افغانستانعکس

نگرانی مردم از گسترش ناامنی/ منبع عکس یورونیوز

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

مقامات بدخشان: طالبان یک زن و شوهر را تیرباران کردند
بی بی سی ۲۴ اسد ۱۳۹۳ مقامات محلی در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان اعلام کرده اند که افراد مسلح گروه طالبان یک خانم جوان را همراه با شوهرش تیر باران کرده‌اند. احمد نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان گفت که این افراد به اتهام همکاری با نیروهای دولتی افغانستان، ساعت ۹ شب گذشته به وقت محلی در روستای ‘لب‌جر’ در ولسوالی شهدا ولایت بدخشان کشته شدند.

ده گروگان غیرنظامی در غزنی رها شدند
بی بی سی ۲۴ اسد ۱۳۹۳ مقامات محلی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان تایید کردند که ده مسافر غیر نظامی که روز چهارشنبه گذشته در دشت قره‌باغ، ولسوالی قره‌باغ گروگان گرفته شده بودند، عصر امروز رها شده‌اند. ظفر شریف، ولسوال جاغوری به بی‌بی‌سی گفت که این افراد عصر امروز، شنبه ۲۴ اسد به ولسوالی جاغوری رسیدند.

یک تبعه خارجی در افغانستان ربوده شد
رادیو فرانسه ۲۶ اسد ۱۳۹۳ وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که یک تبعه خارجی که در زمینه‌های بشردوستانه فعالیت می‌کرد، در کابل ربوده شد. خبرگزاری رویترز از کابل، به نقل از منابع نزدیک به سرویس‌های امنیتی نوشته که فرد ربوده شده از طرف آژانس همکاری‌های بین المللی آلمان در افغانستان مأموریت داشت. همچنین فریدون عبیدی، رییس بخش تحقیقات جنایی پلیس کابل گفت: “ما اکنون نمی توانیم نام یا ملیت فرد ربوده شده را فاش کنیم، اما عملیات برای یافتن وی آغاز شده و امیدواریم که زود به نتیجه برسد.”
کابل: کارمند موسسه GIZ به هدف بدست آوردن پول، ربوده شده است

     زنان

حکومت در کاهش خشونت علیه زنان و مشارکت جوانان ناکام بوده است
افغانستان رو ۲۲ اسد ۱۳۹۳یک نظر سنجی که ازسوی موسسه مشارکت ملی افغانستان در بلخ صورت گرفته نشان میدهد حکومت در کاهش خشنوت علیه زنان، سطح حضور جوانان در تصمیم گیری ها  و نیز حکومت داری خوب ناتوان بوده است. به گفته نیلوفر لنگر هماهنگ کننده دفتر اویک در بلخ در این نظرسنجی که از ۲۰۰ دانشجو در ولایت بلخ صورت گرفته دیده میشود که ۸۰ در صد از پرسش شوندگان در موارد ذکر شده از حکومت انتقاد کرده اند.

بازداشت پنج نفر در سرپل به اتهام لت و کوب یک پدر و دختر
۸ صبح ۲۵ اسد ۱۳۹۳ وزارت امور داخله اعلام کرده که به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد لت و کوب یک مرد و دخترش توسط توسط باشندگان قریه توغی ولسوالی بلخ‌آب ولایت سرپل، پنج تن از عاملان این رویداد را بازداشت کرده است. این وزارت می‌گوید یک مرد همرای دخترش پس از آن‌که توسط یک فالبین متهم به سرقت شدند، توسط باشندگان قریه توغی ولسوالی بلخ‌آب مورد لت و کوب شدید قرار گرفته‌اند. وزارت امور داخله در اعلامیه‌ای می‌افزاید که به تاریخ چهاردهم اسد سال جاری خانه یکی از باشندگان قریه توغی هدف سرقت قرار می‌گیرد و صاحب خانه برای یافتن سارقان به فالبین مراجعه می‌کند.

         حامیان و فعالان

ایجاد گروهی دادخواهی برای مصونیت خبرنگاران
طلوع نیوز ۲۴ اسد ۱۳۹۳ مسوولان نهادهای دفاع از حقوق خبرنگاران می گویند که گروهی دادخواهی برای مصئونیت خبرنگاران برای برررسی تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی ایجاد شده است این مسوولان می افزایند که رهبران حکومت وحدت ملی در هنگام پیکا های انتخاباتی تعهداتی را در بارۀ حمایت از آزادی بیان و کار خبرنگاران سپرده بودند که به برخی از این تعهدات عمل نکرده اند. فهیم دشتی یکی از اعضای این گروه می گوید: “رهبران حکومت و حدت ملی تعهد کرده بودند که تلاش می کنند از خشونت در برابر خبرنگاران جلو گیری شود. در حال که آمار و ارقامی که نهادهای صنفی و حامی خبرنگاران دارند، افزایش در برابر خبرنگاران را نشان می‏دهد”.

فعالان مدنی افغانستان در گفتگو با یورونیوز: نگرانی مردم از گسترش ناامنی
یورونیوز ۲۲ اسد ۱۳۹۳ نهادهای جامعه مدنی افغانستان به ناتوانی حکومت در تامین امنیت جان شهروندان افغانستان اعتراض کرده و گفته اند که حکومت افغانستان نباید فقط به تقبیح اعمال تروریستان بسنده کند بلکه باید آنها را مورد پیگرد قضایی و مجازات قرار دهد. رییس جمهور افغانستان با محکومیت عاملان انفجارهای اخیر در شهر کابل گفته است که این حملات نشان دهندۀ ناتوانی مخالفان دولت برای منحرف کردن افکار جامعه است.

بلخ: رسانه ها گزارش های مربوط به قوماندانی امنیه را تحریم کردند
رادیو آزادی ۲۵ اسد ۱۳۹۳ نهادهای مدافع از حقوق خبرنگاران در زون شمال افغانستان انعکاس فعالیت ها، دست آوردها و موضوعات خبری مرتبط به قوماندانی امنیه بلخ را تحریم کردند. مسوولان بیش از ۵ نهاد مدافع از حقوق خبرنگاران و کمیته داد خواهی از حقوق ژورنالیستان در شمال کشور انعکاس موضوعات خبری مربوط به قوماندانی امنیه بلخ را به دلیل عدم ارائه معلومات به رسانه ها و برخورد نا سالم قوماندان امنیه بلخ به قضایای مربوط به خشونت علیه خبرنگاران، تحریم کردند.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش کودکان کارگر در مناطق جنوبی
طلوع نیوز ۲۴ اسد ۱۳۹۳ عبدالعزیز اکرمی، مسؤل دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حوزه جنوب با بیان این مطلب گفته است که شمار کودکان کارگر در ولایت های جنوبی کشور به گونه چشمگیر افزایش یافته است و در حال حاضر دست کم چهل هزار کودک در ولایت های کندهار و هلمند به کارهای شاق مشغول هستند. اکرمی گفته است:”ما از افزایش روز افزون کودکان کارگر نگران هستیم و هم اکنون در ولایت های کندهار و هلمند بیش از چهل هزار کودک به کار های سخت مشغول هستند.”

تلاش حکومت وحدت ملی افغانستان برای تکمیل استراتژی بازگشت مهاجران افغان
افغانستان رو ۲۶ اسد ۱۳۹۳ سید حسین عالمی بلخی؛ وزیر امور مهاجرین افغانستان  اعلام کرده که  رسیدگی به وضعیت مهاجران یکی از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است و بر همین اساس برای تکمیل استراتژی بازگشت مهاجرین تلاش می‌کند. وی گفت: بر همین اساس به خواست وزارت امور مهاجرین و به دستور «محمد اشرف‌غنی» رییس‌جمهور افغانستان کمیسیون عالی رسیدگی به امور مهاجران با عضویت ۱۵ وزارت‌خانه از کابینه دولت کابل ایجاد شد.

توزیع آزمایشی شناسنامه الکترونیکی در افغانستان در روزهای آینده آغاز می‌شود
بی بی سی ۲۵ اسد ۱۳۹۳ دولت افغانستان گفته است که توزیع آزمایشی شناسنامه‌های الکترونیکی در این کشور، طی روزهای آینده آغاز خواهد شد. در خبرنامه‌ای که دفتر ریاست جمهوری افغانستان بر روی وبسایت خود منتشر کرده، آمده است که این تصمیم روز یکشنبه ۲۵ اسد در جلسه‏ای به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهوری و با اشتراک نورالحق علومی، وزیر داخله افغانستان گرفته شده است.

نتایج یک نظر سنجی: ناامنی، بیکاری و فساد اداری بزرگترین مشکلات مردم افغانستان
یورونیوز ۲۲ اسد ۱۳۹۳ انستیوت مطالعات استراتژیک افغانستان به تازگی نتایج نظر سنجی از ۱۲ ولایت کشور را منتشر کرد. مطابق نتایج این نظرسنجی، ناامنی در صدر مشکلات مردم افغانستان و پس از آن بیکاری و فساد اداری بالاترین رقم مشکلات مردم شناخته شده است. این نظر سنجی یک ماه و نیم طول کشید و اجرای آن در آخرین روزهای سال گذشته پایان یافت. ۱۲۲۶ شهروند افغانستان جامعه آماری این طرح تحقیقاتی را تشکیل می دادند. سی درصد شرکت کنندگان زن بودند.

شوراهای ولایتی با صلاحیت‌های تازه
۸ صبح ۲۶ اسد ۱۳۹۳ اداره مستقل ارگان‌های محلی مسوده طرزالعمل جدیدی را برای چگونگی اعمال صلاحیت نظارتی شوراهای ولایتی تهیه کرده و قرار است این طرزالعمل به زودی مورد تایید کابینه افغانستان قرار بگیرد. مسوده این طرزالعمل به‌دنبال سلب صلاحیت نظارتی از شوراهای ولایتی‌ توسط مجلس نمایندگان و بازگردان دو باره این صلاحیت در فرمانی توسط ریاست‌جمهوری تهیه شده است.

صف های طویل متقاضیان پاسپورت در کابل برای فرار از کشور
رادیو بین المللی فرانسه ۲۶ اسد ۱۳۹۳ با افزایش خشونت ها در افغانستان، شمار افغانهایی که می خواهند این کشور را ترک کنند بگونه بی سابقه ای، افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه در تازه ترین گزارش خود از کابل می نویسد روزانه صدها تن از افغان ها در برابر مرکز توزیع پاسپورت در کابل صف می کشند تا از کشورهای خارجی ویزه تقاضا کنند.

برای اطفال باید شرایط بازدید از جا های تاریخی مساعد شود
رادیو آزادی ۲۷ اسد ۱۳۹۳ گفته می شود، زمانی که اطفال از جا های تاریخی دیدن می کنند، منظره و شناخت که در بارهء آن پیدا می کنند، تا بزرگسالی در ذهن شان باقی می ماند، از این رو اطفال به کمک آگاهی از تاریخ و آثار تاریخی کشور شان می توانند مناسبات دنیای کنونی شانرا درک کنند و بدانند که امروز، از دیروز شکل گرفته و برای ساختن آینده درس بگیرند، اما در افغانستان بیشتر اطفال بنابر عواملی، آنطوری که لازم است از تاریخ کشور شان آگاهی کافی ندارند و خانواده ها و نیز ادارات آموزشی در این عرصه توجه چندانی نکرده اند.

 انتخابات

“تعدیل برخی قوانین انتخاباتی نهایی شده است”
بی بی سی ۲۴ اسد ۱۳۹۳ کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی اعلام کرده که تعدیل برخی قوانین انتخاباتی را نهایی کرده است. این کمیسیون تعدیلات قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را نهایی کرده است. صدیق‌الله توحیدی، معاون این کمیسیون گفته است کار برای تعدیل قانون انتخابات هم در این کمیسیون به شدت جریان دارد.

       جنگ

پدرخوانده طالبان: حمیدگل و میراث او
بی بی سی ۲۵ اسد ۱۳۹۳ رییس پیشین آی.اس.آی به دلیل خون ریزی مغزی در نزدیکی اسلام آباد مرده است. حمیدگل که به «پدرخوانده طالبان» مشهور بود، تا زمان مرگ‌اش یک نظریه‌پرداز اسلامی باقی ماند. او یک میراث خطرناک برجای گذاشته است. پس از نشر خبر مرگ حمید گل در شبکه‌های تلویزیونی پاکستان در ۱۵ ماه اگست، یکی از دوستانم در تماس تیلیفونی به من گفت: «حمید گل نمرده  است، او به شکل سازمان‌های جهادی بی‌شماری، از جمله طالبان، و شعارهای اسلامی دولت پاکستان که از زمان جنگ افغانستان در دهه ۱۹۸۰ تا کنون ادامه داشته است، زنده است».

تلفات سنگین طالبان در نتیجۀ عملیات «خورشید چهار» در بغلان
سلام وطندار ۲۷ اسد ۱۳۹۳ جنرال عبدالجبار پردلی، فرمانده امنیۀ ولایت بغلان روز سه‌شنبه در نشستی خبری به رسانه‌ها گفت که در جریان چهار روز عملیات نیروهای امنیتی زیر نام «خورشید چهار» که در منطقۀ دندغوری مرکز ولایت بغلان راه‌اندازی شده است، تاکنون به شمول هفت فرمانده ارشد طالبان، سی‌ویک نفر کشته و چهل‌وهفت تن دیگر زخمی شدند. آقای پردلی افزود که نیروهای امنیتی در حال پیشروی و پاکسازی منطقۀ دندغوری هستند و تا حال ده‌ها روستا را از وجود طالبان پاکسازی کرده اند.

تلفات نیروهای امنیتی ۴۰ درصد افزایش یافته است
کلید ۲۴ اسد ۱۳۹۳ شبکه خبری ای بی سی نیوز به نقل از مقام های وزارت دفاع امریکا گزارش داده است که در سه سال اخیر دست کم ۱۳ هزار تن از منسوبان امنیتی افغان در نبرد علیه طالبان مسلح کشته شده اند. به نقل از ای بی سی نیوز، پنتاگون هشدار داده است که تلفات نیروهای امنیتی افغان بیش از این افزایش خواهد یافت، زیرا در هفت ماه نخست سال جاری، ۴۳۰۲ منسوب امنیتی افغان کشته و ۸۰۰۹ تن آنان زخمی شده اند. بر اساس این گزارش، این رقم ۴۰ در صد افزایش را در تلفات نیروهای امنیتی افغان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد.

مخالفین مسلح در تگاب افراد ملکى را هدف قرار می دهند
پژواک ۲۷ اسد ۱۳۹۳ باشندگان کاپیسا می گویند که در مناطق آنها در جریان یک ماه، ٣٠ فرد ملکى در اثر ناامنى ها کشته و مجروح گردیده‏اند. باشندگان این ولسوالى می‏گویند که اخیراً درگیرى ها میان نیروهاى دولتى و مخالفین مسلح در این ولسوالى افزایش یافته، که عدۀ زیادى از مردم ملکى در آن کشته و زخمى می شوند. شاه زمان یکى ازباشندگان منطقۀ بدرآب ولسوالى تگاب، به آژانس خبرى پژوک گفت که چند روز قبل مخالفین مسلح، موترسایکل سوار آمده و دکانداران بازار را هدف گلوله بارى  قرار داده اند. وى افزود که مخالفین مسلح در روشنى روز، در حالى آمده بودند که پولیس نیز در بازار حضور داشت؛ اما مخالفین مسلح موفق به فرار گردیدند.
گفتگو با معاون والی غزنی در مورد امنیت راه‌ها

تلفات جنگ
اعضای گروه “حمله‌کننده انتحاری” به کابل کشته یا بازداشت شدند. هفت طالب مسلح در ننگرهار با مثلث آهنین کشته شدند. مقام محلی افغان از مرگ ۱۸ مخالف مسلح در شمال افغانستان خبر داد. چهار پولیس از سوی مهمان شان در هلمند به قتل رسیدند. حمله نظامیان پاکستانی به ولسوالی ناری کنر هشت کشته و زخمی بر جای گذاشت. یک پولیس ۵ همکارش را در شهر لشکرگاه کُشت. طالبان در پروان یک پولیس را تیرباران و سه تن را باخود بُردند. چهارطالب ویک سرباز اردوى ملى کشته شدند. کشته و زخمی شدن نزدیک به دوصد شورشی در عملیات‌های نظامی.

     فرهنگ

غنی دستور به نصب آثار هنرمندان کشور در ادارات دولتی داد
بخدی ۲۹ اسد ۱۳۹۳ محمد اشرف غنی، دستور داده است که برای تشویق و قدردانی از کارهای هنرمندان، آثار آنها در ادارات دولتی در کابل و ولایات کشور نصب شود. آقای غنی خطاب به هنرمندان گفت: “آثار شما از عمق وطن دوستی تان حکایت می کند و این وطن دوستی باید به تمام مردم افغانستان انعکاس داده شود.” رییس جمهور، روز چهارشنبه ٢٨ اسد از نمایشگاه آثار نقاشی، خطاطی، میناتوری و حکاکی که به مناسبت نود و ششمین سالروز استقلال کشور در ارگ برگزار شده بود، دیدار کرد.

آصف آهنگ از مشروطه‌خواهان افغان درگذشت
بی بی سی ۲۵ اسد ۱۳۹۳ محمد آصف آهنگ، شاعر، نویسنده و فعال سیاسی افغان، در سن ۹۰ سالگی در شهر ونکوور کانادا درگذشت. دلیل مرگ آقای آهنگ سکته قلبی عنوان شده است. از او به عنوان یکی از رهبران جنبش مشروطه‌خواهی افغانستان در دهه ۳۰ خورشیدی نام برده می‌شود. او در سال ۱۳۰۴ شمسی در شهر کابل به دنیا آمد و فعالیت سیاسی را در سن ۲۵ سالگی با عضویت در جمعیت وطن آغاز کرد.

نخستین جشنوارۀ فیلم برای روحیه‌دهی به بانوان فاریابی
سلام وطندار ۲۶ اسد ۱۳۹۳ برای نخستین بار جشنوارۀ نمایش فیلم در شهر میمنۀ فاریاب برای بانوان این ولایت برگزار شد. این جشنواره به خاطر جلوگیری از خشونت‌ها علیه زنان، ناامنی و هم‌چنان روحیه‌دهی به بانوان این ولایت برگزار شده است. این جشنواره به نام «جشنوارۀ فیلم میمنه» بوده و از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ و ریاست امور زنان این ولایت برگزار شده است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۰۹

پیوست‌ها: