haftTurkey bombed civilians

چندین غیرنظامی در حمله های هوایی ترکیه به روستایی در کوهستان قندیل عراق کشته شدند
عکس: سامانه اینترنتی روزنامه زمان امروز (ترکیه)

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

سوریه جنایت های جنگی رنج غیرنظامیان زیر بمباران و محاصره در غوطه شرقی را افزون می کنند
۱۲ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد: بمباران های بی امان نیروهای دولتی سوریه رنج غیرنظامیان در محاصره و مواجه با بحران روبه رشد انسانی در غوطه شرقی را افزون می کنند. گزارش «در انتظار مرگ در محاصره»: جنایت های جنگی و نقض حقوق بشر در غوطه شرقی در سوریه مدارک کوبنده ای از جنایت های جنگی را افشا می کند و تهاجم نیروهای دولتی سوریه به غوطه شرقی و کشتار غیرقانونی غیرنظامیان محاصره شده را شرح می دهد؛ این تهاجم بخشی از حمله نظام مند و گسترده به مردم غیرنظامی و معادل با جنایت های علیه بشریت است. در این گزارش، همچنین تلاش رنج آور بیش از ۱۶۳۰۰۰ تن از مردم برای بقا در محاصره و تعدی های گروه های مسلح غیردولتی در منطقه به شرح در می آید.

یمن در بحبوحه بحران غذایی، کارشناس سازمان ملل در باره تحمیل گرسنگی عمدی بر غیرنظامیان هشدار داد
مرکز خبر سازمان ملل ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ یکی از کارشناسان سازمان ملل امروز با ابراز نگرانی در باره تحمیل احتمالی گرسنگی به غیرنظامیان، هشدار داد که با فرو رفتن بیشتر یمن در درگیری که میلیون ها نفر را در نیاز به امداد بشردوستانه قرار داده و سیستم های مراقبت درمانی را درهم شکسته، این کشور در بحبوحه بحران غذایی قرار گرفته است. هلال الور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق غذا در پیام رسانه ای که امروز منتشر شد، گفت: «با تداوم افزایش درگیری، بیش از ۱۲،۹ میلیون تن در یمن بدون دسترسی کافی به غذای اساسی زندگی می کنند؛ شش میلیون تن با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند.» او تاکید کرد: وضعیت کودکان در کشور بسیار نگران کننده است و بنا به گزارش ها، ۸۵۰۰۰۰ کودک با سوء تغذیه حاد مواجه هستند و این رقم در هفته های آینده به ۱،۲ میلیون خواهد رسید. محاصره در شماری از استان ها از جمله عدن، الضالع، لحج و تعز مانع رسیدن غذای اصلی مثل گندم به غیرنظامیان شده و حمله های هوایی بازارهای محلی و کامیون های مواد غذایی را هدف قرار داده اند. گزارش خبری: ابراز نگرانی دوباره سازمان ملل متحد از وضع غیرنظامیان در یمن

ترکیه مدارک تازه تلفات تاکیدی بر نیاز به تحقیق مستقل در باره‌ حمله های هوایی در کوهستان قندیل عراق
عفو بین الملل ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ مدارکی که عفو بین الملل در ماموریت حقیقت یابی گردآورده است نشان می دهند که چندین حمله هوایی به شدت غیرقانونی دولت ترکیه به روستای زرگله در کوهستان قندیل در کردستان عراق، هشت غیرنظامی را کشته و هشت غیرنظامی دیگر از جمله یک کودک را زخمی کرده است. این حمله های هوایی در روز ۱ آگوست ۲۰۱۵ بخشی از تهاجم نظامی ترکیه علیه حزب پ کا کا بود، اما مدارکی که عفو بین الملل گردآوری کرده نشان می دهد که باشندگان روستا به این حزب تعلق نداشتند. عفو بین الملل سه روز پس از حمله با چندین شاهد عینی در این روستا گفتگو کرد؛ از جمله این شاهدان دو پزشک بودند که زخمی ها را نجات دادند و نیز سه تن از ساکنان که همگی گفتند هیچ یک از کشته شدگان یا زخمی ها جنگندگان پ کا کا نبودند و هیچ جنگنده پ کا کا در منطقه نیست. یک شهردار محلی و دو کارمند شهرداری از جمله کشته شدگان بودند.

عربستان سعودی قاچاقچی مواد مخدر را گردن زد
ریپریو ۷ آگوست ۲۰۱۵ دولتمردان عربستان سعودی روز ۵ آگوست ۲۰۱۵ شهروندی پاکستانی را به اتهام قاچاق مواد مخدر گردن زدند، بدون این که به ادعاهای قابل توجه او که مدعی بود قاچاقچیان او را ربوده و وادار به قاچاق کرده اند رسیدگی کنند. عصمت هدایت، پدر شش فرزند، در سال ۲۰۰۹ در جده در محاکمه ای به زبان عربی (که نمی فهمید) و بدون ترجمه یا وکیل محکوم شد. عصمت و برادرش شرح داده اند که شخصی با ادعای کمک به اعزام رایگان اشخاص به زیارت حج او را که کشاورزی بی سواد بود فریب داده است.

بنگلادش دولتمردان حمله به وبلاگ نگاران را تلویحی تأیید می کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ در پی اظهارات نگران کننده نماینده پلیس پس از قتل نیلادری چاتوپادهای در روز ۷ آگوست ۲۰۱۵ که چهارمین وبلاگ نگاری بود که از فوریه ۲۰۱۵ در بنگلادش به قتل رسیده است، فدراسیون اعلام کرد: دولتمردان بنگلادش باید از تقویت تبعیض مذهبی و حمله به آزادی بیان دست بردارند و تعیینِ مسوؤلیت برای حمله های خشونت بار به وبلاگ نگاران را تضمین کنند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «خشونت و حمله به کسانی که از آزادی بیان استفاده صلح آمیز می کنند در بنگلادش ادامه خواهد یافت، مگر این که دولتمردان دست از تأیید خشونت مذهبی بردارند و مرتکبان را به دست عدالت بسپارند.»

ایران
زندانی کُرد سیروان نژاوی به اتهام محاربه اعدام شد
وضعیت جسمی محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در زندان اوین «وخیم است»
بازداشت دست‌کم هشت تن از نوکیشان مسیحی در کرج
«دلایل پشت صحنه تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران»

عاملان غیردولتی

لیبی تبعید یا مرگ:‌خشونت و دولت ازهم فروپاشیده انتخاب چندانی به مدافعان حقوق بشر نمی دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر کرد، اعلام کرد: مدافعان حقوق بشر در لیبی هدف اصلی حمله های بسیاری از گروه های مسلح در جنگ داخلی جاری شده اند. خشونت، آزار و ارعاب در جوّ معافیت از مجازات ناشی از فروپاشی دولت، رویدادهای روزمره هستند. این گزارش وضعیت فاجعه بار را از نگاه ۲۴ مدافع حقوق بشر به نمایش می گذارد. بعضی از آنها به قتل رسیده اند، بعضی دیگر ربوده شده اند یا خود و خانواده شان تهدید شده اند. تلفن های تهدیدآمیز، افترا و تبعید در کشورهای همسایه مکرر رخ می دهد. به گفته این مدافعان حقوق بشر، مرتکبان خشونت ها اعضای گروه های مسلح غیردولتی هستند به ویژه آنها که به جنبش بنیادگرای اسلامی (به خصوص «فجر لیبی») تعلق دارند. بعضی منابع به برنامه نظارت گفته اند که گروه های مسلح اسلامی «لیست سیاهی» از نام اشخاص مبلغ آرمان های دمکراتیک و مدافع حقوق بشر و برابری جنسیتی ـ یعنی ارزش هایی که به طور کامل با ارزش های گروه های مسلح مخالف است ـ تهیه کرده اند.

آذربایجان با ادامه سرکوب حقوق بشر در پی بازی های اروپایی، راسم علی اف روزنامه نگار به قتل رسید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ «ورزش در حمایت از حقوق بشر»، که فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه عضو آن هستند، با قاطعیت قتل خشونت بار روزنامه نگار آذربایجانی راسم علی اف را که در پی حمله درروز ۸ آگوست در بیمارستانی در باکو در روز ۹ آگوست درگذشت، محکوم کرد. او در سه هفته پیش از فوت، از طریق شبکه های اجتماعی تهدیدهای دائمی دریافت کرده بود. این تهدیدها پس از این آغاز شد که او عکس هایی از خشونت پلیس و نارضایتی اجتماعی را در اینترنت منتشر کرد. او گفته بود در یکی از تهدیدها ذکر شده بود: «به خاطر این عکس ها مجازات خواهی شد.» علی اف به پلیس شکایت کرده بود ولی پلیس اقدامی برای محافظت از او انجام نداد.

سوریه داعش باید مقررات جنگی را رعایت و غیرنظامیان سوری را آزاد کند
عفو بین الملل ۷ آگوست ۲۰۱۵ بنا به گزارش ها گروه مسلحی که خود را حکومت اسلامی می نامد، در مرکز سوریه در حدود ۲۳۰ تن را پس از زدوخورد شدید در القریتین‎ شب گذشته ربوده است. «حکومت اسلامی» در فوریه ۲۵۰ مسیحی سوری را در منطقه نهر خبور ربود. نوزده تن از این عده آزاد شده اند ولی سرنوشت بقیه هنوز نامعلوم است.  گزارش خبری: داعش ‘۲۳۰ غیرنظامی را در مرکز سوریه ربوده است’

جمهوری دمکراتیک کنگو شبه نظامیان قومی به غیرنظامیان در کاتانگا حمله کردند
دیده بان حقوق بشر ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ کشتار گسترده و آوارگی غیرقانونی به دست شبه نظامیان قومی در شمال کاتانگا در جنوب شرقی جمهوری دمکراتیک کنگو نیاز فوری به حمایت دولت از غیرنظامیان را نشان می دهد. دولت باید به منشا خشونت در منطقه توجه نشان دهد. دیده بان حقوق بشر با بازماندگان یکی از بدترین حوادث اخیر در ۳۰ آپریل ۲۰۱۵ که جنگجویان قوم لوبا به اردوگاه آوارگان در بیرون شهر نیونزو حمله کردند، گفتگو کرده است. مهاجمان اردوگاه را به آتش کشیدند و دست کم ۳۰ مرد، زن و کودک از مردم باتوا را که به «پیگمی» شهرت دارند با قداره، نیزه و تبر کشتند. ده ها تن دیگر ناپدید شده اند و ممکن است کشته شده باشند.
هند سنگسار و قتل پنج زن به اتهام جادوگری
عراق ۴۲ کشته در دو بمبگذاری در بعقوبه

   عدالت

سوریه قطعنامه سازمان ملل در باره‌ سلاح های شیمیایی گامی اساسی به سوی عدالت در زمینه جنایت های جنگی
۷ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که امروز تصویب شد راه را برای تشکیل تیم مستقل کارشناسان برای شناسایی مرتکبان حمله های کلر و سلاح های شیمیایی دیگر باز می کند و امیدی برای پاسخگویی در زمینه جنایت های جنگی در سوریه ایجاد می کند. از زمان آغاز بحران در سوریه چهار سال پیش، صدها غیرنظامی در اثر حمله با سلاح های شیمیایی کشته شده اند. حقوق بین المللی بشردوستانه استفاده از سلاح های شیمیایی را ممنوع کرده است. قطعنامه گام های لازم برای ایجاد راه‌کار مشترک تحقیقاتی را تشریح و مقرر کرده است که تمام طرف های درگیری تعهد دارند با آن همکاری کامل کنند، از جمله با دادن اجازه دسترسی کامل به محل ها، افراد و مواد لازم.

سری لانکا بین دو انتخابات
گروه بین المللی بحران ۱۲ آگوست ۲۰۱۵ در شش ماه پس از شکست حیرت آور رییس جمهوری پیشین ماهیندا راجاپاکسا به دست رییس جمهوری کنونی مایتریپالا سیریسنا، امید به دگرگونی دمکراتیک افزایش یافته و فضای بحث و انتقاد جایگزین ترس شده است. اصلاحات مهم حکومت داری انجام شده است. با برداشتن گام های اولیه برای آشتی، دولت سعی کرد میراث جنگ داخلی و درگیری قومی پشت آن را تعدیل کند. اما با شکست دولت در کنترل حزب آزادی سری لانکا، اصلاحات عمیقتر رخ نداده است و رییس جمهوری پیشین می کوشد به قدرت بازگردد. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار است در سپتامبر گزارشی در باره‌ جنایت های جنگی به شورای حقوق بشر بدهد. در نشست شورا، دولت باید متعهد به اصلاحات حقوقی لازم برای پیگرد نقض حقوق بشرِ تمام گروه های قومی و جنایت های جنگی شود، با حمایت بین المللی و محافظت کافی از قربانیان پیگردها را دنبال کند، با قربانیان و بازماندگان در باره‌ عدالتِ در گذار و از جمله تشکیل کمیسیون حقیقت مشورت کند.

       حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل کارشناسان سازمان ملل: گسترش شهرک ها «دلیل ریشه ای» رشد خشونت در سرزمین های اشغالی فلسطین
مرکز خبر سازمان ملل ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ کمیته سازمان ملل ارزیابی سالانه اش را از وضعیت میلیون ها نفر که در سرزمین های اشغالی فلسطین زندگی می کنند تازه به پایان رسانده و سیاست گسترش شهرک سازی اسراییل را محرک اصلی رشد خشونت در منطقه دانسته است. در پیام رسانه ای که امروز در پایان دیدار پنج روزه از امان در اردن منتشر شد، کمیته ویژه سازمان ملل برای تحقیق در باره‌ تاثیر عملکرد اسراییل بر حقوق بشر مردم فلسطین و عرب های دیگر در سرزمین های اشغالی، گفت: دیدار با گروه های جامعه مدنی و مسؤولان فلسطینی آشکار کرده که «علت اصلی» رشد خشونت در این سرزمین ها «ادامه سیاست گسترش شهرک سازی و جوّ معافیت از مجازات مربوط به فعالیت های شهرک نشینان است.» در حقیقت، در هفته های گذشته، تنش در این سرزمین ها بین شهرک نشینان اسراییلی و فلسطینی ها در پی حوادث مرگبار بین دو گروه شعله ور شده است. به تازگی، کودک فلسطینی ۱۸ ماهه ای با بمب آتش زایی که شهرک نشینان اسراییلی پرتاب کردند کشته شد. پس از آن، پدر این کودک که جراحات جدی برداشته بود، در ۸ آگوست درگذشت. گزارش خبری: اسرائیل شاهد بالاگرفتن تروریسم یهودیان است

بریتانیا «تصورش سخت است» که بریتانیا از شکنجه به دست سیا اطلاع نداشته است
ریپریو ۳ آگوست ۲۰۱۵ مردی که در سال های ۲۰۰۴ـ۲۰۰۱ نفر سوم در سلسله مراتب سیا بوده به بی بی سی گفته است که «تصورش سخت است» که سازمان های اطلاعات بریتانیا از برنامه شکنجه سیا اطلاع نداشته اند. بی بی سی از این شخص که پیشتر مدیر اجرایی سیا بود پرسیده بود که آیا سازمان های اطلاعات بریتانیا از به کارگیری شکنجه در بازجویی ها مطلع بودند. او جواب داد: «برای من سخت است فکر کنم اطلاع نداشتند. آنها متخصصان اطلاعاتی هستند. معلوم است.»

جنبش جهانی رای به سیاست گذاری برای حمایت از حقوق بشر کارگران جنسی داد
عفو بین الملل ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ امروز در دابلین/ایرلند در نشست شورای بین المللی، که مجمع تصمیم گیری عفو بین الملل است، قطعنامه مهمی برای حمایت از حقوق بشر کارگران جنسی به تصویب رسید. نمایندگان از سراسر جهان قطعنامه ای را پذیرفتند که به هیات بین المللی این سازمان اختیار تدوین سیاست در باره این موضوع می دهد. قطعنامه به عفو بین الملل توصیه کرد سیاستی را برای حمایت از جرم زدایی کامل از تمام جنبه های کار توافقی جنسی تدوین کند. این سیاست از تمام کشورها خواهد خواست از برابری حقوقی کامل کارگران جنسی در مقابل استثمار، قاچاق و خشونت حمایت کنند. تحقیق و مشاوره در باره تدوین این سیاست در دو سال گذشته نشان می دهد که این کار بهترین راه برای دفاع از حقوق بشر کارگران جنسی و کم کردن خطر تعدی و نقض حقوق آنهاست. از جمله این تعدی ها خشونت جنسی، دستگیری خودسرانه، باج گیری و آزار، قاچاق انسان، آزمایش اجباری اچ آی وی و دخالت های پزشکی است. محرومیت از مراقبت بهداشتی و خدمات مسکن و دیگر حمایت های اجتماعی و حقوقی نیز ممکن است رخ دهد. گزارش خبری: عفو بین‌الملل خواستار قانونی‌کردن روسپی‌گری

آذربایجان درخواست دادستان برای صدور حکم های شرم آور علیه لیلا و عارف یونس
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دیروز چهارمین نشست دادگاه لیلا یونس و عارف یونس اف نمونه دیگری در اثبات مضحکه عدالت در رژیم آذربایجان بود. دادستان از دادگاه جرایم فاحش باکو خواست لیلا یونس، رئیس مؤسسه صلح و دمکراسی و عضو مجمع سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، را به ۱۱ سال و همسر او عارف یونس اف، رئیس بخش جرم شناس این مؤسسه را به ۹ سال زندان محکوم کند. خانم یونس متهم به تقلب در مقیاس بزرگ، تولید جعلی یا فروش اسناد رسمی، فرار از مالیات و معامله غیرقانونی با درآمد زیاد است. آقای یونس اف متهم به تقلب در مقیاس بزرگ است.

اوکرایین نباید از روسیه تقلید کند
دیده بان حقوق بشر ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ در باره جنگ اطلاعاتی روسیه علیه اوکرایین مطالب زیادی گفته شده است. روسیه هنوز به انتشار اطلاعات نادرست مغزشویی ادامه می دهد و در عین حال، آزادی بیان در این کشور رو به زوال است. غم انگیز است که اوکرایین گاهی مصمم است با استفاده از ابزارهای مشابه روسیه را در همان بازی شکست دهد. آخرین مورد در هفته اخیر بود که کمیته دولتی رادیو و تلویزیون اوکرایین فهرستی از ۳۸ کتاب را در سامانه اینترنتی خود منتشر کرد که ورود آنها به اوکرایین ممنوع شده است. این کمیته از سرویس خدمات مالی کشور درخواست کرد این کتاب ها را در فهرست کالاهای ممنوع از واردات از روسیه بگنجاند. سرویس خدمات مالی نیز به نوبه خود فهرست را منتشر کرد و توضیح داد که این ممنوعیت برای محافظت از اوکرایینی ها در برابر «جنگ اطلاعاتی» لازم است.
آمریکا درگیری‌های خونین در فرگوسن در مراسم یادبود مایکل براون
پاک‌سازی نژادی آشوریان خاورمیانه، ره‌آورد شوونیسم قدرت‌‌طلب

ایران
محمدعلی طاهری به اعدام محکوم شد
عفو بین الملل ۹ آگوست ۲۰۱۵ محمدعلی طاهری به خاطر «تبلیغ فساد بر روی زمین» از طریق تشکیل گروهی عرفانی به نام «عرفان حلقه» در روز ۱ آگوست ۲۰۱۵ به اعدام محکوم شد. او در دو نوبت در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در ۱۱ مارچ و ۲۹ آپریل محاکمه شده است. محکومیت او ناشی از آموزش ها و کارورزی عرفانی است که در عین حال در اکتبر ۲۰۱۱ باعث چندین اتهام از جمله «توهین به مقدسات اسلامی» و حکم پنج سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و ۹ بیلیون ریال جریمه نقدی شده است. زندانی عقیدتی طاهری در بند ۲الف زندان اوین در اختیار سپاه پاسداران به سر می برد و عفو بین الملل از این نگران است که حکم اعدام در اثر فشار سپاه پاسداران صادر شده و استقلال و بی طرفی قوه قضاییه را مورد تردید قرار می دهد. گزارش خبری: وکیل محمدعلی طاهری شایعه مرگ او را تکذیب کرد
دو سال دولت روحانی و وعده آزادی اطلاع‌رسانی
وزیر ارشاد: قوه قضائیه ممنوع‌القلم می‌کند نه ما
خامنه‌ای خواستار «توقف برخی فعالیت‌های یونسکو» شده است
سعید پورحیدر، روزنامه‌نگار، به ۵ سال زندان محکوم شد
شکایت دولتی از روزنامه «وطن امروز» به دلیل انتشار «اسناد محرمانه»
وکیل جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست از پایان محاکمه او خبر داد
فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟
روایت چند زندانی از وضعیت نان و غذا در اوین و رجایی شهر

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ویتنام اتحادیه اروپا در شتاب برای معامله تجاری تعهدات حقوق بشری خود را کنار می گذارد
۱۰ آگوست ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام امروز اعلام کردند: قرارداد تجارت و سرمایه گذاری آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام ـ در صورتی که بدون ارزیابی حقوق بشری و گنجاندن تضمین های لازم حقوق بشری ـ نهایی شود، در مغایرت شدید با قوانین اتحادیه اروپا خواهد بود. فدراسیون و کمیته حقوق بشر ویتنام درخواست خود از کمیسیون اروپا را برای انجام ارزیابی حقوق بشری پیش از نهایی کردن این توافق و گنجاندن مواد و تضمین های لازم تکرار می کنند.  عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «خودداری بروکسل از ارزیابی حقوق بشری آخرین نمونه سیاست اتحادیه اروپا در اولویت دادن به تجارت بر فراز حقوق بشر است.»

نیجریه شرکت شل باید با تعهد دولت برای پاک کردن نشت نفتی همراهی کند
۶ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت: شرکت شل باید با بهبود شدید روش پاکسازی نشت نفتی با تعهد تازه دولت برای مقابله با نشت نفتی در خلیج نیجر همراهی کند. اظهارات رییس جمهوری محمدو بوهاری در باره تشکیل صندوق امانی برای تامین مالی پاکسازی تحول مثبتی است، اما اگر روش های ناکارآمد پاکسازی شرکت شل تغییر اساسی نکند، تاثیر آن محدود خواهد ماند. تشکیل صندوق امانی توصیه برنامه محیط زیست سازمان ملل بود که همچنین خواهان بازبینی اساسی در روش های پاکسازی شرکت شل شده بود. اما پژوهشگران عفو بین الملل که در این منطقه در باره‌ نشت نفت تحقیق می کنند، در ماه جاری در مناطقی که پیمانکاران شل به تازگی اقدام کرده اند، خاک و در نزدیکی منابع آب، نفت پیدا کرده اند.

ما می خواهیم مثل انسان ها زندگی کنیم
دیده بان حقوق بشر ۷ آگوست ۲۰۱۵ «ما می خواهیم به کشور دیگری برویم. نمی توانیم اینجا در چادر زندگی کنیم. پول نداریم خانه اجاره کنیم و فرزندان من باید به مدرسه بروند. ما می خواهیم مثل انسان ها زندگی کنیم.» اینها حرف های حشمت الله، افغان ۳۲ ساله است که چند روز پیش او را در پارکی در مرکز شهر آتن، محل زندگی صدها پناه جو و مهاجر در شرایط بد دیدم. حشمت الله، همسر و سه فرزند ۲، ۶ و ۷ ساله او از جمله ده ها هزار پناه جو و مهاجر هستند که در چند ماه گذشته از ترکیه به جزایر یونان در دریای اژه رفته اند. مسؤولانِ گرفتار در قرض در این جزایر قادر به تامین نیازهای اساسی مهاجران نیستند. فقط در ماه جولای، ۵۰۰۰۰ پناه جو و مهاجر وارد این جزایر شده اند که به نسبت ماه پیش از آن ۷۰ درصد افزایش یافته است. غذا، سرپناه، مراقبت درمانی و حتا توالت کافی موجود نیست. فاجعه ای انسانی در آتن در جریان است و میدان ها و پارک ها صدها تن آواره را در خود جا داده اند. گزارش خبری: تراژدی پناهجویان در یک جزیره یونان

آخرین کشتی غرق شده در مدیترانه نیاز به مسیر امن و قانونی به اروپا را نشان می دهد
۵ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز با به راه افتادن عملیات گسترده جستجو و نجات در دریای مدیترانه، اعلام کرد: دولت های اروپایی باید به جای به خطر انداختن جان هزاران تن نیازمند به حمایت دست به اقدامات بیشتری برای تامین راه های امن و قانونی ورود به اروپا بزنند. بنا به گزارش رسانه ها، با واژگون شدن قایق ماهیگیری در نزدیکی بندر زوارا در لیبی که گویا در حدود ۶۰۰ تن را حمل می کرد، صدها نفر ممکن است جان خود را از دست داده باشند. بنا به آمار رسمی، ۳۷۳ تن نجات یافته اند و ۲۵ جنازه نیز از آب گرفته شده است.
کمپین ویکی‌لیکس علیه پیمان تجارت آزاد اروپا و آمریکا
سقف نازل حداقل دستمزد: معضلی عمومی

ایران
خودسوزی کارگران؛ راه دیگری برای اعتراض نیست؟
مرگ چهار کارگر طی یک ماه گذشته بر اثر حوادث شغلی

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ایران
۱۰۰ میلیون قطعه ماهی در زاینده‌رود ‘تلف شدند’
آنچه از جنگل‌های ایران بر جای مانده است

   دفاع از حقوق بشر

بنگلادش تهدید جدی مرگ علیه عادل الرحمان خان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از تهدیدهای جدی مرگ علیه عادل الرحمان خان دبیر ادیکار، سازمان عضو فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و کمیسیون حقوق بشر بنگلادش، و اعضای خانواده او اطلاع یافته است. روابط عمومی پلیس روز ۲ آگوست ۲۰۱۵ گزارش های روزنامه ها در باره‌ قتل های فراقضایی را به نقل از ادیکار محکوم کرد.

سوریه مازن درویش سرانجام آزاد شد؛ اکنون باید تبرئه شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: آزادی مدافع سرشناس حقوق بشر مازن درویش امروز پس از سه سال و نیم حبس نگرانی زیادی را رفع کرده است. با وجود آزادی، مازن درویش، همچون همکارانش حسین غریر و هانی الزیتانی، به «تبلیغ اقدامات تروریستی» متهم شده و در دادگاه ضدتروریسم سوریه محاکمه می شود. سازمان ما خواهان لغو تمام اتهام های اوست. حکم او در ۳۱ آگوست صادر خواهد شد. این سه مدافع حقوق بشر از زمان دستگیری در ۱۶ فوریه ۲۰۱۲ در شرایطی در حبس به سر برده اند که معادل ناپدیدشدن قهری است و چندین بار مورد شکنجه قرار گرفته اند. به تازگی، یعنی از ۳ مه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، محل حبس آنها نامعلوم بود.

مالزی بیانیه همبستگی با زندانی عقیدتی انور ابراهیم
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ آگوست ۲۰۱۵ چند سازمان از جمله عفو بین الملل و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با امضای بیانیه ای با انور ابراهیم اعلام همبستگی کردند، اتهام های سیاسی علیه او را که منجر به حبس او شده محکوم کردند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط او شدند. انور ابراهیم پیش از زندان رهبر مخالفان بود. ناظران مستقل که در محاکمه او حضور داشتند، این محاکمه را به دور از موازین محاکمه عادلانه توصیف کرده اند.

ایران
بیانیه کنشگران کارزار لگام در مورد نرگس محمدی
امین احمدیان: بهاره هدایت براساس قانون باید آزاد شود

    زنان

زنان و روز بین المللی مردمان بومی جهان
نهاد زنان سازمان ملل ۵ آگوست ۲۰۱۵ برآورد شده که بیش از ۳۷۰ میلیون تن بومی در ۷۰ کشور جهان هستند. کانون توجه روز بین المللی مردمان بومی جهان [۹ آگوست] امسال «برنامه پس از ۲۰۱۵: تضمین بهداشت و رفاه مردمان بومی» است. زنان بومی با بسیاری از شکل های تبعیض و خشونت، هم به عنوان زن و هم بومی، روبرو هستند و موانع مختلفی را برای غلبه بر این مسایل بر سر راه دارند. زنان بومی مشکلات نامتناسبی را در دسترسی به مراقبت بهداشتی و میزان بالاتر مرگ و میر مادران و نوزادان، سوء تغذیه و بیماری های عفونی مثل سل و مالاریا را تجربه می کنند. با وجود این که از زنان بومی انتظار می رود از بهداشت و رفاه خانواده هایشان حمایت کنند، خود آنها اغلب برای دسترسی به منابع لازم برای بنا کردن زندگی بهتر مثل آموزش و زمین با مانع روبرو هستند.

سنگال کمیته سازمان ملل خواهان جرم زدایی از سقط جنین شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ آگوست ۲۰۱۵ کمیته کارشناسان رفع تبعیض علیه زنان از جرم بودن سقط جنین و شرایط محدود کننده آن در سنگال ابراز نگرانی کرد و از این کشور خواست قوانین خود را برای جرم زدایی از آن اصلاح کند و سقط جنین را در موارد خطر مرگ برای زنان حامله، تجاوز، زنای با محارم و نقص جدی جنین قانونی کند. در پی بررسی اجرای کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) در سنگال، این کمیته در ملاحظات پایانی خود از نبودِ برنامه های آموزشی جامع در باره‌ بهداشت و حقوق جنسی و کمبودِ دسترسی به لوازم جلوگیری از بارداری ابراز نگرانی کرد. کمیته همچنین از افزایش موارد تجاوز و این که قانون تجاوز را تخلف توصیف می کند و نه جرم، ابراز نگرانی شدید کرد.
امارات متحده عربی پدر ترجیح داد دخترش غرق شود ولی “نامحرم” نجاتش ندهد

ایران
سیاست‌های راهبردی زنان و نابودی خانواده
سهم زنان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش یک ششم مردان است
کسری حقوق و جریمه نقدی، مجازات “بدحجابی” و “کشف حجاب”
توقیف یک نمایش به دلیل موی مصنوعی بازیگران زن
راگبی زنان به رغم محدودیت‌ها
زنان تاثیرگذار ایرانی: زنانی که از انقلاب تاکنون توسط حکومت کشته شده‌اند
ژست زنان عصر قاجار مقابل دوربین عکاس روس

    کودکان

پاکستان پلیس هفت نفر را در ارتباط با سوءاستفاده جنسی از کودکان بازداشت کرد

    فرهنگ و اندیشه

ترکیه آیا آزادی مطبوعات قربانی سیاست سوری حزب عدالت و توسعه شده است؟
المُنیتور ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ روز ۵ جون، دو روزپیش از انتخابات عمومی در ترکیه، در انفجار بمب در گردهمایی حزب دمکراتیک خلق ها که طرفدار کردهاست، در دیار بکر چهار نفر کشته و ۵۰ تن زخمی شدند. مرتکب آن شخصی  ۲۰ ساله از استان همجوار آدی یامان بود که در ۲۰۱۴ به داعش پیوسته و به تازگی از سوریه بازگشته بود. در ۲۰ جولای، بمب گذاری انتحاری در سوروچ در گردهمایی در حدود ۳۰۰ چپ گرا که راهی کوبانی بودند خود را منفجر کرد؛ ۳۲ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند. او هم فردی ۲۰ ساله از همان استان آدی یامان بود که سال پیش در سوریه به داعش پیوسته بود. کمی پس از انفجار، من در پیام توییتری نوشتم: «آشکار بود که این اتفاق می افتد. مسوؤلیت این کشتار… با کسانی است که سیاست حزب عدالت و توسعه را نسبت به سوریه تنظیم و اجرا کردند.» روز بعد در توییتر نوشتم: «ترور داعش محصول مناسب سیاست “درهای باز برای جهادگرایان” است.» روز بعد در توییتر نوشتم: «شرم آور است که رهبران خارجی پیام تسلیت مربوط به سوروچ را به همان شخصی می فرستند که دلیل اصلی تروریسم داعش در ترکیه است.» خیلی زود، هدف دو تن از مجریان تلویزیون ۲۴ که طرفدار دولت است قرار گرفتم. این تلویزیون برای ترور شخصیت روزنامه نگاران منتقد دولت شهرت دارد. آنها مرا به جاسوسی برای اسراییل متهم کردند و از رئیس روزنامه ملیت که من ستون نویس آن هستم، خواستند مرا اخراج کند… از زمان آغاز تلاطم در سوریه در ۲۰۱۱، تیم دو نفره اردوغان ـ داود اوغلو سیاست سرنگون کردن رژیم بشار الاسد و جایگزین کردن دولتی به رهبری اخوان المسلمین را دنبال کرده اند. خیلی زود مشخص شد که چنین کاری عملی نیست، اما این دو هرگز هدفشان را کنار نگذاشتند. سیاست درهای باز برای جهادگرایان بین المللی راهی سوریه یکی از روش هایشان بود، به امید این که آنها سقوط اسد را سرعت ببخشند… رسانه ها بارها گزارش از اعزام کامیون های پر از اسلحه و مهمات زیر نظارت سازمان اطلاعات کشور برای جهادگرایان در سوریه منتشر کردند…
چرا ترکیه کردها را بمباران می‌کند؟
یهودیت و اسلام؛ واکنش بنیادگرایان به چاقوی خونین افراطی‌گری
دیوید گیلمور در آهنگ جدید خود از صدای زندانیان سابق استفاده کرد
اهدای جایزه “نوبل فلسفه” به یورگن هابرماس و چارلز تیلور
رضا دقتی: عکس‌هایم نشان‌دهنده درد مشترک انسان‌ها است
عراق حفاظت از کتاب‌های قدیمی در برابر یورش “دولت اسلامی”

ایران
گزارش از نشست بررسی پدیده اسیدپاشی
تخریب تاریخ در ساحل خلیج فارس

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، بیدار زنی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، سازمان بین المللی کار، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، کمپین بین المللی الغای سلاح های هسته ای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، یوتیوب

هفت روز نامه بین المللی ۱۱۲

پیوست‌ها: