haftMANA_EDAM.jpg.1140x800_q85

آمار تصاعدی اعدام

کاریکاتور: مانا نیستانی در سامانه اینترنتی ایران وایر

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
ایران
افزایش قابل توجه شمار اعدام‌ها؛ در حدود ۷۰۰ تن در ۶ ماه اعدام شده اند
۲۳ جولای ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: از ۱ ژانویه تا ۱۵ جولای ۲۰۱۵، ۶۹۴ نفر در ایران اعدام شده اند که نشان دهنده افزایش شدید است: اعدام ۳ نفر در هر روز. در صورت تداوم این روند، انتظار می‌رود تعداد اعدام‌ها در ایران در پایان سال با عبور از رقم هزار نفر به رکورد تازه‌ای برسد. رقم اعدام‌ها در سال گذشته در ایران ۷۴۳ نفر بود… گزارش خبری: افزایش «چشمگیر» اعدام در ایران

سالار شادی‌زادی نوجوان در سلول انفرادی منتظر اجرای حکم اعدام است


سه نفر در برابر دیدگان مردم کرج اعدام شدند


تقی رحمانی: بیماری نرگس محمدی جدی است، مسئول جان او قوه قضاییه است

یمن حمله های ائتلاف به محل مسکونی جنایت جنگی آشکار است
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۵ حمله های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی به شهر بندری المخا روز ۲۴ جولای ۲۰۱۵ که به مرگ ۶۵ تن از جمله ۱۰ کودک و زخمی شدن ده ها تن انجامید جنایت جنگی آشکار است. هواپیماهای ائتلاف از ساعت ۱۰ صبح بارها دو مجتمع مسکونی کارگران نیروگاه المخا را بمباران کردند. قصور عربستان سعودی و دیگر اعضای ائتلاف از تحقیق حمله های هوایی به وضوح غیرقانونی در یمن ضرورت انتصاب کمیسیون تحقیق در شورای امنیت سازمان ملل را برای تحقیق در باره اتهام نقض حقوق جنگ به دست ائتلاف، حوثی ها و طرف های دیگر درگیری را نشان می دهد. ویدیو از مناطق مسکونی مورد حمله را ببینید. گزارش خبری: دست‌کم ۵۵ غیر نظامی در حمله هوایی عربستان به استان تعز کشته شدند

لیبی فدراسیون حکم اعدام دادگاه برای نُه تن از مسؤولان زمان قذافی را محکوم می کند
۲۸ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به شدت احکام امروز اعدام برای نُه تن از مسؤولان پیشین رژیم قذافی را محکوم می کند. فدراسیون با مجازات اعدام برای تمام جرایم و در هر شرایطی مخالف است و از دیوان عالی لیبی می خواهد با توجه به ادعاهای نقض موازین قضایی در محاکمه آن را مورد بازنگری کامل قرار دهد و حکم های اعدام را لغو کند. فدراسیون همچنین از لیبی می خواهد با پایبندی به تعهدات خود فوری سیف الاسلام قذافی را به دادگاه بین المللی جزایی تحویل دهد. سیف الاسلام فرزند قذافی، رئیس پیشین اداره اطلاعات عبدالله السنوسی و دو نخست وزیر پیشین، البغدادی المحمودی و ابوزید دُردا در میان محکومان به اعدام هستند. این حکم ها در ارتباط با جرایم ارتکابی طی سرکوب قیام عمومی در لیبی در سال ۲۰۱۱ صادر شده اند.

کردهای سوریه: ‘ترکیه، به جای داعش مواضع کردها را بمباران می‌کند’

آمریکا مامور پلیس در سینسیناتی متهم به قتل مرد سیاهپوست شد

اسراییل
عفو بین‌الملل: شواهد قوی از جنایات جنگی اسراییل در غزه وجود دارد 

نیروهای اسراییلی یک فلسطینی را که برای کمک به سمت پسر زخمی‌اش می‌رفت به ضرب گلوله از پا درآوردند


کشته شدن یک فلسطینی در جریان تعقیب پلیس اسراییل


اسراییل صدها واحد مسکونی در اراضی اشغالی می‌سازد

عاملان غیردولتی
انفجارهای مرگبار در نیجریه و کامرون
عراق انفجارهای مرگبار در بغداد بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشت

   عدالت

شیلی امیدهای تازه برای عدالت برای قربانیان دوره پینوشه
عفو بین الملل ۲۳ جولای ۲۰۱۵ خبر اعلام اتهام یک قاضی شیلیایی علیه ۱۰ افسر پیشین ارتش برای کشتن خواننده و کنشگر سیاسی ویکتور خارا در سال ۱۹۷۳ و دستگیری هفت افسر دیگر به خاطر سوزاندن و کشتن ردوریگو روخاس ۱۹ ساله و جراحت شدید کارمن گلوریا کوینتانا ۱۸ ساله، دو معترض ضد پینوشه، در سال ۱۹۸۶ بارقه امیدی در ده ها هزار قربانی نقض حقوق بشر در دیکتاتوری خشن پینوشه ایجاد کرده است. ارتش شیلی پس از این که پینوشه در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ با زور قدرت را در دست گرفت، خواننده موسیقی مردمی و کنشگر سیاسی ویکتور خارا را به همراه صدها نفر دیگر پس از دستگیری به ورزشگاه پایتخت برد. او در آنجا شکنجه شد و به قتل رسید. تا به امروز، ۲۶۲ تن به اتهام نقض حقوق بشر محکوم شده اند و ۱۱۰۰ پرونده مربوط به حاکمیت پینوشه هنوز باز است.

مکزیک افشای هولناک گورهای دسته جمعی بر قصور در ناپدیدشدن ها تاکید می گذارد
۲۷ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: تازه ترین تایید دولتمردان مکزیک که در جستجو برای ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده ده ها گور دسته جمعی را در ماه های اخیر کشف کرده اند بر عظمت بحران ناپدیدشدن های قهری در این کشور تاکید می گذارد. به گزارش آسوشیتدپرس، دادستان کل مکزیک تایید کرد که از اکتبر تاکنون ۶۰ گور دسته جمعی با بقایای دست کم ۱۲۹ تن (۲۰ زن و ۱۰۹ مرد) در ایالت گوررو پیدا شده است. هیچ یک از ۴۳ دانشجو در میان این عده نیستند. گزارش: کشف ۱۲۹ جسد بی‌نام و نشان در مکزیک

برزیل انکار عدالت در مورد ناپدیدشدن ها در ریو نشان می دهد نظام عدالت «متناسب با هدف» آن نیست
عفو بین الملل ۲۴ جولای ۲۰۱۵ ادامه قصور از انجام تحقیقات موثر در باره ناپدیدشدن قهری ۱۱ جوان در ریو دو ژانیرو ۲۵ سال پیش و قتل فجیع یکی از مادران خواهان عدالت آشکار وضعیت تاسف برانگیز نظام عدالت را در برزیل به نمایش می گذارد. مردانی که خود را افسر پلیس معرفی می کردند ۸ کودک و ۳ جوان را در ۲۶ جولای ۱۹۹۶ در ریو دو ژانیرو ربودند. پس از آن هرگز کسی آنها را ندید.

اسراییل پرسش و پاسخ در باره تحقیقات مقدماتی دادگاه بین المللی جزایی در باره حمله ۲۰۱۰ به کشتی کمک رسانی
۲۸ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در فلسطین با انتشار این پرسش و پاسخ به توضیح در باره مسایل مربوط به تصمیم اخیر شعبه پیش محاکمه دادگاه می پردازند. در ۳۱ مه ۲۰۱۰ اسراییل به کشتی کمک رسانی انسان دوستانه به فلسطین حمله کرد و شماری از غیرنظامیان سوار بر کشتی را کشت یا زخمی کرد. در ۱۴ مه ۲۰۱۳، کشور کومورو موضوع را به دادستان دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کرد و خواهان تحقیق شد. دادستان و قضات شعبه پیش محاکمه دادگاه امروز در باره تحقیق در این زمینه اختلاف نظر داشتند. (۱) پس از ارجاع موضوع چه اتفاقی افتاد؟ (۲) شعبه پیش محاکمه دادگاه کدامست و نقش آن چیست؟ (۳) چرا شعبه پیش محاکمه دادگاه از دادستان خواسته در تصمیم خود در باره عدم تحقیق بازنگری کند؟ (۴) گام های بعدی چیست؟ (۵) تفاوت این موضوع با تحقیق مقدماتی در فلسطین چیست؟ (۶) آیا در باره فلسطین تحقیقی انجام خواهد شد؟

اسپانیا زندانیان پیشین و گروه های حقوق بشر علیه رأی دادگاه برای توقف تحقیق در باره گوانتانامو درخواست استیناف کردند
مرکز حقوق اساسی امریکا ۲۳ جولای ۲۰۱۵ مرکز حقوق اساسی امریکا در نیویورک و مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر در برلین به همراه وکیل همکار خود در مادرید گونزالو بوی علیه رأی دادگاه ملی اسپانیا برای توقف تحقیق در مورد شکنجه در بازداشتگاه گوانتاناموی آمریکا درخواست استیناف کرده اند. قاضی دادگاه برای توقف تحقیقات به اصلاحات در قانون صلاحیت قضایی جهانی که دولت محافظه کار کنونی انجام داده استناد کرد. بنا به گزارش ها، محدودیت های اعمال شده در قانون ناشی از فشار دولت چین است که تهدید کرده بود در صورت ادامه تحقیقات در باره نسل کشی در تبت، روابط اقتصادی را محدود خواهد کرد. تحقیقات مربوط به گوانتانامو در سال ۲۰۰۹ به نمایندگی از چهار زندانی پیشین این بازداشتگاه که هر یک به نوعی به اسپانیا مربوط بودند، به راه افتاد.

       حقوق مدنی و سیاسی

کامبوج شورای قانون اساسی باید مقررات مشکل زای قانون تشکل ها و سازمان های غیردولتی را رد کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ جولای ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر امروز اعلام کرد: شورای قانون اساسی قرار است این قانون را تا پایان جولای مورد بررسی قرار دهد. این شورا از اختیار تعیین سازگاری قانون های مصوب در پارلمان با قانون اساسی برخوردار است. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «شورای قانون اساسی باید مقررات متعددی در این قانون را که با اصول قانون اساسی مغایر هستند رد کند.» ماده ۸ و ۹ در مورد حق مشارکت مردم در امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و ماده ۲۴ در مورد الزام سازمان های غیردولتی به «بی طرفی سیاسی» با قانون اساسی مغایر هستند.

سوریه عفو گزینشی مازن درویش را در زندان نگه داشت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ جولای ۲۰۱۵ حسین قر و هانی الزیتانی در روزهای ۱۷ و ۱۸ جولای ۲۰۱۵ با عفو آزاد شدند. هر دو نفر از فوریه ۲۰۱۲ به خاطر ترویج آزادی بیان و نظارت بر نقض فاحش حقوق بشر در سوریه در بازداشت به سر می بردند. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزادی آنها استقبال می کند، اما نگرانی شدید خود را از وضعیت همکار آنها و رییس مرکز رسانه ها و آزادی بیان سوریه، مازن درویش، که هنوز در زندان است، ابراز می کند. آقای درویش با وجود این که در لیست عفو عید فطر مربوط به زندانیان مورد پیگرد به خاطر تروریسم قرار دارد، هنوز در زندان به سر می برد.

آذربایجان محکومیت انتقام علی اف در پی محاکمه سریع تایید شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جولای ۲۰۱۵ دادگاه استیناف باکو در روز ۲۱ جولای حکم ۷،۵ سال زندان انتقام علی اف را در پی محاکمه سریع بدون رعایت موازین بین المللی محاکمه عادلانه تایید کرد. او اولین نفر در میان چندین مدافع حقوق بشر دستگیر شده از زمان سرکوب جامعه مدنی در سال ۲۰۱۴ است که در مرحله استیناف به خاطر فعالیت حقوق بشری محکوم می شود. برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر محکومیت این وکیل حقوق بشری برجسته را به اتهام های ساختگی «فرار از مالیات»، «سوءاستفاده از مقام» و «فعالیت اقتصادی غیرقانونی» محکوم می کند و از جامعه بین المللی می خواهد واکنش محکمی به این مساله نشان دهد. آقای علی اف در دادگاه حقوق بشر اروپا وکالت بیش از ۱۰۰ قربانی را به عهده داشته است.

گامبیا آزادی زندانیان باید شامل تمام کسانی شود که به خاطر ابراز مخالفت بازداشت شده اند
۲۴ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل از آزادی ۲۰۰ زندانی به عنوان گامی به پیش برای حقوق بشر استقبال می کند، اما این اقدام باید فراتر رود و دیگر زندانیان عقیدتی را که هنوز در حبس هستند در بربگیرد.

فرانسه قانون تازه مراقبت ضربه بزرگی به حقوق بشر
۲۴ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت: اختیارات گسترده ای که به دولت فرانسه امکان می دهد به نظارت آنلاین و غیرآن بر مردم بپردازد ظرف چند روز به اجرا درخواهد آمد بالاترین نهاد قانون اساسی تمام قانون مراقبت تازه را به استثنای ۳ بخش تایید کرده است.

آمریکا دولت لایحه تعطیلی زندان گوانتانامو را می‌نویسد

ترکیه
همکاری «حکومت اسلامی» با ترکیه واقعیت است یا دسیسه؟


اهداف سیاسی «داخلی» ترکیه از حمله به کردها


اهداف ترکیه از حمله به داعش و پ‌کا‌کا


بیم ترکیه از تشکیل یک منطقه خودمختار کردی در سوریه

ایران
«تحریم های اقتصادی باید به طور کامل و هر چه سریعتر لغو شوند»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ جولای ۲۰۱۵ گفتگوی سامانه اینترنتی فدراسیون با عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، پس از توافق  ۱۴ جولای ۲۰۱۵ بین ایران و کشورهای گروه «۵+۱» در باره برنامه هسته ای ایران: «به طور کلی، این توافق که نتیجه ۱۲ سال گفتگوهای متناوب است، به جامعه بین المللی و همه کشورها نشان می دهد که همه چیز از طریق گفت و گو بهتر به دست می آید. وقتی کشوری استراتژی انزوا را در پیش می گیرد، نه تنها آن کشور بلکه مردم آن نیز بازنده هستند.در انزوا هرگز چیزی حل نمی شود. این درس اصلی این توافق است، به ویژه به کشورهایی مثل ایران که کشورهای بسته محسوب می شوند.»

حسین رونقی ملکی نباید به زندان بازگردد
پن اینترنشنال ۲۳ جولای ۲۰۱۵ به حسین رونقی ملکی دستور داده بودند روز ۲۹ جون ۲۰۱۵ فوری به زندان بازگردد. او از این دستور سر باز زد، زیرا وضعیت سلامتی اش هنوز خطرناک است. او از ۱۷ جون ۲۰۱۵ در مرخصی درمانی بوده است و از ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ که دولتمردان ایران او را متهم به تلاش برای فرار از کشور طی مرخصی قبلی کردند در زندان به سر می برد. پدر او می گوید این ادعا نادرست است. رونقی ملکی در دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر و به اتهام های مبهم مربوط به امنیت ملی به خاطر وبلاگ نگاری صلح آمیز به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او دچار بیماری کلیوی و بیماری های دیگر است و چند بار طی زندان به بیمارستان منتقل شده است. پن اینترنشنال خواهان بازنگشتن او به زندان، لغو محکومیت او و محکومیت چهار ماه زندان پدر او به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» است.

نامه گزارش‌گران بدون مرز به لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران


آزادی و کاهش محکومیت شماری از زندانیان سیاسی ایران


احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، از تبعید در گناباد عفو شد


۳۴ ماه زندان، بدون یک روز مرخصی- درباره فرهاد فهندژ، زندانی عقیدتی


رئیس سازمان زندا‌ن‌های ایران: ۷۰ درصد از زندانیان جوان هستند


شرحی حقوقی بر شکنجه در ایران


لغو یک کنسرت دیگر؛ این‌بار رضا یزدانی در آبادان


“اهل سنت ایران را وادار به اطاعت از ولی فقیه می‌کنند”


مجموعه خاطرات اوین

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا پیگرد دسته جمعی مهاجران را رد کنید
۲۸ جولای ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: قطعنامه پیشنهادی در سنای آمریکا برای حمایت از پیگرد کیفری مهاجران در محاکمه های دسته جمعی و بسیار سریع دادگاه های ناعادلانه را به هزینه زیاد انسانی و مالی تداوم خواهد بخشید. قطعنامه ۱۰۴ سنا که قرار است در کمیسیون امنیت داخلی و امور دولتی بررسی شود برنامه کنونی را موفق می داند و بر آن است که رد پیگرد «عابران غیرقانونی از مرز در بار اول» این موفقیت را تضعیف خواهد کرد. در برنامه کنونی، در هر نوبت ده ها متهم ظرف چند ساعت و گاهی چند دقیقه محاکمه و در تخلفِ عبور غیرقانونی از مرز مجرم شناخته و محکوم می شوند.

لیست های «کشورهای امن» تهدیدی برای حقوق پناه جویان در اتحادیه اروپا
دیده بان حقوق بشر ۲۸ جولای ۲۰۱۵ اگر رهبران اتحادیه اروپا به حکم ۲۴ جولای ۲۰۱۵ دادگاه فدرال کانادا نگاهی بیاندازند می بیینند که لیست «کشور مبدأ امن» را خلاف قانون اساسی می داند زیرا «تبعیض آمیز» است و پناه جویانی را که از کشورهای به تعیین دولت امن می آیند «به حاشیه می راند و در معرض پیش داوری قرار می دهد.» کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافقی در باره شراکت در مسؤولیت برای پناه جویان ندارند، اما این اختلاف را با یافتن راه های تازه برای محدود کردن شمار پناه جویان جبران می کنند. در نشست ۲۰ جولای، وزرای کشور اتحادیه اروپا موفق نشدند در باره جا دادن به ۴۰۰۰۰ تن که شمار مورد توافق قبلی بود به نتیجه برسند. اما موافقت کردند لیست هایشان از کشورهای امن را هماهنگ کنند. اولین مورد هماهنگی هم کشورهای بالکان است.

هند/پاکستان وقتی آزادی تا ابد ادامه ندارد: کوچ نشینان بی زمین چولستان
قنطره ۲۴ جولای ۲۰۱۵ هفتاد سال پیش، مردمان کوچنده صحرای چولستان بین راجستان در هند و پنجاب در پاکستان می کوچیدند. اما پس از تشکیل کشور پاکستان، آزادی تحرک آنها محدود شده است. شیوه زندگی آنها طی زمان تغییر کرده است. از سال ۱۹۴۷، دولت های هند و پاکستان حق مالکیت بر زمین های متعلق به آنها را که هیچگاه ثبت نشده است، در اختیار گرفته اند. عکس ها از عثمان مهار.

سوریه سازمان ملل: ۷۰ درصد مردم همین امروز به کمک نیاز دارند

ایران
توافق هسته‌ای، دیگی که برای کارگران نمی‌جوشد


«شش میلیون فرد گرسنه در ایران وجود دارد»

مرگ ۶۶۶ معتاد در سه ماهه نخست امسال

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ایران
ایران به کویر تبدیل می‌شود؟


د‌‌شت‌های قزوین و شهریار خشک شدند‌‌


قاچاق سبز؛ جنگل‌های ایران در کوله‌بار قاچاقیان چوب


در آستانه «روز جنگل»: تخریب ۱۴۳ هزار هکتار از جنگل‌های شمال ظرف ۵۰ سال


آلودگی نفتی ۷۰ درصد جنگل‌های هرمزگان را از بین برد

   دفاع از حقوق بشر

استفاده از ربات های قاتل با هوش مصنوعی باید ممنوع شود
ایندیپندنت ۲۷ جولای ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰۰ کارشناس و پژوهشگر هوش مصنوعی ـ از جمله فیزیکدان استفن هاوکینگ، دانشمند فن شناس الون ماسک و فیلسوف نوام چامسکی ـ نامه سرگشاده ای را امضا کرده اند که در آن خواهان ممنوعیت «سلاح های تهاجمی مستقل» مشهور به «ربات های قاتل» شده اند. یکی از بنیانگذاران اَپل استیو وزنیاک و صدها پژوهشگر هوش مصنوعی و ربات از دانشگاه ها و آزمایشگاه های عالی سراسر جهان در میان امضاکنندگان هستند. امضاکنندگان این نامه علیه خطر آغاز «مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی نظامی» هشدار داده اند. از جمله این سلاح های رباتی پهپادهای مسلح هستند که می توانند بر اساس برنامه ریزی به جستجوی افراد خاصی باشند و آنها را بکشند. نسل کنونی پهپادها را انسان ها اغلب از هزاران مایل دورتر از مناطق جنگی به پرواز در می آورند.

مالزی نخست وزیر بریتانیا در دیدار خود باید خواهان پایان سرکوب شود
۲۹ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در مالزی (سوارام) امروز اعلام کردند: نخست وزیر بریتانیا در دیدار یک روزه خود از مالزی در ۳۰ جولای باید از دولت بخواهد به سانسور رسانه های مستقل و سرکوب مخالفان پایان دهد. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «نخست وزیر باید به همتای مالزیایی خود نجیب رزاق بگوید که در کشوری که می کوشد دمکراسی احترام گذار به حقوق بشر و مقصد جذابی برای سرمایه گذاران خارجی باشد، محدودیت بر آزادی اطلاعات قابل پذیرش نیست.»

بلاروس نامه در باره شرایط گفتگوی درست در باره حقوق بشر
۲۴ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و مرکز حقوق بشر ویاسنا در نامه ای به نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی خانم فدریکا موگرینی، آقای یوهانس هان (کمیسر سیاست همجواری اتحادیه اروپا) و ۲۸ کشور عضو این اتحادیه در آستانه گفتگوی اتحادیه اروپا و بلاروس در باره حقوق بشر در بروکسل، شرایط لازم برای گفتگو را تشریح کردند.

    زنان

تبعیض علیه زنان:‌ یافته های کمیته سازمان ملل در باره چند کشور
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ۲۷ جولای ۲۰۱۵ کمیته سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) که ۲۳ کارشناس بین المللی مستقل عضو آن هستند، یافته های خود را در باره حقوق زنان و اجرای کنوانسیون CEDAW در کشورهای مورد بررسی در نشست ۲۴ـ۶ جولای ۲۰۱۵ منتشر کرده است: سنگال، اسپانیا، گامبیا، ویتنام، بولیوی، کرواسی، نامیبیا، سنت وینسنت و گرنادین. این گزارش ها را که مشهور به ملاحظات پایانی هستند، می توان در اینجا دید.

ویتنام بررسی کمیته سازمان ملل نقض فاحش حقوق زنان آشکار کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ جولای ۲۰۱۵ کارشناسان کمیته سازمان ملل در ملاحظات پایانی خود بر رسیدگی به اجرای کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) در ویتنام (۱۰ـ۹ جولای) نگرانی جدی خود را از تداوم نابرابری جنسیتی و نقض گسترده حقوق زنان در ویتنام ابراز کردند. در این ملاحظات پایانی که روز ۲۷ جولای منتشر شد، کمیته CEDAW از ویتنام به خاطر قصور سیاست گذاران و مسؤولان دولتی از درک «مفهوم برابری جنسیتی اساسی» انتقاد کرد. این کمیته از تداوم رفتارهای مردسالارانه و کلیشه ای جنسیتی نسبت به نقش و مسؤولیت های زنان در خانواده و جامعه ابراز نگرانی کرد.

اسپانیا حداقل سن ازدواج به ۱۶ سال افزایش یافت


فمینیسم، سرمایه‌داری و مکر تاریخ

ایران
بگذار سخن بگویم: برای نرگس محمدی


در ۲۰ استان نرخ بیکاری زنان جوان بالای ۴۰ درصد است


قفل بر در بازار کار زنان


بیش از ۶۰ درصد شاغلان بدون دستمزد زن هستند


طرح خدمت پزشکان متخصص زن: کار اجباری در تبعید!


اشتغال زنان در قوانین بین‌المللی و داخلی


پیکر زن ایرانی در فرهنگ اسید پاشی

    کودکان

«از این که بیشتر برای پایان دادن به خشونت علیه کودکان اقدام نمی شود باید خشمگین شویم»
مرکز خبر سازمان ملل ۲۴ جولای ۲۰۱۵ رئیس یونیسف در دهمین سالگشت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل راهکار نظارت بر به کارگیری کودکان سرباز اعلام کرد: میلیون ها کودکان در سراسر جهان در میان جنگ های بزرگسالان گیر افتاده اند. او با تاکید خواهان پاسخگویی و در دست گرفتن اقدامات محکم برای پایان دادن به «فجایع» علیه کودکان شد. او در بیانیه خود گفت: میلیون ها کودک به عمد کشته، زخمی یا ربوده می شوند یا مورد تجاوز قرار می گیرند. مدارس و خانه های آنها نابود می شود. آنها از غذا، آب و مراقبت درمانی محروم می شوند. ده ها هزار کودک مجبور می شوند به نیروها و گروه های مسلح بپیوندند.

ایران کودک‌آزاری؛ بیشترین دلیل تماس با اورژانس اجتماعی در خراسان‌ شمالی

    فرهنگ و اندیشه

دست نشانده‌گان شِلدون
آونری نیوز ۲۵ جولای ۲۰۱۵ یوری آونری نویسنده اسراییلی: بنیامین نتانیاهو اگر در ژاپن بود به سبک هاراکیری خودکشی کرده بود. در بریتانیای قدیم، پادشاه او را به فرمانداری دورترین جزیره کوچک در اقیانوس آرام منصوب می کرد. در اسراییل، محبوبیت او قطعا بالا می رود، برای این که در کشور ما شعار قدیمی این است: هیچ چیز مثل شکست موفق نمی شود. او در عمل علیه رییس جمهور آمریکا، نگهبانِ بزرگ دولت یهودی، اعلام جنگ کرده است. نتانیاهو دیوانه نیست، گرچه اقدامات او نشان از دیوانگی دارد. او احمق هم نیست. برای کارهای او چند توضیح به نظرم می رسد. با توهین به رییس جمهور آمریکا، دولت و حزب او، نتانیاهو با آینده ما قمار می کند. اینجاست که پادشاه لاس وگاس، شِلدون آدلسون وارد صحنه می شود. او علاقه ای به اسراییل ندارد، اما چه به دست می آورد؟ آدلسون نتانیاهو را برای یک منظور خریده است: دست نشانده خود را به کاخ سفید بفرستد. برای این منظور او به حزب جمهوریخواه به عنوان نردبام نیاز دارد تا نامزد خود را انتخاب کند، هیلاری کلینتون را از دور خارج کند و در انتخابات برنده شود. برای موفقیت در تمام این کارها، او باید قدرت عظیم لابی اسراییل بر کنگره آمریکا را بسیج و رییس جمهور اباما را نابود کند.

فلسطین راه حل یک کشور یا دو کشور؟
قنطره ۲۴ جولای ۲۰۱۵ در کتاب «در باره فلسطین» که به تازگی منتشر شده، نوام چامسکی و ایلان پاپه به بحث در باره ضرورت تلاش بیشتر برای یافتن راه حلی برای درگیری خاورمیانه می پردازند. آنها موضوع راه حل یک کشور یا دو کشور را مورد بحث قرار می دهند و به مناظره ای دامن می زنند که در آلمان اصلا وجود ندارد. چامسکی، پدرخوانده زبانشناسی و یکی از شناخته شده ترین مغزهای سیاسی معاصر و ایلان پاپه که روزنامه ایندیپندنت او را «شجاعترین و فاسدنشدنی ترین تاریخ نگار اسراییل» نامیده، پس از جنگ آخر در غزه که به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی انجامید، تصمیم گرفتند به بحث ادامه دهند. گفتگوی اول آنها با عنوان «غزه در بحران» در ۲۰۱۰ منتشر شد. چامسکی هوادار راه حل کلاسیک دو کشور است و به توافق بین المللی در این باره به عنوان یکی از دلایل اشاره می کند. اما پاپه قاطعانه خواهان راه حل یک کشور است که در آن حقوق تمام شهروندان یهودی، مسیحی، مسلمان، اسراییلی یا فلسطینی باید تضمین شود. از نظر او کشور اسراییل امروز با نظام آپارتاید آفریقای جنوبی پیشین قابل مقایسه است و نژادپرستی ضد فلسطینی در آن ساختاری است.

پاکستان بازخوانی استراتژی های ضدتروریسم: فرصت ها و خطرها
گروه بین المللی بحران ۲۲ جولای ۲۰۱۵ حمله ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ به مدرسه نظامی در پیشاور که به کشتن ۱۵۰ تن، بیشتر آنها کودک، انجامید و مسؤولیت آن را تحریک طالبان پاکستان به عهده گرفت، به طور آشکار وضعیت را تغییر داد. دولت اتحادیه مسلمانان پاکستان (نواز) برنامه اقدام ملی را در۲۰ ماده به عنوان استراتژی تازه ضدتروریسم اعلام کرد. نخست وزیر نواز شریف و رئیس ستاد ارتش راحیل شریف تاکید کردند که بدون تمایز به تمام گروه های تروریستی حمله خواهند کرد. شش ماه پس از آن، در بحبوحه تداوم حمله های تروریستی، برنامه اقدام ملی بیشتر به فهرستی از آرزوها می ماند که در لحظه بحران برای مصرف عمومی تنظیم شده و نه به یک استراتژی منسجم. اتکا به ابزار و نیروی مرگبار برای مقابله تروریسم، در صورتی که قانون گرایی، حکومت داری دمکراتیک و حاکمیت قانون را تضعیف کند و آب به آسیاب تبلیغات جهادگرایان بریزد، زیان بیشتری از نفع آن دارد. نظام اصلاح و تقویت شده عدالت کیفری در مقابله با تهدید ترور و مهار افراط گرایی خشونت بار نقش کلیدی دارد. گزارش کامل به انگلیسی.

تونس استراتژی اصلاح و امنیت
گروه بین المللی بحران ۲۳ جولای ۲۰۱۵ تشکیلات امنیت داخلی تونس دچار سوء عملکرد است و بدین دلیل واکنش آن به حمله های رو به فزونی جهادی، تک موردی است. حمله های ماه مارچ و جون ۲۰۱۵ در شهر تونس و سوسه و حمله های دیگر در دو سال گذشته نشانه پیشروی های مهم گروه های جهادی است. دولتمردان می کوشند با این تهدید مقابله و سیاست عمومی امنیتی تدوین کنند. مشکلات آنها بیشتر به نیروهای امنیت داخلی مربوط است ولی چارچوب مسایل منطقه ای نیز کمکی نمی کند. برای مقابله با خشونت جهادگرایان و مدیریت بهتر مشکلات اجتماعی و سیاسی، اصلاح کامل نیروهای امنیت داخلی ضروری است.

ترکیه چرخش فاجعه آمیز حزب عدالت و توسعه
گویا نیوز ۲۳ جولای ۲۰۱۵ اسناد و مدارک محکمی در رسانه های ترکیه راجع به ارسال سلاح و تجهیزات از مرز ترکیه به سوریه و تحویل آن به جبهه النصره و جهادگرایان داعش رو شده است.

یونان
شجاعت ناامید بودن ـ اسلاوی ژیژک (در باره بحران یونان)

دو جریان در حزب سیریزا: یورو و دیکتاتوری سرمایه


۹۰ سالگی میکیس تئودوراکیس، “صدای مردم یونان”

شیلی
ویکتورخارا، پیروزی موسیقی بر دیکتاتوری


قطعه ای از موسیقی ویکتور خارا
(به همراه متن فارسی شعر)

ترانه مانیفست با صدای ویکتور خارا و ترجمه احمد شاملو

بریتانیا فهرست اولیه نامزدهای جایزه ادبی من‌بوکر ۲۰۱۵ اعلام شد


آغوش بسته جامعه برای زندانیان آزاد شده


کودکان زندانیان؛ پشتیبانی یا ترحم؟

ایران
ژئوپولیتیک و اقتصاد توافق هسته‌ای 
نقد اقتصاد سیاسی ۲۴ جولای ۲۰۱۵  توافق همه‌جانبه‌ای که در وین بین ۵+۱ و ایران امضا شد به‌وضوح توافق مهمی است؛ توافقی که توازن قوای اقتصادی و سیاسی خاورمیانه و تصویر استراتژیک جهانی را تغییر خواهد داد. با این همه در میان رقص و پایکوبی در شماری از پایتخت‌های جهان و نکوهش آن از سوی اسراییل و بعضی از کشورهای حوزه‌ی خلیج {فارس} و بخش‌هایی دردرون ایران، بیشتر اهمیت ژئوبولیتک این توافق نادیده گرفته شده است. این توافقی است که ایران خود را از صورت یک قدرت بالقوه که از نظر اقتصادی و سیاسی منزوی شده بود به صورت یک قدرت نوظهور منطقه‌ای و به صورت حلقه‌ی پیوند استراتژی جهان غرب و غیر غرب دگرسان خواهد کرد.

آیا سکوت اعتراضی از هر سلاحی خطرناک تر است ـ مهرانگیز کار

وسوسه انتقام و اندیشه بخشش در نمایش «چشم در برابر چشم»


در سینمای ایران حجاب اجباری است حتی با سر تراشیده


شاملو، مسأله سیاست و شعر سیاسی ـ اجتماعی


فرهنگستان زبان فارسی ایران ۱۶ هزار واژه به تاجیکستان ‘تقدیم’ کرد

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: آونری نیوز، ، اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، مرکز حقوق اساسی امریکا، مرکز خبر سازمان ملل، نقد اقتصاد سیاسی، یوتیوب

 شماره ۱۱۰ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: