلم می‌گیرند

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کوبا به عنوان نخستین کشور جهان انتقال ویروس «اچ آی وی» و ویروس سیفلیس از مادر به فرزند را حذف کرد
ایران انتقام دریاچه ارومیه

   دفاع از حقوق بشر

حقوق بشر جهانشمول زیر حمله: مقطع کلیدی برای شورای حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ خطر تبدیل شدن شورای حقوق بشر به «شورای ناسازگار با حقوق بشر» در اثر حمله های هماهنگ علیه جهانشمول بودن حقوق بشر این شورا را تهدید می کند، مگر این که شورای حقوق بشر واکنش نشان دهد. شورا هدف تهاجم ائتلافی از دولت های محافظه کار به رهبری مصر، روسیه و عربستان سعودی برای تضعیف توانایی آن در محافظت و دفاع از موازین بین المللی حقوق بشر قرار گرفته است. بیست و نهمین نشست شورای حقوق بشر که امروز پایان یافت، می تواند نقطه عطف باشد، مگر این که اعضای شورا و جامعه بین المللی به طور کلّی با تاکید دوباره بر اصل «تمام حقوق بشر برای همه» و تعهد به برنامه ای پیشرو، فوری واکنش نشان دهند. اخبار نشست ۲۹ شورای حقوق بشر را اینجا دنبال کنید.

عربستان سعودی رایف بدوی را فوری آزاد کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ در نامه ای به پادشاه عربستان سعودی، وزرای دادگستری و کشور و سایر مسؤولان شلاق زنی و زندان رایف بدوی، فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، انجمن وکلای انگلستان و ولز و دیده بان حقوق وکلای کانادا از دولت عربستان سعودی و جامعه بین المللی خواستند اقدامات لازم را برای آزادی فوری و بی قید و شرط رایف بدوی از زندان، محافظت او از شلاق، پیوستن وی به خانواده اش به عمل آورند.

بنگلادش گزارش نظارت بر حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۵ سازمان عضو فدراسیون در بنگلادش، ادیکار، گزارش شش ماهه نظارت بر وضعیت حقوق بشر (ژانویه ـ جون ۲۰۱۵) را منتشر کرده است. اطلاعاتی در باره وضعیت سیاسی، پیش نویس قانون دادگاه های سیار، مسایل مرزی، جوامع اقلیت و حقوق کارگران و زنان در این گزارش ارایه شده است.

آذربایجان شورای اروپا پایان سرکوب حقوق بشر را اعلام کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ در روز ۲۳ جون، ۲۳ نماینده پارلمان اروپا سرکوب شدید مدافعان حقوق بشر را محکوم و آن را با اصول و موازین بنیادین شورای اروپا ناسازگار اعلام کردند. هفته گذشته در اقدامی هماهنگ در نشست پارلمانی شورای اروپا، فدراسیون و چند سازمان غیردولتی بین المللی اصلاحاتی در باره قطعنامه مربوط به وضعیت حقوق بشر در آذربایجان پیشنهاد کردند. انزوای هیات آذربایجان از نتایج رأی گیری آشکار شد. برای اولین بار در تاریخ این نشست، قطعنامه اصلاح شده سرکوب جامعه مدنی را محکوم کرد، از دولتمردان خواست به آزار نظام مند مدافعان حقوق بشر پایان دهد و خواهان تمام آزادی زندانیان سیاسی شد.

شورای حقوق بشر بلاروس را در رأس برنامه کار حفظ کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ جولای ۲۰۱۵ شورای حقوق بشر در نشست ۲۹ خود (۱۵ جون ـ ۳ جولای ۲۰۱۵) قطعنامه ای را برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در بلاروس به مدت یک سال تصویب کرد. اخبار نشست ۲۹ شورای حقوق بشر را اینجا دنبال کنید.

مقامات سازمان ملل در توصیف کشتار سربرنیتسا از واژه نسل‌کشی استفاده کردند
اسپانیا مادرید، نمادهای دوران ژنرال فرانکو را از خیابان‌های شهر حذف می‌کند

ایتالیا هکرها، شرکت فروشنده نرم‌افزارهای جاسوسی به دولت‌ها را هک کردند
بی بی سی ۷ جولای ۲۰۱۵ سخنگوی شرکت Hacking Team گفته است که این شرکت قربانی موجی از حملات آن‌لاین شده و شماری از اسناد آن از بانک اطلاعاتی به سرقت رفته است. کشورهایی که مشتری خرید نرم‌افزارهای جاسوسی بودند: جمهوری آذربایجان، شیلی، مصر، قزاقستان، روسیه، عربستان سعودی، اسپانیا، سودان. از جمله اسناد به سرقت رفته، فهرست کشورهایی است که نرم‌افزار داوینچی، مهم‌ترین نرم‌افزار تولیدی این شرکت را خریده‌اند. ای‌میل‌های این شرکت همچنین نشان داد که سازمان‌های اطلاعاتی از این نرم‌افزار برای جاسوسی از خبرنگاران و فعالان استفاده می‌کنند. گزارشگران بدون مرز، شرکت Hacking Team را یکی از “دشمنان اینترنت” معرفی کرده است.

    زنان

ایرلند اکثریت دوسوم مردم خواهان جرم زدایی از سقط جنین هستند
۸ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز با انتشار نتایج نظرخواهی در باره نگرش عموم به سقط جنین در ایرلند اعلام کرد: دولت ایرلند برای اصلاح قانون ضد سقط جنین که یکی از سخت ترین قوانین در این زمینه در جهان است، زیر فشار رو به رشدی قرار دارد. این نظرخواهی نشان می دهد که اکثریت مردم در ایرلند نمی دانند سقط جنین جرم کیفری است و اکثریت بزرگی با مجازات های کنونی علیه زنان یا پزشکان مخالف هستند. ۶۷ درصد با جرم زدایی از سقط جنین موافق بودند و ۲۵ درصد مخالف.

کلمبیا نقض وعده به زنان
دیده بان حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۵ مهاجمی ناشناس در سال ۲۰۱۱ به مونیکا، مدافع حقوق بشری که از قربانیان آواره در اثر درگیری طولانی نظامی حمایت می کرد، تجاوز کرد. او فوری به مسؤولان گزارش داد، اما آنها به او برای دستیابی به مراقبت درمانی کمک نکردند. بیش از یک هفته بعد او نزد دکتری رفت که دارویی برای عفونت واژنی ناشی از تجاوز و داروی دیگری برای جلوگیری از ابتلا به اچ آی وی تجویز کرد. داروها گران بود و مونیکا نتوانست داروی اچ آی وی را بخرد. خدمات درمانی برای قربانیان تجاوز مهم است. امروز دادگاه قانون اساسی کلمبیا پذیرفت به پرونده ای مهم در زمینه این خدمات رسیدگی کند. چند سازمان حقوق زنان این شکایت را علیه قانونی مطرح کرده اند که قرار بود به قربانیان تجاوز کمک کند ولی موازین بهداشتی اولیه را کنار گذاشته است. دسترسی به موقع و خوب به خدمات درمانی پس از خشونت جنسی هم برای بهبود قربانی و هم برای گردآوری مدارک قانونی لازم برای اجرای عدالت در مورد متجاوز مهم است.

لبنان به انقلابی فمینیستی نیاز داریم
قنطره ۲ جولای ۲۰۱۵ حیات میرشاد، عضو انجمن زنان دمکرات، می گوید: بیش از ۷۰ سال است که تلاش های جنبش زنان در لبنان ناموفق مانده است. دلیل آن تمایل فمینیست ها به سازش و نیز تلاش سازمان های حقوق زنان برای دریافت پول از حامیان است.

بنیادگرایی و نقض حقوق زنان
فوتبال زنان در آفساید کلیشه‌های جنسیتی

مراکش تظاهرات در حمایت از آزادی پوشش
ایران نامه نرگس محمدی به دادستان: آیا تماس تلفنی ما زنان دربند با فرزندان‌مان امنیت ملی را مخدوش می کند؟
ایران دیده بان حقوق بشر در پی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها خواستار مجازات مقامات ایرانی شد
ایران زنان بی سرپناه دارای فرزند از جمله فراموش شدگان جامعه
ایران آزار جنسی زنان در محل کار؛ مشکلی پنهان اما بزرگ
ایران زن، ایـدئـولوژی، قـدرت

    کودکان

اقدام فوری برای مقابله با کار کودکان ناشی از بحران سوریه ضروری است
یونیسف ۲ جولای ۲۰۱۵ در گزارش تازه ای که یونیسف و «کودکان را نجات دهید» منتشر کردند، آمده است: درگیری و بحران انسانی در سوریه شمار روزافزونی از کودکان را به سوی استثمار در بازار کار می راند. این گزارش نشان می دهد که کودکان در بیش از سه چهارم خانواده های مورد بررسی در داخل سوریه اکنون به درآمد خانواده کمک می کنند. در اردن، در خانواده های سوری مورد بررسی، نزدیک به نیمی از کودکان آواره تنها نان آور خانواده هستند. و در بخش هایی از لبنان، کودکانی در سن شش سالگی نیز کار می کنند. گزارش: بحران سوریه چگونه کودکان بیشتری را به نیروی کار می افزاید

برزیل چرخش حیرت آور در رأی مربوط به پایین آوردن سن حضور کودکان در محاکمه به عنوان بزرگسال
۲ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: چرخشی حیرت آور در زمینه تصمیم پارلمان برزیل که کاهش سن محاکمه کودکان و حبس آنها در شرایطی تاسف بار در زندان های بزرگسال را رد کرده بود، سلامت و زندگی میلیون ها جوان را در برزیل به خطر می اندازد. شب گذشته، رییس مجلس نمایندگان برزیل خواهان رای گیری تازه ای در زمینه کاهش سن محاکمه بزرگسالان از ۱۸ به ۱۶ شد. مجلس پیشتر این پیشنهاد را رد کرده بود.

    فرهنگ و اندیشه

یونان با سوء نیت
دمکراسی باز ۷ جولای ۲۰۱۵ بحث این است که اکنون بخشودگی بدهی ـ بیش از آن چه صندوق بین المللی پول می گوید ـ برای جلوگیری از نیاز به بخشودگی بیشتر در آینده لازم است و همان قدر به نفع وام دهندگان است که به نفع یونان. صندوق بین المللی پول روز ۲ جولای ۲۰۱۵ تحلیل خود را در باره امکان دوام یافتن بدهی های یونان را منتشر کرد. در این گزارش آمده که بدهی یونان نمی توانست ادامه پیدا کند و کاهش شدید بدهی به همراه تجدید ساختار وام های بیشتر برای ثبات شرایط در یونان ضروری بود. با این ارزیابی تازه، صندوق بین المللی پول گفت که درس های زیادی یاد گرفته است، از جمله: یونانی ها دست به اصلاحات ساختاری کافی برای رسیدن به رشد نخواهند زد؛ به میزان کافی از دارایی هایی شان را برای بازپرداخت بدهی هایشان نخواهند فروخت؛ و نمی توانند ریاضت کشی مالی کافی را برقرار کنند. گزارش صندوق بین المللی پول مهم است، چون آشکار می کند که وام دهندگان با نیت سوء با یونان مذاکره کرده اند. ماه هاست که غباری بر قابلیت دوام بدهی یونان نشسته است. زمان انتشار گزارش ـ در آستانه رفراندم یونان درست پس از شکست مذاکرات فنی ـ نشان می دهد که قصد انجام تحلیلی منطقی از بدهی یونان در کار نبوده است. پل تایلور از رویترز می گوید که دولتمردان اروپایی سخت کوشیدند جلوی این گزارش را بگیرند و لاندون توماس از نیویورک تایمز می گوید که صندوق بین المللی پول تا چند روز پیش با این موضوع همراهی کرده است. در نتیجه حتا پیش از این که بتوان بخشودگی بدهی را مد نظر قرار داد، تمامی بار تعدیل به عهده یونانی ها می افتد. این نتیجه گیری بر منطق غیرقابل دفاع اقتصادی استوار بود و نبودِ تحلیل صندوق بین المللی پول به عمد باعث جهت دار شدن مذاکرات شد. گزارش خبری در این زمینه: انتقادها به نقش صندوق بین‌المللی پول در بحران یونان

جنگنده اسیر ارتباط داعش با ترکیه را شرح می دهد
المانیتور ۱۷ جون ۲۰۱۵ حضور داعش در ترکیه شاید بیش از «سایه» باشد. گزارش های تحقیقی رسانه های برجسته بین المللی، از جمله المانیتور، نشان می دهند که جهادیون و هواداران آنها آزادانه در شهرهایی مثل استانبول، آنکارا و قونیه رفت و آمد می کنند. لونت گولتکین، مفسر اسلامی پیشین، به المانیتور می گوید: «ترکیه زمین حاصلخیزی برای داعش و گروه های افراطی دیگر است.» حسین مصطفی پری، شهروند ترکیه که در سپتامبر به داعش پیوست، در اوایل جون، پس از این که تیر خورد و زخمی شد در تل حمیس، شهر مرزی در شرق تل ابیض، به اسارت کُردهای سوریه درآمد. او در ویدیویی که به شرط فاش نشدن منبع آن به طور انحصاری در اختیار المانیتور قرار گرفت، فرایند جذب نیروی داعش را به روشنی شرح می دهد.

ایران آیا مذاکرات هسته‌ای تأثیری بر حقوق بشر هم دارد؟
ایران کنسرت با طعم مشت
سرمایه داری معاصر دمکراسی را به حصار می کشد: گفتگوی “اشپیگل” با اسلاوی ژیژک

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اخبار روز، المانیتور، ایران وایر، بی بی سی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گویا نیوز، یونیسف

شماره ۱۰۷ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: