haft

 

 

 

A handout picture released by Syria's opposition-run Aleppo Media Centre (AMC) shows Syrians inspecting destruction following an apparent surface-to-surface missile strike on the northern Syrian city of Aleppo on February 19, 2013. Six children were among at least 19 people killed in an apparent surface-to-surface missile strike on the northern Syrian city of Aleppo late on February 18, the Syrian Observatory for Human Rights said. AFP PHOTO/HO/ALEPPO MEDIA CENTRE == RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / HO / ALEPPO MEDIA CENTRE" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS - AFP IS USING PICTURES FROM ALTERNATIVE SOURCES AS IT WAS NOT AUTHORISED TO COVER THIS EVENT, THEREFORE IT IS NOT RESPONSIBLE FOR ANY DIGITAL ALTERATIONS TO THE PICTURE'S EDITORIAL CONTENT, DATE AND LOCATION WHICH CANNOT BE INDEPENDENTLY VERIFIED ==

مردم سوریه یکی هستند

عکس: سامانه اینترنتی فدراسیون FIDH

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

اسراییل حاکمیت قصد دارد ۱۷۰۰۰ خانه عربها را در کرانه باختری ویران کند ـ سازمان ملل
گاردین ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ بنا به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، اسراییل قصد دارد تا ۱۳۰۰۰ ساختمان را در بخش غیرقانونی اشغال شده کرانه باختری که زیر حاکمیت کامل نظامی و غیرنظامی اسراییل است، تخریب کند. بیشتر آنها ملک خصوصی فلسطینی هاست. از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۴، حاکمیت غیرنظامی اسراییل که کرانه باختری را اداره می کند، ۱۴۰۰۰ دستور تخریب صادر کرد که ۱۱۰۰۰ مورد آن هنوز اجرا نشده اند. در حدود ۴۵۰۰ دستور تخریب مربوط به بدوی های فلسطینی است که به گفته گروه های حقوق بشری در مرکز برنامه های اسراییل برای بیرون راندن از زمین هایشان و گسترش شهرک های یهودی در کرانه باختری قرار دارد. براساس حقوق بین المللی، این شهرک ها غیرقانونی هستند. به گزارش سازمان ملل، فقط ۳۳ درخواست از ۲۰۲۰ درخواست فلسطینی ها برای ساخت و ساز تایید شده اند.

برزیل قتل مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «عدالت جهانی» مطلع شده که آقای رایموندو دوز سانتوز رودریگز و همسرش روز ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ مورد حمله قرار گرفتند و آقای رایموندو در اثر زخم های ناشی از ۱۲ گلوله و ضربه های قمه درگذشت و همسرش در بیمارستان است. هر دو عضو گروه حفظ محیط زیست در جنگل های آمازون و مدافع حقوق زمین هستند. آقای رایموندو با جرایم محیط زیستی زمین داران و صنایع بهره برداری از جنگل مبارزه می کرد و بارها مورد تهدید واقع شده بود.

ترکیه «حزب حاکم حملات ملی‌گرایانه را هدایت می‌کند»
بی بی سی ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب عدالت و توسعه را متهم کرده که حملات ملی‌گرایانه در ترکیه را هدایت و کشور را به جنگ داخلی نزدیک می‌کند. گزارشی دیگر: حمله به دفاتر حزب دمکراتیک خلق‌ها و روزنامه حریت

یمن ده‌ها کشته در حملات تازه ائتلاف سعودی به صنعا

ایران
معلم مدرسه صبح اعدام می شود
۷ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: دولتمردان ایران باید فوری اعدام محمود براتی را متوقف کنند. او معلمی است که به اتهام مواد مخدر در پی محاکمه ناعادلانه محکوم شده و گویا زیر شکنجه و بدرفتاری های دیگر اعتراف کرده است. به گفته زندانیان در زندان قزل حصار، محمود براتی به سلول انفرادی منتقل شده و صبح فردا اعدام خواهد شد.

چهار نفر در کرج اعدام شدند

اجرای حکم اعدام ۶ زندانی در زندان مرکزی تبریز

نامه پدر و مادر بهنود رمضانی: قاتلان بهنود بسیجی و حفاظت اطلاعاتی بودند، آزاد شدند

“شکنجه” در کمپ ترک اعتیاد

“آزار و شکنجه” معلولان در یک آسایشگاه

محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران بازداشت شد

عاملان غیردولتی
مجارستان لگد تصویربردار به پناهجویان

      عدالت

مکزیک گزارش کارشناسی درباره ناپدیدشدن ها در آیوتزیناپا بی کفایتی دولت را نشان می دهد
۶ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: گزارش تازه گروهی از کارشناسان کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر درباره تحقیق در مورد ناپدیدشدن ۴۳ دانشجو در گوئِرِروی مکزیک از بی کفایتی کامل مسؤولان و نبود اراده برای یافتن دانشجو و اجرای عدالت درباره مرتکبان این عمل برداشته است.

مکزیک کشف گورهای دسته جمعی تاکیدی بر بحران رو به وخامت حقوق بشر
۱ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: کشف گورهای دسته جمعی حاوی بقایای ۳۱ تن در شمال مکزیک بر ضرورت اقدام قاطع برای مقابله با بحران رو به وخامت حقوق بشر در این کشور تاکید می گذارد. در سال های اخیر چندین گور دسته جمعی در این منطقه کشف شده اند که باندهای تبهکار در آن حضور بارزی دارند.

تونس عدالت‌دردوره‌ی‌گذار آماج حمله
دیده بان حقوق بشر ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ پیش نویس قانون «آشتی اقتصادی» برای فساد و جرایم اقتصادی معافیت از مجازات فراهم می کند، به فرایند عدالت در دوره‌ی گذار لطمه می زند و پیام انقلاب تونس را منحرف می کند. در دست و پنجه نرم کردن با بحران امنیتی و اقتصادی که گذار دمکراتیک را تهدید می کند، تونس با مشکل تازه ای روبروست: ابتکار رئیس جمهوری برای اعطای عفو به چهره های رژیم سابق، ماموران دولتی و مدیران اقتصادی متهم به فساد و جرایم دیگر اقتصادی. این پیشنهاد، در صورت اجرا، پاسخ‌گویی و عدالت در دوره‌ی گذار را به عقب خواهد راند.

اوکرایین فدراسیون و مرکز آزادی های مدنی از افزایش صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی استقبال می کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ اوکرایین روز ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ اعلامیه ای را بر اساس ماده (۳)۱۲ اساسنامه رُم صادر کرد و صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی را بر جرایم ارتکابی در سرزمین خود از تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۴ را پذیرفت. فدراسیون و همکار آن در اوکرایین، مرکز آزادی های مدنی، از این تحول به عنوان گامی مهم در مبارزه با معافیت از مجازات استقبال کردند.

گواتمالا فدراسیون از پیشرفت تاریخی در مبارزه با فساد استقبال می کند
۳ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز از صدور حکم جلب علیه رئیس جمهوری اتو پِرِز مولینا به اتهام فساد و رأی ۱۳۲ عضو کنگره کشور برای لغو مصونیت رئیس جمهوری استقبال کرد. این وقایع و چندین تظاهرات عظیم جامعه مدنی و مردم با درخواست استعفای رئیس جمهوری به استعفای او منجر شد. فدراسیون از رئیس جمهوری بعدی می خواهد تعهدی قوی به اقدام در مبارزه علیه فساد ساختاری در حوزه سیاسی داشته باشد، از فعالیت کمیسیون بین المللی مبارزه با معافیت از مجازات در گواتمالا و دادستانی حمایت رسمی و موثر کند و تمام موانع احترام دادگاه به اصول استقلال، بی طرفی و شفافیت در محاکمه پِرِز مولینا را برطرف کند. گزارش خبری: رئیس جمهور گواتمالا در واکنش به حکم بازداشت خود استعفاء کرد

       حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا در اجرای قانون، محافظت از زندگی باید نقش اول را داشته باشد
عفو بین الملل ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ همه از حق زندگی برخوردارند. این اصل در ماده ی ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر درج شده و در معاهده های بین المللی و قوانین ملی زیادی ظاهر می شود. اما این اصل روزی که تَمیر رایس ۱۲ ساله در روز روشن در پارک عمومی به ضرب گلوله پلیس کشته شد غایب بود. روز ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴، پلیس در کلیولند، اوهایو، آمریکا، تلفنی اضطراری درباره مردی ناشناس دریافت کرد که در پارک محلی ایستاده و تفنگی را رو به مردم گرفته است. مشخص نیست که مامور پلیس می دانستند که این تفنگ «احتمالا مصنوعی» است و آن شخص فقط یک کودک است یا خیر. دو ثانیه پس از این که ماموران از اتومبیل پلیس خارج شدند، یکی از ماموران با تیر تَمیر رایس را از چند متری کشت. ویدیویی که که پلیس ارائه کرده نشان می دهد که پسر نوجوان در چشم به هم زدنی زخمی شد و بعد در بیمارستان درگذشت. از خیابان های فرگوسن تا برزیل، پلیس در موارد متعددی به جای حل و فصل مشکلات، به سرعت از زور استفاده می کند. عفو بین الملل در واکنش به این نقص جدی در اجرای قانون رهنمودهایی را برای مسؤولان منتشر کرده تا پلیس اولویت را به محافظت از زندگی بدهد.

آمریکا محدودیت در استفاده از سلول انفرادی در کالیفرنیا باید راه گشای تغییرات گسترده ای در زندان بشود
عفو بین الملل ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ ایالت کالیفرنیا دیروز با توافق درباره محدود کردن استفاده از از سلول انفرادی، شکایتی را حل و فصل کرد. این ایالت دیگر زندانیان را نامحدود در سلول انفرادی حبس نخواهد کرد یا به خاطر ارتباطشان با باندهای تبهکار به سلول انفرادی نخواهد انداخت. این روش فقط مختص مرتکبان جرایم اساسی خواهد بود. عفو بین الملل در سال ۲۰۱۲، گزارشی را درباره شرایط در واحدهای انزوای امنیتی در کالیفرنیا منتشر کرد که مجازات زندانیان را معادل رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و در مغایرت با حقوق بین المللی دانست. سال گذشته، عفو بین الملل گزارشی درباره شرایط بسیار سخت زندانی ها در زندان فوق امنیتی فدرال ADX در نزدیکی فلورانس در کلرادو منتشر کرد. همچون کالیفرنیا، در این زندان نیز تاثیر حبس در سلول های انفرادی به مدت ۲۴ـ۲۲ ساعت در روز بر زندانیان مورد بررسی قرار گرفت. شرایط سخت در ADX باعث شده که بعضی از زندانیان به شدت به خودشان صدمه بزنند یا خودکشی کنند.

ترکیه موج خشونت دامنه‌ دار می شود

عربستان سعودی ممنوعیت نشریه «نشنال جئوگرافیک» با تصویر پاپ

میانمار پس از بیست و پنج سال اولین انتخابات آزاد برگزار می شود

ایران
مرحله تازه سانسور اینترنت به حکم رهبر جمهوری اسلامی

برادر نرگس محمدی خواهان بستری شدن خواهرش شد

سهیل بابادی به هفت سال حبس محکوم شد

سه زن بهایی در استان گلستان محاکمه شدند

“مشکلات جسمی شدید” اسماعیل گرامی‌ مقدم در زندان اوین

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پیشنهادهای تازه کمیسیون اروپا هنوز از حل بحران پناه جویان بسیار دور است
۹ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: پیشنهادهای امروز کمیسیون اروپا برای رسیدگی به بحران جهانی پناه جویان گام هایی به سوی محافظت از پناه جویان است، اما در بلندمدت یا کوتاه مدت آن را حل نخواهد کرد. پیش از اعلام این پیشنهادها، عفو بین الملل دستور کاری برای اروپا را منتشر کرده و خواهان تشکیل اتحادیه محافظت از پناه جویان شده بود. این دستور کار، در آستانه شورای فوق العاده عدالت و امور کشوری، تغییرات ضروری فوری در رهیافت اروپا به بحران رو به رشد پناه جویان را مشخص کرده است. گزارش خبری: رئیس کمیسیون اروپا: باید پناهندگان میان کشورهای اروپایی تقسیم شوند

بنگلادش بازرسان دولت با وجود نقش در فجایع مرگبار کارخانه ها هنوز از مصونیت برخوردارند
۴ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از اتهام هایی که دیروز علیه ۱۳ تن در ارتباط با آتش سوزی در کارخانه تارزین در سال ۲۰۱۲ اقامه شد، استقبال می کند و آن را گامی مثبت در اطمینان یافتن از پاسخ‌گویی در مورد اشخاص حقیقی در فجایع کارخانه های بنگلادش می داند. با وجود این، فدراسیون از این نگران است که در اتهام ها نام هیچ یک از بازرسان دولت که گویا در قصور از بررسی دقیق موازین ایمنی کارخانه مقصر بودند، مطرح نشده است. در آتش سوزی کارخانه تارزین در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۲، ۱۱۲ کارگر کشته شدند. دو مالک کارخانه، مدیران کارخانه و نگهبانان ایمنی در میان متهمان هستند. اما بازرسان دولتی کارخانه که گویا بازرسی های منظم را انجام نداده اند، متهم نشده اند.

کمیسیون اروپا به ارزیابی از سیاست های تجارت خود متعهد شد
۸ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از تصویب رهنمودهای تازه کمیسیون اروپا درباره تجارت و حقوق بشر استقبال می کند. «رهنمودهایی برای تحلیل تاثیر حقوق بشر در ارزیابی تاثیرهای سیاست های مربوط به تجارت» و «کتابچه ارزیابی از تاثیر پایدارِ تجارت» که به زودی به مرحله ی نهایی خواهند رسید، هدف ایجادِ چارچوبی برای ارزیابی از تاثیرها در هنگام تنظیم یا انعقاد توافق های تجارت آزاد و سرمایه گذاری را دنبال می کنند. سهم فدراسیون در مشاوره درباره ارزیابی از تاثیر پایدار در کتابچهء مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا: فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۱۴ گزارشی را با عنوان «هماهنگ کردن تجارت با حقوق بشر: ۱۵ توصیه به اتحادیه اروپا درباره ارزیابی از تاثیرها» منتشر کرد که در آن خواهان اصلاحات در روش ارزیابی از تاثیرها، برقراری رهنمودهای تازه و بهبود در این ارزیابی ها شد.

سازمان ملل خواهان توزیع ۲۰۰ هزار پناهجو در اتحادیه اروپا شد

چرا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جنگ‌زدگان سوری پناه نمی‌دهند

ایران جوانان زیر۳۰ سال بیشترین شمار بیکاران ایران را تشکیل می دهند

   دفاع از حقوق بشر

اسراییل شرکتی که اسکارلت جانسون را استخدام کرده بود کارخانه اش را در سرزمین فلسطین می بندد
واشینتگتن پست ۷ سپتامبر ۲۰۱۵ نبرد بر سر آینده اسراییل در کارخانه ای رخ می دهد که زمانی اسکارلت جانسون را استخدام کرده بود تا برای آب گازدار تبلیغ کند. در مواجهه با فراخوان تحریم و کاهش درآمد و قیمت سهام، شرکت گازدار کردن نوشابه ها به نام سوداکریم ماه آینده کارخانه اش را تعطیل می کند و به صحرای نجف در اسراییل نقل مکان می کند. رهبران جنبش تحریم، توقف سرمایه گذاری و مجازات (BDS) مدعی هستند که خروج این شرکت از کرانه باختری در شرق بیت المقدس پیروزی بزرگی برای آرمان فلسطین است. با وجود این که صدها فلسطینی به زودی بیکار خواهند شد، آنها می گویند این پیروزی می ارزد. عمر برغوثی، یکی از بنیانگذاران این جنبش گفت: «اسراییل نباید با اداره کارخانه در سرزمین های فلسطین مجاز به سودبردن از اِشغال باشد.»

بریتانیا دولت باید از نخست وزیر اسراییل نتانیاهو خواهان پایان محاصره غزه شود
۹ سپتامبر ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: وزرای بریتانیا باید از نخست وزیر اسراییل بنیامین نتانیاهو بخواهند محاصره غزه را پایان دهد. نتانیاهو که بناست با نخست وزیر دیوید کامرون، سیاستمداران و دیپلمات های ارشد دیگر ملاقات کند از محاصره هشت ساله غزه به دلیل قاچاق اسلحه به داخل فلسطین دفاع کرده است. اما این محاصره فلج کننده با ممنوعیت یا محدودیت های شدید بر واردات و صادرات سوخت، غذا، مصالح ساختمانی و کالاهای اساسی دیگر همراه است.

آمریکا نقض حقوق بشر اغلب انکار می شود
دیده بان حقوق بشر ۳ سپتامبر ۲۰۱۵ در سندی با لحن بسیار خشک که سه شنبه ۱ سپتامبر در سامانه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، ایالات متحد آمریکا فهرستی از مسایلی را ردیف کرده که نقض حقوق بشر تلقی نمی کند. آیا درباره شکنجه به دست ماموران سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) تحقیقات تازه ای انجام خواهد شد؟ خیر. آیا به خانواده های مهاجران کشته شده به دست ماموران گمرک و مرز خسارت خواهید داد؟ خیر. آیا از کودکانی که مجبورند در شرایط خطرناک در مزارع کار کنند محافظت خواهید کرد؟ خیر. آیا به صدور حکم حبس ابد بدون بازنگری برای جرایم غیرخشونت آمیز پایان خواهید داد؟ خیر. دلیل این انکارها واکنش آمریکا به بررسی ادواری جهانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مه بود. سی کشور توصیه کردند که آمریکا مجازات اعدام را ملغا کند. آمریکا بلافاصله آن را رد کرد.

بروندی اوضاع رو وخامت حقوق بشر
۳ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، سیویکوس و پروژه مدافعان حقوق بشر در شرق و شاخ آفریقا در نامه ای به کشورهای عضو دایمی و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل، از آنها خواستند از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در بروندی جلوگیری کنند. اقدامات سریع برای نظارت از نزدیک بر تحولات، تقویت حمایت از مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، اعضای احزاب مخالف و افزایش گزارش دهی درباره نقض حقوق بشر در این کشور ضروری است. این شورا باید قطعنامه ای با هدف جلوگیری از نقض حقوق بشر صادر کند.

سودان وضعیت حقوق بشر و انسانی به شدت رو به وخامت است
۳ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و چند سازمان حقوق بشری دیگر، از جمله عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر، سیویکوس، ابتکار بین المللی حقوق پناه جویان، و چندین سازمان آفریقایی و سودانی نامه ای مشترک درباره وضعیت رو به وخامت شدید حقوق بشر و وضعیت انسانی در سودان به اعضای دایمی و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال کردند. در این نامه از جمله اظهار شده است: سرکوب سیاسی و معافیت از مجازات در سودان به شدت ادامه دارد. شواهد رو به افزایشی از ارتکاب جنایت های جنگی به دست نیروهای امنیتی سودان در ایالت های دارفور، کوردوفان جنوبی و نیل آبی در دست است. ما از شما می خواهیم از تنظیم و صدور قطعنامه ای قوی و مشخص درباره سودان حمایت کنید.

سودان/چین رهبران جهان در جشن به همراه جنایتکار جنگی قربانیان و عدالت بین المللی را نادیده گرفتند
۳ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن در سودان، مرکز مطالعات عدالت و صلح در آفریقا، به شدت تصمیم رهبران مدعی حمایت از عدالت بین المللی و صلحِ جهان برای مشارکت در مراسمی در پکن به همراه رئیس جمهوری سودان عمر البشیر را محکوم کردند. دادگاه بین المللی جزایی بر اساس چند اتهام نسل کشی، جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت حکم جلب عمر البشیر را صادر کرده است.

«مردم سوریه یکی هستند»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، «ابتکار اصلاحات عربی» و چند سازمان غیردولتی سوری در مقاله ای به مناسبت کنفرانس بین المللیِ وزارت خارجه فرانسه درباره حمایت از قربانیان خشونت قومی یا دینی در خاورمیانه موضع خود را منتشر کرده اند: اجساد کودکان کشته شده ای که از جنگ فرار می کنند، با وجود تلاش برای ممانعت از آن، به سواحل اروپا رسیده است. اروپا اکنون ناگزیر است به نمایشِ غم انگیزی توجه کند که در آستانه دروازه آن اجرا می شود و به مسوؤلیت سنگین ناشی از آن توجه کند. با در پیش گرفتن رویهء تبعیض آمیزی برای پذیرش پناه جویان مسیحی در چندین کشور اروپایی، مثل اسلواکی، لهستان و بلژیک، دولتمردان فرانسه کنفرانسی بین المللی را درباره حمایت از قربانیان خشونت قومی یا دینی در خاورمیانه در روز ۸ سپتامبر برگزار می کنند. دولت فرانسه، به همراهِ همتایان سیاسی خود، مسوؤلیت دارد این سیاست های گزینشی و سوءاستفاده دولت ها از اختلاف های دینی را محکوم کند.

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی درباره فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ برنامه جامعه مدنی ـ صدای آمریکا با عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر، درباره تاسیس و فعالیت های این فدراسیون گفتگویی انجام داده است. این فدراسیون در ۱۹۲۲ با ۱۰ سازمان عضو تأسیس شد و اکنون ۱۷۸ سازمان جامعه مدنی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان  عضو آن هستند. این گفتگو در اینجا.  شماری از گفتگوهای پیشین در باره مسایل مختلف حقوق بشر در اینجا.

ایران
عبدالکریم لاهیجی: سخنان پورمحمدی، توجیه اعدام‌های سال ۶۷ است
یورو نیوز ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری یازدهم شهریور (۲ سپتامبر) از کشتارها به عنوان «حوادٍث سال ۶۷» یاد کرد و گفت: «شرایط سال ۶۷ هم، از بحث جنگ تحمیلی جدا نیست و حتما برای توضیح بیشتر نیاز به فرصت کافی است… در جنگ اگر بخواهید در کشیدن ماشه تامل کنید و حرکتی انجام ندهید، مسلما کشته خواهید شد.» دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رئیس «فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر» درباره سخنان مصطفی پور محمدی می گوید: « آقای پورمحمدی یکی از چهار تصمیم گیرنده قتلهای سال ۶۷ بوده است. یعنی او به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در کنار حاکم شرع نقش داشته وآنها بر اساس فتوای آیت الله خمینی ماموریت داشتند که با تمام زندانیان مصاحبه بکنند واگر آنها به قول خودشان بر مواضع گذشته خود باقی مانده اند، آنها را اعدام کنند. بنابراین، مسلم است که باید بعد از گذشت بیش از بیست و پنج سال توجیهاتی برای این جنایت بزرگ پیدا بکنند. این توجیه آقای پور محمدی هم، چیزی فراتر از آن اصطلاح معروف فرار به جلو در بر ندارد.»

رئیس‌جمهوری اتریش: در تهران مسائل حقوق بشری را هم مطرح می‌کنم

    زنان

آمریکا دست به سر کردن زنان و دختران مورد تجاوز در جنگ
دیده بان حقوق بشر ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ آمریکا با طرح نگرانی ها در سطح بین المللی و برنامه های تمویل در کمک به بازماندگان خشونت جنسی، نقشی حیاتی در محافظت از حقوق بشر زنان و دختران جنگ زده دارد. اما ـ و این «اما»ی بزرگی است ـ اصلاحیه ۱۹۷۳ هلمز بر قانون کمک خارجی آمریکا بخش اعظم این فعالیت مهم را بی تاثیر می کند. دولت آمریکا دیروز، به جای این که این اصلاحیه را به روشی تفسیر کند که از حقوق زنان محافظت کند، گفت که به این قانون به شکل موجود پایبند خواهد بود. دولت های شرکت کننده در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تازگی این دغدغه را طی بررسی ادواری جهانی درباره کارنامه حقوق بشر آمریکا مطرح کردند.

زن بودن در مسیر آوارگی

ایران
به ازای هر ۳۱. ۵ مرد تنها یک زن در بازار کار ایران حضور دارد

بیش از ۴۰ درصد زنان تحصیلکرده بیکار هستند

    کودکان

چرا عکس کودک غرق شده سوری را منتشر کردم؟
رادیو زمانه ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ قبل از اینکه این عکس را ری‌توئیت کنم، خیلی فکر کردم. یک عروسک کوچک بود انگار، که با صورت روی شن‌های ساحل معروفی در ترکیه افتاده بود. یکی از ۱۱ سوری آواره‌ای که همه‌شان برای رسیدن به اروپا، سوار قایق قاچاقچیان شدند و مردند. چیزی که بیش‌تر اذیتم می‌کند، کفش‌های اوست. کفش‌های کوچکی که می‌دانم پدر و مادرش وقتی لباس می‌پوشیدند تا سفر خطرناک‌شان را آغاز کنند، با عشق به پایش کردند. آخرین تصویر ایلان در ساحل دریا

یونیسف: به هدف کاهش دو سومی مرگ‌ کودکان دست نیافته‌ایم

یونیسف: خشونت‌های خاورمیانه ۱۳ میلیون کودک را از تحصیل بازداشته است

    فرهنگ و اندیشه

بریتانیا دیوید کامرون پرچم را برای مرگ پادشاه عربستان سعودی پایین آورد؛ آیا برای آیلان کُردی کوچک هم این کار را خواهد کرد؟
ایندیپندنت ۳ سپتامبر ۲۰۱۵ رابرت فیسک ـ آیلان کُردی کوچک یکی از «فوج زنبوران» کامرون بود. پاک کردن این سابقه برای دیوید کامرون[۱] کمی سخت است، چون آیلان سیاه پوست یا قهوه ای نبود و شبیه کودکان سه ساله خودمان بود. او می توانست «آلن» یا «جان» یا «دیوید» باشد. اگر جنازه اش در هیستینگز یا بِکسهیل به ساحل افتاده بود، می شد درخواست تحقیق دولتی را از شهروندان خوب ساسِکس شنید. اما کامرون تازه به ما گفته بود بریتانیا «دیگر» نمی تواند پناه جویان سوری را بپذیرد. آیلان جان، متاسفیم! اروپا و غرب ـ که زمانی قلمرو مسیحیت خوانده می شد ـ در خاورمیانه، بد کاران محسوب می شوند. ما هستیم که از دیکتاتورهای وحشی خاورمیانه حمایت می کنیم (مگر این که از خواست های ما پیروی نکنند). ما هستیم که مسلمانانِ خاورمیانه را بمباران، فاسد و[کشورشان را] اشغال می کنیم. ما هستیم که ذخایر نفتی و گازی خاورمیانه را می مکیم. ما کافران هستیم، نیستیم؟

کدام تصاویر قدرت لرزاندن جهان را دارند؟

ایران
کمپین یک خاطره از اوین:

یک دقیقه تا آزادی

مجرمان در گنبدکاووس به جای حبس به خرید کتاب محکوم می‌شوند

[۱] کامرون نخست وزیر بریتانیا چند هفته پیش، ورود پناه جویان را به اروپا به «فوج زنبوران» تشبیه کرد.

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گویا نیوز، واشینتگتن پست، یوتیوب، یورو نیوز

شماره ۱۱۶ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: