amd-bush-jpg

بی بی سی فارسی

مجله اشپیگل آلمان گزارش داده است که دولت آمریکا در پی حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک و واشنگتن امکان استفاده از سلاح هسته‌ای در حمله به افغانستان را بررسی کرده بود.
مایکل اشتاینر، مشاور سیاسی گرهارد شرودر، صدراعظم وقت آلمان، به اشپیگل گفته‌ است که استفاده از سلاح اتمی یکی از گزینه‌های مورد بحث آمریکا در پی حملات یازدهم سپتامبر بود.
به نوشته اشپیگل: “وقتی از اشتاینر پرسیده شد که آیا آمریکا در واکنش به حملات طراحی شده از سوی اسامه بن‌لادن که حدود ۳ هزار نفر را کشت، استفاده از سلاح هسته‌ای را بررسی کرد، او پاسخ داد که آمریکا همه‌ گزینه‌ها را بررسی کرد.”
آقای اشتاینر گفته است که صدراعظم وقت آلمان نگران بود که آمریکا در شوک به‌سر می‌برد و ممکن است واکنش بیش از حد شدیدی نشان دهد.
او همچنین گفته است که در آن زمان مخالف بیانیه گرهارد شرودر بود که در پی حملات یازدهم سپتامبر، “حمایت بی‌قید و شرط” خود را از آمریکا اعلام کرده بود.
مایکل اشتاینر به روزنامه اشپیگل گفته است: “یک دولت نباید هیچ وقت به کسی چک سفید امضا بدهد.”
۱۴ سال پیش در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، چهار حمله هماهنگ انتحاری با استفاده از چهار هواپیما، مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع آمریکا را هدف قرار داد که در نتیجه آن حدود ۳ هزار نفر کشته شدند.
مسئولیت این حملات را شبکه القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن به عهده گرفت. بن‌لادن در آن زمان در پناه گروه طالبان در افغانستان زندگی و فعالیت می‌کرد.
آمریکا در واکنش به آن حملات، در راس یک ائتلاف بین‌المللی با حمله افغانستان رژیم طالبان را سرنگون کرد.
هم‌رسانی چگونه می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید.