زنان-690x259

Chantal-Akerman

شانتال آکرمن، یکی از مهم‌ترین زنان سینماگر جهان است/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

قتل وحشیانه دختر نوجوان توسط دو برادراش
دری  ۲۰ اگوست ۲۰۱۵ دوبرادر هندی خواهر خود را بنا بر روابط عاشقانه با پسر کاکایش، بی رحمانه سربریدند. آنها قصد عرورسی داشتند. اما برادران دختر ۱۷ ساله بنا بر عقاید دینی مخالف عروسی ایشان بودند، آنها سرخواهر خود را وحشیانه بریده به سراسر قریه نشان دادند. این حادثه در ایالت اوتار پرداش رخ داد. فعلاً  این دو برادر تحت تعقیب پولیس قرار دارند، زیرا آنها با سر خواهر شان از منطقه ناپدید شدند.

 ملبورن قتل هولناک دختر جوان با ۴۱ ضربه چاقو پس از رسیدن به نیت شیطانی + تصویر
خبر فارسی ۲۵ اگوست ۲۰۱۵ براساس گزارش پلیس ” ملبورن ” هنگامی که خانم ” کورتیک” در حال قدم زدن در پارک “ملبورن” بود و تنها به فاصله ۵ دقیقه از خانه خود دور شده بود این جنایت کار که به همراه دوستانش در پارک در حال بازی بودند و با دیدن قربانی شروع به یاوه گویی نسبت به او می کند و پس از یک درگیری لفظی “پریس” بی رحم با حمله وحشیانه خود، قربانی را مورد ضرب و شتم توسط چاقو قرار داد و پس از دزدیدن اشیاء گران قیمت او گریخت .

فیلیپین حمله به زنان مدافع حقوق بشر به خاطر دفاع به‌حق از حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۵  ائتلاف بین المللی زنان مدافع حقوق بشر (WHRDIC) از افزایش حمله های کینه توزانه و تهدیدهای عاملان دولتی علیه زنان مدافع حقوق بشر که علیه سرکوب و عملکرد شرکت های معدنی در فیلیپین مقاومت می کنند، نگران است و همبستگی خود را با آنها و سهم مهم آنها در زندگی عادلانه، برابر، آزاد و ایجاد جامعه دمکراتیک اعلام می کند. حمله ها برای جلوگیری از فعالیت زنان مدافع حقوق بشر به شکل های زیر انجام می شود: تعقیب آنها؛ دستگیری ها خودسرانه و جرم انگاری فعالیت هایی که در عهدنامه های بین المللی حقوق بشر تایید شده و دولت فیلیپین عضو آنهاست؛ قتل های فراقضایی. روز ۱۱ جولای ۲۰۱۵ حکم های ساختگی علیه هانی می سوازو، دبیر کل بخش میندانائوی جنوبی اتحاد پیشبرد حقوق مردم اعلام شد. خانم سوازو در نظارت بر ماموریت های حقیقت‌یابی در مناطق نظامی شده و ثبت تعدی های ارتش در منطقه میندانائوی جنوبی فعال بوده است. همان کیفرخواست، علیه دبیر کل اتحاد پیشبرد حقوق مردم، کریستینا پالابِی نیز اتهام طرح کرده است. خانم پالابِی در مخالفت با نظامی شدن جاری میندانائو و افزایش نقض حقوق بشر فعال است. وی یکی از فعالان سرشناس حقوق زنان و حقوق بشر در فیلیپین است. از ۲۸ آپریل ۲۰۱۵، دست کم ۹ زن مدافع حقوق بشر که در اتحادیه های بخش عمومی فعال هستند بارها مورد تهدید قرار گرفته اند. اعضای ارتش و پلیس به آنها اخطار کرده اند که در صورتی که با دولتمردان همکاری نکنند، خانواده هایشان در خطر هستند.

ترساندن فعالان حقوق زنان در ایران
دویچه وله ۲۰ اگوست ۲۰۱۵ دستگاه قضایی ایران خلاف قانون، دو فعال حقوق زنان را در زندان نگه داشته است. بهاره هدایت و نرگس محمدی از مشهور ترین زندانیان سیاسی در این کشور می باشند. شوهران آن ها با دویچه وله صحبت کرده اند.

افغانستان در صدر کشورهایی که وضع زنان وخیم است
دویچه وله ۲۱ اگوست ۲۰۱۵ افغانستان باز هم در صدر فهرست ده کشوری قرار گرفت که وضعیت زنان در آنجا وخیم است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که در نتیجه تحقیقاتش در سال ۲۰۱۴ ترتیب داده نوشته است که امیدواری به زندگی در میان زنان افغان تنها ۴۵ درصد است. تنها ۱۷ درصد از زنان این کشور باسواد اند. نیمی از ازدواج ها در سن ۱۶ سالگی یا پایین تر از آن صورت می گیرد و ۸۵ درصد از زنان این کشور خشونت خانوادگی را تجربه کرده اند.

زن خبرنگار از نیروهای امنیتی لبنان کتک خورد + فیلم
باشگاه خبرنگارن جوان ۲۵ اگوست ۲۰۱۵ خبرنگار شبکه لبنانی LBC در جریان پوشش خبری تظاهراتی در بیروت، از نیروهای امنیتی کتک خورد .به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، این تظاهرات در اعتراض به ناتوانی دولت در حل مشکل جمع آوری زباله‌ها از سطح شهر برگزار شد.

صیانت از حریم عفاف و حجاب این بار خشونتی از جنس دیگر / ریحانه فرزانه
تریبیون زمانه ۲۳ اگوست ۲۰۱۵ کانون شهروندی زنان: صیانت از حریم عفاف و حجاب عنوان طرحی است که کلیات آن در مجلس تصویب شده و حال، بررسی ماده به ماده ی آن در دستور کار کمیسون فرهنگی مجلس قرار گرفته است. اخیرا نیز این کمیسیون ماده ای از این طرح را به تصویب رساند که به موجب آن بدحجابی خانم های شاغل در محیط کار باعث کسر از حقوق شان می شود. این ماده از طرح طی چند روز آینده علی رغم مشکلات شرعی و قانونی نهفته در آن، به صورت قانون به دولت ابلاغ می شود و دولت نیز ملزم به اجرای آن در محیط های کاری است. 

ختنه‌ی دختران در ایران، تراژدی خاموش
بیدار زنی ۱۹ اگوست ۲۰۱۵ کامیل احمدی، محقق و انسان‌شناس/ قوم‌نگار؛ در حوزه‌های مربوط به فرهنگ محلی، مهاجرت، حقوق زنان، کودکان و گروه‌های اقلیت و مسائل خاورمیانه کار می‌کند. او از انگشت‌شمار کسانی است که بر موضوع ختنه‌ی دختران در ایران کار کرده است. فیلم مستند «به نام سنت»، نتیجه ۱۰ سال پژوهش او بر ختنه‌ی دختران در بخش‌هایی از ایران است. این پژوهش همچنین در قالب کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی در دست انتشار است.

   دفاع از حقوق بشر

تجمع حامیان «کمپین حمایت از مادران زندانی» در لاهه
زمانه ۲۴ اگوست ۲۰۱۵  جمعی از کنشگران مدنی و حامیان «کمپین حمایت از مادران زندانی» در شهر لاهه (پایتخت هلند) با برگزاری تجمعی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و به‌ویژه زنان زندانی در ایران شدند. تجمع حامیان «کمپین حمایت از مادران زندانی» در شهر لاهه هلند. این تجمع بعدازظهر روز شنبه ۳۱ مردادماه / ۲۲ ماه اوت در میدان صلح شهر لاهه و مقابل مقر دادگاه بین‌المللی لاهه، با حضور جمعی از کنشگران ایرانی و غیرایرانی ساکن هلند و کشورهای همسایه برگزار گردید.

ایران مسایل زنان را به چه کسی بسپاریم؟
مهر خانه ۲۲ اگوست ۲۰۱۵ آیا هر اتفاقی در حوزه زنان به معنای استقلال و توانمندی آنان است؟ معیار حرکت پیش یا پس‌رونده کدام است؟ تا چه میزان می‌توان به خواست جامعه بها داد؟ گروه‌های تشکیل‌دهنده جامعه بر اساس کدام معیار بر یک‌دیگر برتری دارند تا بتوان خواسته گروهی را بر دیگری ارجحیت داد؟

کودکان
افغانستان دو کودک پنج و ده ساله از سوی افراد ناشناس در ولایت بلخ کشته شدند.
تلویزیون ۱ ۲۳ اگوست ۲۰۱۵ آمرامنیت فرماندهی پولیس بلخ گفته است یک هفته پیش از ولسوالی بلخ ربوده شده بودند و اجساد آنان از مربوطات ولسوالی چمتال این ولایت به دست آمده است. وی افزود این کودکان نخست با دستمال خفک شده و پس از آن مورد ضربات چاقو قرار گرفته‌اند. 

افغانستان تجاوز یک مرد به یک پسر ده ساله در ولایت کندز
افغانستان رو ۲۱ اگوست ۲۰۱۵ سرور حسینی سخنگوی فرمانده امنیه کندز گفته است که یک پسر ۱۰ ساله توسط یک مرد در حوزه چهارم امنیتی شهر کندز مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. به گفته آقای حسینی این مرد ابتدا پسر خوردسال را فریب داده داخل یک منزل برده و پس از آن او را با چاقو تهدید کرده و مورد تجاوز قرار داده است.

افغانستان ۷۰ هزار دانش‌آموز در زابل، از آموزش محروم هستند
سلام وطندار ۱۹ اگوست ۲۰۱۵ مقام‌های در ریاست آموزش و پرورش ولایت زابل می‌گویند که این ولایت از لحاظ آموزش و پرورش از دیری به این‌سو با مشکلات زیادی مواجه بوده است. به گفتۀ آنان این مشکلات سبب بسته‌شدن مکاتب به روی ۷۰ هزار دانش‌آموز شده که از این میان ۳۰ درصد دختران هستند.

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان سربازان زن: حکومت توجهی به ما نمی‌کند
سلام وطندار ۲۱ اگوست ۲۰۱۵ شماری از بانوانی که از چند سال بدین‌سو در پولیس و ارتش وظیفه اجرا می‌کنند، از بی‌توجهی و عدم رسیده‌گی حکومت به مشکلات‌شان انتقاد دارند در محفلی که امروز (پنج‌شنبه) ریاست امور زنان ولایت هرات به مناسبت سالروز استقلال کشور برای تقدیر از زنان نظامی برگزار کرده بود، شماری از بانوان سرباز با انتقاد از دولت گفتند که با توجه به شرایط فعلی، هر لحظه زنده‌گی‌شان در خطر است، ولی حکومت در برابر آنان بی‌توجه می‌باشد.

افغانستان از تصاویر برهنه تا حساب‌های جعلی؛ دردسرهای زنان افغان در فیسبوک
بی بی سی ۲۳ اگست ۲۰۱۵ اما افزایش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان به دور از جنجال نبوده و بسیاری از کاربران این شبکه‌ها، بخصوص فیسبوک و مخصوصا زنان، از مزاحمت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای آنها ایجاد شده، شاکی هستند. وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است که کار بر روی افزودن یک فصل به قانون رسانه‌های این کشور برای قانونمند ساختن استفاده از شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است. 

ایران دقیق‌تر نگاه کن؛ من هم یک مهندس‌ام!
توانا ۲۴ اگوست ۲۰۱۵  تبعیض جنسیتی در محیط کار همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی زنان در چند دهه اخیر بوده است. اما امروزه بحثی داغ‌تر زنان شاغل در عرصه تکنولوژی را در دنیا کنار هم جمع کرده است و آن تبعیض جنسیتی علیه زنان در مشاغل مدرنی است که با تکنولوژی سروکار دارند. جالب این‌جاست همان‌طور که در ادامه خواهید دید، آمار اشتغال زنان در شرکت‌های کامپیوتری در سال ۱۹۹۹، ۳۵ درصد بوده است اما امروز این میزان به ۲۶ درصد کاهش یافته است. به صورت سنتی نیز عموم مردم می‌پندارند مشاغلی نظیر مهندسی مختص مردان است و زنان در این عرصه اقبال چندانی ندارند.

افغانستان پنج زن باردار به علت نرسیدن به مراکز بهداشتی در سرپُل جان باختند

سلام وطندار ۲۰ اگوست ۲۰۱۵ مسؤولان محلی سرپل گفته‌اند که بر اثر مسدود شدن راه‌ مواصلاتی ولسوالی کوهستانات با مرکز این ولایت، پنج بانوی باردار به علت نرسیدن به مراکز صحی جان‌ باخته‌اند. عزیزالله صابری رییس شورای انکشافی ولسوالی کوهستانات به سلام‌وطندار گفت که طالبان با انفجار سنگ‌های دهانۀ درۀ «علف سفید»، یگانه راه مواصلاتی ولسوالی کوهستانات را مسدود کرده و هم‌اکنون بهای موادغذایی در این ولسوالی به سه برابر افزایش یافته است.

لزوم نقش‌پذیری فعال زنان در مدریت بحران در عرصه جهانی
مهرخانه ۲۲ اگوست ۲۰۱۵  نهاد زنان ملل متحد در رویکرد خود اخیر تأکید کرده است که برابری میان زنان و مردان باید در مشارکت در انجام اقدامات بشردوستانه و نیز بهره‌مندی از حمایت‌ها و کمک‌های بشردوستانه میان زنان و مردان وجود داشته باشد؛ بدین‌معنا که هم زنان بتوانند در فرآیند ارایه کمک‌های بشردوستانه مشارکت کنند و هم در برخورداری از کمک‌های بشردوستانه برابری وجود داشته باشد

  فرهنگ و جامعه

شانتال آکرمن و تجربه‌های یکه سینمایی‌اش
رادیو زمانه ۲۲ آگست ۲۰۱۵ شانتال آکرمن، یکی از مهم‌ترین زنان سینماگر جهان است اگرچه او با همه اهمیت فیلم‌هایش، تنها در میان نظریه‌پردازان فیلم، فمینیست‌ها و «سینه‌فیل»‌ها، شهرت دارد و در میان تماشاگران عادی سینما چندان شناخته شده نیست. او بعد از برادران داردن، مشهور‌ترین فیلمساز بلژیکی است. جی هوبرمن، منتقد برجسته آمریکایی او را مهم‌ترین فیلمساز اروپایی از نسل‌اش دانسته و با گدار و فاسبیندر مقایسه کرده است.

جدال خیر و شر در آثار نرگس موسوی
رادیو زمانه ۲۱ آگست ۲۰۱۵ گالری «طراحان آزاد» هفته گذشته ۲۳ مرداد ماه به مدت پنج روز میزبان نمایشگاه «فرشتگان بر فراز تهران» بود. در این نمایشگاه نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی برخی از نقاشی‌هایش را به نمایش گذاشته بود.

  سیاست

زنان چه نقشی در داعش ایفا می‌کنند
بی بی سی فارسی ۲۱ اگوست ۲۰۱۵ شمار زنانی که به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) پیوسته اند، به نحو چشمگیری افزایش داشته است. سوالی که وجود دارد این است که استراتژی داعش برای جذب زنان چیست؟ فرانک گاردنر، خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی در تحقیقی به دنبال پاسخ این پرسش رفته است.

یک خانم افغان در اعتراض به سیاست های پاکستان لباس نظامی به تن کرد
طلوع نیوز ۲۱ اگوسته ۲۰۱۵ برای نخستین بار یک زن افغان برای اعلام حمایت از قربانی های نیروهای امنیتی کشور برای تامین امنیت مردم و در اعتراض به سیاست های مداخله جویانه پاکستان در افغانستان درکابل خیمه اعتراض برپا کرد. این خانم که لباس نظامی به تن کرده است از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد که برای قطع مداخله های پاکستان در افغانستان، پا درمیانی نماید.

اففانستان مردم خواستار افزایش سهم زنان در ولسی جرگه اند
دری ۲۲ اگوست ۲۰۱۵ ۹۰ درصد مردم در کشور خواهان ایجاد اصلاحات در نظام و قوانین انتخاباتی کشور اند. شاه سلطان عاکفی، رییس کمسیون اصلاح نظام انتخاباتی امروز در نشست مشترک خبری با شماری از اعضای مشرانو جرگه در کابل گفت: یافته‌های ما نشان میدهد که مردم، علما و نمایندگان احزاب سیاسی خواستار اصلاح نظام انتخاباتی بوده و می گویند که بدون این اصلاحات، انتخابات برگزار نشود.

  گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان بیش از نیمی از خبرنگاران زن در کابل و بلخ با تبعیض جنسیتی مواجه اند
سلام وطندر  ۲۱ اگوست ۲۰۱۵ بر بنیاد تحقیقی که از سوی مؤسسۀ اجتماعی و فرهنگی‌ «تساوی» صورت گرفته است، ۶۶ درصد بانوان خبرنگار در ولایت‌های کابل و بلخ با تبعیض جنسیتی روبه‌رو هستند. در این تحقیق با ۱۶۵ خبرنگار بانو مصاحبه شده است که ۵۰ تن از آنان در بلخ و ۱۰۰ تن دیگرشان در کابل بوده اند. هم‌چنان در این تحقیق با ۱۵ تن از مسؤولان رسانه‌ها به گونۀ رودررو نیز گفت‌وگو شده است. 

ایران مروری بر احکام زندان کنشگران زن در ماه‌های اخیر
بیدارزنی ۱۷ اگوست ۲۰۱۵ فعال حقوق زنان، فعال حقوق بشر، فعال حقوق کودک و فعال سیاسی؛ فرقی نمی‌کند زمینه فعالیتشان چه بوده است همه در یک مورد باهم مشترک‌اند «احکام سنگین زندانی» که یک‌به‌یک دریافت کرده‌اند. شش، هفت و حتی یازده و دوازده سال زندان! این حکایت تلخ زندگی کنشگرانی است که این روزها در نبود رسانه‌های مستقل و در هیاهوی رسانه‌هایی که یا دلواپس‌اند و مشغول کوبیدن دولت و دولتیان و یا تبدیل به تریبونی برای دولت شده‌اند و مدام درحال هورا کشیدن برای آن‌ها هستند، صدایشان گم می‌شود و یک‌به‌یک برای گذراندن دوره محکومیتشان به زندان فراخوانده می‌شوند و یا در صف طویل محکومان سیاسی و مدنی، به انتظار اجرای احکامشان نشسته‌اند.

قیمت دختران در عربستان سعودی کاهش یافت
دری ۲۱ اگوست ۲۰۱۵  شاهزاده سلمان الفیصل والی شهر مکه و مشاور پادشاه عربستان سعودی به مقامات محلی دستور داده است که از این به بعد، نرخ مهریه دختران ۵۰ هزار ریال عربستان (بیش از ۱۳ هزار دالر) و مهریه زن بیوه و مطلقه را ۳۰ هزار ریال (حدود ۸ هزار دالر) پیشنهاد کرده است. دلیل چنین گامی — افزایش تعداد دختران مجرد به دلیل مهریه سنگین و هزینه های زیاد مراسم ازدواج صورت گرفته است. این راستا، بسیاری از مردان عربستان ازدواج با زنان خارجی را نسبت به دختران سعودی ترجیح می دهند.

با ثروت‌مندترین زنان جهان آشنا شوید
جامعه باز ۱۶ اگوست ۲۰۱۵ سوزان کلیتن با ۱۷٫۴ میلیارد دالر سرمایه ثروتمندترین زن جرمنی ششمین زن ثروتمند جهان و نیز بزرگترین سهامدار شرکت داروسازی آتلانتا است. در زمانی که سوزان در تیم نظارت این کمپانی بود، آتلانتا به یکی از معتبرترین شرکت های داروسازی در سطح جهان تبدیل شد.

زن‌ستیزی در ترجمه
اخبار روز ۱۷ اگوست ۲۰۱۵ بررسی‌ سه کتاب ترجمه شده‌ توسط حسین یعقوبی: “مرگ در می‌زند”، انتشارات چشمه. “هرج و مرج محض”، انتشارات مروارید و “خرمگس و زن‌ستیز” انتشارات مروارید. این نوشته تنها بر مسئله‌ی زن‌ستیزی در این ترجمه‌ها تمرکز می‌کند و از کنار اشتباهات موجود در ترجمه‌های این سه کتاب عبور می‌کند

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، خبرگزاری رشد، طلوع نیوز ، خبر فارسی، باشگاه خبرنگاران جوان، صدای آلمان، وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مدرسه فمینیستی ، خبرگذاری هرانا، سلام وطندار، نهاد زنان سازمان ملل، مهرخانه، رادیو فردا، افغانستان رو، خبرگزاری بخدی، رادیو زمانه، جامعه باز، بیدار زنی ، ایران وایر، صدای آمریکا.

هفت روزنامه زنان شماره ۱۰۹

پیوست‌ها: