زنان-690x259

1095_613

عکس سه دختر در افغانستان که توسط جان برک عکاس ایرلندی در زمان جنگ دوم افغانستان با انگلیس گرفته شده است / منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان دو دختر جوان فاریابی پس از تجاوز به قتل رسیدند
سلام وطندار ۲۱ جولای ۲۰۱۵ مسؤولان محلی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب از کشته شدن دو دختر جوان در این ولسوالی خبر می‌دهند. عبدالجمیل صدیقی، سرپرست ولسوالی قیصار فاریاب به سلام‌وطندارگفت که این دو دختر جوان روز یک‌شنبه از روستای «بوری» این ولسوالی ربوده شده و پس از دو روز، امروز (سه‌شنبه) جسدشان از یکی از محلات این روستا یافت شده است. آقای صدیقی می‌گوید، این دختران جوان که بین ۱۷ تا ۱۸ سال سن داشتند، پس از لت‌وکوب و تجاوز جنسی از سوی دو فرد ناشناس، خفه شده و به قتل رسیده اند.

 ایران نرگس محمدی: مانند مادر موسی فرزندانم را از شر ظالم به رود نیل سپردم
دویچه وله ۲۰ جولای ۲۰۱۵ دوقلوهای ۸ساله نرگس محمدی و تقی رحمانی فعالان مدنی و سیاسی پس از تحمل سال‌ها رنج دوری از پدر و مادر ایران را ترک کردند تا به پدرشان بپیوندند. نرگس محمدی در نامه‌ای آزارهای وارده بر فرزندانش در ۸ سال اخیر را شرح داده است.
دلنوشته نرگس محمدی از زندان اوین: من یک مادر دردمندم؛ از سرزمینی خسته از ظلم

 ایران بی خبری از ناهید گرجی در دهمین ماه بازداشت
هرانا ۲۰ جولای ۲۰۱۵  با گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت ناهید گرجی در مشهد، هیچ اطلاعی از اتهامات، وضعیت پرونده و محل دقیق نگهداری وی در دست نیست. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از آن که در دی ماه سال گذشته خبری مبنی بر ممنوع الملاقات و تلفن بودن ناهید گرجی منتشر شد، تاکنون هیچ اطلاع جدیدی از وضعیت ناهید گرجی به دست نیامده است.

   دفاع از حقوق بشر

خشونت علیه زنان در افغانستان نسبت به گذشته کاهش یافته است
رادیو آزادی ۱۹ جولای ۲۰۱۵  ارتقا سطح آگاهی عامه و راه اندازی کمپاین های مبارزه با خشونت علیه زنان از جمله عوامل کاهش سطح خشونت علیه زنان خوانده شده است. وزارت امور زنان افغانستان می گوید که هنوز هم موارد مختلف خشونت علیه زنان به ثبت می رسد. عزیزه عدالت خواه مسوول بخش حقوقی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، با این همه سطح خشونت علیه زنان نسبت به سال های قبل در افغانستان کاهش یافته است:” سطح آگاهی مردم بالا رفته است و این قضایا ثبت شده و ارقام اش ارایه می گردد، قبلاً ارقام ارایه نمی شد، مردم از حق و حقوق خود آگاهی نداشت، یعنی ما امیدوار و خوشبین هستیم که سطح و گراف قضایای خشونت نسبت به سال های قبل پائین آمده است.”

 بولیوی سازمان ملل حقوق زنان را مورد بررسی قرار می دهد
عفو بین الملل ۱۰ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه رسیدگی کمیته سازمان ملل در باره حذف تبعیض علیه زنان به کارنامه بولیوی، اعلام کرد: دولتمردان این کشور باید برای مقابله با تبعیض و سدهای دیگر در برابر حقوق جنسی و تولیدمثل زنان قاطع عمل کنند. گزارش عفو بین الملل به این کمیته سازمان ملل وضعیت را مورد بررسی قرار می دهد و توصیه هایی به دولتمردان بولیوی ارایه می کند. پژوهشگر این سازمان گفت: «بولیوی در ۱۰ سال گذشته پیشرفت های زیادی در محافظت از حقوق زنان کرده، از جمله تصویب قوانینی برای تضمین برابری جنسیتی و حمایت از زنان در مقابل خشونت. اما هنوز راهی طولانی برای اجرای این تعهدات مانده است.»

 این زنان نیازی به نجات ندارند، نیاز دارند حرفهای شان شنیده شود
 قنطره ۸ جولای ۲۰۱۵ پروژه ای تازه برای زنان در خاورمیانه و مبارزه آنها طی بهار عربی و پس از آن برخلاف تصویر همیشگی غربی از زنان مطیع و سرکوب شده عرب است. «تلاش های بهار» زنان منطقه را آن گونه نشان می دهد که هستند: قوی، فعال، مشارکت کنندگانی متعهد و فعالانی مطلع. این پروژه شش فیلم کوتاه در باره زنان عرب را به نمایش می گذارد. در باره این پروژه با جینی رِتیکِر، تهیه کننده ای که نامزد جایزه اسکار شده بود و مدیر این پروژه است، گفتگو کرده ایم.

 افغانستان ریاست اجراییه: عدالت در مورد فرخنده تامین می‌شود
خبرگزاری بانو ۲۱ جولای ۲۰۱۵ در حالی که محکمه استیناف حکم اعدام چهار تن از افرادی را که مجرمان اصلی قتل فرخنده دانسته می‌شوند به ۲۰ سال حبس تقلیل داده و نهادهای مدنی در رابطه به تطبیق عدالت در مورد فرخنده هستند، ریاست اجراییه گفته است که عدالت در رابطه به فرخنده تامین خواهد شد. ریاست اجراییه گفته است که حکومت در رابطه به قضیه فرخنده بی‌تفاوت نیست و این موضوع به صورت جدی پی‌گیری می‌شود. نهادهای مدنی و فعالان حقوق بشر منتظرند تا محکمه تمیز، عدالت را به صورت جدی و بهتر در رابطه به فرخنده تامین نماید.

 افغانستان به صد ها بانوی کشاورز در بغلان، بسته‌های کمکی توزیع شد
خبرگزاری رشد ۲۲ جولای ۲۰۱۵ برنامۀ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت در حوزۀ شمال‌شرق، به هزاروپنج‌صد بانوی کشاورز بغلانی، بسته‌های کمکی بخش کشاورزی و باغداری را که شامل ‌بذرهای اصلاح شده، سبزیجات و ابزار کشت و تولید می‌باشد، توزیع کرد . به گزارش رشد؛ محمدغلام ملاخیل، مسؤول این برنامه به رسانه ها گفت که این بسته‌های کمکی به ارزش مجموعی بیش از ۳۵۰ هزار دالر است و به صورت رایگان در میان زنان روستایی، که زمین‌های‌شان را سبزی کشت کرده اند، توزیع شده است .

        کودکان

دو کودک در انفجار بمب در شمال افغانستان کشته شدند
بی بی سی فارسی ۱۷ جولای ۲۰۱۵ مقام‌های محلی در ولایت بلخ در شمال افغانستان می‌گویند که انفجار بمبی در ولسوالی شولگر این ولایت، سه کشته و بیش از ۱۰ زخمی به جا گذاشته است. شیرجان درانی، سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت بلخ به بی‌بی‌سی گفت که این حادثه در مقابل درب ورودی یک مسجد و هنگامی روی داد که نمازگزاران پس از پایان نماز عید فطر، در حال خارج شدن از این مسجد بودند. او گفت که دو نفر از کشته‌های انفجار امروز کودک بودند.

 ملاله یوسف‌زی: جامعه‌ جهانی پاسخگوی نیاز کودکان پناهنده سوریه نبوده است
بی بی سی ۱۲ جولای ۲۰۱۵ ملاله یوسف‌زی، فعال حق تحصیل دختران در پاکستان، جامعه جهانی را متهم کرده است که پاسخگوی نیاز کودکان پناهنده سوری نبوده است. خانم یوسف‌زی این سخنان را به هنگام افتتاح مدرسه‌ای در لبنان برای دختران پناهنده سوری ایراد کرد. این مدرسه با هزینه بنیادی که خانم یوسف‌زی ایجاد کرده است، ساخته شده است. خانم یوسف‌زی که از برندگان جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۴ میلادی است، گفته است به طور روزافزونی پناهندگان سوری از مرزهای لبنان و اردن رانده می‌شوند و در شرایطی “غیرانسانی و اسف‌بار” قرار دارند.

 افغانستان ۱۱۶ تن در کابل هدف تفنگچه‌ی کودکان در روزهای عید قرار گرفتند
طلوع نیوز ۲۰ جولای ۲۰۱۵ مسئولان شفاخانه‌ی نور کابل با بیان اینکه ۱۱۶ تن از ناحیه‌ی چشم بر اثر شلیک اشیاء پلاستیکی از تفنگچه های کودکان مصدوم شدند گفتند که مصدومان روزهای عید در مقایسه با سال قبل هشت درصد افزایش یافته است .تصاویر نشان می‌دهند که کودکان در روزهای عید با تفنگچه‌های پلاستیکی در برابر همدیگر جبهه می‌گرفتند و به یکدیگر شلیک می‌کردند. این بازی‌های کودکان افغان در سه روز عید بود؛ روشی که بگونه‌ای تقلید از طالبان و حتا گروه داعش است.کودکان به ساده‌گی به تفنگچه‌های پلاستیکی دسترسی دارند و این بازیچه‌ها خرید و فروش خوبی در بازار دارند؛ حتا با گذشت عید بازار خرید و فروش این بازیچه‌ها گرم است.

 چرا نباید کودک را مجبور کرد تا به آغوش کسی برود
بیدارزنی۲۰ جولای ۲۰۱۵ بسیاری از ما در تربیت فرزندانمان و آموزش آداب معاشرت و به‌جا آوردن رسم ادب در ارتباط اجتماعی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. دائم به آن‌ها گوشزد می‌کنیم هنگام ورود به جمعی با صدای بلند سلام کنند یا به سوالاتی که در مورد نامشان، سنشان، درس و تحصیلشان و حتی نام عروسک یا حیوان خانگی‌شان پرسیده می‌شود، با صدای بلند و بدون خجالت جواب دهند. همه ما دوست داریم کودکانی شاد، فعال و اجتماعی داشته باشیم تا کودکانی که در مهمانی‌ها دائم به ما بچسبند یا پشت ما قایم شوند. همه‌ی این‌ها خواسته‌های به‌جا و درستی است که در تربیت فرزندانمان به آن‌ها توجه داریم، اما معضلی که در پس این مسئله ممکن است ایجاد شود و ما کاملا از آن غفلت کنیم، این است که در آموزش هر هنجار ارزشمندی، ممکن است به‌طور غیرمستقیم مسائلی را به کودک القا کنیم، که به زندگی، شخصیت، روح و جسم او آسیب می‌رساند.

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان فقر جان یک بانو را در بغلان گرفت
سلام و طندار۱۴ جولای ۲۰۱۵  گوهرخان بابری ولسوال ولسوالی بغلان مرکزی در تماسی تلیفونی به سلام‌وطندار گفت که یک خانم سی‌وهفت ساله، بر اثر فقر و تنگدستی در روستای کهنه‌ ولسوالی بغلان، خودش را حلق‌آویز کرد. آقای بابری می‌افزاید که شوهر این خانم، به شدت فقیر و بی‌کار است. وی با فرارسیدن عید رمضان، نتوانسته نیازمندی‌های خانواده‌اش را تامین کند.

 ایران مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان در دوران پساتحریم باید در اولویت باشد
ایلنا۲۰ جولای ۲۰۱۵ سوسن باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که در صورت رفع تحریم ها و بهبود اوضاع اقتصادی دولت چه مسائلی در حوزه زنان باید در الویت قرار گیرد؛گفت: با دستیابی به توافق در مذاکرات هسته ای و لغو تحریم‌ها بسیار مهم است که برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه زنان داشته باشیم تا بتوانیم به صورت زیربنایی به مسائل زنان بپردازیم. به گفته وی بهبود جایگاه و ساختار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امر بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

 افغانستان کمبود زنان در آگاهی دهی و تطبیق واکسین پولیو در ننگرهار
صدای آمریکا ۲۰ جولای ۲۰۱۵ زنان ولایت ننگرهار خواستار گسترش برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو در آن ولایت می باشند. با آنکه برنامه های مبارزه علیه پولیو یا فلج کودکان در ننگرهار با سرعت ادامه دارد، زنان آن ولایت خواستار نقش بیشتر در مبارزه علیه پولیو می باشند.

 ایران علیه بدن زنان؛ وزارت بهداشت از تک فرزندی “پیش‌گیری” می‌کند
هرانا ۲۰ جولای ۲۰۱۵  وزارت بهداشت ایران یک گام دیگر در راستای سیاست‌های حکومتی افزایش جمعیت که در چند سال اخیر رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته، برداشته است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روز، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده است که فقط ۲ استان در کشور نرخ باروری بالای ۲.۱ دارند، میانگین فاصله فرزندآوری بیش از ۵ سال است و سن ازدواج در کشور نیز بالا رفته است. به همین دلیل این وزارتخانه تصمیم گرفته تا کلینیک‌های زناشویی با حضور یک روحانی، حقوقدان و متخصصان راه‌اندازی کند.

  فرهنگ و جامعه

قرارداد سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان ایران تمدید شد
ایلنا ۲۰ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون تکواندو قرارداد همکاری مینو مداح سرمربی تیم ملی بانوان را تا پایان بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو تمدید کرد. قرارداد سابق مداح تا رقابت های جهانی ۲۰۱۵ روسیه بود و با پایان این قرارداد، ‌مداح با تیم تکواندو دانشجویان در رقابت های یونیورسیاد کره حضور داشت.

 مشکلات زنان در شاهراه‌های بدون توالت در افغانستان
بی بی سی فارسی ۱۲ جولای ۲۰۱۵ شیرین گل، یکی از شهروندان میمنه است. او وقتی قصد سفر به کابل کرد، دو نگرانی داشت؛ یکی امنیت شاهراه و دیگری که باید پیش از سفر هفت ساعته نه چیزی بخورد و نه چیزی بنوشد. در سفرهای قبلی تجربه تلخی از نبودن تشناب و نبودن مجال استراحت برای رفع نیاز مسافران زن در این شاهراه داشته است. شیرین گل می‌گوید: “برای بی‌نیاز شدن از رفتن به تشناب هیچ چیز نخوردم. گرسنگی دلم را بد میکرد و حالت تهوع پیدا کردم. چون محرم مرد همراه نداشتم تا مرا به یک دکان سماور یا جای دیگر می‌برد، همه این مشکلات را تحمل کردم.”

 ایران سروده جدید سیده تکتم حسینی با موضوع مهاجرت
افغان ایرکا  ۲۱ جولای ۲۰۱۵ سیده تکتم حسینی از شاعران جوان افغانستان است که به تازگی غزلی را با حال و هوای مهاجرت سروده است. سال‌هاست که درد مهاجرت و غریبی بسیاری از مهاجران افغانستانی را آزار داده است. در این بین بسیاری از هنرمندان مهاجر به شکل‌های مختلف این درد خود را به مخاطبان و جامعه نشان داده‌اند. سیده تکتم حسینی از شاعران مهاجر افغانستان در ایران است که گفتن از آیین، مذهب و شعرهای اجتماعی، از جمله محورهای سروده‌های اوست.

 ایران چگونه از وقوع تجاوز جلوگیری کنیم؟
مدرسه فمینیستی ۱۹ جولای ۲۰۱۵ بهترین راه برای جلوگیری از تجاوز، افزایش سطح آگاهی و آموزش تمام اقشار جامعه و آگاهی بخشی به هر دو جنس است تا احترام و یاری رساندن به هم نوع را بیاموزند. همچنین آموزش و آگاهی در جان به در بردن از موقعیت های خطرناک بسیار موثر است. به خصوص همواره باید کودکان را به نحوی آموزش داد که بتوانند مواقع پرخطر را شناسایی کرده و از خود دفاع کنند؛ و در مواردی که مورد سوء استفاده قرار گرفتند، بتوانند به آشنایان و افراد بزرگ تری که به آنان اطمینان دارند، موضوع را در میان بگذارند.

 ایران  زن ایرانی برهنه در سال ۲۰۲۵
روز ۲۰ جولای ۲۰۱۵  این خبر را وارش نیوز به نقل از یک مقام بلند پایه پلیس که چندین القاب دیگر هم دارد، انتشار داده است. مرتضی طلائی فرمانده اسبق نیروی انتظامی پایتخت و نایب رئیس فعلی شورای شهر تهران اخیرا گفته است: ” ۱۰ در صد مردان ایرانی از ارتباط نامشروع زنان شان خبر دارند.” وی که ریاست اتحادیه مراکز قرآنی را نیز به عهده دارد در دومین همایش تکریم از چهره های قرآنی در قائم شهر، هشدار داده است که نظام خانواده در کشور در حال فروپاشی است و تاکید کرده “رشد طلاق ۴۰ در صد به علاوه طلاق های عاطفی، روانی، آمیزشی، توافقی، گرفتن جشن طلاق، رواج ازدواج های سفید بدون رعایت مسائل شرعی و خانه های مجردی” از جمله آسیب های اجتماعی است که نظام خانواده را در ایران تهدید می کند.

 ایران بدن‌سازی زنان: حاشیه‌های یک نسل سوخته
ایران وایر ۲۰ جولای ۲۰۱۵ بدن سازی  (Body building) زنان در ایران پر مشتری است و پر ماجرا. سال هاست که چون بسیاری از دیگر ممنوعیت ها، زنان علاقه مند به این رشته زیرزمینی به راه خود ادامه می دهند. داستان های تلخ و پرحاشیه آنها در زیرزمین ها، تنها از محدودیت هایی که قانون بر آنها تحمیل کرده، نشات نمی گیرد، مردان ورزشکار هم در این داستان ها سهیم هستند.

  سیاست

افغانستان تیفا: حضور زنان در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی کمرنگ است
خبرگزاری بانو ۲۱ جولای ۲۰۱۵ تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان ابراز نگرانی کرده است که حضور زنان در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی کمرنگ است و اعضای این کمیسیون بیشتر سیاسی هستند. این کمیسیون روز ۲۵ سرطان توسط یک فرمان رییس جمهور غنی تشکیل شد و شاه سلطان عاکفی رییس این کمیسیون تعیین شده است. براساس این فرمان، صدیق‌الله توحیدی معاون این کمیسیون تعیین شده و کاوون کاکر، محمد علی امیری عبدالقدیر کریاب، بشیر فاروق، اسدالله سعادتی، فیض الله ذکی، صالح محمد ریگستانی، شاه محمود میاخیل، صبرینا ثاقب، داکتر عالمه، عبدالمجید غنی‌زاده نماینده وزارت عدلیه و تادامیچی یاماموتو نماینده ملل متحد در این کمیسیون عضویت دارند.

 ریم؛ دختری که صدراعظم آلمان را به هم ریخت
دویچه وله ۱۸ جولای ۲۰۱۵ دوازه دقیقه: انگلا مرکل صدراعظم آلمان این همه وقت برای گفتمان با یک دختر مهاجر گذاشت. ریم دختری مهاجر در شهر روستوک آلمان است، جایی که انگلا مرکل در برنامه گفتمان “در آلمان خوب زندگی کنید” شرکت کرده بود تا با شماری از شاگردان مکتب در مورد نحوه و کیفیت زندگی شان در آلمان بحث کند. نوبت به ریم که رسید با صحبت هایی آغاز کرد که چقدر برایش در مکتب “پاول فریدریش شل” خوش می گذرد. او گفت: «خیلی آسان بود که خودم را اینجا ادغام کنم؛ چرا که معلم و دانش آموزان با من بسیار مهربان بودند.»

 تاثیر توافق هسته ای بر وضعیت زنان در ایران
مدرسه فمینیستی ۱۸ جولای ۲۰۱۵  در چند روز گذشته با امضای توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۵ + ۱ که یکی از مهمترین توافقات بین المللی و حساس برای ایران به شمار می آید، ایرانیان با تجربه ای شادی بخش و تاریخی مواجه شدند. در واقع این توافق نقطه ی عطفی در زندگی بسیاری از زنان و مردان ایرانی است چرا که بر طبق نظر بسیاری از کارشناسان می تواند منجر به تغییر مثبت در وضعیت معیشتی و اقتصادی ایرانیان شود. در این میان این سوال مطرح می شود که وضعیت زنان در ایران بعد از این توافق چگونه خواهد بود؟ آیا توافق اخیر می تواند بر زندگی کنونی زنان ایرانی تاثیر مثبتی بگذارد؟ و سهم زنان در شادی های توافق هسته ای ایران چه خواهد بود؟

  گزارش، پژوهش و کتاب

ایران قدرت زنان در خانواده، یک افسانه پدرسالار است!
مدرسه فمینیستی۱۹ جولای ۲۰۱۵ نوشته زیر برگردان گفتگویی است که در ۲۳ ژوئن توسط روزنامه صبح سوئد، «سونسک داگ بلادت»[۱] با مهرداد درویش پور انجام گرفته است. این مصاحبه توسط «ماریا کارلینگ» تهیه و توسط «زهرا باقری شاد» به فارسی برگردانده شده است: ماه اگوست ماهی پربار و پرحادثه ای برای مهرداد درویش پور، پژوهشگر جنسیت و قومیت است. در این ماه او برای نخستین بار پدر خواهد شد، تقاضای ارتقای درجه علمی در دانشگاه ملاردالن را خواهد داد و کتاب جدیدی که او از جمله گردآورنده و ویراستار آن است منتشر خواهد شد. چند فصل از این کتاب درباره روابط قدرت در حوزه های گوناگون است.

   موانع ترک یک رابطه خشونت‌آمیز
خانه امن ۱۴ جولای ۲۰۱۵ رایج‌ترین سؤالی که درباره قربانیان خشونت خانوادگی پرسیده می‌شود این است که «چرا رابطه را ترک نمی‌کنند؟» اعضای خانواده، دوستان، همکاران و متخصصین اجتماعی که سعی می‌کنند دلایلی که قربانی خشونت خانوادگی همسر خود را ترک نکرده را درک کنند اغلب احساس سردرگمی و سرخوردگی می‌کنند.

 خودکشی، بزرگترین قاتل دختران نوجوان در جهان
کانون شهروندی زنان ۱۸ جولای ۲۰۱۵  خودکشی امروزه بزرگ‌ترین قاتل دختران نوجوان در سطح جهان است. دلیل این مسئله در مقاله زیر که توسط نیشا لیلیا دیو[۱] در نشریه «تلگراف» در می ۲۰۱۵ به نگارش درآمده و توسط سارا باقری ترجمه شده، ذکر می‌شود. نیشا لیلیا دیو از کارشناسان می‌پرسد چرا این پدیده در حال اتفاق افتادن است و چگونه ما نتوانسته‌ایم به این مسئله مهم توجه کنیم؟ در پایان سال گذشته آماری تکان‌دهنده در گزارش سازمان بهداشت جهانی منتشر شد. طبق این آمار، خودکشی عامل پیشگام مرگ دختران نوجوان در سراسر جهان بوده است.

 رابطه سه نوع اخلاق فمینیستی با ناقص‌سازی جنسی زنان
مهرخانه ۲۰ جولای ۲۰۱۵  چندی پیش نشست «بررسی پیامدهای ناقص‌سازی جنسی زنان در ایران» به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد. در این نشست دکتر نازی اکبری؛ روانشناس اجتماعی، دکتر احمد بخارایی؛ جامعه‌شناس و رییس کارگروه مسایل اجتماعی انجمن جامعه‎‌شناسی، و رایحه مظفریان‌مکرمی؛ نویسنده کتاب تیغ و سنت و یکی از قربانیان ناقص‌سازی جنسی زنان، به سخنرانی پرداختند.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دویچه وله، کانون شهروندی زنان، هرانا، مهرخانه، عفو بین الملل، قنطره، خبرگزاری بانو، خانه امن، مدرسه فمینیستی،  رادیو آزادی، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، طلوع نیوز، ایلنا، صدای آمریکا، هرانا، افغان ایرکا، روز، ایران وایر، سلام وطندار، خبرگزاری رشد.

 شماره ۱۰۵ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: