haftUN criticises EU over refugees
بحران سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا
عکس: اس اوجواری/آسوشیتد پرس در سامانه اینترنتی دویچه وله

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
عربستان سعودی آمار و ارقام اعدام
عفو بین‌الملل ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ ظرف یک سال از ماه آگوست ۲۰۱۴ تا جون ۲۰۱۵ در عربستان سعودی ۱۷۵ نفر اعدام شده‌اند. این کشور در طول سال گذشته هر دو روز یک نفر را اعدام کرده و بیشتر آن‌ها را گردن زده است. از سال ۱۹۸۵ دست‌کم ۲۲۰۰ تن در عربستان اعدام شده‌اند. از ماه آگوست ۲۰۱۴ تعداد اعدام‌ها به‌شدت افزایش یافته و با آغاز حاکمیت ملک سلمان در ژانویه این روند باز هم تشدید شده است. در ماه مه گذشته رژیم عربستان در پی استخدام هشت جلاد جدید بود. بنا به آخرین گزارش جهانی اعدام، عربستان سعودی پس از چین و ایران سومین اعدام کننده اصلی جهان است.

ایران
مرد کُرد در انتظار جواب درخواست تجدیدنظر اعدام شد
عفو بین الملل ۲۶ آگوست ۲۰۱۵ بهروز آلخانی، ۳۰ ساله از اقلیت کُرد ایران، امروز صبح اعدام شد در حالی که در انتظار نتیجه درخواست استیناف خود در دیوان عالی کشور بود. دولتمردان هنوز جنازه بهروز آلخانی را به خانواده او نداده اند. به گفته معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل، «این اعدام در شرایط انتظار برای نتیجه تجدید نظر علیه محاکمه ناعادلانه و با وجود درخواست های بین المللی برای توقف اعدام، بی توجهی کامل دولتمردان را به عدالت نشان می دهد.» گزارش های خبری: بهروز آلخانی به اتهام ‘محاربه’ اعدام شد؛ بهروز آلخانی به همراه پنج زندانی دیگر در زندان ارومیه اعدام شد

بهاره هدایت دو سال دیگر در زندان ماندگار شد
گویا نیوز ۲۶ آگوست ۲۰۱۵ بهاره هدایت فعال دانشجویی دربند که پیش از این پیگیر اعمال ماده ۱۳۴ در پرونده‌ی خود بود، در نامه‌ای به همسرش امین احمدیان خبر می دهد که پس از احضار به اجرای احکام به وی ابلاغ شده که ۴ روز پیش از آن، حکم آزادی اش پس از اجرای ماده ۱۳۴ آمده و از روز سه شنبه، حکم دو سال تعلیقی پرونده اش اجرا شده است.
وزارت اطلاعات «ابلاغ کرد»: جبهه ملی غیرقانونی است
آرش صادقی: به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌ام
نسرین ستوده: به مرگ، اسیدپاشی و مثله شدن تهدید شده‌ام
علی رضاییان: ۱۳ ماه بازداشت جیسون خبرنگار واشنگتن پست برخلاف قانون است
سوریه کشته شدن ۵۰ غیرنظامی در حملات هوایی ارتش سوریه
یمن صلیب سرخ درباره مرگ ‘ده‌ها غیر نظامی’ در تعز هشدار داد
اسراییل هشدار مقام سازمان ملل درباره سختگیری با فلسطینیان

عاملان غیردولتی
سوریه
داعش صومعه مسیحیان را خراب و گروگان‌های مسیحی را به رقه منتقل کرد
«حکومت اسلامی» یک معبد باستانی را در پالمیرا منفجر کرد
«حکومت اسلامی» جسد باستان‌شناس سوری را «تکه‌تکه کرد»

      عدالت

آمریکا ضرورت تحقیق کامل و دقیق درباره قتل غیرنظامیان افغان
۲۶ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت: دولتمردان آمریکایی باید تحقیق کامل و دقیقی درباره اتهام قتل در حدود ۱۸ غیرنظامی افغان به دست نیروهای ویژه آمریکایی را تضمین کنند. قربانیان افغان و خانواده های آنها باید به عدالت و غرامت به حق دست یابند. بر اساس گزارش های رسانه ها، ارتش آمریکا تحقیق درباره واحد نیروهای ویژه را که گمان می رود مسؤول قتل های فراقضایی، شکنجه و ناپدیدشدن قهری از نوامبر ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۳ بوده دوباره آغاز کرده است. این واحد متهم به قتل در حدود ۱۸ تن در ولسوالی های نرخ و میدان شهر در ولایت وردک است.

گواتمالا رأی دادگاه در پرونده ریوس مونت ایرادهای نظام قضایی را به نمایش می گذارد
عفو بین الملل ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ تصمیم دادگاه گواتمالا برای محاکمه رئیس جمهوری پیشین افرین ریوس مونت به اتهام های نسل کشی و جنایت های علیه بشریت از طریق یک وکیل و پشت درهای بسته راه تازه ای در برابر عدالت باز می کند اما ایرادهای عمیق نظام قضایی کشور را به نمایش می گذاردکه تاکنون در عرضه عدالت به قربانیان شکست خورده است. شرایط این محاکمه بر اساس وضعیت نامناسب سلامتی رئیس جمهوری ۸۹ ساله تعیین شده است.

مکزیک “ورود مهاجران ممنوع”؛ کشتار پنج سال پیش هنوز حل نشده
۲۱ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت: نبود شرم آور تحقیقات موثر درباره کشتار ۷۲ مهاجر پنج سال پیش در مکزیک چراغ سبزی به گروه های جنایتکار برای ایجاد وحشت و قتل مردمی است که در جستجوی امنیت و زندگی هستند. روز ۲۲ آگوست ۲۰۱۰، ۵۸ مرد و ۱۴ زن از آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی در مرز مکزیک با تگزاس کشته شدند. مسؤولان از آن پس چند تن را دستگیر کرده اند ولی هیچ اطلاعاتی درباره محکومیت کسی منتشر نکرده اند. مرتکبان این قتل ها گویا اعضای باندهای جنایتکاری هستند که بسیاری از آنها مظنون به همکاری به نهادهای امنیتی محلی هستند.

حقوق و سیاست در دادگاه بین المللی جزایی
دمکراسی باز ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ سهمی در بحث مربوط به دادگاه بین المللی جزایی در بخش حقوق جهانی: دادگاه بین المللی جزایی باید بالاتر از سیاست بماند اما بعضی از مقررات اساسنامه رُم این کار را مشکل می کند. آن گونه که نویسندگان قبلی در این بحث مطرح کرده اند، کشمکش آشکاری بین سیاست و حقوق در فعالیت های دادگاه بین المللی جزایی مطرح است. با وجود این که دادگاه بین المللی جزایی نهادی حقوقی است، کنشگران سیاسی دور آن را گرفته اند. به علاوه، این نهاد را دولت های مستقل با منافع مختلف تاسیس کرده اند. این کشمکش رفع نخواهد شد و درحقیقت بخشی از آن از مقررات متضاد اساسنامه رُم برمی خیزد. یکی از مسایل مورد جدل رابطه بین دادگاه بین المللی جزایی و شورای امنیت سازمان ملل است. کشورهایی که معاهده ای را تصویب نکرده اند به طور معمول نباید به مقررات آن پایبند باشند. اما اساسنامه رُم به شورای امنیت سازمان ملل این امکان را میدهد که دولت هایی را به دادگاه بین المللی جزایی ارجاع دهد حتا اگر اساسنامه رُم را تصویب نکرده باشند. بدین ترتیب است که سودان و لیبی به دادگاه بین المللی جزایی ارجاع شده اند. علاوه بر این، بر اساس ماده ۱۶ اساسنامه رُم، شورای امنیت سازمان ملل می تواند در صورتی که موردی را تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی تشخیص دهد، تحقیقات جاری دادگاه بین المللی جزایی (یا هر یک از پرونده های آن) را معلق کند. بعضی از متخصصان گفته اند که ابن اختیارات به طور آشکار به سیاست نسبت به حقوق اولویت می دهند. ماده ۹۸ اساسنامه رُم نیز مورد جدل است. ایالات متحد آمریکا با تفسیری جنجالی از آن استفاده کرده تا از کشورهایی که به دادگاه بین المللی جزایی می پیوندند بخواهد به شهروندان آمریکایی که ممکن است مرتکب جرایم بین المللی شده باشند (و در آن کشورها حضور داشته باشند) مصونیت اعطا کنند. «قراردادهای دوجانبه مصونیت» که چندین کشور با دولت آمریکا امضا کرده اند فقط برای حمایت از منافع سیاسی است. این قراردادها آشکار دادگاه بین المللی جزایی را تضعیف می کنند.

       حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه ۱۹۸۴ اورول در ترکیهی اردوغان در سال ۲۰۱۵ در جریان است
المُنیتور ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ جرج ارول در داستان بلند «۱۹۸۴» خود جهانی کابوس‌آبادی را شرح می دهد که مردم زیر مراقبت دائمی دولت هستند. امروز کتاب اورول باز هم در لیست پرفروش ترین کتاب ها در ترکیه است. توجه به این کتاب شاید پس از تعیین وظیفه‌ی خبرچینی در باره مردم برای ۵۰۰۰۰ مختار ـ یعنی رهبران محله ها و روستاها ـ بیشتر شود. از ژانویه ۲۰۱۵، رئیس جمهوری اردوغان ماهانه برای مختارها که به صورت گروهی به آنکارا دعوت می شوند سخنرانی کرده است. در هشتمین جلسه در ۱۲ آگوست ۲۰۱۵، او درباره نیاز به تقویت جمع آوری اطلاعات علیه مبارزان کُرد سخن گفت و برای آنها وظیفه ای تازه تعیین کرد. او گفت: «می دانم مختارها می دانند چه نوع اشخاصی در کدام خانه زندگی می کنند. آنها باید نزد رئیس پلیس یا فرماندار بروند و با آرامش گزارش بدهند.»

بنگلادش دستگیری دو روزنامه نگار دیگر؛ تلاش دولت برای سرکوب آزادی بیان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ آگوست ۲۰۱۵ با تداوم حمله ها به همه کسانی که جرات انتقاد از دولت یا دین را دارند، فدراسیون دستگیری دو روزنامه نگار را محکوم می کند. پروبیر سیدکار، مالک روزنامه اوتارادیکار اکاتور نیوز، روز ۱۶ آگوست ۲۰۱۵ به ظاهر برای افترا به وزیر دولت در فیس بوک دستگیر شد. او در فیس بوک نوشته بود که در خطر است و وزیر مذکور را یکی از مهاجمان نامیده بود. سیدکار این مطلب را پس از این که پلیس ادعای تهدید را رد کرد نوشته بود. او در ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ با وثیقه آزاد شد. رئیس اتحادیه فدرال روزنامه نگاران بنگلادش، شوکت محمود، روز ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ دستگیر شد و ماموران لباس شخصی پلیس ادعا کردند او در ژانویه با حمله به اتوبوسی آن را به آتش کشیده است. شوکت محمود در هنگام دستگیری در راه سخنرانی در باره تخلف های انجام شده در انتخابات شورای سه شهر بود.

موریتانی برده داری: شکاف بین حرف و عمل
عفو بین الملل ۲۱ آگوست ۲۰۱۵ به قلم رئیس بخش غرب آفریقای عفو بین الملل: من در آگوست با بیرام اولد داه اولد عبید، مبارز ضد برده داری و نفر دوم در انتخابات ریاست جمهوری قبلی دیدار داشتم ولی نمی شد دیدار طولانی تر باشد چون او در زندان بود. او نه ماه از حکم زندان دو ساله را گذرانده است. او و ۱۰ تن از مبارزان در نوامبر ۲۰۱۴ در اعتراضی صلح آمیز برای افزایش آگاهی حقوق زمین بردگان پیشین دستگیر شدند. دادگاه استناف به تازگی حکم او و دو تن دیگر را تایید کرد. هر سه عضو سازمان های حقوق بشری ضد برده داری هستند. آنها سالهاست که برای افزایش آگاهی در باره حقوق بشر و علیه معافیت از مجازات به نفع برده داران فعالیت می کنند. در موریتانی، برده‌گان و اسلاف آنها بدون داشتن حق روی زمین کار می کنند و باید بخشی از محصولاتشان را به اربابان سنتی بدهند.

لیبی ادعای شکنجه السعدی قذافی و دو تن دیگر باید کامل مورد تحقیق قرار گیرد
عفو بین الملل ۲۰ آگوست ۲۰۱۵ با انتشار ویدیوی تازه ای که بازجویان السعدی قذافی را به شکنجه تهدید می کنند، عفو بین الملل از دولتمردان لیبی می خواهد تحقیقات کاملی در باره این حادثه و حادثه های مشابه که از ۳ آگوست ۲۰۱۵ منتشر شده انجام دهند. دو ویدیو که در ۱۹ و ۲۰ آگوست منتشر شدند السعدی قذافی را با چشم بند نشان می دهند که ترس خود را ابراز می کند و می گوید خبر نداشته که در زندان کتک در کار است. بازجو در جواب می گوید: «هنوز کتک واقعی را ندیده ای.» در ویدیوی دوم، او را به شکنجه و «خشونت جنسی» تهدید می کنند.

نپال گسترش خشونت به خاطر خودمختاری
دیده بان حقوق بشر ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ امروز خشونت بین معترضان و نیروهای امنیتی در غرب نپال افزایش یافت. دولت باید تحقیق مستقل را در باره تمام مرگ های مرتبط با اعتراض انجام دهد و تضمین کند که نیروهای امنیتی اعزامی برای برقراری نظم به حقوق اساسی احترام بگذارند. رهبران همه جناح های بحث مربوط به خودمختاری باید از خشونت بیشتر پرهیز کنند. اعتراض در بخش کایلالی بر سر پیش نویس قانون اساسی گویا به مرگ سه معترض و ۱۷ تن از نیروهای امنیتی انجامیده است.

الجزایر فعالان خودمختاری بازداشت شدند
۲۵ آگوست ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد: دولتمردان الجزایر باید فعال خودمختاری کمال الدین فخار و ۲۴ متهم همراه او را آزاد کنند یا در زمان معقولی عادلانه و علنی محاکمه کنند. فخار از سال ۲۰۱۳ خواهان خودمختاری مزاب، منطقه ای در صحرای شمالی، است و دولت را به خاطر همدستی با عرب های سنی در جنایت های علیه بشریت علیه اقلیت قومی منطقه به نام آمازیغ یا بربرها محکوم کرده است. این عده همگی از ۹ جولای ۲۰۱۵ در بازداشت و در انتظار محاکمه به سر می برند. اتهام همه آنها مشارکت در اقدام تروریستی و دامن زدن به تنفر است که گویا به نقش احتمالی آنها در برخوردهای خشونت بار بین آمازیغ و عرب ها در ۷ جولای مربوط می شود. این متهمان ممکن است به مجازات اعدام محکوم شوند.
مصر دادگاه رهبر و چند عضو شاخص اخوان المسلمین را به حبس ابد محکوم کرد
نقش‌های (فرا)جنسیتی در قاب فرهنگ
واژگون کردن برتری زن و مرد در مفهوم همسوجنسی
«جلسه تاریخی» شورای امنیت در مورد وضعیت دگرباشان

ایران
محمدعلی طاهری در زندان اعتصاب غذای تر کرده‌است
شماری از پیروان «عرفان حلقه» در ایران بازداشت شدند

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحران پناهندگی، انتخاب اروپا
انتقاد کمیساریای پناهندگان سازمان ملل از سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا
جسد پنجاه نفر در انبار کشتی حامل پناهجویان در سواحل لیبی پیدا شد
چه کسی از حاشیه‌نشین‌ها می‌ترسد؟
برده‌داری نوین همچنان ادامه دارد: یادمان روزگار تجارت برده و لغو آن
برده‌داری جدید، بردگی جنسی و واکنش روحانیان مسلمان
ممنوعیت فیلمی درباره حادثه خونبار کارگاه‌های نساجی بنگلادش
معترضان به زباله در بیروت خواهان استعفای نخست وزیر لبنان‌اند

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آمار کشتار:‌ گستره‌ی تجارت جهانی اسلحه
عفو بین الملل ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ بنا به آمارهای موازنه نظامی، مجموع موجودی سلاح ها و مهمات آماده به استفاده چین، آمریکا، روسیه، هند، فرانسه و بریتانیا از این قرار است: ۱۵۴۲۶ تانک جنگی، ۱۷۸۱۶ خودرو زرهی جنگی، ۳۶۶۲۱ سیستم توپخانه سنگین، ۷۶۴۴ هواپیمای جنگی، ۱۴۸۵ بالگرد تهاجمی، ۲۶۹ ناو جنگی، ۵۲۷ وسیله هوایی سنگین بدون سرنشین. بنا به آمار تحقیق سلاح های کوچک، ۸۷۵ میلیون اسلحه کوچک و سبک در سراسر جهان در دست است. بنا به آمار تحقیق سلاح های کوچک، در سال ۷۰۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰۰ اسلحه کوچک تولید می شود.

ایران
دریای خزر شبیه دیروز نیست
فقدان مسئولیت جمعی − گزارش میدانی از بحران کم‌آبی

   دفاع از حقوق بشر

غرب، تامین کننده اسلحهء دیکتاتوری ها
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ این مقاله موضع گیری به قلمِ فرانسواز دومون، رئیس جامعه حقوق بشر فرانسه و عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر روز ۱۶ اوت ۲۰۱۵ در روزنامه لیبراسیون منتشر شده است. حقوق بشر تابستان غم انگیزی را پشت سر می گذارد. ملک سلمان ساحلِ والوریس را در اختیار گرفت و فرانسوا اولاند در مراسم افتتاح کانال جدید سوئز در جایگاه ممتاز نشست: لحظه ای افتخارآمیز برای ژنرال السیسی و همکاری نظامی فرانسه و مصر. رئیس جمهوری فرانسه مدیران درجه اول صنایع هوانوردی و نظامی را نیز به همراه خود داشت. این باله تابستانی، خلاصهء شسته ـ رُفته ای از بلندپروازی های دولت فرانسه را در جهان عرب به نمایش می گذارد. کشورهای دمکراتیک غربی که برای مسلح کردن مصر و رژیم های استبدادی دیگر با یک دیگر رقابت می کنند، به نام به اصطلاح «مبارزه با تروریسم»، در حقیقت در بزرگترین تهاجم علیه جوامع مدنی در جهان عرب مشارکت می کنند.  غیرنظامیان، مخالفان مسالمت جو، سکولارها، مدافعان حقوق بشر، فعالان، روزنامه نگاران، حقوقدانان و روشنفکران در مصر، عربستان سعودی، بحرین و سوریه کنشگران اصلی و بنیادینِ گذارِ احتمالی دمکراتیک و نیز هدف حملهء رژیم های حاکم کنونی هستند.

یمن فراخوان ۲۳ سازمان به شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل کمیسیون تحقیق
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ سازمان های امضا کننده زیر از شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهند کمیسیونی بین المللی برای تحقیق درباره اتهام نقض حقوق بین المللی بشردوستانه و حقوق بین المللی حقوق بشر در یمن به دست تمام طرف های درگیر ـ از سپتامبر ۲۰۱۴ که گروه مسلح حوثی کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفت ـ تشکیل دهد. در روز ۲۶ مارچ ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی حمله های هوایی علیه نیروهای حوثی را آغاز کرد. از آن پس، طرف های درگیر در جنگ مرتکب نقض فاحش حقوق بین المللی شده اند که بعضی از اقدامات آنها در حدّ جنایت های جنگی است. ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی با نقض حقوق بین المللی بشردوستانه دست به حمله های هوایی بی رویه ای زده که در اثر آنها ها غیرنظامی کشته شده اند و اهداف غیرنظامی و زیرساخت ها هدف قرار گرفته اند. برای نمونه، فقط در روز ۲۴ جولای، هواپیماهای ائتلاف بارها دو مجتمع مسکونیِ نیروگاه بخاری المُخا را هدف قرار دادند. فقط در این حمله ها، دست کم ۶۵ غیرنظامی از جمله ۱۰ کودک کشته شدند.

کامبوج درخواست از شورای حقوق بشر برای توجه به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۰ آگوست ۲۰۱۵ دوازده سازمان کامبوجی و بین المللی از جمله فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، دیده بان حقوق بشر، حقوق بشر اکنون و سرویس بین المللی حقوق بشر با ارسال نامه ای به اعضای شورای حقوق بشر از آنها خواستند در سی امین نشست شورا از قطعنامه ای در باره اوضاع رو به وخامت حقوق بشر در کامبوج حمایت کنند تا ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در کامبوج تمدید شود.

فراخوان برای پایان دادن به محاصره غزه
الجزیره ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ یک سال پس از این که توافق آتش بس جنگ ۵۱ روزه غزه را به پایان رسانید، صدها هزار نفر فراخوانی را امضا کرده اند که از رهبران جهان می خواهد اسراییل را وادار به خاتمه محاصره سرزمین فلسطینی کنند. این فراخوان که گروه کنشگری اَوآز آغاز کرده و ده ها سازمان دیگر، از جمله کمک پزشکی برای فلسطینیان و اکسفام، از آن حمایت کرده اند خاطرنشان می کند که ۱۰۰۰۰۰ فلسطینی در غزه بی خانمان مانده اند و خواهان «اقدام فوری» برای ورود مصالح ساختمانی بیشتر به غزه محاصره شده است. به بیان این فراخوان که روز ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ منتشر شده ،«دولت اسراییل یک سال تمام ورود مصالح ساختمانی ضروری و اساسی را به غزه محدود کرده است. هیچ یک از ۱۹۰۰۰ خانه بمباران و ویران شده کامل بازسازی نشده است.»

بحرین محاکمه به شدت ناعادلانه رهبر مخالف
دیده بان حقوق بشر ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ سرشناس ترین چهره مخالف بحرین پس از محاکمه ناعادلانه به اتهام مربوط به بیان با چهار سال زندان روبروست. دولتمردان باید محکومیت شیخ علی سلمان را به اتهام هایی که نقض آزادی بیان است کنار بگذارند و او را بدون تاخیر آزاد کنند.

بلاروس اخبار خوب اما آیا واقعا چیزی تغییر کرده؟
دیده بان حقوق بشر ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ اخبار خوبی بود ولی نامنتظره. روز ۲۲ آگوست، رئیس جمهوری بلاروس آلکساندر لوکاشنکو به «دلایل انسان دوستانه» شش مرد زندانی را عفو کرد. گروه های داخلی و بین المللی حقوق بشر آنها را زندانی سیاسی می دانستند و در بعضی موارد سالها بود که به دولت بلاروس برای آزادی آنها فشار می آوردند. میکالای استاتکویچ، مشهورترین آنها بود که نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۰ بود.

ایران

استاد بازنشسته حسین رفیعی برای نوشتن زندانی شده است
عفو بین الملل ۲۰ آگوست ۲۰۱۵ ماموران وزارت اطلاعات استاد بازنشسته محمد حسین رفیعی فنود را روز ۱۶ جون بدون نشان دادن حکم دستگیر کردند. سپس همان روز، آنها دادستان کشیک را زیر فشار گذاشتند تا حکم دستگیری صادر کند و سرانجام این حکم را به دستور دادستان عمومی تهران دریافت کردند. حسین رفیعی به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شد که بیش از ظرفیت پر است، سلول های آن کثیف و پر از حشرات است و فاقد امکانات مناسب خواب و بهداشتی است. حسین رفیعی دلیل دستگیری خود را در حدود یک ماه بعد فهمید که به او گفتند باید حکم چهار سال زندان دادگاه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ را به خاطر «عضویت در گروهی غیرقانونی» بگذراند، چون او عضو حزب سیاسی و ممنوع ملی مذهبی بود. روز ۲۵ مه ۲۰۱۵، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی حسین رفیعی را به خاطر نوشته های او در وبسایتش به شش سال زندان دیگر محکوم کرد: پنج سال به خاطر عضویت در گروه غیرقانونی و ضد امنیت ملی [ملی مذهبی] و یک سال به خاطر تبلیغ علیه نظام.
داد خواهیم این بیداد را، کشتار زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال۶۷ فراموش نخواهد شد، همبستگی برای حقوق بشر در ایران
درخواست آزادی بی‌قیدوشرط بهاره هدایت و نرگس محمدی

    زنان

جامعه‌شناسی و زنان
زنان چه نقشی در داعش ایفا می‌کنند

ایران
مهرانگیز کار: طرح صیانت از حریم عفاف مجلس اهداف سیاسی دارد
مردِ ایرانی غیرت دارد!
به نام ناموس، به کام مرگ

    کودکان

درخواست پناهندگی ۱۳۰۰ کودک تنها از سوئد، در دو هفته
ایران «۳۵ درصد کودکان کار از کشورهای همسایه هستند»

    فرهنگ و اندیشه

عراق هشدار در باره درگیری
گروه بین المللی بحران ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ موجی از اعتراض ها عراق را به آستانه درگیری جدی تر کشانده اند. نخست وزیر حیدر العبادی اصلاحات گسترده ای را برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع اعلام کرده است اما به نحوی که وضع را بدتر خواهد کرد. اگر او بخواهد زندگی سیاسی خود را نجات دهد و عراق از حکومت نظامی پرهیز کند، مسیر اصلاحی مهمی ضروری است. این کشور پیشتر هم اعتراض هایی را دیده است، اما این بحران دو مشکل اساسی را به نمایش می گذارد: فساد عمیق و گسترده و نظامی گری رو به رشد که با جنگ علیه داعش افزایش یافته است. قطع برق در تابستان به شدت گرم مساله ای بود که نارضایتی عمومی را به خشم از حکومت داری و علیه طبقه سیاسی دامن زد.

خروجی در کار نیست؟ ‌غزه و اسراییل بین جنگ ها
گروه بین المللی بحران ۲۶ آگوست ۲۰۱۵ یک سال پس از جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، کار چندانی برای تغییر شرایط ایجاد کننده آن انجام نشده است. به اصطلاح دولت توافق ملی فلسطین که در جون ۲۰۱۴ تشکیل شد و در کرانه باختری مستقر است، بدون توافق حماس بازسازی شده است. این دولت که غزه را به شکل یک دام می بیند حاضر به پذیرش مسوؤلیت حکومت بر آن نیست. با وجود این، به دریافت مالیات از تمام واردات به غزه ادامه می دهد چون در سطح بین المللی این دولت را به رسمیت می شناسند. قاچاق کالاها از طریق تونل های مصر به غزه و درآمد دولت حماس از آن پس از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی در مصر متوقف شده است. اسراییل کمی از سخت گیری کم کرده است، اما این نیازهای غزه را تامین نمی کند. دولت آن پول ندارد. اقتصاد آن ویران است و بیشتر مردم غزه راهی به جهان خارج ندارند. اقدام بیشتری باید در این زمینه ها انجام شود وگرنه وقوع جنگ دیگری محتمل است. راه حل این مشکلات در قاهره یا رام الله نیست. آنها نمی خواهند حماس را نجات دهند با به اسراییل در تغییرِ سیاست قطع رابطه بین غزه و کرانه باختری کمک کنند. به حساب آنها، هر جنگ تازه ای به زیان اسراییل و حماس خواهد بود.

هیولاهای آدم‌خوار و شرق‌گرایی؛ گفت‌وگو با یاسین الحاج صالح‌
رادیو زمانه ۲۲ آگوست ۲۰۱۵ یاسین الحاج صالح، نظریه‌پرداز چپ سوری در مصاحبه با رادیو سوریه آزاد از نقش غرب و جمهوری اسلامی ایران در دامن زدن به نا بسامانی‌ها در سوریه سخن گفته است. او هم‌چنین به سیاست «استعماری» رژیم اسد می‌پردازد و موضع‌گیری چپ‌های غربی را نقد می‌کند. نکته جالب در حرف‌های او، اشاره به درگیری اندک روشنفکران غربی با مسائل سوریه است. الحاج به طور نمونه از چامسکی یاد می‌کند که نظراتش روی اسراییل و  آمریکا تمرکز دارد.

ایران
تست خودشناسی: آیا من نژادپرستم؟
از قزل قلعه تا اوین ـ کمپین یک خاطره از اوین

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گاردین، گویا نیوز، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز
هفت روزنامه بین المللی ۱۱۴

پیوست‌ها: