افغانستانkabulaf-2zn97fhc99d84likclz37k

در اثر حملات خونین به  کابل ۴۱ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شدند/ منبع عکس بی بی سی

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

بمب گذاری ها در کابل ده ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت
صدای آلمان ۱۸ اسد ۱۳۹۴ دست کم ۳۶ تن در بمب گذاری های روز جمعه در کابل کشته و صدها تن زخمی شده اند. این مرگبارترین روز در پایتخت افغانستان از زمان پایان ماموریت جنگی ناتو در ماه دسامبر سال گذشته است. انفجارهای روز جمعه ویرانی ساختمان ها را به دنبال داشت و شفاخانه های شهر مملو از زخمی ها شده است. این نخستین سلسله حملات نظامی عمده بر کابل از زمان اعلام مرگ ملا عمر، رهبر طالبان است. در نخستین حمله یک بمب قوی که در لاری جایگذاری شده بود، مدت کوتاهی پس از نیمه شب جمعه منفجر شد. ۱۵ فرد ملکی در این حمله کشته و ۲۴۰ تن دیگر زخمی گردیدند. هدف حمله سوم یک قرارگاه نیروهای ویژه امریکایی در نزدیکی میدان هوایی کابل بود. طی انفجارها و تیراندازی یک عضو نیروهای ناتو که ملیت اش فاش نشده کشته شد. مدت کوتاهی پس از انفجارها صدای هواپیماهای جت و هلیکوپترهای نظامی شنیده می شد که بر فراز کابل پرواز می کردند، تا این که نیروهای امنیتی در نخستین ساعات روز شنبه منطقه پیرامون حملات را مسدود نمودند. کمی کمتر از ۲۴ ساعت بعد، دست کم ۲۰ شاگرد مکتب پولیس در حمله یک مهاجم انتحاری کشته شدند. این مهاجم یونیفورم پولیس بر تن داشت و خود را در برابر دروازه اکادمی پولیس افغانستان منفجر کرد.
شورای امنیت سازمان ملل حملات کابل را محکوم کرد
هشت پیمانکار افغان در حمله دیشب کابل کشته شدند

شمار کشته‌های حمله انتحاری شب گذشته در قندوز به ۲۹ نفر رسید
بی بی سی ۱۸ اسد ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت قندوز در شمال افغانستان از افزایش شمار کشته‌های حمله انتحاری شب گذشته در ولسوالی خان‌آباد این ولایت خبر داده‌اند. حیات امیری، ولسوال خان‌آباد، روز یکشنبه، ۱۸ اسد گفت که در این حمله ۲۹ نفر کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته آقای امیری ۲۵ نفر از کشته‌شدگان و ۱۵ نفر از زخمی‌های این حادثه از شبه‌نظامیان محلی هستند که به حمایت از دولت افغانستان در برابر طالبان می‌جنگیدند.

حمله انتحاری در نزدیکی میدان هوایی بیش از ۲۰ کشته و زخمی داد
 ۸ صبح ۲۰ اسد ۱۳۹۴ وزارت امور داخله اعلام کرده که در نتیجه انفجار یک عراده موتر مملو از مواد انفجاری در مقابل دروازه ورودی میدان هوایی کابل، پنج غیرنظامی کشته و شانزده تن دیگر زخمی شده‌اند. این وزارت افزوده که این حمله ساعت دوازده ظهر دوشنبه در میان ازدحام مردم صورت گرفت. مسوولان امنیتی گفته این حمله زمانی صورت گرفت که کاروان نیروهای بین‌المللی از محل عبور می‌کرد. وزارت امور داخله می‌‌گوید که در میان زخمیان این حمله تروریستی چند کودک نیز شامل هستند. در این حادثه نزدیک به ده عراده موتر متعلق به غیرنظامیان نیز تخریب شده است.
رییس‌جمهور: تا هنوز از پاکستان پیام جنگ فرستاده می‌شود

نگرانی شدید کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش قتل‌های هدفمند
۸ صبح ۲۰ اسد ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش میزان خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند در کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید که در تازه‌ترین مورد سه نفر در ولایت بدخشان به اتهام این‌که برادر و کاکای شان عضو پولیس محلی هستند به قتل رسیده‌اند. این کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته که این قتل‌‌‌ها توسط طالبان در ولسوالی کشم به تاریخ شانزدهم اسد صورت گرفته است. کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌افزاید که دو تن از این افراد توسط طالبان گردن زده شده و فرد سومی نیز در حال فرار به قتل رسیده است.

تیرباران چهار مسافر در دشت اسفنده غزنی
سلام وطندار ۱۹ اسد ۱۳۹۴ جنازۀ چهار باشندۀ ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، بامداد روز سه‌شنبه از دشت اسفنده این ولایت یافت شد. محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی در پیوند به این رویداد گفت که این چهار مسافر، روز گذشته در مربوطات ولسوالی خوگیانی از سوی طالبان دستگیر و نیمه‌های شب گذشته تیرباران شده اند. آقای احمدی می‌افزاید که از میان این چهار مسافر، یک نفرشان انجنیر و سه تن دیگرشان دانشجویانی معمولی بودند.

ویدیوی منسوب به داعش در افغانستان خبرساز شد
بی بی سی ۱۹ اسد ۱۳۹۴ انتشار ویدیویی که به افراد وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان نسبت داده شده، در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های این کشور خبرساز شده است. در این ویدیو که در یک منطقه کوهستانی ضبط شده، افراد سیاه‌پوشی دیده می‌شوند که پرچم داعش را حمل می‌کنند و ۱۰ نفر دیگر را که چشم‌بند زده شده‌اند، با منفجر کردن بمب در زیر پایشان، می‌کشند.
شورای ولایتی ننگرهار: وضعیت در شینواری بحرانی تر از تصاویر یک ویدیو است

یازده باشندۀ ولسوالی جاغوری توسط افراد مسلح ربوده شدند
سلام وطندار ۲۱ اسد ۱۳۹۴ محمدعلی احمدی معاون والی غزنی گفت که این یازده نفر، عصر روز گذشته در مسیر راه ولسوالی قره‌باغ، توسط افراد مسلح از موترها پایین گردیده و به محل نامعلومی انتقال یافته اند. آقای احمدی می‌افزاید که دولت تا کنون از محل بودوباش و مخفیگاه این افراد اطلاعی در دست ندارد.

طالبان ۲۵ خانه را در فاریاب به آتش کشیدند
سلام وطندار ۲۰ اسد ۱۳۹۴ مسؤولان محلی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب می‌گویند که طالبان ۲۵ منزل مسکونی را در منطقۀ «میرشادی» این ولسوالی به آتش کشیده و پیرمردی را نیز به قتل رسانده اند. رحمت‌الله قیصاری، سرپرست ولسوالی قیصار گفت که روز گذشته جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری در عملیاتی در این منطقه حضور یافت و طالبان بدون کدام درگیری آن‌جا را ترک کردند.

نگرانی سازمان حقوق بشر کندز از افزایش تلفات غیرنظامیان در شمال شرق
۸ صبح ۱۸ اسد ۱۳۹۴ مسوولان حقوق بشر کندز از افزایش تلفات غیر نظامیان  نگرانی کرده می گویند طی دو ماه گذشته از اثر انفجار ماین کنار جاده یی و نبرد ها ۱۵ غیرنظامی کشته شده و نزدیک به۳۰۰ تن دیگر زخمی شده و هزاران خانواده بیجا شده و یا هم دست به مهاجرت اجباری خارج از کشور زده اند. حیات الله امیری رییس حقوق بشر کندز روز شنبه ۸ اگست گفت که از ابتدای سال جاری بیشتر آسیب را در جنگ های شمالشرق، غیرنظامیان به ویژه زنان، کودکان و کهن سالان دیده اند.

     زنان

آموزش ۳ هزار زن در بخش‌های مدیریت نهادهای دولتی
سلام وطندار ۲۲ اسد ۱۳۹۴ کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی با شرکت آمریکایی «کمونکس» قرارداد آموزش ۳ هزار زن تا ۵ سال دیگر را به امضا رساند. احمد مشاهد ریییس این کمیسیون امروز (چهارشنبه) هنگام امضای این قرارداد گفت، بانوانی که از ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند و فارغ صنف دوازدهم یا لیسانس هستند، شامل این برنامه می‌شوند و به زودی آموزش آنان در انستیتوت خدمات ملکی آغاز خواهد شد.

بررسی نقش زن در روشنی حاکمیت قانون
بی بی سی ۲۰ اسد ۱۳۹۴ روز گذشته کنفرانسی زیر نام بررسی نقش زنان در حاکمیت قانون و تامین عدالت اجتماعی از سوی موسسه اجتماعی و فرهنگی تساوی برگزار شد. هدف این کنفرانس، پراختن به جایگاه زنان در جامعه‌ی قانونمدار و برجسته ساختن نقش زنان در روند عدالت اجتماعی خوانده شده است.  معصومه محمدی، رییس موسسه‌ی برگزار کننده‌ی این کنفرانس، در سخنانش به طرح پیشنهادهایی به حکومت وحدت ملی پرداخت و از تقویت زمینه‌هایی که می‌توانند مشارکت زنان را در نظام عدلی و قضایی بیشتر بسازد یاد کرد.

طالبان فریده ۲۷ ساله را به اتهام روابط نامشروع جنسی به دار آویختند
صدای آلمان ۱۹ اسد ۱۳۹۴ نوید فروتن سخنگوی ولایت بدخشان در مصاحبه با دویچه وله گفت که طالبان یک زن ۲۷ ساله را به اتهام روابط نامشروع جنسی اعدام کرده اند. سخنگوی ولایت بدخشان گفته است که این زن روز شنبه در حضور مردم از یک درخت حلق آویز شده بود. فروتن افزوده است که افزون بر آن طالبان دو مأمور پولیس و یک فرد ملکی را در ولایت بدخشان به اتهام جاسوسی سر بریده‏اند.

تجاوز جنسی طالبان بر یک زن در حضور شوهر و فرزندان‌اش در بدخشان
اطلاعات روز ۱۸ اسد ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت بدخشان در شمال شرق کشور گفته اند که طالبان مسلح بر یک زن در حضور شوهر و فرزندان‌اش تجاوز جنسی کرده و بعد او را به دار آویخته اند. به نقل از تلویزون یک، لعل احمد احمدزی، سخن‌گوی پولیس ولایت بدخشان گفته است که این حادثه شب شنبه در منطقه‌ی تیرگران از مربوطات ولسوالی وردوج این ولایت رخ داده است.

         حامیان و فعالان

کمیتۀ جلوگیرى از خشونت علیه خبرنگاران ایجاد گردیده است
پژواک ۱۹ اسد ۱۳۹۴ معین نشراتى وزارت اطلاعات و فرهنگ ضمن اعلام حمایت جدی از رسانه ها و آزادى بیان، از ایجاد کمیتۀ جلوگیرى از خشونت علیه خبرنگاران متشکل از نهادهاى مهم دولتى و اتحادیه هاى خبرنگاران خبر داد. سیده مژگان مصطفوى معین نشراتى این وزارت، دردومین روزنمایشگاه رسانه یى درکابل گفت که دراین کمیته که اخیراً ایجاد شده؛ نماینده هاى رسانه ها، اتحادیه خبرنگاران، وزارت هاى اطلاعات وفرهنگ، امور داخله و دفاع ملى، ریاست امنیت ملى و لوى څارنوالى عضویت دارند.

نهادهای مدنی میدان وردک: انجام اعمال مغایر با قانون توسط کارمندان دولتی جرم بزرگ و خیانت ملی است
اطلاعات روز ۱۸ اسد ۱۳۹۴ جمعی از نهادهای مدنی ولایت میدان وردک روز گذشته نشست اعتراضی را در رابطه به رخدادهای ناگوار اخیر در این ولایت، با والی، اعضای شورای ولایتی و مقام‌های بلند پایه این ولایت برگزار کردند. اعضای این نهادها می‌گویند که با توجه به این که وظیفه‌ی اصلی کارمندان دولتی ارائه خدمات به شهروندان و تطبیق حکم قانون می‌باشد، انجام اعمال مغایر آن، جرم بزرگ و خیانت ملی تلقی می‌شود.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

اوج‌گیری هجوم سگ‌ها در شهر کابل
۸صبح ۱۹ اسد ۱۳۹۴ پیر زن ۶۵- ۷۰ ساله با پشت خمیده و پا‌های لرزان به سختی با نواسه‌اش از پله‌ها بالا می‌رفت. او در حالی که اعصا نیز در دست داشت، نفسک زنان پله‌های کلنیک واکسین را یکی بعد دیگر می‌پیمود، اما گاهگاهی به عقب بر می‌گشت و با چشمان ضعیف به اطراف نظر می‌انداخت. در زوایای چشمانش نوعی از ترس و دلهره به‌نظر می‌رسید. او از آن می‌هراسید که یک بار دیگر مورد هجوم سگ‌ها قرار نگیرد.  بیگم بی‌بی، باشنده ارزان‌قیمت کابل می‌گوید: «دو هفته قبل زمانی‌که می‌خواستم دنبال نواسه‌ام به مکتب‌شان بروم سگ‌ها به من حمله کردند و پایم را زخمی ‌ساختند. در اصل چشم‌هایم ضعیف بود و سگی را که در سایه دیوار خوابیده بود ندیدم و بالایش پا نهادم و همان دم مورد حمله سگ قرار گرفتم، هنوز از شر آن سگ خلاص نشده بودم که دو سگ دیگر نیز به من حمله کردند.»

چهار میلیون جوان تا پنج سال آینده وارد بازار کار می‌شوند
سلام وطندار ۱۸ اسد ۱۳۹۴ گزارش تازۀ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) نشان می‌دهد که تا پنج سال آینده، چهار میلیون جوان واجد شرایط کار نیاز به شغل خواهند داشت. در گزارش سالانۀ این صندوق که امروز (یک‌شنبه) نشر شد، آمده است که برای این جوانان باید شغل ایجاد شود. انیت ساکس رابرت‌سون، نمایندۀ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان، هدف نشر این گزارش را تهیه برنامۀ مشخص کاری اداره‌های سکتوری برای جوانان خواند.

افغانستان: جمعیت جوان اما بی‌کار
۸صبح ۱۹ اسد ۱۳۹۴ صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که طی ۵ سال آینده ۴ میلیون تن از جوانان این کشور به جمعیت جویای کار ملحق خواهد شد، بنابراین باید طی همین مدت زمانی برای آن‌ها شغل نیز ایجاد شود. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ گزارشی را تحت عنوان «سرمایه‌گذاری روی جوانان: چگونگی تحقق مزیت جمعیتی در افغانستان» به نشر رسانده است. در این گزارش آمده است که سرمایه‌گذاری موثر روی توانمند‌سازی، تعلیم و اشتغال جوانان در سن کار، می‌تواند نوعی مزیت اقتصادی را به بار آورد.
هشدار سازمان ملل در مورد وضعیت جوانان در افغانستان

سونامی ایدز در افغانستان؛ چهار برابر افزایش در دو سال
سلام وطندار ۱۹ اسد ۱۳۹۴ مسؤولان وزارت صحت افغانستان می‌گویند که حدود ۶۷۰۰ مبتلا به بیماری ایدز در سال ۲۰۱۵ میلادی به ثبت رسیده است. این مسؤولان به نقل از یک پژوهش سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که بیماران آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی (ایدز) در سال ۲۰۱۳ میلادی در افغانستان به ۱۷۰۰ تن می‌رسید.

وزارت زراعت از ایجاد ۱۳ مرکز پروسس و بسته‌بندی میوه در کشور خبرداد
طلوع نیوز ۱۹ اسد ۱۳۹۴ وزارت زراعت و آبیاری روز یکشنبه از ایجاد ۱۳ مرکز نگهداری، پروسس و بسته بندی فرآورده‌های باغداری در هفت حوزه‌ی کشاورزی در کشور سخن گفت. مسئولان این وزارت هزینه‌ی ساخت این مراکز معیاری را بیش از ۴میلیون دالر می‌گوید و ادامه میدهند که این مراکز از کمکهای بانک توسعهی آسیایی در ولایتهای کابل، قندهار، هرات، ننگرهار، بلخ و کندز ایجاد شده اند.

       جنگ

والی کنر: ۴۰ موشک از سوی نظامیان پاکستانی بالای کنر پرتاب شده‌اند
اطلاعات روز ۱۹ اسد ۱۳۹۴ وحید الله کلیم‌زی، والی کنر در شرق کشور می‌گوید که در چند روز گذشته حدود ۴۰ موشک از سوی نظامیان پاکستانی بر مربوطات این ولایت برتاب شده‌اند. آقای کلیم‌زی افزوده که به دلیل موشک پراگنی نظامیان پاکستانی، صدها باشنده مناطق ناری و سرکانوی کنر از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند.

تلفات جنگ
۳۶ مخالف مسلح در خشونت‌های تازه افغانستان کشته شدند. ۸ شورشی در عملیات نیروهای افغان در ولایت لغمان کشته شدند. ۶ پولیس در حمله‌ی طالبان در ولایت هلمند جان باخت. گروه داعش ۱۰ طالب را در ننگرهار با انفجار چندین بمب به صورت دسته جمعی کشتند. ۱۱ طالب به شمول یک فرمانده آن‌ها در غزنی کشته شدند. حمله طالبان به یک پاسگاه در هلمند جان ۱۵ پلیس را گرفت.

     فرهنگ

ایران ۱۱هزار جلد کتاب از استادان دانشگاه‌های افغانستان را منتشر کرد
طلوع نیوز ۱۸ اسد ۱۳۹۴ این کتابها که در ۲۱ عنوان منتشر شده قرار است بین ۳۶ دانشگاه دولتی و بیش از ۱۰۰ دانشگاه خصوصی در افغانستان توزیع شود. فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی در مراسم رونمایی از این کتاب‌ها که امروز در وزارت تحصیلات عالی و با حضور مقامات سفارت ایران، استادان دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و فرهنگی برگزار شد اظهارداشت: “من با عرض تشکر و سپاس از دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام کشور دوست خود را در راستای بهبود وضعیت آموزشی پوهنتون‌های کشور موثر می‌دانم.”

«حامد مقتدر» شاعرجوان در ولایت بلخ به دلیل فقر و بیکاری خودکشی کرد
اطلاعات روز ۲۰ اسد ۱۳۹۴ سید اسرار  معروف به «حامد مقتدر» یکتن از شاعران  ولایت بلخ شب گذشته در زیر زمین خانه اش خود را حلق آویز نمود و به زندگی اش پایان داد. خانواده وی  علت این خود کشی را نداشتن کار و فقر شدید اقتصادی عنوان کرده اند.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۷ و ۸

پیوست‌ها: