haftb 113

کودکان در کنار موشکی که در صنعا پایتخت یمن به خانه شان اصابت کرده است

عکس: محمد الصیاقی/رویترز در روزنامه گاردین

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن

رئیس بخش امداد سازمان ملل: گستردگی رنج انسانی «غیرقابل فهم» است
مرکز خبر سازمان ملل ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ استفن اُ براین، رئیس بخش امداد سازمان ملل که به تازگی از یمن بازگشته به شورای امنیت گفت، اگر طرفین جنگ را متوقف نکنند و به میز مذاکره بازنگردند، «چیزی نخواهد ماند که به خاطرش بجنگند. غیرنظامیان بار جنگ را بر دوش می جنگند. از هر ۵ یمنی ۴ تن به کمک بشردوستانه نیاز دارند و ۱،۵ میلیون نفر آواره شده اند. بیش از ۱۰۰۰ کودک کشته یا زخمی شده اند.» او «بی اعتنایی» همه طرف های جنگ به زندگی انسان ها، حمله های هوایی و گلوله باران بندر حودیده را که به کانال اصلی واردات کالاهای اساسی آسیب زده، محکوم کرد. او گفت: «این آسیب تاثیر فاحشی بر کل کشور خواهد داشت و نیازهای بشردوستانه را افزایش خواهد داد.» او تاکید کرد که همه طرف ها باید به حقوق بین المللی بشردوستانه احترام بگذارند و نقض آن باید مورد تحقیق قرار گیرد و مجرمان پاسخ دهند. گزارش خبری: یمن یونیسف: جنگ داخلی در چهار ماه جان ۴۰۰ کودک را گرفته است

شواهد جنایت های جنگی در مسیرِ خونین مرگ غیرنظامیان و ویرانی در یمن
۱۸ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام کرد: در اثر حمله های هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و حمله های گروه های مسلح طرفدار و مخالف حوثی ها در تعز و عدن ده ها غیرنظامی ـ از جمله ده ها کودک ـ کشته شده اند؛ این حمله ها ممکن است جنایت های جنگی به شمار روند. گزارش «هیچ جا برای غیرنظامیان امن نیست: حمله های هوایی و زمینی در یمن» تاثیر حمله های هوایی غیرقانونی ائتلاف را در مناطق پرجمعیت و حمله های زمینی گروه های مسلح وفادار به حوثی ها و گروه های مسلح ضد حوثی ها را ـ که در مناطق غیرنظامی دست به حمله های کور و بی تناسب زده اند ـ نشان می دهد. دوناتلا رووِرا، مشاور ارشد واکنش به بحران در عفو بین الملل، گفت: «غیرنظامیان در یمن جنوبی خود را در دام آتش متقابل بین وفاداران به حوثی ها و مخالفان آنها بر روی زمین و تهدید دائمی حمله های هوایی ائتلاف می یابند.» گزارش خبری: عفو بین‌الملل: در یمن جنایت جنگی در جریان است

سوریه خونریزی در بازار دوما
عفو بین الملل ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ حمله های هوایی روز ۱۶ آگوست به بازاری شلوغ در نزدیکی دمشق که بیش از ۱۰۰ غیرنظامی را کشت و نزدیک به ۵۰۰ تن را زخمی کرد ویرانگر بودند ولی تعجب برانگیز نبودند. این حمله ها در شرق غوطه آخرین مورد از حمله رژیم اسد به مناطق در کنترل مخالفان بود. جت های جنگنده روسی دولت به ظاهر می کوشند حداکثر تلفات غیرنظامی و تخریب محل را به بار آورند. روز ۱۲ آگوست، عفو بین الملل در گزارش «در انتظار مرگ در محاصره»: جنایت های جنگی و نقض حقوق بشر در غوطه شرقی بیش از ده حمله هوایی با تلفات عمده غیرنظامی را ثبت کرده بود. در شرایطی که هدف های نظامی در محل یا در نزدیکی محل نیستند، بیشتر حمله ها به طور مستقیم غیرنظامیان را هدف قرار داده اند و البته جنایت های جنگی هستند. گزارش های خبری: حمله هوایی دولت سوریه به بازاری در نزدیکی دمشق ۶۷ کشته و ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشت؛ پزشکان بدون مرز: دولت سوریه بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد

اسراییل مسؤولان سازمان ملل خواهان توقف فوری تخریب در کرانه باختری شدند
مرکز خبر سازمان ملل ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ پس از این که مسؤولان اسراییلی دیروز ده ها سازه را در جامعه بدوی های فلسطین در نزدیکی بیت المقدس شرقی تخریب کردند، مسؤولان ارشد سازمان ملل امروز خواهان توقف فوری تخریب ها در کرانه باختری شدند. در بیانیه مشترک هماهنگ کننده فعالیت های بشردوستانه و توسعه سازمان ملل برای سرزمین های اشغالی فلسطین و مدیر آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی آمده است: «در مجموع ۲۲ سازه در چهار محل ویران شدند و ۷۸ فلسطینی از جمله ۴۹ کودک را آواره کردند.» بر اساس این بیانیه، در سه سال گذشته، این تعداد بیشترین شماری است که در یک روز آواره شده است. نگرانی ها در مورد گزارش های مربوط به آوارگی های دیگر در دره اردن نیز رو به افزایش است.

اسراییل زندانی فلسطینی پس از حدود دو ماه اعتصاب غذا هوشیاری خود را از دست داد

اتریش انتقاد عفو بین الملل از شرایط زندگی پناهجویان

ایران ۱۰ نفر در استان هرمزگان اعدام شدند ؛ اعدام دو زندانی در برابر دیدگان مردم در زنجان

عاملان غیردولتی

عراق آلمان می‌گوید شواهدی درباره حمله شیمیایی گروه حکومت اسلامی وجود دارد

تایلند دستکم ۱۶ نفر در انفجار بانکوک کشته شدند

سوریه «حکومت اسلامی» باستان‌شناس ۸۲ ساله را گردن زد

ده‌ها مهاجر ‘در محفظه قایقی روی مدیترانه خفه شده‌اند’

       حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه اردوغان و جنگ با کُردها: نبردی برای آرای انتخاباتی
قنطره ۱۲ آگوست ۲۰۱۵ متحدان ناتو به مدت کوتاهی گمان کردند که ترکیه با پیوستن به مبارزه علیه داعش در سیاست خود تغییر اساسی داده است. اما درحقیقت، اولویت اول آنکارا اقدام علیه پ کا کا و حزب دمکراتیک خلقهاست که مانع از حفظ اکثریت پارلمانی حزب اردوغان شد. هرکسی که روز ۲۴ جولای رادیو یا تلویزیون را روشن می کرد، گمان می کرد به دهه ۱۹۹۰ بازگشته است: خبر حمله های پلیس در سراسر کشور، فیلم هایی از جت های جنگنده در آسمان دیار بکر و گزارش هایی درباره سربازانی که «شهید» شده اند. فقط چند روز طول کشید تا اردوغان، بدون تلاش به پرده پوشی، دستگیری اعضای کُرد در پارلمان را توصیه کرد، درست مثل ۱۹۹۴ که پلیس آنکارا چهار سیاستمدار برجسته از «حزب دمکراسی» را از پارلمان برد. ترکیه باز هم علیه کُردها جنگ اعلام کرده است. اما تفاوت این بار این است که همه چیز به سیاست و کسب رأی مربوط می شود. ارول اُزکورای، فعال حقوق مدنی، روزنامه نگار و مشاور سیاسی پیشین، می گوید، اردوغان «به هر کاری برای نجات قدرت خود دست خواهد زد.» اُزکورای پیش از انتخابات ۷ جون هشدار داده بود که درصورتی که به نفع رئیس دولت باشد، او در داخل کشور یا با همسایگان جنگ به راه خواهد انداخت. گزارش خبری: اردوغان از تجدید انتخابات در ترکیه سخن گفت.

مصر قانون ضدتروریسم حقوق اساسی را از بین می برد
دیده بان حقوق بشر ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ قانون ضدتروریسم تازه مصر اختیارات دولتمردان را برای صدور حکم های سنگین از جمله مجازات اعدام برای جرایمی که تروریسم محسوب می شوند افزایش می دهد، اما تعریف تروریسم در این زمینه به قدری گسترده است که می تواند نافرمانی مدنی را نیز دربر بگیرد. رییس جمهوری السیسی این قانون را روز ۱۵ آگوست ۲۰۱۵ تصویب کرد. این قانون به دادستان ها اختیارات بیشتر برای بازداشت مظنونان بدون رسیدگی قضایی و برقراری مراقبت از مظنونان به تروریسم را بدون حکم دادگاه اجازه می دهد. قانون نشر و پخش خبرهای مربوط به تروریسم را در صورت مغایرت با بیانیه های رسمی وزارت دفاع جرم انگاشته است. همچنین هر کسی که به جرم مبهم تروریسم کمک کرده یا با آن موافقت کرده باشد ـ چه به طور خصوصی چه عمومی ـ از همان مجازات ارتکاب آن برخوردار خواهد شد، حتا اگر آن جرم رخ نداده باشد.

آذربایجان محکومیت لیلا و عارف یونس شرم آور است و باید لغو شود
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ آگوست ۲۰۱۵ ناظرِ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در باکو گزارش داد که لیلا یونس و عارف یونس اف به ۸،۵ سال و ۷ سال زندان محکوم شده اند. دادگاه جرایم فاحش باکو محکومیت ها را پس از جلسه پرشتاب محاکمه برای شنیدن آخرین دفاع متهمان اعلام کرد. برنامه نظارت اعلام کرد: این حکم ها شرم آور هستند و فقط با هدف تنبیه فعالیتِ به حق دو مدافع حقوق بشر آذری صادر شده اند. این حکم ها تعجبی برنمی انگیزند، اما صدور آنها تاکیدی بر بی اعتنایی کامل آذربایجان به موازین بین المللی محاکمه عادلانه و موازین قانونی است. محاکمه لیلا یونس و عارف یونس اف کمتر از یک ماه پیش آغاز شد. این زوج به «تقلب در مقیاس وسیع»، «جعل»، «فرار از مالیات» و «تجارت غیرقانونی» متهم شدند. ناظری که سازمان های ما اعزام کرده بودند از روز اول در محاکمه حضور داشت. آقای عارف یونس اف در هنگام آخرین دفاع خود از هوش رفت و به مراقبت فوری پزشکی نیاز پیدا کرد. قاضی بلافاصله پس از نشست آخر محاکمه، خانم یونس را به ۸،۵ سال و آقای یونس اف را به ۷ سال زندان محکوم کرد.

بنگلادش حمله با قداره به آزادی بیان
دیده بان حقوق بشر ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ آزادی بیان در بنگلادش بیش از همیشه زیر حمله است و بین رادیکال های قداره کش از یک سو و دولتی که به سرعت جرم می تراشد از سوی دیگر، گیر افتاده است. در سال جاری، افراطیون مذهبی چهار وبلاگ نگار را به خاطر ترویج سکولاریسم که آنها ضداسلام می دانند، کشته اند. پس از قتل نیلروی نیل در اوایل ماه، گروه شورشی انصار الاسلام که به القاعده وابسته است، مسوؤلیت آن را به عهده گرفت و گفت از «اجازه الله» برخوردارست و هشدار داد که حمله های دیگری انجام خواهد داد. با وجود این که پلیس از تهدید علیه نیلروی نیل و دیگر وبلاگ نگاران کشته شده باخبر بود، هیچ اقدامی برای محافظت از آنها انجام نداد.

حقوق کارگران جنسی حقوق بشر است
عفو بین الملل ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ کارگران جنسی در سراسر جهان پیوسته در خطر سوء استفاده به سر می برند. این هم خبر تازه ای نیست که آنها گروهی به شدت حاشیه ای هستند که اغلب ناگزیر از زندگی در ورای قانون هستند. هیچ تعجبی ندارد که آنها با تبعیض، کتک، تجاوز و آزار روبرو هستند و بهداشت پایه ای یا خدمات مسکن از آنها دریغ می شود. اما زمانی که اعلام شد که عفو بین الملل مشغول مشاوره درباره تدوین سیاست حمایت از حقوق بشر کارگران جنسی است، مثل این بود که فتیله ای را آتش زده اند. روزنامه نگاران و اشخاص سرشناس به کاروان پیوستند. بعضی از تیترهای جنجالی تر عفو بین الملل را برای تبلیغ «فحشا به عنوان حقوق بشر» محکوم کردند. عفو بین الملل به عنوان سازمانی حقوق بشری در سطح جهان مسوؤلیت دارد بهترین راه های جلوگیری از نقض حقوق بشر را مورد ارزیابی قرار دهد. به این ترتیب، درست این است که ما گروهی از محرومترین اشخاص ـ کارگران جنسی ـ را مد نظر قرار دهیم. گزارشی از بحث های موافق و مخالف: تن‌فروشی، اجبار یک انتخاب یا اختیار تن؟

ایران روزنامه نگار واشنگتن پست متهم به اتهام های مسخره است و باید فوری آزاد شود
عفو بین الملل ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ دولتمردان ایران باید به بازی مسخره انتظار در صدور حکم برای جیسون رضائیان خاتمه دهند و او را فوری و بی قید و شرط آزاد کنند. او زندانی عقیدتی است. قوه قضاییه ایران اعلام کرد که اتهام های خبرنگار واشنگتن پست ـ از جمله جاسوسی و «تبلیغ علیه نظام» ـ به روزنامه نگاری ربط ندارد. کارشناسان سازمان ملل نیز خواهان آزادی او شده اند. محاکمۀ جیسون رضاییان در شعبۀ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران پشت درهای بسته و بدون رعایت ابتدایی ترین آیین دادرسی و حقوق متهم صورت گرفته است. رادیو بین المللی فرانسه نیز گزارش داد: لیلا احسن، وکیل مدافع جیسون رضاییان، گفته است که تا آخرین جلسۀ محاکمۀ موکلش، دادگاه هیچ سندی در اثبات اتهامات ایراد شده علیه رضاییان ارایه نکرد. خانم احسن همچنین افزوده است که به دلیل نبود وقت او نتوانسته به طور کامل از موکلش در مقابل ادعاهای دادستان دفاع کند و ناچار دفاعیه اش را کتبی در اختیار دادگاه گذاشته است. به گزارش رادیو فردا، گزارشگران ویژه سازمان ملل خواستار «آزادی فوری» رضائیان شدند.

هشت نوکیش مسیحی در کرج بازداشت شدند

ادامه فشارها بر شهروندان بهایی در ایران 

احتمال ابتلای آتنا دائمی به بیماری ام‌اس در زندان

محمود باقری، عضو کانون صنفی معلمان، آزاد شد؛ ۵ عضو دیگر زندانی هستند

اتهامات جدید علیه دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران در زندان

نگاهی به زندگی یهودیان در ایران

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

در داخل شرکت آمازون: ‌کُشتی با ایده های بزرگ در محیط کاری آزاردهنده
نیویورک تایمز ۱۵ آگوست ۲۰۱۵ در شرکت آمازون برای این که بهترین کارکن باشید باید ۱۴ اصل رهبری را دنبال کنید. در آمازون، کارکنان تشویق می شوند نظریات یک دیگر را در جلسه ها بکوبند، ساعت های طولانی و تا دیروقت کار کنند (ایمیل ها پس از نیمه شب می رسد و به دنبال آن پیام اس ام اسی می آید و می پرسد چرا به ایمیل جواب نداده اند). در دفتر تلفن داخلی شرکت از همکاران خواسته شده در باره یک دیگر مخفیانه به روسا خبر بدهند (یک نمونه از متن های ارائه شده برای راهنمایی از این قرار است: من از انعطاف ناپذیری او و شکایت علنی اش از کارهای کوچک نگران هستم). کارکنان می گویند از این روش اغلب برای نابود کردن دیگران استفاده می شود. بسیاری از کارکنان در تصفیه های سالانه اخراج می شوند. بعضی از کارکنانی که دچار سرطان، سقط جنین و بحران های شخصی دیگر بودند گفته اند که قربانی ارزیابی نامنصفانه شدند یا این که بدون داشتن فرصت برای بهبود بیرون رانده شدند. این شرکت بی سروصدا آزمایشی را انجام می دهد برای این که بداند تا چه حد می تواند بر کارمندان فشار آورد.

گزارش تازه فرانتکس تاکیدی بر نیاز فوری به راه های امن و قانونی به اروپا
۱۹ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز گفت: گزارش تازه فرانتکس ـ نهاد مرزی اتحادیه اروپا ـ یک بار دیگر گستره بی سابقه بحران پناه جویان را نشان می دهد و بر نیاز فوری به راه های امن و قانونی ورود به اروپا برای اشخاص نیازمند حمایت تاکید می کند. بر اساس این گزارش، برای اولین بار از سال۲۰۰۸ که این آمار ثبت می شود ورود غیرمنظم به اروپا در جولای ۲۰۱۵ از ۱۰۰۰۰۰ مورد گذشت. فراریان از سوریه و افغانستان «بیشترین تعداد» از این عده را تشکیل می دادند.

آفریقای جنوبی موانع آموزشی برای کودکان معلول
۱۷ آگوست ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: در حدود نیم میلیون کودک با معلولیت از نظام آموزشی آفریقای جنوبی کنار گذاشته شده اند. بنا به یافته های گزارشِ «همدستی در حذف: قصور آفریقای جنوبی از تضمین آموزش کامل به کودکان دارای معلولیت»، این کشور از تضمین حق آموزش برای بسیاری از کودکان و جوانان به علت تبعیض گسترده علیه کودکان دارای معلولیت قصور کرده است. تحقیق دیده بان حقوق بشر در پنج استان از نه استان کشور نشان می دهد که کودکان دارای معلولیت با موانع جسمانی و رفتاری تبعیض آمیز روبرو هستند که اغلب در اوایل زندگی زمانی آغاز می شود که مسؤولان دولتی آنها را دارای معلولیت طبقه بندی می کنند.

آمریکا دولت اباما بر سر راه خود برای بستن زندان گوانتانامو مانع ایجاد می کند
دیده بان حقوق بشر ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ دولت اباما روز ۱۴ آگوست با درخواست حقوقی آزادی یک زندانی گوانتانامو به دستور دادگاه مخالفت کرد. وکلا و پزشکان می گویند زندانی در آستانه مرگ است. این مخالفت با وجود این انجام شد که دولت اباما پنج سال پیش اجازه انتقال او از این زندان را صادر کرده است. سالهاست که کنگره محدودیت هایی بر انتقال زندانیان از گوانتانامو برقرار کرده و خود اباما از این محدودیت ها انتقاد کرده و آنها را در شکست خود برای بستن زندان مقصر دانسته است. استثنا در این مورد، انتقال به حکم دادگاه است. آسانترین راه برای دولت برای نزدیک شدن به بستن زندان این بود که با درخواست انتقال این زندانی مخالفت نکند.

آمریکا با پیمان تجارت آزاد در صدد تقسیم جدید جهان است

تغییرات اقلیمی و قحطی: گرسنگان جهان گرسنه‌تر می‌شوند

برزیل فساد گسترده مالی بار دیگر مردم را به خیابان‌ها کشاند

ایران

یک مقام وزارت ‌کار: به کارگیری کارگران افغان در ۱۶ استان ایران ممنوع است

بیکاری درس خوانده‌ها

چرخ زندگی نمی چرخد: ۸.۲ میلیون نفر دو شیفته کار میکنند

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

انتشار اسناد محرمانه آمریکا درباره برنامه «هسته‌ای نظامی» اسراییل

سوریه موافقت شورای امنیت با طرح جدید صلح

چین مرگ روزانه ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

ایران آنچه از جنگل‌ها بر جای مانده است

   دفاع از حقوق بشر

مصر دو سال پس از کشتار رابعه، معافیت از مجازات هنوز حاکم است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ دو سال پیش در چنین روزی، پلیس مصر حمله ای مرگبار به حامیان رییس جمهوری برکنارشده محمد مرسی را آغاز کرد که به مرگ صدها تن و زخمی شدن هزاران نفر انجامید. سازمان های ما از اتحادیه اروپا می خواهند معافیت از مجازات حاکم و قصور دولتمردان را از پاسخگو ساختن مسؤولان، افسران پلیس و ارتش به خاطر استفاده از خشونت شدید علیه معترضان به شدن محکوم کنند. تاکنون ده ها هزار تن بر اساس «قانون اعتراض» دستگیر شده اند. صدور حکم اعدام در سال های گذشته به شدت افزایش یافته است: ۱۰۹ حکم اعدام در سال ۲۰۱۳ و ۵۰۹ حکم اعدام در سال ۲۰۱۴ صادر شد. در سال ۲۰۱۵، هفت تن پس از محاکمه به شدت ناعادلانه، از جمله در دادگاه های ویژه نظامی، اعدام شدند. این نامه را شبکه حقوق بشر مدیترانه ای اروپا، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مردمان نیازمند و آیفکس این بیانیه را امضا کرده اند.

سوریه دولتمردان باید اتهام های سه مدافع حقوق بشر را لغو و تمام زندانیان عقیدتی را آزاد کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ شانزده سازمان بین المللی با مرکز رسانه ها و آزادی بیان در استقبال از آزادی مازن درویش رئیس این مرکز و فراخوان به لغو اتهام های او و همکارانش هانی الزیتانی و حسین غریر و نیز آزادی تمام زندانیان عقیدتی در حبس دولتمردان سوریه همراه شده اند. این سازمان ها اعلام کردند: ما به شدت نگران هستیم که این سه تن هنوز به «تبلیغ برای اقدامات تروریستی» متهم هستند و در اواخر ماه جاری محاکمه می شوند. ما خواهان لغو فوری و بی قیدوشرط اتهام ها و خاتمه آزار این سه تن به خاطر فعالیت حقوق بشری هستیم. این بیانیه را از جمله مرکز الحق در فلسطین، انجمن بین المللی قلم، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل، گزارشگران بدون مرز و دیگران امضا کرده اند.

بنگلادش آزار قضایی علیه مدافعان آزادی بیان ادامه دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: حکم ۳ سال زندان که دادگاهی در داکا دیروز برای آقای محمود الرحمان سردبیر موقت روزنامه آمار دِش صادر کرد نمونه دیگری از سوء استفاده نظام قضایی برای حمله به مدافعان آزادی بیان است. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «حمله به آزادی بیان در بنگلادش رو به رشد است. انتقاد را از طریق آزار قضایی و جامعه مدنی را با قوانین سرکوبگرانه ساکت می کنند و به طور تلویحی جنایت های خشن را علیه کاربران آزادی بیان مجاز می سازند.» آقای رحمان از ۱۱ آپریل ۲۰۱۳ در حبس است. چاپخانه روزنامه پس از دستگیری او بسته شد. آقای رحمان دو هفته در زندان پلیس شکنجه و سپس به فتنه و انتشار غیرقانونی گفتگوی اسکایپی بین یک قاضی دادگاه جرایم بین المللی و شخصی دیگر متهم شد. گفتگوی منتشر شده نسبت به بی طرفی دادگاه تردید ایجاد کرد و منجر به استعفای قاضی شد.

هند حبس خودسرانه و آزار ناظر حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دستگیری خودسرانه و آزار آقای مجومدِر، ناظر حقوق بشرِ ماسوم، سازمان عضو سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، در بخش جالپایگوری مطلع شده است. آقای مجومدِر در کارزارهای ضد استفاده پلیس و نیروهای امنیتی مرزی از شکنجه در منطقه فعال بوده است.

تایلند آزار مداوم علیه مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزار قضایی آقای اندی هال، مدافع حقوق بشر و پژوهشگر حقوق کارگران مهاجر، مطلع شده است. آقای هال با شکایت شرکت میوه های طبیعی تایلند در دادگاه کیفری بانگوک جنوبی به اتهام جرایم رایانه ای و افترا تحت پیگرد است. این شرکت پس از کمک آقای هال به سازمان غیردولتی فنلاندی به نام فین واچ در گزارشی درباره نقض جدی حقوق کارگری در کارخانه این شرکت از او شکایت کرد. در این گزارش، در مورد نقض حقوق کارگری در کارخانه، از جمله کار کودکان، دستمزدهای کم، ضبط اسناد شناسایی و مسافرتی کارگران مهاجر و قصور از تامین مرخصی های با حقوق بیماری، تعطیلات و مرخصی، با کارگران مصاحبه شده است.

بحرین آزار قضایی و محدودیت بر آزادی حرکت مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ روز ۸ آگوست ۲۰۱۵، آقای میثم السلمان پس از بازگشت از کنفرانس سازمان ملل در فرودگاه منامه دستگیر و ۱۲ ساعت در بازداشت اداره تحقیقات کیفری ماند. او سپس به «تحریک به تنفر از رژیم» و «نش خبرهای دروغ» متهم شد و حکمی در باره ممنوعیت از مسافرت دریافت کرد. آقای السلمان، مدافع حقوق بشر است و در زمینه گفتگوی بین ادیان، آزادی بیان و مقابله با تحریک به خشونت و تبعیض شهرت دارد و مشاور پروژه «آزادی بیان جهانی» دانشگاه کلمبیاست.

ایران

امیدوارم بهاره هدایت مجبور به اعتصاب غذا نشود، مصاحبه رضا علیجانی با شیرین عبادی

تجمع در لاهه برای حمایت از مادران زندانی برگزار می‌شود

گزارشگران سازمان ملل متحد خواهان آزادی جیسون رضائیان شدند

    زنان

فیلیپین حمله به زنان مدافع حقوق بشر به خاطر دفاع به‌حق از حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ ائتلاف بین المللی زنان مدافع حقوق بشر (WHRDIC) از افزایش حمله های کینه توزانه و تهدیدهای عاملان دولتی علیه زنان مدافع حقوق بشر که علیه سرکوب و عملکرد شرکت های معدنی در فیلیپین مقاومت می کنند، نگران است و همبستگی خود را با آنها و سهم مهم آنها در زندگی عادلانه، برابر، آزاد و ایجاد جامعه دمکراتیک اعلام می کند. حمله ها برای جلوگیری از فعالیت زنان مدافع حقوق بشر به شکل های زیر انجام می شود: تعقیب آنها؛ دستگیری ها خودسرانه و جرم انگاری فعالیت هایی که در عهدنامه های بین المللی حقوق بشر تایید شده و دولت فیلیپین عضو آنهاست؛ قتل های فراقضایی. روز ۱۱ جولای ۲۰۱۵ حکم های ساختگی علیه هانی می سوازو، دبیر کل بخش میندانائوی جنوبی اتحاد پیشبرد حقوق مردم اعلام شد. خانم سوازو در نظارت بر ماموریت های حقیقت‌یابی در مناطق نظامی شده و ثبت تعدی های ارتش در منطقه میندانائوی جنوبی فعال بوده است. همان کیفرخواست، علیه دبیر کل اتحاد پیشبرد حقوق مردم، کریستینا پالابِی نیز اتهام طرح کرده است. خانم پالابِی در مخالفت با نظامی شدن جاری میندانائو و افزایش نقض حقوق بشر فعال است. وی یکی از فعالان سرشناس حقوق زنان و حقوق بشر در فیلیپین است. از ۲۸ آپریل ۲۰۱۵، دست کم ۹ زن مدافع حقوق بشر که در اتحادیه های بخش عمومی فعال هستند بارها مورد تهدید قرار گرفته اند. اعضای ارتش و پلیس به آنها اخطار کرده اند که در صورتی که با دولتمردان همکاری نکنند، خانواده هایشان در خطر هستند.

سوریه گروگان زن آمریکایی قبل از مرگ «برده جنسی ابوبکر بغدادی بود»

ایران

بیست وششمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان ایران ۱۴-۱۶ اوت برگزار شد

مروری بر احکام زندان کنشگران زن در ماه‌های اخیر

ختنه‌ی دختران در ایران، تراژدی خاموش

اسیدپاشی پرورش یافته یک جامعه مردسالار است نه یک جامعه بیمار

انتقاد از کسر حقوق کارمندان زن به دلیل “بدحجابی”

سهم زنان در ترویج حجاب اجباری

سهم بیش از سه برابری مردان نسبت به زنان در رقابت معلمی

زن‌ستیزی در ترجمه: بررسی تغییرات زن‌ستیزانه‌ در ترجمه‌های حسین یعقوبی از وودی آلن و دیگران

 

    کودکان

قوانین خشن ضد سقط جنین زنان و دختران را می کشد
عفو بین الملل ‍۸ آگوست ۲۰۱۵ در جولای ۲۰۱۲، روزارا آلمونته ۱۶ ساله در جمهوری دمینیکن به بیمارستان رفت و پس از تشخیص سرطان خون قرار شد او را عمل کنند. اما چون حامله بود و شیمی درمانی پس از عمل به جنین صدمه می زد و سقط جنین در این کشور ممنوع است، ۲۰ روز طول کشید تا دکترها تصمیم بگیرند. او درگذشت. با وجود روند رو به اصلاح قوانین در هماهنگی با حقوق بشر برای حمایت از حقوق بشر زنان و دختران، قوانین خشن در بعضی از کشورها مثل پاراگوئه، السالوادور و ایرلند با زنان و دختران فقط به عنوان ماشین های بچه سازی رفتار می کنند. در پاراگوئه، کودکانی که در اثر تجاوز حامله می شوند با وجود خطر جسمانی و روانی مجبورند بچه را به دنیا بیاورند. کارشناسان سازمان ملل در مورد شکنجه از پاراگوئه خواسته اند قوانین خود را اصلاح کند. تحلیل سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که خطر مرگ مادر در میان نوجوانان کمتر از ۱۶ سال چهار برابر زنان بالاتر از بیست سال است. مشکلات جسمانی و روانی دیگر نیز در میان دختران جوان با حاملگی زودهنگام و ناخواسته بسیار بیشتر است. گزارش خبری: اعتراض جهانی به زایمان دختر یازده ساله در پاراگوئه

ایران

ازدواج ۳۶۰ دختر زیر ۱۴ سال

ازدواج ۴٢٠‌ هزار دختر زیر ١۵‌ سال در ۱۰ سال گذشته

    فرهنگ و اندیشه

ترکیه اردوغان در تدارک کودتا برای سرنگونی خود
المُنیتور ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ در دهه گذشته، بسیاری از مخالفان رییس جمهوری اردوغان به کودتا علیه «نظم قانون اساسی» متهم شدند؛ بعضی به دنبال تحقیقات مورد مناقشه ماه ها یا سال ها به زندان رفتند. متهم کردن تمام مخالفان به عنوان مهره های توطئه جهانی برای سرنگونی اردوغان در کودتا، موضوع غالب ماشین تبلیغاتی او بوده است. کمتر کسی تصور می کرد اردوغان مقصر کودتا تلقی شود. اما در روز ۱۴ آگوست، اردوغان در سخنرانی خود چیزی گفت که موجی از حیرت در کشور به راه انداخت. او گفت: «در اینجا رییس جمهوری با قدرت عملی و نه نمادین وجود دارد. او باید وظایف خود را نسبت به ملت به طور مستقیم ولی در حیطه اختیار خود انجام دهد. چه بخواهید چه نخواهید، نظام حکومتی ترکیه عوض شده است. اکنون کاری که باید کرد به روز کردن این وضعیت واقعی در چارچوب قانون اساسی است.» به بیان دیگر، نظام پارلمانی بر اساس قانون اساسی ترکیه دیگر اعتبار ندارد چون اردوغان «قدرت عملی» دارد که بر قانون اساسی غلبه کرده است. رییس جمهوری برای قانون اساسی ساخته نشده، بلکه قانون اساسی باید برای رییس جمهوری ساخته شود.

تروریست های یهودی
دیده بان اشتباهات بشر ۱۵ آگوست ۲۰۱۵ یوری آونری کنشگر صلح و نویسنده اسراییلی: بعضی از دوستانم از من خواسته اند بی قیدوشرط «حبس اداری» تروریست های یهودی را محکوم کنم. سه مظنون به تروریسم بر اساس این مقررات دستگیر شده اند که اعضای گروهی پیرو آموزه های خاخام مایر کاهان هستند و رهبر گروه نوه خاخام است. دیوان عالی کشور این گروه را نژادپرست و ضد دمکراتیک دانست و گروه غیرقانونی شد. این یکی از گروه هایی است که به کارهای تروریستی دست زده و کلیساهای مسیحیان و مساجد مسلمانان را به آتش کشیده است. هیچ یک از مجرمان تاکنون دستگیر نشده است. بسیاری از افسران ارتش باشندگان شهرک هایی در کرانه باختری اشغالی هستند که بر اساس حقوق بین المللی وجودشان غیرقانونی است. انتخاب در این موضوع برای من بسیار دشوار است. آیا حبس اداری را بدون محاکمه و تضمین های دمکراتیک تایید می کنیم و شاید زندگی عرب ها و یهودیان را نجات می دهیم؟ یا به اصول دمکراتیک دقیق پایبند می مانیم و همه کسانی را که در حبس اداری هستند، چه عرب و چه یهودی، آزاد می کنیم با وجود این که می دانیم بعضی از آنها به کشتن ادامه می دهند؟ پس از تفکر زیاد، به گزینه دوم رأی می دهم. هم به دلایل اخلاقی و هم عملی. به لحاظ اخلاقی، معتقد نیستم که می توان با استفاده از وبا علیه طاعون جنگید. حبس اداری وسیله ای فاشیستی است حتا اگر علیه فاشیست ها به کار رود. به لحاظ عملی، این روش چاره نیست. اشخاص دیگری، شاید حتا اشخاص بدتری، جای زندانیان را خواهند گرفت.

ترکیه نمایشگاه هنر سیاسی و مقاومت: هنر به یادآوردن
قنطره ۱۴ آگوست ۲۰۱۵ «اعتراض در ترکیه از دهه ۱۹۷۰ تا به امروز» در حال حاضر در انجمن جدید هنرهای تصویری در برلین برپاست. اما این نمایشگاه کمی متفاوت است چون فقط به مقاومت سیاسی در استانبول نمی پردازد بلکه به اعتراض اجتماعی در شرق ترکیه نیز توجه دارد. جانان دو اثر در این نمایشگاه دارد. یکی از آنها چهره نگاری از خود است که او در آن لباسی به تن ندارد. بدن او به رنگ ارغوانی رنگ شده و او پرچم به دست در جلوی زمینه ای به ارغوانی کم رنگ تر ایستاده است. او می گوید: «ارغوانی رنگ فمینیسم و برهنگی من نشانه استقلال و آزادی است.» شعار فمینیستی دهه ۱۹۷۰ («شخصی سیاسی است») رهیافت اساسی او به هنر را توضیح می دهد. او که آثارش نه تنها در ترکیه بلکه در آلمان نیز مورد انتقاد و سانسور قرار گرفته، می گوید: «من می خواهم هنرم تحریک کند، مردم را به فکر وادارد و بحث راه بیاندازد… من این کار را برای خودم، دخترم و تمام زنان انجام می دهم.» در این نمایشگاه ۲۰ هنرمند آثاری را به نمایش گذاشته اند: ۱ مه ۱۹۷۷ و حمله مرگبار به تظاهرات روز کارگر در میدان تقسیم؛ تظاهرات پارک گزی در ۲۰۱۳؛ بخش «ناپدید شدن های قهری» با نمایشگاه عکسی از خانواده ها و مادران روز شنبه که عکس فرزندان ناپدیدشده شان را در دست می گیرند…

اروپا احمقانه عمل می کند
اخبار روز ۱۳ آگوست ۲۰۱۵ آنتونیو نگری معتقد است که اتحادیه اروپا در سیستم جهانی که امریکا، چین و روسیه در آن نقش مهمی دارند نیازمند اصلاحات اساسی است.

ایران

اعدام در ایران و جایگاه آرای عمومی

آتنا فرقدانی، برنده جایزه شجاعت شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها شد

«کتاب‌فروشی در ایران کار عبثی است»

در شهر تهران جایی برای محمد مصدق از بزرگترین چهره‌های معاصر ایران وجود ندارد

میدان بهارستان؛ روزهای کودتای ۱۹۵۳ و این روزها

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گاردین، گویا نیوز، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز

هفت روزنامه بین المللی شماره ۱۱۳

پیوست‌ها: