haft2015_07_mena_opt_israel_arrest_kids

پلیس مرزی اسراییل احمد ابو سبیتان ۱۱ ساله را به اتهام سنگ پرانی در جلوی مدرسه اش دستگیر کرد
عکس: مجد قیت/در سامانه اینترنتی دیده بان حقوق بشر

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسراییل تعدی نیروهای امنیتی به کودکان فلسطینی
دیده بان حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۵ نیروهای امنیتی اسراییل از زور غیرضروری برای دستگیری یا بازداشت کودکان فلسطینی حتا ۱۱ ساله استفاده کرده اند. نیروهای امنیتی باعث خفقان کودکان شده اند، به آنها نارنجک های بیهوشی پرتاب کرده اند، آنها را در حبس کتک زده و تهدید کرده اند و بدون حضور پدر و مادر یا وکیل بازجویی کرده اند و به پدر و مادرشان محل آنها را اطلاع نداده اند. دیده بان حقوق بشر با چهار کودک به سن های ۱۱، ۱۲ و ۱۵ سال از محله های مختلف بیت المقدس (اورشلیم) شرقی، یک دختر به سن ۱۴ سال و یک پسر به سن ۱۵ سال از نقطه دیگری در کرانه باختری گفتگو کرده است. نیروهای اسراییلی در فاصله مارچ تا دسامبر ۲۰۱۴ این کودکان را در رویدادهای متفاوت به اتهام پرتاب سنگ دستگیر کرده بودند. آنها و پدر و مادرشان تعدی های وارده طی دستگیری و بازجویی را شرح داده اند که باعث درد، ترس و اضطراب مداوم این کودکان شده است. دیده بان حقوق بشر عکس ها و نشانه هایی را روی بدن یکی از این کودکان دیده که با شرح او و پدر و مادرش از واقعه مطابقت دارد. شرح این کودکان از وقایع نیز با یک دیگر سازگار است.

سودان جنوبی فجایع گسترده در تهاجم دولتی
۲۱ جولای ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: نیروهای دولتی سودان جنوبی و جنگجویان متحد آن در تهاجم نظامی در ایالت یونیتی مرتکب ده ها قتل، تجاوز، آتش سوزی گسترده و غارت دارایی های غیرنظامیان و باعث آوارگی اجباری شده اند. حمله های عمدی به غیرنظامیان و دارایی های آنها طی تهاجمی که در فاصله آپریل و جون ۲۰۱۵ رخ داد معادل جنایت های جنگی است و قتل ها و تجاوزها ممکن است جنایت های علیه بشریت به حساب آیند. گزارش «آنها همه چیز را سوزاندند: تخریب روستاها، قتل و خشونت جنسی در ایالت یونیتی سودان جنوبی» بر اساس ۱۷۰ مصاحبه درجون و جولای با بازماندگان و شاهدان تهیه شده است. بیش از ۱۲۵ تن از این عده در اثر درگیری یا حمله نیروهای دولتی یا شبه نظامیان متحد آنها از گروه قومی بول نوئر به روستایشان آواره شده بودند. در این گزارش ۶۰ قتل غیرقانونی زنان و مردان غیرنظامی شامل سالمندان و کودکان ثبت شده است. بعضی از آنها به دار آویخته شدند، بعضی دیگر به ضرب گلوله کشته شدند و بعضی را نیز زنده زنده سوزاندند. تقریبا قطعی است که شمار موارد ثبت شده فقط کسری از کل را تشکیل می دهد.

گامبیا وخامت شدید وضع حقوق بشر در بیست و یکمین سال حاکمیت رییس جمهوری جامه
۲۲ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در سالگشت کودتای ۱۹۹۴ اعلام کرد: وضع حقوق بشر در گامبیا طی بیست و یکمین سال حاکمیت رییس جمهوری یحیی جامه به شدت بد شده است. این موارد شامل ناپدید شدن های قهری، حمله به روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر، شکنجه و وضعیت بد زندان ها، اعلام احتمال از سرگیری مجازات اعدام، و سرکوب بر اساس گرایش جنسی است.
مصر هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد ناپدید شدن مردم
ترکیه پس از حمله انتحاری، پلیس استانبول به تجمع ضد داعش حمله کرد

ایران
دست‌کم ۶۰ تن از معلمان معترض در مقابل مجلس بازداشت شدند
گزارشگران بدون مرز بار دیگر خواستار آزادی جیسون رضاییان شد
اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، بازداشت شد؛ به پنج سال حبس محکوم شده است
فراکسیون روحانیت مجلس: صدا و سیما لغو همکاری با هنرمندان هنجارشکن را تسریع کند
بهنام ابراهیم‌زاده به دلیل وخامت اوضاع جسمانی به بیمارستان منتقل شد
بازرسی‌های «نامتعارف و غیرمعمول» گارد ویژه از بند هفت و هشت زندان اوین
بهای ۳۸ روز آزادی: شش سال زندان و دو سال تبعید
“تأیید حکم اعدام روحانی متخصص استخاره”

عاملان غیردولتی
عراق گسترش حملات انتحاری داعش: ۲۲ شبه‌نظامی «حشد الشعبی» در فلوجه کشته شدند
ترکیه دست‌کم ۳۰ کشته و ۱۰۰ مجروح در انفجار بمبی در «سوروچ» در مرز با کوبانی

   عدالت

چاد محاکمه حسین حَبری آغاز شد: رویدادی تاریخ ساز برای عرضه عدالت به قربانیان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ جولای ۲۰۱۵ محاکمه حسین حَبری، دیکتاتور پیشین چاد، امروز در داکار در شعبه ویژه دادگاه آفریقا، دادگاهی بین المللی در نظام دادگستری سنگال، آغاز شد. اولین بار است که یکی از رهبران پیشین آفریقا در چارچوبِ صلاحیت قضایی یک کشور دیگر آفریقایی محاکمه می شود. حسین حَبری به جنایت های علیه بشریت، جنایت های جنگی و شکنجه متهم است و در صورت محکومیت در تمام موارد اتهامی ممکن است به حبس ابد محکوم شود. پایان تلاش ۲۰ ساله قربانیان و سازمان های پشتیبان آنها برای رسیدن به عدالت در پیش است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «این محاکمه رویدادی تاریخ ساز است که باید برای هزاران قربانی که ۲۰ سال است در انتظار این لحظه به سر می برند عدالت به ارمغان آورد. همچنین این رویداد نشان می دهد که بالاترین مقام یک کشور را می توان به خاطر جرایمی که مرتکب شده مورد پیگرد و محاکمه قرار داد. این نشانه بسیار مثبت و نیرومندی در مبارزه علیه معافیت از مجازات در آفریقاست.» توضیح گرافیک در باره پرونده حسین حَبری؛ روزشمار پرونده حسین حَبری؛ پرسش و پاسخ در باره پرونده حسین حَبری

سنگال محاکمه حسین حَبری:‌ استقلال قضایی در آفریقا در راه است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ جولای ۲۰۱۵ مقاله موضع گیری که فدراسیون و سازمان های عضو آن در سنگال و چاد نوشته اند روز ۹ جولای ۲۰۱۵ در روزنامه میل و گاردین (آفریقای جنوبی) منتشر شد. در دسامبر ۱۹۹۰، حسین حَبری پس از کودتای رییس ستاد خود با ۲۸ میلیون دارایی عمومی متعلق به چاد به سنگال فرار کرد. در سال های حکومت او ۴۰۰۰۰ اعدام و ناپدید شدن قهری رخ داد. در حدود ۲۰۰۰۰۰ تن به دست پلیس مخفی مخوف او شکنجه شدند. پس از ۲۵ سال، این دیکتاتور با پیگیری قربانیان در دادگاهی مستقل باید پاسخگو باشد. برای اولین بار، یک کشور آفریقایی دیکتاتوری از کشور دیگر آفریقایی را محاکمه خواهد کرد. این گامی تاریخ ساز برای آفریقا و استقلال قضایی آفریقاست.

بنگلادش بیانیه مشترک در روز بین المللی عدالت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ جولای ۲۰۱۵ روز ۱۷ جولای از سال ۱۹۹۸ که جامعه بین المللی اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی را به هدف پایان دادن به معافیت از مجازات برای جنایت های جنگی یعنی نسل کشی، جنایت های جنگی، جنایت های علیه بشریت و تجاوز به سرزمین به تصویب رساند، به عنوان روز بین المللی عدالت یا روز بین المللی عدالت کیفری شناخته شده است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و ادیکار، سازمان عضو فدراسیون، چند سال است که در این روز مراسمی برگزار می کنند. بنگلادش که اساسنامه را در ۱۹۹۹ امضا کرد، پس از کارزار طولانی ادیکار در همکاری با فدراسیون و ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی در سال ۲۰۱۰ به آن پیوست.

اظهار نظر و توصیه هایی به صندوق امانی قربانیان دادگاه بین المللی جزایی در باره اختیار تامین غرامت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ جولای ۲۰۱۵ گروه ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی در صندوق امانی قربانیان، شامل فدراسیون، توصیه های خود به این صندوق را پیش از نشست هیات ویژه در ۲۲ـ۲۱ جولای ارایه کرد. این توصیه ها به نقش صندوق امانی برای ارایه هر شکلی از غرامت و تضمین مشاوره مناسب توجه دارند.

بنگلادش پیگرد پرونده رعنا پلازا
۱۶ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در بنگلادش، ادیکار، اعلام کردند: رای روز ۸ جولای ۲۰۱۵ دادگاه بنگلادش که دستور پیگرد بازرسان مسؤول در فاجعه رعنا پلازا را صادر کرد، گام مثبتی است. این دو سازمان از دولتمردان بنگلادش خواستند این کار را پیش ببرند و پاسخگویی برای تمام موارد نقض حقوق کارگری را تضمین کنند. پلیس روز ۱ جولای ۲۰۱۵ اتهام هایی را علیه ۴۲ تن به خاطر داشتن نقش در فروریزی کارخانه رعنا پلازا در آپریل ۲۰۱۳ که به کشته شدن ۱۱۳۰ کارگر نساجی و بیش از ۲۰۰۰ تن دیگر انجامید، اقامه کرد. مالک مجتمع رعنا پلازا و مسؤولان دولتی از جمله چهار بازرس دولت به خاطر دادن اجازه تبدیل این ساختمان به کارخانه تولیدی بدون رعایت موازین حداقل ایمنی، به کشتار عمومی متهم شدند. اما وزارتخانه های دولتی از دادن اجازه برای متهم کردن چهار بازرس سر باز زده بودند. بازپرس ارشد در روز ۸ جولای ۲۰۱۵ به دولت دستور داد امکان پیش روی شکایت علیه چهار بازرس را فراهم کند.

اسراییل قتل کودک به دست سرهنگ را مورد تحقیق موثر قرار دهید
دیده بان حقوق بشر ۲۰ جولای ۲۰۱۵ مدرک این که یک سرهنگ اسراییلی روز ۳ جولای ۲۰۱۵ پسری فلسطینی را به ضرب گلوله کشته نشان می دهد که این تیراندازی ناقض موازین بین المللی استفاده از خشونت مرگبار و احتمالا مقررات اسراییل در مورد سلاح آتشین بوده است. ویدیویی که به تازگی منتشر شده گزارش شاهدان عینی و مدارک پزشکی قانونی را تایید می کند که سرهنگ شومر اسراییلی محمد الکازبه ۱۷ ساله را در حال فرار از پشت با تیر کشته است. این مدرک با بیانیه اولیه ارتش که این سرهنگ را به دلیل رویارویی با «خطر مرگبار» بی تقصیر دانسته بود در تناقض است.

اسراییل دادگاه بین المللی جزایی امکان تحقیق در باره حمله سال ۲۰۱۰ به کشتی کمک رسانی بشردوستانه را دوباره بررسی می کند
۲۲ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در فلسطین از رای برجسته دادگاه بین المللی جزایی استقبال کردند. این دادگاه با رای اکثریت از دادستان خواست آغاز تحقیق در باره حمله سال ۲۰۱۰ به کشتی کمک رسانی بشردوستانه راهی غزه را دوباره بررسی کند. اولین بار است که قضات این دادگاه با تصمیم دادستان مخالفت کرده اند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «شعبه پیش از محاکمه دادگاه با تصمیمی تاریخی اصرار کرده که عملیات خشونت آمیز اسراییل علیه غیرنظامیان سوار بر کشتی به قصد غزه می تواند مستوجب دخالت دادگاه بین المللی جزایی باشد.»

دادگاه حقوق بشر اروپا ایتالیا را محکوم کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جولای ۲۰۱۵ سه زوج همجنس گرا از غیرممکن بودن شناسایی غیرقانونی رابطه همجنس گرایان در قانون ایتالیا به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده بودند. این دادگاه به اتفاق آرا حکم کرد که این موضوع ناقض ماده ۸ کنوانسیون حقوق بشر اروپا (حق احترام به زندگی خصوصی و خانوادگی) است.

       حقوق مدنی و سیاسی

ایران
مسعود باستانی پس از شش سال زندان با قید وثیقه آزاد شد
ابراز نگرانی در خصوص وضعیت سه زندانی عقیدتی

روسیه اقدامات قانون گذاری و اداری برای مجرم سازی مدافعان حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: در ماه های گذشته، قوانین تازه ای برای محدود کردن جامعه مدنی و فعالیت حقوق بشری به تصویب رسیده است. برنامه نظارت از این تحولات تازه، به ویژه تهیه «فهرست میهن پرستی» در پارلمان که کمیته ضد شکنجه را «عامل خارجی» دانسته و ارایه دو قانون دیگر برای دادن اختیار به پلیس و نیروهای امنیتی به منظور سرکوب مخالفت اجتماعی ابراز نگرانی شدید کرد.

زیمبابوه پس از ۱۰ سال وقفه در مجازات اعدام آن را الغا کنید
۲۲ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: ۱۰ سال وقفه در اجرای مجازات اعدام دستاوردی اساسی برای حمایت از حق زندگی و الغای آن است. گرچه آخرین اعدام در این کشور در ۲۲ جولای ۲۰۰۵ انجام شده، هنوز ۹۵ زندانی محکوم به اعدام هستند. عفو بین الملل از زیمبابوه می خواهد تعلیق رسمی مجازات اعدام را اعلام و این مجازات به نهایت ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را ملغا کند.

هند اعدام یعقوب مامون پس روی است
۲۱ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در هند اعلام کرد: رد درخواست یعقوب مامون از دیوان عالی کشور که راه را برای اعدام او باز می کند، گامی مایوس کننده و پس روانه به سوی تداوم استفاده از مجازات اعدام در هند است. یعقوب مامون به خاطر مشارکت در بمب گذاری های بمبئی در مارچ ۱۹۹۳ که به کشتن ۲۵۷ تن انجامید به اعدام محکوم شد. پس از دستگیری در ۱۹۹۴، او در ۲۰۰۷ بر اساس قانون فعالیت های تروریستی و اخلال گرانه به اعدام محکوم شد. این قانون دارای مقرراتی ناسازگار با موازین بین المللی محاکمه عادلانه است. رییس جمهوری هند در آپریل ۲۰۱۴ درخواست عفو او را رد کرد.

زامبیا کاهش حکم های اعدام گام ستایش برانگیز اولیه
۱۶ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: تصمیم رییس جمهوری لونگو برای کاهش حکم های اعدام ۳۳۲ زندانی محکوم به اعدام به حبس ابد گام اولیه ستایش برانگیز و «پیروزی» برای حق زندگی است. این سازمان از رییس جمهوری می خواهد مجازات اعدام را که حق زندگی مذکور در اعلامیه جهانی حقوق بشر را نقض می کند، به طور کامل ملغا کند.

مصر قانون ظالمانه ضد تروریسم آخرین ابزار به سکوت کشاندن فعالان صلح جو
عفو بین الملل ۱۵ جولای ۲۰۱۵ قانون ظالمانه ضدتروریستی که کنترل آهنین دولتمردان مصر را بر قدرت گسترش می دهد و قلب آزادی های اساسی و اصول حقوق بشر ضربه می زند باید فوری لغو شود یا از بنیاد مورد بازنگری قرار گیرد. این قانون که امروز در کابینه مورد بحث قرار می گیرد، حمله ای شدید به آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهمایی است، تضمین های محاکمه عادلانه را تضعیف می کند و استفاده از مجازات اعدام را گسترش می دهد.

جمهوری دمکراتیک کنگو آزار قضایی علیه اعضای فلیمبی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ جولای ۲۰۱۵ اعضای ائتلاف «#رای مرا باید بشمارید» از نتیجه محاکمه دو عضو جنبش «فلیمبی»، یکی از اعضای ائتلاف، که ۲۶ جون ۲۰۱۵ دوباره آغاز شد، نگران هستند. این دو تن به خاطر تلاش برای افزایش آگاهی عمومی از اهمیت انتخابات ۲۰۱۶ متهم به «حمله به امنیت داخلی کشور» شده اند.

فرانسه شورای قانون اساسی در باره قانون مورد مناقشه مراقبت حکم می کند
عفو بین الملل ۲۱ جولای ۲۰۱۵ شورای قانون اساسی در هفته جاری در باره لایحه اطلاعات که به دولتمردان اختیارات گسترده مراقبت می دهد حکم خواهد داد. این قانون به نخست وزیر اختیار می دهد بدون تایید قضایی به مسؤولان اجازه کنترل کامپیوترها یا دستگاه های همراه، ردگیری محل اشخاص و جاسوسی در باره ایمیل ها را بدهد. گرچه هر دو مجلس قانونگذاری قانون را تصویب کرده اند، گروه های حقوق بشری، قضات، شرکت های فناوری، اتحادیه های کارگری، وکلای دادگستری و نمایندگان مجلس و نیز نهادهای بین المللی حقوق بشری مخالفت شدیدی را با آن ابراز کرده اند.

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس ـ آتلانتیک و عهدنامه سازمان ملل؛ اتحادیه اروپا باید از حقوق بشر دفاع کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ جولای ۲۰۱۵ شرکت ها روزانه حقوق بشر را نقض می کنند و اغلب بدون مجازات می مانند. هفته گذشته، بحث هایی در سازمان ملل در ژنو در باره مقررات تازه بین المللی برای پاسخگو کردن شرکت ها در مورد زیان هایی که باعث می شوند و تامین عدالت برای جوامع صدمه دیده برگزار شد. اتحادیه اروپا در این بحث ها شرکت نکرد، ولی در دور دیگری از بحث های «پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس ـ آتلانتیک» (TTIP) شرکت کرد که جمعه (۱۷ ژوئیه) به پایان می رسند. برای ما این پرسش مطرح است: اتحادیه اروپا به واقع از چه دفاع می کند، از شهروندان خود یا از سود شرکت ها؟ این بیانیه را عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)، ژروم شاپلیه، هماهنگ کننده، ائتلاف برای عدالت شرکت ها در اروپا (ECCJ)، پل دِ کلِرک، هماهنگ کننده، دوستداران برنامه عدالت اقتصادی زمین اروپا (FEEJP) امضا کرده اند.

کامبوج ۶۰۰۰۰ قربانی سیاست زمین خواری دولت از سال ۲۰۱۴ به بعد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جولای ۲۰۱۵ مدارک تازه ای که امروز به دادستان دادگاه بین المللی جزایی ارایه شد نشان می دهند که سیاست زمین خواری از آغاز سال ۲۰۱۴ تاثیر منفی بر ۶۰۰۰۰ تن دیگر گذاشته است. این رویه سابقه دار اعضای ارشد دولت کامبوج، نیروهای امنیتی و رهبران اقتصادی این کشور به اخراج گسترده و آواره کردن مردم انجامیده و معادل جنایت علیه بشریت است. مدارک تکمیلی در این زمینه را وکیل دادگستری ریچارد راجرز به نمایندگی از قربانیان با حمایت فدراسیون به دادگاه عرضه کرد. در عین حال، برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر آزار مداوم علیه رییس بخش حقوق بشر و کمک حقوقی جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج، سازمان عضو فدراسیون، را محکوم کرد.

کنیا حلقه گمشده: راه توسعه بدون چهره انسانی
عفو بین الملل ۱۷ جولای ۲۰۱۵ وقتی در نایروبی/کنیا به دور و بر نگاه می کنید روز مرطوب دیگری می بینید و همه به کار خود مشغول هستند. اما کمی که نزدیکتر نگاه کنید، تَنِش را حس می کنید. توفانی در راه است. هزاران نفر که در شهرک دیپ سی (دریای ژرف) در نایروبی زندگی می کنند، ممکن است خانه هایشان را در چند هفته آینده از دست بدهند. باشندگان دیپ سی از ۲۰۰۹ که شنیدند جاده ای به نام «حلقه گمشده» از میان خانه هایشان خواهد گذشت، در تهدید اخراج زندگی کرده اند. این جاده خیلی هم بد نیست و امکان دسترسی بهتر به کار، مدرسه و مراقبت پزشکی، پیاده روی و دوچرخه سواری امن تر را فراهم می کند. اما یک چهارم از ۱۲۰۰۰ تن باشنده دیپ سی بدون تضمین دریافت مسکن جایگزین خانه هایشان را از دست می دهند.

ازبکستان فدراسیون و سازمان های دیگر خواهان فشار بر دولت برای پایان دادن به کار اجباری شدند
۲۲ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و ۳۵ اتحادیه کارگری، انجمن های اقتصادی، سازمان های سرمایه گذاران و سازمان های حقوق بشری در چارچوب کارزار پنبه با امضای نامه ای به سازمان بین المللی کار، از این سازمان و اعضای آن سازمان بین المللی کارفرمایان و کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، و نیز بانک جهانی خواستند در نشست ماه آگوست بر دولت ازبکستان فشار وارد کنند تا به کار اجباری پایان دهد.

توافق جابجایی پناه جویان فقط گامی کوچک در جهت تعمیر سیستمی خراب
۲۰ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل در آستانه نشست غیررسمی امروز وزرای دادگستری و امور داخلی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: هر توافقی برای جابجایی در حدود ۴۰۰۰۰ پناه جویان در سراسر اتحادیه اروپا تنها گامی کوچک در جهت تعمیر سیستمی خراب خواهد بود. نشست امروز در پی تفاهم سراسری ماه جون در اروپا برگزار می شود و هدف آن دادن سهم منصفانه تری از مسؤولیت رسیدگی به درخواست های پناه جویان در یونان و ایتالیا به دیگر اعضای اتحادیه اروپا است. معاون بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «هر توافقی باید با توجه به تصویر بزرگتر ـ یعنی تعمیر سیستم خرابی که این وضعیت را به وجود آورده ـ همراه باشد.»
آلمان “آتش نفرت” اقامتگاه‌های پناهجویان را خاکستر می‌کند

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ایران
ریزگردها و طوفان شن سیستان را در گرد و غبار فرو برد
مرگ خاموش جنگل‌ها 

   دفاع از حقوق بشر

چین نامه سرگشاده در باره دستگیری گروهی از وکلای حقوق بشری
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جولای ۲۰۱۵ در نامه ای به رییس جمهوری چین، سازمان های امضا کننده از جمله کمیسیون بین المللی حقوقدانان، فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، سرویس بین المللی حقوق بشر، و سازمان های مختلف وکلای دادگستری در سطح بین المللی و نیز از کشورهایی مثل آلمان، کانادا، سویس، بریتانیا، ایرلند و غیره به شدت بازداشت های بی سابقه و بسیار هماهنگ شمار بزرگی از وکلای حقوق بشر چین را در پی ناپدید شدن وکیل دیگری در ۹ جولای محکوم کردند. در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۵، در مجموع ۲۳۳ وکیل، کارکنان دفاتر حقوقی و مدافعان حقوق بشر بازداشت و دستگیر یا احضار شده بودند، در حبس در انزوا به سر می بردند یا با محدودیت هایی بر آزادی شان روبرو بودند. بسیاری از بازداشت شدگان از جمله بیش از ۱۰۰ وکیل و مدافع حقوق بشر بودند که بیانیه ای را در محکومیت ناپدید شدن یک وکیل در ۹ جولای امضا کرده بودند.

آذربایجان فدراسیون با امضای نامه مشترک به بانک بازسازی و توسعه اروپا خواهان رد وام برای پروژه گاز شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جولای ۲۰۱۵ در آستانه نشست هیات مدیره بانک، فدراسیون با امضای نامه ای به این نشست از این بانک خواست از دادن وام ۵۰۰ میلیون دلار به شرکت لوک اویل روسیه برای پروژه گاز دریایی شاه دنیز ۲ در آذربایجان خودداری کند. این نامه را به جز فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، پن اینترنشنال، اصل ۱۹ و شماری سازمان های دیگر امضا کرده اند.

تایلند به آزار پژوهشگران و مدافعان حقوق بشر پایان دهید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۵ در حدود ۳۰ سازمان غیردولتی و اتحادیه کارگری از دولت تایلند خواستند در آستانه دادگاه مقدماتی مربوط به افترای کیفری و جرایم رایانه ای در شکایت نچرال فروت علیه اندی هال، پژوهشگر و کنشگر، به آزار پژوهشگران و مدافعان حقوق بشر پایان دهد. دادستان کل تایلند در عین حال می کوشد پرونده دیگری علیه اندی هال را که پیشتر رد شده، دوباره به جریان بیاندازد. فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، اتحادیه بین المللی مواد غذایی، و شماری از سازمان های کارگری و حقوق بشری در آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکا این درخواست را امضا کرده اند.

بحرین نامه مشترک به نمایندگان دایمی کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل
۱۷ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر، سیویکوس و چندین سازمان حقوق بشری در آسیا، بحرین و مصر در نامه مشترکی که امضا کرده اند، از کشورهای مختلف خواسته اند از تهیه و تصویب قطعنامه ای در باره وضعیت حقوق بشر در شورای حقوق بشر حمایت کنند. این سازمان ها گفتند: یک سال از اعلام بیانیه مشترک چهارم در باره وضعیت حقوق بشر در بحرین می گذرد و در این مدت دولت بحرین هیچ پیشرفت اساسی به سوی همکاری با کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نشان نداده است. برعکس، این دولت سرکوب را افزایش داده است، به ویژه از طریق حبس خودسرانه مخالفان و مدافعان حقوق بشر فعال، محاکمه بدون رعایت موازین بین المللی محاکمه عادلانه، استفاده از خشونت زیاد، محدودیت بر آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهمایی.

    زنان

یک سال پس از اجلاس دختران
دیده بان حقوق بشر ۲۱ جولای ۲۰۱۵ یک سال پیش در این روز، فعالان در اجلاس دختران، نشستی جهانی به میزبانی دولت بریتانیا شرکت کردند تا در باره اقدام برای پایان دادن به ناقص سازی جنسی زنان و ازدواج کودکان طی یک نسل بحث و توافق کنند. من (هدر بار) که در میان حضار نشسته بودم وعده هایی را می شنیدم که چگونه این نشست «روسای کشورها، فعالان، بازماندگان، گروه های خیریه و اجتماعی» را در همکاری با یک دیگر برای دستیابی به تغییر واقعی واخواهد داشت و امیدوار بودم که این وعده ها به واقعیت بپیوندند، به ویژه برای دختران متاهل زیادی که طی شش سال زندگی در افغانستان دیده بودم. دو رییس دولت در این رویداد به میزبانی وزیر کشور بریتانیا ترزا می و وزیر توسعه جاستین گرینینگ حاضر شدند: دیوید کامرون و همتای بنگلادشی او شیخ حسینه. آنها با هم روی صحنه رفتند و شیخ حسینه وعده داد تا سال ۲۰۲۱ به ازدواج کودکان کمتر از ۱۵ سال و تا سال ۲۰۴۱ به ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال پایان دهد. وعده بزرگی بود. ۲۹ درصد از دختران در بنگلادش پیش از سن ۱۵ ازدواج می کنند که بالاترین میزان در جهان است. بیش از نیمی از دختران تا سن ۱۸ سالگی همسر شده اند. وقتی شیخ حسینه به بنگلادش بازگشت، دولت او لایحه ای تنظیم کرد که سن ازدواج دختران را از ۱۸ به ۱۶ کاهش می دهد.

بورکینا فاسو انتخابات نمی تواند بحران زنان را نادیده بگیرد
۱۵ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: بورکینا فاسو باید فوری با این بحران ملی که در اثر ازدواج های زودهنگام، حاملگی های ناخواسته و نبود آموزش جنسی صدها هزار زن و دختر به شهروندان درجه دوم تقلیل می یابند، مقابله کند. عفو بین الملل امروز کارزار «بدن من حقوق من» را در بورکینا فاسو راه می اندازد. برنامه این کارزار حقوق بشری این است که از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ درخواست کند در باره ازدواج های زودهنگام، تسهیل دسترسی زنان و دختران به وسایل پیشگیری از بارداری و اطلاعات و خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل محکم تر موضعگیری کنند.
آمریکا مرگ زنی جوان سه روز پس از بازداشت توسط پلیس
پاکستان حکم اعدام زن مسیحی به اتهام کفرگویی تعلیق شد
خودکشی، بزرگ‌ترین قاتل دختران نوجوان در جهان
آزمون خشونت خانگی: آیا من یک قربانی‌ام؟

ایران
نامه نرگس محمدی به فرزندانش: تاب می‌آورم، از سر جبری که به ما تحمیل شده است
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۵ نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که بیش از دو ماه است در زندان به سر می‌برد، نامه‌ای از زندان اوین نوشته و در آن هشت سال و نیم مادری خود را مرور کرده است. او به دشواری‌های مادر شدنش اشاره کرده و به اینکه نخستین بار وقتی فرزندانش دو سال و شش ماهه بوده‌اند، ساکی آماده کرده که اگر به زندان رفت، بچه‌هایش را هم همراه خود ببرد. اکنون که قرار است نرگس محمدی شش سال باقی مانده از حبسش را بگذراند، کودکان او از کشور خارج شده‌اند تا این دوران را با پدرشان بگذرانند.

قتل در فراش
رادیو زمانه ۲۲ جولای ۲۰۱۵ کانون شهروندی زنان: قتل در فراش حقی است برای مرد به عنوان همسر و طی شرایطی یکی از عوامل رافع مسوولیت کیفری است!
طلاق می‌گیرم، چون هستم
سیاست حذف زنان در برنامه‌های صدا و سیما

    کودکان

ایران
تلاش‌های ۱۰ سازمان حقوق بشری برای احقاق حقوق کودکان
سالانه هزار کودک زیر سه سال در خیابان‌ها رها می‌شوند

    فرهنگ و اندیشه

ایران
«نشونی»: حاشیه موسیقی برادر یک اعدامی
رادیو زمانه ۲۱ جولای ۲۰۱۵ محسن امیراصلانی زنجانی ۳۷ سال داشت که به خاطر تفسیر متفاوتی که از متن قرآن ارائه داده بود به جرم «بدعت در اسلام، ارتداد و توهین به یونس نبی» در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد. پس از یک سال سعید امیراصلانی نماهنگ «نشونی» را به یاد برادرش تهیه و اجرا کرده است. او در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “ویدئوی من «زن» ندارد. ویدئوی من «رقص» ندارد. ویدیوی من «شاد» نیست. ویدئوی من ویدئوی برادرِ آوازه خوان ـ ترانه نویسِ یک اعدامی است. ویدئوی من «مناسب پخش» در هیچ تلویزیونی شناخته نشد.”
روشنفکران، روشنگری و اتم
عصر سیاست‌زدایی و سازشگری پس از توافق هسته‌ای
اوین، حافظه جمعی ما، نابود نمی‌شود

ترکیه چهره های مخالف کُرد پس از بمب گذاری در سوروچ دولتمردان را به خاطر همدستی با داعش محکوم کردند
المانیتور ۲۱ جولای ۲۰۱۵ سانلیورفا با بمب گذاری انتحاری در روز ۲۰ جولای به خون کشیده شد. فرماندار این محل به تازگی ترتیب بازداشت سه روزنامه نگار را داده بود، چون جرات کرده بودند بپرسند آیا جنگجویان داعش پس از اخراج از تل ابیض در این استان رخنه کرده اند یا خیر. در حدود ۳۰۰ تن، اغلب دانشجویانی که با فدراسیون انجمن های جوانان سوسیالیست در ارتباط و در راه بازسازی کوبانی بودند، طی گزارش به مطبوعات در سوروچ مورد حمله قرار گرفتند؛ ۳۱ تن کشته و ۱۰۴ تن زخمی شدند. با آغاز اعتراض در بسیاری از شهرهای کشور، چهره های سیاسی اتهام های سختی را مطرح کردند. مردی که مظنون به بمب گذاری در تظاهرات حزب دمکراتیک خلق در دیار بکر و قتل چهار تن و زخمی کردن بیش از ۱۰۰ تن است، در لیست مراقبت پلیس قرار داشته ولی بعد از آن حذف شده است. حزب جمهوری خواه مردم و حزب دمکراتیک خلق مستقیم حزب دولت، حزب عدالت و توسعه را مقصر دانستند. نایب رییس حزب جمهوری خواه مردم به صراحت گفت: «این حادثه نتیجه خط مشی حزب عدالت و توسعه و سازمان ملی امنیت در مورد سوریه است. سازمان ملی امنیت که منتقدانش را تعقیب می کند، عاملان کشتار ۳۱ جون را ندیده است. رییس آن و وزیر کشور باید استعفا دهند.»
غلبه بر ترس در رساله‌ الطیر ابن‌سینا‍
“جای خالی دکتروف”، خالق رگتایم و بیلی باتگیت

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اخبار روز، المانیتور، ایران وایر، بی بی سی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گویا نیوز، یونیسف

هفت روز نامه بین المللی ۱۰۹

پیوست‌ها: