افغانستان11745879_381807075348582_6879327816162554270_n

انفجار بمب جاسازی شده در مسجد جامع بغلان ۲۹ زخمی برجا گذاشت / منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

نگرانی سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر از افزایش تلفات غیرنظامیان
طلوع نیوز ۲۳ سرطان ۱۳۹۴ سازمان ملل متحد و دیده‌بان حقوق بشر از افزایش تلفات غیرنظامیان در کشور سخت ابراز نگرانی می‌کنند. سازمان ملل متحد هشدار می دهد که کشتن غیر نظامیان بی گناه به هیچ رو پذیرفتنی نیست. دیده بان حقوق بشر می گوید که غیرنظامیان بهای اصلی جنگ را در افغانستان می پردازند و ۷۰ درصد مسئول تلفات غیرنظامیان هراس افگنان هستند. درهمین حال مسئولان شفاخانه ایمرجنسی در کابل نیز افزایش زخمیان جنگ را در سال ۲۰۱۵ فاجعه بار میدانند. در یک ماه اخیر ۳۰۰ زخمی به شفاخانه ایمرجنسی انتقال داده شده اند.

 حمله انتحاری در شرق افغانستان ۲۵ کشته به جا گذاشت
بی بی سی ۲۲ سرطان ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت خوست در شرق افغانستان تایید کرده‌اند که در یک حمله انتحاری در  مرکز  این ولایت ۲۵ نفر کشته شده‌اند. فیض الله غیرت، فرمانده پلیس این ولایت به بی‌بی‌سی گفت که ۱۰ نفر دیگر نیز در این حمله زخمی شده‌اند. به گفته آقای غیرت تمام قربانیان این حمله غیر نظامیان هستند و در میان آنها زنان و کودکان هم دیده می‌شوند.
خشونت‌ها در افغانستان ۱۴ کشته به جا گذاشت

 ده‌ها خانواده از اثر درگیری‌ها در ولایت پکتیا آواره شده‌اند
اطلاعات روز ۲۰ سرطان ۱۳۹۴ خبرها از ولایت پکتیا حاکی از آن است که درگیری‌های اخیر در ولسوالی سمکنی این ولایت، ده‌ها خانواده را مجبور به ترک خانه‌های شان کرده‌اند. بیشتر این خانوداه‌ها به مرکز ولایت پکتیا کوچ کرده‌اند. از یک ماه بدین سو، درگیری میان شورشیان طالب و نیروهای امنیتی کشور در این ولسوالی افزایش یافته است. در روزهای اخیر این درگیری‌ها بیش‌تر از پیش شدت گرفته است.

 مخالفان مسلح دولت، پنج غیر نظامی را در زابل کُشتند
یک ۲۴ سرطان ۱۳۹۴ منابع محلی می گویند که مخالفان مسلح دولت پس از چاشت دیروز در منطقه “بابو”ی ولسوالی نوبهار به سوی غیر نظامیان تیراندازی کرده اند. به گفته‌ی میرویس نورزی، فرمانده پولیس زابل مخالفان مسلح دولت هنگامی به سوی غیرنظامیان حمله کرده اند که آنان در یک دکان نشسته بودند. وی می افزاید که سه تن دیگر در این رویداد زخم برداشته اند.

 مخالفان مسلح حکومت ۱۲ فرد ملکی را در ولایت سرپل ربودند
کلید ۲۴ سرطان ۱۳۹۴ مقامهای محلی می گویند، مخالفان مسلح حکومت افغانستان ، شب گذشته ۱۲ فرد ملکی را از حومۀ شهر سرپل با خود بردند و تا کنون دو تن آنان را به قتل رسانیده اند. عنایت الله حبیبی آمر امنیت قومندانی امنیه سرپل امروز گفت که مخالفان مسلح حکومت این۱۲ تن را از قریۀ بُغاوی افغانیه مرکز سرپل که به خانۀ یکی از دوستان شان به مهمانی رفته بودند با خود برده اند.

 انفجار بمب جاسازی شده در مسجد جامع بغلان ۲۹ زخمی برجا گذاشت
طلوع نیوز ۲۴ سرطان ۱۳۹۴ براساس گزارش ها، انفجار یک بم جا سازی شده قبل از افطار و مراسم ختمانۀ قرآنکریم در داخل مسجد جامع شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان ۲۹ تن زخمی برجا گذاشت. در همین حال، عبدالحلیم غفاری معاون ریاست صحت عامه بغلان به طلوع نیوز گفته است که در این رویداد، دست کم ۲۹ نماز گزار به شمول تعدادی از مقاماهای محلی مشاور والی، شاه جهان یعقوبی یک تن از اعضای شورای ولایتی بغلان و عبدالکریم شاهی رییس مواد نفتی این ولایت زخم برداشته اند.

 سه کودک در انفجاری در کندهار کشته شدند
یک ۲۰ سرطان ۱۳۹۴ شهر کندهار امروز گواه یک انفجار بود که جان سه کودک را گرفت و شش تن دیگر را زخمی ساخت. این رویداد ناشی از انفجار یک ماین جاسازی شده در یک بالشت رخ داده است. صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار گفت این رویداد در منطقه‌ی بابای ولی مربوط حوزه‌ی نهم شهر قندهار رخ داده است.

 درگیری‌های تازه میان کوچی‌ها و باشنده‌گان میدان‌وردک
سلام وطندار ۲۱ سرطان ۱۳۹۴ درگیری‌ها میان کوچی‌ها و باشندگان ولسوالی دایمیرداد بهسود، سبب کشته شدن هشت تن از هر دو طرف شده است. حضرت محمد جانان، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک می‌گوید که از دیروز (شنبه) درگیری میان هزاره‌های منطقۀ دای میرداد و کوچی‌ها جریان دارد. آقای جانان می‌افزاید که در این درگیری تا کنون چهار تن از باشندگان محل و چهار تن از کوچی‌ها کشته شده اند. شماری از نیروهای دو طرف نیز زخمی شده اند.

 آدم‌ربایان کودکی را پس از اختطاف، بی‌رحمانه کُشتند
یک ۲۱ سرطان ۱۳۹۴ آدم ربایان یک کودک را پس از ربودن از شهر کابل به گونه‌ی فجیعی کشته اند. این کودک هفته‌ی گذشته از مربوطات حوزه‌ی هشتم شهرکابل ربوده شده و جسد وی بعد از چند روز از یک چهار دیواری یافت شده است. گفته می شود آدم ربایان پس از تجاوز جنسی به این کودک، او را با ضربات سنگ بر سر و صورتش کشته اند.

 فساد؛ کودکان پرورشگاه‌ها را در وضعیت «رقت‌باری» قرار داده است
سلام وطندار ۱۹ سرطان ۱۳۹۴ مسؤولان پرورشگاه‌های کشور می‌گویند، فساد اداری سبب شده که به کودکان بی‌سرپرست توجهی نشود. به گفتۀ این مسؤولان، کودکان پرورشگاه‌ها در ولایت‌ها وضعیت «رقت‌باری» دارند. سیدعبدالله هاشمی، رییس عمومی پرورشگاه‌ها روز گذشته (پنج‌شنبه) در مراسم اهدای تحفه به کودکان پرورشگاهی، خواهان بازنگری، اصلاحات و حل مشکلات پرورشگاه‌های کشور شد.

     زنان

زن ستیزی، هنر مردسالارانه در افغانستان
یورونیوز ۱۵ سرطان ۱۳۹۴ من باید همیشه حواسم به مشتری هایم باشد با آنها خوشرویی کنم تا به رستورانم بیایند و از در آمد رستوران و کمک های دوستانه، تعدادی از معتادان را از زیر پل سوخته کابل بیرون بکشم و به زندگی عادی برگردانم، با اینحال می دانم حتی آن معتادی که با تلاشهای من اعتیاد را ترک می کند هم حاضر نیست بپذیرد که یک زن او را نجات داده است.” این، بخشی از چالش های روزمره لیلا حیدری صاحب کمپ ترک اعتیاد مادر و مدیر یک رستوران در کابل است که پنج سال از عمرش را به رستوران داری و باز توانی معتادان گذرانده است. اخیرا هم محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که تفکر زن ستیزی هنوز بر نسل نو جامعه افغاستان حاکم است و حتی تعلیم یافته ترین افراد جامعه در برخی مواقع، زن ستیزترین هستند.

         حامیان و فعالان

نخستین نشست ارزیابی نقش سازمان ملل متحد در افغانستان برگزار شد
سلام وطندار ۲۴ سرطان ۱۳۹۴ دولت افغانستان و نهادهای تمویل‌کننده، روز گذشته نشست سه روزه‌ای را برای بررسی نقش سازمان ملل متحد در افغانستان برگزار کردند. بر بنیاد خبرنامۀ سازمان ملل متحد، در روز نخست این نشست، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان دربارۀ نقش و کارکرد سازمان ملل طی سخنانی گفت، فعالیت هیأت معاونیت سازمان ملل متحد باید با اهداف دهۀ انتقال در همسویی قرار گیرد و این سازمان به گونۀ منسجم و با همکاری با دولت افغانستان در راستای خدمت به مردم کار کند.

 “بی‌کفایتی والی”، پای مردم کندز را به سرک‌ها کشاند
یک ۲۴ سرطان ۱۳۹۴ صدهاتن در کندز، امروز در اعتراض به آنچه به کفایتی والی این ولایت می دانند، راهپیمایی کرده اند. معترضان محمد عمر صافی، والی کندز را به ناتوانی در اداره‌ی این ولایت متهم می کنند و می گویند: بی کفایتی وی سبب افزایش ناامنی در این ولایت شده است. راهپیمایی باشنده گان کندز به هدف برکناری والی آن در حالی است که این ولایت در ماه های اخیر گواه ناامنی های جدی بود ومنجر به سقوط دو ولسوالی آن به دست طالبان شد.

 سنا: رهبران حکومت توان ادارۀ کشور را ندارند
سلام وطندار ۲۳ سرطان ۱۳۹۴ اعضای مجلس سنا در جلسۀ عمومی وضعیت حکومتداری کنونی را نگران‌کننده خواندند و رهبران حکومت وحدت ملی را به ناتوانی در ادارۀ کشور متهم کردند. اعضای این مجلس، نابسامانی کنونی در کشور را پی‌آمد اختلاف نظ‌رها میان رییس جمهور و رییس اجرایی می‌دانند. به گفتۀ اعضای مجلس، بدترشدن وضعیت امنیتی در بیش‌تر ولایت‌ها، بلندرفتن میزان بیکاری و رکود اقتصادی سبب دوری شهروندان از حکومت شده و نگرانی‌های را در میان طیف‌های مختلف به میان آورده است.

 نهادهای مدنی: خواست مردم در مذاکرات صلح فراموش نشو
صدای آلمان ۲۴ سرطان ۱۳۹۴ کمیته کاری “گفتمان مردم افغانستان پیرامون صلح” که متشکل از ده نهاد مدنی به شمول کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است، از حکومت خواست تا حقوق زنان و همه اقشار اجتماعی را در گفتگوهای صلح مدنظر بگیرد. هیئت‌های حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان اخیراً در پاکستان گفتگو کردند. این نخستین گفتگوی رسمی رو در رو بین حکومت و طالبان بوده و ملا محمد عمر رهبر طالبان در پیام عیدی خود، مذاکره را مشروع خوانده است.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

وزارت عدلیه: بیست حزب سیاسی بخاطر تکمیل نکردن معیارها حذف خواهد شد
اطلاعات روز ۲۰ سرطان ۱۳۹۴ مسئولان وزارت عدلیه گفته‌ اند که حدود بیست حزب سیاسی معیارها را تکمیل نکرده و اگر تا دو سه ماه دیگر معیارها را تکمیل نکنند، از فهرست احزاب حذف می‌شوند. بر اساس معلومات وزارت عدلیه، یک حزب سیاسی حداقل باید ده هزار عضو و در ۲۰ ولایت دفتر داشته باشد.

 ۸۰ درصد معتادان مواد مخدر، پس از ترک دو باره به اعتیاد رو می‌آورند
سلام وطندار ۲۳ سرطان ۱۳۹۴ یک گزارش تحقیقی وزارت مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که بیشتر معتادان، پس از ترک مواد مخدر، دو باره به استفادۀ این مواد رو می‌آورند. سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر در نشستی گفت که در این تحقیق، دلیل استفادۀ دو بارۀ مواد مخدر از ۴۶۵ تن به شمول ۳۴۷ مرد و ۱۱۸ زن پرسیده شده است. بانو عظیمی می‌گوید که دلایل این افراد بیکاری، دسترسی آسان به مواد مخدر و اصرار دوستان بوده است.

 روزانه صدها کارگر افغان از ایران به کشور خود باز می گردند
رادیو آزادی۲۴ سرطان ۱۳۹۴ اسلام قلعه، سرحد میان افغانستان و ایران، روزانه شاهد بازگشت صد ها کارگر افغان از ایران به این کشور است. به گفتهء آژانس خبری فرانس پرس، با آنکه اثر شرایط کاری خسته کننده ایران را میتوان به خوبی در چهره های برخی از این کارگران بازگشت کننده دید، اما بسیاری دیگر از آنها با اعتیاد به مواد مخدر دوباره به کشورشان بر می گردند. روزانه بین هزار تا ۱۵۰۰ مهاجر غیر قانونی افغان که بیشتر شان مردان جوان اند، بگونه داوطلبانه و یا هم اجباراً ایران را ترک کرده و به افغانستان بازگشت می کنند.
برخی مهاجران افغان اعتیاد را از ایران با خود به کشور می‌آورند

 انتخابات
سازمان ملل: ادامه کمک به انتخابات افغانستان مشروط به اصلاحات انتخاباتی است

اطلاعات روز ۲۲ سرطان ۱۳۹۴ نماینده ویژه سازمان ملل متحد به سران حکومت وحدت ملی هشدار داده که بدون انجام اصلاحات انتخاباتی از انتخابات در افغانستان حمایت مالی نخواهند کرد. دفتر رسانه‌یی ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی در خبرنامه‌ای گفته است:  نیکلاس هیسم، نماینده ویژه سازمان ملل متحد این موضوع را امروز در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در کابل بیان کرده است.

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

آبیاری قطره‌ای راهی برای نجات آب‌ها
۸ صبح ۲۴سرطان ۱۳۹۴ تغییر اقلیم مانند یک «هیولای بزرگ» تهدیدی برای همه کشورهای جهان است. هرچند که بسیاری از کشورهای عقب‌مانده و غیرصنعتی در ایجاد این هیولای بزرگ نقشی نداشته‌اند، اما از عواقب و اثرات ناگوار آن نمی‌توانند خود را دور نگه بدارند. کشوری مانند افغانستان که یک کشور فقیر در سطح جهان است و از نظر آب و هوایی در منطقه خشک و نیمه‌خشک جغرافیایی نیز واقع شده، بیشتر از تمام کشورهای منطقه با این پدیده جهانی دست به گربیان است. کارشناسان بر این باور اند که با به کار بستن این راه‌ها، می‌توان از اثرات منفی تغییر اقلیم در ساحه محلی و ملی کاست.
حضورتوریستان در بند امیر کاهش یافته است

 افتتاح شش کشمش خانه، یک شبکه آبیاری و یک سبزخانه در پروان
۸ صبح ۲۴سرطان ۱۳۹۴ اسدالله ضمیر وزیر زراعت، مالداری و آبیاری، در نخستین روز سفر ولایتی‌اش به پروان، شش کشمش خانه، یک شبکه آبیاری و یک سبزخانه را در این ولایت افتتاح کرد. این کشمش‌خانه‌ها، شبکه آبیاری و سبزخانه تازه اعمار شده است. وزارت زراعت و مالداری در اعلامیه‌ای می‌گوید که ساختمان هریک از این کشمش‌خانه‌ها بیست و دو هزار دالر هزینه برداشته و هفتاد درصد هزینه آن از طریق پروژه «کارد-ایف» پرداخته شده است. این کشمش‌خانه‌ها در یک دوره پانزده روزه قابلیت تبدیل کردن ۲۵ تا ۴۰ تن انگور را به کشمش دارد.

       جنگ

سرپرست فاریاب: یک افسر استخبارات پاکستان در فاریاب کشته شده و  ۳۰۰ تبعه خارجی در حال جنگ با نظامیان افغان هستند
اطلاعات روز ۲۱ سرطان ۱۳۹۴ از چند روز به این طرف در بخش‌های مختلف ولایت فاریاب نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت جریان دارد که به گفتۀ مسئولان امنیتی قطعات خاص نیروهای پولیس ملی وزارت امور داخله نیز به این ولایت آمده‌اند. عبدالستار بارز، معاون و سرپرست مقام ولایت فاریاب گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ نفر از گروه طالبان کشته و زخمی شده که در میان آنان یک نفر از افسران سازمان استخبارتی پاکستان نیز وجود دارد.

 اشرف غنی: افغانستان به پایگاه تروریزم جهانی و منطقه ای تبدیل شده است
افغانستان رو ۲۰ سرطان ۱۳۹۴ محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان طی یک سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفته است که افغانستان به پایگاه تروریزم جهانی و منطقه ای تبدیل شده است. او می گوید که مشکل افراط گرایی گسترده است و تروریست ها می آیند تا  با استفاده از  خاک ما، شما را  هدف قرار دهند. غنی گفت: از افغانستان دو تصویر به نمایش گذاشته می شود، تصویر اول تروریزم، مواد مخدر و بی ثباتی و تصویر دوم ملتی که با وجود جنگ اعلام ناشده و مصایب آن به انتخابات، باور دارد.

 تلفات جنگ
طالبان در ولسوالی دای چوپان ۱۱ تن از نیروهای امنیتی را شهید کردند. وزارت دفاع: ۲۱۶ دهشت افگن در عملیات نظامی کشته شده‌اند. امنیت ملی: حافظ سعید، رهبر گروه داعش در ولایت خراسان، کشته شد. یک فرمانده جهادی در شمال افغانستان کشته شد. ۱۳ مخالف مسلح در کاپیسا کشته و زخمی شدند. والی نام نهاد طالبان همراه با ۱۲ شورشی در ولایت لغمان کشته شد.

     فرهنگ

فیلم «مکس» سگ آموزش دیده ارتش در جنگ افغانستان
یورونیوز ۱۹ سرطان ۱۳۹۴ سگ آموزش دیده واحدهای ارتش آمریکا به نام «مکس» قهرمان یک فیلم سینمایی تازه است. مکس همراه با کایل، نگهبانش در خط مقدم نبرد در افغانستان هستند، ماجراهای فیلم «مکس» با زخمی شدن کایل و ضایعه روحی سگ رقم می خورد. پس از انتقال «مکس» به خانه، برادر نوجوان کایل، تنها کسی است که قادر به درک وضعیت مکس است.

 بامیان نامزد عضویت در ‹شبکه شهرهای خلاق جهان› شد
افغانستان ۱۹ سرطان ۱۳۹۴شهر بامیان در مرکز افغانستان، نامزد پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد شده است. مسئولان محلی بامیان می‌گویند این ولایت تمامی معیارهای نامزد شدن برای عضویت در شبکه شهرهای خلاق دنیا را تکمیل کرده و دیروز اسناد نامزدی این شهر به سازمان یونسکو سپرده شد.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۵

پیوست‌ها: