haftB 111

هیروشیما/ژاپن پس از بمباران اتمی در سال ۱۹۴۵
به مناسبت هفتادمین سالگشت بمباران هیروشیما (۶ آگوست) و ناگازاکی (۹ آگوست)
عکس: در سامانه اینترنتی سیاره‌ای عجیب

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

پاکستان  دولت در مخالفت با اتحادیه اروپا و حقوق بین المللی محکوم نوجوان را اعدام کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ آگوست ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کمیسیون حقوق بشر پاکستان، اعدام محکوم نوجوان شفقت حسین را در سحرگاه ۴ آگوست ۲۰۱۵ تقبیح می کنند. این اعدام در مخالفت با حقوق بین المللی، حقوق بشر اساسی و درخواست های جامعه مدنی، اتحادیه اروپا و مسؤولان سازمان ملل برای توقف اعدام او صورت گرفت. زهره یوسف، نایب رئیس فدراسیون و رئیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، اعلام کرد: «اعدام شفقت حسین آخرین نمونه از بی احترامی کامل پاکستان به حاکمیت قانون و حقوق بشر اساسی است. ازسرگیری اعدام ها، به ویژه اعدام محکومان نوجوان، لکه ای بر شهرت پاکستان است و باید فوری متوقف شود.»گزارش های خبری: سازمان ملل به خاطر اعدام یک نوجوان به پاکستان اعتراض کرد ؛ نهادهای حقوق بشری: اعدام‌ها در پاکستان باید متوقف شوند

ایران
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حکم اعدام برای کارورزِ درمانِ جایگزین کاربردِ نگران کننده اعدام را در ایران به نمایش می گذارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ آگوست ۲۰۱۵ به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، امروز نگرانی خود را از صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری، بنیانگذار جنبشی عرفانی، نویسنده و کارورزِ نظریه های طبِ جایگزین مورد استفاده در ایران و خارج ابراز کرد. دادگاه انقلاب طاهری را روز شنبه (۱ آگوست ۲۰۱۵) به اتهام فساد بر روی زمین به اعدام محکوم کرد. در این بیانیه که در ژنو منتشر شد، آقای زید رعد الحسین گفت: «استفاده ایران از مجازات اعدام مدت هاست که مشکل ساز بوده است: اعدام های زیاد به اتهام مواد مخدر، اعدام چندین نفر که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته اند، و سایر مواردی که با اتهام های به درستی تعریف نشده به صدور حکم اعدام منجر شده است.» گزارش خبری: محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه به ‘اعدام محکوم شده است’

تاریخ اعدام محکوم نوجوان سالار شادی زادی تغییر کرد
عفو بین الملل ۲ آگوست ۲۰۱۵ اعدام سالار شادی زادی، محکوم نوجوان، در زندان لاکان رشت که قرار بود ۱ آگوست انجام شود تا ۱۰ آگوست به تعویق افتاد. او به خاطر محکومیت در قتل در خطر اعدام است. وی در زمان ارتکاب جرم ۱۵ سال داشت. او هنوز در سلول انفرادی به سر می برد. شادی زادی در فوریه ۲۰۰۷ دستگیر و به قتل دوستش متهم شد. او در مرحله تحقیقات اجازه نداشت وکیل داشته باشد و فقط وقتی به دادگاه رفت توانست وکیل اختیار کند. او می گوید شکنجه شده و مورد بدرفتاری های دیگر قرار گرفته است. گزارش خبری: تعویق ۱۰ روزه اجرای حکم سالار شادی‌زادی و عزل وکیل او

فعال برجسته سندیکایی در حبس غیرقانونی
عفو بین الملل ۳ آگوست ۲۰۱۵ اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران از ۲۷ جون ۲۰۱۵ به خاطر «سازمان دهی و مشارکت در گردهمایی غیرقانونی» ناشی از فعالیت های به حق سندیکایی اش در زندان به سر می برد. او زندانی عقیدتی است. عبدی زمانی دستگیر شد که برای سؤال در باره ممنوعیت خروج خود به دادستانی واقع در زندان اوین رفت. او به بند ۲الف زندان اوین که در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران است منتقل شد و بدون دسترسی به وکیل یا خانواده اش ۱۷ روز مورد بازجویی قرار گرفت.

شش نفر اعدام شدند

سه نفر در برابر دیدگان مردم کرج اعدام شدند

اجرای حکم “قطع دست راست و پای چپ یک سارق” در مشهد

یک حکم دیگر قطع دست و پا در مشهد اجرا شد

بهاره هدایت با وجود پایان دوران محکومیت‌اش در زندان است

نرگس محمدی بر خلاف نظر پزشکان به اوین بازگردانده شد

تأیید حکم ۲۳ سال حبس برای معترضان حمله به بند ۳۵۰ اوین

شش تن از فعالان مدنی در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند

اسراییل
«جمعه سیاه» غزه: تحقیقات دقیق مدارک جنایت های جنگی اسراییل را در رفح آشکار کرد
عفو بین الملل ۲۹ جولای ۲۰۱۵ گزارش «جمعه سیاه»: کشت و کشتار در رفح طی درگیری ۲۰۱۴ اسراییل/غزه با استفاده از روش های تحقیق و تحلیل دقیق را که فورنزیک آرشیتکچر، تیم تحقیق مستقر در گلداسمیت در دانشگاه لندن، تدوین کرده نشان می دهد که نیروهای اسراییل در تلافی به اسارت درآمدن یک سرباز اسراییلی مرتکب جنایت های جنگی شده اند. یافته های این گزارش بر اساس بازسازی حمله های اسراییل در رفح بین ۱ آگوست ۲۰۱۴ و ۴ آگوست ۲۰۱۴، به مدارک قوی دال بر ارتکاب جنایت های جنگی و احتمالا جنایت های علیه بشریت دست پیدا کرده که تحقیقات فوری را ضروری می کند. نیروهای اسراییلی در پی به اسارت درآمدن یک سرباز اسراییلی، دست کم ۱۳۵ غیرنظامی فلسطینی، از جمله ۷۵ کودک، را کشتند.

اسراییل نظامیان با شلیک گلوله یک جوان فلسطینی را کشتند

سودان حمله ها در کُردُفان جنوبی «جنایت های جنگی به حساب می آیند»
۴ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی که امروز منتشر کرد برای اولین بار تایید کرده است که نیروهای دولتی سودان در کُردُفان جنوبی علیه جمعیت غیرنظامی مرتکب جنایت های جنگی شده اند. گزارش «آیا ما اهمیت نداریم؟ چهار سال حمله های بی امان علیه غیرنظامیان ایالت کُردُفانِ سودان جنوبی» نشان می دهد که صدها تن غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. یافته های این گزارش حاکی از جنایت های جنگی است: حمله به غیرنظامیان، مدارس، بیمارستان ها و سازمان های امداد محلی؛ حمله های هوایی و تهاجم های زمینی بی رویه؛ استفاده از مهمات خوشه ای و سلاح های ممنوع شده.

برزیل در حالی که بازی های المپیک نزدیک می شوند، دژبان «دست به اسلحه» صدها تن را کشته است
۳ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل یک سال پیش از بازی های المپیک ریو با انتشار آمار و تحلیل اختصاصی اعلام کرد: دژبان (پلیس نظامی) که گویا استراتژی «اول شلیک کن، بعد سؤال کن» را دنبال می کند، در افزایش میزان قتل ها سهم دارد ولی به ندرت مورد تحقیق قرار می گیرد و عدالت در باره آن اجرا می شود. گزارش «تو پسرم را کشتی: قتل هایی به دست دژبان در ریو دو ژانیرو» آشکار می کند که نزدیک ۱۶ درصد ـ در مجموع ۱۵۱۹ مورد ـ از تمام قتل های ثبت شده در شهر در پنج سال گذشته به دست ماموران پلیس در حال خدمت انجام شده است. عفو بین الملل فقط در آکاری، در شمال شهر، مدارکی به دست آورده که نشان می دهند در سال ۲۰۱۴ از هر ۱۰ مورد قتل فراقضایی دست کم ۹ مورد به دست دژبان رخ داده است.

عربستان سعودی از آغاز سال ۲۰۱۵ ، ۱۱۰ نفر اعدام شده‌اند

هند متهم به طراحی و اجرای مرگبارترین حمله اعدام شد

ترکیه دادستان استانبول خواستار مجازات زندان برای ۱۸ خبرنگار شد

ترکیه ارتش به کشتار غیرنظامیان کرد در شمال عراق متهم شد

عاملان غیردولتی

مکزیک قتل یک خبرنگار عکاس در آپارتمانی در مکزیکوسیتی

اسراییل

‘یک یهودی افراطی’ چهار نفر را در رژه همجنسگرایان در بیت‌المقدس با چاقو زد

پرتاب مواد آتش‌زا به خانه فلسطینی‌ها سبب مرگ یک نوزاد شد

   عدالت

بریتانیا جرمی کُربین: محاکمه تونی بلر به اتهام جنایت های جنگی به خاطر «اشغال غیرقانونی عراق» ممکن است
ایندیپندنت ۵ آگوست ۲۰۱۵ جرمی کُربین، نامزد اصلی رهبری حزب کارگر، می گوید محاکمه تونی بلر به خاطر جنایت های جنگی ممکن است. این فعال قدیمی چپ گفت که با انتشار گزارش چیلکات در آینده،  نخست وزیر پیشین در شُرُف رسیدن به نقطه ای است که باید به پیامدهای اقدامات خود بپردازد. او در گفتگویی با برنامه «شب خبر» کانال ۲ بی بی سی گفت «من فکر می کنم آن جنگ غیرقانونی بود» و اضافه کرد که دبیر کل پیشین سازمان ملل هم این موضوع را تایید کرده بود. «بنابراین، بلر باید این موضوع را توضیح دهد.» وقتی از او سؤال شد آیا باید بلر به جنایت های جنگی متهم شود، او پاسخ داد: «اگر مرتکب جنایت جنگی شده، بله.» اما پذیرفت که نمی داند بلر محاکمه خواهد شد یا خیر، ولی گفت امکان آن وجود دارد.

مصر تردید در باره‌ روایت پلیس از حمله مرگبار
دیده بان حقوق بشر ۳۱ جولای ۲۰۱۵ قتل ۹ عضو اخوان المسلمین به ضرب گلوله به دست نیروهای امنیتی مصر در تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۵ ممکن است قتل غیرقانونی باشد و قتل فراقضایی به حساب بیاید. دادستان های مستقل باید این قتل ها را مورد تحقیق قرار دهند و از اعضای نیروهای امنیتی که مقصر هستند پاسخگویی بخواهند. وزارت کشور مصر پیشتر گفته بود این ۹ مرد را دستگیر کرده است ولی بعد اعلام کرد که پس از این که آنها از پشت در بسته یک آپارتمان در قاهره به سوی پلیس تیراندازی کردند، نیروهای امنیتی آنها را کشتند. دیده بان حقوق بشر با ۱۱ خویشاوند و شاهدان دیگر مطلع از حادثه گفتگو کرده است و آنها گفته اند که نیروهای امنیتی این مردان را دستگیر و از آنها انگشت نگاری کردند و پس از شکنجه آنها را به قتل رساندند. دادستانی عالی امنیتی کشور که گویا مجوز حمله به آپارتمان را صادر کرده بود در مورد قتل ها تحقیق می کند. دیده بان حقوق بشر نقش نیروهای امنیتی را در ناپدیدشدن های قهری منجر به مرگ ثبت کرده است ولی پیشتر حادثه ای را که در آن نیروهای امنیتی گویا با خشونت مرگبار به عمد به گروهی از اعضای اخوان المسلمین در شرایط غیراعتراضی حمله کرده اند، ثبت نکرده است.

ساحل عاج اشتباه دادگاه بین المللی جزایی را نشان می دهد
دیده بان حقوق بشر ۴ آگوست ۲۰۱۵ دادگاه بین المللی جزایی فرصتی مهم را برای به حداکثر رساندن تاثیر فعالیتش در ساحل عاج را از دست داده است. گزارش «تاثیر گذار کردن عدالت: درس هایی از فعالیت دادگاه بین المللی جزایی در ساحل عاج» که امروز منتشر شد، بر اساس گفتگوهایی با فعالان، روزنامه نگاران و کارکنان دادگاه بین المللی جزایی به ارزیابی فعالیت دادگاه پرداخته است. دیده بان حقوق بشر به این نتیجه رسید که تصمیم دادستانی به محدود کردن تحقیقات مقدماتی به یک جنبه بحران پساانتخابات ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ اشتباه بود و این اشتباه زمانی بیشتر شد که کارکنان دادگاه همین روش محدود را در تلاش هایشان برای مشارکت دادن مردم در فعالیت دادگاه در پیش گرفتند. این روش تاثیر دادگاه را کم کرد.

مکزیک پنج مرد به جرم “زن‌کشی” به ۶۹۷ سال زندان محکوم شدند

       حقوق مدنی و سیاسی

تونس قانون ضد تروریسم حقوق بشر را به خطر می اندازد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ جولای ۲۰۱۵ هشت سازمان غیردولتی امروز اعلام کردند: قانون ضدتروریسم تونس حقوق بشر را به خطرمی اندازد و از تضمین های لازم علیه تعدی بی بهره است. این قانون به نیروهای امنیتی اختیارات وسیع و مبهم نظارت و مراقبت می دهد، حبس در انزوا برای مظنونان به تروریسم را از ۶ روز به ۱۵ روز افزایش و به دادگاه ها اجازه نشست های غیرعلنی و ناشناس ماندن شاهدان برای متهمان را می دهد. پارلمان تونس باید خطر سوءاستفاده از قانون تازه را کاهش دهد و با اقداماتی از جمله اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری حق ملاقات زندانیان با وکیل به محض دستگیری و پیش از بازجویی و طی آن را تضمین کند. فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و اصل ۱۹ از جمله امضا کنندگان بیانیه هستند.

آمریکا ویکی‌لیکس: آمریکا از مقام‌ها و شرکت‌های ژاپنی جاسوسی کرده است

لیبی پسر معمر قذافی در زندان مورد آزار و اذیت قرار گرفت

آلمان دادستان کل فدرال آلمان در مناقشه بر سر یک وب‌سایت برکنار شد

ترکیه نگرانی اتحادیه اروپا از به‌خطرافتادن دموکراسی

ایران
گزارش تکمیلی پیرامون تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران

از سال ۸۶ تاکنون، ۱۴ فیلم از اکران عمومی بازماندند

هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از توافق هسته‌ای توقیف شد

چشم‌انداز آزادی مطبوعات در دولت روحانی

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مهاجرت کارگران: روی تاریک سکه
۲۹ جولای ۲۰۱۵ سازمان بین المللی کار در تحقیق تازه ای مشکلات مهاجرت زنان کارگر خانگی را در هند و در خارج از آن آشکار می کند و به سیاست گذاران و خدمت دهندگان آگاهی بیشتری در باره‌ ماهیت کار اجباری و قاچاق کارگر در منطقه می دهد. تحقیق سازمان بین المللی کار، ضروری اما بدون محافظت: شرایط کاری زنان هندی کارگر خانگی در هند و خارج (۲۰۱۵)، در همکاری با انجمن زنان خویش‌فرما در هند تهیه شده، و دو مسیر اغلب مورد استفاده زنان کارگر خانگی هندی را مورد بررسی قرار می دهد: از ایالت کرالا در جنوب هند به کشورهای عربی و از جارخند در شرق هند به دهلی نو. نتیجه تحقیق این است که اکثر کارگران خانگی مهاجر به کشورهای عربی و بعضی از مهاجران داخلی از جارخند قربانی قاچاق و کار اجباری هستند.

برنامه‌ی خصوصی‌سازی انتقام‌جویانه‌ی اروپا برای یونان ـ یانیس واروفاکیس

کشورهای فقیر دو برابر پول کمک‌های عمرانی را به کشورهای صنعتی بازمی گردانند

پوچ شدن رؤیای خوشبختی- به مناسبت روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان

صدها پناهجو در محاصره پلیس فرانسه در “یوروتونل”

صدها پناهجو در سواحل لیبی غرق شدند

ایران

دولت مصوبه افزایش حق مسکن کارگران را «اجرا نمی‌کند»

حوادث شغلی جان ۶۸ تن را در تهران گرفته است

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

عصر هسته ای در شش حرکت
کمپین بین المللی الغای سلاح های هسته ای ۲۷ جولای ۲۰۱۵ این فیلم پویانمایی کوتاه تاریخ عصر هسته ای را ، دنبال می کند: از پروژه مَنهَتَن تا ساختن اولین بمب اتمی تا تلاش های کنونی برای دستیابی به عهدنامه ای که تمام سلاح های هسته ای را ممنوع کند. این پویانمایی تکان دهنده و روحیه بخش هم منبعی آموزشی است و هم کاری هنری. تقدیم به تمام هیباکوشا («انفجارزدگان یا قربانیان بازمانده) بمباران های اتمی هیروشیما و ناگازاکی.

دهشت زایی ادامه دار جنگ
قنطره ۳۱ جولای ۲۰۱۵ بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در دسامبر ۲۰۱۴، بیش از یک میلیون سوری در جنگ داخلی سوریه از بهار ۲۰۱۱ به بعد زخمی شده اند. در حدود ۴۵ درصد آنها کودکان و زنان هستند. در حدود ۱۵ـ۱۰ درصد دچار قطع عضو یا ازکارافتادگی شده اند. گلوله باران روزمره دلیل اصلی جراحات آنهاست. از بهار ۲۰۱۴ تا اوایل ۲۰۱۵، کای ویدنهوفر، عکاس، به شهرها، روستاها و اردوگاه های آوارگان در اردن و لبنان سفر کرده و از مجروحان عکس گرفته است. او می گوید: «هرگز چنین فجایع ناگواری را ندیده بودم.» گالری عکس را ببینید.

ایران
واگذاری چهار میلیون هکتار از جنگل‌های شمال ایران به بخش خصوصی

تخریب باغ ۶.۵ هکتاری مشهد به دلیل اجرای یک پروژه تجاری

۵۰۰ هزار ویلای «غیرمجاز» در اراضی طبیعی ایران ساخته شده‌اند

   دفاع از حقوق بشر

ایران
در حالی که محکومان نوجوان در معرض اعدام هستند، مسؤولان اتحادیه اروپا از تهران دیدار می کنند
۳۰ جولای ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران اقدام دیپلمات های اروپایی، از جمله معاون صدراعظم آلمان زیگمار گابریل، نماینده عالی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی و وزیر خارجه فرانسه لورن فابیوس را در شتاب به دیدار از ایران و تصمیم به نادیده گرفتن حقوق بشر و از جمله اعدام های مداوم و اعدام های غیرقانونی در پیشِ چند محکوم نوجوان را محکوم کردند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «ما معتقدیم راه آینده از گفتگو می گذرد، اما دولت ها نمی توانند این واقعیت را نادیده بگیرند که ایران مقام دوم جهان را در میان کشورهای اعدام کننده دارد و هم اکنون قصد دارد محکومان نوجوان را اعدام کند.»

عبدالکریم لاهیجی: عقد قرارداد با ایران را مشروط به بهبود وضعیت حقوق بشر کنید
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ۱ آگوست ۲۰۱۵ دویچه وله گفتگویی با آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، در باره سفرهای مقام های اتحادیه اروپا به ایران و ضرورت طرح حقوق بشر و به ویژه مسأله اعدام ها و اعدام نوجوانان در این سفرها، انجام داده است. این گفتگو را در اینجا بشنوید. بر اساس این گفتگو و بیانیه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران گزارش مشروحی نیز منتشر شده است.

آغاز کارزار حمایت از مادران زندانی در ایران

محمود صالحی، فعال کارگری: کارگران زندانی هیچ جرمی ندارند

تحصن اعتراضی مدافع حقوق بشر محمد ملکی در اعتراض به ممنوعیت خروج از کشور

بریتانیا دولت می خواهد استراتژی مبارزه با مجازات اعدام را کنار بگذارد
ریپریو ۳ آگوست ۲۰۱۵ علاوه بر این، بنا به اطلاعات دریافتی، دولت قصد دارد عبارت «کشورهای اسباب نگرانی» همچون چین، ایران، پاکستان و عربستان سعودی را در ارزیابی از کارنامه حقوق بشر کنار بگذارد. گرچه هنوز اعلامیه رسمی در این مورد صادر نشده، ریپریو از وزارت خارجه در مورد تغییرات پیشنهادی تایید شفاهی دریافت کرده و در نامه ای به وزیر خارجه از او درخواست کرده موضوع را دوباره بررسی کند. استراتژی بریتانیا برای الغای مجازات اعدام از سال ۲۰۱۰ در جریان بوده و سال گذشته معاون وزارت خارجه دیوید لیدینگتون از این استراتژی به عنوان راه‌کار دولت برای پیگیری «هدف قطعی الغای مجازات اعدام در جهان» یاد کرد. ریپریو در نامه به وزیر خارجه تاکید کرد که در شرایطی که اعدام در کشورهایی مثل ایران، پاکستان و عربستان سعودی رو به افزایش است، «هر گونه عقب نشینی از مبارزه به خاطر الغای مجازات اعدام در جهان» ممکن است «فاجعه بار» باشد. ریپریو همچنین این دغدغه را مطرح کرد که پشتیبانی بریتانیا از عملیات ضد مواد مخدر در خارج به افزایش حکم اعدام برای متهمان جرایم غیرخشونت بار مواد مخدر منجر می شود.

بنگلادش دولتمردان سازمان های غیردولتی را به خاطر تقبیح نقض حقوق بشر تهدید می کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۴ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت بیانیه پلیس بنگلادش را محکوم کرد. پلیس در بیانیه روز ۲ آگوست ۲۰۱۵ سازمان های غیردولتی اُدیکار و کمیسیون حقوق بشر بنگلادش را فقط به خاطر انتشار گزارش در باره قتل های فراقضایی که گویا به دست دولتمردان انجام شده به اقدام غیرقانونی و خرابکارانه متهم کرده بود.

چین سازمان های عضو فدراسیون از رای مربوط به انتخاب شهر میزبان المپیک ۲۰۲۲ ابراز نگرانی کردند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ جولای ۲۰۱۵ سازمان های عضو فدراسیون، حقوق بشر در چین و کمپین بین المللی تبت نگرانی خود را از رای گیری مربوط به انتخاب شهر میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۲ ابراز کردند. نگاه کنید به مصاحبه با رئیس کمپین بین المللی تبت و بیانیه حقوق بشر در چین.

آذربایجان
محاکمه لیلا و عارف یونس
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که محاکمه لیلا یونس، رئیس موسسه صلح و دمکراسی و عضو مجمع عمومی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، و عارف یونس، رئیس بخش منازعه شناسی این موسسه، روز ۳ آگوست برگزار شد. در این روز، عارف یونس، در اثر فشار شدید خون از هوش رفت و پزشک حال او را مناسب ادامه شرکت در محاکمه تشخیص نداد. مسؤولان ورود نمایندگان مطبوعان مستقل را به دادگاه به شدت محدود کرده بودند. ناظران بین المللی مثل نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا نیز با مشکلات زیادی برای ورود روبرو بودند. برنامه نظارت همچنین از محکومیت رسول جعفراف، بنیانگذار و رئیس کلوب حقوق بشر و سازمان ده کمپین «ورزش به خاطر حقوق بشر» به شش سال و سه ماه در دادگاه استیناف به اتهام های ساختگی ابراز تاسف کرد.

لیبی به آدم ربایی های گسترده گروه های مسلح پایان دهید
۵ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل با انتشار خلاصه مطالبِ مربوط به کمپین «ناپدید از روی زمین: غیرنظامیان ربوده شده در لیبی» گفت: آدم ربایی های وسیع به دست گروه های مسلح بخشی از زندگی روزمره در لیبی است و خواهان پایان یافتن آن شد. از فوریه ۲۰۱۴ تا آپریل ۲۰۱۵ بیش از ۶۰۰ تن گم شده اند و سرنوشت و مکان دست کم ۳۷۸ هنوز نامعلوم است، گرچه شمار واقعی ممکن است بسیار بیش از این باشد.

مالزی به سرکوب گسترده در پی رسوایی فساد خاتمه دهید
۴ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: سرعت سرکوب گسترده مدافعان حقوق بشر، رسانه ها و سیاستمداران مخالف در پی رسوایی فساد که در آن نخست وزیر نجیب رزاق متهم است، نگران کننده است و باید فوری پایان یابد.

میانمار زندانیان عقیدتی در عفو آزاد شدند ولی ده ها تن دیگر هنوز در زندان هستند
۳۰ جولای ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت: آزادی دست کم ۱۱ زندانی عقیدتی در عفو گسترده زندانیان در میانمار گامی در مسیر درست است، ولی دولتمردان باید فوری زندان ها را از وجود ده ها فعال صلح جو که هنوز در حبس هستند خالی کنند. دولتمردان ۶۹۶۶ زندانی را در عفو ریاست جمهوری آزاد کردند. ۱۱ تن از آنها زندانی عقیدتی بودند: روزنامه نگاران، معترضان صلح جو و رهبران محلی از اقلیت مسلمان و تحت سرکوب روهینجا.

اسراییل تظاهرات در اعتراض به سیاست‌های دولت

    زنان

بازنگری مفهوم انقلاب از نظرگاه فمینیستی

ایران
زنان تاثیرگذار ایران

افزایش زنان سرپرست خانوار و گسترش آسیب‌های اجتماعی زنان

جریان زندگی را نمی‌توان متوقف کرد  ـ گفتگو با رضا خندان در باره نرگس محمدی

مادران باید بچه‌داری کنند، یا مبارزه مدنی؟

کنشگری یا مادری، انتخابی که وجود ندارد!

شلیک از سایه: خشونت سایبری علیه فعالان زن ایرانی

۴۷ هزار زن در ایران پس از مرخصی زایمان اخراج شده‌اند

    کودکان

کودکانی که خاموش می میرند!

ایران
روزشمار مرگ و اعدام کودکان: وقتی قوه قضاییه کوتاه نمی‌آید

«وضعیت کودکان کار در ایران بدتر شده است»

    فرهنگ و اندیشه

در هیروشیما چه اتفاقی افتاد؟
بی بی سی جهانی ۵ آگوست ۲۰۱۵ روز ۶ آگوست ۱۹۴۵ ساعت ۸:۱۵ صبح به وقت ژاپن، بمب اتمی بر هیروشیما افتاد. ۸۰۰۰۰ نفر در نتیجه مستقیم انفجار کشته و ۳۵۰۰۰ نفر زخمی شدند. از ۹۰۰۰۰ ساختمان هیروشیما پیش از بمباران، فقط ۲۸۰۰۰ ساختمان باقی ماند. تشعشع هسته ای پس از انفجار بیماری های وحشتناکی را برای مردم به همراه آورد. هزاران تن دیگر پس از آن درگذشتند. دولت آمریکا فیلم بمباران را ۳۰ سال مخفی نگه داشت و روایتی بهداشتی شده از بمباران هیروشیما و ناگازاکی تحویل مردم داد با این مضمون: پیشرفت بزرگ علمی پیروزی سریع به ارمغان آورده و صدها هزار تن را در دو طرف نجات داده بود. گزارش مربوط: آیا بمباران اتمی ژاپن ضرورت داشت؟

«روایت بهداشتی شده» بمباران اتمی هیروشیما
بی بی سی جهانی ۴ آگوست ۲۰۱۵ آمریکا همیشه اصرار داشته که بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم ضروری بود. اما این روایت تاکید چندانی بر هزینه وحشتناک انسانی آن ندارد. آیا این واقعیت داشت؟ قدر مسلم، این روایت کاربرد دارد. اما آن را رهبران آمریکا پس از جنگ برای توجیه کارشان تدوین کرده اند. و کاری که کردند، با هر معیاری، دهشتناک بود. هیروشیما هدف نظامی نبود. خدمه هواپیمای بمب افکن انولا گِی اسکله ها یا تاسیسات بزرگ صنعتی را هدف نگرفتند. هدف آنها مرکز جغرافیایی شهر بود. بمب طوری تنظیم شده بود که در ۵۰۰ متری بالای زمین منفجر شود تا حداکثر تاثیر تخریبی را داشته باشد. هیچ کس مطمئن نیست چند نفر در روز اول کشته شدند. برآوردها از ۷۰۰۰۰ تن آغاز می شود. بیش از ۸ تن از هر ۱۰ تن غیرنظامی بودند.

پودموس از کجا می‌آید و اسپانیا را به کجا می‌برد؟

آدونیس؛ شاعری که حرفه‌اش عصیان است

ترکیه
چه کسی فرایند صلح ترکیه ـ پ کا کا را کشت؟
المُنیتور ۴ آگوست ۲۰۱۵ معاون نخست وزیر یالچین آکدوغان که یکی از افراد ارشد حزب عدالت و توسعه است، با اظهارات روز ۲۹ جولای ۲۰۱۵ خود در تلویزیون ناخواسته رسوایی سیاسی به بار آورد. در بررسی افزایش خشونت بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان، که دولت های ترکیه و آمریکا تروریست می دانند، او از شکست فرایند صلح با پ کا کا ابراز تاسف کرد، ولی نه تنها پ کا کا بلکه حزب دمکراتیک خلق ها را هم مسؤول این شکست دانست. رسوایی از آنجا آغاز شد که آکدوغان گفت حزب دمکراتیک خلق ها زمانی به توهم دولت ـ یا به بیان دقیقتر رییس جمهوری رجب طیب اردوغان ـ پایان داده که رهبر آن صلاح الدین دمیرتاش در مبارزه انتخاباتی گفته: «اردوغان، ما نمی گذاریم تو رییس جمهوری بشوی» و این جمله فرایند صلح را از هم گسسته است. آکدوغان گفت: «این تحریک بود. آیا رقیب آنها در انتخابات رییس جمهوری بود؟ خیر. این حرکتی بود که تنش واقعی را آغاز کرد.» از سوی دیگر، دولت ترکیه در محکومیت خشونت حزب پ کا کا اشتباه نکرد. اما، جاه طلبی سیاسی اردوغان با افزودن مشکلی اضافی مسایل را پیچیده تر کرد: خشم علیه حزب دمکراتیک خلق ها به خاطر سد کردن راه برقراری نظام ریاست جمهوری. احتمالا به این دلیل است که اردوغان نه تنها علیه پ کا کا اقدام کرده بلکه اقداماتی را علیه زندانی کردن بعضی از سیاستمداران اصلی حزب دمکراتیک خلق ها از جمله صلاح الدین دمیرتاش به پیش می برد.

میان ترکیه، کردها و داعش چه می‌گذرد؟

ترکیه؛ مبارزه با تروریسم یا بازگشت به تاریخ کودتا؟

اهداف پیدا و پنهان اردوغان از تغییر رویکرد در قبال کردها

ایران
تخریب نمازخانه اهل سنت و آپارتاید ایران و اسرائیل

تاکسی پناهی و دست‌نوشته‌های رسول‌اف؛ روایت فیلم‌سازی در خفا

گفت‌وگو با عکاسی که می‌خواهد تصویری جدید از زنان ایرانی به آلمانی‌ها ارائه دهد

رضا دقتی: عکس‌هایم نشان‌دهنده درد مشترک انسان‌ها است

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، بیدار زنی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، سازمان بین المللی کار، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، کمپین بین المللی الغای سلاح های هسته ای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، یوتیوب

شماره ۱۱۱ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: