haftarton18040 (1)

افزایش کار کودکان در اثر بحران سوریه
عکس: احمد برودی/«کودکان را نجات دهید»/سامانه اینترنتی یونیسف

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نیروهای اسراییل پسر فلسطینی را از پشت با تیر زدند
ایندیپندنت ۱۳ جولای ۲۰۱۵ ویدیویی که بتسلم[۱] گروه برجسته حقوق بشری در اسراییل منتشر کرده اظهارات شاهدان عینی را تایید می کند که ۱۰ روز پیش یک افسر ارشد اسراییلی نوجوانی فلسطینی را در حال فرار به ضرب گلوله کشته است. ارتش ادعا کرده بود او سربازان را تهدید می کرده است.

آمریکا گزارش تازه: روانشناسان از برنامه شکنجه محافظت کردند
نیویورک تایمز ۱۰ جولای ۲۰۱۵ بنا به گزارش کوبنده ای که به سفارش انجمن روانشناسان آمریکا تهیه شده، سازمان سیا از روانشناسان سرشناس بیرون از این سازمان برای آرام کردن اعتراض های داخلی استفاده کرده است. بر اساس گزارشی تازه، متخصصان بهداشتی سازمان سیا بارها از برنامه بازجویی این سازمان پس از ۱۱ سپتامبر انتقاد کردند، اما روانشناسان سرشناس بیرون از سازمان که به این برنامه اعتبار می بخشیدند، اعتراض های آنها را رد کردند. این گزارش ۵۴۲ صفحه ای که مشارکت روانشناسان کشور و بزرگترین سازمان حرفه ای آنها، یعنی انجمن روانشناسان آمریکا را در برنامه خشن بازجویی دوران بوش بررسی کرده، پرسش های زیادی را در باره همکاری روانشناسان و مسؤولان سیا و پنتاگون مطرح کرده است. این گزارش که در ماه جاری تکمیل شده، به این نتیجه رسیده که بالاترین مسؤولان انجمن، از جمله مدیر بخش اخلاق آن، کوشیدند به مسؤولان پنتاگون کمک کنند. این کار با هماهنگ کردن خط مشی اخلاقی انجمن با خط مشی بازجویی وزارت دفاع انجام شد. در عین حال، چندین روانشناس سرشناس دست به اقداماتی زدند که به برنامه بازجویی سیا کمک کرد و از آن در مقابل انتقادهای رو به رشد در داخل سیا حمایت کرد.

یمن

کشته شدن ‘زنان و کودکان’ در حملات عربستان سعودی به صنعا
سازمان ملل: ظرف سه ماه دست‌کم ۱۶۷۰ تن کشته شدند
آتش‌بس یمن پس از دو ساعت با حمله عربستان شکسته شد

ایران
تاوانِ آموزش هنرجویان بهایی و غیر بهایی: بازداشت شهریار سیروس، هنرمند نقاش و پژوهشگر تاریخ هنر
سومین جلسه دادگاه جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست باز هم به صورت غیرعلنی برگزار شد
مریم سادات یحیوی به هفت سال و نیم حبس محکوم شد
چهار تن از بازداشت‌شدگان روز قدس در تبریز به زندان منتقل شدند
محمدرضا عالی پیام، شاعر زندانی در اعتصاب غذا، به بیمارستان منتقل شد

عاملان غیردولتی
مکزیک در ادامه خشونت مرگبار، چهار روزنامه نگار در دو هفته کشته شدند
پن اینترنشنال ۸ جولای ۲۰۱۵ مرگ چهار روزنامه نگار دیگر در مکزیک در ماه گذشته ـ سه نفر از آنها در یک هفته ـ یادآوری وحشتناکی از خطرهای روبروی فعالان رسانه ای است. این سازمان درخواست خود را برای تحقیقات سریع و غیرجانبدارانه در باره تمام قتل ها و مرگ های مشکوک تکرار کرد و خواهان پیگرد مرتکبان شد.

[۱] بتسلم یکی از سازمان های عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در اسراییل است.

   عدالت

گینه کناکری اعلام جرم علیه موسی دادیس کامارا در پرونده کشتار ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۹
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۵ در روز ۸ جولای ۲۰۱۵ علیه موسی دادیس کامارا در کشور محل سکونت او بورکینا فاسو، اعلام جرم شد. او در سال ۲۰۰۹ فرمانده کل نیروهای مسلح بود و کمیسیون تحقیق سازمان ملل پیشتر بر مسؤولیت مستقیم او در کشتار ورزشگاه کناکری که به مرگ ده ها تن و تجاوز به عده ای منجر شد، تاکید کرده بود.

جمهوری آفریقای مرکزی حرکت عدالت به سطحی تازه: دادگاه ویژه کیفری
دیده بان حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۵ رییس جمهوری موقت کاترین سامباـ پانزا روز ۳ جون ۲۰۱۵ قانونی را برای تشکیل دادگاه ویژه کیفری به منظور تحقیق در باره نقض فاحش حقوق بشر از سال ۲۰۰۳ و پیگرد آنها ابلاغ کرد. این خبر خوبی است، نه تنها برای مردم این کشور که بسیار رنج کشیده اند بلکه برای قربانیان در سراسر جهان که در پی راه حل های موثری برای جلوگیری از معافیت از مجازات هستند. برای اولین بار، دولتی مستقل از طریق قانون کشور دادگاهی را تشکیل داده که در آن قاضیان و دادستان های ملی و بین المللی برای عرضه عدالت به قربانیان فجایع همکاری خواهند کرد. این دادگاه در صورتی که درست عمل کند می تواند به الگوی تازه ای برای عدالت در زمینه جرایم فاحش بین المللی تبدیل شود.

برمه/میانمار قتل آقای جانی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان برمه خواست فوری تحقیق کامل، موثر و غیرجانبدارانه ای در باره قتل آقای جانی، مدافع حقوق زمین و کشاورزان و رییس جامعه ملی دمکراسی، به عمل آورند و مسؤولان این قتل را در دادگاه غیرنظامی صالح محاکمه کنند.

آمریکا قضات نیویورک فقرا را تنبیه می کنند
دیده بان حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۵ خودکشی کالیف براودر که سه سال در حبس پیش از محاکمه به سر برده بود توجه را به ضرورت اصلاح سیستم وثیقه گذاری در شهر نیویورک جلب کرده است. براودر همچون ده ها هزار متهم دیگر به زندان افتاد چون نمی توانست به خاطر اتهام دزدی یک کوله پشتی ۳۰۰۰ دلار وثیقه تامین کند. براودر این اتهام را رد کرده بود و اتهام او منتفی شده بود. همه کسانی که در حرفه حقوق کیفری در دادگاه های شهر نیویورک فعالیت می کنند، می دانند که وثیقه برای متهمان فقیری مثل براودر به معنای زندان است. چیزی که آنها می دانند ولی مردم ممکن است ندانند، این است که مجازات تهی دستان در حبس پیش از محاکمه تصمیم قضاتی است که می توانند ـ اگر بخواهند ـ تصمیم متفاوتی بگیرند. وثیقه در مورد جرایم سطح پایینی مثل کشیدن ماری جوانا در انظار عمومی، داشتن کمی مواد مخدر، زدوخورد و غیره ضروری نیست.
آلمان «حسابدار آشویتس» به چهار سال زندان محکوم شد
ایران مادری که از آیت‌الله خامنه‌ای شکایت کرد

       حقوق مدنی و سیاسی

کامبوج تصویب قانون انجمن ها و سازمان های غیردولتی حمله ای شدید به جامعه مدنی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر تصویب قانون را حمله به جامعه مدنی دانست: روز ۱۳ جولای، تمام ۶۸ نماینده حزب حاکم مردم کامبوج به تصویب قانون انجمن ها و سازمان های غیردولتی رای مثبت دادند. این قانون پس از تصویب در سنا که زیر کنترل حزب حاکم است برای امضا و ابلاغ به پادشاه ارایه می شود. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت:  «[این قانون] ابزاری برای کنترل کامل دولت بر جامعه مدنی، گروه های مردمی و سازمان های مستقل حقوق بشر است.»

روسیه اقدام به غیرقانونی کردن سازمان های «نامطلوب» خارجی حقوق بشر را خفه می کند
۸ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: حرکت تازه پارلمان روسیه برای غیرقانونی کردن سازمان های به اصطلاح نامطلوب میخ دیگری بر تابوت آزادی بیان و جامعه مدنی در روسیه است. گزارش شورای فدراسیون روسیه، که مجلس اعلای پارلمان است، در باره فهرستی از ۱۲ سازمان غیر دولتی خارجی در روسیه به دادستانی و وزارت خارجه ممکن است به ممنوع شدن آنها بیانجامد.

تایلند اتهام روزنامه نگاران را لغو کنید
۹ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و چند سازمان از جمله سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و کمیسیون بین المللی حقوقدانان، با ارسال نامه ای به دولت تایلند از تصمیم دولت برای پیگرد سردبیر و خبرنگار روزنامه فوکتوان به اتهام افترای کیفری به خاطر نقض قانون جرایم رایانه ای ابراز نگرانی جدی کردند. این سازمان ها از دولت خواستند فوری و بی قید و شرط اتهام ها را لغو کند و گفتند محاکمه دو روزنامه نگار نقض تعهدات بین المللی تایلند خواهد بود.

اتیوپی وب نگاران و روزنامه نگاران را پیش از دیدار اباما آزاد کنید
۹ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: تصمیم دولت اتیوپی به آزاد کردن چهار روزنامه نگار و دو وب نگار که فقط به خاطر ابراز عقیده زندانی شده بودند، اقدامی مثبت است. اما اگر قرار است این اقدام حرکتی غیرنمایشی برای پاکیزه سازی چهره اتیوپی پیش از سفر باراک اباما باشد، این کشور باید تمام روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی را آزاد کند. چهار وب نگار هنوز در زندان هستند که در آپریل ۲۰۱۴ به اتهام تروریسم دستگیر شده اند.

بریتانیا عفو بین الملل از دیوید کامرون خواست تحقیق در مورد مراقبت را آغاز کند
۱۰ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در نامه ای که امروز برای نخست وزیر کامرون فرستاد، اعلام کرد: بریتانیا باید تحقیقی به ریاست یک قاضی در باره مراقبت و جاسوسی نهادهای امنیتی بریتانیا علیه سازمان های حقوق بشر انجام دهد. دادگاه تحقیق بریتانیا که بر امور مربوط به مراقبت نظارت دارد، هفته گذشته به عفو بین الملل اطلاع داد که بریتانیا با ره گیری ارتباط های آن به آنها دسترسی پیدا و آنها را ذخیره کرده است. اما هنوز دلیل آن را توضیح نداده است.
چین دیده‌بان حقوق بشر: چین اقلیت‌های مذهبی را عملا ممنوع‌الخروج کرده است

ایران
پنج ماه پس از اعلام خبر اعدام «خانواده‌های سامان نسیم و یونس آقایان با فرزندان خود ملاقات کردند»
سومین جلسه محاکمه خبرنگار واشنگتن پست در تهران برگزار شد
گزارشگران بدون مرز به سران ایران: روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنید!
مصوبه محدودیت هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی در مجلس

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحث های بی سابقه در سازمان ملل در باره عهدنامه اقتصاد و حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ جولای ۲۰۱۵ آیا دولت ها از حرف به عمل خواهند رسید؟ در هفته گذشته، اولین نشست مربوط به بحث های تاریخ ساز در گروه تحقیق بین دولتی سازمان ملل در باره عهدنامه مربوط به حقوق بشر و شرکت های فراملیتی و شرکت های دیگر برگزار شد. با وجود آغازی امیدبخش در باره بعضی از مسایل اساسی مثل مسؤولیت و همدستی شرکت ها در نقض حقوق بشر، و مشارکت پرقدرت جامعه مدنی، غیبت بعضی از کشورهای مهم تاسف برانگیز است.

فیلیپین مدافعان حقوق بشر در بحبوحه معافیت از مجازات و خشونت در مبارزه برای عدالت پایدار هستند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۵ در گزارشی که برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر امروز منتشر کرد، اعلام شد: مدافعان حقوق بشر در فیلیپین، به ویژه آنها که از حقوق زمین و محیط زیست دفاع می کنند با تهدیدهای جدی روبرو هستند. نهادهای دولتی و عاملان غیردولتی به طور منظم آنها را آزار و مورد حمله قرار می دهند. در دیداری از منطقه شمال میندانانو و استان جنوب کُتاباتو مشخص شد که مدافعان حقوق زمین و حقوق بومیان بیش از همه مورد حمله قرار می گیرند و قربانی قتل، ناپدید شدن قهری، آزار، شکنجه، اتهام های ساختگی کیفری و تهدید هستند. آنها برای جلوگیری از آثار بد استخراج معادن، از بین بردن جنگل ها و دیگر پروژه های توسعه مبارزه می کنند. گزارش را دریافت کنید: مدافعان حقوق بشر پیشرو مبارزه با وجود فرهنگ معافیت از مجازات و خشونت
“یونان باید ریاضت اقتصادی گسترده را آغاز کند”
یونان ریاضت کشی و نولیبرالیسم
سوریه سازمان ملل: تعداد آوارگان از چهار میلیون گذشت
ایران هفت میلیون کارگر کمتر از حداقل دستمزد حقوق می‌گیرند

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

عهدنامه جهانی خلع سلاح در خطر تبدیل به ترقه آب کشیده
عفو بین الملل ۱۰ جولای ۲۰۱۵ هر سال، سلاح های مرگبار در حدود نیم میلیون نفر را می کشد؛ بسیاری از این سلاح ها غیرمسؤولانه به فروش رسیده اند. بی کنترلی بر تامین اسلحه به درگیری هایی دامن می زند که در آنها میلیون ها تن به خاطر آوارگی و نداشتن دسترسی به بهداشت پایه، آب پاک و غذا کشته می شوند. برای مثال، از ۱۹۹۸ به بعد گویا بیش از پنج میلیون تن در جمهوری دمکراتیک کنگو در اثر نتایج غیرمستقیم درگیری مسلحانه کشته شده اند. برای توجه به این مشکل جهانی، عفو بین الملل به همراه دیگر گروه های جامعه مدنی و قربانیان خشونت مسلحانه خواهان عهدنامه بین المللی برای مقررات گذاری در باره انتقال سلاح در جهان شده اند. این تلاش های عظیم به تصویب عهدنامه تجارت اسلحه انجامید که در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ قانونی شد. اولین کنفرانس کشورهای عضو در آگوست ۲۰۱۵ برگزار خواهد شد. اما موفقیت این عهدنامه در این بحث ها مورد تردید قرار گرفته است. کشورهایی که تاکنون از مقررات سخت تر حمایت می کردند، اکنون عقب می نشینند تا جایی برای مصالحه با کشورهای خواهان «اوضاع به روال معمول» پیدا کنند.
سوریه نماینده سازمان ملل پیشنهاد صلح تازه‌ای ارائه می‌کند

ایران
عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد زیر سایه بلند سپاه
رادیو زمانه ۱۳ جولای ۲۰۱۵ حکم دادگاه نظامی و نامه‌‌پراکنی‌های شهردار تهران هیچیک اثربخش نبوده است.  به زودی یک اثر ملی زیر سایه سازه عظیم سپاه پاسداران ناپدید می‌شود.
تذکر یونسکو برای حفظ میدان «نقش جهان» اصفهان

   دفاع از حقوق بشر

ایران
غیبت حقوق بشر از میز مذاکره هسته ای خطای سیاسی است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۵ با توجه به توافق مورد انتظار در معامله هسته ای بین گروه ۵+۱ با ایران، فدراسیون از قصور از هر گونه اشاره ای به حقوق بشر در این مذاکرات به شدت نگران است. این قصور با وجود این رخ داده است که اتحادیه اروپا، فدراسیون و کمیسر عالی پیشین حقوق بشر سازمان ملل ناوی پیلای، و دیگران، چندین بار از جامعه بین المللی خواسته اند مسایل حقوق بشر را در مذاکرات با ایران بگنجانند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «نزدیکی بین ایران و غرب از بعضی جنبه ها خوب است، به ویژه اگر به پایان یافتن تحریم ها منجر شود. اما قصور در گنجاندن حقوق بشر در مذاکرات فرصتی از دست رفته و خطایی سیاسی است که تاثیر محسوسی بر مردم ایران خواهد داشت.»

برنامه نظارت آزار مداوم قضایی علیه خانم نرگس محمدی را به شدت محکوم می کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نگرانی شدید خود را از فشارهای وارد شده بر مدافع حقوق بشر خانم نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، که در حبس خودسرانه در ایران به سر می برد، ابراز کرد. خانم نرگس محمدی روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، خودسرانه دستگیر شد و اکنون با اتهام های کیفری بیشتر و آزار قضایی در زندان روبروست…. مسؤولان اعلام کرده بودند جلسه محاکمه او در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار می شود. گویا وزارت اطلاعات برای اتهام هایی که در جلسه ۳ مه ۲۰۱۵ (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) علیه او اعلام شده بود، از قاضی درخواست صدور اشدّ مجازات کرده بود… به علاوه، خانم محمدی کماکان در زندان از حقوق خود محروم است. در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۵،  نامه او به دادستان تهران با عنوان «آیا تماس تلفنی ما زنان دربند با فرزندان‌مان امنیت ملی را مخدوش می کند؟» منتشر شد. خانم محمدی از نداشتن امکان تماس با فرزندان دوقلوی خود شکایت کرده بود، زیرا دادستان تمام زندانیان زن بند زنان زندان اوین را از امکان تماس تلفنی محروم کرده است؛ ۱۴ تن از ۲۲ زندانی این بند مادر و پنج تن از آنها دارای کودکان زیر ۱۰ سال هستند.

بوسنی هرزگوین وتوی روسیه بر قطعنامه بیستمین سالگشت نسل کشی در سربرنریتسا لکه ننگی بر دامن شورای امنیت سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جولای ۲۰۱۵ تصمیم روسیه به وتو کردن قطعنامه بیستمین سالگشت نسل کشی نه تنها لکه ننگ بزرگی برای شورای امنیت است بلکه بی احترامی شرم آوری به قربانیان و بازماندگان کشتار محسوب می شود. هدف از این قطعنامه بزرگداشت قربانیان نسل کشی و قربانیان تمام طرف ها در درگیری بوسنی هرزگوین، درخواست عدالت برای همه، مصالحه و پذیرش قصور سازمان ملل در رویدادهای تاثربرانگیز بود. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت:  «چین و روسیه نه تنها قصور سازمان ملل را در سال ۱۹۹۵ نپذیرفتند بلکه از سال ۲۰۱۱ بی وقفه اقدامات شورای امنیت برای محافظت از غیرنظامیان و جلوگیری از فجایع در سوریه یا سودان جنوبی را ناکام گذاشته اند. در مورد سوریه، هر دو آنها چهار بار از اختیار وتو استفاده کرده اند.» گزارش خبری: روسیه قطعنامه محکومیت «نسل‌کشی سربرنیتسا» را وتو کرد

بحرین اتحادیه اروپا باید به قطعنامه پارلمان اروپا در باره حقوق بشر عمل کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۵ مرکز دمکراسی و حقوق بشر اروپا، فرانت لاین دیفندرز و برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (برنامه مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) از قطعنامه فوری پارلمان اروپا در باره بحرین به ویژه در مورد نبیل رجب استقبال کردند. وضع حقوق بشر در بحرین رو به وخامت رفته و سازمان های ما از اعلام موضع متحد پارلمان اروپا علیه نقض آن خشنود هستند.

بحرین آزادی نبیل رجب باید با اقدامات دیگر برای پایان دادن سرکوب مدافعان حقوق بشر دنبال شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزادی نبیل رجب استقبال کرد و آن را اقدامی مثبت ولی ناکافی دانست، زیرا عفو سلطنتی دیروز به دلایل پزشکی تنها به یکی از سه اتهام کیفری رجب در ماه گذشته مربوط می شود. رجب سه ماه از شش ماه زندان را به اتهام «افترا به نهادی دولتی» به خاطر یک پیام توییتری گذرانده است. اما او به چند اتهام دیگر («انتشار شایعه در زمان جنگ»، «انتشار خبرهای کذب به زیان امنیت عمومی» و «توهین به مقام های دولتی») به خاطر پیام های توییتری، در خطر محکومیت به ۱۵ سال زندان به سر می برد. گزارش خبری: بحرین فعال حقوق بشر سرشناس را آزاد کرد 

آذربایجان لیلا و عارف یونس یک سال پس از آغاز زندان محاکمه می شوند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جولای ۲۰۱۵ محاکمه لیلا و عارف یونس در ۱۳ جولای ۲۰۱۵ در دادگاه اقتصادی باکو آغاز می شود. مراقبت درمانی مورد نیاز آنها در یک سال اخیر از آنها دریغ شده و آنها به «تقلب در مقیاس بزرگ»، «جعل»، «فرار از مالیات» و «معامله های غیرقانونی» متهم شده اند. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان آذربایجان خواست فوری و بی قید و شرط آنها را آزاد کنند.

آذربایجان وکلای سرشناس خواهان آزادی انتقام علی اف شدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۵ جولای ۲۰۱۵ نود و پنج وکیل دادگستری از ۲۴ کشور در نامه ای به رییس جمهوری آذربایجان خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وکیل حقوق بشری انتقام علی اف شدند که از ۸ آگوست ۲۰۱۴ در زندان به سر می برد. آنها در عین حال خواستار آزادی و اعاده حیثیت تمام زندانیان عقیدتی و لغو تمام اتهام ها و پرونده های علیه روزنامه نگاران، رهبران مخالف سیاسی، کنشگران، مدافعان حقوق بشر، وکلا و سازمان های آنها شدند.

چین آخرین اطلاعات در باره سرکوب وکلا و فعالان
عفو بین الملل ۱۳ جولای ۲۰۱۵ از روز ۹ جولای ۱۴۸ وکیل و کنشگر حقوق بشری در سرکوب سراسری هدف حمله پلیس قرار گرفته اند. گمان می رود دست کم ۲۵ تن هنوز در بازداشت باشند. گزارش خبری: دستگیری وکلا و فعالان حقوق بشر در چین

تایلند اویغورها را به شکنجه گاه چین نفرستید
۹ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان تایلند نباید ۵۰ اویغور را به چین بازگردانند. آنها در آنجا در خطر شکنجه، ناپدید شدن قهری و اعدام هستند. چین نیز باید محل نگهداری بیش از ۱۰۰ تن را که تایلند پیشتر به این کشور فرستاده، اعلام کند.

    زنان

بولیوی سازمان ملل حقوق زنان را مورد بررسی قرار می دهد
۱۰ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه رسیدگی کمیته سازمان ملل در باره حذف تبعیض علیه زنان به کارنامه بولیوی، اعلام کرد: دولتمردان این کشور باید برای مقابله با تبعیض و سدهای دیگر در برابر حقوق جنسی و تولیدمثل زنان قاطع عمل کنند. گزارش عفو بین الملل به این کمیته سازمان ملل وضعیت را مورد بررسی قرار می دهد و توصیه هایی به دولتمردان بولیوی ارایه می کند. پژوهشگر این سازمان گفت: «بولیوی در ۱۰ سال گذشته پیشرفت های زیادی در محافظت از حقوق زنان کرده، از جمله تصویب قوانینی برای تضمین برابری جنسیتی و حمایت از زنان در مقابل خشونت. اما هنوز راهی طولانی برای اجرای این تعهدات مانده است.»

مکزیک به این دلیل به کمک شما نیاز دارم
عفو بین الملل ۱۰ جولای ۲۰۱۵ نامه ای از یسنیا آرمنتا: این نامه را از سلولی در زندانی در شمال مکزیک می نویسم. هوا بسیار گرم است: در این ماه های تابستانی درجه حرارت به ۴۰ و بیش از آن می رسد. ما در این سلول ها عرق می ریزیم. سه سال است که تابستان ها می آیند و می روند، زندانیان می آیند و می روند و در تمام این مدت کودکان من در خارج از این دیوارها بزرگ می شوند. پیش از این، احساس مفید بودن می کردم و از کمک به دیگران لذت می بردم. اما، پلیس مکزیک مرا شکنجه داد، جسمانی و روانی و سپس جنسی. بعد مرا به ارتکاب جرمی متهم کردند که هرگز مرتکب نشده بودم.

این زنان نیازی به نجات ندارند، نیاز دارند حرفهایشان شنیده شود
قنطره ۸ جولای ۲۰۱۵ پروژه ای تازه برای زنان در خاورمیانه و مبارزه آنها طی بهار عربی و پس از آن برخلاف تصویر همیشگی غربی از زنان مطیع و سرکوب شده عرب است. «تلاش های بهار» زنان منطقه را آن گونه نشان می دهد که هستند: قوی، فعال، مشارکت کنندگانی متعهد و فعالانی مطلع. این پروژه شش فیلم کوتاه در باره زنان عرب را به نمایش می گذارد. در باره این پروژه با جینی رِتیکِر، تهیه کننده ای که نامزد جایزه اسکار شده بود و مدیر این پروژه است، گفتگو کرده ایم.

موانع ترک یک رابطه خشونت‌آمیز
خانه امن ۱۴ جولای ۲۰۱۵ رایج‌ترین سؤالی که درباره قربانیان خشونت خانوادگی پرسیده می‌شود این است که «چرا رابطه را ترک نمی‌کنند؟» اعضای خانواده، دوستان، همکاران و متخصصین اجتماعی که سعی می‌کنند دلایلی که قربانی خشونت خانوادگی همسر خود را ترک نکرده را درک کنند اغلب احساس سردرگمی و سرخوردگی می‌کنند.
زنان؛ گرفتن حق و پاسداری از آن
پرفسور نقیضه؛ در نقد آرای جودیت باتلر فیلسوف و منتقد فمینیست

ایران

لبخندی مبارزه جویانه: شرح حال نسرین ستوده
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ جولای ۲۰۱۵ مدافع حقوق بشر با شهرت جهانی ـ نسرین ستوده از سرشناس ترین وکلای دادگستری در ایران است. او چندین جایزه بسیار معتبر دریافت کرده است، از جمله جایزه آزادی اندیشه ساخاروف از پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ که به او و جعفر پناهی به طور مشترک اعطا شد، و جایزه آزادی نوشتن باربارا گلداسمیت/پن. او با عضویت در «کمپین تغییر برای برابری» (۱) و فعالیت در دفاع از فعالان حقوق زنان، کودکان محکوم به اعدام، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر کُرد و وکلای حقوق بشری دیگر، از جمله شیرین عبادی که جایزه نوبل صلح را دریافت کرده، شناخته شده و برای بسیاری از ایرانیان قهرمانی ملی به شمار می رود. زمانی که از ستوده پرسیدیم چگونه مدافع حقوق بشر شد، گفت به عنوان وکیل ناگزیر از انتخاب بوده است: «وقتی یک وکیل شاهد محاکمات ناعادلانه باشد، وقتی شاهد اعدام زیر ۱۸ ساله ها باشد یا باید روی برگرداند یا باید با مشکلی که شاهد آن است مواجه شود. من فکر می کنم روزی که تصمیم گرفتم از این قضایا فرار نکنم داخل حوزه فعالیت های حقوق بشر شدم.»

مطالبه چیست، راه کار کدام هست؟
اخبار روز ۱۲ جولای ۲۰۱۵ یکی از مطالباتی که غالبا در رأس لیست های مختلف قرار می گیرد، پیوستن به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان است. بیشتر از ۱۵ سال هست که این مطالبه از جانب برخی کنشگران جنبش زنان مطرح می شود. در این ۱۵ سال چه گذشته که هنوز این اتفاق نیافتاده است؟
رئیس پلیس: با کشف حجاب زنان در خودروها برخورد می‌کنیم
معاون رئیس‌جمهوری ایران: یک سوم کارتن‌خواب‌ها زن هستند
ناقص‌سازی جنسی زنان در شش استان رواج دارد
مشاوره برای ثبت‌ طلاق توافقی، دشواری بیشتر برای زنان
بیش از یک سوم متکدیان را زنان تشکیل می‌دهند

    کودکان

فلسطین/غزه وحشت از رفتن به مدرسه
دیده بان حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۵ تخریب در غزه گسترده است. در حدود ۱۰۰۰۰۰ تن شامل کودکان پرشمار بی خانمان هستند. نیمی از مدارس، کودکستان ها و دانشگاه ها صدمه دیدند یا خراب شدند. درگیری یک سال پیش آغاز شد و ۵۱ روز طول کشید. در غزه، حمله های زمینی، هوایی و دریایی اسراییل به کشته شدن ۵۵۱ کودک و ۳۴۳۶ کودک دیگر انجامید که ۱۰ درصد از گروه دوم دچار معلولیت دایمی هستند. در اسراییل یک کودک کشته شد؛ ده ها کودک زخمی یا دچار ضایعات روانی شدند. مصطفی نعیم قانوا، ۱۵ ساله، یکی از کودکانی است که مرگ و تخریب را به چشم دیده است. او دوستانش را از دست داده و مدرسه اش صدمه دیده است. او می گوید: دیدن خانه های تخریب شده دردناک است. هنوز در غم دوستانم و هم کلاسی هایم هستم که در جنگ کشته شدند. زندگی ادامه دارد، اما هرگز دوستان کشته شده را فراموش نخواهم کرد. سال آینده، رفتن به مدرسه خاطرات بد را باز می آورد.
سوریه ملاله یوسف‌زی: جامعه‌ جهانی پاسخگوی نیاز کودکان پناهنده نبوده است
سوریه ۵۲ کودک عضو گروه “دولت اسلامی” کشته شده‌اند
کره شمالی یونیسف: زندگی کودکان با تهدیدی جدی روبه‌رو است

    فرهنگ و اندیشه

انسان کیست؟ اریش فروم
اولیسِ جیمز جویس، قربانی سانسور و ممنوعیت
ستایش رابطه انسان با درخت در جشنواره کارلووی‌ واری

یانوس واروفاکیس در باره نبرد ۵ ماهه برای نجات یونان سخن می گوید
نیو استیتسمن ۱۳ جولای ۲۰۱۵ وزیر دارایی پیشین یونان در اولین گفتگو پس از استعفا می گوید: گروه اروپا «به طور کامل» در کنترل آلمان است، یونان را در تله انداخته اند و رفراندم هفته پیش به هدر رفته است. یونان سرانجام به توافقی با وام دهندگان رسیده است. مشخصات آن هنوز منتشر نشده، اما این توافق به طور آشکار تنبیهی تر و سخت تر از آن است که دولت ۵ ماه در برابرش مقاومت کرده است. آلمان اصرار داشت یا امور مالی یونان را کنترل کند یا یونان نظام پولی یورو را ترک کند. برخلاف بسیاری از ناظران، واروفاکیس تعجبی نکرد. واروفاکیس کمی پس از سر کار آمدن دولت تازه، از تیم مذاکره کننده خارج شد. هنوز مسؤولیت امور مالی را داشت، اما در مذاکرات شرکت نداشت. دلیل خروج او روشن نبود. در آپریل به طور مبهم دلیل آن را این طور بیان کرد: «برای این که من سعی می کنم در گروه یورو در باره اقتصاد صحبت کنم و هیچ کس این کار را نمی کند.» از او پرسیدیم چه اتفاقی می افتاد. جواب داد: «از شرکت در بحث اقتصادی به طور کامل طفره می رفتند. به طور کامل. پیشنهادی را که خیلی دقیق بررسی کرده بودیم ارایه می دادیم و فقط نگاه می کردند. انگار حرفی نزده ایم. هر چه بگویید، ربطی به حرف آنها پیدا نمی کند. اگر سرود ملی سوئد را هم بخوانید، همان جواب را می شنوید.» از او پرسیدیم: آیا توافق برای کشورش خوب است یا خیر. جواب داد: «بدتر خواهد بود. امیدوارم دولت ما بر بازسازی وام ها اصرار کند، اما وزیر دارایی آلمان هرگز آن را امضا نخواهد کرد. اگر بکند، معجزه است.» متن کامل پرسش و پاسخ با واروفاکیس.
ترکیه دامنه ماجراجویی های اردوغان از منطقه به شرق آسیا رسید

ایران
پیروزی دیپلماسی هسته ای

۱۴ جولای ۲۰۱۵ گروه بین المللی بحران از توافق بدست آمده میان ایران و گروه ۵+۱ استقبال می کند… برنامه جامع اقدام مشترک مانند تمام توافق های مشابه در زمینه خلع سلاح، به تهدیدی محدود ولی بالقوه خطرناک می پردازد. بی شک این توافق تمام مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد.
توافق هسته‌ای؛ پیروزی دیپلماسی
۱۴ جولای ۲۰۱۵ گاردین بریتانیا برای اولین بار سرمقاله ای به زبان فارسی منتشر کرد.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اخبار روز، المانیتور، ایران وایر، بی بی سی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گویا نیوز، یونیسف

هفت روزنامه بین المللی ۱۰۸

پیوست‌ها: