زنان-690x259

217521

افزایش تلفات زنان و اطفال در افغانستان/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

امارات محتده عربی پدری که نخواست از غرق شدن دختر جوانش جلوگیری کند
خبرگزاری رشد ۱۲ اگوست ۲۰۱۵ پدری پذیرفت که دختر جوانش بمیرد اما اجازه نداد به گفتۀ خودش«دست نا محرم» به خاطر نجات این دختر به جان او بخورد. به گزارش دویچه وله، پدری در امارات متحدۀ عربی پذیرفت دختر ۲۰ ساله‌اش در ساحل دوبی غرق شود اما حاضر نشد دست نا محرم بدن این دختر را به خاطر نجاتش لمس کند.

عراق “تجاوز” رهبر داعش به امدادگر آمریکایی
بی بی سی فارسی ۱۴ اگوست ۲۰۱۵ مقام‌های آمریکایی به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته اند کیلا مولر شهروند این کشور که در دست گروه موسوم به “دولت اسلامی” اسیر بود و سال قبل کشته شد به شکل مکرر هدف تجاوز جنسی ابوبکر بغدادی رهبر داعش قرار داشته است. مقام‌های ضد تروریستی آمریکا دو ماه پیش خانواده خانم مولر را از جزییات این آزار و تجاوز جنسی آگاه کرده بودند.

 افغانستان یک دختر جوان در سرپل به اتهام دزدی در دادگاه صحرایی مجازات شد
طلوع نیوز ۲۳ اگوست ۲۰۱۵ براساس یک گزارش، یک دختری جوان همراه با پدرش در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در یک دادگاه صحرایی از سوی رییس شورای انکشافی روستای توغی این ولسوالی به اتهام دزدی لت و کوب شدند. در همین حال، اسدالله خرم، عضو شورای ولایتی سرپل در تماس تلیفونی با طلوع نیوز می گوید که شخصی که خانه اش دزدی شده بوده نزد یک فالبین می رود و فالبین این مرد را متهم خطاب می کند و رییس شورای انکشافی روستای توغی بر بنیاد گفته های فالبین این مرد را همراه با دختر جوانش در برابر چشم مردم به صورت بی رحمانه و بدون شواهد لت و کوب می کند.

 ماجرای تلخ دختر ۱۴ ساله ای که به آمریکا سفر کرد
باشگاه خبرنگاران جوان ۱۶ اگوست ۲۰۱۵ دنیل جورجن سن “۳۰ ساله که یک نوازنده گیتار است پس از اتهام فریب یک دختر ۱۴ ساله که به آمریکا سفر کرده بود و تجاوز به او در اتوبوس توسط پلیس بازداشت شد. براساس گزارش پلیس آقای ” جورجن ” قربانی خود را در آگوست ۲۰۱۳ در ساحل ملاقات کرد و پس از فریب او، قربانی را به اتاق هتل که در آن اقامت داشت برد و به او تجاوز کرد، همچنین این رفتار بی شرمانه را در اتوبوس تور تکرار کرد.

 افغانستان طالبان فریده ۲۷ ساله را به اتهام روابط نامشروع جنسی به دار آویختند
صدای آلمان ۱۰ اگوست ۲۰۱۵ نوید فروتن سخنگوی ولایت بدخشان در مصاحبه با دویچه وله گفت که طالبان یک زن ۲۷ ساله را به اتهام روابط نامشروع جنسی اعدام کرده اند. سخنگوی ولایت بدخشان گفته است که این زن روز شنبه در حضور مردم از یک درخت حلق آویز شده بود. فروتن افزوده است که افزون بر آن طالبان دو مأمور پولیس و یک فرد ملکی را در ولایت بدخشان به اتهام جاسوسی سر بریده‏اند.

   دفاع از حقوق بشر

افغانستان پولیس، عاملین لت وکوب یک پدر و دختر را در ولایت سرپل بازداشت کرد
وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان ۱۵ اگوست ۲۰۱۵ به دنبال نشر گزارش هایی در خصوص لت و کوب یک پدر و دختر توسط اهالی قریه توغی ولسوالی بلخ آب ولایت سرپل، پولیس پنج تن را در پیوند به این رویداد بازداشت کرده است. این پدر و دختر، پس از آن توسط اهالی قریه متذکره مورد لت و کوب قرار گرفته اند، که از سوی یک فالبین متهم به دزدی شده اند.

 افغانستان ۳۸ میلیون دالر کمک امریکا به منظور ارتقای ظرفیت زنان
خبرگزاری رشد ۱۳ اگوست ۲۰۱۵ کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و شرکت امریکایی کمونکس (Chemonics) قراردادی را به ارزش ۳۸ میلیون دالر به منظور تقویت حضور زنان در نهادهای خدمات ملکی افغانستان به امضا رساندند. به گزارش رشد؛ طبق این قرارداد شرکت کمونکس به همکاری انستیتوت خدمات ملکی افغانستان بالاتر از ۳۰۰۰ خانم را طی پنج سال آینده برای حضور در ادارات دولتی آموزش داده و آماده سازد.

آموزش ۳ هزار زن در بخش‌های مدیریت نهادهای دولتی

 سنگال کمیته سازمان ملل خواهان جرم زدایی از سقط جنین شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ آگوست ۲۰۱۵ کمیته کارشناسان رفع تبعیض علیه زنان از جرم بودن سقط جنین و شرایط محدود کننده آن در سنگال ابراز نگرانی کرد و از این کشور خواست قوانین خود را برای جرم زدایی از آن اصلاح کند و سقط جنین را در موارد خطر مرگ برای زنان حامله، تجاوز، زنای با محارم و نقص جدی جنین قانونی کند. در پی بررسی اجرای کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) در سنگال، این کمیته در ملاحظات پایانی خود از نبودِ برنامه های آموزشی جامع درباره‌ بهداشت و حقوق جنسی و کمبودِ دسترسی به لوازم جلوگیری از بارداری ابراز نگرانی کرد. کمیته همچنین از افزایش موارد تجاوز و این که قانون تجاوز را تخلف توصیف می کند و نه جرم، ابراز نگرانی شدید کرد.

ایران هویت و برابری خواهی
مدرسه فمینیستی ۱۳ اگوست ۲۰۱۵ برخی خواستهای برابری خواهانه زنان ذاتی است و فرای طبقه اجتماعی عمل می کند، مانند: حق سفر، حق اقامت، حق تحصیل، حق انتخاب همسر، حق طلاق، حق اشتغال، حق گشایش حساب بانکی برای خود و اعضای خانواده، حق اخذ وام مسکن، حق تصمیم گیری در خصوص جراحی و نحوه درمان خود و اعضای خانوده و حق حضانت کودکان و…

ایران نامه نرگس محمدی به مادران رنج دیده و زنان زندانی برای پاسداشت عدالت، آزادی و حقوق بشر
خبرگزاری هرانا ۱۵ اگوست ۲۰۱۵  نرگس محمدی در نامه اى به کمپین حمایت از مادران زندانى نوشته است که من یک زن و مادر و فعال حقوق بشر هستم، در این سرزمین هر دو ویژگی یعنی زن بودن به اضافه فعال حقوگردید سخنگوی وزیر؟ البتهق بشر بودن جرمی مضاعف است، چرا که از نظر قدرتمندان، وظیفه زن، خانه نشینی و فرزندداری است و اگر زنی که مادر هم هست به جای عرصه خصوصی و خانه پای در عرصه عمومی گذاشته و منتقد قدرت گردد، نه مساوی یک مرد فعال مدنی، سیاسی – عقیدتی بلکه به جرم زن بودن به طور مضاعف مجازات خواهد شد،

کودکان
جنجال‌ها بر سر تجاوز جنسی بر ۳۰۰ کودک در پاکستان
سلام وطندار ۱۴ اگوست ۲۰۱۵ رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که در دهکده‌یی در منطقۀ قصور ایالت پنجاب این کشور بر ۳۰۰ کودک پسر تجاوز جنسی شده است. بر بنیاد گزارش‌ها، این کودکان تا ۱۴ سال سن داشته اند. نشر گزارش تجاوز جنسی بر کودکان در ایالت مهمی چون پنجاب، از یک هفته بدین‌سو جنجال‌برانگیز شده و بسیاری از شهروندان این کشور را متأثر کرده و آن‌ها را برای اعتراض به خیابان‌ها کشانده است

 حقوق مدنی و سیاسی

زنان و روز بین المللی مردمان بومی جهان
نهاد زنان سازمان ملل ۵ آگوست ۲۰۱۵ برآورد شده که بیش از ۳۷۰ میلیون تن بومی در ۷۰ کشور جهان هستند. کانون توجه روز بین المللی مردمان بومی جهان [۹ آگوست] امسال «برنامه پس از ۲۰۱۵: تضمین بهداشت و رفاه مردمان بومی» است. زنان بومی با بسیاری از شکل های تبعیض و خشونت، هم به عنوان زن و هم بومی، روبرو هستند و موانع مختلفی را برای غلبه بر این مسایل بر سر راه دارند. زنان بومی مشکلات نامتناسبی را در دسترسی به مراقبت بهداشتی و میزان بالاتر مرگ و میر مادران و نوزادان، سوء تغذیه و بیماری های عفونی مثل سل و مالاریا را تجربه می کنند. با وجود این که از زنان بومی انتظار می رود از بهداشت و رفاه خانواده هایشان حمایت کنند، خود آنها اغلب برای دسترسی به منابع لازم برای بنا کردن زندگی بهتر مثل آموزش و زمین با مانع روبرو هستند.

افغانستان تأثیر کوپراتیف‌های کشاورزی در استقلال مالی زنان
سلام وطندار ۱۰ اگوست ۲۰۱۵ تأسیس کوپراتیف‌های کشاورزی در تقویت‌بخشی بنیۀ اقتصادی و ارتقاع وضع زنده‌گی روستاییان به شدت مفید و مأثر است. در ولایت هرات دو کوپراتیف زنانه در دو ولسوالی این ولایت فعال است. در این کوپراتیف‌ها شمار زیادی از بانوان در راستای کشت بهتر و برداشت بیشتر محصولات کار می‌کنند. لیلا سامانی مسؤول کوپراتیف زنانۀ «توفیق» می‌گوید که همکاری مشترک روستاییان می‌تواند در کشت و حاصل‌دهی بذرهای زراعتی مؤثر باشد.

 لندسا؛ مرکز حق مالکیت زمین زنان
مهرخانه ۱۵ اگوست ۲۰۱۵ پراسترمن که اولین‌بار در جریان طرح قانون اصلاحات اراضی آمریکای لاتین با تهدید پیش‌روی مالکین اراضی در ازدست‌دادن زمین‌هایشان روبه‌رو شد، با پیشنهاد طرح خرید اراضی به‌جای مصادره آن‌ها، مورد توجه دولت آمریکا قرار گرفته و در همان سال‌ها برای نظارت بر طرح اراضی ویتنام گماشته شد. به‌این‌ترتیب، پراسترمن بزرگ‌ترین اصلاح‌گر اراضی خارج از دنیای کمونیستی شناخته شده و دوبار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بوده است.

ایران نرگس محمدی و مسئولیت‌های قوه قضاییه
رادیو فردا ۱۲ اگوست ۲۰۱۵ جمعی از زنان ملی-مذهبی در نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران در مورد وضعیت جسمانی نرگس محمدی در زندان اوین ابراز نگرانی کردند. به گزارش سایت کلمه اعظم طالقانی‌، زهره سحابی، طاهره طالقانی، مینو مرتاضی لنگرودی و چند تن دیگر در این نامه نوشتند خانم محمدی از جمله مادران دربندی است که سابقه زندان دارد و فضای زندان موجب تشدید بیماری او شده است.

افغانستان راه اندازی نشست ” اهمیت ثبت ازدواج ” در بلخ
افغانستان رو ۱۳ اگوست ۲۰۱۵ دفتر اویک یا موسسه تعلیمی برای زنان افغان همراه با نهادهای مدنی ، عالمان دین و مسئولان ارگان های دولتی به روز ۵ شنبه ۱۳ اگست نشستی را زیر نام ” اهمیت ثبت ازدواج ها و نقش نهادهای مدنی در ترویج آن ” در مزارشریف راه اندازی کردند. از طریق این نشست به عالمان دین و نهادهای مدنی تأکید میشود که برای آگاهی دادن به خانواده ها تلاش کنند.

با ثروت‌مندترین زنان جهان آشنا شوید
جامعه باز ۱۳ اگوست ۲۰۱۵ ثروت در اغلب کشورهای جهان سوم، به‌خصوص در افغانستان، ماهیت مردانه دارد. زمانی‌ که از ثروت و مالکیت‌ آن حرف می‌زنیم، ناخودآگاه تصاویر مردان در ذهن مان مجسم می‌شود. مالکیت مردان بر ثروت، بخش مهمی از منابع اقتدار مردسالارانه آن هم در حوزه عمومی و هم در حوزه خصوصی به شمار می‌آید. حضور زنان در عرصه تجارت و افزایش سهم زنان در مالکیت ثروت و منابع آن یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق برابری جنسیتی است.

ایران چطور زایمان طبیعی از زنان دریغ شد
بیدار زنی ۱۵ اگوست ۲۰۱۵ مطلبِ زیر نوشته‌ی پَت توماس۱ روزنامه‌نگار و نویسنده‌‌ی چندین کتاب در حوزه‌ی بارداری و زایمان است. او معتقد است که «در نظامِ پزشکیِ امروز، حتی در جوامع پیشرفته‌ مانند انگلستان، زنان به مثابه بیمار و نه کسی که به زودی مادر می‌شود معاینه، ارزیابی و درمان می‌شوند؛ بنابراین تعجبی ندارد که از زایمانِ طبیعی وحشت کنند.» او این پرسش را مطرح می‌کند که آیا فرایندِ بارداری و زایمان به کسب‌ و کاری شدیداً پزشکی‌شده تبدیل نشده است؟

  فرهنگ و جامعه

گفت و گو با دختر بدلکار ایرانی
ایران وایر۱۵ اگوست ۲۰۱۵ ماهرخ غلامحسین‌پور: مهسا احمدی»، اولین دختر بدل‎کار و «بیس جامپر» ایرانی است که در فیلم‌های مشهوری هم‎چون «جیمزباند» (سقوط آسمانی) در نقش یکی از بدل‎کاران اصلی ایفای نقش کرده است. همه می‌گویند او دل شیر دارد اما خودش می‌گوید گاهی وقت‌ها از انجام یک سری کار‌ها ترسیده است. مهسا در گفت‎وگو با «ایران وایر» از ترس‌ها، برنامه‌ها و هدف‌هایش می‌گوید.

ایران توقیف یک نمایش به دلیل موی مصنوعی بازیگران
رادیو فردا ۱۴ اگوست ۲۰۱۵ اجرای نمایش «پینوکیا» در تماشاخانه ایرانشهر تهران به دستور اداره نظارت و ارزشیابی تئاتر و به دلیل «عدم رعایت موازین در پوشش بازیگران» و همچنین «برخی دیالوگ‌های نامناسب» متوقف شد. طبق گزارش خبرگزاری ایلنا و به گفته شهره سلطانی کارگردان این اثر، انتشار عکس‌هایی از بازیگران زن در برخی رسانه‌ها، که مربوط به اجرای شب اول می‌شده، دلیل اصلی توقیف تئاتر «پینوکیا» بوده است. در این عکس‌ها بازیگران زن از موی مصنوعی (پوستیژ) استفاده کرده‌اند.

افغانستان نخستین جشنوارۀ فیلم برای روحیه‌دهی به بانوان فاریابی
سلام وطندار ۱۳ اگوست ۲۰۱۵ برای نخستین بار جشنوارۀ نمایش فیلم در شهر میمنۀ فاریاب برای بانوان این ولایت برگزار شد. این جشنواره به خاطر جلوگیری از خشونت‌ها علیه زنان، ناامنی و هم‌چنان روحیه‌دهی به بانوان این ولایت برگزار شده است. این جشنواره به نام «جشنوارۀ فیلم میمنه» بوده و از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ و ریاست امور زنان این ولایت برگزار شده است.

  سیاست

افغانستان حکومت در کاهش خشونت علیه زنان و مشارکت جوانان ناکام بوده است
افغانستان رو ۱۳ اگوست ۲۰۱۵ یک نظر سنجی که ازسوی موسسه مشارکت ملی افغانستان در بلخ صورت گرفته نشان میدهد حکومت در کاهش خشنوت علیه زنان، سطح حضور جوانان در تصمیم گیری ها و نیز حکومت داری خوب ناتوان بوده است.

افغانستان وزیر زنان: به مشکلات زنان زندانی در پروان رسیدگی نشده
خبرگزار بخدی ۱۴ اگوست ۲۰۱۵ دلبر نظری، وزیر امور زنان می گوید به چالش ها و مشکلات زنان زندانی و بانوانی که در مرکز حمایوی پروان نگهداری می شوند، درست رسیدگی نشده است. خانم نظری، که از زندان و مرکز حمایوی زنان در پروان دیدار می کرد، از وضعیت زندانیان به شدت انتقاد کرد خانم نظری، که از زندان و مرکز حمایوی زنان در پروان دیدار می کرد، از وضعیت زندانیان به شدت انتقاد کرد. خانم نظری، که از زندان و مرکز حمایوی زنان در پروان دیدار می کرد، از وضعیت زندانیان به شدت انتقاد کرد.

 ایران کنشگران زن و توافق هسته‌ای
مدرسه فمینیستی ۱۵ اگوست ۲۰۱۵ با پخش خبر توافق تاریخی هسته‌ای، گروه‌هایی از مردم شادی و هلهله کردند. گویی سهم ما ایرانیان به شادی گذرا در خیابان و افراختن پرچم ایران و ساعتی پایکوبی، محدود شد. کنشگران جنبش زنان نیز این پیامد را به فال نیک گرفته‌اند و با تئوری «باز شدن فضای اقتصادی در نهایت منجر به باز شدن فضای سیاسی و اجتماعی خواهد شد» خوش‌بینی خود را از این مذاکرات اعلام کردند و بر آن هستند که دولت در این میان نیم‌نگاهی به وضعیت حقوق بشر و حقوق زن خواهد داشت.

ایران سیاست‌های راهبردی زنان و نابودی خانواده
رادیو زمانه ۱۰ اگست ۲۰۱۵ در سال‌های اخیر که سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی بر افزایش جمعیت تاکید دارد، همزمان سن ازدواج و فرزندآوری نیز در ایران بالا رفته است. پدیده‌ای جهانی و گره‌ خورده با بحران معیشت، که در عین‌حال با بالا رفتن آگاهی و پررنگ‌تر شدن مفاهیمی مدرن مانند فردیت مرتبط است. نتیجه آن اما تضعیف نهاد خانواده و در نهایت تغییر آن است که نگرانی‌هایی را از جمله در ایران پدید آورده است.

افغانستان بررسی نقش زن در روشنی حاکمیت قانون
بی بی سی ۱۱ اگوست ۲۰۱۵ روز گذشته کنفرانسی زیر نام بررسی نقش زنان در حاکمیت قانون و تامین عدالت اجتماعی از سوی موسسه اجتماعی و فرهنگی تساوی برگزار شد. هدف این کنفرانس، پراختن به جایگاه زنان در جامعه‌ی قانونمدار و برجسته ساختن نقش زنان در روند عدالت اجتماعی خوانده شده است. معصومه محمدی، رییس موسسه‌ی برگزار کننده‌ی این کنفرانس، در سخنانش به طرح پیشنهادهایی به حکومت وحدت ملی پرداخت و از تقویت زمینه‌هایی که می‌توانند مشارکت زنان را در نظام عدلی و قضایی بیشتر بسازد یاد کرد.

  گزارش، پژوهش و کتاب

زنان هم به قاچاق مواد مخدر در افغانستان روی آورده اند
صدای امریکا ۱۱ اگوست ۲۰۱۵ سارنوالی اختصاصی مبارزه با مسکرات و مواد مخدر در چهار ماه گذشته بیشتر از ۳۰۰ دوسیه قاچاقچیان مواد مخدر را بررسی کرده است. یافته های این اداره نشان می دهد که زنان هم به قاچاق مواد مخدر روی آورده اند. به گفتۀ این سارنوالی، برخی از مسوولان خدمات عامه یا مامورین دولتی تا سطح جنرالان هم در انتقال مواد مخدر مبادرت ورزیده اند.

سیمون دوبوار و موقعیت «جنس دوم»
مدرسه فمینیستی ۱۰ اگوست ۲۰۱۵ کتاب «جنس دوم» سیمون دوبووار یکی از بهترین کتابهایی است که ستم به جنس زن را تبیین کرده است. با آن که کتاب در اوایل قرن بیستم نوشته شده اما باز هم به عنوان الگویی پایه برای شکل گیری نگاه های جدید قابل تأمل و استناد است. «دوبووار» در کتاب جنس دوم به مباحثی عمیق و ریشه دار می پردازد، به الگوهای پایداری که بشر آن را بر ساخته است. یعنی الگوهای تبعیض و تحقیر جنس زن که می توان آنها را در سطر سطر زندگی بشر یافت. مراحلی که بشر از آغاز برای ایجاد تمدن پیموده است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، خبرگزاری رشد، طلوع نیوز ، خبر فارسی، باشگاه خبرنگاران جوان، صدای آلمان، وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مدرسه فمینیستی ، خبرگذاری هرانا، سلام وطندار، نهاد زنان سازمان ملل، مهرخانه، رادیو فردا، افغانستان رو، خبرگزاری بخدی، رادیو زمانه، جامعه باز، بیدار زنی ، ایران وایر، صدای آمریکا.

شماره ۱۰۸ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: