افغانستانNew Picture

قانون منع گدایی، تا یک سال دیگر تطبیق می‌شود/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

نظامیان خارجی، هشت سرباز ارتش ملی را در یک حمله هوایی کُشتند
یک ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ در یک حمله هوای نیروهای خارجی، بر یک پاسگاه ارتش ملی در لوگر،هشت تن از نیروهای ارتش کشته و پنج تن دیگر زخمی شده اند. این حمله بامداد امروز در ولسوالی برکی برک صورت گرفته است. فرماندهی نیروهای خارجی این حمله را تایید می کنند؛ اما تاکنون در مورد جزییات آن اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است. برخی رسانه ها به نقل از مقام های محلی شمار کشته شده ها را چهارده تن گفته اند.

یک عضو شوراى صلح ولایت میدان وردک در کابل کشته شد
رشد ۳۰ سرطان ۱۳۹۴ صالح محمد هوتک عضو  کمیتۀ ولایتى صلح ولایت میدان وردک در کابل کشته شد. عطاءالله خوگیانى سخنگوى والى میدان وردک گفت که این رویداد شب گذشته در منطقۀ قلعه حیدرخان ولسوالى پغمان  کابل رُخ داده است. وى افزود، مولوى صالح محمد هوتک بعد از اداى نماز خفتن از مسجد به سوى خانه حرکت کرده بود که هدف گلوله بارى افراد مسلح ناشناس قرار گرفت.

     زنان

“دسترخوان مردم خالی تر شده و قبرستان ها پر شده اند”
آرمان شهر ۳۱ سرطان ۱۳۹۴ سازمان آرمان شهر با همکاری بنیاد سلام و ریاست امور زنان ولایت پروان در تاریخ ۱۶ سرطان ۱۳۹۴ برابر با ۷ جولای ۲۰۱۵ در سالون اجتماعات ریاست امور زنان هرات میزبان فعالان حقوق بشر، حقوق زن، روزنامه نگاران و مقامات دولتی این ولایت بود. این گفتگو زیر عنوان “امنیت مهمترین خواست مردم است. اگر امنیت وجود نداشته باشد و مردم خود را مصئون احساس نکنند، هیچ فعالیتی رونق نخواهد یافت. مهمترین شعار سران حکومت وحدت ملی در زمان انتخابات «تغییر در دسترخوان مردم» بود اما امروز در دسترخوان مردم تغییر نیامده است بلکه در میزان ماتم ها و عزاداری ها تغییر آمده است، دسترخوان مردم خالی تر شده و قبرستان ها پر شده اند.»

کمبود زنان در آگاهی دهی و تطبیق واکسین پولیو در ننگرهار
صدای امریکا ۲۸ سرطان ۱۳۹۴ زنان ولایت ننگرهار خواستار گسترش برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو در آن ولایت می باشند. با آنکه برنامه های مبارزه علیه پولیو یا فلج کودکان در ننگرهار با سرعت ادامه دارد، زنان آن ولایت خواستار نقش بیشتر در مبارزه علیه پولیو می باشند. زنان ننگرهار می گویند که مردان نمی توانند آنگونۀ که لازم است، پیام های مبارزه علیه پولیو را خانه به خانه به زنان خانواده ها برسانند بناً شمار بیشتر زنان باید در برنامه های آگاهی عامه و تطبیق واکسین پولیو در آن ولایت استخدام گردند.

یک زن ۲۸ ساله در ولایت بغلان خودکشی کرد
رشد ۲۲ سرطان ۱۳۹۴ یک زن ۲۸ ساله در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان به دلیل فقر و تنگدستی شام روز گذشته خودکشی کرد. گوهر خان بابری ولسوالی بغلان مرکزی در این باره گفته است که این خانم ۲۸ ساله دارای ۴ کودک بوده است. به گفته ی وی؛ به احتمال زیاد این خانم به دلیل فقر و تنگدستی خودکشی کرده باشد.

دو دختر جوان فاریابی پس از تجاوز به قتل رسیدند
سلام وطندار ۳۱ سرطان ۱۳۹۴ مسؤولان محلی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب از کشته شدن دو دختر جوان در این ولسوالی خبر می‌دهند. عبدالجمیل صدیقی، سرپرست ولسوالی قیصار فاریاب به سلام‌وطندارگفت که این دو دختر جوان روز یک‌شنبه از روستای «بوری» این ولسوالی ربوده شده و پس از دو روز، امروز (سه‌شنبه) جسدشان از یکی از محلات این روستا یافت شده است.

         حامیان و فعالان

نهادهای مدنی افغانستان در دوراهی؛ ارزشهای مدنی یا بازگشت به گذشته
یورونیوز ۲۵ سرطان ۱۳۹۴ ودود پدرام در حالی که از کلکین اتاقش به حیاط خالی از جنب و جوش شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر نگاه می کند به یاد اولین فعالیت های مدنی اش در دانشگاه کابل می افتد: «زمانی که جنگ داخلی پایان یافته بود و کابل به مرکز توجه جامعه جهانی تبدیل شده بود. حکومت موقت افغانستان به جهان تعهد کرده بود که برای تحقق حقوق بشر تلاش کند.» از جانب دیگر اسلم جوادی، روزنامه نگار و استاد دانشگاه در باره وضعیت جامعه مدنی می گوید: «از مفهوم جامعه مدنی در افغانستان به طور نادرست استفاده می شود. فعالیت های دادخواهی و حقوق بشری موضوع فعالیت های مدنی در افغانستان را تشکیل می دهد در حالی‏که این، بخشِ بسیار کوچکی از فعالیت های یک جامعه مدنی است.»

یوناما: قانون انتخابات به تعدیل و ارزیابی نیاز دارد
سلام وطندار ۲۸ سرطان ۱۳۹۴ دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر خبرنامه‌یی، تکمیل شدن تشکیلات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را یک اقدام مهم دانسته و گفت که حال در انتظار اصلاحاتی معتبر، فراگیر و شفاف است. یوناما از مقام‌های حکومت افغانستان نیز خواسته است که در باره تقویم انتخاباتی، اقدامات لازم را روی دست گیرند. رییس‌جمهور غنی هفتۀ گذشته شاه‌سلطان عاکفی را به ‌عنوان رییس و صدیق‌الله توحیدی را به عنوان معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی برگزید.

 افغانستان، خطرناک‌ترین کشور برای موسسات خیریه
یک ۲۷ سرطان ۱۳۹۴ افغانستان، خطرناکترین کشور برای کارکنان موسسات خیریه در سال دو هزار و چهارده بوده است. بر بنیاد گزارش خبرگزاری رویترز، در سال دو هزار و چهارده پنجاه و چهار حمله بر ضد کارکنان خیریه در افغانستان انجام شده است. پس از افغانستان، سوریه، سودان جنوبی، جمهوری افریقای مرکزی و پاکستان برای کارکنان خیریه خطرناک دانسته شده اند.

پزشکان: تفنگچه‌های پلاستیکی و پتاقی، ده‌ها تن را روانه‌ی بیمارستان کرد
یک ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ استفاده کودکان از پتاقی و تفنگچه‌های پلاستیکی در سه روز عید، بیش از صد تن را راهی بیمارستان‌های کابل کرده است. مسوولان بیمارستان دولتی نور می‌گویند که از میان افرادی که چشم‌شان توسط بازیچه‌های کودکان، آسیب دیده‌ است، ممکن است شمار زیادی بینایی‌شان را برای همیشه از دست دهند. مسوولان این بیمارستان تاکید می‌کنند به گونه میانگین در هر عید، بیش از پنج تن بینایی شان را ازثر برخورد گلوله های پلاستیکی از دست می دهند. محمد ولی نادر، پزشک بیمارستان نور گفته است که ده‌ها تن از کودکان و نوجوانان در حال حاضر بستری هستند.

مخالفان تشکیل واحد پلیس محلی در ولایت تخار دست به تظاهرات زدند
بی بی سی ۳۰ سرطان ۱۳۹۴ در ولایت تخار در شمال افغانستان صدها نفر در اعتراض به تشکیل یک واحد پلیس محلی به حمایت یک فرمانده پیشین جهادی راهپیمایی کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که در ولسوالی رستاق برگزار شد، می‌گویند که پیرم‌قل ضیایی با تشکیل یک واحد مسلح ۵۰۰ نفری، امنیت این ولسوالی را “مختل” کرده است.

جامعه مدنی کابل، واسطه رساندن شکایات مردمی به رئیس جمهور

بی بی سی ۳۰ سرطان ۱۳۹۴ فعالان جامعه مدنی در کابل نهادی برای مبارزه با فساد ساخته‌اند. این نهاد که افشاگر نام دارد، شکایات مردم را جمع آوری می‌کند و به دست‌ رییس جمهوری می‌رساند. نزدیک به هفت هزار شکایت در شش ماه جمع آوری شده. خبرنگار آزاد عازم آرش در گزارشش می‌گوید هیچ اداره دولتی از شکایت مردم دور نمانده است.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

“قانون منع گدایی، تا یک سال دیگر تطبیق می‌شود”
یک ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفته است که با رفع مشکلات اداری و فنی، تا یک سال دیگر، سیاست منع گدایی در کشور تطبیق خواهد شد. او افزود که نبود بودجه و سیاست مشخص از مشکلات اصلی افزایش گداها در کشور بود. آقای افتخاری هشدار می‌دهد که بر بنیادِ سیاستِ جدید، گدای‌گری جرم است و کسانی‌که به گونه‌ی پی‌هم به این کار دست می‌زنند، به زندان فرستاده خواهند شد.

کاهش سی درصدی سرمایه گذاری در کشور
یک ۲۹ سرطان ۱۳۹۴  سرمایه گذاری در شش ماه گذشته، سی درصد کاهش یافته است. محمد قربان حقجو، رییس این اداره گفته است که در شش ماه گذشته ۲۷۶ میلیون دالر در افغانستان سرمایه گذاری شده است. اطلاعات ارایه شده نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در شش ماه گذشته، ۱۱۷ میلیون دالر کاهش یافته است.

۸ درصد کودکان در بامیان به مکتب دسترسی ندارند
یک ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ مسوولان ریاست معارف بامیان از عدم دسترسی هشت در صد کودکان به مکاتب خبر می‌دهند. مسوولان معارف بامیان، دلیل عمده عدم دسترسی کودکان به مکاتب را فقر، بیکاری خانواده‌ها، دور بودن قریه جات از مکاتب و کوهستانی بودن این ولایت می‌دانند.  محمد رضا ادا، رییس معارف بامیان می گوید: کودکان هفت الی نه سال کسانی اند که از دسترسی به مکاتب محروم اند.

گراف بیکاری در هرات رو به افزایش است
کلید ۲۳ سرطان ۱۳۹۴ مسوولان ریاست کار و امور اجتماعی هرات از بلند رفتن گراف بیکاری در این ولایت خبر می‌دهند. هر چند در سال‌های گذشته نیز بیکاری معضل جدی در کشور بود، اما در سال ۱۳۹۴  با وجود فراغت هزاران جوان از موسسات تحصیلات عالی دولتی و خصوصی در کشور، این رقم بیشتر از گذشته شده است. مقام ها در هرات می گویند: از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون ۴۰۰ تن در ادارات دولتی و خصوصی جذب شده اند، در حالی که این آمار در سال گذشته به ۳۰۰۰ تن می‌رسید.

حدود ۵۰۰ منزل مسکونی از اثر طغیان دو رودخانه در بدخشان ویران شده‌اند
اطلاعات روز ۳۰ سرطان ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت بدخشان، در شمال شرق کشور، گفته‌ اند که طغیان دو رودخانه کوکچه و آمو، دست کم ۵۰۰ منزل مسکونی را در این ولایت ویران کرده است. گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان به بی بی سی گفته است که این حادثه در ولسوالی‌های شغنان، واخان، زیباک و وردوج، که در مسیر این دو رودخانه قرار دارند، رخ داده است.

انتخابات
‘راه‌ قانونی برای تعویض اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان وجود دارد’
بی بی سی ۲۷ سرطان ۱۳۹۴ کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی افغانستان که به تازگی ایجاد شده می‌گوید راه‌های قانونی برای تعویض اعضای کنونی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان وجود دارد. صدیق‌الله توحیدی، معاون این کمیسیون به بی‌بی‌سی گفت: “اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی ادعا می‌کردند که براساس قانون هیچ کسی صلاحیت برکناری آنها را تا زمان ختم ماموریت‏شان ندارد اما بررسی‌هایی را که ما در هماهنگی با شبکه‌‌های جامعه مدنی برای تحکیم دموکراسی داشتیم، راه‌های قانونی پیدا کردیم که ممکن است آنها تعویض شوند.”

ابراز نگرانی ‘تیفا’ از ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی افغانستان
بی بی سی ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، تیفا، که از نهادهای ناظر انتخاباتی است، از ترکیب کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی این کشور ابراز نگرانی کرده و مدعی شده است که بیشتر اعضای این کمیسیون به تیم‌های سیاسی حاکم وابسته هستند. در خبرنامه‌ این نهاد از حضور کمرنگ زنان و نهادهای ناظر انتخاباتی در ترکیب این کمیسیون انتقاد کرده است.
رییس مجلس سنا کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را غیرقانونی خواند

استقبال دفتر سازمان ملل در افغانستان از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی
بی بی سی ۲۸ سرطان ۱۳۹۴ دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار بیانیه‌ای از تشکیل کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی افغانستان استقبال کرده است. یوناما کامل شدن این کمیسیون را یک گام مهم دانسته و گفته است که حالا منتظر یک روند اصلاحات انتخاباتی معتبر، فراگیر و شفاف است.

       نسل سوم: محیط زیست، توسعه….

تغییر اقلیم تهدیدی برای توسعه پایدار
۸ صبح ۳۱ سرطان ۱۳۹۴ در حالی‌که بحث تغییر اقلیم یک بحث جهانی است و اکثر کشورهای صنعتی به‌دنبال راه‌های کاهش اثرات منفی و مخرب این پدیده هستند، باید به این موضوع هم بیندیشند که میراث‌های طبیعی‌، منابع و ذخایر و داشته‌های طبیعی کنونی را به نسل‌های آینده نیز به‌شکلی که کم‌ترین آسیب را دیده باشند، واگذار کنند.

تأسیس سبزخانه‌ها سرمایه‌گذاری مطمئن در فراه
طلوع نیوز ۲۷ سرطان ۱۳۹۴ مسئولان وزارت زراعت و آبیاری می‌گویند که در ۱۶هزارو ۵۰۰ جریب زمین در ولایت فراه سبزخانههایی به ارزش ۲۲ میلیون دالر احداث شده که روزانه از هر ۸۰۰ متر در این سبزخانه‌ها؛ یک تن سبزی‌ تازه حاصل برداری می‌شود. مسئولان این وزارت می‌گویند که امسال حاصلات سبز خانه‌ها نسبت به پارسال چند برابر افزایش یافته است و کشاورزان علاقمند هستند که در این بخش بیشتر سرمایه گذاری کنند.

 فناوری آبیاری سنتی جاپان به دشت های گمبیری ننگرهار جان تازه بخشیده
طلوع نیوز ۲۲ سرطان ۱۳۹۴ استفاده از فناوری آبیاری سنتی جاپان در جریان یازده سال گذشته توانسته در حدود۱۶۵۰۰ هکتار زمین دشتی در ولایت ننگرهار را به زمین های زراعتی و قابل زراعت مبدل نماید. هیروشی تاکاهاشی، سفیر جاپان در کابل هنگام بازدید از این ولایت گفت که برای تطبیق این برنامه ۲۰ میلیون دالر هزینه شده است.

       جنگ

از هر ۱۰ هراس افگن، ۴ تن آنان خارجی اند که در برابر ما می جنگند
رشد ۳۰ سرطان ۱۳۹۴ مقامات در وزارت دفاع گفته اند که از هر ۱۰ شورشی مسلح در افغانستان، ۴ تن شان خارجی هستند. دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع گفته است؛ شورشیان مسلح از ساکنان منطقه پنجاب پاکستان، اویغورهای چین، چچن، تاجیک، ازبک و عرب اند که در مناطق مختلف افغانستان تلاش می‌کنند امنیت را بر هم بزنند. وی گفته است از هر ده شورشی ۴ تن آنان خارجی هستند.
جنگ علیه طالبان در ۱۳ سال گذشته ناموفق بوده است

جنگ را در فاریاب اتباع خارجی با مصرف میلیون ها دالر رهبری میکنند
رشد ۲۱ سرطان ۱۳۹۴ داکتر نقیب الله فایق نماینده مردم در مجلس نمایندگان گفت که، جنگ را در فاریاب پاکستانی، اوزبیکستانی و چیچنی ها رهبری می کنند برای خرید سلاح، مهمات و معاملات دیگر میلیون ها دالر پول آورده اند و این جنگ استخباراتی و فرا منطقه ی است.

راه اندازی هشت عملیات نظامی از سوی پولیس برای نابودی هراس‌افگنان
یک ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ نیروهای پولیس هشت عملیات را برای نابودی هراس‌افگنان در چندین ولایت راه‌اندازی کرده‌اند. وزارت امور داخله گفته است هم اکنون در بیشتر از هشت ولایت کشور جنگ میان حکومت و مخالفان مسلح جریان دارد. این وزارت در کنار ده‌ها عملیات ارتش ملی، به تازگی هشت عملیات را برای نابودی هراس‌افگنان راه‌اندازی کرده است.
معاون عبدالله عبدالله: مردم برای دفاع از خود آماده باشند

تلفات جنگ
۱۰ شورشی طالب در درگیری های فراه کشته شدند. در دو انفجار در افغانستان هشت تن کشته شدند. کشته شدن ۲۰ شورشی طی چند ساعت گذشته. چهارمین عضو ارشد داعش در افغانستان کشته شد.

     فرهنگ

جشنواره فرهنگی افغانستان در لندن برگزار شد
بی بی سی ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ جشنواره فرهنگی افغانستان در لندن امسال همزمان با عید فطر برگزار شد. افغان‌های مقیم بریتانیا در این جشنواره گردهم آمدند تا با برگزاری کنسرت، راه اندازی نمایشگاه‌ها و عرضه غذاهای سنتی افغانستان، از ارزشهای فرهنگی این کشور تجلیل کنند.

بازسازی ده ها آبده تاریخی – باستانی بلخ در چند سال گذشته
افغانستان رو ۳۰ سرطان ۱۳۹۴ صالح محمد خلیق رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می گوید در جریان سال‏های اخیر ده ها مکان تاریخی در ولسوالی های ولایت بلخ به صورت کامل بازسازی شده است. مسجد خواجه ابونصر پارسا، آرامگاه رابعه بلخی، مدرسه سبحان قلی خان، قلعه تخته پل، خانقاه دهدادی، باغ جهان نما و چشمه شفا از جمله مکان هایی اند که در ولسوالی های دهدادی،نهرشاهی،بلخ،شولگره و خلم بازسازی آنها کامل شده.

مستند سرنوشت نامعلوم
طلوع نیوز ۲۹ سرطان ۱۳۹۴ “سرنوشت نامعلوم ” نام مستندی است که از جریان قاچاق انسان به کشورهای پاکستان و ایران در ولایت نیمروز ثبت شده است. در این مستند همه ابعاد مهاجرت به کشورهای پاکستان و ایران به تصویر کشیده شده است. با وجود اینکه جوانان افغانستان به مقصد کار به کشورهای پاکستان، ایران و کشورهای غربی به گونۀ غیر قانونی مهاجرت می کنند، در این مستند از چگونگی سفر آنها و اینکه با چه سرنوشتی گرفتار می شوند پرده برداشته شده است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۶

پیوست‌ها: