افغانستانKabul Cultural Palace

جوان ۱۸ ساله در مقابل صفحه نمایش تئاتر و گلوله (کابل) / منبع عکس VQR

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

رییس‌جمهور غنی: طالبان در جلریز مرتکب جنایت جنگی شده‌اند
۸ صبح/ ۱۴ سرطان ۱۳۹۴ رییس‌جمهور غنی می‌گوید که شورشیان طالب با کشتن و بی‌حرمتی به اجساد سربازان پولیس محلی در ولسوالی جلریز ولایت میدان‌وردک مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. آقای غنی حمله طالبان به پوسته‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی جلریز را محکوم کرده می‌گوید که شورشیان طالب به اجساد سربازان پولیس بی‌احترامی و بی‌حرمتی کرده‌اند.

واقعیت‌های پنهان از زبان دو سرباز نجات‌یافته از جنگ جلریز
عبدالله: با کسانی که در حادثه جلریز غفلت وظیفوی کرده اند، برخورد صورت می‌گیرد

 افراد مسلح، دختری را در بلخ با تیشه کشتند
یک/ ۱۲ سرطان ۱۳۹۴ افراد مسلح ناشناس یک دختر یازده ساله را در ولسوالی زارع ولایت بلخ با تیشه کشتند و دو خواهر کوچک دیگرش را به شدت لت و کوب کردند. مادر این کودکان می‌گوید چهار فرد مسلح به قصد تجاوز بالای دختر بزرگ‌اش آمده بودند، اما به خاطر اینکه او را نیافتند، بر سه خواهر کوچکش حمله کردند. اکنون وضعیت صحی این کودکان وخیم است و مادر این کودکان هم خواهان تطبیق عدالت و به کیفر رساندن مهاجمان است.

 عملیاتی که بی‌اعتمادی سیاسی خلق کرد
سلام وطندار ۹ سرطان ۱۳۹۴ عملیات اخیر نیروهای ویژۀ امریکایی در ولایت پروان که هدف آن یک انبار مهمات در نزدیکی منزل فرمانده جان‌احمد بود، موجی از نارضایتی و ناآرامی را در شهر چاریکار خلق کرد. اگر تلاش‌های به موقع ریاست اجرائی و برخی از اعضای شورای ولایتی پروان نبود، شاید مغازه‌های چاریکار به یغما می‌رفتند و شهر غرق در هرج‌ومرج می‌شد.

 حمله طالبان بر غیرنظامیان در ولایت زابل
یک/ ۱۴ سرطان ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ولایت زابل حاکی است که افراد یک فرمانده محلی طالبان در ولسوالی میزانی ولایت زابل، یک باشنده محل را کشته و چهارتن دیگر را زخمی کرده اند. در خبرنامه‌ی فرماندهی پولیس زابل آمده است، افراد ملا سلیم یکی از فرماندهان طالبان در ولسوالی میزانی هنگامی به سوی باشندگان محل در یک روستای این ولسوالی تیراندازی کردند که آنان مانع اعمار خانه از سوی این فرمانده شدند.

 یورش نیروی ویژه افغانستان به شفاخانه داکتران بدون مرز
صدای آلمان/ ۱۱ سرطان ۱۳۹۴ نیروی ویژه افغانستان در جستجوی یک عضو القاعده به شفاخانه داکتران بدون در ولایت کندز در شمال این کشور یورش برده است. به این دلیل این شفاخانه به طور موقت به روی مریضان جدید بسته شده است. عبدالله، فرمانده نیروی ویژه افغانستان در کندز روز پنج شنبه گفت این نیروها در جستجوی یک عضو القاعده وارد شفاخانه داکتران بدون مرز شده اند.

 شرکت‌های خارجی بیش از صدمیلیون دالر را ربوده‌اند
۸ صبح/ ۱۵ سرطان ۱۳۹۴ اتحادیه‌ شرکت‌های ساختمانی و لوژیستیکی می‌گویند که برخی شرکت‌های امریکایی و ترکی با استفاده از شرایط افغانستان و چالش‌های موجود در کشور، از پرداخت حقوق شرکت‌های افغان خودداری کرده و به کشورهای خود فرار کرده‌اند. پنجاه شرکت‌ متضرر که عمدتا پروژه‌های دولت را در قرارداد با شرکت‏های امریکایی و ترکی پیش برده‌اند، از دولت خواهان راه‌حل برای این مشکل شده و تاکید می‌کنند اگر دولت به خواست آن‌ها جواب مثبت ندهد به اعتراض‌های مدنی خود ادامه می‌دهند.

     زنان

افغانستان کشور زنان نیست
اطلاعات روز/ ۱۳ سرطان ۱۳۹۴ سیزده سال پس از سقوط رژیم طالبان، زنان در افغانستان هم‌چنان ظلم و بدرفتاری را تحمل می‌کنند. تحقیقی که توسط گلوبل رایتس انجام شده است، نشان می‌دهد که تقریبا از هر ده زن افغان نه زن با خشونت فزیکی، جنسی یا روانی مواجه اند یا به ازدواج اجباری وادار می‌شوند.

 غنی در ارتباط به قتل فرخنده: از خشونت علیه مردم باید جلوگیری شود
۸ صبح/ ۱۵ سرطان ۱۳۹۴ اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، در دیدار با گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه قتل فرخنده، گفته است که از خشونت علیه مردم باید جلوگیری شود. براساس اعلامیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، آقای غنی گفته که براساس قانون وی نمی‌تواند در فیصله‌های محاکم مداخله نماید. وی افزوده که قضیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده است و از صد صفحه که نوشتن آن در ارتباط این قضیه ضرور است، تاکنون ۷۰ صفحه آن نوشته شده است.

حکم چهار نفر از محکومان پرونده فرخنده از اعدام به حبس کاهش یافت
مظاهره‌کنندگان: حکم محکمه استیناف قتل فرخنده خلاف قانون است

 ٢۵٠٠ خانواده در فاریاب در محاصرۀ طالبان قرار دارند
پژواک/ ۱۶ سرطان ۱۳۹۴ رییس شوراى ولایتى فاریاب می‏گوید که حدود٢۵٠٠خانواده و نیروهاى امنیتى در منطقۀ قرایى ولسوالى المار، در محاصرۀ مخالفان مسلح قرار دارند که در صورت نرسیدن کمک، فاجعۀ انسانى به بارخواهد آمد. مقامات امنیتى گفته اندکه سه روز قبل، صدها مخالف مسلح از ولایات بادغیس، غور، سرپل و جوزجان بر بخش هایی از ولسوالی های قیصار، المار و پشتون‏کوت حمله نموده و رهبری جنگ را قاری صلاح الدین والی نامنهاد طالبان در فاریاب به همکاری اتباع ازبکستانی و پاکستانی به عهده دارد.

 آقایان از پارلمان رای تایید گرفتند اما یک خانم موفق نشد
خبرگزاری خامه/ ۱۷ سرطان ۱۳۹۴ دو تن از نامزدان مرد که برای پست‌های ارشد نهادهای حکومتی از سوی رییس جمهور به مجلس نمایند‌گان معرفی شده بودند توانستند از سد پارلمان بگذرند اما یک‌تن از آنان که خانم بود رای پارلمان را به دست نیاورد. پارلمان افغانستان در باره سه نامزد در پست‌های ارشد حکومتی که پیش از این از سوی رییس جمهور معرفی شده بودند رای‌گیری کرد. با در نظرداشت حضور نمایندگان، قرار شد هر نامزد ۹۷ رای تایید را از ۱۹۳ نمایندۀ مجلس به خاطر این‌که ۵۰+۱ این آرا را پوره کرده باشد، به دست آورد.

        حامیان و فعالان

‘طالبان و داعش خلاء اطلاع‌رسانی در افغانستان را گسترش می‌دهند’
بی بی سی/ ۱۶ سرطان ۱۳۹۴ سازمان گزارشگران بدون مرز از افزایش تهدید‌ها علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که حملات و تهدیدهای طالبان و گروه موسوم به دولت اسلامی، سبب شده تا در چندین ولایت این کشور “خلاء اطلاع‌رسانی” به وجود آید. در خبرنامه‌ این سازمان که روز سه‌شنبه ۷ جولای منتشر شده، به صورت مشخص به ولایت‌های شمالی و شرقی افغانستان از جمله بدخشان، ننگرهار، بغلان و نورستان اشاره شده و آمده است که با شدت گرفتن حملات گروه‌های مخالف دولت، دسترسی به اطلاعات در این ولایت‌ها از حالت “محدود” به “غیرممکن” تغییر کرده است.

 تحصن نمایندگان بامیان پس از سی روز پایان یافت
۸ صبح/ ۱۷ سرطان ۱۳۹۴ شماری از نمایندگان بامیان در مجلس که از حدود سی روز پیش در این ولایت تحصن کرده بودند، روز سه‌شنبه، شانزدهم سرطان به تحصن خود پایان دادند. محمد اکبری، فکوری بهشتی و صفورا ایلخانی نمایندگان بامیان در مجلس، از حدود سی روز پیش در اعترض به تقرری طاهر زهیر به عنوان والی جدید ولایت بامیان دست به تحصن زده بودند. این تصحن روز گذشته با برداشتن خیمه‌های شان به پایان رسید.

 ترکمن‌های جوزجان: والی جدید را نمی‌خواهیم
سلام وطندار/ ۱۳ سرطان ۱۳۹۴ صدها تن از شهروندان قوم ترکمن ولایت جوزجان، صبح امروز برای برکنار والی جدید جوزجان در این ولایت راه‌پیمایی کردند. این معترضان خواستار بایمراد قوینلی والی پیشین شده اند و می‌گویند که دولت بدون مشوره با مردم، مولوی لطف‌الله عزیزی را به صفت والی تعیین کرده است. راه‌پیمایان با ترتیب یک قطع‌نامه از حکومت وحدت ملی خواسته اند تا والی پیشین جوزجان را دوباره به سمتش بگمارد.

 نمایندگان معترض شاهراه دایکندی – بامیان را بستند
۸ صبح/ ۱۴ سرطان ۱۳۹۴ نمایندگان معترض بامیان در مجلس نمایندگان، شاهراه ارتباطی ولایت دایکندی و بامیان را بستند. آنان در اعتراض به تقرری طاهر زهیر به عنوان والی جدید این ولایت، کوتل قوناق در منطقه مرزی بامیان با ولایت دایکندی را بروی وسایط نقلیه مسدود کردند. شیرحسین باشنده ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی گفت: «درمسیر جلریز جنگ بود، برگشتم و از غوربند به بامیان آمدم پس از دو شبانه روز به کوتل قاناق رسیدم، اما کوتل بروی ما بسته است.»

 مجلس سنا دراعتراض به عدم امنیت تعطیل شد
رادیو بین المللی فرانسه/ ۱۴ سرطان ۱۳۹۴ به گزارش منابع خبری اعضای مجلس سنای افغانستان امروز در اعتراض به افزایش نا امنی ها در کشور نشست مجلس را تعطیل کردند. رئیس مجلس سنای افغانستان گفته است: بی توجهی مقامات امنیتی در ولایات مختلف این کشور در این اواخر دیده شده و آنها حتی برای پاسخگویی به مجلس نیز حاضر نمی شوند.

 فعالان مدنی بلخ، از پیوستن حکمتیار به داعش نگران اند
جمهور/ ۱۷ سرطان ۱۳۹۴ نهادهای مدنی بلخ از اعلام حمایت حکمتیار رهبر حزب اسلامی از گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی نموده و سهم ندادن، وی را در حکومت وحدت ملی یکی از دلایل پیوستن او به این گروه دهشت افگن عنوان کردند. یک تن از این فعالین می گوید: حکمتیار با نفوذ و جایگاهی که در میان برخی از حلقات مردمی دارد؛ می توانست که در تامین صلح پایدار در کشور موثر واقع شود.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

سیزده‌هزار دانشجو منتظر دریافت سند تحصیلی
۸ صبح/ ۱۴ سرطان ۱۳۹۴ رییس اتحادیه موسسات تحصیلات عالی خصوصی می‌گوید که در حال حاضر سیزده‌هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل از موسسات تحصیلات عالی خصوصی مدرک تحصیلی دریافت نکرده‌اند. شفیع‌الله نعیمی‌، رییس اتحادیه موسسات تحصیلات عالی خصوصی که دیروز در ششمین سالگرد تاسیس یکی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی صحبت می‌کرد، افزود: «این اتحادیه مطابق به اساس‌نامه و اهداف تعیین‌شده خود در تفاهم با وزارت تحصیلات عالی تلاش دارد در دو ماه آینده این مشکل بزرگ تحصیلات عالی خصوصی را رفع کرده و در توزیع رسمی مدرک تحصیلی دانشجویان فارغ‌التحصیل شده‌، اقدام کند.»

 گسترش جنگ و نگرانی از نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان
صدای آلمان/ ۱۴ سرطان ۱۳۹۴ نهادهای مدنی نسبت به گسترش ناامنی‌ها و نقض گسترده حقوق بشری مردم افغانستان ابراز نگرانی کرد. فعالان مدنی می‌گویند در نتیجه جنگ‌ها و حملات تهاجمی طالبان در ولایت قندوز، میدان وردک، ارزگان و ننگرهار هزاران نفر از خانه‌های‌شان آواره شده و در وضعیت ناگوار بشری به سر می‌برند. چندی پیش گروه داعش در ولسوالی‌های ننگرهار خانواده‌های افرادی را که در دولت کار می‌کنند از خانه‌های شان بیرون کرده است.

 صدهزار دانش‌آموز دایکندی مکتب ندارند
۸ صبح/ ۱۳ سرطان ۱۳۹۴ نزدیک به صدهزار دانش‌آموز در ولایت دایکندی از داشتن تعمیر مکتب محروم‌اند. آنان که شصت درصد شاگردان معارف این ولایت را تشکیل می‌دهند، در فضای باز، زیر درخت، زیر چپری، زیر خیمه، در حویلی‌های کرایی، مساجد و حسینیه‌ها درس می‌خوانند. حدود پانزده هزار دانش‌آموز دیگر در تعمیرهای غیر‌معیاری درس می‌خوانند، در سراسر این ولایت از مجموع ۱۶۶ هزار دانش‌آموز تنها برای حدود ۴۰ هزار آنان مکتب معیاری وجود دارد.

 دشواری‌های معلولان
۸ صبح/ ۱۵ سرطان ۱۳۹۴ افزایش روزافزون موارد معلولیت‌ در افغانستان از یکسو و عدم رسیدگی به وضعیت آنان از سوی دیگر سبب شده است تا معلولان کشور دچار مشکلات گوناگون شوند. جنگ، حوادث طبیعی و حادثات روزافزون ترافیکی روزانه بر شمار معلولین می‌افزاید. وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید اکنون هشت‌صد هزار کودک در افغانستان از معلولیت رنج می‌برند.

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

 فراه با داشتن صدها گل‌خانه‌ در سطح منطقه بی‌نظیر است
سلام وطندار/ ۱۱ سرطان ۱۳۹۴ مسؤولان ادارۀ کشاورزی ولایت فراه می‌گویند که گل‌خانه‌های‌ این ولایت در سطح منطقه حرف اول را می‌زنند. منان متین، رییس ادارۀ کشاورزی فراه به سلام‌وطندار گفت که این ولایت با داشتن صدها گل‌خانه در سطح کشور و حتا منطقه بی‌نظیر است. کشاورزان ولایت فراه در سه ماه گذشته، بیش از ده میلیون دالر از بابت فروش محصولات میوه و سبزیجات گل‌خانه‌‌یی سود کرده اند.

       جنگ

 نبرد نیروهای نظامی با طالبان در ۹ ولایت
سلام وطندار/ ۱۳ سرطان ۱۳۹۴ نیروهای امنیتی کشور در ۲۴ ساعت گذشته در ۹ ولایت عملیات‌های برنامه‌ریزی شده انجام داده اند. دولت وزیری، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع امروز (شنبه) در نشستی گفت که قول‌ اردوی ۲۰۳ تندر، عملیاتی را در سمکنی پکتیا، قره‌باغ و اندر غزنی، موسی‌خیل و صبری خوست و جلریز میدان‌وردک انجام داده است. وزیری افزود که در نتیجۀ این عملیات‌ها، ۴۶ طالب کشته و ۳۸ تن دیگر آنان زخم برداشتند.

 تلفات جنگ
در حمله به نیروهای خارجی در کابل یک تن کشته و ۲۱ تن زخمی شدند. سه مهاجم در دومین حمله انتحاری در کابل کشته شدند. بیش از پنجاه طالب در عملیات‌های نظامی کشته و زخمی شدند. ‘۴۹ جنگجوی داعش در حمله هواپیماهای آمریکایی در ننگرهار کشته شدند’. افراد وابسته به گروه داعش وطالبان با هم درگیر شدند.

     فرهنگ

قرارداد چاپ شانزده میلیون جلد کتاب درسی با هند و ویتنام امضا شد
بخدی/ ۱۶ سرطان ۱۳۹۴ اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف کشور امروز قرار داد چاپ بیش از شانزده میلیون جلد کتاب درسی مکاتب افغانستان را با چاپخانه های هند و ویتنام امضا کرد. آقای حنیف بلخی می گوید که هزینه چاپ این کتاب ها بیش از پنج میلیون و پنجصد هزار دالر امریکایی می شود که از سوی موسسه موسوم به “دانیدا” کشور دنمارک پرداخت می شود. حدود یک هفته پیش، وزارت معارف قرارداد چاپ ۲٫۱ میلیون جلد کتاب درسی مکاتب را با چاپخانه های داخلی امضا کرد و قرار است این کتاب ها در مدت بیست روز چاپ شود.

 ادبیات و زندگی
جامعه باز/ ۱۲ سرطان ۱۳۹۴ البته نوشتار تحمیل‌کردن یک فرم (از بیان) بر روی موضوع تجربۀ زنده نیست. ادبیات ترجیحاً در مسیرِ فرم‌یافتنِ بیمارگونه یا ناتمام حرکت می‌کند، همان‌طور که Witold Gombrowics می‌گوید: [ادبیات] به اندازۀ تجربه است. نوشتن پرسشی است از شدن، همیشه ناتمام، همیشه در میان فرم شده بودن، و به ماورای هر موضوع تجربه قابل زندگی یا تجربه زنده می‌رود. یک فرایند است، یک عبور از زندگی که از هر‌ دو قابلیت زندگی و زندگی‌کردن عبور می‌کند.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۴

پیوست‌ها: