زنان-690x259

Z 107

مادر ایرانی با دو فرزند خود/ تصویری متعلق به بیش از ۱۰۰ سال پیش/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان طالبان در بدخشان یک زن را به دار آویختند و سه تن دیگر را سربریدند
خبرگزاری بخدی ۹ اگست ۲۰۱۵ مقام های محلی در ولایت بدخشان در شمال کشور مرگ دستم یک زن و سه مرد را در این ولایت تایید کردند. تیرگران از مناطق ناآرام ولسوالی وردوج است که حدود سیزده روز پیش، دستکم ۱۲۰ پولیس محلی این منطقه به طالبان تسلیم شدند تیرگران از مناطق ناآرام ولسوالی وردوج است که حدود سیزده روز پیش، دستکم ۱۲۰ پولیس محلی این منطقه به طالبان تسلیم شدند

 

افزایش تلفات زنان و اطفال در افغانستان
دری ۵ اگست ۲۰۱۵ درنتیجه مبارزه با طالبان و سایر گروپ های تندرو در افغانستان تعداد قربانیان زنان و اطفال ملکی این کشور افزایش یافته است. نماینده ملل متحد در مساعدت با افغانستان اظهار داشته است که در نتیجه مبارزه با طالبان و سایر گروپ های تندرو در افغانستان تعداد قربانیان زنان و اطفال ملکی این کشور افزایش یافته است.

 

افغانستان آزار و اذیت جنسی یک معلم زن توسط دو کارمند دولت در میدان وردک
اطلاعات روز ۲ اگست ۲۰۱۵ دو کارمند قوماندانی امنیه ولایت میدان وردک یک معلم زن را در دفتر کارشان مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. این دو فردِ متجاوز( سمسور پسر معاون اداری و ظریف سکرتر مدیر اداری) از کارمندان و خویشاوندان معاون اداری قوماندان امنیه ولایت میدان وردک( حسین زازی) می باشند که بر دختری نوجوان که گفته می شود در حدود ۱۸ سال سن دارد قصد تجاوز جنسی داشته است و او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.دختر از باشندگان ولسوالی اول بهسود می باشد که به خاطر طی مراحل کارهای تقررش به این اداره به خاطر گرفتن بایومتریک (انگشت نگاری)رفته بود.

 

افغانستان نیلوفر رحمانی: مرا تهدید به مرگ می‌کنند
سلام وطندار ۴ اکست ۲۰۱۵ نیلوفر رحمانی، نخستین خلبان زن افغانستان در گفت‎وگویی با روزنامۀ «وال استریت ژورنال» گفته است که از سوی طالبان و بسته‌گان نزدیکش تهدید به مرگ شده است. خانم رحمانی می‌گوید، از زمانی که در سال ۲۰۱۳ و نام و چهره‌اش‌ رسانه‌یی شده، پیام‌ها و زنگ‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کند. به گفتۀ رحمانی، این تهدیدها پیام خیلی روشنی دارند و در بسیاری از آن‌ها نوشته می‌کنند که «یا از خلبانی دست بکش، یا بمیر».

 

هند سنگسار و قتل پنج زن هندی به اتهام جادوگری
بی بی سی فارسی ۸ اگست ۲۰۱۵ اهالی روستایی در شرق هند، پنج زن را به اتهام جادوگری، با ضرب و شتم و سنگسار کشته‌اند. پلیس ایالات جارکند هند می‌گوید مهاجمان، این زنان نیمه‌شب از رخت‌خوابشان بیرون کشیده و برای مجازات با خود برده‌اند. خواهش و التماس بستگان این پنج زن برای جلب ترحم روستاییان هیچ نتیجه‌ای نداشته است. سن بیشتر زنان قربانی بین چهل و پنج تا پنجاه سال بود. پلیس می‌گوید ده‌ها نفر را در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده است.

 

افغانستان چشمان نابینای گل‌بشره در انتظار مجازات شوهرش
سلام وطندار ۹اگست ۲۰۱۵ در سردی زمستان، لباس‌هایم را می‌کشید، مرا می‌بست و رویم آب سرد می‌انداخت، شلاقم می‌زد، سپس روی زخم‌‌هایم مرچ می‌پاشید و در اتاق سردی زندانی‌ام می‌کرد. به نظر می‌رسد از صدای تمامی مردها می‌ترسد. وقتی با خبرنگاران صحبت می‌کند، آشفته و هراسان است. خودش را به دیوار چسپانده است. زانوهایش را محکم بغل کرده و هنگامی که از سرگذشتش می‌گوید، اشک‌هایش بی‌اختیار سرازیر می‌شوند.

 

   دفاع از حقوق بشر

ایران اسیدپاشی پرورش یافته یک جامعه مردسالار است نه یک جامعه بیمار
بیدارزنی ۸ اگست ۲۰۱۵ نشستی با عنوان «نگاهی دوباره به مسئله اسیدپاشی و آسیب‌های آن» با همکاری گروه بیدارزنی و موسسه رحمان در محل این موسسه برگزار شد. در ابتدا پنل گردان برنامه با بازگویی شرح کوتاهی از زندگی سمیه مهری قربانی اسیدپاشی در سال‌های گذشته، دلیل برگزاری این برنامه را فوت سمیه مهری در ۲۵ فروردین براثر عارضه تنفسی ناشی از اسید و ممانعت از برگزاری مراسم یادبود او در مقابل بیمارستان لقمان توسط ماموران امنیتی عنوان کرد و از حضار خواست که به احترام سمیه مهری و تمامی قربانیان اسیدپاشی یک دقیقه سکوت کنند.

 

ایران دفترچه استخدامی آموزش‌وپرورش و باز هم موضع‌گیری یک‌جانبه‌گرایانه فعالان زن
مهرخانه۸ اگست ۲۰۱۵ به غیر از فعالان زن که با تأکید بر مقوله برابری جنسیتی و با کلیدواژه مقابله با تبعیض جنسیتی و کاهش نرخ اشتغال زنان و پررنگ‌شدن نقش‌های خانگی زنان به این دفترچه اعتراض خود را اعلام کردند، برخی فعالان مدنی نیز وارد عرصه شده و در این زمینه اظهارنظر کردند.

 

ایران عملکرد چندگانه جامعه عامل بحران هویت دختران
ایسنا ۱۰ اگست ۲۰۱۵ دبیرکارگروه دختران معاونت امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: بر اساس نتایج پژوهش‌های ما عملکردچندگانه جامعه نسبت به زنان و دختران موجب شده است که بویژه دختران دچاربحران هویت شوند.

 

کمک به قربانیان آزار و اذیت
خانه امن ۵ اگست ۲۰۱۵ به عنوان دوست یا عضو خانواده قربانیان آزار و اذیت زمانی که قصد کمک به آنها را داریم، اغلب احساس نامطمئنی داریم و فکر می کنیم برای تغییر وضعیت نمی توانیم کمکی کنیم. در این مطلب نکات و پیشنهاداتی جهت کمک به قربانیان آزار و اذیت خانگی ارائه می شود به گونه ای که حق انتخاب و توانایی آنها در انتخاب بهترین گزینه ممکن محفوظ بماند.

 

کودکان
سواستفاده تروریست‌های داعش از کودکان در افغانستان
دویچه وله ۸ اگست ۲۰۱۵ تصاویری که اخیرا از “دولت اسلامى” در افغانستان ثبت شده، نشان می‌دهد که این گروه تروریستی چگونه از کودکان کم سن و سال افغان سوءاستفاده می‌کند. رقابت بین تروریست‌های طالبان و “دولت اسلامی” در افغانستان بالا گرفته است.

 

افغانستان افزایش کودکان کارگر در داش های خشت پزی کابل
طلوع نیوز ۷ اگست ۲۰۱۵ تعداد کودکان کارگر در داش های خشت پزی در کابل ازدیاد یافته است. این در حالیست که این کودکان با گرفتن حدود ۶۰ افغانی به عنوان حقوق روزانه، برای ساعات زیاد دراین داش ها مصروف کار می باشند.شماری ازکارگران درداش های خشت پزی می‌گویند که بامزد اندک روز شب کارمی‌کنند و هیچ مصئوونیت کاری ندارند.

 

کودکانی که خاموش میمیرند!
اخبار روز ۸۰ درصد کودکان‌ خیابانی دچار کاهش‌ قد، ۸۶ درصد کاهش‌ وزن‌، ۷۷ درصد بیماری‌های‌ دهان‌ و دندان‌، ۷۳ درصد بیماری‌های‌ چشم‌، ۶۱ درصد بیماری‌های‌ دستگاه‌ تنفسی‌، ۶۴ درصد بیماری‌های‌ قلبی‌، ۶۰ درصد بیماری‌های‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، ۸۲ درصد بیماری‌های‌ پوست‌ و ۶۰ درصد دارای‌ بیماری‌های‌ دستگاه‌ گوارشی‌ هستند.‌ ۵۶ درصد‌ کودکان خیابانی‌ بی‌ سوادند .

 

افغانستان عدم تغذیه با شیر مادر، یکی از اسباب مرگ و میر کودکان
۸صبح ۵ اگست ۲۰۱۵ وزارت صحت عامه با تجلیل از روز جهانی تغذیه با شیر مادر، به تغذیه کودکان از شیر مادر تاکید کرده می‌گوید که تغذیه به غیر از شیر مادر، یکی از اسباب مرگ و میر کودکان به شمار می‌رود. روز جهانی تغذیه با شیر مادر، امسال با شعار «مادران کارمند هم می‌توانند کار کنند و هم می‌تواند کودکان شان را شیر دهند»، روز گذشته طی مراسم sahatخاصی با حضور برخی از مقام‌های دولتی و سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه صحت و بهداشت در کابل تجلیل شد.

 

      قوانین و لوایح

ایران همه‌چیز از قوانین تبعیض‌آمیز شروع می‌شود
شرق۱۰ اگست ۲۰۱۵ اختلاف‌نظرهایی که در مورد مطالبات زنان وجود دارد، این گمانه را ایجاد می‌کند که جامعه زنان اساسا درد مشترکی ندارد! این در حالی است که برای یافتن درمان، هیچ راهی غیر از شناخت دقیق درد نداریم. برخی از فعالان زنان اعتقاد دارند تا وقتی همه زنان جامعه فارغ از طبقات اجتماعی مختلف به مسائل و مطالبات خود واقف نباشند، کاری از پیش نمی‌رود. درهمین‌حال برخی اعتقاد دارند که اختلاف‌نظر زنان از گروه‌های اجتماعی مختلف به خاطر آن است که سطح تحصیلات، خانواده، درآمد و… سبب می‌شود که هریک از طبقات اجتماعی اولویت‌های مختلفی داشته باشند بنابراین باید کوشید که همه زنان در یک سطح استاندارد قرار گرفته و با مشکلات روزمره درگیر نباشند تا پس از آن بتوان به مطالبات کلی‌تر مثل حضور اجتماعی، سیاسی و… پرداخت.

 

ایران بی حجابی در فضای مجازی
مدرسه فمینیستی ۷ اگست ۲۰۱۵ اولین نظریه اذعان می دارد که لازمه تحقق این جرم، ظاهر شدن بدون حجاب در معابر و انظار عمومی است، بنابراین به نظر می رسد با توجه به اصل تقسیر مضیق قوانین کیفری و تفسیر به نفع متهم که از اصول زیربنایی حقوق کیفری است، گذاشتن عکس بدون حجاب در فضای مجازی از شمول این ماده خارج است؛ چرا که تعریف معابر کاملاً روشن است و انظار عمومی نیز به معابر عطف شده است لذا هر چند ممکن است چنین عکسی را همگان مشاهده کنند، لیکن با تفاسیر موجود نمی توان فرد را به دلیل ارتکاب این جرم مورد پیگرد و مجازات قرار داد.

 

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان صندوق جمعیت ملل متحد: زنان و دختران وارد بازار کار شوند
خبرگزاری بانو ۱۰ اگست ۲۰۱۵ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گزارشی را در باره وضعیت جمعیت افغانستان تهیه کرده و در آن تاکید کرده است که به منظور کاهش فقر و بهبود وضعیت اقتصادی افغان‌ها، دختران باید وارد بازار کار شوند و زمینه فعالیت اقتصادی آن‌ها فراهم گردد. این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان دومین کشور جوان دنیا است و ۴۶٫۱ درصد جمعیت این کشور زیر ۱۵ سال سن دارند. گزارش توصیه کرده که نسل جوان می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای رشد اقتصادی و اجتماعی در افغانستان باشد ولی در عین زمان در صورتی که زمینه تحصیل و تعلیم جوانان فراهم نگردد، این نسل تهدید جدی برای صلح وامنیت می‌تواند باشد.

 

ایران ارتباط تفکیک جنسیتی با رضایتمندی شغلی
مهر خانه ۸ اگست ۲۰۱۵ پژوهشگر اقتصاد خانوار و سرپرست سابق گروه بررسی مسایل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: تفکیک یا ترکیب جنسیتی در سرفصل رضایت‌مندی شغلی، با حوزه علم اقتصاد گره خورده است. رضایت شغلی یک نتیجه وزنی است که یک شاغل به تمام جنبه‌های شغلی در ذهن خود می‌دهد و بر اساس این معیارها این امکان را دارد که موقعیت خود را در این شغل با سایر شغل‌ها مقایسه و اولویت‌بندی کند.

 

ایران بررسی وضعیت زنان کارتن خواب
ایلنا ۱۰ اگست ۲۰۱۵ فهیمه فرهمندپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که وزارت کشور در ۲ سال اخیر برای زنان کارتن خواب چه اقداماتی انجام داده است، اظهار داشت: در حال حاضر به دستور وزیر کشور موضوع زنان کارتن خواب در موضوعات مورد بررسی شورای اجتماعی کشور قرار گرفته است.

 

ایران سهم زنان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش یک ششم مردان است
زمانه ۱۰ اگست ۲۰۱۵ طبق آزمون استخدامی آموزش و پرورش که قرار است ۲۷ شهریورماه برگزار شود، از سه هزار و ۷۰۳ نیرویی که قرار است در آزمون پذیرفته شوند سه هزار و ۷۳ تن مرد و ۶۳۰ تن زن خواهند بود.بر این اساس سهم آموزگاری زنان یک پنجم مردان است.همچنین بر اساس مجوزی که وزارت آموزش و پرورش از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری دریافت کرده، قرار است پنج هزار نفر در این وزارتخانه استخدام شوند که حدود هزار و ۳۰۰ تن بدون حضور در این آزمون و متعلق به سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

 

  فرهنگ و جامعه

المان چیدمان‌های هما امامی در «موزه زنان»
رادیو زمانه ۷ اگست ۲۰۱۵ موزه زنان در شهر بن آلمان نمایشگاهی برگزار کرده با با موضوع «زن در جنگ و صلح». آثاری از هما امامی، مجسمه‌ساز ایرانی نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. در مرکز توجه این نمایشگاه که تا ۱۶ اوت نیز ادامه دارد، تلاش زنان برای از میان برداشتن پیامدهای جنگ و برقراری صلح است.

 

زنان تاثیرگذار ایران
ایران وایر ۸ اگست ۲۰۱۵ تاریخ ایران و جهان به زندگی و سرنوشت چهره ها گره خورده است، هر یک خشتی گذاشته اند تا سقفی پدیدار شده، خشت هایی که گاه به قیمت زندگی و جان شان تمام شده است. در این معماری عظیم، زنان و مردان بسیاری نقش آفریده اند. در این میان، زنان ایرانی در این گذار طولانی، نویسنده برگ های بسیاری از کتاب تاریخ دویست سال اخیر ما بوده اند.

 عکس‌های نایاب و تاریخی از زنان و دختران ایران در ۱۲۰ سال پیش عکس

 

  سیاست

وزارت امور زنان: بانوان حضور کم‌رنگی در نهادهای حکومتی دارند
سلام وطندار ۹ اگست ۲۰۱۵ مسؤولان وزارت امور زنان از عدم حضور بانوان در بخش‌های رهبری و هم‌چنان سهم‌نداشتن‌ این قشر در تصمیم‌گیری‌های نهادهای حکومتی ابراز نگرانی می‌کنند. دلبر نظری، وزیر امور زنان امروز (یک‌شنبه) در نشستی زیر نام «وزارت‌ها و اداره‌های خصوصی برای توسعۀ برنامه‌های کاری ملی زنان افغانستان» گفت که تعداد اندکی از زنان در کرسی‌های رهبری وزارت‌ها حضور دارند.

 

  گزارش، پژوهش و کتاب

بازنگری مفهوم انقلاب از نظرگاه فمینیستی
اخبار روز تاریخ انقلابات نشان می دهند زمانی که موضوع جنسیت، سکسوالیتی و نژاد در انقلاب دارای اهمیت نبوده است در عمل انقلاب ناتمام باقی مانده است. این به معنای گذران تاریخ در سکوت است. این سکوت هم در نظریه پردازان و کنشگران سیاسی انقلابی هم دیده می شود و همچنین آنهایی که تاریخ انقلابات را می نویسند. آنهایی که نه تنها تاریخ را توجیه می کنند بلکه این تعریف از انقلاب را برای دوران معاصر بازتولید می کنند.

 

افغانستان زندان بهتر از خانۀ شوهرم است
سلام وطندار ۴ اگست ۲۰۱۵ روزها را در شهر گدایی می‌کردم تا هزینۀ تریاک شوهرم را پیدا کنم. هر وقت تریاک نمی‌یافت، من و فرزندانم را زیر لت‌وکوب می‌گرفت. مرا متهم به تن‌فروشی و داشتن رابطه با مردان دیگر می‌کرد. من تن‌فروش نیستم، مجبور شدم از خانه فرار کنم. زندان بهتر از خانۀ شوهرم است.”خدیجه یکی از بانوانی است که به جرم «فرار از منزل» زندانی شده است. او می‌گوید که شوهرش او و فرزندانش را پس از لت‌وکوب از خانه بیرون می‌کرده و آن‌ها مجبور می‌شدند شب‌ها را در «تشناب» صبح کنند.

 

روز جهانی ارگاسم زنان: لذت کشف نشده تن
رادیوزمانه ۸ اگست ۲۰۱۵ ده سال قبل وقتی اولین بار مریم را دیدم، راننده آژانس بود. او را برای سرویس مخصوص خانم‌ها در تهران می‌فرستادند و دوست نزدیکم کم کم آنقدر با ماشین او این ور و آن ور رفته بود که رفیق شده بودند. گاهی که همراه‌شان بودم، در ترافیک‌های کور تهران، با ما درد دل می‌کرد. یک بار اعتراف تکان‌دهنده‌ای کرد. او در طول ده سال زندگی مشترک با شوهرش، هرگز به ارگاسم نرسیده بود: «قبل از آشنایی با احمد، اصلا نمی‌دانستم چنین حسی هم وجود دارد. فکر می‌کردم همه چیز همان است که ما از شب خونین زفاف به بعد تجربه می‌کردیم.»

 

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 

منابع این شماره: خبرگزاری بخدی ، دری، اطلاعات روز، سلام وطندار، بی بی سی فارسی، بیدارزنی، مهرخانه، ایسنا، خانه امن، دویچه وله، طلوع نیوز، اخبار روز، شرق، مدرسه فمینیستی، خبرگزاری بانو، ایلنا، زمانه، ایران وایر، رادیو زمانه، اخبار روز

شماره ۱۰۷ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: