زنان-690x259

mail.google.com

کودکان و زنان بخشی از قربانیان جنگ یمن / منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک مرد در زابل دو زن را با چاقو کشت
خبرگزاری رشد ۲۸ جولای ۲۰۱۵ مقام‌های محلی در ولایت زابل می‌گویند یک مرد در این ولایت خشو و خواهر خانمش را با چاقو کشته و دو خانم دیگر را زخمی ساخته‌است.  ه گزارش رشد؛ غلام جیلانی فراهی، فرمان‌دۀ پولیس ولایت زابل می‌گوید که این روی‌داد حدود ساعت ۷:۰۰ صبح امروز در شهر قلات، مرکز ولایت زابل رخ داده‌است.

 ایران اخراج هزاران زن از کار پس از بازگشت از مرخصی شش‌ماهه زایمان
رادیو فردا ۱ آگست ۲۰۱۵ معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ایران خبر داد که «بر اساس مطالعات» ۴۷ هزار نفر از ۱۴۵ هزار زنی که در یک دوره ۱۸ ماهه از مرخصی شش ماهه زایمان استفاده کردند پس از بازگشت به کار اخراج شده‌اند.

 افغانستان یک مکتب دخترانه در غزنی آتش زده شد
خبرگزاری بانو ۲۹ جولای ۲۰۱۵ افراد ناشناس یک مکتب دخترانه و پسرانه را که به صورت مشترک استفاده می‌شد، در شهر غزنی آتش زده‌اند. این افراد در ابتدا محافظ مکتب را لت و کوب کرده و سپس مکتب را آتش زده‌اند. در این مکتب در حومه شهر غزنی موقعیت داشت و در آن پنجصد دختر و پسر درس می‌خواندند.

 فوران دوباره خشم سیاه‌پوستان آمریکا به‌خاطر مرگ زنی جوان
دویچه وله ۲۲ جولای ۲۰۱۵ جسد یک زن سیاه‌پوست آمریکایی سه روز پس از بازداشت توسط پلیس، در سلولش پیدا شد. جرم وی عدم استفاده از راهنما به هنگام رانندگی بوده است. پزشکی قانونی پرونده را خودکشی می‌داند، اما خانواده زن نسبت به این موضوع تردید دارد.

   دفاع از حقوق بشر

گفت‌وگو با شیرین عبادی درباره تاثیر توافق اتمی بر وضعیت حقوق بشر در ایران
دویچه وله ۲۹ جولای ۲۰۱۵ شیرین عبادی دارنده جایزه نوبل صلح می‌گوید به شرط استفاده صحیح فعالان مدنی و سیاسی از فرصت به دست آمده در نتیجه توافق اتمی، وضعیت حقوق بشر در ایران رو به بهبود خواهد رفت.

 تبعیض علیه زنان:‌ یافته های کمیته سازمان ملل در باره چند کشور
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ۲۷ جولای ۲۰۱۵ کمیته سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) که ۲۳ کارشناس بین المللی مستقل عضو آن هستند، یافته های خود را در باره حقوق زنان و اجرای کنوانسیون CEDAW در کشورهای مورد بررسی در نشست ۲۴ـ۶ جولای ۲۰۱۵ منتشر کرده است: سنگال، اسپانیا، گامبیا، ویتنام، بولیوی، کرواسی، نامیبیا، سنت وینسنت و گرنادین. این گزارش ها را که مشهور به ملاحظات پایانی هستند، می توان در اینجا دید.

 افغانستان فعالان مدنی: از والی غور در برابر مخالفت‌ شورای علما حمایت شود
خبرگزاری بانو ۲۴ جولای ۲۰۱۵ نهادهای مدنی، فعالان حقوق زن و اعضای شورای ولایتی غور می‌گویند مخالفت شورای علمای غور با سیما جوینده «ریشه در زن‌ستیزی» دارد. شورای علمای غور با تعیین سیما جوینده به عنوان والی، بارها مخالفت کرده است. این شورا در نخستین روزهایی که خانم جوینده به عنوان والی به غور رفت، مخالفت‌هایش را آغاز کرد.

 حکم اعدام زن مسیحی پاکستانی به اتهام کفرگویی تعلیق شد
بی بی سی ۲۲ جولای ۲۰۱۵  دیوان‌ عالی پاکستان حکم اعدام یک زن مسیحی را که در دادگاه به خاطر کفرگویی و توهین به مقدسات اسلام مجرم شناخته بود، به حالت تعلیق در آورده است. آسیه بی‌بی از پنج سال پیش به جرم کفرگویی و توهین به مقدسات اسلام در انتظار اجرای حکم اعدام است. او اتهامات وارده را تکذیب می‌کند.

 ایران بگذار سخن بگویم: برای نرگس محمدی
مدرسه فمینیستی ۲۶ جولای ۲۰۱۵  این روزها بازار اظهار نظر «دایه های مهربان‌تر از مادر» در شبکه های اجتماعی داغ است. از حضورشان و خاطرات‌شان می نویسند و به راحتی دیگر فعالان مدنی را که اکنون در زندان هستند مقصر معرفی می کنند! وقتی نوشته هایشان را می خوانم زیر لب شعر شاعر نامدارمان را زمزمه می کنم: «هوا بس ناجوانمردانه سرد است.»

 ویتنام بررسی کمیته سازمان ملل نقض فاحش حقوق زنان آشکار کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ جولای ۲۰۱۵ کارشناسان کمیته سازمان ملل در ملاحظات پایانی خود بر رسیدگی به اجرای کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) در ویتنام (۱۰ـ۹ جولای) نگرانی جدی خود را از تداوم نابرابری جنسیتی و نقض گسترده حقوق زنان در ویتنام ابراز کردند. در این ملاحظات پایانی که روز ۲۷ جولای منتشر شد، کمیته CEDAW از ویتنام به خاطر قصور سیاست گذاران و مسؤولان دولتی از درک «مفهوم برابری جنسیتی اساسی» انتقاد کرد. این کمیته از تداوم رفتارهای مردسالارانه و کلیشه ای جنسیتی نسبت به نقش و مسؤولیت های زنان در خانواده و جامعه ابراز نگرانی کرد.

 بریتانیا یک سال پس از اجلاس دختران
دیده بان حقوق بشر ۲۱ جولای ۲۰۱۵ یک سال پیش در روز ۲۱ جولای، فعالان در اجلاس دختران، نشستی جهانی به میزبانی دولت بریتانیا شرکت کردند تا در باره اقدام برای پایان دادن به ناقص سازی جنسی زنان و ازدواج کودکان طی یک نسل بحث و توافق کنند. من (هدر بار) که در میان حضار نشسته بودم وعده هایی را می شنیدم که چگونه این نشست «روسای کشورها، فعالان، بازماندگان، گروه های خیریه و اجتماعی» را در همکاری با یک دیگر برای دستیابی به تغییر واقعی واخواهد داشت و امیدوار بودم که این وعده ها به واقعیت بپیوندند، به ویژه برای دختران متاهل زیادی که طی شش سال زندگی در افغانستان دیده بودم. دو رییس دولت در این رویداد به میزبانی وزیر کشور بریتانیا ترزا می و وزیر توسعه جاستین گرینینگ حاضر شدند: دیوید کامرون و همتای بنگلادشی او شیخ حسینه. آنها با هم روی صحنه رفتند و شیخ حسینه وعده داد تا سال ۲۰۲۱ به ازدواج کودکان کمتر از ۱۵ سال و تا سال ۲۰۴۱ به ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال پایان دهد. وعده بزرگی بود. ۲۹ درصد از دختران در بنگلادش پیش از سن ۱۵ ازدواج می کنند که بالاترین میزان در جهان است. بیش از نیمی از دختران تا سن ۱۸ سالگی همسر شده اند. وقتی شیخ حسینه به بنگلادش بازگشت، دولت او لایحه ای تنظیم کرد که سن ازدواج دختران را از ۱۸ به ۱۶ کاهش می دهد.

 کودکان
«از این که بیشتر برای پایان دادن به خشونت علیه کودکان اقدام نمی شود باید خشمگین شویم»
مرکز خبر سازمان ملل ۲۴ جولای ۲۰۱۵ رئیس یونیسف در دهمین سالگشت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل راهکار نظارت بر به کارگیری کودکان سرباز اعلام کرد: میلیون ها کودکان در سراسر جهان در میان جنگ های بزرگسالان گیر افتاده اند. او با تاکید خواهان پاسخگویی و در دست گرفتن اقدامات محکم برای پایان دادن به «فجایع» علیه کودکان شد. او در بیانیه خود گفت: میلیون ها کودک به عمد کشته، زخمی یا ربوده می شوند یا مورد تجاوز قرار می گیرند. مدارس و خانه های آنها نابود می شود. آنها از غذا، آب و مراقبت درمانی محروم می شوند. ده ها هزار کودک مجبور می شوند به نیروها و گروه های مسلح بپیوندند.

کودکان زندانیان؛ پشتیبانی یا ترحم؟

 گفتگو با لیلی امیرارجمند، نخستین مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
بی بی سی فارسی ۳۱ جولای ۲۰۱۵ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ به ابتکار لیلی امیرارجمند و با حمایت فرح پهلوی، ملکه پیشین ایران، ابتدا به صورت یک کتابخانه کودک پایه گذاری شد و سپس در مدت زمان کوتاهی توانست به نهاد فرهنگی و هنری تاثیرگذاری برای گسترش ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان ایرانی تبدیل شود.

یک کودک در نتیجه آتش زدن منازل فلسطینی ها کشته شد
دویچه وله ۳۱ جولای ۲۰۱۵ به گزارش خبرگزاری فلسطینی ها “معان”، یک کودک هژده ماهه در پی آتش سوزی در دو خانه فلسطینی ها در پی حمله افراد ناشناس، با جراحات شدید سوختگی جان خود را از دست داده است. والدین این کودک و یک برادر چهار ساله اش که همچنان به شدت سوخته اند، به یکی از شفاخانه های اسرائیل منتقل شده اند.

 افغانستان دختر نوزادی که در کنار سرک یافت شد!
خبرگزاری رشد ۲۸ جولای ۲۰۱۵ یک دختر نوزاد که داخل یک کارتن در کنار سرکی در ولایت غور گذاشته شده بود، عکس العمل هاى مسوولان محلى را برانگیخته است. به گزارش رشد؛ این دختر که گفته مى شود دو روز قبل به دنیا آمده، عصر دیروز در مسیر درۀ غازى شهر فیروزکوه مرکز غور دریافت گردیده است. برخى ها درصفحات اجتماعى(فیسبوک) نوشته اند که این نوزاد، به جرم دختر بودن و یافساد اخلاقى درکنار سرک گذاشته شده بوده. معصومه انورى رییس امورزنان غور میگوید که باید دراین مورد تحقیق شود تا مشخص گردد که نوزاد به علت فقر، فساد اخلاقى و یا بخاطر دختر بودن رها گردیده است.

 نپال سربریدن کودک ۱۰ساله برای شفا گرفتن!
خبر انلاین ۲۸ جولای ۲۰۱۵ یک مرد نپالی با ادعای اینکه کشیش یاکاهن به او پیشنهاد کرده با قربانی کردن یک انسان، فرزند بیمار او شفا پیدا می کند اعتراف به قتل پسری جوان کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جسد پسر ۱۰ ساله، دوم مرداد ماه در حومه روستای کودیا در جنوب غرب نپال پیدا شد. این کودک از سه روز قبل گم شده بود.

 افزایش کودکان آواره در امریکا
دری ۲۴ جولای ۲۰۱۵ از هر ۱۳ کودک آمریکا یک کودک آواره هست، طبق احصائیه های سال ۲۰۱۳ از هر ۱۳ کودک آمریکا یک کودک خیابانی هست که تعداد آنها در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی تا ۸ % افزایش یافته بود. آلک روزن، رئیس نهاد کمک به افراد بی خانمان موسوم به Chapman Partnership خاطرنشان می سازد:” برخلاف تصور عمومی که آدم بی خانمان آمریکایی را فرد ۴۰ ـ ۳۰ ساله ای می دانند که زیر پل یا در کنار جاده ها زندگی کرده و گدایی می کند، سن متوسط افراد بی خانمان در آمریکا ۱۱ سال است”.

      قوانین و لوایح

ایران اشتغال زنان در قوانین بین‌المللی و داخلی
رادیو زمانه ۲۸ جولای ۲۰۱۵ مسئله اشتغال زنان در قوانین بین‌المللی و نیز قوانین داخلی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از موارد توجه قوانین بین‌المللی در مورد کار زنان، ماده ۱۱ کنوانسیون رفع تبعیض از زنان مصوب ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹ است.

 ایران تأثیرات قانون خانواده بر افزایش طلاق/ وجود ۲۰۴۴ زندانی مهریه و ۱۲ میلیون پرونده درباره خانواده و طلاق
مهرخانه ۲۷ جولای ۲۰۱۵ رییس کمیته صیانت از نهاد خانواده استانداری تهران گفت: در قانون‌گذاری قاعده در کف قرار می‌گیرد، اما سیستم قانون‌گذاری ما هرم معکوس است که باعث اختلافات و سوءاستفاده از مواد قانونی شده است. ابهام قانون، کسر و اضافه‌کردن قوانین به شکل تجربه ناپخته، وجود گریزگاه در قانون و تدوین غیرماهرانه قانون، موجب تنش‌های شدید خانوادگی شده است و زنان و مردان در برزخ وظایف و منافع قرار دارند.

 اسپانیا حداقل سن ازدواج به ۱۶ سال افزایش یافت
خبرگزاری ایسنا ۲۹ جولای ۲۰۱۵ دولت اسپانیا به تازگی برای رسیدن به استاندارد اروپا، حداقل سن ازدواج را از ۱۴ سال به ۱۶ سال افزایش داد. به گزارش سرویس زنان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تصمیم اسپانیا باعث شد موضوع مهمی چون حداقل و حداکثر سن ازدواج در دنیا که معمولا کمتر به بحث گذاشته می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 حقوق مدنی و سیاسی

ایران بیش از ۶۰ درصد شاغلان بدون دستمزد زن هستند
شرق۲۹ جولای ۲۰۱۵  ١,١ میلیون نفر در کشور هستند که کار می‌کنند، اما بدون دریافت مزد. مشخص نیست این دسته از افراد با چه هدف و انگیزه‌ای به فعالیت اقتصادی می‌پردازند، اما کارشناسان بر این باورند که اغلب اشتغال‌های فامیلی در بخش کشاورزی و خانگی متمرکز است. به گزارش مهر، نتایج یک مطالعه پنج‌ساله از وضعیت بازار کار ایران نشان می‌دهد تعداد اشتغال فامیلی بدون مزد در دوره زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲، نوسان قابل ملاحظه‌ای داشته است و در این سال‌ها آمار شاغلان بدون مزد بین یک‌میلیون‌و ۱۳۹ هزار نفر تا یک‌میلیون‌و ۹۱۷ هزار نفر در نوسان بوده است.

 برنامه مشترک دولت عراق و نهاد زنان ملل‌متحد برای توسعه اقتصادی زنان روستایی
مهر خانه ۲۵ جولای ۲۰۱۵ بنابر اظهارات مجریان این برنامه مشترک، زنان روستایی در عراق با چالش‌های مختلفی مواجه هستند؛ چالش‌هایی که مانع مشارکت و شناسایی حقوق ایشان در سطوح مختلف است و این برنامه مشترک با هدف حمایت از زنان در جوامع روستایی حاشیه‌ای که فاقد دسترسی به منابع و خدمات هستند، اجرا خواهد شد.

 ایران سیاست حذف زنان در برنامه های صدا و سیما
مدرسه فمینیستی ۲۲ جولای ۲۰۱۵  در هفته های گذشته بحث بر سر برنامه های صدا و سیما در مورد حضور زنان در فضای مجازی و رسانه ای حاشیه های فراوانی داشته و مانند همیشه چالش اصلی بر سر چگونگی حضور زنان و تصویرسازی از آنان است. تکرار در این حاشیه ها و همینطور ادامه ی بحث ها نشان می دهد که همچنان تصویرسازی از زنان یکی از مشکلات اصلی و چالش های فضای رسانه ای در ایران است. این حاشیه ها گاهی به دلیل اعتراض فعالان حقوق زنان و کشیدن آن به فضای مجازی، شکل متفاوت و برجسته تری به خود می گیرد. به نظر می رسد که هر برنامه به نوع خودش درصدد است تا با نگاهی کلیشه ای به زنان مخاطبان خود را در داخل ایران تحت تاثیر قرار دهد.

 ایران طرح خدمت پزشکان متخصص زن: کار اجباری در تبعید!
رادیو زمانه ۲۸ جولای ۲۰۱۵ اگر بخواهید به‌عنوان یک زن در خاک ایران تحصیل کنید، از دبستان به دبیرستان و از دبیرستان به دانشگاه بروید و از دانشگاه برسید به مرحله‌ای که شما را به‌عنوان متخصص و صاحب‌نظر رشته‌ای پزشکی بشناسند، گویی بخشی از معادله‌های «خلقت» را  بر هم زده‌اید. کارتان هم خلاف شرعی است که با استانداردهای بین‌المللی مطابقت زیادی ندارد، هم در روند ازدواج و اشتغال جامعه خلل ایجاد کرده‌اید. اینجاست که محکوم می‌شوید. محاکمه شما، پشت درهای بسته، بدون حضور شما یا وکیل مدافعتان انجام‌شده. حکم صادره از این‌قرار است: «تبعید»!

  فرهنگ و جامعه

ایران موافق حضور مدیریت‌شده زنان در ورزشگاه‌ هستیم
خبرگزاری ایلنا ۲۹ جولای ۲۰۱۵  مشاور وزیر کشور در امور بانوان گفت: ما با حضور مدیریت شده بانوان در ورزشگاه‌ها موافق هستیم. فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار داشت: در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. وی افزود: در حال پیگیری، جمع‌بندی و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مرتبط مثل نیروی انتظامی، وزارت ورزش و جوانان و معاونت امور زنان هستیم.

ایران شهر زنان سالم/ برنامه‌های شهرداری تهران برای سلامت زنان

در سینمای ایران حجاب اجباری است حتی با سر تراشیده

 افغانستان زنان و شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها

خبرگزاری بانو ۲۶ جولای ۲۰۱۵ هفته شبکه‌های اجتماعی در کابل تجلیل شد. نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان میزبان تجلیل از این هفته است. اما زنان و دختران می‌گویند شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو فرصت‌هایی را برای آنان خلق کرده و از سوی دیگر تهدید جدی را متوجه زندگی شخصی زنان کرده است.

  سیاست

افغانستان ریاست اجرایی یک زن دیگر را برای عضویت در دادگاه عالی به مجلس معرفی می کند
خبرگزاری بخدی ۳۱ جولای ۲۰۱۵ بدنبال عدم رایی اعتماد مجلس به نخستین زن عضو دادگاه عالی، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی اعلام کرده است که یک زن دیگر را برای عضویت در این مرجع عالی قضایی به مجلس معرفی خواهد کرد. آقای عبدالله گفته که تعهد حکومت این است که یک زن عضویت دادگاه عالی را کسب کند.

 صدیقه بلخی شامل هیات مذاکره با طالبان شد
خبرگزاری بانو ۳۰ جولای ۲۰۱۵ حکومت افغانستان اعلام کرده که صدیقه بلخی به عنوان عضو زن در هیات مذاکره با طالبان تعیین شده است. صدیقه بلخی پیش از این به عنوان سناتور در پارلمان کار کرده است. صدیقه بلخی دختر سید اسماعیل بلخی است. او از دانشکده شرعیات لیسانس دارد و در پست‌های وزیر شهدا و معلولین، مدیر مسوول جریه نسوان ایفای وظیفه کرده است.

 افغانستان سهم زنان در صفوف پولیس کمتر از دو فیصد است
خبرگزاری بانو ۲۹ جولای ۲۰۱۵ نهادهای مدنی افغانستان می‌گویند با وجود تعهدی که حکومت برای جلب و جذب زنان در صفوف پولیس دارد اما تنها ۲ درصد ماموران پولیس را زنان تشکیل می‌دهند. این نهادها خواهان همکاری‌های بیشتر برای جذب زنان در صفوف پولیس شدند.حکومت وعده است کرده است که ۵۰۰۰ پولیس زن را تا سال ۲۰۱۶ در صفوف پولیس جذب خواهد کرد اما در حال حاضر افغانستان تنها ۲۸۰۰ پولیس زن دارد.

 بورکینا فاسو انتخابات نمی تواند بحران زنان را نادیده بگیرد
۱۵ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: بورکینا فاسو باید فوری با این بحران ملی که در اثر ازدواج های زودهنگام، حاملگی های ناخواسته و نبود آموزش جنسی صدها هزار زن و دختر به شهروندان درجه دوم تقلیل می یابند، مقابله کند. عفو بین الملل امروز کارزار «بدن من حقوق من» را در بورکینا فاسو راه می اندازد. برنامه این کارزار حقوق بشری این است که از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ درخواست کند در باره ازدواج های زودهنگام، تسهیل دسترسی زنان و دختران به وسایل پیشگیری از بارداری و اطلاعات و خدمات بهداشت جنسی و تولید مثل محکم تر موضعگیری کنند.

 زنان و سیاست در تاریخ افغانستان
خبرگزاری بانو ۲۸ جولای ۲۰۱۵ آزادی های زنان برای مشارکت در سیاست و قدرت در تاریخ افغانستان پیشینه زیادی ندارد. نخستین قدم هایی که برای مشارکت و آزادی های زنان برداشته شد در زمان امیر حبیب الله خان (۱۹۰۱-۱۹۱۹) بود. حضور محمود طرزی در دربار امیر حبیب الله سبب شد تا دیدگاه های روشنگرانه در باره زنان به صورت محدود در میان درباریان به وجود آید. محمود طرزی که شخصیت تحصیل کرده بود و تجربه زندگی در ترکیه را داشت، با حضور و فعالیت زنان در کشورهای دیگر آشنا بود.

 خطیبان زن در مصر
دری ۳۰ جولای ۲۰۱۵ برای نخستین بار در تاریخ مصر، چهار زن به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان خطیب و سخنران دینی آغاز کردند. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ “احمد عبدالصادق” قائم مقام وزارت اوقاف مصر در ولایت “الغربیه” (دلتای نیل — شمال)، برای نخستین بار در تاریخ فعالیت این وزارت، چهار زن را به عنوان خطیب و سخنران دینی تعیین کرد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

پکن ۲۰+ حقوق زنان در سراسر جهان، زمانی برای اجرای یک بار و برای همه
بنیاد هنریش بل در بیستمین سالگرد اعلامیه و برنامه عمل پکن (۱۹۹۵) اطلاعات مهم و کلیدی را در خصوص ین سند، پکن ۲۰+ و بحث هایی که در نیویورک و کمیسیون سازمان ملل در مورد وضعیت زنان در حال وقوع است، گرداوری و منتشر کرده است. شما می توانید با کلیک بر روی لینک بالا،  اطلاعات مفید و کلیدی در زمینه ترویج برابری جنسیتی، کاهش تبعیض علیه زنان ، و به اجرا درآوردن حقوق بشر زنان در جهان به دست اورید.

 پیکر زن ایرانی در فرهنگ اسید پاشی (۴)
رادیو فردا ۱ آگست ۲۰۱۵ وقتی فرد یا افرادی بدون آشنایی قبلی یا خصومت شخصی با قربانی، دست به جنایتی فجیع از نوع اسید پاشی می زنند، یا از مرجع قدرتی بالاتر از خود (فرهنگ اطاعت) تبعیت کرده اند یا به طور خود انگیخته ولی بر اساس یک اعتقاد و ایمان (فرهنگ نفرت) رفتار نموده اند.

 فمینیسم، سرمایه‌داری و مکر تاریخ
رادیو زمانه ۲۳ جولای ۲۰۱۵ در اینجا می‌خواهم نگاهی جامع به فمینیسم موج دوم بیندازم. نه به این یا آن جریان فعال، این یا آن رشته نظریه پردازی فمینیستی، این یا آن بخش جغرافیایی جنبش، این یا آن لایه‌ی جامعه شناختی زنان. بلکه ترجیحا می‌خواهم سعی کنم کل موج دوم فمینیسم را به مثابه یک پدیده‌ی اجتماعی دوران ساز مورد ملاحظه قراردهم. با مرور حدودا چهل سال فعالیت فمینیستی، می‌خواهم یک ارزیابی از خط سیر کلی و اهمیت تاریخی جنبش ارائه دهم. اما امیدوارم مرور گذشته به ما کمک کند تا به پیش رو هم در زمان بحران‌های عظیم اقتصادی، بلاتکلیفی اجتماعی و صف بندی‌های مجدد سیاسی نگاه کنیم، امیدوارم با بازسازی مسیری که طی کرده‌ایم بر چالش‌هایی که امروز با آن‌ها مواجهیم پرتو افکنده شود.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:  آرمان شهر، خبرگزاری بانو، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایلنا، مهرخانه، عفو بین الملل، رادیو زمانه، مدرسه فمینیستی، مهرخانه، روزنامه شرق، دری، خبر انلاین، دیده بان حقوق بشر، خبرگزاری رشد، بی بی سی، خبرگزاری رشد، دویچه وله، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، بنیاد هنریش بل.

شماره ۱۰۶ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: