زنان-690x259

asidpashi-karikator

اسیدپاشی به دختران دانش آموز در افغانستان/ منبع عکس جهان زن

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک پسر و دختر جوان در بغلان به جرم فرار از منزل تیرباران شدند
افغانستان رو ۳ جولای ۲۰۱۵ یک پسر و دختر جوان به جرم فرار از منزل و قصد ازدواج در بغلان مرکزی از سوی نزدیکان شان تیرباران شدند. به گفته گوهرخان بابری ولسوالی بغلان مرکزی این دختر ۱۵ ساله با پسر مامایش در بغلان، که به قصد ازدواج از منزل فراری بودند ۸ روز بعد حین برگشت به خانه برای رضایت به ازدواج آنان؛ از سوی نزدیکان شان در ساحه پل هاشم خان ولسوالی بغلان مرکزی با شلیک دها گلوله به قتل رسیده اند.

افغانستان اسیدپاشی به دختران دانش آموز در افغانستان
صدای آمریکا ۵ جولای ۲۰۱۵ روز شنبه در شهر هرات در افغانستان سه دختر نوجوان در راه مدرسه مورد حمله موتورسواران اسیدپاش قرار گرفتند. این دختران که ۱۶ و ۱۸ ساله اند در یکی از بزرگ ترین مدرسه های دخترانه هرات درس می خواندند. سه دختر به بیمارستانی در هرات منتقل شدند. به گفته رئیس این بیمارستان، عبدالناصر آخوند زاده، وضعیت دوتن از دختران که اسید به صورتشان پاشیده، وخیم است. او از قول دختران گفته است مهاجمان که دو مرد موتور سوار بودند، پس از پاشیدن اسید به آنان گفته اند: «این مجازات مدرسه رفتن است.»

هند مرگ یک زن هندی که ‘توسط ماموران پلیس آتش زده شده بود’
بی بی سی فارسی ۷ جولای ۲۰۱۵ یک زن در هند بر اثر سوختگی در بیمارستانی در شمال هند جان داده است. بر اساس گزارش ها، این زن پس از این که درخواست دو مامور پلیس را برای پرداخت رشوه رد کرد، توسط آنها به آتش کشیده شد. رمیتو دوایودی ۴۰ ساله قبل از مرگ به یک دادرس گفته بود که ماموران پلیس از وی صد هزار روپیه (۱۵۷۸ دلار) رشوه خواسته اند. او برای آزاد کردن شوهرش که به ظن یک اتهام در بازداشت به سر می برد، به پلیس مراجعه کرده بود. 

افغانستان  یک دختر ۱۱ ساله توسط ضربات تیشه در بلخ به قتل رسید
افغانستان رو ۳ جولای ۲۰۱۵ پدر و مادر یک خانواده در ولسوالی زارع ولایت بلخ مدعی اند زمانی که آنان در منزل نبودند ۴ مرد وارد خانه شان شده، دختر یازده ساله این خانواده را به قتل رسانده و دو دختر خرد سال دیگر آنان را شدیدا مجروح کرده اند.مرد میان سال بنام عبدالقهار باشنده ولسوالی زارع ولایت بلخ روز چهارشنبه زمانی که با خانمش برای خرمن کوفتن از خانه خارج می شوند ، ۴ مرد از باشندگان محل وارد خانه آنان شده و دختران او را مورد لت و کوب قرار می دهند.

ایران برادر نرگس محمدی: وزارت اطلاعات خواهرم را به همکاری با داعش متهم کرده
بی بی سی ۷ جولای ۲۰۱۵ حمیدرضا محمدی، برادر نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، گفت که وزارت اطلاعات به پرونده خواهرش چند اتهام تازه از جمله “اتهام عجیب‌ همکاری با داعش” را اضافه کرده است. آقای محمدی به سایت مرکز حامیان حقوق بشر گفت: “گمان ما بر این است که دلیل چنین اتهامی مخالفت خواهرم با اعدام چند سنی‌مذهب و درخواست رعایت انصاف و عدالت در دادرسی آنها از سوی مقام‌های‌ قضایی بوده است.” نرگس محمدی، پانزدهم اردیبهشت ماه گذشته و در منزل خود توسط مأموران امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون، در بند زنان زندان اوین است.
نامه نرگس محمدی به دادستان تهران در اعتراض به وضعیت ملاقات زندانیان زن

وضعیت زنان و کودکان در یمن در آخرین گزارش‌های سازمان ملل/ آیا مهم‌ترین معضل زنان یمنی، خشونت خانگی است؟!
مهر خانه ۱۶ جولای ۲۰۱۵ درحالی‌که در گزارش‌های اخیر منتشرشده توسط صندوق جمعیت ملل‌متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، هم‌چنان رویکردهای ضدخانواده انعکاس یافته و مهم‌ترین معضل حقوق‌بشری زنان یمن ارتکاب خشونت خانگی دانسته شده است، باید از این نهادها به‌ویژه صندوق جمعیت ملل‌متحد پرسید که آیا وقت آن نرسیده که از رویه‌ها و چارچوب‌های کلیشه‌ای خود مبنی بر نادیده‌گرفتن وقایع بازگردند و به‌جای این همه تأکید بر ناقض‌بودن خانواده در قبال حقوق‌بشر زنان، معضل واقعی و عینی زنان و کودکان در وضعیت کنونی یمن را مد‌نظر قرار دهد و اقدام جدی در جهت محکوم‌کردن جنایات آل‌سعود و سایر هم‌دستانش از جمله آمریکا و انگلیس علیه زنان و کودکان به‌عمل آورند؟
ایران دیده بان حقوق بشر در پی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها خواستار مجازات مقامات ایرانی شد

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان صدها تن به کاهش مجازات عاملان قتل فرخنده اعتراض کردند
دویچه وله ۶ جولای ۲۰۱۵ تظاهرات روز دو شنبه از پیش زیارت شاه دوشمشیره کابل آغاز شد و معترضان تا پل باغ عمومی در مرکز شهر راه‌پیمایی کردند. آن‌ها با سردادن شعارهایی دولت را به بی‌تفاوتی در قبال حقوق بشری زنان متهم کردند و خواهان تامین عدالت در قضیه فرخنده شدند. در همین حال رئیس جمهور غنی گفته است که فیصله محاکم در مورد فرخنده تکمیل نیست. در اعلامیه‌ای که از سوی ریاست جمهوری به نشر رسیده آمده است: «قضیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده است و از صد صفحه که نوشتن آن در ارتباط این قضیه ضرور است، تا اکنون ۷۰ صفحه نوشته شده است.»

کلمبیا نقض وعده به زنان
دیده بان حقوق بشر ۶ جولای ۲۰۱۵ مهاجمی ناشناس در سال ۲۰۱۱ به مونیکا، مدافع حقوق بشری که از قربانیان آواره در اثر درگیری طولانی نظامی حمایت می کرد، تجاوز کرد. او فوری به مسؤولان گزارش داد، اما آنها به او برای دستیابی به مراقبت درمانی کمک نکردند. بیش از یک هفته بعد او نزد دکتری رفت که دارویی برای عفونت واژنی ناشی از تجاوز و داروی دیگری برای جلوگیری از ابتلا به اچ آی وی تجویز کرد. داروها گران بود و مونیکا نتوانست داروی اچ آی وی را بخرد. خدمات درمانی برای قربانیان تجاوز مهم است. امروز دادگاه قانون اساسی کلمبیا پذیرفت به پرونده ای مهم در زمینه این خدمات رسیدگی کند. چند سازمان حقوق زنان این شکایت را علیه قانونی مطرح کرده اند که قرار بود به قربانیان تجاوز کمک کند ولی موازین بهداشتی اولیه را کنار گذاشته است. دسترسی به موقع و خوب به خدمات درمانی پس از خشونت جنسی هم برای بهبود قربانی و هم برای گردآوری مدارک قانونی لازم برای اجرای عدالت در مورد متجاوز مهم است.

کشمیروحیده والیانت؛ فعال کشمیری-کانادایی حقوق‌بشر، حقوق زنان و خانواده
مهر خانه ۶ جولای ۲۰۱۵ وحیده چشتی والیانت، یک زن فعال کانادایی با اصالت کشمیری است که در زمینه‌های متعدد فعال بوده و جوایزی کسب کرده است. او موفق شده است خود را به‌عنوان یک چهره صلح‌طلب مسلمان پای‌بند به اصول اسلامی در کانادا و مجامع اسلامی معرفی و از این طریق، تأثیر به‌سزایی در تعامل میان این دو گروه ایجاد کند. والیانت، از نوادگان معین‌الدین چشتی، عارف فارس‌زبان قرن ۶ هجری است که کودکی خود را در میان درگیری هند و پاکستان بر سر کشمیر گذراند. پدرش وکیل و مادرش معلم بود. او تعالیم اساسی در باب فعالیت اجتماعی علیه نژادپرستی و برای حقوق‌بشر را از مادر خود آموخت که به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی مسلط بود. در کودکی و بعد از از دست دادن پدر و مادر، به‌همراه خواهر و برادر خود به انگلستان سفر کرده و با همسر کانادایی و مسلمان خود که ساکن ایتالیا بود، آشنا شد.

ایران سازمان‌های مسئول چه برنامه‌هایی برای ساماندهی دختران فراری دارند؟
مهرخانه  ۷ جولای ۲۰۱۵  علی‌رغم بررسی‌های انجام‌شده آمار جدید و به‌روزی از میزان دختران فراری در دست نیست و آخرین آمار بر اساس مقاله فراتحلیل زمینه‌های فردی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی مؤثر در فرار دختران که توسط لیلا زائر نوشته شده است، مربوط به سال ۷۸ است که نشان می‌دهد این میزان نسبت به سال ۶۵، ۲۰ درصد افزایش داشته است. به گفته زائر، ۱۸ درصد دختران فراری در روز نخست فرارشان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و ۶۰ درصد آن‌ها نیز در هفته اول مورد تجاوز قرار می‌گیرند.
مراکش تظاهرات در حمایت از آزادی پوشش
فوتبال زنان در آفساید کلیشه‌های جنسیتی

کودکان
سوریه و عراق دستان کوچک، بارهای سنگین؛ هزینه‌ای که کودکان سوری بابت سکوت جامعه بین‌المللی می‌‌پردازند
مهر خانه ۵ جولای ۲۰۱۵ در حالی‌که چند سال از حضور نیروهای داعش و جریان تکفیری و ارتکاب سطح گسترده‌ای از موازین حقوق‌بشر و حقوق‌بشردوستانه توسط آن‌ها در کشور سوریه می‌گذرد، وضعیت فجیع موجود در این کشور، نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق کودکان ملل‌متحد را به سخن واداشته و صراحتاً اذعان کرده‌اند که اگر سکوت جامعه بین‌المللی در قبال جنایات داعش در سوریه و عراق و سایر کشورها ادامه پیدا کند، کودکان در این کشورها هزینه بسیار سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

افغانستان آموزش از راه دور؛ یک آموزگار به هزاران دانش آموز
بی بی سی فارسی ۷ جون ۲۰۱۵ یک نهاد خیریه بین المللی در افغانستان با راه اندازی سیستم “آموزش از راه دور”، زمینه آموزش هزاران دانش آموز را در افغانستان فراهم کرده است. آکسفام گفته که در نظر دارد به کمک این سیستم جای خالی آموزگاران را در مناطق دور افتاده افغانستان پر کند. مسوولان این نهاد می‌گویند که در حال حاضر ۱۷ هزار و ۶۸۹ دانش آموز در شصت و دو مدرسه در ولایت‌های کابل، کاپیسا، پروان و پنجشیر از این طریق مشغول آموزش اند که بیشتر از یک سوم آنها، دانش آموزان دختر هستند. در مدارسی که به این سیستم وصل شده‌است، شماری از کلاس های درس با یک دستگاه بزرگ تلویزیون و گیرنده ماهواره ای مجهز است. در هر کلاس یک معلم رهنما هم حضور دارد.

 حقوق مدنی و سیاسی

ایرلند اکثریت دوسوم مردم خواهان جرم زدایی از سقط جنین هستند
۸ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز با انتشار نتایج نظرخواهی در باره نگرش عموم به سقط جنین در ایرلند اعلام کرد: دولت ایرلند برای اصلاح قانون ضد سقط جنین که یکی از سخت ترین قوانین در این زمینه در جهان است، زیر فشار رو به رشدی قرار دارد. این نظرخواهی نشان می دهد که اکثریت مردم در ایرلند نمی دانند سقط جنین جرم کیفری است و اکثریت بزرگی با مجازات های کنونی علیه زنان یا پزشکان مخالف هستند. ۶۷ درصد با جرم زدایی از سقط جنین موافق بودند و ۲۵ درصد مخالف.

ایران نامه نرگس محمدی «آقای دادستان آیا تماس تلفنی مادر با فرزند، امنیت ملی را مخدوش می‌کند»
تریبون زمانه ۸جولای ۲۰۱۵ نرگس محمدی، فعال حقوق زنان و حقوق بشر، که دو ماه است در زندان اوین به سر می‌برد، در نامه‌ای به دادستان در مورد عدم امکان تماس تلفنی زنان، در بند نسوان زندان اوین اعتراض کرده است. او ضمن شرح درد و رنج خود از بی‌اطلاعی از وضعیت فرزندان خردسالش به خاطر عدم دسترسی به تلفن، در این نامه می‌نویسد: «جناب آقای دادستان، گفته می‌شود دستور قطع کامل تماس تلفنی بند نسوان اوین به دستور مقام محترم دادستانی است و من دو واقعه مربوط به خودم و حس و حال مادران و زنان بند نسوان را توضیح دادم تا حضرتعالی به حرمت بشر، زن و مادر، یک بار دیگر در مورد این دستور تامل بفرمایید تا با برقراری تماس های تلفنی مطابق قوانین و مقررات مد نظر قوه قضائیه، این اجحاف و فشار مضاعف بر زنان در بند و کودکان در رنج مرتفع گردد.»

ایران زنان ایرانی و مراجع دینی
روز ۶ جولای ۲۰۱۵  مهرانگیز کار: مقام معاونت رئیس جمهور درامور زنان اخیرا در توجیه ناتوانی های دولت در اجرای مصوبه و تصمیم بر حضور زنان در استادیوم ورزشی…مقام معاونت رئیس جمهور درامور زنان اخیرا در توجیه ناتوانی های دولت در اجرای مصوبه و تصمیم بر حضور زنان در استادیوم ورزشی برای تماشای مسابقه والیبال مردان، به صورت رسمی اعلام کرد “به احترام مراجع از اجرای آن صرفنظر شده است”. تماشای بازی والیبال تا دو سال پیش برای زنان مجاز بود. مراجع هم بی خیالش بودند. معلوم نیست چرا ناگهان به نظر مبارک شان رسیده که اسلام بر باد رفته و باید وارد عمل بشوند. از قرار معلوم مراجع در گذار زمان به این نتیجه رسیده اند که تنها حوزه اقتدارشان در جمهوری اسلامی ایران، حوزه زنان است. به درستی دریافته اند نمی توانند سیاست های ولی فقیه را که خود در تاسیس و تحکیم پایه های حکومت آن نقش داشته اند، به صورت جدی نقد کنند.
بنیادگرایی و نقض حقوق زنان

  ایران مدیریت مردانه استان مانع حضور زنان
شرق   ۶ جولای ۲۰۱۵ برنامه‌های اصلاح‌طلبان استان‌ها برای افزایش سهم سیاسی زنان به‌ویژه در انتخابات آتی مجلس چیست؟ این هفته سراغ محبوبه غضنفرپور، نماینده مجمع زنان اصلاح‌طلب استان اصفهان، رفته‌ایم. اما گویا وضعیت در استان اصفهان چندان امیدوار‌کننده نیست. غضنفرپور با شناختی که نسبت به اصفهان دارد، خیلی نسبت به این تحول خوشبین نیست.

افغانستان : زنان قالین باف در شمال: عدم توجه دولت می تواند صنعت قالین را با رکود روبرو سازد
طلوع نیوز ۵ جون ۲۰۱۵ شماری از زنان قالین باف در شمال کشور با اشاره به ناچیز بودن دستمزد شان در صنعت قالین حکومت را به بی پروایی در برابر رشد و توسعه حرفۀ قالین بافی متهم کرده و تاکید می ورزند که اگر نهادهای مسؤل به این صنعت توجه نکنند، ممکن است این صنعت مشهور کشور با رکود اقتصادی و تجارتی روبرو شود. خدیجه یکی از زنان قالین باف در شمال است که شوهرش را چهارده سال پیش از دست داد و بعد از آن وی برای رفع احتیاجات روزمره زندگی اش به صنعت قالین بافی رو آورد.

  فرهنگ و جامعه

 کویت نخستین داور زن مسلمان ویمبلدون: جهان درحال پذیرش ماست
مهر خانه ۵ جولای ۲۰۱۵ اصیل شاهین، داور ۴۱ ساله کویتی، اولین زن مسلمانی است که برای داوری مسابقات تنیس ویمبلدون از سوی فدراسیون جهانی تنیس برای مسابقات سال ۲۰۱۵ انتخاب می‌شود. او در کنار ۳۵۰ داور زن و مرد دیگر که تنها ۶۰ نفر آن‌ها غیر انگلیسی هستند، به داوری خواهد پرداخت. به گزارش مهرخانه، شاهین درباره جایگاه زنان محجبه در کشورهای غیراسلامی و مجامع بین‌المللی گفت: داوری مسابقات ویمبلدون در عین پوشش حجاب توسط من، نشان‌دهنده آن است که جهان درحال پذیرش ماست. البته وی نسبت به «نگاه‌های سرد و کلمات زننده» بازیکنانی اظهار نگرانی کرد که به دلایل مختلفی ممکن است داور مسابقه را نپذیرند.

لبنان به انقلابی فمینیستی نیاز داریم
قنطره ۲ جولای ۲۰۱۵ حیات میرشاد، عضو انجمن زنان دمکرات، می گوید: بیش از ۷۰ سال است که تلاش های جنبش زنان در لبنان ناموفق مانده است. دلیل آن تمایل فمینیست ها به سازش و نیز تلاش سازمان های حقوق زنان برای دریافت پول از حامیان است.

ایرانتکرارابدی یا درستایش زندگی روزمره ؟
اخبار روز ۶ جولای  ۲۰۱۵ فیلم زنانه ی مهناز افضلی در میان مستندهای ایرانی یکی از مناسب ترین فیلم هابی است که می توان آن را برمبنای نظریات لُفورو دوسرتو- نظریه پردازان زندگی روزمره- و ردپای سلطه ای که دوسرتو- به شکل رادیکال تری- از آن صحبت می کند بازخوانی کرد. زنانه روایتی موثر و تکان دهنده از زندگی چندزن است که به ناگزیر درتوالت پارک لاله ی تهران زمان های زیادی را می گذرانند!

ایران نگاهی دیگر به معضل اعتیاد زنان از دریچه یک نمایشگاه
مدرسه فمینیستی۳ جولای  ۲۰۱۵ بعد از ظهرهای جمعه چنان سقف آسمان پایین می آید که انسان حس می کند نفس کشیدن دشوار است و هرگز از این تلخی رها نخواهد شد. برای زنان معتاد، هر روز غروب جمعه است.
ایران زنان بی سرپناه دارای فرزند از جمله فراموش شدگان جامعه
ایران آزار جنسی زنان در محل کار؛ مشکلی پنهان اما بزرگ
ایران زن، ایـدئـولوژی، قـدرت

  سیاست

کوزوُو سراب آزادی و برابری برای زنان
دمکراسی باز ۱ جولای ۲۰۱۵ داشتن رییس جمهوری زن و گفتمان سیاسی در باره «برابری جنسیتی» نمی تواند بر آثار مخرب مردسالاری در کوزوُو، از حقوق مالکیت تا تابوهای اجتماعی، پرده بیافکند. در ظاهر، زنان در کوزوُو از برابری کامل برخوردارند. این کشور یک دهه از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۹ زیر نظارت بین المللی بوده، کارزارهای پاکسازی قومی و مداخله بین المللی نظامی را علیه میلووسویچ در صربستان از سر گذرانده و در سال ۲۰۰۸ به استقلال فرهنگی دست یافته است. در این چارچوب، کوزوُو به درخواست هیات موقت اداری سازمان ملل در کوزوُو  بسته قوانین برابری را در سال ۲۰۰۴ تصویب کرد. امروز این کشور حتا رییس جمهوری زن دارد. با قانون انتخاباتی سهمیه ۳۰ درصد زنان، این کشور به لحاظ شمار نمایندگان زن در منطقه در رتبه دوم است

  گزارش، پژوهش و کتاب

بنیادگرایی و نقض حقوق زنان
مدرسه فمینیستی ۷ جولای ۲۰۱۵  در این نوشتار رابطه میان بنیادگرایی، جریان های تکفیری و استفاده ابزاری از زنان مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی این موضوع که بنیادگرایی در مورد زنان چه می گوید، چه تاثیری بر سرنوشت آنها دارد و چگونه جریان های بنیادگرا زنان را قربانی کنش های ایدئولوژیک خود قرار می دهند. اشکال گوناگون استفاده های ابزاری از زنان توسط این گروه ها را تحت چند عنوان می توان مورد بررسی قرار داد. یک حالت به عضویت در آوردن این زنان در گروه و استفاده از آنان به عنوان عاملین فعال اقدامات تروریستی و عملیات شهادت طلبانه است. دیگری اعمال انواع محدودیت ها بر زنان مسلمان و غیرمسلمان تحت قلمرو خود می باشد که عمدتا با محروم کردن آنها از حقوق انسانی و اجتماعی مانند حق تحصیل و اشتغال و بطور کلی منع از حضور در عرصه اجتماع نمود پیدا می کند.

 ایران زن و رسانه

مهر خانه ۴ جولای ۲۰۱۵ پیر جلیلی در کتاب «زن و رسانه» با توجه به این‌که در کشور ما حضور زنان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی اصلی پذیرفته شده است، بر آن است تا ابعاد حقوقی و فقهی حضور زن را در رسانه که یکی از مهم‌ترین وسایل تأثیرگذاری در اجتماع است، بررسی کند؛ تا هرچه بیشتر و بهتر عرصه حضور صحیح زنان در تعیین سرنوشت جامعه فراهم شود.  او یاد آور می‌‌‌شود که استفاده از کتب تفسیری و فقهی علما و فقها و هم‌چنین استفاده از مقالات گوناگون فقهی کمک خوبی به روشن‌شدن موضوع مورد پژوهش‌اش کرده است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: سلام وطندار ، افغانستان، مهر خانه، ۸ صبح، مدرسه فمینیستی ، کلید گروپ، المانیتور، بی بی سی فارسی، ایسنا، یورو نیوز، صدای امریکا، خامه فارسی، رادیو زمانه، فمینیسم روزمره ، سرویس بین المللی حقوق بشر، دمکراسی باز، صدای آلمان، رادیو فردا، اخبار روز، خبرگزاری جمهور، دری ، پژواک 

هفت روزنامه زنان ۱۰۳

پیوست‌ها: