زنان-690x259

شینکی کروخیل نماینده پارلمان و یکی از بنیانگذاران کارزاربیاید علیه سرطان مبارزه کنیم

شینکی کروخیل نماینده پارلمان و یکی از بنیانگذاران کارزاربیاید علیه سرطان مبارزه کنیم/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان افراد مسلح ناشناس یک باب مکتب دخترانه در ولایت ننگرهار را به آتش کشیدند
کلید گروپ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ افراد مسلح ناشناس یک باب مکتب دخترانه را در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار به آتش کشیده اند. مسوولان ریاست معارف ولایت ننگرهار می‌گویند: افراد مسلح ناشناس شب گذشته ابتدا ماین به این مکتب پرتاب کردند و سپس آن را به آتش کشیده اند.

ایران  مریم سادات یحیوی به هفت سال و نیم حبس محکوم شد
رادیو زمانه ۱۳ جولای ۲۰۱۵ به گزارش تارنمای کلمه، مریم سادات یحیوی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به هفت سال و نیم حبس محکوم شد. او در آبان ماه ۱۳۹۳ برای مدت ۱۷ روز توسط مأموران امنیتی سپاه بازداشت شده بود .بنابراین حکم خانم یحیوی همچنین برای مدت دو سال از عضویت در احزاب و حضور در اجتماعات و فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی منع شده است. او پیش‌تر به اتهام تبلیغ علیه نظام نیز به یک سال و نیم حبس محکوم شده است.

ایران یک کارگر زن در مشهد خودسوزی کرد
ایسنا ۱۳  جولای ۲۰۱۵  حسن نجمی اعلام کرد که این زن، کارگر پیشین یک کارگاه نان فانتزی بوده که به دنبال اختلاف با کارفرمایش اقدام به خودسوزی کرد.  به گفته او، این زن که شامگاه شنبه ۲۰ تیر اقدام به خودسوزی با بنزین کرده بود با حضور نیروهای آتش‌نشانی از مرگ نجات یافت.  نجمی گفته این زن جوان دچار سوختگی سطحی شده و توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان اعزام شده است.

رئیس پلیس ایران: با کشف حجاب زنان در خودروها برخورد می‌کنیم
بی بی سی فارسی ۱۴ جولای ۲۰۱۵ حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، اجرای طرح ارتقا امنیت اخلاقی در کشور را از اولویت‌های پلیس دانسته و گفته است نیروی انتظامی وظیفه دارد از بروز ناهنجاری در کشور جلوگیری کند. آقای اشتری گفته است که با کشف حجاب زنان در داخل خودروها برخورد خواهد شد.  رئیس پلیس ایران در نشست فصلی روسای پلیس تهران بزرگ گفته است برخورد با مظاهر فساد وظیفه نیروی انتظامی است و این نهاد اقدامی خارج از چارچوب قانونی انجام نمی‌دهد.

افغانستان رشوه‌ستانی از زنان قربانی در دایکندی
خبرگزاری بانو ۱۳ جولای ۲۰۱۵ دید مردانه، فساد اداری،  برخورد غیرمسلکی وعدم حضور زنان درارگان‌های عدلی و قضایی ولایت دایکندی سبب شده که زنان قربانی در این ولایت، پس ازمراجعه در این ارگان‌ها دوباره قربانی شوند. محاکم و سارانوالی این ولایت با زنان متهم و یا زنانی که جهت اعاده حقوق‌شان به دادگاه‌ها و دادستانی‌ها مراجعه کرده‌، برخورد تبعیض‌آمیز و گاهی سودجویانه داشته‌اند. رشوه‌ستانی، عدم تعقیب به موقع یک قضیه، تصامیم غیرلازم، فیصله‌های غیابی و حضور گرو‌ه‌های مسلح و افراد زورمند در این ولایت، سبب شده که زنان مدعی و یا متهم نتوانند به حقوق‌شان برسند.

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان اتحادیه اروپا دونیم میلیون دالر برای ارتقاى نقش زنان افغان در جامعه کمک می کند
پژواک ۱۲ جولای ۲۰۱۵  اتحادیه اروپا ضمن اعلام حمایت از برنامه دولت افغانستان برای تقویت نقش زنان در جامعه، گفته است که بیش از دو نیم میلیون دالر در این زمینه کمک می کند.

بررسی خشونت علیه زنان در افغانستان
مدرسه فمینیستی ۱۳ جولای ۲۰۱۵  مسأله خشونت شاید از مهیب ترین پدیده هایی است که زنان را در افغانستان تهدید می کند خصوصاً در سال های اخیر این مسأله به شدت در حال گسترش است. گزارش ها حاکی از آن است که خشونت علیه زنان در کشور از آغاز سال ۱۳۹۴ به سطح بی سابقه ای بالا رفته و روز به روز بی رحمانه تر شده است. قضیه «فرخنده»، نمونه‌ی بارز آن است. درگزارش ها آمده است تشدید خشونت علیه زنان نشان می دهد حقوقی که آن ها از زمان سقوط حکومت طالبان تا اکنون به سختی کسب کرده اند، با خروج نیروهای خارجی درخطر است (سمر، ۱۳۹۲). بنا بر ارقامی که ارایه می شود در جریان حداقل سه سال اخیر میزان خشونت علیه زنان در افغانستان افزایش یافته است. این داده های آماری روشن می کند که دست آوردهای نوین در افغانستان تا چه اندازه شکننده هستند، و چه اندازه سنت های دیرینه و بومی ما در مقابل پدیده های مدرن مقاومت می کنند.

        کودکان

افغانستان قتل و تجاوز یک کودک سه ساله در کابل
خبرگزاری بانو ۱۱ جولای ۲۰۱۵ جسد یک پسر سه ساله که گفته می شود چند روز پیش اختطاف شده بود، از یک ویرانه‌ای در مربوطات حوزه هشتم پولیس در کابل پیدا شده است. این پسر ابتدا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و سپس به صورت فجیعی کشته شده است. عبدالروف انعامی، منشی مجلس نمایندگان روز یک شنبه گفت که دندان‌های این کودک به شدت ضربه دیده و معلوم می‌شود که سر او بارها به شدت به سنگ زده شده است. آقای انعامی در حالی‌که اشک می‌ریخت گفت: «دندان‌های این کودک شکستانده شده و سر او به حدی به سنگ کوبانده شده که بلاخره جان داده است.»
افغانستان دو تن در پیوند به تجاوز گروهی و قتل یک کودک بازداشت شدند

افغانستان فعالان مدنی بلخ خواستار مجازات عاملان تجاوز بر کودک سه ساله شدند
طلوع نیوز ۱۳ جولای ۲۰۱۵ شماری از اعضای جامعه مدنی و کودکان در بلخ با اشاره به تجاوز جنسی بر یک کودک سه ساله در کابل گفته اند که نهادهای عدلی و قضای باید هرچه زودتر عاملان این جرم نابخشودنی را شناسایی و به پای میز عدالت بکشانند.

بی‌توجهی به وضعیت اسف‌بار کودکان یمنی در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل
مهرخانه ۱۳ جولای ۲۰۱۵ مطابق این پیام، نقض شدید حقوق کودکان در کشورهایی چون آفریقای مرکزی، عراق، نیجریه، سودان جنوبی و سوریه به منزله اقدامی علیه بشریت تلقی شده است. هم‌چنین نقض حقوق بسیاری از کودکان در غزه ناشی از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در سال گذشته نیز مورد تصریح دبیرکل ملل‌متحد قرار دارد و بر همین اساس از اسراییل خواسته شده است که اقدامات فوری و معین برای حمایت از کودکان و مقابله با کشته یا زخمی‌شدن آن‌ها و حمایت از بیمارستان‌ها و مدارس انجام دهد.

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان بیش از ۵ هزار خانم فاریابی، صاحب شغل شدن
خبرگزاری جمهور ۱۴ جولای ۲۰۱۵ مسوولین دفتر “اکتید” که یک نهاد خیریه خارجی است، از زیر پوشش قرار دادن بیش از ۵ هزار بانو در ولایت فاریاب برای کاریابی خبر دادند. آنها می گویند: برای این بانوان در مرحله نخست، آموزش های لازم در مورد مشاغل شان داده شده و سپس وسایل مورد نیاز همان پیشه در اختیارشان قرار داده می شود.

ایران مشاوره برای ثبت‌ طلاق توافقی، دشواری بیشتر برای زنان
رادیو زمانه  ۱۳ جولای ۲۰۱۵ در روزهای پایانی بهمن ماه ۹۳ صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده» را ابلاغ کرد که براساس ماده۸  این آئین‌نامه، دادگاه باید تقاضای «طلاق توافقی» را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد و این مرکز نیز باید گزارش اقدامات انجام شده و مشروح مذاکرات از جمله، اظهارات آنها و نقاط قوت و ضعف و موارد توافق و نظر مرکز فوق پیرامون موضوع را به دادگاه ارائه ‌دهد تا دادگاه مطابق قانون رسیدگی و اتخاذ تصمیم بگیرد.

ایران شوهرم می‌گوید برای طلاق باید زمین را به نامم بزنید
فمینیسم روزمره ۱۳ جولای ۲۰۱۵ یکی از مراجعین امروز مینا ۲۹ ساله است. مدام اصرار می‌کند که در همین جلسه اول کار تمام شود. از من می‌خواهد که به مشاورین بهزیستی باج دهم تا کارش را راه بیندازد. انگار تمایلی به نشستن ندارد. هرچه او را به آرامش فرامی‌خوانم بیهوده است. تا همسرش می‌آید پشت دیوار پنهان می‌شود از او می‌خواهم روی زمین نشیند. میگوید نمی‌خواهم قیافه‌اش را ببینم همین‌جا خوب است. زنگ به صدا در می‌آید. نوبت اوست. می‌رود که مشاور را ببیند. به من می‌گوید خواهش می‌کنم کاری بکن تو هم مثل من زن هستی

  فرهنگ و جامعه

ایران زنان شاغل و خانه‌دار چه قرائتی از آگهی‌های بازرگانی تلویزیون دارند؟
مهرخانه ۱۴ جولای ۲۰۱۵ بازنمایی زنان در رسانه‌ها، یکی از مسایل مهم اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه در رسانه ملی است. آگهی‌های بازرگانی در این رسانه به‌عنوان ژانر تلویزیونی، علاوه‌بر پیامی درباره کالا و خدمات، گفتمان ثانویه‌ای را درباره جامعه، فرهنگ و نقش جنسیتی برمی‌سازد. هدف اصلی این پژوهش بررسی قرائت‌ها خوانش‌های زنان از آگهی‌های بازرگانی تلویزیون پیرامون بازنمایی نقش‌های جنسیتی از منظر مطالعات فرهنگی است.

ایران با ادامه شرایط فعلی تا ۱۰ سال آینده یک جامعه کاملاً ناهنجار جنسی خواهیم داشت
مهرخانه ۱۳ جولای ۲۰۱۵ نشست «جامعه و سلامت جنسی» به همت گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران و با سخنرانی دکتر سید علی آذین؛ متخصص پزشکی اجتماعی و فلوشیپ سلامت جنسی و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، عصر دیروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

ایران کلینیک‌های زناشویی و جنسی در ایران راه‌اندازی می‌شود
تسنیم  ۱۵ جولای ۲۰۱۵  محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران درباره این کلینیک‌ها گفت: «بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر ایران درباره وزارت بهداشت که ارتقای سلامت، تکریم سالمندان، تحکیم بنیان خانواده، کاهش مرگ و میر از نوزاد تا سالمند و افزایش نرخ باروری را شامل می‌شود، قصد داریم کلینیک‌های زناشویی و جنسی در این باره راه‌اندازی کنیم.»
زنان ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت عکس

  سیاست

سوریه داعش دختران را برای حملات بر معابد عیسویان اروپا تربیه می کند
دری ۱۵ جولای ۲۰۱۵ هید المصری متخصص سوریای در مبارزه با ترور که قبلاً سخنگوی اردوی آزاد سوریه بود و علیه دولت میجنگد، طی مصاحبه باDaily Mail  بریتانیائی اظهار داشت که “دولت اسلامی” موسوم به داعش پلان حمله به معابد عسیویان در اروپا را دارد. به گفته او، در تشکیل “لوای اناث” که قطعه نظامی زنان داعش میباشد، گروهی خاص از زنان یا دختران چهره اروپائی را برای حمله به اروپا آماده میگردد. که به نام توریست و یا به بهانه برگشت به خانه های ایشان به اروپا اعزام میگردند.

افغانستان زنان و جوانان از حکومت وحدت ملی چه می خواهند؟
آرمان شهر ۶ جولای ۲۰۱۵ بنیاد آرمان شهر و موسسۀ  تهمینه روز پنج شنبه ۱۱ سرطان ۱۳۹۴ در تالار این سینای ولایت هرات میزبان جمعی از فعالان حقوق بشر، زنان، دانشگاهیان و مقامات دولتی بودند. در این گفتگو پیرامون این که “زنان و جوانان از حکومت وحدت ملی چه می خواهند؟” نقد و نظرهایی ارایه شد.

افغانستان بیم و امیدهای مذاکره با طالبان در غیابت زنان
خبرگزاری بانو ۱۰ جولای ۲۰۱۵  اولین دور مذاکرات بین هیات‌های حکومت افغانستان و نمایندگان با صلاحیت طالبان در مری اسلام‌آباد موفقانه به پایان رسید. هرچند در این مرحله از گفتگوها، طرفین به جز تاکید بر ادامه روند گفتگوها، به هیچ توافق مهم دیگری دست نیافته‌اند، اما نَفسِ چنین گفتگوی رو در روی بی‌پیشینه، چراغ‌های امید بسیاری را پیش پای پرنده صلح روشن کرده است. به نظر می‌رسد که همه نسبت به این گفتگوها خوشبین هستند. کسانی که حتا سر سوزنی به نگاه صلح‌جویانه طالبان و جانب پاکستانی باور نداشتند، در این روزها یا ناگزیر سپیدسُرا شده‌اند و یا هم مُهر سکوت بر لب زده‌اند. خلاصه این‌که نسبت به گفتگوهای صلح در این روزها آیه یأس کمتر شنیده می‌شود.

  گزارش، پژوهش و کتاب

از سرطان پستان تا راه اندازی کارزار علیه سرطان درافغانستان

اخبار روز ۱۱ جولای ۲۰۱۵ شینکی کروخیل یکی از زنان برجسته و پیشروی افغانی است که برای دومین دوره از طرف مردم کابل به نمایندگی در مجلس شورای ملی افغانستان انتخاب شده است. ایشان در کابل به دنیا آمده و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته های پزشکی و علوم سیاسی در کابل به پایان رسانده است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، بی بی سی فارسی، سلام وطندار، کلمه، مدرسه فمینیستی، رادیو فردا، اخبار، تربیون زمانه، جامعه، کلیدگروپ، دری، سلام وطندار، آرمان ، رادیو فرانسته فارسی، دویچه وله، بخدی نیوز،  مهرخانه ،شرق، جامعه باز، بیدار زنی، رادیو فردانه ، نهاد زنان سازمان ملل، خبرگزاری جمهور، مهر خانه، طلوع نیوز، مهرخانه
هفت روزنامه زنان شماره ۱۰۴

پیوست‌ها: