افغانستانNew Picture

امنیت ملی افغانستان از خبرنگاران به اتهام گردانندگی یک حساب فیسبوکی/ منبع عکس بی بی سی

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

حمله‌ی انتحاری در مکروریان چهارم کابل ۱۰ کشته و ۶۰ زخمی برجا گذاشت
اطلاعات روز ۳۱ اسد ۱۳۹۴ حوالی ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر شنبه یک فرد انتحاری موتر مملو از مواد انفجاری‌اش را در مقابل شفاخانه‌ی خصوصی در مکروریان چهارم کابل انفجار داد که از اثر آن دست کم ۱۰ نفر کشته و ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه تائید کرده است که حداقل ده تن، به شمول سه پیمان‌کار سازمان ناتو و یک زن، از اثر این انفجار کشته شده‌اند. آقای مایار افزوده که پنج طفل و پنج زن در میان زخمی‌های این رویداد هستند. در همین حال برخی از رسانه‌ها به نقل از فرمانده پولیس کابل گفته است که در این رویداد ۵ تن به شمول ۴ فرد خارجی کشته و ۳۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

یک کودک در هرات به گونه فجیع به قتل رسید
کلید ۲ سنبله ۱۳۹۴ یک کودک هشت ساله در ولسوالی غوریان هرات بعد از اختطاف به شکل فجیعی به قتل رسید. عبدالکریم زاهد، ولسوال غوریان هرات می‌گوید: این طفل هشت ساله بریالی نام داشته که به اساس خصومتهای شخصی اختطاف و به قتل رسیده است. وی افزود: چندی قبل پدر این طفل به جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت شد و فعلا در محبس هرات تحت حبس قرار دارد.

یک مادر و پسر به دلیل امتناع از دادن غذا به طالبان کشته شدند
طلوع نیوز ۳ سنبله ۱۳۹۴ پولیس میدان وردک می‌گوید که این رویداد در ولسوالی چک پس از آن رخ داد که گروهی از طالبان از باشند‌گان این ولسوالی خواستند که با آنان همکاری کنند و نیز برای آنان هر سه وقت غذا بدهند، اما یک خانواده به گفته‌های طالبان گوش نداد؛ سپس طالبان بر این خانه گلوله باری کردند که در نتیجه آن یک زن و یک نوجوان کشته شدند. مقام‌های امنیتی میدان وردک می‌گویند که در درگیری متقابل نیروهای امنیتی شش طالب که چهار تن آنان شهروندان پاکستان بودند؛ کشته شدند.

مخالفان مسلح، زیارتگاه پنج‌صد سالۀ لوگر را تخریب کردند
سلام وطندار ۲ سنبله ۱۳۹۴ اعضای شورای ولایتی لوگر به سلام‌وطندار می‌گویند که بامداد امروز مخالفان مسلح در ولسوالی چرخ لوگر، زیارت «شاه خلوتی» که یکی از زیارت‌های مشهور این ولایت است را با استفاده از بمب تخریب کرده اند. محمد سلیم صالحی، سخن‌گوی والی لوگر به سلام‌وطندار گفت که زیارت شاه خلوتی قدمتی پنج‌صد ساله داشته و جز گنجینه‌های باستانی افغانستان به شمار می‌رفت. به گفتۀ آقای صالحی، برخی از سیدهای ولایت‌های لوگر، میدان‌وردک، پکتیا و کابل، فرزندان شاه خلوتی محسوب می‌شوند.

محکمه های صحرایی، اعدام و انتقام جویی در افغانستان
صدای آلمان ۳۱ اسد ۱۳۹۴ در چند ماه اخیر چند مورد خشن از محکمه های صحرایی و اعدام های خودسرانه در افغانستان انجام شده است. این روند برای کمیسیون حقوق بشر افغانستان نگران کننده است. کارشناسان می گویند باید جلو انقام جویی ها در این کشور گرفته شود. تنها در همین ماه گذشته در شبکه های اجتماعی همانند فیس بوک و تویتر ویدیوهای مختلفی از طالبان، داعش، سران محلی و همچنان نیروهای امنیتی افغانستان به نشر رسیده که محکمه های صحرایی، مجازات و اعدام های خودسرانه را نشان می دهند.

     زنان

‘خشونت و تبعیض’ عامل کاهش فعالیت زنان در رسانه‌های افغانستان
بی بی سی ۲۹ اسد ۱۳۹۴ یک نهاد فعال حقوق زنان در افغانستان براساس تحقیقی دریافته که فعالیت زنان در رسانه‌های کشور کاهش یافته است. این تحقیق از سوی موسسه تساوی براساس مصاحبه با ۱۶۰ خبرنگار زن و ۱۵ نفر از مسئولان رسانه‌ها در شهرهای کابل و مزار شریف در شمال افغانستان تهیه شده است. کابل و مزار شریف از شهرهایی است که در آن شمار زنان خبرنگار نسبتا زیاد است.

از تصاویر برهنه تا حساب‌های جعلی؛ دردسرهای زنان افغان در فیسبوک
بی بی سی ۱ سنبله ۱۳۹۴ گفته می‌شود که در حال حاضر شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان به یک میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است. از این تعداد یک میلیون نفر از فیسبوک، دوصد هزار نفر از توییتر و یک‌صد هزار نفر دیگر از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اما افزایش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان به دور از جنجال نبوده و بسیاری از کاربران این شبکه‌ها، به خصوص فیسبوک و مخصوصا زنان، از مزاحمت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای آنها ایجاد شده، شاکی استند.

دختری هجده ساله به خاطر فقر خودکشی کرد
سلام وطندار ۲ سنبله ۱۳۹۴ یک دختر جوان به دلیل فقر و نداری در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب خودش را کشت. سید لقمان گهریک سرپرست ولسوالی شیرین‌تگاب گفت که این دختر هجده ساله، باشنده شش‌تپۀ این ولسوالی بوده و ناوقت شب گذشته با فیر سلاح چره‌یی خودکشی کرده است . آقای گهریک می‌گوید که این دختر گنگ و ناشنوا بوده و در حال حاضر پدرش در زندان به سر می‌برد.

         حامیان و فعالان

آزادی بیان در گذشته بهتر از امروز بود
۸ صبح ۳ سنبله ۱۳۹۴ اداره نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، با انتقاد شدید از وضع محدودیت‌های بیشتر بر آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها توسط حکومت وحدت ملی، می‌گوید که رهبران این حکومت به این آزادی‌ها باور کامل ندارند. عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی اداره «نی»، روز دوشنبه، دوم سنبله، در یک کنفرانس خبری گفت که وضع آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در حکومت پیشین به مراتب بهتر از امروز بود.

بازجویی امنیت ملی افغانستان از خبرنگاران به اتهام گردانندگی یک حساب فیسبوکی
بی بی سی ۱ سنبله ۱۳۹۴ در افغانستان، اداره عمومی امنیت ملی روند تحقیق را از شماری از خبرنگاران به اتهام گردانندگی یکی از صفحات جنجالی در فیسبوک، آغاز کرده است. این اداره تعدادی از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی را به ظن گردانندگی یک صفحه فیسبوکی که گرداننده آن ناشناس است، احضار کرده و از آنها حدود یک ساعت تحقیق کرده است.

نقاشی ” صلح ” روی دیوار ها در بلخ
 افغانستان. رو ۲ سنبله ۱۳۹۴کمپاین گرافیکی و نقاشی در دیوار های کنار ولسوالی بلخ و چهاربولک زیر نام ( صلح) آغاز شده است. مهدی نیازی مسئول این برنامه  می‏گوید در این کمپاین بیش از ۷۰ جوان رضا کار، دوکانداران و مردم محل به طور دواطلب اشتراک نموده و در ولسوالی های بلخ و چهاربولک بیش از ۶۰ طرح را با پیام های صلح به دیوارها نقاشی کنند.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

شرکت‌های داخلی توان تولید ۵۰ درصد کفش مصرفی کشور را دارند
سلام وطندار ۳۱ اسد ۱۳۹۴ مسؤولان ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان (آیسا) می‌گویند، اگر سهولت‌ها برای صنعت‌کاران کشور فراهم شود، ۵۰ درصد کفش مورد نیاز بازار در داخل تولید خواهد شد. محمدقربان حقجو، رییس این اداره امروز در نشستی خبری در کابل گفت که ظرفیت تولید کفش‌ برای بازارهای داخلی سالانه سه و نیم میلیون جوره است و اگر از صد درصد ظرفیت‌ها استفاده شود، این میزان به حدود هفت میلیون جوره خواهد رسید که ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز داخلی را تأمین می‌کند.

معتادان میان دو سنگ آسیاب
۸ صبح ۴ سنبله ۱۳۹۴ مناطق پل سوخته، کوته سنگی، کارته مامورین، کارته‌سه، ده‌بوری و دیگر نقاط حوزه‌های سوم، پنجم و ششم شاهد گشت‌و‌گذار تعداد زیادی از افرادی‌اند با چهره‌های عجیب و غریب، موهای ژولیده، صورت‌های استخوانی با لباس‌های کثیف و پاره پاره. این آدم‌ها با ظاهری نابه‌سامان که هرآن هراسان به این‌سو و آن‌سو نظر می‌اندازند، تلاش می‌کنند در گوشه و کناری دور از دید مردم پناه ببرند. یکی در عقب زباله‌ها پنهان شده است و دیگری در سایه درختی خزیده است. در زوایای چشمان‌شان نگرانی از سرنوشت مبهم، درماندگی و سرگشتی موج می‌زند. آنان خوب می‌دانند که همه سرنوشت یکسانی در قبال دارند.

مهاجرین تازه وارد افغان، قرنطینه می شوند
رشد ۲ سنبله ۱۳۹۴ وزیر بهداشت ایران اعلام کرده است، به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های ساری در ایران، مهاجران افغانستان که تازه وارد این کشور می‌شوند را قرنطینه می‌کند. او تاکید کرد که مهاجران تازه وارد معاینه می‌شوند تا بیماری‌های “سل، وبا و فلج اطفال” در ایران شیوع نکند. به گزارش رشد؛ سید حسن هاشمی، در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت صحت عامه افغانستان گفت که ایران تجربیات طبی خود را در اختیار افغانستان قرار خواهد داد.

اتحادیه اروپا کمک مالی به اداره تذکره الکترونیکی را متوقف کرد
صدای آلمان ۱سنبله ۱۳۹۴ اتحادیه اروپا به خاطر تاخیر در توزیع تذکره های الکترونیک به شهروندان افغانستان، کمک هایش را به اداره توزیع این تذکره ها به حالت تعلیق درآورده است. این اداره می گوید منتظر دستور حکومت برای توزیع تذکره های الکترونیکی است.

پاکستان: حضور پناهندگان افغان برای دو سال دیگر تمدید می‌شود
بی بی سی ۳۱ اسد ۱۳۹۴ افغانستان، پاکستان و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان توافق کرده‌اند که تمامی پناهندگان قانونی و غیرقانونی افغان مقیم پاکستان تنها به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگردانده خواهند شد. در نشستی که امروز به میزبانی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در کابل برگزار شده بود، بر باقی ماندن پناهندگان افغان در پاکستان فراتر از ۲۰۱۵ توافق شد.
طرح جوانان افغانستان و پاکستان برای دولت های شان

 انتخابات
نهادهای مدنی: متقلبین و متخلفین باید مجازات شوند
کلید ۲ سنبله ۱۳۹۴ شماری از نهادهای ناظر انتخابات و فعالان نهادهای جامعه مدنی خواهان، شناسایی و به محاکمه کشانیدن چهره های اند که در انتخابات گذشته دست به تخلف و تقلب گسترده زده اند. نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: موضوع  تخلف در قانون کنونی انتخابات تعریف نشده و بر شواهد ارایه‌ شده در مورد آن تاکید صورت نمی‌گیرد.

       جنگ

معاون ستاد ارتش: در زمانی مناسب رازها را افشا می‌کنم
سلام وطندار ۱ سنبله ۱۳۹۴ مرادعلی مراد، معاون ستاد ارتش افغانستان می‌گوید که از آغاز سال تا کنون جنایت‌های «نابخشودنی» در کشور انجام گرفته است، اما سرانجام برندۀ جنگ جاری در کشور، مردم افغانستان خواهند بود. آقای مراد امروز در جشن فراغت شماری از افسران ارتش گفت، آنانی‌ که می‌خواهند جنگ را از جنوب به شمال و از شرق به غرب کشور انتقال دهند، هرگز موفق به این کار نخواهند شد و مردم افغانستان هیچ‌ وقت تسلیم دشمن نمی‌شوند.

سه فرد انتحاری که قصد حمله به جنرال دوستم را داشتند، بازداشت شدند
سلام وطندار ۳ سنبله ۱۳۹۴ سه فرد انتحار کننده که قصد حمله به جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری را داشتند، توسط گارد خاص جنرال دوستم دستگیر شدند. مسعود احمد مسعود معاون جنبش ملی اسلامی و رییس سازمان جنبش جوانان افغانستان، به رسانه‌ها گفت که انتحارکنندگان چهار نفر بودند، یکی از آن‌ها پس از ناکامی در این حمله، موفق به فرار شده است. بازداشت شد‌گان اعتراف کردند که در پاکستان آموزش دیده اند و از سوی آن کشور غرض کشتن معاون اول ریاست جمهوری به ولسوالی قیصار فرستاده شدند.

کشته شدن نزدیک به هفتاد شورشی در عملیات‌های نظامی
 ۸صبح ۲ سنبله ۱۳۹۴ وزارت‌های امور داخله و دفاع از کشته شدن نزدیک به هفتاد شورشی مسلح مخالف دولت در نتیجه عملیات‌های مشترک نیروهای امنیتی کشور در جریان یک شبانه روز گذشته خبر داده‌اند. وزارت امور داخله در اعلامیه‌ای می‌گوید در نتیجه عملیات‌هایی که به منظور سرکوب و نابودی شورشیان در مربوطات ولایت‌های ننگرهار، بغلان، کندز، فاریاب، سرپل، کندهار، زابل، ارزگان، میدان وردک و غزنی راه‌اندازی شده بود، چهل و یک شورشی کشته و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند.
کشته و زخمی شدن نزدیک به شصت شورشی در عملیات‌های نظامی

تلفات جنگ
شش مخالف مسلح در شرق افغانستان کشته شدند. کشته شدن نزدیک به هفتاد شورشی در عملیات‌های نظامی. طالبان ۳۱ سرباز ارتش را در هلمند کشتند. الزرقاوی، فرمانده ارشد طالبان در موسی‌قلعه کشته شد. چهار مخالف مسلح در شرق افغانستان کشته شدند. ‘رهبر جندالله آسیای میانه در حمله هوایی در قندوز کشته شد’.

     فرهنگ

بامیان آماده برگزاری دو جشنواره در یک زمان
۸صبح ۲۷ اسد ۱۳۹۴ با وجودی که باشندگان بیشتر ولایت‌های کشور صبح‌شان را باصدای انفجار آغاز می‌کنند؛ از ناامنی، انتحار و درگیری‌های مسلحانه رنج می‌برند، اما در ولایت بامیان باشندگان آن برای برگزاری دو جشنواره در یک زمان آمادگی می‌گیرند. در این روزها همه جا، در گوشه گوشه شهر، در دفتر و بازار، در اداره و خانه قصه از برگزاری دو جشنواره و میزبانی هزاران مهمانی است که قرار است تا یک هفته دیگر این‌جا بیایند و در برنامه‌های مختلف فرهنگی و تفریحی این جشنواره‌ها شرکت کنند. این جشنواره‌ها یکی دومین جشنواره فرهنگی سارک و دیگری هفتمین جشنواره راه ابریشم است که به مدت پنج روز از تاریخ دو تا هفت ماه سنبله سال روان برنامه‌هایی چون نمایش فلم کشورهای عضو سارک، نمایش غذاهای محلی هشت کشور جنوب آسیا، کنسرت فرهنگی هنری و موسیقی محلی اجرا می‌شود.

نمایشگاه هنری و خطاطی در غور برگزار شد
پژواک ۲ سنبله ۱۳۹۴ هنرمندان غور با پیام صلح آمیز نمایشگاه دو روزۀ هنری و خطاطی را در فیروزکوه مرکز ولایت غور برگزار نمودند. فضل الحق فایق رییس انجمن ادبی فیروزکوه، امروز گفت که این نمایشگاه تحت نام استاد محمد سعید مشعل غوری، یکی از هنرمندان نام داری کشور و احیاکنندۀ مکتب بهزاد در هرات، از سوى این انجمن در ریاست اطلاعات و فرهنگ شهر فیروزکوه براى دو روز برگزار شده است. وى افزود که در این نمایشگاه، صدها تابلوى هنری و خطاطی و چند اثری هنری استاد مشعل غوری به هدف رشد هنر و فرهنگ و آشنایی مردم از شخصیت های علمی و فرهنگی و همچنان رشد هنر و فرهنگ و مبارزه با خشونت و جنگ به نمایش گذاشته شده است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر
هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۱۱۰

پیوست‌ها: