زنان-690x259

18084_957

زنان و کودکان مهاجر سوری/ منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

یک شورای محلی در هند دو خواهر را به تجاوز گروهی محکوم کرد
یورو نیوز ۳۱ اگوست ۲۰۱۵ شورای ریش سفیدان روستایی در ایالت اوتار پرادش در شمال هند دو دختر ۱۵ و ۲۳ سالۀ یک خانواده را به تجاوز محکوم کرد. بنا بر حکم این شورا دو خواهر مذکور به جرم فرار برادرشان با یک زن از کاست بالاتر از خود، باید توسط مردان خانوادۀ دختر فراری مورد تجاوز گروهی قرار بگیرند و با تن برهنه در این روستا چرخانده شوند. خانوادۀ این دو دختر به کاستی تعلق دارند که در اصطلاح آنها را «دالیت» یا نجس می نامند.

افزایش موارد قتل زنان در افغانستان
صدای امریکا ۷ سپتمابر ۲۰۱۵ درچهار ماه نخست سال جاری به تعداد ۱۳۹۶ مورد خشونت در مقابل زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت شده است که ۳۰۰ مورد آن خشونت اقتصادی،۹۴ مورد خشونت جنسی،۵۰۵ مورد خشونت فزیکی،۴۶۶ مورد خشونت روانی ولفظی و۱۳۱ مورد سایر خشونتها دربرابر زنان میباشد.

 ایران قتل دلخراش خواهر توسط برادر بی‌ رحم
باشگاه خبرنگاران جوان ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ روز گذشته دختر یک خانواده به‌دلیل مشکلات با برادرش در شهرستان شازند استان مرکزی به‌طرز هولناکی کشته شد. گفته می‌شود، برادر بی‌رحم، خواهرش را به خاطر اختلافات با طناب خفه کرد و با رها کردن جسد بی جانش از محل گریخت.

 افغانستان یک ملا خانمش را در بغلان به قتل رساند
سلام وطندار ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ فیض‌محمد امیری، ولسوال تاله و برفک ولایت بغلان به سلام‌وطندار گفت که شخصی به نام ملافیض‌الله، آخوند مسجدی در روستای انگار ولسوالی تاله و برفک، شب گذشته (دوشنبه) خانم جوانش را به شکل بی‌رحمانه‌یی به قتل رسانده است. وی علت این قتل را خشونت‌های خانواده‌گی خواند.

افغانستان پدری، دخترش را با ضربات تیشه به قتل رساند
خبرگزاری جمهور ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ مقامات محلی ولایت سمنگان می گویند که یک نفر بنام عبدالله از اهالی ولسوالی حضرت سلطان این ولایت، دختر ۱۸ ساله خود را با ضربات تیشه به قتل رسانده است. این دختر خانم که “بس بی بی” نام داشت؛ روز گذشته پس از آن به قتل رسید که به گفته پدرش از فرمان وی سرکشی کرده بود. عبدالمنیر رحیمی سخنگوی پولیس سمنگان می گوید که پدر مقتول به جرمش اعتراف کرده و می گوید: چون دخترش از امر وی سرپیچی کرده بوده، او هم به خشم آمده و دست به چنین کاری زده است.

 یک زن جوان ایرانی خود و همسرش را به آتش کشید
رادیو فارسی فرانسه ۳ سپتامبر ۲۰۱۵ شهلا طاهری، یک زن ۳۰ ساله اهل کرمانشاه، خود و نریمان بلیان، شوهر ۴۱ ساله‌اش را با نفت به آتش کشید. این زن یک روز پس از حادثه، در بیمارستان جان خود را از دست داد و همسرش نیز دچار ۸۰ درصد سوختگی شده‌ است. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از همسایه‌های این زن و شوهر، نوشت که این زوج که سه فرزند دختر بین ۷ تا ۱۶ ساله دارند، دچار مشکلات بیکاری و فقر بودند.

افغانستان تعداد شاگردان مسموم شده دختر در هرات به ۳۰۰ تن رسید
رادیو آزادی ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ تعداد شاگردان مسموم شده دختر در ولایت هرات به سه صد تن رسید. محمد رفیق شیرزاد مسوول مطبوعاتی شفاخانه حوزوی هرات به رادیو آزادی گفت، این شاگردان صبح امروز در دو مکتب ولسوالی انجیل و در یک مکتب در شهر هرات مسموم شده و در حال حاضر در شفاخانه بستر هستند. این پنجمین قضیه مسومیت شاگردان دختر در دو هفته گذشته در هرات است.قبل ازین در این ولایت ۳۵۰ دختر مسموم شده اند.

 یک زن فلسطینی که به شدت زخمی شده بود، وفات کرد
رادیو آزادی ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ یک زن فلسطینی که در نتیجۀ حملۀ آتش سوزی بر منزل وی در کرانۀ غربی زخمی شده و شوهر و یک طفل او کشته شده بودند وفات کرد.ریهام دوابشه، ۲۷ ساله که در حملۀ روز دوشنبه توسط بمب های آتشزا به شدت زخمی شده بود امروز وفات کرد.

آمریکا «در اینجا حقوق بشر نیست»
دیده بان حقوق بشر ۲۹ آگوست ۲۰۱۵ ناتالی که اشک می ریخت و صدایش می لرزید، گفت: «من قبلا هیچ وقت در زندان نبوده ام.» او گفت چند هفته پیش از ورود او به آمریکا از مکزیک، دو مرد به او در نزدیکی مرز تجاوز کرده اند. او سپس به آمریکا فرار کرده و اداره مهاجرت و گمرک در کالیفرنیای جنوبی او را در زندان شهر سانتا آنا در محلی جدا مخصوص مردان همجنس گرا و زنان دگرباش بازداشت کرده است. «وقتی به من تجاوز شد، گفتم بدتر از این فقط می تواند زندان باشد. اینها با ما مثل زندانی رفتار می کنند. در اینجا حقوق بشر نیست.» هزاران باشنده قانونی، پناه جو و مهاجران بدون مدرک اکنون در ۲۵۰ زندان و بازداشتگاه خصوصی در سراسر آمریکا نگه داری می شوند. این وضع تاثیر به ویژه بد روانی بر زنان، کودکان و دگرباشان می گذارد که بسیاری از آنها برای فرار از آزار بی رحمانه به آمریکا فرار می کنند.

   دفاع از حقوق بشر

شلاق در افغانستان؛ به جرم ‘عاشقی’ یا به اتهام ‘زنا’
بی بی سی فارسی ۳ سپتامبر ۲۰۱۵ “این تصویری است که ما معمولا آن را با طالبان مرتبط می‌دانیم. زنی سرتاسر پوشیده در حجاب و افتیده در زیر پای مردی با عمامه. دست راست این مرد در حالی‌که شلاقی را نگه‌ می‌دارد، تنها چند ثانیه با فرود آمدن بر سر این زن فاصله دارد. تماشاگران همه مرد و تنها مردان به دور آنها حلقه زده اند. این مردان بر صندلی‌ها تکیه زده اند و سرهای خود را به نشانه‌ای رضایت از آنچه می‌بینند، تکان می‌دهند. شاید فکر می‌کنند که این صحنه درسی برای پند دادن به دیگران است یا هم منظره‌ای برای تماشا کردن.”

از تحصن ژنو تا تجمع لاهه
مدرسه فمینیستی ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ نرگس این بار با زبان دیگری سخن گفته بود همچون یک مادر. این بار از حقوق تضییع شده مادران زندانی گفته بود از رنجی که مادران طی سالیان تحمل کرده اند اما برای آنکه از سوی آشنایان دور و نزدیک به ضعف و بی طاقتی محکوم نشوند از آن سخن نگفته بودند. حالیا نرگس به سخن آمده است و فریاد دادخواهی مادران دور از فرزند را با بیان بی پروای عواطف مادرانه خویش تا به آن سوی دیوارهای زندان اوین و تا به این سوی آب ها رسانده است.

 

کودکان

 افغانستان صدها دانش آموز در ولایت سمنگان به سرپناه آموزشی دست یافتند
ودصم ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ مسوولین در ولایت سمنگان از گشایش یک باب مکتب در قریه صوفی قلعه ولایت سمنگان خبر داده میگویند؛ مشکل بی سر پناهی صدها دانش آموز در این قریه حل گردیده است. با افتتاح شدن ساختمان این مکتب مشکلات بیش از ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر از بابت نبود سر پناه جهت فرا گیری تعلیم و تربیه حل گردیده است.عبدالوهاب ظفری رییس معارف این ولایت به رسانه ها گفت: ساختمان این مکتب در قریه صوفی قلعه ایبک مرکز این ولایت به مساحت یک جریب زمین به طور پخته اعمار شده است.

آتش بس به خاطر اطفال مکتب اوکراینی
دویچه وله ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ بیش از شش ماه پس از توافقات مینسک، جناح های در حال منازعه می خواهند در منطقه جنگی دُنباس، یک آتش بس را آغاز کنند. در این مورد نمایندگان شورشیان جانبدار روسیه و حکومت جانبدار غرب در کیف به توافق رسیده اند. این توافق باید بتواند زمینه شروع یک سال تعلیمی بدون خشونت ویک آغاز نو برای پایان دادن به خونریزی ها را فراهم گرداند. جدایی طلبان تاکید نموده اند که درهرصورت می خواهند آتش بس را رعایت کنند. این درحالیست که قبلاً چنین توافقاتی رعایت نشده است.

 حقوق مدنی و سیاسی

افغانستان نام مادرم را در شناسنامه‌ام درج کنید
رادیو زمانه ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ شهرزاد سمرقندی -زنان افغانستان خواهان درج نام‌شان در شناسنامه‌های فرزندان‌شان شده‌اند و مدتی‌ست که در فضای مجازی کاربران افغانستانی، کارزاری را با عنوان «نام مادرم را در شناسنامه‌ام درج کنید» شروع کرده‌اند. این کارزار در ادامه اصلاحات در مدارک رسمی و شهروندی این کشور صورت گرفته است و خواستار آن است که اسم مادر در کنار پدر و به جای اسم پدربزرگ در شناسنامه‌های اطفال ضبط شود.

 زنان عربستان برای اولین بار دارای حق رای شدند
دویچه وله ۳۱ اگوست ۲۰۱۵ این اولین بار در تاریخ این کشور پادشاهی و محافظه کار اسلامی عربستان سعودی است که زنان می توانند به عنوان نامزد پست های شهرداری در انتخابات شرکت کنند. این درحالیست که تا حال زنان حتی واجد شرایط رآی دهی انتخابات نبودند. ملک عبدالله پادشاه اسبق عربستان سعودی که در اواخر بهارسال روان میلادی چشم از جهان پوشید، چهار سال پیش فرمان مربوطه را صادر کرده بود. او در سال ۲۰۱۱ وعده داد که “ما اینرا رد می کنیم که نقش زنان در جامعه عربستان سعودی درحاشیه باقی بماند.”

 ایران مولاوردی: بیش از ۴۰ درصد زنان تحصیلکرده بیکار هستند
رادیو زمانه ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده اعلام کرد که بیکاری در میان زنان با تحصیلات دانشگاهی بالای ۴۰ درصد است)، شهیندخت مولاوردی روز یکشنبه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر در همایشی درباره زنان و اشتغال، مهم‌ترین چالش اقتصادی ایران را معضل بیکاری دانست و گفت بیکاری به‌ویژه در مورد دختران فارغ‌التحصیل و زنان سرپرست خانوار به‌چشم می‌خورد.

جزیره زنان در ایسلند + تصاویر
خبرگزاری جمهور ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ درجزیره کوچک کیهنو درایسلند همه امور اجتماعی بر عهده زنان است . در جزیره کوچک کیهنو در کشور ایسلند، به دلیل اینکه شغل مردان ماهیگیری است و آنها مجبورند گاهی ماه ها به دریا بروند، امورات اجتماعی به دست زنان اداره می شود.

 
اشتغالزایی برای ۶۸۵ نفر از زنان سرپرست خانوار خانواده‌های زندانیان
ایلنا ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ آمنه مسن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با تفاهم نامه میان معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری و انجمن حمایت از زندانیان گفت: در تفاهم نامه‌ای که بین این انجمن و معاونت زنان بسته شده است، هدف اشتغال زایی برای زنان سرپرست خانوار خانواده های زندانیان با هدف تحکیم بنیان خانواده دنبال می‌شود که در پایلوت انجام شده از طرح اجرایی این تفاهم نامه رضایت صد درصدی از این طرح به وجود آمده است.

  فرهنگ و جامعه

آبرون؛ نقاشی ‘درد و رنج’ زنان افغان
بی بی سی ۳۰ اگوست ۲۰۱۵ در کابل در لا‌به‌لای رویدادهای سیاسی و هشدارهای امنیتی، نمایشگاه آثار نقاشی زیر عنوان ‘آبرون’ که به موارد خشونت و تبعیض علیه زنان افغان اختصاص یافته، برگزار شد.

نیوشا توکلیان بخشی از جایزه خود را به پناهجویان سوری وعراقی می بخشد
رادیو فرانسه فارسی ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ نیوشا توکلیان، عکاس ایرانی، که به تازگی جایزه مهم بنیاد هلندی “پرنس کلاوس” را دریافت داشته، تصمیم گرفت بخشی از این جایزه را به پناهجویان سوری و عراقی ببخشد. این عکاس ۳۴ ساله، نه تنها ۱۵٫۰۰۰ یورو از جایزه ۱۰۰٫۰۰۰ یوروئی خود را به این پناهندگان ، بلکه مبلغ ۱۳٫۰۰۰ یورو را به جایزه “شید”، که به عکاسان جوان داده می شود، ۱۰٫۰۰۰ یورو به بنیاد “محک”، که به کمک کودکان سرطانی می شتابد و ۷۰۰۰ یورو را به انجمن های حمایت از حیوانات می دهد.

  سیاست

انتخابات مجلس ترکیه و نقش زنان
کانون شهروندی زنان ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ «با بیشترین تعداد نماینده زن در تاریخ ترکیه و موفقیت حزبی که مدافع برابری و حقوق زنان است، ترکیه در آستانه یک انقلاب جنسیتی ست».در انتخابات دوره قبلی مجلس ترکیه، ٧٩ زن به مجلس راه یافتند، در حالی که در انتخابات اخیر مجلس ترکیه که در ۷ ژوئن امسال برگزار شد، ٩۶ زن انتخاب شدند. قبل از انتخابات اخیر، بیش از نیمی از نمایندگان زن از اعضای حزب حاکم یعنی «عدالت و توسعه» بودند، اما افزایش تعداد زنان در این دوره به دلیل موفقیت حزب «ه. د. پ.» است که برای اولین بار به مجلس راه یافته که ٣٢ نفر از نمایندگان این حزب را نیز زنان تشکیل می دهند.

 استعمار انگلیس و زنان کشورهای مستعمره
تربیون زمانه ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ نوشتن در باب تأثیرات استعمار بر زنان و خانواده کاری است نسبتاً دشوار؛ زیرا بایستی دائماً دیدگاه‌های پذیرفته‌شده در باب آن‌چه که به عنوان مدارک قابل استناد در تاریخ‌نگاری زنان محسوب می‌شود را به چالش کشید. باید میان مستندات تاریخیِ شخصی و عمومی از یک طرف، و مطالعه ادبی و تاریخی از طرف دیگر تمایز صورت بگیرد. ممکن است کسی معتقد باشد که «فضای خانگی» نقشی چشم‌گیر در در مباحث سیاسیِ کشورهای استعماری دارد، اما این باور، سابقه‌ای نامشخص داشته است؛ مانند روایت‌های موجود که معمولاً بازتاب‌دهنده روابط بین زنان، خانواده، و حاکمیت استعماری هستند.

 ایران اصرار مجلس برای برخورد با “بدحجابی” به‌رغم مخالفت مرکز پژوهش‌ها
دویچه وله ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ یک نماینده مجلس ایران می‌گوید که کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی در حال تدوین طرح تشدید برخورد با “کشف حجاب زنان” هستند. به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس از طرح مشابهی با عنوان “صیانت از حجاب و عفاف” انتقاد کرده بود.

  گزارش، پژوهش و کتاب

زنان و کودکان مهاجر سوری/ تصاویر

 ایران «ختنه زنان»، ریشه ای جز جهل و بیسوادی ندارد
مدرسه فمینیستی ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ در شرایطی که انجام پژوهش‌های اجتماعی بخصوص در حوزه مسائل زنان، دشوار و کم طرفدار به نظر می‌رسد، ورق زدن کتاب «تیغ و سنت» به قلم خانم رایحه مظفریان که چاپ دوم آن توسط انتشارات تخت جمشید شیراز منتشر شده، نویدبخش انجام پژوهش‌های اجتماعی لازم و مفید به حال زنان ایران است. هرچند برخورد و خواندن از ظلم بزرگی چون ناقص سازی جنسی زنان، کار ساده و آسانی نیست و اندیشیدن به دخترانی که با جهل و ناآگاهی مادرانشان مورد ظلم قرار گرفته‌اند و آن را در مورد نسل‌های بعد هم پیاده می‌کنند، قلب آدمی را به هم می‌فشارد و یک داستان از هزاران آن کافیست تا دنیا را پیش چشم آدمی تیره و تار بنمایاند؛ اما قلم محققانه مولف، اثری ارزشمند را پیش روی علاقمندان مسائل زنان قرار می‌دهد که پرده از واقعیت تلخ ناقص سازی جنسی زنان در جهان و ایران برمی‌دارد.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: کانون شهروندی زنان، تربیون زمانه، مهرخانه، رادیو آزادی، یورو نیوز، باشگاه خبرنگاران جوان، سلام وطندار، خبرگزاری جمهور، رادیو فرانسه فارسی، دیده بان حقوق بشر، صدای امریکا، بی بی سی فارسی، مدرسه فمینیتسی، وصدم، دویچه وله، رادیو زمانه، خبرگزاری جمهور، ایلنا،

شماره ۱۱۱ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: